Rozpočet se chová úplně netečně
k problémům lidového zdraví, ač
závratně rostou epidemické a sociální
choroby v důsledku bídy a podvýživy
lidu a ač klesá křivka populace. Rozpočet
neřeší mimořádně těžké
hospodářské poměry v oblastech obývaných
nečeskými národy, ač zde právě
vězí klíč k faktické úplné
národní rovnoprávnosti, bratrského
soužití všech národů této
země a nejlepší obrana proti reakčnímu
šovinismu a iredentistickým piklům ve službách
zahraničního fašismu.
A ač tedy rozpočet nečiní nic, co
by důsledně čelilo novému narůstání
bídy, pokračuje se přes to v politice deficitů.
Rovnováha rozpočtu je jenom fiktivní, existuje
pouze na papíře. Neboť ministerstvo financí
počítá pro rok 1936 s hrubým výnosem
daní a dávek ve výši 8.994.2 mil. Kč,
to jest ještě o 13.2 mil. více než r.
1935. A přece již dnes lze s bezpečností
říci, že tohoto daňového výnosu
v příštím roce dosaženo nebude.
To vyplývá z porovnání očekávaných
a skutečných daní a dávek za 9 měsíců
r. 1935. Jejich hrubý výnos za leden až září
letošního roku činí pouze 5.607.3 mil.
Kč, ač rozpočtová kvota na těchto
9 měsíců připadající
činí 6.738 mil. Kč. Čili daňové
příjmy jen od konce září tohoto
roku vykazují schodek 1.130 mil. Kč. Ostatně
sám pan ministr financí ve svém exposé
výslovně prohlásil: "Musíme očekávati,
že schodek státního rozpočtu za r. 1935
bude opět vyšší než za rok 1934."
A zpravodaj o rozpočtu posl. Remeš v rozpočtovém
výboru konstatoval (čte): "Rok
1934 skončil vlivem některých příznivých
okolností celkem velmi dobře, to je schodkem 341
milionů, ale těchto příznivých
okolností nebudeme mít r. 1935 a jeho schodek možno
proto odhadnouti na 1.300 mil. Kč. Zvýšené
výdaje jsme uhradili z 90% děláním
dluhů. Je možno takto hospodařit?" - ptá
se posl. Remeš a odpovídá: "Touto
cestou není možno jíti dále."
Souhlasím s posl. Remešem i co do odhadu rozpočtového
schodku za r. 1935, i v tom, že touto cestou hromadění
stát. dluhů dále jíti nelze. (Předsednictví
převzal místopředseda Onderčo.)
Ale jak pak může státní rozpočet
tváří v tvář tomuto miliardovému
schodku r. 1935 počítat pro r. 1936 ještě
s větším výnosem daní, než
bylo preliminováno r. 1935?
Jen jediné by mohlo takovouto příznivou perspektivu
opravedlnit a to by byl nerušený obrat k lepšímu
v celé hospodářské situaci. S tímto
obratem však nelze na základě dnešního
stavu deprese a jejího pravděpodobného vývoje
v nejbližší době - jak jsem už dovodil
- počítat. S takovým rázným
obratem k lepšímu lze však počítati
tím méně, že hospodářská
politika, jak ji ukazuje rozpočet, chce jíti dále
starými cestami, což znamená podle našeho
přesvědčení ještě zhoršení
celé situace. Je tedy rovnováha stát. rozpočtu
pouze fiktivní a rozpočet již dnes, tak jak
je předložen, je deficitním při nejmenším
1 miliardou Kč. Ale nejen o tento deficit jde. Přesto
že je rozpočet jen formálně vyrovnán,
dává finanční zákon vládě
zmocnění k uzavření ještě
nových dluhů do výše 1.300 mil. Kč
na výdaje, jež v rozpočtu uhrazeny nejsou,
a to 790 mil. na investice stát. podniků, 360 mil.
na zařízení, nezbytná k ochraně
státu, a až do výše 151 mil. na sanaci
samosprávy, jež byly v dubnu povoleny a měly
býti kryty z daně z příjmů.
Toto zmocnění ministra financí k novým
dluhům ve výši 1.300 mil. Kč spolu s
faktickým schodkem rozpočtu pro rok 1936 ve výši
1 miliardy Kč znamená tedy, že se úhrnná
částka státního dluhu 41 miliard zvýší
o nové 21/3 miliardy Kč.
A toto celé státní hospodářství
vedoucí do stále větší propasti
dluhu, se děje ještě ke všemu na účet
chudých vrstev. Neboť zatím co ve volební
kampani sám tisk agrární strany výslovně
prohlásil: "Novelisace celé daňové
soustavy musí býti prvním činem, kterým
se budoucí vláda představí opětně
k budoucí práci" - zůstává
protilidový daňový systém zatím
nezměněn. 81% celého daňového
výnosu je čerpáno z daní nepřímých,
jež postihují široké pracující
vrstvy. Ale nejen to, tento systém daňový
je ještě zhoršován tím, že
se zavádí nové nepřímé
daně postihující lidový konsum: Daň
z umělých tuků ve výši 34 mil.
Kč, daň z kyseliny octové 8 mil. Kč
a daň z pečivových prášků
rovněž ve výši 8 mil. Kč. A k tomu
přistupuje ještě záhadná položka
titulu 5, §u 6, administrativní příjmy,
označené jako smluvní příplatek
z petroleje. Její výnos je odhadován na 40
mil. Kč. Máme oprávněné obavy,
že se takto nepřímo a oklikou zavádí
spotřební daň, na níž se potichu
dohodla finanční správa s rafineriemi petroleje.
Takovým způsobem prostou administrativní
cestou a bez zákona by mohly za chvíli býti
zaváděny i jiné spotřební daně.
Celý rozpočet zkrátka svědčí
o tom, že má býti pokračováno
v politice deficitů, v politice hromadění
dluhů, v politice zvyšování břemen
pracujícího lidu, v politice finančního
a hospodářského rozvratu. Kdyby akciová
společnost předložila takovou bilanční
zprávu svého hospodaření, jaká
se předkládá tímto rozpočtem,
a kdyby ji generální ředitel doprovodil řečí,
plnou výhrad a pochyb, byl by úvěr její
zničen a akcie její by rázem klesly na nulu.
Možno věru říci s panem Vraným:
"Děláte politiku, která vede k hospodářské
Bílé hoře."
Pan předseda vlády zde včera horlil proti
škarohlídům a desperátům. Nemůže
býti věru většího desperátství,
nežli je desperátství těch, kdož
nechtějí viděti hrozné konce takové
politiky a nepoučeni těžkými zkušenostmi
minulých let, jež tak draze vykupuje pracující
lid, trvají tvrdošíjně na cestě
své staré hospodářské politiky
a ženou tuto zemi a její lid do propasti. Je svrchovaný
čas otočit kormidlo této politiky o 180 stupňů.
Je nutno dělati novou hospodářskou politiku.
Takovou novou politikou hospodářskou však nejsou
předně všeliké theorie "plánismu"
a což s tím souvisí - nucená syndikalisace
nebo konečně syndikalisace se zachováváním
autonomie průmyslu, jak se tomu u nás říká,
a s podporou státu. Plánovité hospodářství,
pánové, to předpokládá socialismus,
socialistické výrobní poměry. Ale
plánovité hospodářství v kapitalismu
to je utopie plus útok na široké vrstvy pracujících,
zahalený v heslo "plán". Předpokladem
plánovitého hospodářství je
ústředí, které by řídilo
celé hospodářství. To znamená,
že by podnikatelé pozbyli disposičního
práva nad výrobními prostředky a nad
celou výrobou. A toho se přece podnikatelé
nikdy dobrovolně nezřeknou. Chtíti sloučiti
plánování celého hospodářství
se soukromým podnikáním, to znamená
slučovati oheň s vodou. K čemu by byl pak
podnikatel v takovém systému plánového
hospodářství? Myslíte, že by
pan Stoupal i třeba při svém nadšení
pro páně Hodžovy theorie plánismu
ochotně přiznal, že je zbytečný?
Nebo myslíte, že by pan Kruliš-Randa, generální
ředitel Báňsko-hutní přijímal
příkazy od nějakého centrálního
orgánu pro těžký průmysl? Všude,
kde mluvili o plánování a dělali něco,
co by rádo jako plánování vypadalo
- jako nebožka americká NIRA - upravovali sice mzdové
a pracovní podmínky, ale nikdy nevytvořili
ústředí. které řídilo
výrobu a určovalo množství výroby.
I někteří socialisté myslí,
že plánování v kapitalismu je možné
tím. že se výroba stále více
kartelisuje a syndikuje a že by bylo lze všechny kartely
a syndikáty koordinovat pomocí nějakého
ústředí, jež by z nich vzešlo.
To jsou staronové teorie Hilferdingovy a Kautského
o generálním kartelu, jenž by byl produktem
a nástrojem automatického přechodu kapitalismu
v socialismus. Ale tyto teorie vyvrací sama zkušenost,
že se všechny kartely dříve či
později rozbijí v důsledku rozporů,
které v nich trvají a rostou, rozporů o kvoty,
sféry vlivu atd. A stejně by tomu bylo i při
nucených kartelech, kde si jednoho dne nejmocnější
člen třeba vynutí rozejití kartelů.
A chtít vytvořit generální kartel
s mocí říditi hospodářství,
to by právě znamenalo odstranit soukromé
podnikání.
Co se tedy skrývá prakticky za heslem plánovaného
hospodářství u nás? Plány nucené,
po případě dobrovolné a za podpory
státu prováděné syndikalisace, jak
se to u nás připravuje ve skle, textilu, snad uhlí
a pod. Tato všechna opatření mají jedno
společné: směřují k omezování
výroby, zastavování závodů,
k propuštění dělníků.
Čili hledají východisko z krise cestou ničení
výrobních sil, které samy nemohou ovládnout.
A tu se setkáváme se starým známým
zjevem za všech krisí. Kapitalismus se chce oklikou
přes kartely dostat k ničení výrobních
sil. Kartely jsou k tomu cíli na dnešním stupni
vývoje kapitalismu jednou z nejvýhodnějších
forem, zastřenou nota bene heslem plánu. Kartely
mají vždy funkci restriktivní. A i toto "plánování"
je vesměs restriktivní, a to je rozdíl od
plánu socialismu v Sovětském svazu, kde rok
od roku se stanoví vyšší cifry výroby
a spotřeby, zakládají nové a nové
továrny, podněcuje ohromný rozmach výrobních
sil.
My bychom konečně nebyli proti nucené kartelisaci
tam, kde by ji dělníci žádali jako ochranu
proti následkům nespoutaného konkurenčního
boje, ale za předpokladu, že se nebudou zavírat
závody, omezovat výroba a propouštět
dělníci, že nebude zkracována pracovní
doba bez úplného vyrovnání mezd a
že nebude ponecháno volné pole cenovému
a mzdovému diktátu. Ale to je právě
opak toho, co je nucenou, nebo i nenucenou syndikalisací
sledováno.
My také nejsme proti zásahům vlády
do hospodářství, ale z takových zásahů
není třeba konstruovati nějaké hlubokomyslné
teorie o krachu liberalismu, jehož éra již na
rozhraní obou století uplynula. Ale nejpraktičtější
otázka vždy jest ta, kdo zasahuje do výroby
a hospodářství a v čí prospěch?
Novou politikou hospodářskou, směřující
proti rozvratům, proti zbídačení širokých
vrstev pracujícího lidu, není však také
ani politika deflace ani inflace. I při deflaci i při
inflaci doplatily by široké pracující
vrstvy. My jsme proti deflaci, my jsme proti inflaci, my jsme
pro stabilisaci měny. Z téhož důvodu
jako proti inflaci, jsme proti financování investic
cestou vydávání t. zv. "Arbeitsbeschaffungswechseln",
které by eskontovala Národní banka. To je
hitlerovský recept, hrazení nákladů
na investice z kapes chudých, poněvadž neznamená
nic jiného, než inflační opatření.
Na novou hospodářskou politiku, která by
směřovala proti skutečnému rozvratu,
nelze však vystačiti ani s takovými prostředky,
jako je snížení úrokové míry.
Před volbami bylo v listech agrární strany
brojeno proti úrokovému otroctví. Ano, nejen
dělníci a zaměstnanci jsou vykořisťováni
kapitalisty ve formě podnikatelského zisku. Také
střední vrstvy, zejména malí zemědělci
a živnostníci vykořisťováni jsou
finančním kapitálem pomocí vysokých
úroků. Každá vládní akce,
týkající se otázky zadlužení,
by měla směřovat k tomu, aby bylo pomoženo
především těmto předluženým
malým výrobcům. Ale ti, pokud jde o to hlavní,
o jejich oddlužení, vycházejí celkem
na prázdno. Otázka skutečného oddlužení,
která je dnes tak palčivá u drobných
dlužníků, snížením úrokové
míry nebude vyřešena, neboť velká
část jich nemá ani na úmor, ani na
úrok. Těmto vrstvám tedy nemůže
celkem nepatrné snížení úrokového
břemena přinésti podstatnou úlevu,
poněvadž u nich nejde jen o snížení
úroků, ale jim může býti pomoženo
jedině skutečným oddlužením,
to je škrtnutím neúnosné části
jejich dluhů. K takovému radikálnímu
zásahu vláda však sáhnouti nehodlá,
poněvadž by byl namířen proti půjčovnímu
kapitálu. Mluvení o tom, že snížení
úrokové míry znamená oživení
výroby a celkového hospodářství,
je, mírně řečeno, iluse, neboť
úpadek výroby má daleko hlubší
příčiny, jak už jsem dovodil.
Na druhé straně nelze přehlížet,
že snížením úrokové míry
budou postiženi drobní střádalové,
kdežto banky, zejména ty, které mají
příznivé rozpětí mezi stavem
věřitelů a dlužníků, jako
na př. Živnobanka, na celé věci ještě
vydělají. A při tom chtějí
banky ještě docíliti souhlasu vlády
ke snížení platů bankovních zaměstnanců
pod záminkou uhrazení ztrát ze snížení
úrokové míry.
Lidé, kteří brali vážně
předvolební agitaci agrární strany,
ve které bylo ostře útočeno proti
Živnobance, která byla označována za
"veřejného nepřítele číslo
1", musí býti nyní udiveni tím,
že všechny ty předvolební hrozby zůstaly
vůči Živnobance nesplněny: zdanění
miliard ve stabilisačních fondech, zabavení
miliard, vyvezených za hranice, boj proti daňovým
defraudantům a proti machinacím s bezcennými
rakouskými bankovkami po převratu, atd. Proč
si nyní po projednání státního
rozpočtu a po předložení řady
daňových osnov mohou velkokapitalisté a zejména
Živnobanka spokojeně oddychnouti, i když ten
demagogický tanec miliard pana Vraného nebrali
vážně? Věc je pochopitelná. Politická
koncentrace pravice, která se stále jasněji
rýsuje, má svou druhou stránku ve snaze po
sblížení dvou nejsilnějších
skupin finančního kapitálu. Jak dalece to
pokročilo, je vidět z toho, že řeči
o dohodování "demokracie agrární"
s "demokracií průmyslovou", za níž
se skrývá Živnobanka, nesou již první
ovoce.
Snížení úrokové míry,
plán t. zv. oddlužení a novelisace zákona
o stabilisačních bilancích ukazují,
v čí prospěch ta demokracie je. Snížení
úrokové míry znamená především
prospěch velkostatkářských a velkokapitalistických
dlužníků, při čemž tím
banky neutrpí a taková Živnobanka ještě
vydělá. Místo slibovaného oddlužení
zemědělců má dojíti ke zrušení
moratoria, což znamená, že předlužení
zemědělci mají býti vydáni
na pospas finančnímu kapitálu, neboť
musí na příště dodržovat
úroky i splátky, neboť jinak má věřitel
právo vypovědět úvěr. Ustanovení
o tom, že půda dlužníků, prodaná
v rámci oddlužení, má se dostati do
rukou pouze zase zemědělcům, znamená
prospěch velkostatkářů, kteří
jediné jsou schopni vydražované usedlosti předlužených
malozemědělců skupovat. Místo navrhovaného
zdanění miliardových stabilisačních
fondů dochází k novelisaci zákona
o stabilisačních bilancích, podle něhož
budou pouze sníženy amortisační odpisy
o 1, výjimečně o 3%. Tak si tedy porozuměli
finanční velmožové agrární
strany s p. drem Preissem.
Pan sen. Vraný volal v den voleb 19. května
na adresu dr Preisse, kdyby po volbách byla obnovena stará
finanční politika, že by to znamenalo zničení
národa a státu. A nyní po 1/2 roce vidíme,
že se reakční kruhy agrární strany
dohadují s týmž dr Preissem, jak by na této
staré cestě hospodářské politiky,
politiky "ničení národa a státu",
jak přiznal sám pan Vraný, pokračovaly.
Proti této staré hospodářské
politice, proti této politice, která zavírá
oči před nejpalčivějšími
problémy dneška a nejbližších zítřků,
proti politice věčného snižování
životní úrovně pracujícího
lidu, proti politice deficitů a hromadění
veřejných dluhů, proti této politice
rozvratu, stavíme svůj protiplán, stavíme
novou hospodářskou politiku, politiku vedenou zásadou:
ať platí bohatí! To je jediná reálná
politika hospodářská v mimořádné
době, jež vyžaduje mimořádných
prostředků. My jsme veřejně publikovali
svůj protiplán a já tu uvádím
jen jeho stěžejní zásady:
Čeho je okamžitě třeba k záchraně
pracujícího lidu?
1. Vypsati za účelem provádění
rozsáhlých veřejných prací
investiční půjčku 4%, splatnou do
30 let, kterou by byli povinni upsati kapitalisté s majetkem
nad 500.000 Kč. Tato půjčka by s dobrovolnými
úpisy vynesla 41/2 miliardy a k umoření jejímu
by bylo třeba roční anuity ve výši
260,1 mil. Kč.
2. Zrušiti srážky z platů státních
zaměstnanců, což vyžaduje náklad
asi 800 mil. Kč.
3. Zlepšiti podpory všem nezaměstnaným
aspoň tak, že se odstraní poslední zhoršení
gentského systému a zvýší i ostatní
péče zvýšenou dotací ministerstva
soc. péče o 870 mil. Kč.
4. Oddlužiti malé a střední zemědělce
tak, že státní oddlužovací ústav
by převzal 10 miliard jejich neúnosných dluhů;
z toho by bylo 2200 mil. Kč škrtnuto vůbec
amnestováním daňových nedoplatků
malozemědělců, započítáním
lichvářských úroků jako splátky
na dluh a částečným škrtnutím
dluhů u bank; 800 mil. Kč dluhů u příbuzných,
živnostníků a maloobchodníků
by bylo zaplaceno hotově. Na 7 miliard dluhů, zejména
u lidových peněžních ústavů
i u bank, vydá státní oddlužovací
ústav 4% dlužní úpisy, splatné
do 40 let. Umořování by vyžadovalo anuity
353.5 mil. Kč. Malým a středním zemědělcům
by bylo poskytnouti daňové úlevy ve výši
100 mil. Kč. Tato naléhavá pomoc zemědělcům
by vyžadovala celkového nákladu 1253,5 mil.
Kč.
5. Dalším požadavkem je oddlužit živnostníky
a maloobchodníky obdobným způsobem jako malozemědělce.
Tato naléhavá pomoc by spolu se 100 mil. Kč
na neúnosné daňové zatížení,
100 mil. Kč na invalidní a starobní pojištění
a 100 mil. Kč na podporu družstevního podnikání
vyžadovala 923,7 mil. Kč.
6. Další bod našeho plánu: odbourat drahotu
tím, že se ihned sníží daň
z obratu aspoň ze 3 na 21/2% a že se sníží
nebo zruší spotřební daně z nejdůležitějších
životních potřeb, což si vyžádá
nákladu 850 mil. Kč.
7. Ozdravit státní finance úhradou deficitu
státního rozpočtu a stát. podniků
ve výši 2 miliardy Kč; ozdravit finance obcí
a okresů tak, že státní oddlužovací
ústav převezme 5 miliard neúnosného
dluhu. Každoroční anuita by si vyžádala
nákladu 252,5 mil. Kč.
Tato nejnaléhavější pomoc pracujícímu
lidu, jakož i ozdravění státních
a samosprávných financí vyžaduje podle
našeho plánu přes 7 miliard Kč.
A nyní je zde otázka, kde vzít na to peníze,
a náš plán na ni odpovídá: tam,
kde peníze jsou, totiž u bohatých.
Uvalte mimořádnou milionářskou daň
na všechny osoby a společnosti s majetkem větším
než 1 mil. Kč, která vynese 3211 mil. Kč.
Zvláštní daň kartelová by podle
našeho plánu vynesla 1250 mil. Kč. Zabavením
zbrojařských zisků lze opatřit 500
mil. Kč. Zvláštní zdanění
filiálkových obchodů by vyneslo minimálně
100 mil. Kč. Na daňových nedoplatcích
u bohatých lze sehnat 1800 mil. Kč. Zdanění
velkostatkářů nad 100 ha mimořádnou
daní by vydalo spolu s daní z půdy, propuštěné
ze záboru, 350 mil. Kč. A k tomu ještě
by přistoupilo zdanění zatajených
zisků a zabavení miliard, tajně vyvezených
za hranice.
V čem tkví realita a národohospodářská
oprávněnost našeho plánu? Kapitalisté
hospodářským rozvratem, který způsobili
a zostřují, přivodili stav, že nadhodnota,
t. j. peníze vydřené z pracujícího
lidu, nenalézají již umístění
v nové výrobě. Nezaměstnanost i následkem
toho neustále vzrůstá a kapitalisté
mají sta miliony na žiru u Národní banky,
v soukromých bankách, nebo je vyvážejí
velezrádně za hranice. Náš plán
vychází tedy z toho, že peníze zde jsou.
Odhad národního důchodu r. 1933 podle pana
Hejdy je 55 až 60 miliard. Z toho připadá na
mzdy a platy asi 21 miliard a na důchod malých zemědělců
a živnostníků 19 miliard. Odečteme-li
ještě daně, sociální dávky
i úroky, placené velkými kapitalisty, ve
výši 7 miliard, docházíme k závěru,
že několika tisícům velkých kapitalistů
zbývá z nadhodnoty čistých 8 až
13 miliard. A to je ještě střízlivý
odhad pro vrcholný rok krise, r. 1933. Je tedy nejenom
spravedlivé a docela reální a hospodářsky
nutné, jestliže se tyto zisky z daní uvedou
z části do výroby prováděním
investic a z části se použijí ke zmírnění
důsledků krise nejširších vrstev
pracujících, tím ke zvýšení
jejich kupní síly a konec konců k rozšíření
vnitřního trhu.
A jestliže z nadhodnoty odčerpáváme
zdaněním 7 miliard Kč, pak nelze mluviti
o tom, že postihujeme podstatu jmění. Vy arciť
krčíte rameny. Nazvete náš plán,
naše požadavky fantastickými a nereálními.
Ale co je nereální? To, že chceme zachrániti
miliony pracujících od zkázy, to, že
vás varujeme před tím, že se svým
hospodářstvím řítíte
do propasti? Již v rozpočtovém výboru
jsem v této souvislosti citoval slova Stalinova. Stalin
řekl, projednávaje otázku lidových
kádrů v souvislosti s výstavbou socialismu,
tuto prostou větu: "Realitou našeho programu
jsou živí lidé." A, pánové,
co je realitou vaší hospodářské
politiky, jejíž výrazem je tento rozpočet?
Realitou vaší hospodářské politiky
jsou zisky soukromého podnikání, to jsou
kartely, monopoly, a živý člověk chodí
se svislýma rukama kolem uzavřených továren,
krčí se v doupatech na periferii měst. Realitou
vaší hospodářské politiky jsou
černé perspektivy, a na jich konci propast rozvratu
a katastrofy.
Stalinova slova platila ovšem o Sovětském svazu.
Sovětský rozpočet je instrumentem dělnické
třídy k budování socialismu. My nejsme
arciť v Sovětském svazu a dělnická
třída nemá zde moc v rukou. Ale to neznamená,
že můžeme nečinně přihlížeti
k valícímu se rozvratu. U nás rozpočet
může býti a musí býti instrumentem
zastavení rozvratu. A k tomu
směřují naše návrhy a náš
protiplán My, pánové, bohužel nemůžeme,
nechceme-li opouštět půdu reálné
politiky, apelovat na kapitalisty jakožto na třídu,
aby se vzpamatovali. Nemůžeme varovat kapitalisty
jako třídu, aby vzali rozum do hrsti. Ale tím
spíše můžeme a musíme apelovat
na všechny jednotlivce a skupiny, jichž zájmy
nejsou nerozlučně spjaty s tímto výrobním
řádem, aby rozvázali rychle pouto osudového
souručenství s třídou, jež spěje
k záhubě, aby se semkly všechny socialistické
i upřímně demokratické a pokrokové
živly a skupiny všech národů v tomto státě
a vytvořily novou konstelaci sil, která by zachránila
pracující lid všech národů a
celou zemi od zhoubné hospodářské
politiky nejreakčnějších skupin finančního
kapitálu. (Potlesk komunistických poslanců.)