Řekl bych, že při této věci musíme
si také říci jasně, že není
dále možno prodlužovat materiální
stav, ve kterém se nalézají státní
zaměstnanci. Vzpomínám si na to, co řekl
při letošních manévrech generál
Votruba v rozmluvě, kterou měl se zástupci
tisku, že armáda, resp. důstojníci a
rotmistři konají svoji službu přesně,
ale bez radosti. Je to skutečně velmi těžké
a velmi vážné slovo, ale nikdo se nemůže
tomuto posudku divit. Když srovnáme nejen u armády,
nýbrž u veškerých státních
zaměstnanců jejich finanční postavení,
pak si musíme říci, že je to postavení
nedůstojné zástupců státní
správy, že je to postavení, které spíše
svádí k špatnému a liknavému
provádění práce než k čilosti
a pružnosti. Říkám upřímně,
že se musíme obdivovati státním zaměstnancům,
jak za těžkých materiálních poměrů
vykonávají svou odpovědnou službu pro
zájmy celé Československé republiky.
Stálými srážkami v poslední době,
jak již bylo několikrát konstatováno,
se srazily vlastně státním a veřejným
zaměstnancům nějaké 4 miliardy Kč,
a není ovšem možno, aby takové srážky
zůstaly bez vlivu na hospodářský trh.
Tím, že jsme zmenšili konsumní sílu
státního zaměstnance, tím jsme stejně
poškodili obchodníka a živnostníka jako
zemědělce, jako výrobce, jako celý
náš hospodářský život vůbec.
Konstatuji, že zmínka, kterou učinil pan předseda
vlády citací pana ministra financí o druhé
polovici příštího roku, je velmi a velmi
těžkým zklamáním pro nás,
kteří jsme čekali, že státním
zaměstnancům bude věnována větší
přízeň a že tato věc bude konečně
řešena tak, jak by toho zájem státu
vyžadoval.
Kromě těchto materiálních starostí
jsou zde ještě jiné. Musím zde zdůrazniti
ještě jednu věc, která je pro státní
správu a státní zaměstnance neobyčejně
důležitá, totiž právní jistotu
úřednictva. Kdo zná, jaké byly poměry
u státních zaměstnanců ve starém
Rakousko-Uhersku - a já velmi nerad přirovnávám
- musí přes to, že nerad bude srovnávati,
dospěti k úsudku, že státní zaměstnanec
ve starém Rakousku mohl daleko svobodněji, daleko
jistěji rozhodovati, poněvadž jeho právní
jistota tkvěla ve všech státně-zaměstnaneckých
zákonech, které mu zaručovaly, že nemůže
býti nějakým jednostranným aktem bez
služební viny zbaven svého úřadu.
Dnes této právní jistoty postrádáme.
Je tedy třeba na jedné straně materiálního
a právního zajištění, na druhé
straně dostatečného počtu tam, kde
je toho opravdu třeba. Když jsme nedávno slyšeli
v ústavně-právním výboru, jak
si pan ministr spravedlnosti stěžoval, že i na
tak důležité věci, jako je unifikace
práva zemí historických a Slovenska, má
pouze 9 legislativních úředníků,
tu musím říci, že jsou to poměry
neudržitelné a že škoda z toho vzcházející
je daleko větší, nežli snad zdánlivé
šetření na těchto věcech. A tu
jsem u problému, který pan předseda vlády
jako Slovák neobyčejně zdůraznil.
Je to unifikace práva zemí historických a
Slovenska, unifikace, která má dovršiti jednotu
státní, jednotu mezi Čechy a Slováky.
Jestliže zde mluvil řečník přede
mnou o tom, jak se dívá na otázku úředníků
v Československé republice, zejména na Slovensku,
tedy pro nás tato otázka není žádným
problémem. My nepozorujeme, je-li nějaký
úředník nebo určitý hodnostář,
ať je to předseda vlády, vyslanec, president
nejvyššího soudu nebo generál pražské
posádky, Čech nebo Slovák, nám jde
vždycky o to, aby to byl dobrý úředník,
člověk spolehlivý, dobrý a státu
oddaný. V celé věci, v celém poměru
mezi Čechy a Slováky, myslím, že by
bylo mezi námi daleko jasněji, kdybychom se vrátili
k té krásné precisaci, kterou svého
času učinil generál Štefánik,
když řekl, že Slovák je Čech slovensky
mluvící, kdežto Čech je Slovák
česky mluvící. Myslím, že toto
precisování celého poměru mezi námi
usnadnilo by zlepšení celkového poměru
mezi oběma částmi republiky a že bychom
se dostali k vytoužené státní jednotě,
k nerozborné jednotě a bratrskému poměru
československému.
Pan předseda vlády zmínil se o zákonu,
který svého času zde hájil jako generální
zpravodaj dr Kramář. Je to správní
reforma, zákon čís. 125 z r. 1927. Zdůrazňuji,
že ačkoliv tenkráte tato správní
reforma nebyla touto posl. sněmovnou, aspoň její
částí, valně vítána,
ukázala se, jak vidno z prohlášení pana
předsedy vlády, dobrým základem ke
konsolidaci v zemi Slovenské a i na Podkarpatské
Rusi. Ještě jednou zdůraznil bych tedy, že
musíme odstranit vše, co nás dělí,
zdůrazňovat to, co nás spojuje, čímž
jedině dojdeme k bratrské jednotě československé.
Pan předseda vlády mluvil o nacionalismu. Jest jistě
velmi pěkné, jestliže v prohlášení
pana předsedy vlády shledáváme se
se slovem nacionalismus, poněvadž v naší
politice se tomuto slovu velmi často vyhýbáme.
Pan předseda vlády žádal, aby byl u
nás nacionalismus činorodý. Já bych
si přál a přáli bychom si všichni,
aby nacionalismus činorodý u nás byl důsledný
ve všech případech, abychom se s tímto
nacionalismem sešli při posuzování každého
konkrétního případu v celé
Československé republice. Ale tu nesouhlasím
plně s tím, co zde řekl p. předseda
vlády o menšinách a o naší menšinové
politice. Konstatoval, že dáváme vše,
co předpisují mírové smlouvy, menšinovým
národnostem v Československé republice. Já
bych toto prohlášení p. předsedy vlády
rád viděl opravené v tom smyslu, že
dáváme našim menšinám v Československé
republice daleko víc, než co jim patří
podle mírových smluv, že naše menšinová
politika je nejštědřejší a nejliberálnější
menšinovou politikou na celém světě
a že vůči takové politice měla
by býti odpovědí jinonárodních
menšin naprostá loyalita a přímo láska
ke státu, který tolik a tolik jim dává.
Bohužel, že se místo toho shledáváme
se zjevem, že tyto menšiny někde svým
srdcem a svou láskou lnou někam jinam, než
k Československé republice, která se k nim
tak krásným způsobem, příliš
štědrým a liberálním chová.
Pan předseda vlády zmínil se také
o demokracii. V této stati o demokracii podtrhl bych jednu
větu, kterou bychom mohli klidně akceptovat, totiž:
"jací demokraté, taková demokracie."
Můžeme to také říci, poněvadž
v naší demokracii není vždy viděti,
že by zde byli demokraté, kteří by mohli
býti příkladem pro demokracii. Sám
pan gen. zpravodaj Remeš uvedl příklady,
které svědčí o pramalém respektování
parlamentu zejména při projednávání
rozpočtu. Jestliže rozpočet, nejdůležitější
věc, největší právo parlamentní,
je projednáván v rozpočtovém výboru
takovým způsobem, jaký zde byl dotčen,
jestliže je promrskán v několika schůzích
a jestliže při tom tento rozpočtový
výbor nemůže změnit na rozpočtu
ani haléř, pak musíme říci,
že to není příliš velká
demokracie a že i zde by bylo možno napsat slova - jací
demokraté, taková demokracie. I mluvení 5
až 6 ministrů v jeden den, které jsem již
vytkl, nenáleží k demokracii.
Zdůrazňuji, když již mluvíme tolik
o demokracii, že bychom si měli uvědomit, že
základní známkou demokracie jest svoboda
přesvědčení. Opětně
musím si stěžovat, že ještě
dnes, nevím kolik měsíců po volbách,
vyšetřuje se na ministerstvu železnic, kdo agitoval
pro to nebo ono, a dokonce mnozí lidé ještě
dnes, tolik měsíců po volbách, jsou
zbytečně šikanováni a trestáni.
Domnívám se, že to naprosto není demokracie,
a jestliže se stále a stále o demokracii mluví,
musíme ji také plně a skutečně
uplatňovat všude, nejen tam, kde se nám to
líbí.
Pan předseda vlády zakončil svůj projev
prohlášením pro obranu státu. Doznal
při tom, že zde byl určitý vývoj
od určitého, velmi pacifistického nazírání
na armádu až k tomu, že dnes staví se
všichni za obranu státu. Musím říci,
že my i v dobách, kdy v části československých
stran převládalo mínění, že
není potřeba míti dobrou obranu československého
státu, kdy se na vojsko nepohlíželo zrovna
nejlepším zrakem, stáli jsme na stanovisku,
kterému zůstaneme a zůstali jsme věrni,
i když jsme v oposici, totiž že obrana státu
musí býti za každých okolností
zajištěna. (Výborně!)
Slavná sněmovno! My z důvodů, které
jsem přednesl, hlasujeme pro některé kapitoly
rozpočtu. Hlasujeme pro kapitolu první a druhou,
abychom dali výraz svému názoru na jednotu
státní a abychom zejména hlasováním
pro kapitolu druhou dali najevo, že jsme stranou demokratickou,
která si přeje parlamentarismus, ale parlamentarismus
lepší, než je dnešní.
My konečně, slavná sněmovno, z důvodů,
které jsem řekl, hlasujeme také pro rozpočet
nár. obrany, abychom zdůraznili svoji touhu, aby
bylo to, co se ztratilo, co se promeškalo, napraveno a dohnáno,
abychom měli státní obranu v pořádku.
Proto hlasujeme také pro rozpočet národní
obrany. (Posl. Stivín: Co ministerstvo
soc. péče?) Jestliže pan kolega mluví
o sociální péči, máme proti
jednotlivým resortům vedle těch dobrých
věcí, které provádějí,
bohužel tolik výtek a také proti ministerstvu
sociální péče řadu věcí
(Posl. Pik: A co ministerstvo školství?), které
nás zavazují, abychom těmto našim výtkám
dodali váhy, a nehlasovali pro tyto kapitoly. (Posl.
Pik: Finance!) Finance ty zvláště ne. (Výkřiky
posl. Bergmanna.) Já bych rád viděl,
kol. Bergmanne, oposiční stranu, která
by se starala za vládní strany o financování
jejich hospodářství. Rád bych to viděl.
K tomu, co zde bylo řečeno, p. kol. Pikem,
o ministerstvu školství, musím říci,
že jsme byli na rozpacích. A proč? Poněvadž
jednak v čele ministerstva školství sedí
odborník a jednak řada věcí resortu
ministerstva školství byla vykonána dobře.
Ale když nebyl splněn takový základní
požadavek, který jsme tolikrát žádali
a o kterém jsme přesvědčeni, že
se jednou také objeví v prohlášení
vlády, aby totiž byla zrušena německá
vysoká škola technická, jedna z těch
dvou škol, které neodpovídají počtu
Němců v Československé republice,
požadavek, který uznali i Němci v úsporné
komisi, nedivte se, dokud tato věc nebude provedena, že
nemáme důvěry ani k tomuto resortu.
Odůvodnil jsem naše stanovisko ke všem věcem,
z něhož vyplývá zcela jasně,
že jsme oposicí státotvornou, která
neposuzuje věci takovým způsobem, který
by jen odmítal vše, co se předkládá.
nýbrž která věcně hledí
posuzovat všechny důležité otázky
státní bez rozdílu.
Jestliže pan předseda vlády se zmínil
ve své řeči o poraženectví, dovolte,
abych odpovědí na tuto otázku zakončil.
My jsme dnes na rozpacích, když slyšíme
tak krásný program, zda tento program může
provést koalice tak různorodě složená.
zda se dovede postaviti plně za věci, které
jsou v tom programu a zda je skutečně také
provede. Ale tyto naše pochybnosti a ještě větší
pochybnosti, které jsou ve veřejnosti, se nesmí
brát jako nějaké poraženectví.
Ne, slavná sněmovno, my nejsme lidé malé
víry. Jsme lidé skutečně obrovské
víry, která hory přenáší,
poněvadž. kdybychom nebyli této obrovské
víry, tak bychom musili mnohdy nad poměry u nás
zoufati. My máme tedy víru, ale nedivte se, jestliže
tak mnoho lidí má menší víru
než my, poněvadž nejistota poměrů,
hřbitov tolika podniků, zatížení
daňové, nezaměstnanost dělníků
a inteligence, špatná hospodářská
politika, stranická malichernost a zloba, to vše jsou
věci, které jim víru odebraly. Ale my máme,
slavná sněmovno, víru ve zdravý základ
našeho státu. Slyšeli jsme mnoho slibů
a bude záležeti nyní na provedení. Bude
záležeti na tom, aby komise, které byly slíbeny,
nestihl osud jiných komisí, aby byly zdolány
překážky, které se budou stavěti
provedení dobrých stránek programu v cestu.
A jest otázkou, zda je vůbec v lidských silách
za tohoto stavu věcí zmoci úkol tak veliký.
Ačkoliv jsme v oposici, přece v zájmu státu
přejeme si ze srdce, aby dobré a účelné
podněty, které byly v řeči pana předsedy
vlády, se splnily v zájmu celého našeho
československého státu. Přejeme si
při tom, aby Československá republika byla
ovládána takovou silou a energií, jakou měl
první ministr financí Československé
republiky dr Alois Rašín, a aby tak velkou
silou a energií šťastně a vítězně
překonala zlé a těžké nynější
doby.
(Potlesk poslanců národního sjednocení.)
Předseda (zvoní): Dalším
přihlášeným řečníkem
je p. posl. dr Meissner. Dávám mu slovo.
Posl. dr Meissner: Vážená sněmovno!
Projev pana předsedy vlády dr Hodži
byl přijat tímto sborem právem s velikou
pozorností a měl neobyčejnou odezvu v celém
čsl. tisku, neboť byl přímo nabit zajímavými
a někdy originelními náměty a myšlenkami.
Proto je poněkud křivdou, že v posl. sněmovně
není naň a na jednotlivé jeho náměty
a myšlenky reagováno tou měrou, jak by si toho
byl projev ten zasloužil. Projev pana předsedy vlády
byl očekáván s největším
napětím. Má také některé
zajímavé pasáže politické a nebude
mně snad zazlíváno, když se nejprve
dotknu právě těchto pasáží,
neboť je považuji za významné.
Kolem osoby p. dr Hodži se nakupily celé legendy.
On byl před svým jmenováním označen
za muže pravice, za muže, který je povolán
soustřediti všechny kruhy t. zv. pravice, nastoliti
nový režim, odstraniti součinnost socialistických
stran, a po případě mu snad byly ještě
přičítány cíle dále
jdoucí. Jsem přesvědčen, že všechny
tyto legendy nebyly v souhlase s tendencí pana předsedy
vlády. Z jeho projevu je patrno, že roztrhal tyto
mlhy, zjednal jasno a způsobil politický klid, kterého
v této napjaté době tak nezbytně potřebujeme.
(Výborně!) Tyto proudy, které se kupily
kolem jména p. předsedy vlády a které
opravdu měly snahy dosti daleko jdoucí, jsou jako
studené spodní proudy, stále tekoucí
v teplém jezeře, které mohou občas
ochladiti a nepříjemně se dotknouti těla,
ale které nijakým způsobem nemohou změniti
celkovou teplotu jezera. Je to, mám-li to správně
charakterisovat, stálý zápas mezi politickou
neprozíravostí a krátkozrakostí na
jedné straně a politickou rozvahou a státnickostí
na straně druhé. Budiž s povděkem konstatováno,
že až doposud vždy nabyla vrchu státnická
a politická rozvaha.
Připouštím, že systém spolupráce
stran občanských a socialistických má
své vady, jako vůbec má své vady každý
systém koaliční, neboť každé
rozhodnutí je výrazem předchozích
bojů, kompromisů, je těžko dosažitelné,
neuspokojí naplno ani jednu ani druhou stranu, a posléze
má škodlivý vliv na tempo jednání.
Proto nelze se diviti, že stále a stále se
ozývají hlasy - a zase před chvílí
jsme slyšeli takový projev - po jednolitějším
rázu vládního systému. Nechť
by již taková přání vycházela
z kterékoli strany, v pravice nebo levice, mohu říci,
že zůstanou na dlouhou dobu neproveditelná,
že narazí na těžké reality v tomto
státě, jednak na hospodářské
a politické rozvrstvení obyvatelstva Československé
republiky, a že najdou překážku v potřebách
dne, a což je hlavního, v zájmu státu.
Mohl bych tuto otázku přejíti vlastně
mlčením, poněvadž, jak si dovolím
ještě později říci, považuji
ji za neaktuální, ale poněvadž v poslední
době byla opět a opět předmětem
úvah a přání, snad mně nezazlíte,
budu-li se touto myšlenkou poněkud zabývati.
Utvoření čisté občanské
koalice není pouhý problém matematický,
nýbrž především politický
a státní. Kdo by chtěl tuto otázku
posuzovati čistě početně, ten by také
nepřišel na svůj účet, neboť
by shledal, že od voleb z roku 1929 souhrn občanských
stran, které možno považovati za státotvorné
a státu věrné, klesl na menšinu a že
také výsledek voleb z letošního roku
neučinil z nich většinu. Matematicky byla by
tudíž občanská koalice myslitelná
jenom jako vláda menšinová, která by
byla odkázána na přímou nebo nepřímou
pomoc jiných občanských stran, ale takových,
s nimiž nemohou utvořiti společnou majoritu
vládní, poněvadž od státotvorných
stran dělí je negativní anebo někde
při nejmenším neloyální poměr
ke státu. Bylo by technicky myslitelno, že by některé
občanské strany, na př. německé,
podporovaly občanskou majoritu buď hlasováním.
anebo odchodem před hlasováním. Taková
konstelace tanula a tane na mysli asi některým německým
stranám a také i některým československým
politikům, kteří se domnívají.
že nejpřednějším politickým
úkolem dnešní doby, který má
zatlačiti všechny jiné problémy do pozadí,
je vypořádati se, a to nadobro, s t. zv. marxismem.
(Předsednictví převzal místopředseda
Mlčoch.) Při čemž pod název
marxistů nezahrnují jenom. komunisty a soc. demokraty,
nýbrž všechny socialisty vůbec, tedy i
československé nár. socialisty a míříce
proti socialismu mají ve skutečnosti na mysli dělnickou
třídu a její mocenskou posici. (Tak jest!)
Že tato snaha k uklidnění vlastního
svědomí by byla odůvodňována
interesem státním nebo národním, na
to ovšem už bychom musili býti připraveni.
Když posuzujeme tuto otázku s hlediska politického
a státního, pak si teprve uvědomíme,
že řešení tohoto problému není
tak přímočaré a jednoduché,
že narazí velmi ostře na interes státní.
Jen prosím, pohlédněte do minulosti a zkoumejte,
co až posavad spolupráce státotvorných
stran bez rozdílu stranické příslušnosti
a zejména spolupráce občanských stran
se stranami socialistickými přinesla prospěšného
s hlediska státu. Od r. 1918, kdy se československém
národu dostalo po několika stech letech samostatnosti,
stál před velmi těžkým úkolem.
Velmi důležité bylo, jak se národ bude
representovati vůči cizině, projde-li zkouškou
ohněm ve státotvornosti, prokáže-li,
že má tolik schopnosti, tolik sebekázně,
tolik rozhledu a rozvahy, aby mohl řešiti těžké
problémy vnitropolitické, které přinášela
doba, aby mohl v klidu vésti správu státu,
a bude-li moci prokázati, že se v mírových
smlouvách nestala chyba, když československému
národu byla vrácena samostatnost a svěřena
mu správa samostatného státu. Nesmíme
srovnávati postavení našeho státu s
postavením státu velikého s dlouhou minulostí.
Velký stát i v těžkých konfliktech
válečných může sice ztratiti
na svém území, ale nikdy není ohrozen
na své existenci. Vnitropolitické obtíže,
neustálé nepokoje, vzájemné se potírání
jednotlivých národů nebo vrstev nebo tříd,
stálé vládní krise mohou působiti
v jiném státě sice otřesy, ale jejich
důsledky se projeví event. uvnitř, aniž
by ohrozily stát zvenčí.
Ale jinak je tomu u mladého a menšího státu.
Československá republika až posud prokázala,
dík té spolupráci všech státotvorných
vrstev, že se podstatně liší rozvahou
státníků i lidu od našich bližších
i vzdálenějších sousedů. Jen
proveďte laskavě jednou srovnání mezi
vývojem v našem státě a vývojem
ve státech jiných, jen si všimněte parlamentárního
vývoje v různých státech, kde se ve
sněmovnách střílí, kde se nemohou
protichůdné strany shodnouti ani o nejjednodušších
otázkách dne, kde dochází dokonce
k zasahování armády do vnitřních
sporů politických, kde armády se rozestupují
na dva tábory, a srovnejte to s klidným poměrně
vývojem v Československé republice, srovnejte,
jak jsme vyřešili leckteré ožehavé
a těžké problémy, vzpomeňte,
že jsme byli schopni připoutat ke správě
státu, ke spoluvládnutí všechny národní
menšiny, zejména v předešlém složení
parlamentu, kdy zástupcové všech národních
menšin byli součástí vládní
většiny, a pak si teprve uvědomíte,
jak docela podstatně rozdílný byl vývoj
v našem státě, a teprve si uvědomíte,
ne s přeceňováním, ale s jistým
vnitřním uspokojením, jak veliké morální
síly jsme dovedli vyvinout a kolik politické rozvahy
a státnickosti prokázáno a že tudíž
právem cizina se na nás dívá jako
na stát života schopný, který zasluhuje,
aby západní mocnosti na jeho existenci a integritě
měly interes. (Výborně! - Potlesk.)
Kdyby výsledek součinnosti občanských
a socialistických stran - a podotýkám, mluvím-li
o státotvorných občanských stranách,
že nemyslím jenom složení nynější
majority, nýbrž míním všechny státotvorné
strany, neboť postupem doby jsme byli se všemi v součinnosti,
a myslím, že jsme se navzájem naučili
respektovat a uznávat vzájemnou vykonanou práci
- kdyby tedy spolupráce ta nepřinesla jiného
prospěchu než prestiž za hranicemi a kdyby tu
nebylo žádných hospodářských
nebo sociálních vymožeností, mohli bychom
býti spokojeni. A kdyby pro budoucnost úkolem spolupráce
státotvorných stran různých směrů
nebylo nic jiného než zabezpečiti klidný
a spořádaný vývoj, než projeviti
nutnou rozvahu a státnickost, jak ji tento spořádaný
vývoj potřebuje, pak už je tu dostatek důvodů,
aby všechny tyto strany setrvaly na principu této
společné úspěšné práce.
Myslím, že posuzuje takto optimisticky minulost, mám
právo být optimistickým i do budoucnosti.
Strana sociálně demokratická tento společný
účel stavěla vždy do popředí,
ona tomuto společnému účelu podřídila
leckterý stranický požadavek, ona r. 1920 dokonce
riskovala i existenci své vlastní strany a zůstane
této myšlence spolupráce i nadále věrna.
S velkým zadostiučiněním a s povděkem
mohu na tomto místě kvitovati onu část
projevu p. předsedy vlády, ve kterém se zvláštním
uznáním se vyslovil o obětavé práci
soc. demokratických dělníků, kteří
hájili svá národní menšinová
práva obětavějším odhodláním,
jak řekl pan předseda vlády, než mnozí
dobře situovaní jedinci. Toto uznání,
které se snad po prvé stalo z tak závažných
úst s tohoto místa parlamentárního,
myslím, má ráz přímo historický.
(Výborně! - Potlesk.)