Předseda (zvoní): Dalším
přihlášeným řečníkem
je pí. posl. Zeminová. Dávám
jí slovo.
Posl. Zeminová: Slavná sněmovno! V
záplavě překotně se ženoucích
událostí u nás i v Evropě přece
jen jsou časem věci, které připoutají
k sobě větší pozornost naší
veřejnosti. V našem státě byly to v
letošním roce zejména tři události,
které vyvolaly značný rozruch a zásah
do demokratických řádů našich.
Byly to především naše parlamentní
volby na jaře, byly to v poslední době změny
ve vedení naší vlády, ale také
naší sněmovny a je to projednávání
stěžejního díla, našeho státního
rozpočtu.
Když si připomeneme prvou důležitou věc,
naše parlamentní volby, můžeme si směle
říci, že to byla dobrá věc, že
jsme jen potvrdili ve světě pověst svoji
jako státu čistě a cele demokratického.
Změřily se tu síly všeho obyvatelstva
ve směru národním, politickém, kulturním
a sociálním. A porovnáme-li poslední
volby anglické s výsledkem voleb našich, nemůžeme
zase jinak než si říci, že naše demokracie
opět se ukázala jako nejsilnější
a nejzdravější ve svém jádře
v Evropě, neboť i ta stará, staletá
tradice demokracie anglické ukázala nakonec velké
zkreslení ve výsledku hlasování lidu,
kdežto u nás jakmile dojde k nějakému
výkonu volebního práva, nemůže
se žádné skupině, žádné
straně, žádnému národu ztratiti
ani hlas.
Také změna ve vedení naší vlády
a naší sněmovny vyvolala živý ohlas
ve veřejnosti. V čelo našeho parlamentu staví
se opět býv. náš předseda, muž
velkých zkušeností parlamentních a velkých
zkušeností vládních. A jestliže
v čelo vlády republiky postavil se po prvé
za dobu trvání našeho státu Slovák,
vítaly jsme to my, české strany, velmi vřele,
protože není v nás žádného
antagonismu, ani u našich lidí na Slovensku. Cítíme
všichni před historií a před příštím
pokolením společnou velkou odpovědnost za
jeden stát a za jeden národ, a v této otázce
zůstaneme vždy pod společným praporem.
(Potlesk.) Pan předseda vlády ještě
před vstoupením v čelo vlády i přímo
po svém nastoupení udělal řadu projevů
a včerejší jeho obsáhlé exposé
bylo jakýmsi vyznáním víry nejen jeho,
nýbrž i celé vlády a celé koalice.
My jsme nepopřeli, když přišly prvé
zprávy o těchto změnách ve vládě,
že jde skutečně o příchod muže
neobyčejně bystrého, průbojného
a naplněného moderními názory v hospodářských
otázkách. Tyto vlastnosti dr Hodži pochopila
také asi anglická i francouzská veřejnost,
která otevřeně psala o změně
v našem státě v té formě, že
vedle velkého našeho presidenta Masaryka a
vedle našeho ministra zahraničí dr Beneše
jest předseda vlády dr Hodža třetím
velkým Evropanem, který se Evropě jako vůdce
československé vlády představuje.
Musili jsme ovšem včera cítiti s sebou, komu
záleží na rozvoji našeho národa,
jeho vřelé projevy konstruktivního národního
cítění: - Viděli jsme, že celá
sněmovna živě jeho projevy aklamovala a chceme
plně podepříti jeho názory na vpád
führerovských systémů do našeho
státu jako cizího tělesa, které mezi
nás nepatří. Hakenkrajclerství není,
jak si říká, vývozním artiklem
Německé říše, ale k nám
se pašuje podloudně a začínalo se pašovati
za značné benevolence našich státních
úřadů v době, kdy se demokratičtí
Němci bili na život a na smrt o svoje uznání
a jeho probojování o volbách.
Pan předseda vlády mluvil převážně
hospodářsky. Nás zajímala zejména
jeho stať o řízeném hospodářství
a poněvadž snad se zdálo v těchto jeho
statích leccos nejasného, chceme říci
jasně, jak smýšlíme my. Naše strana
se staví plně za řízené a státem
kontrolované hospodářství. (Výborně!)
Ale říditi a kontrolovati je nutno celou naši
soustavu hospodářskou a ne vytrhovati pouze jednotlivé
její články. Proto velmi prosím vládu
naší republiky, aby co nejdříve připravila
řádný rámcový zákon,
kterým by provedla syndikalisaci naší výroby.
Rámcový zákon teprve bude umožňovati
regulaci hospodářskou nejenom v průmyslu
a zemědělství, nýbrž i v dopravnictví,
ve spotřebním hospodářství,
ve směně statků atd. Evropa, ta lepší
část Evropy, razila zásadu: "Mír
světa je nedělitelný!" My se vracíme
k této veliké a moudré zásadě
a tvrdíme, že také státní a národní
hospodářství jest nedělitelné
(Potlesk.), že nemůže předcházeti
někdo v péči vlády a ostatní
aby byli posunováni do pozadí.
Bývalý ministr dr Engliš upozornil na
vážnou věc. Máme 7 vysokých škol
v našem státě, na kterých se přednáší
národní hospodářství. Doposud
jsme bohužel neslyšeli hlasů z těchto
vědeckých kruhů a proto bychom se i k nim
obraceli o spolupráci v nynějších těžkých
hospodářských zápasech.
Vítali jsme vřele pasus pana předsedy vlády,
který již dříve ohlašoval, a sice
otázku reformy veřejné správy a poměrů
státních zaměstnanců. Pan předseda
vlády vyslovil se jasně a zřetelně
pro odstranění papírového hospodářství.
Bylo by to také nejlepší úlevou pro
občanstvo, ale znamenalo by to také zkracování
lhůt při vyřizování aktů,
že by nespokojenost v našem státě došla
tím značného zmírnění.
Sněmovna bude ovšem musit kontrolovati, co se z těchto
velkých plánů o reformě veřejné
správy také splní, neboť mluví-li
se zase o nějaké komisi také při věcech
daňových, nemáme, bohužel, k těmto
komisím velké důvěry. Známe,
co dovedla dělat komise kartelová, která
umírá na nečinnost. Také komise pro
reformu veřejné správy rodila se u nás
v našem státě 8 roků, 3 roky je ustavena,
a výsledky její činnosti rovnají se
téměř nule. A nebyli bychom ani poctivými
stoupenci parlamentního režimu, kdybychom neukázali,
že zde členové parlamentu, vynikající
politikové, národohospodáři, poslanci
i senátoři vykonali mnohem více a mnohem
větší a důležitější
dílo v parlamentní úsporné a kontrolní
komisi. Jestliže tam byl dán dobrý příklad,
že dobrá věc, politiky a národohospodáři
vedená, se podaří, snad by i v této
komisi pro reformu veřejné správy měly
vážně a odpovědně spolupracovati
také kruhy parlamentní. To by nám bylo zárukou,
že práce se přece jen projeví, že
bude také podávána parlamentu zpráva
o zpracované materii a že dobrá věc
zase neutone někde v písku zapomenutí.
Sami státní zaměstnanci touží
také po větším pocitu odpovědnosti
a po vyniknutí iniciativy mnohého jednotlivce. Viděli
jsme to ze živé ankety, jak byla žurnalisticky
probírána, co bylo dobrých podnětů
a návrhů, které se, bohužel, ztratily
zase z denního pořadu a nebyly zužitkovány
ve prospěch demokratisace naší veřejné
správy. Nemluvím ani o ohromné úlevě,
která by nám, poslancům a senátorům,
vznikla z toho, že bychom nemusili věčně
choditi za jednou a toutéž věcí desetkrát,
padesátkrát, stokrát do roka, jako se to
nyní při našich intervencích stává.
Chceme-li ovšem zlepšení a pohyblivost naší
státní administrativy, musíme se také
lépe starati o hospodářské vybavení
naší administrativy. Náš poslanecký
klub se ve všech poradách jak vlády, tak koalice,
poctivě staral, aby státní zaměstnanci
nebyli zklamáni ve svém očekávání.
Intervenovali jsme u minulého i nynějšího
pana předsedy vlády, několikráte jsme
intervenovali u pana ministra financí, ve vládě
samé také náš pan ministr dr Franke
ohlásil nezbytné nutnosti, kterými je třeba
urovnati situaci státních zaměstnanců.
Jsou to známé věci, zejména starý
pověstný dluh parlamentu a několikerých
vlád, totiž čtvrtá etapa staropensistů.
Tato věc volá již přímo křiklavým
způsobem o zkoncování.
Také otázka likvidace vládního nařízení
č. 252, nově loni upraveného, jistě
musí býti vážným zájmem
a starostí vlády a koalice v příštím
roce. Jsou-li peníze na jiné důležité
věci ve státě, musíme je najíti
i pro ty, kteří také mají právo
na podporu a dobré podepření se strany parlamentu
a vlády. (Výborně!) Drahotu vláda
a úřady nezarazily tak, jak by bylo bývalo
třeba, a proto dnes můžeme směle říci,
že se sice nepatrně státním zaměstnancům
ulevilo v otázce vládního nařízení
č. 252, ale že nová vlna drahoty znamenala
snížení platů státních
zaměstnanců. (Tak jest!) Přihlížejíce
k této věci, musíme trvati na tom, aby v
příštím roce také otázka
platových poměrů státních zaměstnanců
i v té tíživé situaci, v jaké
žijeme, byla vážně projednávána
a situace jejich pokud možno zmírněna.
Pan ministr financí ve svém exposé uvedl
tento pasus, který sice mnoho nepraví, ale přece
jen je pro vládu závazkem (čte):
"Případné zmírnění
úsporných opatření u státních
zaměstnanců v příštím
roce je podmíněno zlepšením hospodářských
poměrů, jež by se projevilo na tolik ve státním
hospodářství, aby toto zatížení
státu mělo úhradu ve zlepšených
státních příjmech. To se týká
i otázky posunutí výplatního dne služebních
platů k dřívějšímu termínu."
Toto je terminologie p. ministra financi a k tomu pan předseda
vlády na nátlak pana ministra dr Franke dokládá
(čte): "K tomuto prohlášení
sděluji ještě, že vláda připravuje
revisi některých úsporných personálních
opatření pro druhou polovinu příštího
roku." Není to mnoho, ale je to přece příslib,
o jehož splnění se musíme všichni
poctivě starat.
Ke státnímu rozpočtu promluvil několikráte
obsáhle pan ministr financí, velmi vážně
k němu promluvil rozpočtový výbor
prostřednictvím všech svých členů,
promluvil k němu důkladně zejména
také sám zpravodaj posl. Remeš a na
konec vracel se k němu i sám předseda vlády
ve svém exposé. Přidáme-li k tomu
ještě podrobný rozbor státního
rozpočtu a exposé jednotlivých pánů
ministrů, která byla přednesena v odborných
výborech po prvé tentokráte v našem
parlamentě, máme obraz, který nás
přesvědčuje, že skutečně
přes kratší lhůtu se státní
rozpočet projednával věcně, vážně
a odpovědně. Projednáváním
v rozpočtovém výboru i ve výborech
odborných zvýší se nejen zájem,
nýbrž i odpovědnost poslanců na tomto
velkém díle. Také páni ministři
musejí si zvykati, že vystoupí před
užším forem odpovědných činitelů
parlamentních, aby podali ke všem kapitolám
státního rozpočtu své podrobné
vysvětlivky. Připomínám, že tentokráte
v odborných výborech jsme pozorovali zajímavý
zjev, že nejen strany vládní, nýbrž
i četné skupiny oposiční přistupovaly
na exposé ministrů, stavěly se kladně
k jejich výkladům. Podobný případ
jsme měli také ve výboru zdravotnickém,
kde pro exposé pana ministra zdravotnictví hlasovaly
i strany oposiční, zejména i strana ľudová.
Je to pochopitelné, poněvadž podle exposé
ministrova ministerstvo veřejného zdravotnictví
dostalo přidáno na rozpočet příštího
roku 13 mil. Kč. Z těch celých 10 mil. Kč
připadá na slovenské záležitosti
zdravotního rázu. U nás v zemi České
a Moravsko-slezské nedobytné pohledávky za
léčení v nemocnicích a sanatoriích
musí platiti země. U nás v Čechách
tato cifra došla již závratné výše
72 mil. Kč. Na Slovensku však je volen systém
jiný, tam se platí celá tato nedobytná
částka ze státní pokladny. A tu vidíme
líc a rub autonomismu: Chtíti svoji autonomii, vydání
má však platiti celý stát, tedy na Slovensko
také z pokladny poplatníků českých,
moravských atd.
O té autonomii bylo zde prosloveno mnoho krásných
frází. Věcně chtěl odůvodňovat
tento názor p. dr Tiso za stranu ľudovou. Stěžoval
si zejména na to, že jsou Slováci na odpovědných
místech našeho státu utiskováni a odstrkováni.
Co je na tom pravdy, je vidět z tohoto faktu: předsedou
vlády je dnes Slovák. Pět vyslanců
na nejodpovědnějších místech
našeho státu jsou Slováci, ministři
jsou Slováci, zemským presidentem v Bratislavě
je Slovák, presidentem nejvyššího soudu
je Slovák. Slovenská úřední
řeč, jak sám přiznal p. dr Tiso,
je na postupu všude. Škol jsme postavili za 15 let stokrát
více než Maďarsko za 1000 roků. Když
si uvědomíme, co jsme všechno pro rozvoj Slovenska
vykonali, máme pocit jistoty, že jsme konali dílo
užitečné a že nemá nikdo práva
je odsuzovat a kritisovat. (Potlesk.)
Pan dr Tiso prohlásil, že jeho klub nemá
důvěry ve vládní režim. Pánové
dovolí, když na revanš budeme jeho slova opakovat:
nemáme také důvěry ve stranu, která
měla ve svých řadách pana dr Tuku
a p. Sidora.
Mluvit proti rozpočtu, odepřít mu souhlas
a chtíti za 1/4 nebo 1/2 roku pomoc z tohoto rozpočtu
a spoluvládnout v našem státě, je věc
opravdu pikantně politická.
Pan mluvčí ze řad fašistických
horoval zde pro stavovství. Zapomíná, že
národ je víc nežli stavovství a stranictví.
(Potlesk.)
Jestliže zde byl tak kritisován s jeho strany i se
strany ľudové a tuším i se strany christlichsoziální
optimismus, chceme říci, že optimismus je činorodá
síla, ohromná mravní síla, která
také dovede hnát k činům v době
těžké deprese hospodářské
nebo politické. Nebýti velkého národního
optimismu vloženého do srdcí Slováků
i porobených Čechů, nebyli bychom po celá
staletí bojovali za svoji svobodu, i když se zdály
někdy poměry beznadějné.
Pan dr Mayr-Harting za stranu křesť. sociálů
německých hlásí, že strana pro
rozpočet hlasovati nebude, že však neodepřou
podpory našemu státu a že také se hlásí
otevřeně k zásadám demokracie. Toto
prohlášení otevřeně vítáme,
protože se zdá, že na stranně německých
občanů dochází k silné čáře
mezi totálním hakenkrajclerstvím a stranami,
které se hlásí k principům demokracie.
A mezitím, co panu Henleinovi se jeho vojsko drobí,
přibývá těch, kdož uznávají,
že demokracie je jedinou mravní, politickou a hospodářskou
silou, která může v nové Evropě
a v našem státě zvítěziti a udělati
pořádek.
Za posavadní rozpravy jsme viděli jeden zajímavý
zjev, že z oposice kde kdo na vládu útočil,
ale kde kdo by se do vlády rád dostal, a to od hakenkrajclerů
počínaje a u fašistů konče. To
je také jistá klasifikace současné
oposičnosti a současných poměrů.
Náš poslanecký klub v rozpočtovém
výboru a ve výborech odborných, ale i nyní
při projednávání jednotlivých
kapitol zaujme vážné a věcné
stanovisko, aby hájil řadu požadavků
jednotlivých krajů, které si přejí,
aby na jejich poměry byl vzat náležitý
zřetel, a které také pro příští
rozpočet počítají aspoň s částečným
vyhověním. Že nelze nyní vyhověti
všem, nikdo. se nemůže diviti. Po 5 letech kruté
hospodářské války, jakou jsme prožili,
nemůže státní pokladna ovšem stačiti
na všechno. Přesto však vidíme-li, že
se do příštího rozpočtu klade
na 5 miliard na veřejné investice, a bude-li se
s celou vehemencí podporovati vývozní politika
našeho státu, bude-li se držet linie řádné
sociální politiky, chceme-li provésti také
finanční úpravy, které budou ve prospěch
středních a nižších vrstev našeho
obyvatelstva, můžeme říci směle,
že je to přece jen náznak k lepšímu,
i když není všecko tak, jak bychom si všichni
přáli.
Přes kladné stanovisko ke státnímu
rozpočtu byla zde kritika, a to dosti ostrá, se
strany pana posl. Ostrého. Neuzavíráme
se této kritice ani my, ale musíme přiznati,
že za všechna tato díla neseme všichni také
společnou odpovědnost.
Najdou se ovšem skupiny, kterým nebude nic dobrého,
které ze zásady budou oposičními,
které šmahem budou odsuzovat celý rozpočet,
které budou tvrditi, že se nic dobrého nevykonalo,
které své reakční stanovisko nezaprou,
zejména z toho důvodu, že nemají sympatie
k demokratickému režimu v našem státě.
Jsou to zejména pánové ze skupiny Henleinovy.
Není jim však tento odpor k demokratickému
režimu v našem státě a k našemu státnímu
rozpočtu absolutně nic platný. Květnové
volby jasně rozhodly v našem státě,
že proti 10 milionům demokratů stojí
pouze 2 miliony totalitních fašistů, kteří
nemohou provésti žádnou změnu napravo
a žádnou změnu ke stavovskému státu.
Naši páni hakenkrajcleři jsou zrozeni z Hitlera
a ducha III. říše. Nemohou proto ovšem
míti kladný poměr k našemu státu
a k našemu rozpočtu. Vždyť není tomu
tak dlouho, co právě ideologie hakenkrajclerská
v Německu prohlašovala nás slovanské
národy v celé Evropě za hnůj Evropy,
a pánové nenávidí stejně tak
Čechy jako Slováky, Rusy jako Jihoslovany. A jestliže
aspoň na čas z Poláků udělali
svého pomocníka, věříme pevně,
že Polsko demokratické, Polsko dělníků,
sedláků a uvědomělé inteligence
najde také svůj kladný poměr k evropské
demokracii. (Potlesk.)
Český i německý sever, Hlučínsko
i Pošumaví hemží se touto dobou sty a
tisíci špionů, kteří podrývají
pevnost našeho státu. Pánům chceme jasně
a zřetelně říci, že jsme nikdy
nebyli provincií Německé říše
a nikdy provincií Třetí říše
nebudeme. (Potlesk.) Nečekáme proto a nechceme,
aby pánové hlasovali pro náš rozpočet.
Stačíme si sami a dovedeme vládnouti tak,
aby to nepřítel našeho státu pocítil
plně také na své politické existenci.
Ale budou-li pánové cizím tělesem
v životě naší republiky, nemohou se divit,
že jak se do lesa volá, tak se také z lesa
bude ozývat. Správně to řekl pan ministr
dr Spina, že nedůvěra Čechů
k Henleinovi krajně vzrostla. Který stát
by si to dal líbit, aby se u nás dělala sárská
politika a sárské hlasování! Žádný
státní orgán nemůže tuto politiku
podporovati! A proto byla tak vřele celou sněmovnou
aplaudována ona část řeči předsedy
vlády dr Hodži, která zaujala tak jasné,
nesmlouvavé a odmítavé stanovisko k hakenkrajclerům.
Znovu se s této parlamentní tribuny dožadujeme
vydání registračního zákona
(Výborně! - Potlesk.), podle kterého
by spolurozhodovat ve volbách směly jenom strany,
které mají kladný poměr k naší
demokracii a k našemu státu. Snad nemusila situace
na německé straně vypadnout tak, jak to dopadlo
při volbách. Neváhám říci
na základě zkušeností a očitých
svědků, kteří nám dali zprávy,
kdyby byla státní autorita a úřední
autorita okr. hejtmanů nedržela častokráte
tuto nenávistnou protistátní stranu, že
by byly demokratické živly německé neměly
tu ztrátu volební, jak se projevila. Byla jsem v
Liberci, na Mostecku, v Trutnově. V Trutnově nám
naši hraničáři hlásí:
To byla úžasná věc a porážka
naší státní autority, když Führer
přijel na trutnovské náměstí
a trutnovský hejtman dal obklopit ohromným kordonem
četnictva a policie hitlerovskou agitaci. 160 četníků
z Prahy, z celých východních a severních
Čech četnictvo bylo staženo na ochranu pana
Henleina. Na náměstí trutnovském,
kudy několikrát se valila nepřátelská
vojska přes životy našich lidí i našich
Němců, stál pan Henlein ve své parádě
a zdvihaly se pracinky a volalo se: Heil Hitler! Heil Hitler!
Pánové, to je Československá republika?
(Výkřiky poslanců sudetsko-německé
strany.) Vaše výkřiky, to bylo přiznání
k duchu Hitlerovu a k duchu Třetí říše.
Mezi námi a vámi není žádného
smíru a proto podle toho budeme proti vám postupovat!
Vy proti státu, my proti vám! Jestliže neguje
tento stát, nemáte právo žádat
státní dodávky! (Výborně!
- Potlesk.) Jestliže štvete proti demokratickým
živlům v tomto státě, nemáte
právo na zemské dodávky! (Výkřiky
poslanců sudetsko-německé strany:
Jen právo platit daně!) Vy jich tolik
nepoplatíte, vaše továrny se dovedou tomu vyhnout!
(Výkřiky posl. dr Peterse.) To je fakt, který
nikdo nepopře. Pánové, kteří
se ozývají, ještě nedávno byli
v táboře demokratických Němců
a poněvadž myslili, že se v Evropě situace
obrací, přesedlali. Nemám nikdy úcty
k přeběhlíkům z demokratického
tábora do tábora druhého. Kdo byl včera
demokratem a dnes je fašistou, u toho není záruky,
že zítra nebude třeba monarchistou a jakýmkoliv
protistátním činitelem v našem státě!
(Výkřiky posl. dr Rosche.)
Ovšem proti rozpočtu, proti politice vlády
staví se také krajní pravice na českém
a slovenském břehu. Je to zejména také
národní sjednocení, které sice usiluje
o získání všech
státních dodávek do svých podniků,
alek státu a jeho orgánům se chová
odmítavě a nepřátelsky. (Výkřiky:
To není pravda!) Měli bychom o tom ne
jeden, nýbrž sto dokladů. Já se o tom
ještě zmíním. Pánové si
dnes kladou na hlavu gloriolu nejlepších finančníků
v našem státě. Musím se vrátiti
k tomu, jak to vypadalo v dobách, kdy národní
sjednocení, tehdy strana nár. demokratická,
neslo odpovědnost za finanční a hospodářské
osudy našeho státu. (Hlasy: Není
ve vládě!) Připomenu vám doby,
kdy jste měli účast ve vládě
a kdy se tyto věci dály. Pan předseda vlády
včera velmi šťastně mluvil proti poraženectví
v otázkách hospodářských a
politických. A zde je právě třeba
připomenouti pánům na nejkrajnější
pravici, kteří stojí v oposici, a listům
pana dr Kramáře, Hodáče,
Stříbrného a fašistů,
které nepřetržitě útočí
na státní rozpočet, že není řádně
podložen, útočí na koalici, že
prý hospodaří přímo katastrofálně,
útočí na socialisty ve vládě,
že dělají nezaměstnanost. (Hlasy:
A také jo!) K tomu přijdeme. A při
tom nepřetržitě se staví na obranu příštích
pokolení, že na ně má býti převaleno
břemeno nynější doby. Najděte
nám v Evropě, na světě jediný
stát, který by mohl říci, jak si jeden
rok státní rozpočet připraví,
že mu také na jeden haléř, jeden pfenig,
nebo schilling tak dopadne při skončení běžného
roku. (Hlasy: Sovětský svaz!) Také
potřebuje drobné i velké.