Senát Národního shromáždění R. Čs. r. 1934.
III. volební období.
10. zasedání.
Tisk 1374.
Zpráva
I. sociálně-politického výboru
II. rozpočtového výboru
Vláda předložila poslanecké
sněmovně návrh zákona, kterým se propůjčuje vládnímu nařízení nahoře uvedenému
platnost zákona (§ 1).
V důvodové zprávě uvádí vláda,
že zamýšlela předložiti Národnímu shromáždění novelu zákona ze dne 9. října
1924, č. 221 Sb. z. a n., o pojištění zaměstnanců pro případ nemoci, invalidity
a stáří, vzhledem k důležitosti jejího obsahu jako návrh zákona.
Nezbytná nutnost, aby - v zájmu
neodkladné sanace nemocenského pojištění - byla novela zákona č. 221/1924 Sb.
z. a n. vydána ještě před 1. červencem 1934. přiměla vládu, že na podkladě zákona
č. 95/1933 Sb. z. a n. z mimořádné moci nařizovací vydala vládní nařízení o
pojištění zaměstnanců pro případ nemoci, invalidity a stáří ze dne 13. června
1934, č. 112 Sb. z. a n., nabývající platnosti dnem 1. července 1934. Rovněž
projednávaný návrh zákona má nabýti účinnosti zákona dnem 1. července 1934.
Finanční stav nositelů nemocenského pojištěni je velmi neutěšený, a žádá si okamžitého
vyřešení; začal býti svízelným od roku 1929, kdy zejména chřipková epidemie,
vypuknuvší počátkem roku, měla v zápětí neočekávaně vysoký náklad nemocenských
pojišťoven jednak v léčebné péči, jednak na nemocenském. Průběhem téhož roku
projevily se již účinky světové hospodářské krise, které postupem následujících
let dolehly velmi citelně na nemocenské pojišťovny, což mělo v zápětí citelný
úbytek pojištěnců a tím příjmů na pojistném, jednak i nedochvilné placení
pojistného. Tím reservní sondy nemocenských pojišťoven se ztenčovaly, ba
namnoze byly vyčerpány. Naproti tomu vydání nositelů pojišťění úměrně se
nesnižovalo a tak vykázalo hospodaření nositelů nemocenského pojištění rostoucí
ztráty. Schodkům těm nebylo možno čeliti ani zvyšováním sazeb pojistného na
nemocenské pojištění. Různá administrativní opatření Ústřední sociální
pojišťovny a akce svazů nemocenských pojišťoven nebyla s to čeliti tomuto
tíživému stavu nemocenských pojišťoven, proto ukázala se nezbytná nutnost
zásahu legislativního.
Tak došlo k vydání vládního
nařízení č. 113/1934 Sb. z. a n.
Obsah vládního nařízení jest v
podstatě tento:
Sleduje dvě základní myšlenky:
na jedné straně ulevuje nositelům nemocenského pojištění tím, že omezuje některé
dávky nemocenského pojištění. Tak na příklad dosavadní dvoudenní absolutní
doba karenční v pojištění nemocenském změněna na třídenní, omezen byl okruh
rodinných příslušníků, kteří jsou účastni rodinného pojištění nemocenského. U
nemocenských pojišťoven jež mají pojistné 4,8% (u pojišťoven se sídlem ve Velké
Praze nad 5 %) středního denního výdělku, snižuje se pro prvních 14 dnů výměra
nemocenského, u pojišťoven, které mají pojistné vyšší než 6 % (po uplynutí 3 let
vyšší než 5,5 %), se vyplácí snížené nemocenské po dobu 90 dnů a rovněž se
poskytují po tu dobu jen ve snížené výměře dávky v těhotenství a šestinedělí.
Proti tomu dostává se
pojištěncům a jejich rodinným příslušníkům některých cenných zlepšení v pojištění
invalidním a starobním. Tak bezpodmínečný důchod vdovský poskytuje se již při
dosažení 60 roků věku místo dosavadním 65 rokům věku. Upouští se od maximální
hranice při úhrnu důchodů sirotčích. Nejcennější však zlepšení nastalo zavedením
tzv. věkového příplatku, podle něhož pojištěncům, kteří v roce 1926 překročili
věk 27 let, započítává se nepojištěná doba jednou třetinou. Obdobně se
zvyšují odvozené důchody vdovský a sirotčí. Tato nová úprava přijde ku
prospěchu hlavně pojištěncům starším i nejstarším s delší dobou pojištění,
kteří jsou blízcí nápadu důchodu a týče se také důchodců, jichž důchod napadl
již před 1. červencem 1934.
Vládní nařízení přihlíží k nynější obtížné hospodářské a finanční situaci zemědělské výroby, poskytuje přechodné úlevy pro invalidní za starobní pojištění zemědělských zaměstnanců na dobu 2 let ve způsobě snížení pojistného pro pojištění invalidní a starobní, dále zvláštní úpravou hodnocení naturálních požitků a vyjmutím určitých skupin osob z pojistné povinnosti invalidního a starobního pojištění.
Ke sníženému pojistnému
pojištění invalidního a starobního bude stát odváděti ústřední sociální
pojišťovně úhrnný peníz 1,100.000 Kč měsíčně.
Tolik, pokud se týče obsahu
vládního nařízení č. 112/1934 Sb. z. a n.
Vzhledem k důležitosti látky
předložila vláda návrh, aby zmíněnému vládnímu nařízení byla propůjčena
platnost zákona. Vzhledem k účelnému obsahu vládního nařízení nutno s tímto
rozhodnutím vlády jen souhlasiti.
Sociálně-politický výbor
projednal ve svých schůzích, konaných dne 10. a 11. července 1934, usnesení
poslanecké sněmovny a usnesl se navrhnouti slavnému senátu, aby schválil
osnovu zákona v souhlase s poslaneckou sněmovnou a ve znění, jak je obsažena v
sen. tisku č. 1320.
Současně navrhuje sociálně-politický
výbor přijetí resoluce dole otištěné.
V. Johanis v. r.,
předseda.
Na podkladě zákona č. 95 z roku 1933 Sb. z. a n. o mimořádné moci nařizovací, prodloužené zákonem č. 206/1933 Sb. z. a n., vydala vláda nařízení ze dne 13. června 1934 č. 112 Sb. z. a n., o pojištění zaměstnanců pro případ nemoci, invalidity jakož i stáří. Nezbytná potřeba, aby v zájmu neodkladné sanace nemocenského pojištění byla novela zákona č. 221 z r. 1924 Sb. z. a n. vydána ještě před 1. červencem 1934, přiměla k vydání uvedeného nařízení.
Jest samo zřejmo, že situace
nemocenského pojištění je neutěšená a právem dožaduje se rozřešení. Příčiny
této krise jsou všeobecně známy. Již roku 1929 projevila se všeobecná krise,
která měla velmi neblahý vliv na finanční stav pojišťoven, a to mimo jiné v
důsledku velkého úbytku pojištěnců. Takto vlivem krise se fondy nemocenských
pojišťoven velmi vyčerpaly, v mnohých případech vznikly dokonce dosti značné
ztráty, ze kterých se pojišťovny nevybavily ani zvýšením sazeb. Toto plně
odůvodňuje zásah rázu legislativního a bylo proto vydáno vládní nařízení č. 112
z r. 1934. Toto nařízení ulevuje nositelem nemocenského pojištění a omezuje
některé jeho dávky.
Naproti tomu snaží se zlepšiti
některé dávky pojištění invalidního a starobního. Vládní nařízení vychází
vstříc též dlouholetému přání a volání zemědělského lidu, který nachází se již
po dlouhá léta v obtížné a těžké hospodářské finanční situaci. Tím, že
poskytuje na přechodnou dobu úlevy pro invalidní a starobní pojištění
zemědělských zaměstnanců, a to tak, že zjednodušuje pojištění jednak tím, že
určité skupiny osob vyjímá z pojištění invalidního a starobního.
Ke sníženému pojistnému starobnímu
a invalidnímu bude stát odváděti Ústřední sociální pojišťovně 1,100.000 Kč měsíčně.
Rozpočtový výbor projednal ve
své schůzi dne 11. července 1934 usnesení poslanecké sněmovny a doporučuje
slavnému senátu, aby přijal osnovu zákona ve znění usneseném poslaneckou
sněmovnou.
Dr
předseda.
zpravodaj.
Resoluce
>Vláda se vybízí, aby vládním nařízením změnila § 93 a)zákona č. 221/1924 Sb. z. a n., o pojištění zaměstnanců pro případ nemoci,invalidity a stáří, ve znění vládního nařízení ze dne 15. června 1934 č. 112Sb. z. a n. v ten smysl, že by snížení nemocenského podle § 95 a), odst. 1vládního nařízení č. 112/1934 Sb. z. a n. nastalo teprve tehdy, kdybynemocenské pojišťovny vyměřovaly pojistné vyšší než 5% středního denníhovýdělku kromě zemědělských nemocenských pojišťoven, u nichž by docházelo kvýplatě sníženého nemocenského podle § 95 a), odst. 1 uvedeného vlád. nařízeníjiž při pojistném nad 4.8% středního denního výdělku.<