Senát Národního shromáždění R. Čs. r. 1935.
III. volební období.
12. zasedání.
Tisk 1454.
Zpráva
rozpočtového výboru
k vládnímu návrhu zákona (tisk 1430)
o zcizení některých státních nemovitostí v Táboře.
Podle této předlohy má se ministr financí zmocniti, aby po dohodě s ministrem železnic zcizil některé státní nemovitosti zapsané v železniční vložce č. 117 místní dráhy Tábor-Bechyně, katastrální území a soudní okres Tábor, a aby strženého peníze z prodeje těchto nemovitostí použil na úhradu investičních nákladů spojených s obnovou troleyového vedení místní dráhy Tábor-Bechyně.
Důvody, které vedou finanční a železniční správu k této transakci, jsou tyto:
Pro dodávku nutného trakčního proudu pro zmíněnou elektrickou dráhu Tábor-Bechyně byla současně s touto dráhou vybudována drážní elektrárna v Táboře. Zákonem č. 156/1925 Sb. z. a n. přešla tato dráha i s uvedenou elektrárnou do vlastnictví českosl. státu.
V roce 1929 ukázala se potřeba nákladné rekonstrukce zmíněné elektrárny v důsledku opotřebovaných a zastaralých strojů, železniční správa dala však přednost na místě této rekonstrukce nabídce Jihočeských elektráren, akciové společnosti v Čes. Budějovicích, mimochodem řečeno všeužitečné to společnosti s kapitálovou účastí státu a země, aby jim tuto elektrárnu prodala a potřebný trakční proud pro jmenovanou místní dráhu odebírala přímo od nich.
Pro dobu než by se prodej stal skutkem, pronajala železniční správa tuto elektrárnu zmíněné Jihočeské elektrárenské společnosti, a to za částku 100.000 Kč a současně si zajistila smlouvou na dobu pěti let dodávku potřebného proudu. Smlouva tato byla pro státní správu výhodnou, neboť proud byl o 30 h za kWh levnější, než jak jej vyráběla sama.
Oběma smluvním stranám jde nyní o to, aby tento provisorní stav byl změněn v definitivní, proto přichází se s požadavkem, aby zmíněná elektrárna byla prodána.
Jde tu o prodej části stavební železniční parcely č. kat. 590 ve výměře 2195 m2 s domem čp. 458 a s jeho přístavkem a příslušenstvím, dále o železniční parcelu č. kat. 431 ve výměře 705 m2 se strážním domkem čp. 457, dále o část pozemkové parcely č. kat. 1786 ve výměře 890 m2 a o pozemkovou parcelu č. kat. 1787 ve výměře 393 m2. Současně jde tu i o strojní zařízení v budově čp. 458, které je jejím příslušenstvím.
Za jmenované nemovitosti spolu s příslušenstvím nabízejí Jihočeské elektrárny částku 1,182.696 Kč.
Poněvadž podle finančního zákona jest ministr financí zmocněn zciziti státní majetek pouze do 1,000.000 Kč odhadní ceny v každém jednotlivém případě, je třeba k tomuto prodeji souhlasu Národního shromáždění. Bude-li dán souhlas, použije železniční správa strženého peníze k úhradě investiční výdajové kvoty při nutné obnově troleyového vedení elektrické dráhy Tábor-Bechyně, jak je s tím již počítáno v rozpočtu investic na rok 1935.
Poněvadž však podle finančního zákona stržený peníz za státní nemovitosti připadá státní pokladně, je nutno stanoviti v této předloze, že peníz ten použit bude k účelu, jak bylo svrchu řečeno.
Jak ministerstvo železnic, tak i veřejných prací konstatují, že zmíněné drážní elektrárny nelze použíti k jinému účelu a proto přichází se s tímto návrhem na její odprodej.
Vzhledem k tomu, že navrhovaná transakce je pro železniční správu výhodnou, neboť získává lacinější trakční proud, aniž by bylo třeba prováděti nákladnou rekonstrukci zastaralé elektrárny a kromě toho strženého peníze použije k obnově troleyového vedení dráhy, navrhuje rozpočtový výbor senátu, aby dal souhlas k zcizení jmenovaných státních nemovitostí v Táboře ve smyslu nabídky Jihočeských elektráren, o kteréžto nabídce bude na základě tohoto zákonného zmocnění dále jednáno, a přijal osnovu zákona ve znění níže uvedeném.
V Praze, dne 14. března 1935.
Dr J. Karas v. r.,
předseda.
Pánek v. r.,
zpravodaj.
Zákon
ze dne......
o zcizení některých státních nemovitostí v Táboře.
Národní shromáždění republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:
§ 1.
Ministr financí se zmocňuje, aby v dohodě s ministrem železnic zcizil státní nemovitosti zapsané v železniční vložce č. 117 místní dráha Tábor-Bechyně, katastrální území a soudní okres Tábor, a to: část stavební železniční parcely č. kat. 590 ve výměře 2.195 m2 s domem čp. 458 a s jeho přístavkem a příslušenstvím, dále stavební železniční parcelu č. kat. 431 ve výměře 705 m2 se strážním domkem čp. 457, část pozemkové parcely č. kat. 1786 ve výměře 890 m2 a pozemkovou parcelu č. kat. 1787 ve výměře 393 m2.
§ 2.
Peníze strženého z prodeje nemovitostí vyznačených v § 1 bude použito na úhradu investičních výloh spojených s obnovou troleyového vedení místní dráhy Tábor-Bechyně.
§ 3.
Tento zákon nabývá účinnosti dnem vyhlášení; provede jej ministr financí v dohodě s ministrem železnic.