Senát Národního shromáždění R. Čs. r. 1934.
III. volební období.
10. zasedání.
Tisk
Zpráva
I.
sociálně-politického výboru
II.
technicko-dopravního výboru
III. rozpočtového
výboru
o usnesení poslanecké
sněmovny (tisk 2358) k vládnímu návrhu zákona o báňské inspekci.
I.
V dnešní hospodářské krisi spatřují průmyslové závody záchranu svého podnikání
v racionalisaci, zejména strojní mechanisaci svých výrobních prostředků.
Zavádění strojů znamená však zpravidla vždy nové ohrožení života a zdraví
průmyslových dělníků. Platí-li to o všech odvětvích průmyslu. Jest tomu zvláště
v hornictví, jak ukazují zkušenosti posledních let. Stačí poukázati jen
na tragickou událost na dole Nelsonu v Oseku dne 3. ledna 1934, kde vývin a
rozviřování výbušného a proto nebezpečného uhelného prachu byly podporovány
dopravou rubaného uhlí na posuvných nebo-li třasavých žlabech a strojním
vrtáním. Horník musí býti proto chráněn proti nebezpečím, které mechanizace na
dolech přináší. K tomu cíli jest však třeba, aby nebezpečí, která technický
rozvoj do dolů vnáší, byla systematickými prohlídkami dolů seznávána a
sledována. Úkol ten obstarávaly dosud revírní báňské úřady, báňská hejtmanství
a inspekční oddělení ministerstva veřejných prací. Nedostatečný počet úředníků
u těchto úřadů, vzrůstající jejich agenda a šetrné vyměřování cestovního úvěru
na prohlídky dolů způsobily, že inspekční činnost dosavadních úřadů báňských
byla podvázána.
Důsledky těchto poměrů v báňské službě projevují se ve statistice úrazů v hornictví. Podle úřední statistiky událo se v době od 1. ledna 1919 do 31. prosince 1933 na dolech v Československu 1.894 úrazů smrtelných a 14.592 úrazů těžkých svou povahou, kromě 69.048 úrazů, které úřední statistika klasifikuje jako úrazy těžké pouze následkem delší doby léčení. Celkem se tedy přihodila v našem hornictví v době 15 let 85.534 úrazů.
Za těchto poměrů musí každý, komu záleží na bezpečnosti horníků, uvítati organisační změnu v báňské inspekci, kterou přináší tato osnova.
Osnova svěřuje provádění soustavných dozorčích prohlídek na dolech zvláštním
báňským inspektorátům, zřízeným při báňských revírních úřadech. Jinou agendou
nebudou báňské inspektoráty zatěžovány. Předmětem prohlídek budou bezpečnostní
a pracovní poměry na dolech. Vrchní dozor nad báňskými inspektoráty vykonává
ústřední báňský inspektorát, zřízený při ministerstvu veřejných prací, kterému
přísluší také péče o to, aby báňská inspekce mohla náležitě plniti své úkoly.
Báňským inspektorátům jsou vedle inspekčních úředníků s vysokoškolským vzděláním
přiděleni dělničtí báňští inspekční asistenti z řad zkušených horníků, které
jmenuje ministr veřejných prací. Přibrání praktických horníků k dozorčí službě
báňské má své odůvodnění v tom, že zkušený horník může vydatně svými poznatky,
získanými při práci v dole, přispěti k odhalení různých zdrojů nebezpečí,
které zůstávají skryty organům opírajícím se pouze o teoretické znalosti.
Protože však na druhé straně účinný dozor vyžaduje i teoretických vědomostí,
zřídí se podle osnovy kurs báňské inspekce pro dělnické asistenty, aby nabyli
potřebného teoretického vzdělání. Dělničtí báňští inspekční asistenti jsou
veřejnými orgány, státem placení a jejich služební a platové poměry budou
upraveny zvláštním služebním řádem, který se vydá vládním nařízením. Jako
prostředek k dozoru dává se báňským inspektorátům kromě z vrchu zmíněných
soustavných prohlídek právo naříditi potřebná opatření, budou-li shledány
závady. Proti nařízení může báňský podnikatel nebo závodní podati námitky u
báňského revírního úřadu. Rozhodnutí tohoto úřadu může odporovati strana i
báňský inspektorát u ministerstva veřejných prací.
I kdyby tato osnova sebe méně přispěla ke zmenšení počtu úrazů v našem hornictví, splní svůj úkol a význam, který jí z hlediska veřejného zájmu nelze upírati.
Sociálně-politický výbor doporučuje proto slavnému senátu, aby schválil osnovu zákona ve znění usneseném poslaneckou sněmovnou (sen. tisk č. 15b).
V Praze, dne 2. července 1934.
místopředseda.
V. Johanis v. r.,
zpravodaj.
II.
Po desetiletí domáhá se veřejnost a zaměstnanci báňských podniků, aby byla zřízena inspekční instituce, která by pečovala o bezpečnost života a zdraví osob, o ochranu cizího vlastnictví, hlavně staveb, studní a vodotečí v poddolovaném území, a o ochranu pracovního poměru horníků. Jak důležitou jest taková instituce, ukázala katastrofa na dole Nelson, která si vyžádala 142 lidské životy. Jest litovati, že bylo třeba takové hekatomby, aby oprávněné přání nejširších kruhů bylo konečně splněno.
Podle vládního návrhu zákona má býti zřízena báňská inspekce o 2 instancích: u ministerstva veřejných prací ústřední báňský inspektorát, a při revírních báňských úřadech báňské inspektoráty, které jsou ústřednímu inspektorátu podřízeny. Úkolem báňských inspektorátů jest vykonávati bezprostřední dozor soustavnou prohlídkou závodů. Úkol ústředního inspektorátu jest více správní a odborně-teoretický.
Odborný personál
musí míti kvalifikaci předepsanou pro báňsko-právní nebo technickou službu.
Báňskému inspektorátu se však přidělují také dělničtí báňští inspekční
asistenti, vždy jeden na 5000 horníků, nejméně však jeden. Nelze říci, že by
jeden inspektor na 5000 horníků byl příliš vysokým dotováním. Dělnický báňský
Tyto dělnické asistenty ustanoví ministr veřejných prací. Ve své funkci jsou veřejnými orgány se všemi právy veřejných orgánů.
§ 10 zákona pamatuje na zabezpečení existence dělnických asistentů, jejichž funkce nebude obnovena.
Bánská inspekce má právo kdykoli navštíviti závod a prohlédnouti jeho zařízení a vyslýchati zaměstnance závodu všech kategorií. Ministerstvo veřejných prací se žádá, aby sbíralo zkušenosti o účinnosti § 12.
Zákon stanoví postup, jaký jest zachovati při zjištění závad. Když inspekční úředník shledá, že závada ohrožuje život anebo zdraví, učiní opatření na místě samém. Podnikatel má právo proti opatření inspekce podati námitky, ale tyto nemají odkladného účinku, jde-li o opatření na ochranu osob anebo vlastnictví.
Výroční zpráva Ústředního báňského inspektorátu se předloží Národnímu shromáždění, takže toto bude míti možnost činnost báňské inspekce sledovati.
Činnost této inspekce ovšem nesmí ohrožovati hospodářské zájmy podniku. Proto zákon nařizuje, že finanční správa nesmí od báňské inspekce žádati pro svoje účely žádných služeb. Zaměstnancům báňské inspekce pak se zakazuje účast na horním podnikání.
Za neuposlechnutí rozkazů báňské inspekce předpisuje zákon pořádkové pokuty do 20.000 Kč, při opakování do 100.000 Kč, a pořádkové tresty vězením do 3 měsíců. Tyto pořádkové pokuty a tresty však nevylučují soudního stíhání podle obecného trestního zákona.
Poněvadž tímto zákonem se uskutečňuje dávný požadavek veřejnosti, doporučuje technicko-dopravní výbor slavnému senátu, aby osnovu zákona schválil ve znění, na kterém se usnesla poslanecká sněmovna.
V Praze, dne 3. července 1934.
J. Havlena v. r.,
předseda.
Ing. Winter v. r.,
zpravodaj.
III.
Predložený vládny návrh zákona znamená splneňie dávneho želania Banského robotníctva, aby za účasti spolupracovníkov boly zriadené Banské inšpekcie. Katastrofa v bani Nelson III v Oseku dňa 3. Januára 1934 vyvolála rychle vypracovanie tohoto návrhu, podľa ktorého vedľa doterajšich Banských úradoch sa zriadujú ústredný bánský išpektorát pri ministerstve ver. prác a Banské inšpektoráty pri Bánských revírnych úradoch. Ku Banskému inšpektorátu pridelia sa robotníckí banskí inspekční asistenti a to po jednom na každých 5.000 baníkov, zamestnaných na Banských závodoch v obvode Banského inšpektorátu.
Osobné i vecné náklady, spojené s činnosťou týchto nových inštitucí banskej inšpekcie budú sa hradiť z příslušných účelových položiek ministerstva verejných prác resp. z položiek preliminovaných pre revírne Banské úrady. Tieto položky budú vyžadovat zvyšenia, ale sociálna povinnost státu v záujme ochrany zdravia a bezpečnosti života prikazuje na týchto položkách nešetriť.
Rozpočtový výbor senátu pojednal predloženú osnovu zákona v svojej schódzi dňa 9. júla a usnesol sa doporučiť slávnemu senátu túto schváliť v znení, usnesenom poslaneckou snemovňou.
V Prahe, dňa 9. júla 1934.
Dr.
předseda.
Frant. Zimák v. r.,
zpravodaj.