Předseda Malypetr.
Místopředsedové: Onderčo, dr
Markovič, Langr, Košek, Mlčoch,
Taub.
Zapisovatelé: R. Böhm, de Witte.
231 poslanců podle presenční listiny.
Členové vlády: předseda vlády
dr Hodža; ministři dr Černý,
dr Dérer, dr Krčmář,
Machník, dr Trapl.
Z kanceláře sněmovny: sněm. tajemník
dr Říha; jeho zástupce Nebuška.
Předseda Malypetr zahájil schůzi v
9 hod. 20 min. dopol. a konstatoval, že sněmovna je
způsobilá jednati.
udělil předseda podle § 2, odst. 2 jedn. řádu
na zítřejší den posl. Kočandrlemu.
nemocí do 10. t. m. posl. Danihel.
Lékařské vysvědčení
předložil posl. Šedý.
počátkem schůze: Zprávy tisky 169
až 181.
přikázal předseda žádosti:
kraj. soudu v Komárně ze dne 5. října
1935, č. Nt 72/35, předloženou vrch. stát.
zastupitelstvím v Bratislavě ze dne 3. prosince
1935, č. 12.223/35, za souhlas s trest. stíháním
posl. Šaláta pro přečin podle
§ 14, č. 5 zákona č. 50/23 Sb. z. a
n. a pro přestupek podle § 1 zákona č.
309/21 Sb. z. a n. (č. J 99-IV),
kraj. soudu v Nitře ze dne 29. října 1935,
č. Tk VII 400/35, předloženou vrch. stát.
zastupitelstvím v Bratislavě ze dne 3. prosince
1935, č. 12.201/35, za souhlas s trest. stíháním
posl. o Turčeka pro přečin podle §u
14, č. 5 zákona na ochranu republiky (č.
J 100-IV).
Předseda (zvoní): Přistoupíme
k projednávání prvého odstavce pořadu,
jímž jest:
1. Zpráva výboru rozpočtového o
vládním návrhu (tisk 125) státního
rozpočtu republiky Československé a finančního
zákona pro rok 1936 (tisk 150) a rozprava o prohlášení
ministra financí, učiněném ve 13.
schůzi posl. sněmovny dne 14. listopadu 1935.
Zpravodajem jest p. posl. Remeš.
Budeme pokračovati ve všeobecné rozpravě,
započaté ve včerejší 16. schůzi
sněmovny.
Přihlášeni jsou ještě řečníci:
na straně "proti" pp. posl. Trnka,
Šverma,
Sandner, Ježek, dr Jaromír Dolanský,
Jaross; na straně "pro" pp. posl.
Zeminová, dr Novák, dr Meissner,
Schäfer, Slavíček.
Dávám slovo panu posl. Trnkovi.
Posl. Trnka: Vážená sněmovno!
Mám-li mluviti ve všeobecné rozpravě
o rozpočtu na r. 1936, musím především
podotknouti, že nestojíme bezpodmínečně
proti tomuto rozpočtu, nýbrž že k jednotlivým
položkám tohoto rozpočtu dáváme
souhlas. Hlasoval jsem v rozpočtovém výboru
pro rozpočet ministerstva nár. obrany, hlasoval
jsem též k některým pozměňovacím
návrhům, ale zaujal jsem vůči celkovému
rozpočtu stanovisko zamítavé. Své
námitky k některé části jsem
uvedl již v rozpočtovém výboru a chtěl
bych zde říci povšechně jenom několik
slov.
Pan kol. dr Tiso mluvil zde včera o tom, že
všechny vládní strany jsou vůči
rozpočtu naplněny optimismem. Vytušil jsem
z řečí zástupců politických
stran, že optimismus není skoro vůbec žádný,
naopak že vládní strany zaujímají
vůči tomuto rozpočtu dosti nejisté
a pochybné stanovisko. Pan posl. dr Tiso řekl
mimo jiné, že tento režim stranickosti skutků
slaví orgie a já bych dodal k tomu několik
slov. Na př. víme dobře, že před
válkou byla samospráva nedotknutelná. R.
1905, kdy v jižních Čechách se konaly
císařské manévry, byl ve Štěkni
starostou sedlák, kterého by byla rakouská
vláda bývala nějak ráda zbavila funkce
starosty, ale nemohla na to najít paragrafy, a sedlák
ten byl určen, aby vítal bývalého
císaře Františka Josefa. A on ho jako sedlák
vítal, a nikdo nemohl proti tomu nic najít, vítal
ho přes to, že by byli raději viděli,
kdyby byli našli člověka inteligentního
a snad jiných schopností, nežli byl tento sedlák.
Musím se této věci dotknout, poněvadž
u nás na českobudějovické župě
nebylo potvrzeno 68 starostů, a byla mezi nimi řada
legionářů, byly to osoby nanejvýš
čestné, osoby, které sloužily obci úplně
zdarma po stránce samosprávné. A tito lidé
nebyli potvrzeni. Proto jsem se dotkl této věci
při poznámce pana posl. dr Tiso, který
řekl něco o tomto režimu.
A ještě bych zde poukázal na článek
v "Národní politice" před třemi
roky. Je tam napsáno (čte): "Už
to víme, proč musíme mít německé
ministry. Píše se nám: Řekla nám
to 12. prosince "Bohemie". Prý ne pro tu německou
spoluodpovědnost, která nám dělá
za hranicemi dobrou pověst, nýbrž proto, že
kdyby čeští členové vlády
neostýchali se pohledu německých ministrů,
rozebrali bychom si svůj vlastní stát."
- To jsem chtěl říci jako poznámku,
abychom měli jasno, aby vláda hleděla za
každou cenu a za všech okolností vycházeti
vstříc po způsobu demokracie ve spravedlnosti
vůči všem složkám ve státě,
i když jsou vládní nebo oposiční,
aby v samosprávě i ve správě veřejné
bylo postupováno tak, jak je třeba, a aby se dobře
hospodařilo s penězi poplatníků. Nevím,
jak do budoucnosti budou naše české politické
strany plniti úkoly vytčené ústavou,
ale fakt je, že dnes stojíme následkem nedosti
schopné politiky před skutečností,
že jedna německá strana je v tomto státě
početně nejsilnější, a my Češi
a Slováci jako budovatelé tohoto státu musíme
míti obavy, zda se nemůže státi, že
podle demokratických zásad o většině
někdy některá německá skupina
nám nebude sestavovat vládu. To si musíme
uvědomit a musíme hledati nové cesty, jak
sjednotiti národ.
Jde se přísně na oposiční strany,
ale co je to platné? Nejsnáze by šlo sjednotit
národ na podkladě stavovském a rozhodně
ne stranicko-politickém jako teď. Stavovství,
stavovská demokracie je naším cílem.
Z hospodářské nespokojenosti povstává
nespokojenost politická a jest málo platné
oklešťovati práva občanstva, jak se to
teď praktikuje. Nevím, ale zdá se mi, že
proti starým dobám, co se týče samosprávy,
jsme na tom hůře...
Předseda (zvoní): Prosím
pana řečníka, aby dbal jednacího řádu
a nepředčítal svoji řeč.
Posl. Trnka (pokračuje): Na jedné
straně je úplné, rovné hlasovací
právo, na druhé straně však způsob
jmenování jedné třetiny členů
samosprávy, t. zv. odborníků. Podle mého
názoru je to někdy hodně křiklavá
věc, že se nehledí na skupiny menšinové,
oposiční sice, ale při tom státotvorné,
že se jim nepřiznává právo jmenovací,
že přijdou v samosprávných sborech opravdu
zkrátka. O tom mluvil i p. dr Klapka, který
sám vytýkal poměr mezi samosprávou
a okresními úředníky, hejtmany, že
někdy nemají pochopení pro věc samosprávy.
Po stránce hospodářské, řekl
bych, je systém daňový nemožný,
zvláště předpisování daní
a jejich vymáhání, o čemž zde
promluvil již p. kol. Ostrý za stranu živností
a obchodu. Pan kolega mluvil včera o tom dosti příkře.
Řeknu něco za zemědělce, ale jenom
doplněk. Měl bych ponechati straně, která
si osobuje právo na hájení zemědělských
zájmů, aby o tom mluvila, ale nemohu souhlasiti
s tím, jak se to dělá. Především
proto, že si nemohu nějak dobře srovnati v
hlavě, že na jedné straně skupina, strana
sestavuje rozpočet a pro něj hlasuje, na druhé
straně podává však hned proti rozpočtu
pozměňovací návrhy. Týče
se to hlavně podporování soustavné
elektrisace, čímž by se též zmenšila
nezaměstnanost a prospělo by se obcím. Jak
vidíte z finančního zákona, pan ministr
financí má právo opatřiti do jisté
výše částky na různé produktivní
práce. Máme za to, že elektrisace je tak důležitá
práce jako každá jiná. Je nutno, aby
každá česká dědina byla zelektrisována,
aby měla možnosti pokroku a výhody jako druhá.
Avšak vesnice, jež dnes elektrisují, nejen přišly
o příspěvek okresů, které pro
své zadlužení nemohou přispívati,
nýbrž i částka, která bývala
v rozpočtu věnována na elektrisaci, je okleštěna
na polovic.
Strana republikánská sestavovala spolu rozpočet,
v němž tato položka je na tolik stornována,
a na druhé straně, prosím, tato strana podává
pozměňovací návrh, aby ta položka
byla zvýšena. Myslím tedy, že podání
toho pozměňovacího návrhu - podal
ho pan kol. Křemen, já jsem pro něj
také hlasoval je jen formální a agitační
a že to na věci nic nezmění. Po této
stránce budou na tom naše vesnice špatně.
Že daň z obratu je nespravedlivá, stejně
jako daně spotřební tím, že postihují
bohaté stejně jako chudé, na to je poukazováno
stále, ale dosud si nikdo nevzpomněl na jednu věc,
na dávku z převodu nemovitostí, na dávku
z majetku. Bylo tu řečeno, že dávka
z převodu majetku - mluvil o ní v rozpočtovém
výboru pan posl. inž. dr Brdlík - není
dosti spravedlivá, že ji musí platit, kdo prodává
statek nebo chalupu, stejně ať je nezadlužený
nebo na 90% zadlužený; na to se nebere ohled. Je tu
pak ještě jedna věc, že se totiž
stanou často případy, že třeba
třikrát v několika letech za sebou - mám
na to příklady - následkem úmrtí
v rodině předával se majetek a z trojího
předávání v 6 neb 8 letech musila
být zaplacena dávka z těchto převodů
v částce jedné třetiny i více
celého majetku. Na toto tedy nebylo pamatováno žádným
pánem ze strany zemědělské ani jiné
- neboť i v jiných oborech se předává
majetek, domy atd. - aby byla pozměněna prakse v
tom smyslu, že musí-li rodina, pokud drží
majetek, předati tento majetek druhému dříve
než jedno koleno se střídá, měl
by se tento poměr uzpůsobit tak, aby aspoň
15 let tato dávka z majetku, dávka z převodu
se nemohla znovu předpisovati. Neboť se stávají
případy, že ve 5, 7 letech se předával
majetek vícekrát a pokaždé se dávka
musila platit, takže je to přímo takřka
konfiskace majetku. Na to pamatováno nebylo a já
bych prosil pro příští rozpočet
- poněvadž v tomto rozpočtu je těžké
něco měnit, a vím, že nic se tam měnit
nebude - aby i na tuto věc bylo pamatováno a aby
byla upravena spravedlivě, jak je třeba.
A teď jsou na obzoru ještě jiné vymoženosti.
Máme již řadu vymožeností, které
zdánlivě anebo někdy i ve skutečnosti
usnadňují náš život hospodářský,
na př. starobní pojištění u dělnictva
atd. Do jaké míry. to je další otázka.
nebudu dnes tuto věci kritisovat. V resoluci zemědělského
výboru, předložené výboru rozpočtovému
k odhlasování. je psáno, že se žádá
zavedení nového ústavu, kde by zemědělci
byli pojištěni proti pohromám živelním
a proti pádu dobytka. Vím, že způsob
dnešních podpor je takřka nemožný,
poněvadž na jedné straně nestačí.
stát nemůže poskytnout dostatečných
prostředků, aby kraje postižené řádně
odškodnil, na druhé straně však, když
už se přiděluje, není to vždycky
dosti spravedlivé, a proto je třeba - a já
s tím souhlasím - aby bylo zákonem stanoveno,
že každý zemědělec musí
být pojištěn proti živelním pohromám,
ale tak, aby se svobodně mohl dáti pojistit u ústavu
toho neb onoho, jak bude chtít. aby vláda s ústavy
sjednala smlouvu o výši prémií a na
základě těchto úmluv, aby se každý
zemědělec dal pojistit kdekoliv chce, ovšem
nuceně. Protestuji však proti tomu, aby se zakládal
nový ústav, který by musel být vybaven
velikou částkou peněz. Tento nový
ústav by potřeboval velké částky
na svou režii, kdežto pojišťovny jsou dnes
po této stránce vybaveny všestranně,
mají své odbory pro pohromy krupobitní atd.,
a je tudíž velmi nutné, aby se to upravilo
v tomto smyslu, že každý by se svobodně
mohl dát pojistit, kdekoliv by mu bylo libo. Že by
bylo nutno upraviti to zákonem, je na bíledni, neboť
vidíte, jak zbědované jsou kraje, kde často
živelní pohromy přijdou několik let
po sobě. Ten nový ústav pojišťovací
bych rozhodně neschvaloval tak, aby byl dělán
samostatně. V tom bych si dovolil odporovat.
Co se týká starobního pojištění
pro zemědělce, právě se jedná
o usnesení tohoto zákona, o uvedení jeho
v život, neboť tento zákon jest již od r.
1929 připravován. My nemůžeme souhlasiti
s tím, aby starobní pojištění
pro zemědělce bylo zavedeno, a to z toho důvodu,
že není pravda, jak napsala, myslím, p. kol.
Chlebounová, kdysi do časopisu zemědělské
jednoty, že je veliká nespokojenost na vesnicích
a že jsou veliké spory mezi zemědělci
a výměnkáři. Je pravda, že asi
10% výměnkářů se soudí
o výměnek. Ale je také pravda, že těch
ostatních 90% výměnkářů
je pravým dobrodiním pro hospodářské
usedlosti, kde výměnkáři, kteří
pár krejcarů mají, mladému je dají
a tak pomáhají, dokud mohou, ať je to v jakémkoli
smyslu. Až bude uskutečněno starobní
pojištění pro zemědělce, je fakt,
že 90% zemědělců bude exekvováno
a prodáváno v dražbách, protože
nebudou míti zaplacené pojišťovací
kvoty, neboť měsíčně platit paušálem
takových 20 až 22 Kč je dnes takový
veliký obnos, že žádný zemědělec,
zvláště z těch drobných zemědělců,
to nesežene a platit to nemůže.
Proto žádáme, aby byl odsunut tento zákon
dále, aby uskutečnění jeho se nepraktikovalo,
poněvadž by to bylo spojeno s obtížemi
a velikým břemenem pro naše zemědělce.
Chtějí-li to živnostníci a obchodníci,
je to snad u nich nutné a potřebné, ale u
nás opravdu to v úvahu nepadá a bylo by to
zase jen více o jeden zajišťovací a pojišťovací
ústav, ze kterého by plynuly zisky do společné
kasy, kde by se stahovala míza a jmění národa,
ale užitek z toho pro
zemědělce, když by dosáhl potřebného
věku, byl by problematický.
S povděkem beru na vědomí slova pana premiera
vlády o demokratismu, na jehož obranu zde vystoupil.
Věřím, že vláda má pevnou
vůli ozdraviti demokracii a rozlišiti mezi demokraticko
politikou a klikami. Stejně rád slyšel jsem
oficielně opakovánu známou větu pana
premiera vlády o tom, že fašismus není
exportním artiklem a že naše vláda neshledává
správnou zásadu totálního státu.
Shodou okolností stalo se, že společný
jmenovatel "fašismus" označuje řadu
hnutí v různých státech, ačkoli
u každého národa je náplň tohoto
slova jiná.
Zahraniční fašismy stojí většinou
na poměrně abstraktní a nepraktické
zásadě totálního státu, kdežto
Národní obec fašistická, kterou já
zastupuji, stojí a trvá na principu stavovské
demokracie, to je plně demokratického zákonodárného
sboru, sestávajícího z odborně kvalifikovaných,
osobně odpovědných zástupců
jednotlivých stavů a životních povolání.
Myslím, že mnohým do svědomí
promluvila slova pana premiera vlády: "Jací
demokraté, taková demokracie".
Předseda (zvoní): Upozorňuji
znovu pana řečníka, že není přípustno
čísti řeč.
Posl. Trnka (pokračuje): Tato kritika
premiera vlády byla opravdu žádoucí,
a přál bych si, abychom opravdu u nás mohli
vždy říci, že demokracie a spravedlnost
je všude a na všechny strany a pro každého.
Tím končím. (Potlesk fašistických
poslanců.)