Místopředseda Onderčo (zvoní):
Listina rečníkov k povšechnej rozprave
je vyčerpaná, táto rozprava je tedy skončená.
Dávám slovo k doslovu p. zpraviodajcovi posl. Remešovi.
Zpravodaj posl. Remeš: Slavná sněmovno!
Měl bych zhodnotiti průběh a povahu generální
debaty, poněvadž však budu míti ještě
příležitost ujmouti se slova na konci debaty
speciální, neučiním tak nyní,
vzdávám se slova a navrhuji, aby slavná sněmovna
přešla od debaty generální k debatě
speciální. (Souhlas.)
Místopředseda Onderčo (zvoní):
Dľa §u 53 jedn. poriadku hlasuje sa po skončenej
rozprave povšechnej, má-li osnova byť základom
rozpravy podrobnej.
Návrh na prechod k poriadku, o ktorom by sa eventuálne
vopred hlasovalo, podaný nebol.
Budeme tedy hlasovať o návrhu pána zpravodajcu,
ktorý učinil v doslove, aby osnova štátneho
rozpočtu a finančného zákona podľa
zprávy výborovej bola základom pre rozpravu
podrobnú.
Žiadam o zaujetie miest. (Děje se.)
Snemovňa je spôsobilá sa usnášať.
Kto súhlasi s tým, aby osnova štátneho
rozpočtu a finančného zákona na rok
1936 podľa zprávy výborovej bola základom
rozpravy podrobnej, nech zdvihne ruku. (Děje se.)
To je väčšina. Tým posl. snemovňa
usniesla sa prejsť k rozprave podrobnej na podklade osnovy
doporučenej výborovou zprávou.
Pristúpime tedy k rozprave podrobnej, a to podľa častí
stanovených vo včerajšej 16. schôdzi
snemovne.
Zpravodajca posl. Remeš vzdal sa slova, ktoré
mu podľa §u 43 jedn. poriadku príslúchalo
v podrobnej rozprave.
Začneme tedy prvú časť rozpravy podrobnej,
to je časť politi ckú, ku ktorej náležija:
kap. 1. Prezident republiky a kancelária prezidenta republiky,
kap. 2. Zákonodarne sbory a kancelárie snemovieň,
kap. 3. Předsedníctvo min. rady, kap. 4. Ministerstvo
zahraničných vecí, kap. 5. Ministerstvo nár.
obrany, kap. 6. Ministerstvo vnútra, kap. 7. Ministerstvo
spravedlivosti s Najvyšším súdom, kap.
8. Ministerstvo pre zjednnotenie zákonov a organizácie
správy, kap. 9. Najvyšší správny
súd a volebný ssúd.
K tejto časti rozpravy sú prihlášeni
rečníci: na strane "proti" pp.
posl. inž. dr Toušek, Široký,
dr Neuwirth, Synek, Smetánka, Kundt
a Frank; na straně "pre" pp. posl.
Lichner, Schulcz, R. Böhm, dr Patejdl,
Srba a Stunda.
Dávám slovo prvému rečníkovi
prihlásenému na strane "proti",
ktorým je pán posl. inž. dr Toušek.
Posl. inž. dr Toušek: Slavná sněmovno:
Ujímám se slova v první části
speciální debaty rozpočtové, ač
chci ve svém projevu se vrátiti ke včerejšímu
prohlášení pana předsedy vlády
a k jeho obsahu po stránce hospodářské.
Slavná sněmovno, myslím - a soudím
také z hlasů dnešního tisku - že
projev pana předsedy vlády byl opravdu překvapením.
Byl překvapením jistě i v řadách
koaličních, a nepochybujte, že byl do značné
míry překvapením i v řadách
oposice a speciálně strany naší.
Byli jsme zvyklí, že projevy předsedů
vlády bývaly složeny z řady dílčích
stranických a jednotlivými ministry v ministerské
radě, zpracující projev předsedy vlády,
předložených a uplatňovaných
požadavků a že nebývaly skloubeny způsobem,
který jsme včera slyšeli z úst předsedy
vlády dr Hodži.
Je největším kladem, k němuž jako
státotvorná oposice musíme zaujmouti spravedlivé
stanovisko, že se předseda vlády dovedl přenést
přes všecky stranické, stavovské a třídní
požadavky a vyzvednouti nejenom zájem obecný,
nýbrž velmi optimisticky - a to zdůrazňuji
- hodnotiti vůli a sílu národa a hospodářství
dostati se z dnešní krise. Tento optimismus jsme sdílívali
vždycky a správně řekl kol. Ježek,
že nikdy nebylo speciálně v našich řadách
poraženectví, nikdy nebylo v našich řadách
toho, co se velmi často jevilo v řadách některých
jiných složek této sněmovny, často
i v řadách koaličních, jakési
spoléhání na to, že vývoj, že
jakési milosrdenství boží přijde,
které pomůže a které nahradí
hospodářský plán. Vzpomeneme-li, že
jsme odcházeli z koalice, resp. se rozešli s vládní
koalicí v únoru r. 1934 proto, poněvadž
vládní většina nedovedla tehdy postavit
hospodářský plán a poněvadž
náš hospodářský plán,
který jsme předložili tehdejšímu
předsedovi vlády, byl pominut mlčením...(Hlasy:
Nebyl dokonalý!) Pane kolego, snad nebyl dokonalý,
ale byl to plán, aspoň jakýsi plán,
zatím co vláda provedla devalvaci, ale dalšího
plánu nepředložila. Vzpomenu-li na to, pak
je jisto, že dnešní situace, v níž
nový předseda vlády uzavírá
etapu vládnutí v době krise, kdy se vládlo
bez plánu, je pro nás zadostiučiněním,
ne radostným, poněvadž se v té době
příliš mnoho promeškalo a příliš
mnoho škod, mnohdy neodčinitelných natropilo.
Není pozdě. Jde jen o to, aby opravdu plán,
který pan předseda vlády včera přednesl,
a který v řadě bodů bude potřebovat
úprav a u něhož prakse ukáže zde
i onde, že je potřeba toho, po čem pan předseda
vlády volá, to jest spolupráce a syntese
všech zkušeností a všech znalostí,
aby mohla být hospodářská politika
řádně prováděna, jde jen o
to, aby tento plán byl opravdu prováděn.
Bude-li prováděn, je možno - a my věříme,
a v tom jsme optimísty a proto nejsme poraženci -
že československý národ a stát
se může i v těchto těžkých
dobách krise připravovat a vést k rozkvětu.
Kdo dobře poslouchal předsedu vlády včera
nebo si přečetl podrobně jeho projev, ten
vidí tu ohromnou změnu, která nastává
v nazírání na hospodářské
problémy u nás. Dříve se pracovalo
bez plánu, on přichází s hospodářským
plánem. Dříve se pokládalo za samozřejmé,
že nejsou nabytá práva, že nejsou zásahy
bez ohledu na právní řád nemožnými,
mohlo-li se to skrýt za jakýsi veřejný
zájem. On trvá na právní bezpečnosti,
právní jistotě, žádá ji
a chce ji zabezpečit. Jen tak je možno obnoviti podnikání,
bude-li podnikání, výroba a celé hospodářství
vědět, že pracuje bezpečně a
jistě. A konečně dosud se věřilo,
že se může beztrestně pro zaměstnanost
a pro hospodářský vývoj zasahovat
a upravovat to i ono v hospodářství prostými
přímými zásahy veřejné
moci, nyní předseda vlády stojí na
stanovisku: autonomní úpravy, syndikalisace atd.
V těchto třech hlavních rysech je naprostá
změna nazírání, změna, která
může být základem; a to zdůrazňuji,
že jenom může být základem lepších
poměrů a lepšího vývoje, bude-li
prakse odpovídati tomu, co pan předseda vlády
včera ve svém prohlášení přinesl.
Mám ovšem některé připomínky
a pochybnosti, které vyplývají z přesného
prohlédnutí textu prohlášení
pana předsedy vlády. Vzbuzují v nás
určitý neklid, nejsou-li otevřeny možnosti
pro opatření, která by nebyla po případě
v souhlase s tímto plánem. Pan předseda vlády
mluví všude o hospodářském plánu.
Neříká nikde výslovně a neuvádí
slova: Plánovité hospodářství.
Říká pouze "hospodářství
záměrné, hospodářství
řízené". Zdůrazňuje, a
to možno velmi příznivě přijmouti
a kvitovati, že hospodářství samo autonomně
má upravovat a připravovat vše to, co nemůže
s úspěchem způsobit zásah státní
a veřejné moci vůbec.
Ale je tu přece jen v projevu předsedy vlády
dr Hodži naznačováno, že některá
opatření hospodářství vázaného,
hospodářství plánovitého, která
byla dosud udělána, mají zůstat v
platnosti a mají býti snad ještě prohloubena.
Říká výslovně, že úprava
obilních trhů je trvalým zabezpečením,
říká dále v partii o Slovensku, že
bude potřebí ještě dále vybudovat
a prohloubit úpravu zemědělských trhů,
a tu se mi zdá, že těmito stručnými
slovy je právě naznačeno, co málo
uspokojí a bylo by pokračováním v
tom, co bohužel bylo jednou z příčin
neúspěchů dosavadní hospodářské
politiky. A přece jen naprostá změna může
vésti ke vřazení těch statisíců
nezaměstnaných do výrobního procesu,
a tu zdůrazňuji zvláště, ke vřazení
hospodárnému. Takovému zařazení,
které bude hospodárným jak výrobně,
tak konsumentsky, tak poplatnicky. Nemělo by smyslu dělat
vřazení, které nám nezvýší
výrobu a konsumní sílu a poplatnost.
Na základních myšlenkách, kterými
se nesl projev předsedy vlády, na tom, že chce
hospodářským plánem, obnovou soukromého
podnikání, že chce nikoli pouhými zásahy
státní moci, nýbrž autonomní
úpravou dosíci předpokladů pro lepší
úpravu hospodářských poměrů,
na tom základě může při všech
opatřeních, která naznačuje a slibuje
hospodářství opravdu v době, kterou
nelze dnes odhadnouti, poněvadž nevíme, jak
se dále bude vyvinovat světová hospodářská
krise, pomalu sice, ale přece jen jistě vésti
ku předu.
Pan předseda vlády mluvil velmi podrobně
o otázkách úvěrových, o břemenech
soukromých. Méně už se zmiňuje
o břemenech veřejných, a tu bych chtěl
upozorniti na jednu věc, kterou řekl kol. Ježek
ve svém projevu jen zásadně, a doložiti
číslem, že nové daňové
zatížení, nová veřejná
břemena budou činiti více než 200 mil.
Kč. Je to velká část toho, co přinese
anebo může přinésti - nevíme
ještě, do jaké míry to přinese
- snížení úrokového břemene.
Lituji velmi, že jsme se nedověděli včera,
zda se pomýšlí na to, nač upozornil
také pan zpravodaj rozpočtového výboru,
aby byly způsobem, který je možný a
vhodný, likvidovány položky starých
veřejných břemen dlužných. Čím
déle bude trvati doba jejich likvidace, tím více
a z větší části budou nedobytnými.
Je třeba snad ještě dodati k jednotlivým
opatřením, o kterých pan předseda
vlády mluvil, že bychom si velmi přáli,
aby investiční činnost, ať krátkodobá,
ať dlouhodobá, byla řízena technicko-hospodářsky
správně. To, co se děje v oboru investic,
to neunese národ, který je v krisi a který
není národem bohatým. Nemůžeme
a nesmíme používati prostředků,
které tak těžko opatřujeme, na investice
nerentabilní. Vyjímám ovšem investice
vojenské, ty jsou nutny a jsou rentabilní s hlediska
národa a státu. Z rentabilních investic musíme
dávati přednost těm, u nichž výtěžky
investic co nejdříve zaplatí kapitál
do nich vložený. Na to se velmi mnoho hřeší
jak ve veřejné správě státní,
tak v samosprávě a tak také ve státních
podnicích. Lituji velmi, že pan předseda vlády
speciálně v otázce státních
podniků, ačkoliv mluvil podrobně o reformě
veřejné správy, nenaznačil cesty,
jimiž bude třeba státní podniky dostati
na úroveň, která na jedné straně
nebude zatěžovati státní a veřejnou
pokladnu vůbec, na druhé straně dá
pak opravdu plnění veřejných úkolů
to, co je nutno.
Také o stavebním ruchu, jehož obnova je možná
a bude dosažitelná jenom tím, že se poskytnou
úlevy a že se veřejná správa
vzdá části výnosů, které
vzniknou rozvinutím stavebního ruchu, jsme se bohužel
z projevu pana předsedy vlády nedověděli.
Mohu jenom s povděkem uvítati, že pan předseda
vlády otevřeně a jasně se postavil
k otázce podpory vývozu, že pan předseda
vlády se postavil k otázce refundace obchodových
daní, tedy nepřímé podpory vývozu
způsobem, který by si měla vzíti veřejná
správa opravdu k srdci. Nejenom rozšíření,
nýbrž také urychlení, tak, jak je pan
předseda vlády naznačuje, je podkladem, na
němž je možno dosáhnouti pro vývoz
opravdu skutečných a podstatných úlev.
I zmínka, kterou učinil ve svém projevu o
politice zahraniční, o tom, že i v dnešních
dobách je možné aktivně obchodně-politicky
zasahovati a pracovati, je opravdu pozoruhodná a je dokladem
toho, že právě má nastati změna
režimu hospodářského, že má
nastati změna v tom, co se dělo a pokládalo
za správné a jediné možné dosud,
a že se mají nastoupiti nové cesty.
Pan předseda vlády uvedl ve svém projevu
zmínku o spolupráci s poradním sborem pro
hospodářské otázky, o komisích,
které zřídí, o komisi, která
má zabezpečiti jednotu a bezpečnost práva
atd., tyto věci jsou jistě projektem, který
nelze odmítati. A jako poradní sbor pro hospodářské
otázky bude jediným forem, na němž se
budou moci opravdu vyrovnávati za dnešních,
stranictvím tak zatížených poměrů
zájmy jednotlivých hospodářských
skupin, tak ovšem i komise, o nichž mluvil, nebudou
asi fungovat takovým způsobem jako poradní
sbor pro otázky hospodářské. My jsme
měli - to již říkal i kol. Ježek
- úřednickou komisi pro reformu veřejné
správy, ale měli jsme také odbornou komisi,
měli jsme svého času investiční
komisi, a tu myslím, že je třeba, aby bylo
pamatováno nejen na iniciativu vlády, nýbrž
také na spolupůsobení parlamentu při
těchto otázkách a aby se vláda - lituji,
že v projevu pana předsedy vlády nebylo o tom
zmínky odhodlala použíti instituce parlamentní
úsporné a kontrolní komise ke spolupráci.
To, co jsme viděli před dvěma, třemi
roky, kdy parlamentní úsporná a kontrolní
komise nesouc opravdu velkou odpovědnost za spoustu nepopulárních
návrhů, které přinášela,
nabídla a přinášela vládě
velký úsporný plán a vláda
k tomu mlčela a nic z toho plánu neprovedla, to
je věc, kterou, chce-li pan předseda vlády
změniti dnešní režim, nemohou již
napříště činitelé parlamentní
připustiti, a která by jsouc opakována znehodnotila
činnost parlamentní úsporné a kontrolní
komise. (Posl. Stunda: Chcete ho v tom podporovat?) Pane
kolego, chceme ho v tom podporovat, budeme snad se souhlasem koaliční
většiny také zastoupeni v úsporné
komisi a buďte ujištěni, že se díváme
na tuto instituci jako na instituci tak nadstranickou, jako je
málokterá jiná. (Posl. Pozdílek:
Byla a bude!) Byla nadstranickou, vždyť jsem ji
již pochválil.
Je třeba ještě říci několik
slov k tomu, co bylo řečeno panem předsedou
vlády o jednom problému, který je snad dnes
nejožehavější. Je to problém syndikalisace
průmyslu, o němž pan předseda vlády
mluvil způsobem opravdu velmi přihlížejícím
k tomu, co výroba potřebuje. Já bych jen
doporučil, abychom se nedomnívali o syndikalisaci,
kterou on pokládá za možnou a proveditelnou
a kterou zde i onde průmysl chce a bude prováděti,
kterou on nepokládá za výsledek nějaké
doktriny, nýbrž za věc účelnosti,
kterou chce vybavit jako instituci, jež by se opírala
o demokratický princip, jak o tom sám výslovně
mluví, a dokonce zvýhodniti a ponechat jí
autonomii, že jest možno v budoucnosti ji rozšířiti
na všechny obory výroby, na všechny obory hospodářství.
Jest řada oborů, zralých, připravených,
jest však řada oborů, které nebyly schopny
kartelování a které nebudou schopny ani takové
dobrovolné syndikalisace. Nebudou schopny proto, poněvadž
způsob a druh jejich výroby to neumožňuje.
Tím chci říci, že by bylo u těch,
kteří se dívají na projev pana předsedy
vlády jen jako na jakousi etapu k rychlému zplánování
hospodářství, mylným domnívat
se, že tento námět a tento plán, který
pan předseda vlády má, může je
vésti snad úspěšně na cestě
k plánovitému hospodářství,
tak jak se o něm dříve mluvívalo a
věřilo.
A konečně ke všemu tomu, co řekl pan
předseda vlády, musím připojit, že
bylo jím proti všemu očekávání
- jistě i z řad koalovaných zástupců
- zdůrazněno, že není možno rozlišovat
mezi některými hospodářstvími
tak, aby se ta nebo ona pokládala za důležitější,
za přednější, že smíšené
naše hospodářství, jak řekl pan
předseda vlády, je štěstím pro
náš stát. Všechny obory hospodářství
se mohou v tomto programu předsedy vlády dr Hodži
těšiti v posuzování svých zájmů
stejné naději na rovnou ochranu a demokracii. S
tohoto hlediska, z tohoto základu vycházející
prohlášení pana předsedy vlády
může být a jest pro nás ohlášením
nástupu nového režimu, pro nějž
jsme pracovali, proti němuž budou však všichni
ti, jimž vyhovoval režim pohodlné demokracie,
jak pan předseda vlády včera výslovně
varovně říkal. Ti budou brzditi a ti jsou,
bohužel, ve většině mezi těmi,
kteří budou rozhodovati o těchto otázkách.
Jest rozdíl mezi tím, co vládní koalice
dělala r. 1934, tím, co chystala letos po volbách
a s čím začala, a tím co včera
ohlásil pan předseda vlády. Přáli
bychom státu, aby se mu podařilo stranictví
a stavovství překonat, ale můžeme změnu
režimu, kterou ohlašuje a která by mohla býti
opravdu počátkem obratu celé naší
hospodářské a státní politiky,
uznat a ji konstatovat teprve tehdy, až od slov, kterými
pan předseda vlády dr Hodža včera
tento režim uvedl, se přistoupí opravdu k činům
a až ty činy budou provedeny. Věřte,
že tak jako jsme volali a voláme stále po změně
hospodářského režimu, jako uznáváme,
že nástup předsedy vlády jeho prohlášením
vlastně znamená změnu proti řádu,
proti principu, kterým se dosud hospodářská
politika naše řídila, že také i
ve státotvorné oposici, jíž jsme, dovedeme
tuto změnu, nastane-li - a státu bychom přáli,
aby nastala - zhodnotit a uznat. (Potlesk.)
Místopředseda Onderčo (zvoní):
Ďalším rečníkom je pán
posl. Lichner. Udeľujem mu slovo.
Posl. Lichner: Slávna snemovňa! Predložený
štátny rozpočet je sostavený tak, ako
to vyžaduje najnútnejší záujem
verejný a štátny a nakoľko tento môže
sniesť únosnosť nášho poplatníctva.
Verejný a štátny záujem by síce
vyžadoval, aby niektoré rozpočtové položky,
potreby boly zvýšené, ale na druhej strane
vyžadovalo by to novej úhrady, ktorá by sa
dala zaistiť prípa ne len novším zaťažovaním
poplatníctva.
Dnešná doba, keď všetko obyvateľstvo
a poplatníctvo trpí hospodárskou krízou,
nedovoľuje, aby toto bolo ďalej zaťažované.
A tak 1. až 9. kapitola nášho rozpočtu
je tiež sostavená tak, aby to odpovedalo aspoň
tým najnútnejším potrebám. I
keď nie je možné dneska pomýšľať
na zvýšenie niektorých položiek rozpočtových,
preca je len nutno pripomenúť niektoré veci,
ktoré maly byť snáď už riešené
i v rámci tohto rozpočtu.
Tak menovite všeobecný názor je, že naše
úradníctvo je vo špatnom finančnom stave
a menovite vo špatnom finančnom stave sú naši
vojenskí gážisti. Úradníctvo
i vojenskí gážisti očakávali
od tohto rozpočtu zlepšenie svojej situácie.
V tom sa však sklamali a neprichodí im iné
len uspokojiť sa, dúfať v lepšiu budúcnosť
a obetovať v týchto ťažkých dobách
i svoje záujmy tak, ako vie obetovať svoje záujmy
aj iné obyvateľstvo nášho štátu.
A preca i úradníctvo i bez nadsadení zvláštnych
finančných obetí bolo by možné
aspoň čiastočne uspokojiť tým,
keby výplatové termíny z 10. posunuly sa
aspoň bližšie k prvému. Hoci týmto
opatrením by finančne nezískalo, ale preca
by ho to i takto hodne uspokojilo. Bude však potrebné,
aby v budúcnosti podľa finančných možností
štátu i núdzové srážky štátne
zamestnaneckých platov boly postupne zrušované.
Netreba tu snáď zdôrazňovať, že
len dobre hmotne zaistené úradníctvo môže
konať svoje povinnosti voči vlastnému úradu
a voči štátu.
Ako som spomenul, menovite u našich gážistov
je finančná situácia povážlivá,
práve tak ako u nižších dôstojníkov.
Dnes, keď sa prízvukuje potreba silnej, dobrej a disciplínovanej
armády, je nutné, aby v prvom rade tí, ktorí
dbajú o túto armádu a sú za ňu
odpovední, dostali to, čo im patrí. Dnešná
pohnutá situácia zahraničná má
i určitý odraz na naše inojazyčné
obyvateľstvo pohraničné. Všade sa zdôrazňuje
zaistiť bezpečnosť štátu a bezpečnosť
verejného kľudu na našom pohraničí.
Rozpočet ministerstva vnútra pamätal i na to,
keď na zosilnenie a zoštátnenie policie a rozmnoženie
počtu četníctva boly zariadené vyššie
položky. Toto opatrenie je v záujme štátu,
štátnej bezpečnosti a verejného poriadku
nutné.
Ja som však toho názoru, že túto bezpečnosť
verejnú a štátnu nezaistíme len zosilnením
bezpečnostných medzítok, ale že je treba
vplývať na pohraničné obyvateľstvo
inojazyčné i výchovou vo smysle štátotvornom.
Keby mal štát v každej obci alebo len v obvode
určitých obcí na pohraničí
svojho spoľahlivého úradníka, ktorý
by mal i lepší prístup k obyvateľstvu,
táto bezpečnosť by bola len čím
ďalej tým lepšie zaisťovaná, tak
ako má štát na Slovensku spoľahlivé
úradnictvo v osobách obecných a obvodových
notárov, ktorí svojou činnosťou a menovite
činnosťou bezprostredne medzi ľudom dedinským
vedia si získávať dôveru ľudu a
v mnohých prípadoch i na smýšľanie
tohoto ľudu vplývať. Na hraniciach nášho
južného Slovenska tie neporiadky a nepokoje nemáme,
tam je kľud a poriadok a k tomu nemalou mierou prispievajú
obecní a obvodoví notári. Obyvateľstvo
má voči nim dôveru menovite preto, že
sú oprávnení vykonávať aj určité
právné úkony pre obyvateľstvo za veľmi
mierny poplatok. vyhotovovať žiadosti, odvolania, trhové,
nájomné smluvy atď. a slúžia vždy
bezplatne v rôznych otázkach súkromnoprávnych,
administratívnych, daňových a iných.
Majú však aj iné dôležité
a hlavné poslanie. Spolupôsobia pri vedení
obecného hospodárstva, obecnej administratívy
a štát má v nich spoľahlivých ľudí
vo vykonávaní štátnej administrácie
a menovite administrácie vo vojenských záležitostiach.
Obecný alebo obvodový notár je členom
úradu, obecnej rady, zastupiteľstva a všetkých
obecných komisií. A týmto mu je dávaná
možnosť zasahovať účinne aj do vnútorných
záležitostí obecných a v mnohých
prípadoch má možnosť predísť
nejakému nerozumnému zásahu obecnej samosprávy
na úkor obyvateľstva alebo štátu.
Pred unifikovaním daňového zákona
obecný a obvodový notár mal ešte aj
iné povinnosti, tak menovite vybieral, predpisoval niektoré
dane, a to pozemkové a domové. Viedol pozemkový
kataster a obyvateľstvo s týmto stavom bolo plne spokojné.
Od tej doby, čo daňový poriadok bol unifikovaný,
nespokojnosť obyvateľstva v otázkach daňových
na Slovensku vo veľa prípadoch nadobúda povážlivých
zjavov. Nie je tedy divu, že obyvateľstvo pri každej
príležitosti sa domáha, aby týmito úkoly
obecní a obvodoví notári boli znova poverení.
(Tak jest!)
Ale obecní a obvodoví notári popri svojich
úradných povinnostiach zaoberajú sa aj kultúrnou
a ľudovýchovnou činnosťou, možnosti
ich práce sú nevyčerpateľné a
týmto prácam venujú celý svoj voľný
čas a, možno povedať, celý život.
Obecný o obvodový notár pracuje nie 8 hodín,
ale mnohoráz 12 hodín a táto ťažká,
vyčerpávajúca práca u mnohých
sa potom objavuje v starších rokoch na zdraví.
Za túto prácu však nie sú ani náležite
honorovaní. Systemizácia je pre nich veľmi
nespravedlivá. Tak menovite asi z 1.250 systemizovaných
miest na Slovensku je iba 10 vo 4. platovej stupnici, 75 v 5.
platovej stupnici, 270 v 6. platovej stupmci a zbytok, ktorý
robí asi 985, je v 7. platovej stupnici. A do výslužby,
do penzie odchádzajú notári takmer v polovičnej
čiastke zo 7. platovej stupnice s príslušnými
náslužnými prídavkami, ktoré
sa im však do penzie nezapočítavajú.