Můžeme-li se vykázati až posud tímto
úspěšným vývojem, pak za to vděčíme
především té okolnosti, že Československá
republika měla štěstí na několik
mimořádně význačných
státníků. Ale já bych nechtěl
při tom také přezírat povahu lidu,
která je vyjádřena značným
rozhledem a, chcete-li, i instinktem politickým, a ukazuje
tak značnou vyspělost politickou, jako jí
ani snad v leckteré staré demokracii západní
nenajdete. Když r. 1918 a pak 1919 mělo býti
rozhodováno o rázu našeho volebního
práva, byly v některých kruzích značné
pochybnosti zejména o jeho poměrnosti. Poměrnost
volebního práva do samosprávných sborů
pomohla vychovat lid takovou měrou, že bez této
průpravy snad by spolupráce tak různorodých
stran ve vládě nebyla bývala možná
a byla snad vydána častějším
těžkým otřesům spojeným
s krisí nejen vládní, nýbrž i
státní, než ve skutečnosti se tak stalo.
Poměrné volební právo do samosprávných
sborů mělo ten důležitý politický
důsledek, že žádná strana nemohla
ve větších obcích majorisovat, že
všechny strany byly povolány k spolupráci,
spoluodpovědnosti a kontrole, že všechny vrstvy
a strany se naučily poznávat a tím také
respektovat potřeby a požadavky stran druhých,
že do bolestí jedné vrstvy vnikali a je chápali
zástupcové vrstev druhých a že se naučili
spoluprací vzájemnému respektování
a kompromisům. To způsobilo takovou výchovu
našeho lidu venku v obcích, že pak snáze
už chápal systém vládní. zbudovaný
na koaliční spolupráci různorodých
stran. že dovedl vniknouti do těžkých
celostátních problémů politických,
hospodářských a sociálních
a že měl porozumění pro to, co to znamená
vzájemně si činit ústupky a řešit
různé problémy cestou kompromisní.
Můžeme bez nadsázky říci. že
náš lid je reální, že není
fantastický, že často se liší velmi
zřetelně a příznivě od mnohého
politického činitele, který se snaží
pracovat ve vzduchoprázdném prostoru. Nejen venku,
nýbrž i tady v parlamentě často slyšíme
slova ostré, bezohledné kritiky, často slyšíme
mručení nespokojenosti. ale, dojde-li k rozhodování
a jde-li o společnou věc, tedy vidíte výsledek
docela jiný, pak ztichnou všechny hlasy nespokojenosti
nebo pochybnosti a při vážném rozhodování
vidíte všechny pohromadě. A pro mne je neobyčejně
charakteristické, co následovalo po exposé
pana ministra zahraničních věcí Beneše
v posl. sněmovně. Po slovech kritiky, které
jsme slyšeli s tohoto místa, byl by každý
očekával, že tato kritika projeví se
ve způsobu hlasování, ve skutečnosti
však viděli jsme - a proto jsem jako pan kol. Ježek
optimistou - že vzhledem na zahraniční situaci
státu a na zájem státu, nebylo, nemýlím-li
se, ani jediné čsl. strany, která by byla
položila své veto proti prohlášení
pana ministra zahraničních věcí.
Mluvil-li jsem o fantastičnosti, tedy dovolte, abych do
říše fantasií a bájí zařadil
také myšlenku, znovu utvořiti občanskou
koalici. Řekl jsem, že ji nepovažuji za politickou
realitu, stejně jako nepovažuji za politickou realitu
snahu vypořádati se se socialismem u nás
způsobem takovým, jako se stalo v některých
sousedních zemích.
Dovolte, abych nadbytečně jen řekl, že
takové snahy se daří jen tehdy, když
je pro to dána půda a když jsou pro to i psychologické
předpoklady. Mohu říci, že doba pro
toto vypořádání minula. Prostě
rychlík pro tuto jízdu již ujel... Nechci zapírati,
že po vítězství nacionálně
socialistické strany v Německu zvítězivší
idea měla pronikavou průbojnost nejen ve vlastní
zemi, nýbrž také v sousedních státech,
a neprávem bychom zapírali skutečnost, že
ona nejen uchvátila mysle v táboře německém,
nýbrž měla i veliký vliv na myšlení
v táboře českém. Ale poměry
od r. 1933 do letošního roku se podstatně změnily.
Opadly vlny, ochablo nadšení, hospodářský
vývoj způsobil, že tato idea ztratila na své
průbojnosti a přitažlivosti. Vrcholem přitažlivosti
byly volby v Saarsku, které svým výsledkem
překvapily. Ale už nedávné volby v Gdansku
nesplnily nadějí, které německé
nacionálně sociální kruhy v ně
kladly. Volby ve Švýcarsku znamenají pro tuto
myšlenku zřejmý neúspěch, v Dánsku
t. zv. selská strana, která před volbami
používala metod vzatých z arsenálu strany
nacionálně sociální v Německu,
ztratila na 100.000 hlasů, které získala
vládnoucí strana soc. demokratická. V Anglii
v nedávném projevu Baldwinově konservativní
strana vyjádřila jasně své stanovisko
k fašismu vůbec. Nemám tu na mysli její
stanovisko k fašismu italskému a myslím, že
řeči Baldwinově byl dán oficiální
výklad vzhledem k poměrům zahraničním
včerejší řečí ministra
zahraničních věcí Hoara; mám
tu na mysli stanovisko konservativců k idei fašistické
vzhledem na Anglii, a ta okolnost, že lord Mosley neohlásil
ani svou kandidaturu, je pro charakteristiku poměrů
a myšlenkového proudění v Anglii velmi
důležitá.
Prostě poměry od r. 1933 se tak podstatně
změnily, že když ministr Goebbels na nedávném
sjezdu tisku, konaném v Kolíně nad Rýnem,
prohlásil, že "cizina není nacionálně
socialistická, že nacionální socialismus
není vývozním zbožím", správně
vystihl nynější stav myšlenkového
proudění v Evropě.
Budiž mi dovoleno, abych v souvislosti s tím ještě
citoval velmi zajímavou a podle mého názoru
velmi významnou řeč Mussoliniho u příležitosti
13. výročí pochodu na Řím.
Tato řeč se lišila podstatně od toho,
co dosud v Italii bylo Mussolinim hlásáno. Velmi
ostře se vyslovil, mluvil proti plutokratickému
a konservativnímu egoismu, odsoudil šlechtu, ohlašoval
urychlení revolučního vývoje fašismu
a dovolával se proletariátu italského, nejen
že by označoval Italii u srovnání s
jinými státy za proletářskou, nýbrž
přímo apeloval na italský proletariát
uvnitř státu. Všechny hlasy diplomatické
i žurnalistické shodují se v tom, že tato
řeč byla předzvěstí vážných
změn organisačních a státních
v Italii, které patrně mají nastati v lednu
příštího roku provedením radikální
hospodářské a sociální orientace,
má býti v život uvedena kontrola státu
nad hospodářským provozem, která by
byla vyjádřena systémem socialistického
státního hospodářství. Aniž
bych chtěl předbíhat ohlašovaným
reformám, jejich důsledky nemohu posouditi, neznaje
jejich obsahu a rozsahu, přece jen bych chtěl konstatovati,
jak se tu alespoň ze spodu ozývá v Mussolinim
jeho stará láska k proletariátu, a je to
dokladem, že ideologie socialistická je příliš
silná, než aby mohlo býti na ni zapomenuto.
Ale všimněme si ještě i neobyčejně
zajímavého myšlenkového přerodu,
ve kterém se nalézají naše občanské
strany, zejména naši zemědělci a živnostníci,
abychom mohli usouditi, do jaké míry je možná
koalice bez součinnosti státotvorných socialistických
stran. Myslím, že nepřeháním
a doufám, že se mně důkaz ten podaří,
řeknu-li, že si některé občanské
strany nejsou ani toho vědomy, jak hluboce a silně
byly infikovány některými socialistickými
myšlenkami, byť i se velmi úporně bránily
realisování socialismu, a domnívají
se stále, že jsou nesmiřitelnými nepřáteli
a odpůrci socialismu a všech jeho myšlenek. Již
ta okolnost, že občanské strany většinou
prohlašují se nikoli za pravici, nýbrž
za střed, ba že pomalu vůbec nebudeme míti
strany, která by chtěla nésti jméno
pravicové, je neobyčejně zajímavé.
A také některé strany, které tvořily
starou občanskou koalici z let 1926 až 1929, odmítaly
i název občanské, poukazujíce na své
dělnické příslušníky a
voliče. Nechci v tomto svém výkladu jíti
do rozboru, co je to pravice a jak vypadá pravice u nás
politicky, hospodářsky a ideově, poněvadž
by mne to vedlo příliš daleko. Proto se přidržím
terminologie, které jsem používal až dosud,
rozlišuje mezi stranami občanskými a socialistickými.
Uvažte docela krátkou historii občanské
koalice z r. 1926 až 1929. Nebylo příznivějších
podmínek pro vládu, než jaké byly tehdy.
Žili jsme uprostřed všeobecné konjunktury.
Nebylo žádné krise, ani průmyslové,
ani zemědělské. Problém nezaměstnanosti
netísnil ani politicky ani finančně. Výnos
daní byl velký. Vláda nebyla nucena snižovat
platy stát. zaměstnancům, naopak mohla uvésti
v život platový zákon. A přes tyto neobyčejně
příznivé podmínky stačila systematická
kritika socialistických stran, aby byly uvedeny v pohyb
dělnické vrstvy některých občanských
složek koalice - a už se tato vláda za poměrně
krátkou dobu zhroutila. Jak teprve věc by vypadala
dnes, kdy je nezaměstnanost tak tísnivá,
kdy stále jsou ještě zavírány
továrny a kdy všemi těmito poměry trpí
nejen dělnictvo a úřednictvo, nýbrž
také živnosti a obchod. Stačí, když
poukáži, že pouhé nepříliš
značné zvýšení cen v létě
letošního roku, způsobené nedostatečnou
prozíravostí politiků, vyvolalo tak živelné
hnutí spotřebitelů, že k manifestacím
socialistických stran připojovali se v četných
městech i příslušníci strany
lidové a strany živnostenské. Myslím,
že jsem zbaven povinnosti kresliti dále perspektivy.
Pan předseda vlády, zabývaje se krisí
průmyslovou a zejména přihlížeje
k nezaměstnanosti, projevil úctyhodný optimismus,
který však pohříchu s ním sdíleti
nemohu, neboť myslím, že tento optimismus není
plně odůvodněn. Pan předseda vlády
svůj optimismus opírá o nesporný fakt,
že náš vývoz do hlavních zemí
volných se zvýšil. K tomu bych mohl přidat,
že letošního roku zvýšil se také
náš vývoz, a to velmi značnou měrou,
do států Malé dohody. Ale proti tomuto plus
stojí na druhé straně úbytek. Když
si sečteme celkovou cifru vývozu tovarů za
prvních 10 měsíců tohoto roku, tu
sice vidíme jistý vzrůst proti stejnému
období roku loňského, ale toto srovnání
má určitou vadu, spočívající
v tom, že v prvém čtvrtletí loňského
roku ještě byl hodnocen vývoz korunami nedevalvovanými.
Kdybychom tuto hodnotu převedli na koruny devalvované,
pak bychom shledali, že vývoz tovarů za prvých
10 měsíců letošního roku se rovná
hodnotě vývozu za loňský rok, anebo
docela málo, plus minus, se liší. Tedy s tohoto
hlediska optimismus není zvláště odůvodněný.
Pan předseda vlády dr Hodža čerpá
svůj optimismus hospodářský však
také z cifer zaměstnaných. Přechází
tu dosti nepříjemnou cifru počtu nezaměstnaných,
kterou zejména vykazuje statistika k 30. listopadu letošního
roku, a domnívá se, že směrodatnější
je statistika zaměstnaných, vyjádřená
v počtu pojištěných u nemocenských
pojišťoven všeho druhu k poslednímu dnu
každého měsíce, která skutečně
k 30. září letošního roku vykazuje
u srovnání se stejným měsícem
loňského roku stoupnutí okrouhle o 110 tisíc
osob. Tyto cifry je nutno podrobiti jistému zkoumání.
Je třeba nejprve si všimnouti statistiky neumístěných
uchazečů k 30. listopadu a je třeba tuto
statistiku teprve hodnotiti v souvislosti se statistikou, o které
se zmínil pan předseda vlády.
Zejména je povážlivý obraz, jaký
vykazuje cifra, znázorňující počet
nezaměstnaných a končící číslem
30. listopadu 1935. Nemíním tu přihlížeti
k pochopitelnému sezonnímu vzrůstu u srovnání
s měsícem říjnem, avšak nelze
přejíti s jistou obavou přes fakt, že
letos ke konci listopadu je proti loňskému roku
téměř o 11.000 nezaměstnaných
více a že oproti roku největší
nezaměstnanosti 1933 máme přes nákladné
a rozsáhlé investice jen o 11.000 nezaměstnaných
méně. Také celkový průměr
za letošních 11 měsíců vykazuje
proti stejnému období roku předchozího
zhoršení okrouhle o 6.000 osob.
Je pravda, že s tímto zhoršením není
v souladu statistika o počtu pojištěných,
tedy statistika zaměstnaných. Pan předseda
vlády Hodža poukazuje na potěšitelný
zjev, že od měsíce července do měsíce
září počet všech pojištěných
k poslednímu dnu každého měsíce
vykazuje vzrůst a že je proti loňskému
roku vyšší asi o 110.000 osob. Při hodnocení
této statistiky však nesmíme přehlédnout,
že stoupnutí nastalo teprve v měsíci
červnu a že již v měsíci říjnu
činí oproti stejnému měsíci
r. 1934 plus jen o 68.000. Jsou tu tedy velké skoky, z
nichž by se ještě nedalo souditi na trvalou tendenci,
skoky, které bývaly i v letech konjunktury a které
snad jsou vysvětlitelny hlavně investičními
pracemi. Statistiku pojištěných k poslednímu
dni měsíce lze oceňovati toliko v souvislosti
se statistikou průměrně pojištěných.
Podle ní bylo v měsíci září
1935 zaměstnáno okrouhle o 100.000 osob více
než r. 1934, u srovnání se stejným měsícem
r. 1933 ovšem toliko as o 56.000 osob více. Statistika
za měsíc říjen ještě není
provedena.
Tento rozpor mezi statistikami pojištěných
a statistikou neumístěných uchazečů
zasluhoval by rozboru, ačkoliv nikdy nebyl mezi nimi úplný
soulad a jejich srovnávání mohlo sloužiti
toliko pro posouzení celkové tendence na pracovním
trhu. Zejména když statistiky jednoho druhu za statistikou
druhou pokulhávají až o 2 měsíce.
Jak lze si bez důkladného vědeckého
rozboru vysvětliti tento rozpor? Jistě ne nedostatečností
a nespolehlivostí statistiky neumístěných
uchazečů. Tato vada dala se ještě před
krátkou dobou vytýkati statistice přicházející
ze Slovenska, ale právě na Slovensku až do
měsíce září a na Moravě
ještě v listopadu jeví se vlivem investičních
prací úbytek nezaměstnaných ve srovnání
s r. 1934. Naproti tomu v Čechách, kde je statistika
neumístěných uchazečů nejspolehlivější,
mnoho posledních měsíců vykazuje proti
r. 1934 vyšší cifru nezaměstnanosti, a
to více než ve 2/3 okresů.
Také vliv vystěhovalectví a repatriace nepodává
nám tu dostatečného vysvětlení.
Vždyť vystěhovalectví již po několik
let je omezeno na malý zlomek dřívější
cifry. Nějaká podstatná změna r. 1935
nenastala, která by se mohla nyní tak prudce projeviti
v cifře nezaměstnaných. To zejména
proto, že v krajích, odkud vycházel největší
proud vystěhovalectví, není vzestup počtu
nezaměstnaných, nýbrž naopak pokles.
Pro vliv repatriace na počet nezaměstnaných
pak chybějí nám spolehlivé cifry.
Bylo by důležito prozkoumati, do jaké míry
působí na pracovní trh vstup nových
ročníků z let, kdy přirozený
přírůstek obyvatelstva počal stoupat.
Avšak nutno upozorniti ihned na to, že natalita byla
největší r. 1921, že tudíž
ještě nemohla působiti na pracovní trh
r. 1935. Zde by bylo nutno opatrně zkoumat, kolik osob
z přirozeného přírůstku obyvatelstva
a do kterého věku zůstane ve škole,
kolik v domácí práci u rodičů,
kolik přichází do učení a kolik
do jiného pracovního poměru. Kdyby příčinou
zvýšení nezaměstnanosti měl být
tlak početnějších ročníků
na pracovní trh, pak by nebylo vysvětlitelno, proč
tento přírůstek není v celé
republice stejnoměrný a proč se projevuje
zvláště v Čechách, a to jen v
některých okresích a také ne percentuelně
všude stejně.
Oproti tomu bylo by pak třeba vzíti v úvahu,
do jaké míry bylo ulehčeno pracovnímu
trhu dvouletou vojenskou službou, která se vyjadřuje
teprve r. 1935 a pak předčasným odchodem
starších zaměstnanců na odpočinek.
Vzhledem k měnlivosti cifer bude třeba vyčkati
s konečným úsudkem, až zjistíme
tendenci na pracovním trhu v dalších měsících.
Ale již dnes je možno poukázati na jiné
příčiny, jejichž rozsah není
ovšem přesně a vědecky dostatečně
zjištěn. Je to jednak zduchovnění práce,
práce manuelní je nahražována duševní
a do pracovního poměru vstupují duševní
pracovníci, kteří před tím
v seznamech neumístěných uchazečů
zapsáni nebyli. Zejména pak tu působí
zatlačování mužů ženami,
jak ukazuje v obou směrech statistika pensijního
pojištění. Posléze zdá se, že
našlo obliby a rozšíření pojištění
příbuzných a že do zaměstnání
jsou přijímány osoby, které svým
životním povoláním lze řaditi
mezi samostatné podnikatele, anebo jejich děti,
které se jinak v seznamu neumístěných
uchazečů nenalézají.
Ze statistiky můžeme seznati, že právě
v oněch územích a okresích, kde byly
prováděny rozsáhlé investiční
práce, nezaměstnanost poklesla, a z toho plyne pro
nás ponaučení, jak jsou investiční
práce důležité. Soukromé podnikání,
jak tu již bylo řečeno z jiných úst,
je podlomeno a ochromeno, samospráva pro rozvrácené
finance nemůže investovat, a pak tu nezbývá
nic jiného, než aby stát v tomto směru
vynaložil zvýšené úsilí.
Při nejmenším musíme se domáhati,
aby alespoň ty práce, které jsou uvedeny
v rozpočtu, byly skutečně uvedeny v život
a nezůstaly na papíře, a aby byly uvedeny
v život s největším urychlením.
Budeme musiti také s největším urychlením
pomoci samosprávě, poněvadž jen ta jediná
může zde zasáhnouti účinným
způsobem.
Nevyhneme se také jiné úvěrové
a finanční politice, a znovu a znovu opakuji, že
také problém zkrácení doby pracovní
nesmí býti pomíjen, poněvadž
zkrácení může otevříti
dveře do továren několika desítkám
tisíců dělníků.
Prostředky, jež jsem uvedl, mohou vésti ke
zmírnění důsledků nezaměstnanosti
a krise, ale nemohou odstraniti krisi. Myslím, že
by moje vývody nebyly úplné, kdybych se nedotkl
kardinální věci. Nemůže přece
dnes býti pochybností, že příčinou
těžké krise, uprostřed níž
již několik let žijeme, je těžká
krise liberalistické formy soukromého podnikání.
Tato krise u nás je zostřena ještě okolností,
že následkem snah o průmyslovou soběstačnost
států, které byly ještě před
nedlouhou dobou našimi nejlepšími odběrateli,
ztrácíme u některých odvětví
nebo podniků naději, že najdeme dostatek odbytišť.
Budeme pak státi před otázkou, je-li možno
zachrániti náš průmysl v celém
jeho rozsahu, bude-li možno část tohoto průmyslu
přeorientovati, bude-li nutno jinou část
průmyslu nechati zavřenu, co s přebytkem
zaměstnanců, kteří nenajdou návratu
do továren následkem nemožnosti vývozu
anebo zůstanou bez práce, poněvadž práci
jejich rukou mezitím nahradil stroj. Vidíme, že
továrny, které jsou opouštěny svými
majiteli, jsou přejímány dělníky,
sdruženými v družstva, anebo že dělníci
okupují takovéto opuštěné továrny,
aby se ze zoufalství pokusili udržeti výrobu
alespoň v té míře, aby si zachránili
živobytí.
Ale to není systematické a cílevědomé
řešení krise. V tomto ohledu byly velmi zajímavé
vývody pana předsedy vlády. Pan předseda
vlády se tu prohlašuje za zastánce záměrného
hospodářství nejen pro zemědělství,
nýbrž i pro průmysl. Stojíme tu před
otázkou, kde se můžeme, alespoň pokud
jde o formu, sejíti. Také socialismus staví
proti liberalistickému volnému, svobodnému
a proto celek poškozujícímu soukromému
podnikání záměrné hospodářství.
Jak jsme slyšeli z úst pana předsedy vlády,
jak jsme slyšeli také z úst pana kol. dr Nováka
a jiných pánů kolegů, o zásadu
záměrného hospodářství
by celkem rozporu nebylo. Spor by byl spíše o jakost
a účel tohoto záměrného hospodářství,
neboť myšlenka záměrného hospodářství
je pouhou nádobou. Spor je o obsah nádoby. Pan předseda
vlády dr Hodža dodal (čte):
"Žádné záměrné
hospodářství nesmí podlamovat soukromou
iniciativu a podnikavost, stejně jako nemůže
hospodářský individualismus spekulativními
metodami podrývat výhody hospodářského
plánu. Jde o praktickou synthesu obou těchto soustav".
Dovolte mi, abych poukázal na vývoj v Belgii, kde
vlivem zásahu králova došlo ke koalici občanských
stran se socialisty. Do vlády vstoupil jako ministr také
de Man, původce myšlenky t. zv. hospodářského
plánu. Tento de Manův plán, třebas
osekaný a podstatně skreslený, stal se nyní
součástí smíšené vlády
občansko-socialistické. De Man žádá
kompromis mezi krajním socialismem a soukromým podnikáním,
žádá nacionalisaci úvěru a onoho
základního průmyslu, který má
ráz monopolu. Naproti tomu všechna ostatní
odvětví hospodářská ponechává
soukromému vlastnictví a soukromému podnikání,
zachovává pro ně řád volné
soutěže, zbavený překážek,
jež působí monopolisovaný kapitalismus,
a vyhrazuje státu samozřejmý vliv i na tuto
část výroby.
Kdykoliv my socialisté přicházíme
s myšlenkou nahraditi soukromé vlastnictví
výrobních prostředků - a jen o změnu
ve vlastnictví výrobních prostředků
a nikoliv soukromého majetku vůbec jde socialismu
- narážíme nejen na nepochopení a odpor,
nýbrž ocítáme se tváří
v tvář jistému strachu, ne snad tak strachu
před myšlenkou, nýbrž před důsledným
provedením této myšlenky. A často se
u nás poukazuje na onen výjimečný
případ z Ruska, ve kterém nerozumní
místní činitelé v kolchoze sehnali
do společného dvora všechen dobytek hovězí
a koně, ba i husy a slepice, a tento přehmat musil
být teprve dodatečně napraven dekretem Stalinovým.
To je asi onen směrodatný psychologický moment,
že mnozí, kteří se svým hospodářským
postavením blíží proletariátu
a jsou na tom i hůře než námezdní
dělníci, snad by se ani neuzavírali socialistickým
myšlenkám a provedení socialismu v určitých
oborech, jsou však vedeni obavou, že by mohli přijíti
i o majetek spotřební, s nímž jsou přímo
životně spjati. Je přímo dojímavé,
když čteme na příklad v "Rozrušené
zemi" o kozáckém mužíkovi, který
se v noci plíží ke společnému
dvoru kolchozu, aby viděl, co dělá jeho koník,
je-li dobře nakrmen a napojen. Tato obava psychologicky
snadno vysvětlitelná, ale věcně ne
dosti opodstatněná staví velikou hráz,
která prozatím tvoří překážku
průbojným myšlenkám socialismu.