Myslí-li si někdo, že sankcemi to vyhraje na
fašistech, tak se náramně mýlí.
Prý v Ženevě se velmi mnoho o tom mluvilo,
že italský král nesouhlasí s Mussolinim.
Četli jste však posledně, s jakou rozhodností
se při universitní slavnosti král vyslovil
pro spravedlivost italského požadavku. A tu řeknu:
Do posledního abruzského chudáka je v Italii
všechno prodchnuto jedinou myšlenkou, že totiž
je svět k Italii nespravedlivý. Proč? Odpusťte
mně, zrovna prostý lid nemá nejmenší
příčiny, resp. možnosti, aby zkoumal
finesy statutu Společnosti národů. Ten cítí
prostě, že svět mu nechce dáti to, čeho
potřebuje ke svému životu a co jiní
mají. Musím říci, že snad nejsme
ještě tak daleko, abychom kázali malthusianismus
anebo abychom chtěli trestat Italii za to, že se tam
rodí více dětí než umírá
lidí. Vždyť konečně náš
pan ministr sám před krátkým časem
vypočítával, mnoho-li budeme míti
r. 1940 anebo později obyvatel a jakou velmocí potom
bude Malá dohoda. Tedy, pro pána boha, snad to smí
také ta Italie? Právě pro ten přebytek
těch nejchudších, těch malých,
ne pro kapitalisty, kteří tam nemají ostatně
co dělat v té Abessinii, nýbrž právě
pro ty nejchudší, kteří - nevím,
bude-li to možno a neklame-li se Italie - by tam mohli jíti,
když celý svět je pro emigraci uzavřen
a v Africe se mohli uživiti zemědělstvím.
Je přirozeno, že právě malý člověk,
na kterém tolik záleží, všecko
to považuje za ohromnou nespravedlnost vůči
Italii. A tu per parenthesin řeknu něco: Myslím,
že všichni ti, kteří v Ženevě
tak hlasovali a kteří patří ke koloniálním
mocnostem, neměli by zapomínati na jedno, totiž
na to, že jejich koloniální černoši
nebudou mysleti na statut Společnosti národů,
nýbrž jenom na to, že celý svět
spojený ve Společnosti národů je proti
tomu, aby vládli Evropané černochům.
Tak si to budou vykládat černoši, a je-li to
pánům, kteří mají žluté
a černé koloniální obyvatelstvo, jedno,
to je jejich věc, nám do toho nic není. Ale
smím dojista říci, že tyto věci
jsou neobyčejně vážné. Italský
fašismus je tak hluboce zakořeněn v duších
všeho italského obyvatelstva celého, od shora
až dolů, že je naprosto nemyslitelno, aby někdo
počítal, že bude italský
národ v důsledku hospodářských
sankcí netrpělivý anebo že proto odstraní
Mussoliniho. Myslím naopak - a je to snad psychologicky
správné - že budou-li donuceni k tomu, aby
se Mussolini přiznal, že to prohrál, bude nenávist
44 milionového národa k těm všem, kteří
to ve Společnosti národů odhlasovali, tak
živelná, že to zaplatí zejména
všichni ti, kdo počítali a museli počítat
na pomoc Italie proti tomu, co nás všecky společně
ohrožuje, totiž proti útočnému
pangermanismu.
Tak se mají věci. Pak se nedivte, že jsem proti
tomu, co se děje, že jsem proti těm nerozmyšleným
hospodářským sankcím. My sami, prosím,
nejsme sice materielně na tom tak ohromně zúčastněni,
ale, pánové, ten náš vzájemný
obchod, vývoz a přívoz, dělá
přece 312 milionů Kč a jsme v něm
aktivní. Máme tolik nazbyt, aby pan ministr musil
věc tak bičovati, že jsme byli skoro prvním
státem, kde se vláda usnesla, že sankce provede?
Je potřebí stavěti se všude do popředí,
ať se v Ženevě usnese cokoli více či
méně moudrého? Neměli bychom býti
trochu méně horliví? Máme právě
my příčinu, abychom proti sobě poštvali
italské veřejné mínění?
Pan ministr zde mluvil o jednání o Dunajský
pakt a o tom, že poměry mezi Italií a námi
poslední tři léta- jsou daleko lepší
než dříve, že jsou normálnější,
ba skoro přátelské. Já dojista nejsem
člověk, který, řekne-li pan ministr
něco, a priori řekne "ne", naopak já
to schvaluji, a jenom lituji, že to bylo dřív
jinak. Ale při tom pan ministr vyslovil také naději,
že až nynější věci se skončí,
bude možno pokračovati v přátelském
jednání dále. Nikdo by si toho nepřál
více než já, ale musím upřímně
říci, že se obávám, zda po všem
tom, co se děje, bude snad možno, aby se, jako by
se nechumelilo - odpusťte, že to tak řeknu -
jednalo pěkně a přátelsky dál?
To přec není dobře možné. Je
přece trochu potřebí také býti
psychologem a věděti, že bude dlouho potřeba
šetřiti citlivost národa, který je rozvášněn
a rozbolestněn. Velmoci si to snad mohou dovoliti. Proč
ne? Anglii to neuškodí, ačkoliv také
ona musí mysleti na zadní konce. Ale pro nás
je snad přece nebezpečné, abychom se my tlačili
příliš dopředu. A ačkoliv já
velice cením tu velikou čest, že zástupce
Československa byl zvolen předsedou Společnosti
národů, byl bych si přál, aby se to
stalo snad v době méně nebezpečné,
méně ožehavé, méně odpovědné.
Nebylo by nám zrovna prospěšné, aby
právě tento předseda byl beránkem,
který snímá hříchy všech
ostatních, jak by se to mohlo státi nyní.
Nedivte se Italům.
Je konečně také nutno, chceme-li spravedlivě
oceniti jednání Italie, si ujasniti, co je to kolonisace.
Kolonisace jistě kdysi byla věc, která byla
ne zrovna ideální. Ale moderní kolonisace,
ta přece jistě nemůže býti považována
za něco, co by a priori bylo možno odsuzovati. Prosím,
veliký maršál Lyautey získal pro Francii
Maroko svou skvělou politikou, ale musil s těmi
kmeny v Atlasu v horách přece jen bojovati a musil
nad nimi vítěziti. Může někdo
říci, že jsou ti Marokáni nešťastni,
když se stali plnoprávnými francouzskými
občany, když mají všecku svobodu a možnost
užívati všeho dobrodiní francouzské
civilisace? Když ten jejich sultán je úplně
volný ve své vnitřní suverenitě
a nemusí se starati o ty vnější věci
a je doma klidnějším a pokojnějším
nežli dříve? Prosím, je to nějakým
hříchem na právech Marokánů?
A mohli by to dělati Italové jinak? Ti rasové,
kteří se jim vzdávají, neočekávají
dojista nic jiného, než že zůstanou takovými
rasy, jako dříve, jenom že nebudou míti
otroky, poněvadž z těch otroků udělají
Italové svobodné lidi, bohužel dělníky,
poněvadž nemohou býti víc, ale přece
jen svobodné.
Je to hříchem proti civilisaci? Prosím, kdybychom
se postavili na to stanovisko, musili bychom přiznati,
že všecka světová politika evropská
byla velikým zločinem proti civilisaci a nic jiného.
To říká pan Litvinov, kterého my tak
poslušně sledujeme na čele s panem ministrem
v Ženevě, takže si z toho neodvislí žurnalisti
dělají přímo nepříjemné
úšlebky. Ovšem v sovětské konstituci
ve čl. 5 je, že předním účelem
Sovětů je osvoboditi "porobené koloniální
národy." No dobře, člověk si
může představiti dokonce pány bolševiky,
že jsou apoštoly svobody (Veselost!), všecko
je možno v nynějším světě
a v novém režimu, to se rozumí, a zejména
v Ženevě, ale přece musíme říci
my, kteří nejsme tak zvyklí na nové
myšlenky a myslíme trochu po starém: no, to
přec dobře nejde!
Máme celou evropskou civilisaci hoditi prostě pod
stůl a říci, že evropská kolonisace
je jenom násilí a nic jiného, zejména
když se provádí tak jako moderní kolonisace
francouzská?
Tak se dívám na ženevské věci
a musím upřímně říci,
že velmi lituji, že jsme se dali do toho protifašistického
tažení, kterého Anglie velmi obratně
využila. Nemám jí to ve zlé, poněvadž
ona hájila své zájmy, a každý
má právo a povinnost své zájmy hájiti,
ale že my jsme se dali zapřáhnouti do pochybného
tažení pro svobodu národů pod vůdcovstvím
nejen Anglie, čemu bychom se nebránili, nýbrž
také pana Litvinova, to už je o něco horší.
(Veselost.)
To jsou věci, na které myslím, a dovolte,
abych k tomu přičinil ještě něco,
co se týče budoucnosti, až bude habešská
otázka vyřízena. Myslím, že každý,
kdo je odpovědný a kdo myslí na budoucnost
svého státu a tím také Evropy, je
lehkovážný, jestliže nepočítá
s tím, čím je nyní Italie. Italie,
a to ať si každý přizná, je něčím
jiným, než byla ještě za války.
Kdo jednou pobyl ve fašistické Italii a kdo zná
dobře bývalou Italii jako já, který
jsem tam před válkou tak často býval,
musí přiznati, že s Italií se stalo
něco, co nikdo neměl za možné. Ta rozdrobená,
rozervaná Italie se svým rozporem mezi jihem a severem
je dnes jednotná, sjednocená skutečně
vášnivým patriotismem. To mně činí
fašismus sympatickým. K tomu se rád přiznávám.
Já jsem pro náš demokratismus, dokud bude poctivý,
dokud nebude utlačovat svobodu, jako to dovedl, a dokud
nebude mít za základ vázané kandidátní
listiny. Jsem pro náš demokratismus, pro nějž
jsem bojoval a udělal jsem pro něj možná
více než mnozí patentovaní demokraté.
(Veselost.) Nejsem pro fašismus, abychom ho přenášeli
k nám. Sám Mussolini velmi duchaplně řekl
- také proto, poněvadž svůj fašismus
a jeho základ znal - že to není exportní
artikl. Fašismus se hodí pro Italii, ne pro nás.
Vím, že na př. socialisté, jejichž
zákonem je třídní vláda podle
předpisu Marxova, jsou proti korporatismu, který
třídní vládu znemožňuje.
Také nemohu říci, že by se snad korporatismus
hodil pro nás, protože nám chybí jeho
korunovace, totiž ten úplný nadtřídní
a nadstranický patriotismus, který je základem
fašismu, ale který my nemáme. Mohli bychom
si vytvořiti korporativní systém, jehož
myšlenka je veliká, totiž vyřizování
sociálních sporů dohodou mezi oběma
činiteli, zaměstnanci i zaměstnavateli? Korporatismus
je pro nás nemyslitelný. Podívejte se, slavná
sněmovno, na naši koaliční vládu,
jak se nemůže usnésti na tom nejprimitivnějším,
že se nemůže dohodnouti, a pak si představte,
že by tato vláda měla říditi
korporace. To jsou nemožnosti. Tedy já nemluvím
pro korporatismus ani pro fašismus, ani mi nenapadne. Na
to jsem trochu příliš stařečkem,
jak mi to říkají ti mladí, a mám
trochu zkušeností a vím, oč jde, ale
jedno řeknu: fašismus vzkřísil a znovuvytvořil
Italii. O tom není pochybnosti. Fašismus má
armádu, která udiví svět, bude-li
toho potřebí. Podívejte se jen na to, co
italský voják dnes snese při pochodu na Aduu!
A to je, prosím, 44 milionový národ, který
má skvěle vyzbrojenou armádu, národ,
dovolte, abych mluvil se svého českého stanoviska,
jehož jediným ranitelným bodem, na který
všechno upírá své zraky, je Brenner.
Na to přece by neměli zapomenouti ti, kteří
myslí na budoucnost naší politiky. Ne proto,
že by nás měli rádi nebo že bychom
my měli rádi Italy, ačkoliv jsme jim vděčni
za to, co bylo ve velké válce, ačkoliv víme,
že rozbití Rakouska děkujeme 28. říjnu,
ale hlavně a především také Italii
a ačkoliv jsme Italii vděčni za celou svoji
kultúru, přece jen musíme říci,
že všecko to je ne z lásky, nýbrž
proto, že v obavě o budoucnost, o naši svobodu
proti útočnému pangermanismu víme,
že je nebo bude jednou s nejspolehlivějších
našich opor pohotová, skvěle vyzbrojená
a okamžitě na místo dirigovaná armáda
italská, kdežto na druhé spojence budeme musit
několik neděl čekat a nevíme, jak
by to potom dopadlo.
Proto myslím, že jsme povinni, abychom se na celou
otázku Habeše nedívali jen se sentimentálního
stanoviska, že ti ubozí Habešané ztratí
svobodu; Bože můj, měli ji v tom otroctví?
A pro těch pár rasů, kteří
s nimi po otrocku zacházeli, přece nebudeme plakat,
ani ne pro pana něguše, který prodal podzemí
třikráte a může nadzemí prodat
také po čtvrté. Vždyť víte,
že prodal všecko to bohatství jednomu Angličanovi,
jednomu Amerikánovi a jednomu Francouzi. Tak co? A teď
se ukazuje v procesu Staviského, že Staviský
prohlašoval své znamenité smaragdy a drahocennosti
za smaragdy a drahocennosti z něgušova pokladu královny
Sáby, Byly však falešné. Nevím,
jak to bylo, možná, že jsou přece jen
pravé, poněvadž to tenkrát neuměli
dělat - jestli je zatím nevyměnili - ale
to je vedlejší. K tomu není třeba žádné
sentimentálnosti. Kdyby Italové ty národy
utiskovali a skutečně místo formálního
otroctví udělali otroctví skutečné,
pak myslím, že by se nikdo z nás nedovedl Italů
zastávati, já nejméně, ale když
ty věci jsou takto, prosil bych o více rozumu, prozíravosti
a méně sentimentálnosti.
Myslím, že jedinou naší touhou musí
býti, aby sankce nedopadly tak zle, jak vypadají.
Se sankcemi je to vůbec zvláštní. Především.
jak jsem pravil, pro budoucnost nic neznamenají. Dojde-li
v budoucnosti k nějakému evropskému konfliktu,
sankce nastanou beze všeho, bez jakéhokoliv usnesení
Společnosti národů, každý své
hranice zavře a bude blocus a všecko možné,
tak jakýpak příklad?
Před několika dny, jak čtu v "Journal
des Débats" z 1. listopadu se ptal Lloyd George lor
a Stanhopa ve sněmovně, jak to přijde, že
mají býti sankce a Anglie že dovoluje, aby
se vozil petrolej angloperské petrolejové společnosti
do Italie. Na to lord Stanhope druhý den, když si
to rozmyslil a patrně se poradil, odpověděl
takto: "Proč bychom to nedělali? Když
my to tam nepovezeme, poveze to tam Amerika. Co by nám
prospělo, odmítati jisté obchody s Italií,
když je může udělati s někým
jiným?"
Morálka sankcí není tedy tak strašná
- a byl to zástupce vlády lord Stanhope, který
to oficielně prohlásil. Od té doby se ovšem
trochu změnily poměry, poněvadž, zdá
se, donutily Ameriku, aby zakázala vývoz petroleje.
a na základě toho to snad nebude možné.
Ale vzpomeňme si také na knihu anglického
admirála, o které se nedávno mluvilo, ačkoliv
byla vydána už před rokem a způsobila
tehdy velkou sensaci; kniha ta líčí, jak
za války r. 1914 Angličané přes Švédsko
a Belgii dodávali Němcům cement na úkryty
a na zákopy. Když pak víme, že tak obchodovali
od r. 1914 do r. 1917 a nechali toho teprve tehdy, když se
do věci vmísila Amerika, musíme si přiznati,
že by to snad se sankcemi nebylo ani nyní tak zlé.
Ovšem. my je jistě budeme provádět poctivě,
u nás na to-bude policajt, jak se sluší a patří,
a také podle toho se ovšem budou na nás Italové
dívati. Je to moudré a prozíravé?
Jak pravím. žádnou sentimentalitu k Italii!
Oni jí nežádají od mne a já ji
nedávám, ale mám hnáti Italii tímto
nemožným způsobem do politiky, kterou nechce
a která by snad naposled byla pro ni velmi nebezpečná,
ale do které by šla se záští, s
nenávistí a s roztrpčením? Máme
to dělat? Musím vám upřímně
říci, že já se svým starým
rozumem tomu nerozumím, pro mne je to něco, co už
patří do nové historie. do nové politiky,
zatím co já zůstávám úplně
- odpusťte mně, řeknu-li to triviálně
- zkoprnělý, když to všechno čtu.
a když se mluví o ohrožení evropské
a naší bezpečnosti; to všechno je proto,
že obecný lid si řekne "pro Habeš"
a ti učení si řeknou "ne, to je pro
statut Společnosti národů", který
posud nehrál, teď začne hrát, a až
bude zle, nebude hrát zase.
Měl jsem za svou povinnost to říci. Ku konci
mně dovolte ještě jednu připomínku.
Bylo by nevděkem, kdybychom nebyli opravdu vděčni
francouzskému min. předsedovi p. Lavalovi, který
ovšem pochodil v exposé p. ministra trochu bledě,
kdybychom mu nepoděkovali za všechno, co učinil,
aby zmírnil nebezpečí sankcí, které
mohly vésti k tomu, že by Společnost národů
nezamezila války, nýbrž že by je způsobovala.
Vím, že on má těžké postavení,
že dokonce v Italii jsou dnes na něho trochu rozhořčeni,
ale v té těžké posici, kde myslí
na budoucnost Francie, která nemůže prostě
býti zase nevěrná tomu, co bylo s Anglií,
a když vidím, že dokonce ti největší
antimilitaristé, kteří štvali proti
armádě, proti všemu, jako pan Blum, který
říká: Sankce, sankce, třeba válku,
prosím, v takové situaci, když se dělá
front populair, front commun, a kdy mu hrozí, že on
bude poražen pro tuto zahraniční věc
pod titulem nepřátelství k dekretům,
pak musím říci, že všichni, i Italie
musí býti Lavalovi vděčna za to, co
učinil, aby přivedl, řekl bych, Anglii k
tomu, aby z toho počátečního rozhorlení
(Předsednictví převzal místopředseda
Košek.) poněkud ustoupila a aby prohlásila
slavnostně, za co jsme vděčni, že nepomýšlí
na nějaké válečné sankce. Ovšem,
nikdo neví - a také pan ministr řekl velmi
opatrně "nyní" kam sankce mohou jíti.
Kde začínají, to ví každý,
ale kde skončí, neví nikdo. Stačí
neopatrnost, zlomyslnost, provokace, a najednou je konflikt tady.
Tedy francouzský min. předseda již tím,
co udělal, se zasloužil o mír Evropy, o Francii
a také o nás. Tedy to je asi to, co jsem chtěl
říci stran Habeše.
Nyní dovolte ještě, abych se zmínil
o tom, co řekl pan ministr o Polsku a sovětech.
Nebudu mluviti šíře o Polsku, ačkoliv
snad bych byl z tohoto slavného shromáždění,
odpusťte, nejvíce oprávněn, abych o
tom mluvil, poněvadž s polskou otázkou nikdo
neměl tolik co dělat jako já a nikdo v té
věci možná také tolik neudělal.
Proto se omezím jenom na několik slov. Stojím
na stanovisku, že nehledě na všecku bratrskou,
bohužel poněkud jednostrannou sentimentálnost,
musíme na Těšínsku hájiti autoritu
státu tím rozhodněji, čím klidnější
je naše svědomí, že neoplácíme
Polákům zlým za zlé (Potlesk.),
třeba zrovna na Těšínsku toho zlého
bylo tolik - pamatuji také, co bylo před válkou
- že by nám Poláci něco podobného
nikdy neodpustili. Myslím jako pan ministr, že nemáme
příčiny báti se žádného
nestranného soudu, ale také ne, pokud vím,
soudu velké většiny Poláků na
Těšínsku. Je však nejvyšší
čas ukázat všem, a nejenom na Těšínsku,
že u nás přece jenom není vše dovoleno,
a že se nebojíme hájiti svého třeba
bezohledně. (Výborně!)
Musím se však zato velmi rozhodně obrátiti
proti tomu, co řekl pan. ministr o sovětech. Pan
ministr chtěl ospravedlniti uznání sovětů
de jure tím, že jednal se sověty teprve, když
byly přijaty do Společnosti národů.
Mám sice jisté pochyby a ptám se jen, je-li
to pravda, že na to čekal, ale opravdu nemyslím,
že by tím udělal velikou poklonu Společnosti
národů. Mravní hodnotu Společnosti
národů to zrovna nezvýšilo, spíše
naopak. Společnost národů měla přece
býti strážcem ideálních hodnot
lidstva a ne pouze policajtem pro ochranu mezinárodního
pořádku. Krev nevinných 160.000 - podle přiznání
samých sovětů povražděných
nebyla přijetím do Společnosti národů
smyta, ani tím nebyla omluvena smrt 8 milionů hladem
umořených ubohých ruských mužíků
v očích lidí, kteří neztratili
ještě smysl pro humanitu a lidskost. Ovšem my,
kteří ruskému národu tolik máme
co děkovati za svobodu, máme podle nového
režimu patrně jiné ponětí o lidskosti
a vděčnosti.
Pan dr Beneš po svém několikadenním
pobytu v Sovdepii především nejprv oficielně
mluví o lidu ruském a lidu ukrajinském a
trhá tak jednotu ruského národa - a to je
to nejstrašnější, co mohl udělati.
Já jsem jistě neschvaloval hloupou politiku carskou
proti Malorusům, právě naopak, ale trhat
jednotu ruského národa, která je maloruskému
lidu dražší, než si myslí pan ministr
Beneš, snad podle toho, jak mu jásali vstříc
nakomandovají Ukrajinci - nevím kde byl, snad v
Charkově nebo v Kijevě - o tom myslím, že
mohu pochybovati. Je opravdu ještě dobře, že
se opatrně vyhnul každému slovu slovanský,
znělo by to v jeho ústech tak, že by to nebylo
možné klidně snésti. Mluvil jen o tom,
jak je nám tam blízký dvojí lid, lid
ruský a ukrajinský, a jak ten lid rozumí
našemu poslání, cítění
a ideálům, jak vidí to veliké v naší
slavné minulosti, přítomnosti a budoucnosti.
Bože, co všechno ten pan ministr v tom Rusku viděl,
to
je skutečně podivuhodné! Následkem
skvělé školské a kulturní politiky
sovětů je známo, že i ta dřívější,
nevelká gramotnost ruského lidu poklesla skoro na
minimum, a najednou pan ministr stvořil zázrak,
on viděl, jak lid ukrajinský a ruský rozumí
naší historii! Prosím, on nesmí znáti
ani svou, tu mu zavřeli bolševici, a on najednou,
ten velkolepý ruský lid, rozumí naší
historii, které teď pomalu již nerozumí
ani naši páni. Opravdu musím říci,
že jsem s obdivem četl, co dovede za pár dní
viděti takový ministr v Rusku!
Když mně bylo 30 let, byl jsem v Rusku a psal jsem
tenkrát mnoho do novin, do "Času". Chtěl
jsem tam psáti také o svých dojmech z Ruska,
ale každým krokem, který jsem v Rusku udělal,
jsem viděl, že mu rozumím méně,
poněvadž Rusko je opravdovou záhadou, které
náš člověk rozumí jen tehdy,
když tam žije a dovede se vžíti do duše
ruského lidu. Pan ministr tam byl pár dní
a už to všechno zázračným způsobem
odkryl. On není sám, ale nebudu o tom dále
mluviti. Co se dnes u nás děje, to je báječné.
Nám stačí, když bolševici nakomandují
způsobem, o kterém nebudu dále mluviti, spousty
lidí, dají jim o kousek chleba více, a ti
budou křičeti třeba "Sláva panu
dr Benešovi!", jak se komu líbí.
Kdo pan dr Beneš je, nemají ani tušení,
ale je z toho sláva, a my najednou slyšíme,
že ten ruský a ukrajinský lid rozumí
naší historii, našemu cítění
a našemu významu pro přítomnost i budoucnost.
Musím se přiznat, že když jsem to četl,
nevěděl jsem, mám-li se tomu smát
- či zda to spíše nenutí k velmi vážnému
přemýšlení. Kdyby byl pan ministr obyčejný
cestovatel, neřeknu nic, nanejvýše se usměji,
ale když si bere příklad z pana Herriota, svého
přítele, který byl dvě nebo tři
neděle v Rusku a napsal o něm tlustou knížku,
pak to znamená něco jiného. To jsou odpovědní
lidé a pan dr Beneš je odpověden za
Československo, za nás za všechny, za stát,
a tu přece musíme říci, že je
potřebí trochu více opatrnosti v soudech,
než pan ministr tady ukázal. Ovšem, já
asi chápu, proč to myslil. To je patrně jistá
autosugesce. On dal našim vedoucím lidem, kteří
vedli osudy našeho národa a státu po 17 let,
neobyčejné vysvědčení, mluvil
totiž o jejich rozvaze, rozumnosti a mírnosti. Já
mám úctu před, jak se rusky říká,
načalstvem a proto nechci nic proti tomu namítati,
ale musím se docela otevřeně přiznati,
že patrně pan ministr přece z těch vedoucích
lidí nemůže vyjímat sebe a že se
do té rozumnosti tak vžil, až si vsugeroval,
že už o ní ví i ten ubohý ruský
a ukrajinský lid a proto že ho tak náramně
vítal, s takovým nadšením, a viděl
v něm takový zázračný zjev,
který opravdu toho zasluhoval. Já ani všechno
nevím, čemu se obdivoval pan dr Beneš,
co neřekl ve svém exposé, ale když přijde
ministr ze země s takovou historií a budoucností,
jako jsou Čechy, a vyslovuje svůj nekonečný
obdiv nad podzemní drahou v Moskvě, která
je v městech v Evropě, pak se nedivím, že
ho tak nadšeně vítali i ti ruští
lidé, kteří nepatří k obecnému
lidu, nýbrž k těm, kteří jsou
teď náhodou navrchu.
Ostatně myslím, že pan dr Beneš
při své velmi pečlivé stylisaci všeho
toho, co napsal, měl přece jen býti opatrnější,
když mluvil o našem vzájemném poměru
se sověty. Říká, že "respektujeme
vnitřní řády a instituce sovětské".
Myslím, že není ode mne neskromné, řeknu-li,
že snad by bylo lépe, kdyby mluvil česky a
kdyby neříkal: "respektujeme", nýbrž:
"nechceme se vměšovati do vnitřních
záležitostí." Proti tomu by se nedalo
konečně mnoho mluvit, ale respektovat, aspoň
pro mne, pokud já znám to slovo, znamená
míti jistý respekt, jistou úctu. Dobře,
já nemám také nic proti tomu, že pan
ministr má jistý respekt, jistou úctu před
bolševickými řády, to je jeho věc;
ale on chce také respektování našich
vnitřních poměrů. No, odpusťte,
zda sověty respektují naše vnitřní
poměry čili nic, to je pro mne naprosto lhostejné.
Já toho od nich nežádám, ať je
respektují nebo nerespektují, skorem bych se za
to poděkoval, ale musím říci: já
chci něco jiného, já chci, aby se nevměšovaly
do našich vnitřních poměrů. O
to mně jde. A toto pan ministr zformoval tím krásným
slovem: respektujeme! Tam může býti všecko.
Ovšem, chápu, proč. Cožpak nestačí
panu ministrovi, že tam byl a že poznal všechny
ty zázraky, spáchané na ruském lidu,
který neumí číst ani psát,
ale zná naši historii? Že on, když to dovedl,
chce také ještě něco jiného?
Vždyť jeho hlavní cíl je, abychom se teď
kulturně a hospodářsky prolínali,
a proto chce, aby bylo to spojení mezi námi živé
a trvalé. Ovšem tu musím upřímně
říci, že za toto dobrodiní a za toto
prolínání kulturou sovětskou my pěkně
děkujeme. Já vím, že jsou u nás
takoví, kteří snad v tom vidí něco
velikého, nového, tu velkou budoucnost, kterou viděl
ten páně ministrův lid ruský a ukrajinský,
ale už mně musíte dovolit: jsou ještě
také jiní lidé v Čechách a
na Slovensku a na Moravě a tak se mně všecko
zdá, že jich je trochu víc, kteří
by se za tu kulturu - mluvme prozatím o kultuře
- bolševickou velmi poděkovali.
Ale tu musím říci ještě něco.
Když pan dr Beneš, který měl tak
pochvalné exposé o sovětech, takže bych
pomalu mohl říci, že je to kandidátní
řeč, ovšem já myslím na něco
jiného, na poslance budoucí společné
fronty, chápu, když se tak o sověty zasloužil,
že páni komunisté budou hlasovati pro jeho
exposé. Nu, konečně to je velmi příjemné,
když ministr zahraničních záležitostí
dostane takovou podporu, já mu k ní mohu jen gratulovati.
Jen bych si přál, aby také v ostatním
se v nich nezklamal. Patrně že ne... Rozhodně
však proti tomu protestuji, aby se myslilo, jak on to říká,
že nynější flirt se sověty má
býti základem trvalého přátelství
mezi našimi národy, jak si to pan ministr přeje.
Tu musím upřímně říci,
že by to byla trochu hříšná lehkovážnost
věřiti p. ministrovi, že to přátelství
slouží k bezpečnosti našeho státu,
a k zabezpečení trvalé evropské rovnováhy.
Je žalostným koncem celé politiky p. ministra
Beneše, že poslední refugium jeho politiky
jsou sověty. Mohu říci, že bych měl
právo cítiti jisté uspokojení, že
došlo na má slova, že ultimum refugium naší
politiky je Rusko. Mohl bych v tom cítiti jistě
triumf své politiky, ale já ho necítím,
já naopak jsem velmi žalostně dotčen,
že to není Rusko, nýbrž že jsou to
sověty. A tu se táži: myslí opravdu
pan ministr, že jsme tím přátelstvím
se sověty zabezpečeni? Nechci ani říkat,
je-li trvalé nebo netrvalé, ten lid ruský
a ukrajinský, který on tam viděl, není
tak pevného přesvědčení, aby
nedovedl křičeti také něco jiného...
A já nevím, jak se poměry utváří
a jak by se utvářily, kdyby v Německu náhodou
nebyl už pan Hitler. A tu řeknu jedno: Řekněme,
že by sověty s námi zvítězily.
Prosím, co to znamená? To znamená bolševisování
naše, bolševisování všech západních
zemí a konec evropské kultury a civilisace. (Tak
jest!) Tak vypadají věci. A kdyby byl Sovětský
svaz poražen a znamenalo to roztržení a okleštění
jeho zemí, ztrátu Ukrajiny, tak to nové,
třeba menší, ale přece ohromné
národní Rusko, které by bylo naprosto logickým
důsledkem, by nikdy a nikdy nezapomnělo, jak jsme
se chovali před jeho porážkou, jak jsme vlastně
my, řekl bych, klestili cestu anebo pomáhali klestiti
cestu svou ukrajinsko-filskou politikou k tomu, aby bylo Rusko
roztrženo. A i kdyby toho všeho nebylo, kdyby nebyla
žádná vojna, žádný konflikt,
kdyby to šlo podle tužeb a přání
p. ministra, pak není nejmenší pochybnosti,
že čím dále, tím více
budeme přímo ohrožováni bolševismem,
pronikáním bolševické teorie a praxe
v náš ubohý hladovící a nezaměstnaný
lid, jehož mravní základy strašná
nezaměstnanost beztoho ohrožuje, a pak si nezakrývejme,
že vy to byl začátek konce naší
duševní, kulturní, ale také politické
samostatnosti. To jsou ty konce.
Končím a řeknu jen ještě jedno:
Nemluvil jsem zde proto, abych rozmnožil o jednu řeč
beztoho dosti dlouhou řadu řečí, které
jsem kdy pronesl. Mluvil jsem zde jenom proto, poněvadž
myslím, že musím tak mluviti za všecky
ty, kteří ještě nezapomněli na
to, čím jsme žili dřív, čím
jsme rostli a čím jsme dobyli své samostatnosti,
kteří nezapomněli na své staré
vlastenectví a na svou víru ve Slovanstvo, a ve
jménu jejich že musím jako představitel
tohoto vysmívaného starého režimu, který
však bohdá bude zas novým, toho zárukou
je nám naše mládež - a který nebyl
tak špatný, když nám dovedl dobýti
svobody a samostatnosti - vysloviti se proti tomu, abychom dělali
takovou politiku, jakou nám káže exposé
páně ministrovo. (Potlesk poslanců národního
sjednocení.)