Předseda Malypetr.
Místopředsedové: Košek, dr Markovič,
Langr, Onderčo, Mlčoch, Taub.
Zapisovatelé: Sivák, Vávra.
255 poslanců podle presenční listiny.
Členové vlády: předseda vlády
dr Hodža; ministři Bechyně, dr
Czech, dr Černý, dr Dérer,
inž. Dostálek, dr Franke, dr Krčmář,
Machník, Najman, inž. Nečas,
dr Spina, dr Šrámek, dr Trapl,
dr Zadina.
Z kanceláře sněmovny: sněm. tajemník
dr Říha; jeho zástupci Nebuška,
dr Mikyška, dr Záděra.
Předseda (zvoní): Zahajuji
16. schůzi posl. sněmovny.
Sněmovna jest způsobilá jednati.
Přistoupíme k projednávání
prvého odstavce pořadu, jímž jest:
1. Zpráva výboru rozpočtového o
vládním návrhu (tisk 125) státního
rozpočtu republiky Československé a finančního
zákona pro rok 1936 (tisk 150) a rozprava o prohlášení
ministra financí, učiněném ve 13.
schůzi posl. sněmovny dne 14. listopadu 1935.
Rozpočtový výbor, jemuž předloha
tato přikázána byla ve 13. schůzi
sněmovny dne 14. listopadu 1935, stanovil zpravodajem pana
posl. Remeše.
Dávám mu slovo.
Zpravodaj posl. Remeš: Slavná sněmovno!
Rozpočtový výbor skončil své
práce na vládním návrhu státního
rozpočtu pro rok 1936 a uložil mi, abych plenu sněmovny
podal o tom zprávu.
Rozpočet byl tentokráte sněmovně předložen
se značným zpožděním. Příčiny
jsou známy. Bylo to jednání o snížení
úrokové míry z debetu i kreditu, jejíž
snížení má pomoci dlužníkům
soukromým i veřejným a které si vyžádalo
velmi mnoho času. Jednání s resorty nešlo
- jak je nasnadě - také příliš
rychle.
Má-li býti rozpočet ústavně
vyřízen včas, bylo samozřejmě
nutno hospodárně nakládati s časem.
Rozpočtový výbor přes to, že
po sněmovních volbách doznal ve svém
složení značným změn, zdolal
práci mu přikázanou během 14 dnů,
jak tomu bylo od zřízení samostatného
státu po prvé loňského roku. K časnému
skončení prací výborových přispěla
také okolnost, že jen v nepatrné míře
docházelo k osobním výměnám
ve výboru, a pak to, že exposé resortních
ministrů přednesena byla v odborných výborech,
čímž rozpočtový výbor
získal času.
Jiná je ovšem otázka, zda se tato metoda při
její organisaci osvědčila a zda to nebylo
plýtvání lidskou energií. Jednání
výboru bylo kusé, poněvadž organický
celek byl rozrušen. Dopustila-li režie, aby v jednom
dni mluvilo ve výborech 5 až 6 ministrů, tedy
už napřed vyloučila možnost, aby se veřejnost
dověděla, co tyto projevy ministrů obsahovaly,
neboť novinářsky nebylo je možno ani v
podstatnějším výtahu publikovati.
Projednání rozpočtu patří nesporně
k výsostným právům parlamentu. Povolením
úvěru ve finančním zákoně
stanoveným, dostává se státu prostředků
nutných k plnění rozmanitých funkcí,
jak jsou vyjádřeny tisícerými položkami
v dílčích rozpočtech jednotlivých
kapitol, z nichž se celý rozpočet skládá.
Protějškem výdajové strany rozpočtu
jsou rozpočtové příjmy, které
pramení z daní a dávek, čili tak zv.
příjmy veřejnohospodářské,
a z odvodů podniků, které nazýváme
příjmy soukromohospodářskými.
Stát musí míti pro své hospodaření
plán. Tím je státní rozpočet,
v jehož hranicích mají resorty hospodařiti.
Poněvadž ve státním hospodářství
zrcadlí se hospodářský život
obyvatelstva, průmyslu, obchodu, živností i
zemědělství, je samozřejmé,
jestliže valná část vývodů
členů výboru i projevy ministrů vycházely
z posuzování situace našeho národního
hospodářství. Tři čtvrti milionů
nezaměstnaných, otázka oživení
výroby a zjednání pracovní příležitosti,
posílení exportu i domácího konsumu
byly červenou nití, která se táhla
rozpočtovým jednáním.
V debatě zdůrazňována byla snaha po
vyvinutí úsilí o rovnoměrné
a spravedlivé rozvrstvení důchodů
ve státě a opatření pracovní
příležitosti. Parcielní řešení
krise nebylo jednotlivými řečníky
pokládáno za spolehlivou cestu k oživení
hospodářství všech složek našeho
obyvatelstva.
Sympaticky bylo přijato připravované snížení
úrokové míry z kreditu i debetu, kteréžto
opatření má, jak jsem již řekl,
uleviti dlužníkům soukromým i veřejným
a usnadniti výrobní kalkulaci i konkurenční
zápas.
Rozpočet je ovšem také příležitostí
k tomu, aby strany při jeho povolování vyslovily
svá stanoviska k vládě a její politice
domácí i zahraniční. Rozpočtová
debata ve výboru nebyla proto prosta politických
projevů jak se strany oposice, tak se strany poslanců
vládních stran. Všeobecně však
možno říci, že jednání bylo
věcné a na vysoké úrovni, i když
jednotlivá stanoviska na sebe ostře narážela.
Všichni řečníci uvědomovali si
těžkost poměrů a tíhu odpovědnosti,
která z nich pro politika vyrůstá.
Rozpočtová čísla prošla pochopitelně
ohněm kritiky. Zvláštní pozornosti těšila
se příjmová stránka rozpočtu.
Vyslovováno mínění, že příjmy
jsou odhadovány poněkud optimisticky a že pozorované
zlepšení hospodářského života
nebude se moci značněji projeviti již v rozpočtu
r. 1936. Snad to bude možné u daně obratové,
kdežto u ostatních daní nikoliv, poněvadž
jsme s předpisem stále o 1 rok pozadu. To se týče
zejména očekávaných příjmů
z některých zákonných úprav,
které budou teprve parlamentem projednány. V debatě
ozvaly se také hlasy, že by nebylo neštěstím,
kdyby v mimořádných poměrech, trvajících
téměř 6 let, předložen byl parlamentu
nevyrovnaný rozpočet.
Spolehlivý rozpočet, jehož čísla
naleznou též vyjádření v účetní
závěře, možno však sestaviti jedině
v klidných hospodářských poměrech
Nelze toho však dosáhnouti v poměrech mimořádných,
kdy všechny výpočty selhávají.
Patří k věci, jestliže ve výboru
rozpočtovém byla předmětem pozornosti
berní praxe, která se života poplatníkova
velmi citelně dotýká, neboť na ní
je budována důvěra nebo nedůvěra
a dobrý nebo špatný poměr mezi poplatníkem
a státem. Chceme dobrou berní praxi, aby nám
v poplatnících vyrůstali obhájci státu
a ne jeho nepřátelé.
Ani tentokráte neušlo pozornosti výboru bolestivé
místo, jímž je ve státním tělese
naléhavě pociťovaná potřeba reformy
správy. Hovořil o ní nejen hlavní
zpravodaj, nýbrž řada poslanců v debatě.
Slyšeli jsme o ní velmi přiléhavá
slova, pronesená ústy p. předsedy vlády.
Zde je nesporně nutno nasaditi páky, a není-li
možno dosíci žádoucí nápravy
v celku a dostati se tak k cíli najednou, bude nutno tuto
práci vykonati po etapách. Výbor parlamentní
úsporné a kontrolní komise zabýval
se touto otázkou za součinnosti zástupců
komise pro zhospodárnění správy několikráte
a klade ji mezi nejdůležitější
problémy státní správy.
Rovněž tak žalostná situace naší
samosprávy byla předmětem, jemuž výbor
věnoval mimořádný čas a příslušnou
pozornost. Je to samozřejmé, uvážíme-li,
že mnohé obce a okresy již po několik
roků nemohou vyrovnati neshody mezi příjmy
a výdaji a hospodaří s nekrytými schodky.
To má za následek, že samosprávné
svazky nemohou plniti svoje závazky, plynoucí ze
zákona a smluv, platiti úroky a amortisaci svých
dluhů.
V debatě podrobné projednány byly rozpočty
dílčí. Byla v ní přednesena
nejen kritika, nýbrž také četné
náměty a bylo by si přáti, aby nezůstaly
nepovšimnuty. Zpravodajové ke kapitolám vykonali
svěřený jim úkol velmi svědomitě
a zhostili se vesměs svých úkolů čestně.
Ve výboru jsem již uvedl, že rozpočet
prošel před svou konečnou redakcí jednáním
výboru parlamentní úsporné a kontrolní
komise, a proto neprovedl na něm výbor rozpočtový
číselných změn, a rovněž
ne na finančním zákoně. Stručný
obsah jednání výborového obsažen
je v tištěné zprávě, která
byla ve včerejší schůzi rozdána.
Státní rozpočet na rok 1936 nese v celé
své struktuře stopy těžké doby,
v níž se zrodil. Mezinárodní situace
a vnitřní hospodářské potíže
vtiskly svou pečeť výdajové straně
rozpočtu. Naděje na hospodářské
oživení v nejbližší budoucnosti nalezla
příslušné hodnocení na příjmové
straně rozpočtu. Záměrné úsilí
o trvalé hospodářské zlepšení
je dokumentováno řešením zadlužení
a úrokové míry.
Není pochyby, že předložený rozpočet
na budoucí rok nepředstavuje pouhý statický
hospodářský plán, nýbrž
možno o něm říci, že s ním
možno vystačiti v obdobích klidu, že je
spíše záměrným bojovným
programem, z něhož je zřejmo úsilí
vlády o zabezpečení státu.
Loni při uvádění státního
rozpočtu na rok 1935 byla vyslovována naděje,
že je to poslední krisový rozpočet.
Letos možno vysloviti očekávání,
že státní rozpočet na r. 1936 mohl by
býti přechodem k lepším poměrům.
Toto mínění lze podepříti některými
příznivými symptomy, které nesporně
nasvědčují, že jsme již překonali
nejhorší období hospodářské
krise a že se v našem národním hospodářství
projevuje sice jen mírné, ale, jak se zdá,
trvalejší oživení výroby. Bylo
by však velkým omylem, kdybychom tuto hospodářskou
rekonvalescenci nepodepřeli řadou účinných
opatření a spoléhali se na to, co přijde
samo domů. Stejným omylem by však bylo, kdybychom
tohoto mírného zlepšení chtěli
použíti k uložení nových obětí
našim výrobním vrstvám. Naše národní
hospodářství potřebuje především
klidu, aby se mohlo zotaviti z ran, které mu byly
zasazeny v letech krise.
Pod tímto zorným úhlem byl také návrh
rozpočtu na budoucí rok posuzován. Nebylo
vážnější otázky, které
by se jednání výborové nebylo dotklo.
Činilo se tak v projevech ministrů i poslanců.
Znovu bylo zdůrazňováno, že národní
důchod klesl asi na polovinu své bývalé
výše, takže veřejná břemena
doléhají na hospodářský život
daleko tížeji nežli dříve. Této
okolnosti dotkl se též velmi důrazně
pan ministr financí ve svém exposé, kterým
rozpočet v plenu sněmovny doprovodil.
Státní hospodářství provázeno
je v době krise hospodářskými nesrovnalostmi.
Zatím, co na jedné straně vysýchají
prameny příjmové, rostou na druhé
straně výdaje, vynucované těžkými
poměry. Soukromé hospodářství
řídí se při stanovení svého
hospodářského plánu tím, že
své výdaje určuje svými příjmy.
Stát to dělá naopak. Napřed zjistí
míru svých výdajů a pak pro ně
hledá příjmy. Státní výdaje
běžné byly v posledních letech nesporně
značně sníženy, takže v rozpočtu
již není položek, na nichž by bylo možno
s úspěchem provésti značnější
škrty. Jak těsně se rozpočtuje, je vidět
ze stoupajícího počtu virementů ve
státní účetní uzávěrce.
Lze říci, že kdyby nebylo schodků podnikových,
které musí státní pokladna hradit
z příjmů administrativních, a pak
přechodných výdajů vynucovaných
nezaměstnaností, stačily by státní
příjmy krýti všechny administrativní
výdaje. To je ovšem asi tolik, jako řekneme-li
"Kdyby nepršelo, nebylo by bláto".
Rozhodné je, jak se jeví státní hospodářství
v celku, jaké jsou jeho konečné výdaje
a jaké jsou jeho možné příjmy.
A nutno-li počítati v této době s
přechodnými výdaji a se schodky podnikovými,
které hradí státní pokladna z příjmů
administrativních, musí se to nutně projeviti
buď v otevřených schodcích anebo - budujeme-li
rozpočty na zásadě rovnováhy rozpočtové
- v napětí příjmů, jichž
se případně nedosáhne. To ovšem
znamená, že účetní závěra
skončí schodkem, jak je tomu v několika předcházejících
letech. Tyto výsledky musí se pak důsledně
projeviti ve stavu státního dluhu, který
od r. 1929 vzrostl ze 36 na 41 miliard Kč.
Jeden z hospodářských týdeníků
ve svých poznámkách o rozpočtu napsal,
že "rozpočet sám se navenek ani číselně
ani formálně podstatně nezměnil, za
to tím větší přesuny vykazuje
uvnitř. Rovněž mezi rozpočtovým
preliminářem a skutečným vývojem
je již dlouhou dobu rozpor, který se zvláště
letos zvětšil. Je příznačné"
- praví zmíněný list dále -
"pro naše politiky, že přes tyto skutečnosti
přenášejí se se značnou lehkostí
- řekli bychom přímo lehkomyslností
- která se již tolikráte projevila při
řešení nejzávažnějších
otázek státního hospodářství."
Myslím, že nemusím zdůrazňovati,
že toto tvrzení o lehkomyslném přenášení
se přes schodky státního hospodářství
není při nejmenším odůvodněno.
Členové rozpočtového výboru
mi jistě dosvědčí, že výbor
nepřenesl se přes tuto skutečnost ani lehce,
tím méně lehkomyslně. Spíše
myslím, že stanovisko v této věci vyjádřené
bylo na některých místech pociťováno
jako příliš tvrdé. Nalezlo to dokonce
i výrazu v novinářském úvodníku.
Nemáme jistě příčiny, abychom
přeháněli, ale také cokoli zamlčovali.
Finanční situace státu není jistě
soukromou záležitostí pana ministra financí,
ani nikoho z nás. (Slyšte!) Je to záležitost
všech občanů tohoto státu, které
jsme povinni při nejmenším poctivě a
pravdivě informovati.
Zhroucení světového hospodářství
jsme nezavinili a nejsme sami, kteří nesou jeho
důsledky. Jde však o to, zda jsme vykonali vše,
co bylo v naší moci, na zdolání krise,
v níž jsme se jako exportní stát octli.
Nemá smyslu dělati rekriminace. Přičiňme
se o to, abychom dohonili, co jsme zmeškali. Pan ministr
financí označil za naléhavou potřebu
odstraňovati překážky, které
by mohly ještě státi v cestě oživení
našeho hospodářského života. Souhlasíme
s ním jistě doslova. Bude-li to vláda poctivě
dělat, budeme jí všichni poctivě pomáhat.
Ze závěrečného účtu
za rok 1934 jde na jevo a pan ministr financí to ve svém
exposé také vyzvedl, že zpětný
pohyb hospodářství trvající
od r. 1930 se v tomto roce zastavuje. Nebylo by však správné,
abychom výsledky roku 1934, které nám dávají
na pokladnu schodek 705,000.000 Kč a na náležitost
dokonce jen 341,000.000 Kč, brali za podklad svých
kalkulací. Rok 1935 již nebude tak příznivý,
a schodek bude nepoměrně vyšší
proti r. 1934.
Jde to najevo ze státních příjmů,
které přes to, že jsou proti loňsku
u přímých daní o 206 mil. Kč
vyšší, zůstávají v celku
do konce měsíce října okrouhle o 1300
mil. Kč za rozpočtem a do konce roku se již
s rozpočtem nesejdou. Měsíc říjen
vykazuje proti září jen menší
zlepšení příjmů.
Na příznivý výsledek r. 1934 působily
kromě malého zlepšení hospodářského
některé mimořádné okolnosti.
Budovati na nich bylo by chybou. V minulém roce došlo
k paušalování daně obratové a
důsledek toho a její přirážky
byl ten, že její výnos dosáhl dosud
nebývalé výše, bezmála 2400 mil.
Kč.
V témže roce vrátil Státní pozemkový
úřad státní pokladně zálohu
150 mil. Kč poskytnutou svého času náhradovému
fondu. Zvýšené pensijní příspěvky
na odpočivné a zaopatřovací platy
vynesly proti prelimináři o 33 mil. Kč více.
Ministerstvo soc. péče mělo větší
příjmy o 12 mil. Kč. Ministerstvo školství
o 10 mil Kč, ministerstvo zdravotnictví o 10 mil
Kč, ministerstvo obchodu o 4 mil. Kč, a konečně
byl to značně větší výnos
úroků z prodlení, které daly státní
pokladně 138 3 mil. Kč nad rozpočet.
Rozpočet po formální stránce nevykazuje
podstatných změn. Zachovává se dosavadní
struktura předchozích rozpočtů. Rozpočet
je rozdělen na 4 skupiny: I. Vlastní státní
správa, II. Správa státních podniků,
III. Podíly na státních daních a dávkách,
IV. Správa státního dluhu.
Podstatnější změny uvnitř rozpočtu
jsou tyto: 1. Náklady na oděv státních
zaměstnanců přeřazeny byly z osobních
do věcných nákladů; 2. kapitola předsednictva
ministerské rady má novou položku na ministra
bez resortu; 3. vnitro má novou položku občanské
protiletecké obrany; 4. zrušením státního
pozemkového úřadu přibyl ministerstvu
zemědělství nový titul, "pozemková
reforma"; 5. u veřejných prací sloučena
byla uhelná rada s hospodářstvím uhelným.
Totéž stalo se v rozpočtu ministerstva obchodu;
6. jsou některé menší změny ještě
u ministerstev veř. prací, soc. péče
a zdravotnictví. Ve skupině II lze zaznamenati podstatnější
změnu v tom, že se ve smyslu nového ustanovení
ke čl. II, odst. 5 finančního zákona
zařazují vedle investic pravých také
náklady na obnovu. Děje se tak z důvodů
eminentně kontrolních, aby úvěry v
těchto dvou titulech povolované nemohly býti
navzájem přesunovány buďto z obnov na
investice anebo obráceně. Konečně
pak došlo ve skupině IV. Státní dluh
ke změně úpravy přehledu.
K návrhu rozpočtu je připojen též
rozpočet silničního fondu, z něhož
jde najevo, že řádné fondovní
příjmy činí 256 5 mil. Kč,
z nichž značnou část pohltí úrok
a úmor z výpůjček, uzavřených
k účelu zlepšování státních
silnic. Rozpočet silničního fondu počítá
opětně s novými výpůjčkami
v úhrnné částce 292 mil. Kč.
Dále pak jsou připojeny rozpočty obou vodohospodářských
fondů.
O hospodářství fondovním bylo by potřebí
trochu obšírněji se zmíniti. Nebudu
tak činiti dnes při projednávání
rozpočtu, nýbrž pokládám za účelno,
aby se tak stalo při projednávání
státní účetní závěrky.
Finanční zákon má kromě nového
ustanovení o pravých investicích a obnovách
podnikových jen takové změny, které
si vynutily mimořádné poměry. Je to
zejména zmocnění čl. XX stran nekrytých
závazků plynoucích ze zákona o sanaci
samosprávných svazků.