Místopředseda Langr (zvoní):
Prosím o klid. (Výkřiky posl. dr.
Roscheho.) Žádám pana posl. dr. Roscheho,
aby nerušil řečníka.
Posl. R. Böhm (pokračuje): Jak
se může průmysl a zemědělství
sblížiti, když plenární zasedání
liberecké obchodní komory, která představuje
zastoupení průmyslu, žádá odstranění
obilního monopolu a zamezení úpravy cen dobytka
a když se vyjadřuje proti užívání
domácích surovin pro výrobu margarinů.
Jak chceme dojíti k dohodě, když liberecká
obchodní komora zjišťuje, že tato pro zemědělství
bezpodmínečně nutná opatření
jsou jednostrannými výhodami zemědělství.
Jak chceme dojíti ke sblížení, když
pan předseda liberecké obchodní komory sám
prohlašuje, že zemědělská politika
jest vinna úpadkem průmyslu, anebo když řekne
dále: Hospodářská politika jest jednostranně
ovládána ze zájmového stanoviska zemědělství
a připojil pro rolnictví povážlivá
slova: Lidové společenství to změní.
Vzbudilo to zdání, jakoby zneužitím
slova lidové společenství měl býti
podlomen vliv zemědělství v tomto státě.
Nuže, pane dr. Rosche, konstatujeme objektivně
vinu a nevinu na napětí mezi průmyslem a
zemědělstvím, a já přečtu
nyní místo z článku, uveřejněného
v měsíčníku pro hospodářství
a politiku, jehož vydavatelem jest velkoprůmyslník
pan ing. Vilém Weber. Co nám praví tento
článek (čte): "Mnohem
dále vidoucí byl v tomto ohledu zemědělský
úsek našeho hospodářství. Vrozený
zdravý pud chrání naše rolnictvo před
tím, aby se vydalo finančnímu kapitálu.
Rolníci se semkli včas v mocnou politickou organisaci,
která se zákonodárstvím dala do boje
proti zbídačení zemědělství
a tím proti finančnímu kapitálu. Místo
aby tedy hledal náš průmysl stejnou čáru,
dal se za vedení bankovních ředitelů
vmanévrovati do protivného poměru k zemědělství
a zneužíti za bořícího berana
proti životně důležitým zájmům
zemědělství. Jaký div, když se
nyní zemědělci bez ohledu na průmysl
snaží o to, aby zajistili svou vlastní existenci."
Dále se praví: "I naše zemědělství
trpí měnovou nouzí doby. Dík své
politické moci mohlo si zajistiti pro své výrobky
postačitelné ceny."
Myslím, že tento článek jest pro všechny
rolníky velice bohatým na vysvětlení,
zvláště pro ty, kteří vycházejí
v neděli a mluví o 16 letech rolnické politiky
a o 180.000 exekucích. Tento článek však
také proto mnoho vysvětluje, protože bleskově
osvětluje skutečný stav věcí
a vlastně ukazuje, že průmysl šel chybnou
cestou. Milerád dávám tento článek
ihned k disposici, abyste se mohl přesvědčiti,
že tento měsíčník pro hospodářství
a politiku bez námitky zjišťuje vinu průmyslu
na napětí mezi zemědělstvím
a průmyslem. Přál bych si jen, aby tento
článek přispěl k obratu a uznání,
naše dobrá vůle nebude chyběti. (Posl.
dr. Rosche [německy]: To dokázal Spina!)
Naším opravdu velkým cílem, a to
docela jednoznačně říká tento
článek, musí proto býti, abychom sudetskoněmeckému
usedlému člověku zachovali politickou zletilost.
(Výkřiky posl. dr. Roscheho.) Pane dr. Rosche,
kdo více přispěl k tomu, že se přiostřily
protiklady mezi Svazem zemědělců a sudetskoněmeckou
stranou, to budete moci docela přesně posouditi.
Nemůžeme předpokládati, že se p.
dr. Rosche, kterého známe již tolik
let, může prohlásiti za srozuměného
s touto nespoutanou agitací, jak se proti nám venku
vede. (Posl. dr. Rosche [německy]: Ne!
- Výkřiky poslanců sudetskoněmecké
strany.) Zemědělství nezavírá
oči před všeobecnou bídou, protože
jest jeho bytí spojeno s ostatními vrstvami obyvatelstva.
Jest však v zájmu ozdravení celého národního
hospodářství, jestliže se postaví
domácí zemědělství teprve znovu
na trvalé základy. (Výkřiky posl.
Knorreho.) Pane posl. Knorre, konal jsem 41 voličských
schůzí, tažte se, zdali jsem slovem urazil
člověka nebo stranu. (Výkřiky poslanců
sudetskoněmecké strany.) Chtěl jsem ukázati
krajně věcným způsobem těm,
kteří dělají první politické
krůčky, jak se chovati před veřejností.
(Výkřiky poslanců sudetskoněmecké
strany.)
Při zadávání veřejných
prací musí vždy rozhodovati jakost a hodnota
a nikoliv národnostní nebo jiné ohledy. Jedno
zde musím uvésti. Těžce pociťují
hladovějící nezaměstnaní v
německém území, když přicházejí
dělníci k státním stavbám silnic
z vnitra země. (Výkřiky.) Tam jest
zajisté ještě více pracovní možnosti,
než v německém okrajovém území.
(Výkřiky poslanců sudetskoněmecké
strany.) Nechť se nechají tyto práce lidem,
volajícím po práci a chlebu. (Posl. dr.
Rosche [německy]: Proč se o to nepostaráte?
- Posl. Zierhut [německy]: Proč
vy ne! Vždyť jste vy teď silní, vždyť
vás je 60 a nás jenom 5! - Posl. dr. Rosche
[německy]: My přece nesmíme
intervenovati! - Posl. Zierhut [německy]:
To je vaše věc, abyste dělali politiku
tak, abyste se mohli uplatniti! - Posl. dr. Rosche [německy]:
Vždyť vy nechcete býti rušeni!)
Místopředseda Langr (zvoní):
Prosím o klid. Prosím pana posl. dr. Roscheho,
aby nerušil řečníka.
Posl. R. Böhm (pokračuje): Cílem
opravdové sociální politiky musí býti,
aby o každého člověka bylo tak postaráno,
aby mohl nésti vlastní životní risiko,
úkol, který nedovolí vyplniti nesmírná
světová hospodářská nouze.
Stát se nesmí státi státem dobročinným
a lidé národem důchodců ve smyslu
veřejné renty, proto více produktivní
péče o nezaměstnané! Pan předseda
vlády Hodža řekl: "Musíme
dáti lidem také práci, nejenom podporu."
Zemědělství požaduje zmírnění
sociálních břemen a zásadně
odmítá povinné úrazové pojištění,
protože to znamená bezúčelné
zatížení sedláka a jeho pomocných
dělníků, kteří beztak již
těžce nesou nadmíru vysoká sociální
břemena. Jsme ze zásady protivníky nuceného
bytového hospodářství a žádáme
dalšího omezení zákona o ochraně
nájemníků. Majitel domu dnes nemůže
říci, že vlastní krb má hodnotu
zlata, že útulný domov jest štěstím,
nýbrž dnes jest vlastnictví domu příčinou
starostí.
Pan ministr sociální péče označil
koncem října v rozhlase za nejdůležitější
úkol státu starati se o to, aby u nás nebylo
ani hladovějících ani podvyživených
lidí, kteří své poctivé ruce
vztahují po práci. Zastrašující
zprávy pana ministra veřejného zdravotnictví
a tělesné výchovy v rozpočtovém
výboru ukazují ministrovi sociální
péče, kde jest nouze největší
a kde přímo za jeho slovy musí následovati
čin.
A konečně ještě několik slov
k otázce daní. Pan ministr financí poukázal
v rozpočtovém výboru na výnos rozeslaný
berním úřadům, ve kterém byly
upozorněny, že úředníci jsou
zde pro obyvatelstvo a veřejnost a že mají
přátelsky zacházeti a spravedlivě
jednati. Tohoto panem ministrem financí jistě v
nejlepším úmyslu vydaného výnosu
se vždy v praxi neužívá. Zabavováním
peněz za chmel a za řepu, výtěžku
mlékařských výrobků při
odvádění béře se zemědělci
provozovací kapitál pro běžný
rok. U jedné berní správy byly vydány
tisíce platebních rozkazů, které překročily
přiznání o sta procent. V žádném
případě nebyla učiněna poplatníku
výhrada, kterou by byl vyzván, aby ústně
nebo písemně své údaje doplnil, oznámil,
vysvětlil nebo všechny pochybnosti vyvrátil,
čímž tato berní správa prostě
nedbala ustanovení §u 312 daňového zákona
ze dne 15. července 1927, čís. 76 Sb. z.
a n. Má to za následek, že se poplatníku
nahromadily značné výdaje za osobní
zakročení, za kolky a útraty na žádosti.
Přetížení berních úřadů
nesmírným počtem odvolání zadrží
příště práci a bude porušen
korektní poměr mezi berním úřadem
a poplatníkem postupem, jenž se příčí
výnosu ministerstva financí.
Žádosti za odpis při dluhu 51.000 Kč,
při 9 ha pozemků, 3 nezaopatřených
dětech, nebo žádosti při zadlužení
56.000 Kč, při 10.5 ha pozemků, 2 nezaopatřených
dětech a výměnku se odmítají
s poukazem na to, že se ustanovení daňového
zákona o odpisech daní nehodí a že existence
není ohrožena. V obou případech, vyňatých
z nespočetných, jde o mladé přejímatele,
kteří se dostali nezaviněně do nouze.
Zemědělcům v horách s 15 ha pozemků,
výměnkem a s úroky z dluhů předepisují
příslušné berní úřady
důchodovou daň. Předložím ministerstvu
financí příslušnou zevrubnou zprávu
a žádám již dnes o pomoc.
Zemědělství tak dlouho plnilo daňovou
povinnost, jak dlouho to bylo aspoň poněkud možné.
Zemědělské a mnohé živnostenské
podniky ztratily pro nepřízeň poměrů
nejen kupní sílu, nýbrž jsou zbaveny
vší hotovosti a zásob a živoří
z podstaty a z hmoty. Když si vzpomenu na postup berní
správy v r. 1935, o kterém jsem se zmínil,
musím dáti za pravdu rozpočtovému
zpravodaji, mluví-li o mučednictví poplatníků
a označuje-li daňové nedoplatky za přítěž.
Daně a poplatky mohou býti placeny jen z výtěžku
hospodářství. Ministerstvo financí
se žádá, aby vydalo berním úřadům
nařízení k přezkoušení
poplatníků a aby nebylo vybírání
daní zůstaveno libovůli úředníků.
Musí se činiti rozdíl mezi poplatníky,
kteří platiti nemohou, i těmi, kteří
platiti nechtějí. I drobným a středním
poplatníkům se musí dostati odpisů,
nikoliv jen milionovým podnikům.
Místopředseda Langr (zvoní):
Upozorňuji pana řečníka, že
řečnická lhůta již uplynula.
Posl. R. Böhm (pokračuje): Vlastní
prostředky nejsou po ruce a opět se musí
místo odňatého kapitálu dáti
k disposici peníze pro výrobní účely.
To se může státi jen vklady u lidových
peněžních ústavů a společenstev
prostřednictvím ústřední sociální
pojišťovny a pensijního ústavu.
Užili-li jsme rozpravy o státním rozpočtu
k tomu, abychom věcně zaujali stanovisko k hospodářským
a národnostně-politickým otázkám,
stalo se to v zájmu státu a jeho občanů
a v upřímné snaze pomoci v době nouze.
(Potlesk.)
Místopředseda Langr (zvoní):
Dalším řečníkem na straně
"proti" je pan posl. Smetánka.
Prosím. aby se ujal slova.
Posl. Smetánka: Slavná sněmovno! V
politické části státního rozpočtu
na rok 1936 figurují tři velké položky,
které mají veliký význam pro náš
národ a pro náš stát. Jsou to resorty
ministerstva vnitra, ministerstva zahraničních věcí
a ministerstva nár. obrany.
Dovolte mně laskavě, abych k těmto třem
důležitým resortům zaujmul jako řečník
státotvorné oposice národního sjednocení
své stanovisko. Docela otevřeně říkám,
že veliký optimismus, který zde byl vládními
řečníky projevován, nesdílím,
a to proto, poněvadž tento přílišný
optimismus je nezdravý. Je totiž značný
rozdíl mezi optimismem rozumným, tvořivým,
zdravým, a optimismem přehnaným, přímo
škodlivým a zhoubným. Tak na př. ve
vnitřní politice u nás po převratu
hájili jsme stanovisko, že je naprosto nesprávné,
abychom předčasně paktovali s našimi
Němci, s našimi úhlavními nepřáteli,
kteří s naším národem a státem
nikdy nesrostou. Optimisté ve vládním táboře
byli jiného názoru. Efekt toho je, že v naší
demokratické republice se nadbíháním
Němcům, jimž se dala ohromná práva,
daleko větší, než jsme jim byli povinováni
podle mírových smluv, dosáhlo toho, že
se Němci odklonili od našich dobrých snah o
vyrovnání s nimi a naopak se spojili v mohutnou
armádu národního smýšlení
a cítění pod vedením Henleinovým,
o kterémžto hnutí se nyní ze řad
koalice říká a tvrdí, že je to
hnutí protistátní. Byli jsme vždy proti
našim Němcům, poněvadž jsme věděli
(Výkřiky.), že náš stát
vznikl proti jejich vůli, proti jejich interesům.
(Výkřiky.)
Místopředseda Langr (zvoní):
Prosím o klid.
Posl. Smetánka (pokračuje): Naši
Němci ani prstem nehnuli pro znovuvzkříšení
našeho státu a osvobození našeho národa
(Výkřiky.). Základním požadavkem
našeho státu musilo býti už od počátku,
aby tento stát byl skutečně státem
Čechů a Slováků a nikoho jiného.
Víme také, že na naše Němce nemůžeme
nikdy v případě nového válečného
konfliktu, do kterého bychom se mohli dostati, dobře
spoléhati. Co si pánové z koalice sami s
Němci nadrobili, to mají. (Výkřiky.).
Je nepochybné, že vládní koalice,
která odhlasovala mimořádné zákony
i zákony o rozpouštění politických
stran, měla možnost hnutí Henleinovo vymýtiti.
Přesto ani prstem nehnula; až teprve po volbách,
kdy ohromné výsledky hnutí henleinovského
se projevily, kdy koaliční strany německé
byly přímo zdecimovány, přichází
najednou rozčarování. Kdyby bylo u nás
bývalo od počátku rozhodujícími
činiteli přihlíženo více k zdravému
optimismu, než k optimismu příliš přehnanému,
nikdy by k takovýmto koncům nebylo došlo.
A tak jako byla naše koaliční politika pochybená
v této otázce, octla se na scestí i jinde.
Mluvilo se zde hodně o t. zv. demokracii. Co je to demokracie?
Každý si ji vykládá podle svého.
(Hlasy: Vy také!) Vidíme na
př., že i komunisté, kteří fakticky
nikdy demokraty nebyli, přihlašují se nyní
do tábora demokratického. Podle výroku básníka
Machara je demokracie asi něco takového: "Demokracie,
kde kdo o ní mluví, lidé zlí i hodní.
Ona je jak Pán Bůh, nikdy k nevidění.
Jen se spása čeká od něho i od ní,
huba vyznává ji v praxi, ve skutečnosti není".
Vážení, tak to dopadá u nás s
tou demokracií. Demokracie je prvním a hlavním
základem demokratického státu a republikánského
zřízení. V ústavě stojí
psáno, že všecka moc pochází z
lidu. Fakticky nepochází u nás moc z lidu,
nýbrž z vůle jednotlivých politických
stran, v nichž jednotlivci vládnou přímo
diktátorsky. Nedivíme se proto, jestliže u
nás se nevládne demokraticky tak, jak jsme si představovali.
Provádí se úžasný teror, který
jsme zažili zejména v době předvolební.
Národní sjednocení, jež je stranou (Výkřiky:
Fašistickou!), nikoliv fašistickou, nýbrž
demokratickým hnutím na podkladě státotvorném,
bylo vystaveno největší persekuci, největšímu
pronásledování. (Slyšte!) Všechny
politické strany se proti nám spojily ve víře,
že jenom spojením sil znemožní nám
průlom v našem státě. A fakticky, tím
úžasným terorem, pronásledováním,
omezováním tisku a osobní svobody dosáhli
toho, že národní sjednocení neproniklo
takovým způsobem, jakým pronikli henleinovci
v německém území. České
hnutí, Čechy a Slováky, vládní
politické strany pronásledovaly a spojily se dokonce
i s komunisty za účelem rozbíjení
našich schůzí, zatím co na druhé
straně tolerovaly vysloveně protistátní
Němce. Výsledek této blahovůle je,
že se henleinovci opírají o 70 % německého
lidu.
Národní sjednocení pochopitelně odmítá
takovouto politiku pronásledování, a to proto,
že svého času, když byli socialisté
v oposici, nikdy nebyli takto utiskováni. My se však
nezalekneme a půjdeme svou cestou dále. Je zajímavé,
že o demokracii mluví u nás nejvíce
právě ty strany, které mají vlastně
v programu diktaturu, a to diktaturu proletariátu. (Výkřiky
posl. inž. Schwarze.) Podíváte-li se, kdo
je v cizině representantem diktatury, vidíte, že
jsou to vesměs bývalí význační
činitelé socialistických stran. (Výkřiky
posl. inž. Schwarze a Uhlíře.)
Místopředseda Langr (zvoní):
Prosím o klid.
Posl. Smetánka (pokračuje): Podíváte-li
se do Italie, vidíte, že je tam diktátorem
Mussolini, bývalý vůdce socialistů,
v Polsku byl to Pilsudský, a podíváte-li
se do nejbližšího našeho okolí, do
Německa, seznáte, že Hitler vyšel také
z řad socialistických. Nikdo nemůže
říci, že z t. zv. stran občanských
by se byl někdo stal diktátorem. Ale přes
to jsou to socialistické strany, které se vydávají
za ochránce demokracie, ačkoliv právě
z jejich vlastních řad vyšli diktátoři,
jimž nemohou přijíti na jméno.
Podobně to u nás vypadá i s tiskovou svobodou.
Tisková svoboda je jistě prvním, hlavním
a velmi důležitým prvkem demokratického
zřízení. U nás však byla tisková
svoboda omezována, celá místa v novinách
vybílena. Výsledek toho byl, že národnímu
sjednocení bylo znemožněno informovat správně
veřejnost, jak by toho poměry byly vyžadovaly.
Konfiskují se dokonce citáty, které v dobách
naší nesvobody, v dobách persekuce a útisku
byly beze všeho tolerovány. Na příklad
o tiskové svobodě Havlíček pravil,
že nejlepším měřítkem pravých
úmyslů vlády je svoboda tisku. Každému
je patrno, že vláda upřímně a
poctivě smýšlející s národem
nemá žádných příčin
strachovati se veřejného mínění,
vysloveného svobodným tiskem. Co by bylo platné
brojiti proti dobré vládě, kdyby národ
jen dobré skutky její na sobě zakoušel
a s jejím zřízením spokojen byl! Ve
všeobecné opovržení přijíti
by musili u národa časopisy i mužové,
kteří by dobrou vládu zlehčovali a
tupili, zrovna tak, jako ve všeobecném opovržení
jsou vždycky ti, kteří špatnou vládu
vychvalují. Poněvadž tedy podle mínění
Havlíčkova dobré vládě nikdy
nemůže škoditi svoboda tisku, je patrno, že
vláda, která potlačuje svobodu tisku, nemůže
býti dobrou vládou.
Vážení, tolik, pokud se týče
otázky svobody tisku a jejího omezování.
To není zjev a počin demokratický. (Výkřiky
komunistických poslanců.) Zrovna tak je to i
v jiném směru, ohledně vázaných
kandidátních listin. Řádná
demokracie se neopírá o vázanost kandidátních
listin, naopak dává možnost občanstvu,
aby samostatně rozhodovalo, koho pošle do zákonodárných
sborů, kdo je tam bude zastupovat, jeho zájmy hájit
a za ně se bít. My však systémem vázaných
kandidátních listin jsme si vytvořili zvláštní
politickou kastu, která se na voličstvo dívá
jako na dav, který jenom v rozhodujícím okamžiku,
ve volbách, na tu krátkou dobu, kdy má hlasovací
lístek v rukou, uplatňuje svou moc. Lid je bagatelisován,
a výsledek toho je, že vázanými kandidátními
listinami vyrostlo nám zde skutečně velké
zlo, které národní sjednocení potírá
a bude potírat.
My jsme také proti závazným reversům
poslaneckým. Jsme jedinou politickou stranou, která
za touto věcí důsledně jde. U nás,
v naší straně, není případu,
že by poslanec nebo senátor byl podepsal poslanecký
revers, jako je to u druhých politických stran,
které zavazují každého jednotlivce k
bezpodmínečné kázni, jako na vojně.
(Posl. inž. Schwarz: A k porušováni
ústavy, která zakazuje přijímání
příkazů!)
Zároveň jsme pro to, aby našemu obyvatelstvu
byla dána větší svoboda, než tomu
je dosud, i pokud se týče volby hlavy státu.
My jsme toho názoru, že v této věci
má rozhodovati lid. Chceme, aby byla provedena plebiscitní
volba presidentova a ne, jak se to děje dosud, zákonodárnými
sbory. Zároveň jsme pro to, aby do všech stavovských
korporací, kde dosud nebyly provedeny řádné
volby, ať jsou to nemocenské pojišťovny,
různé sociální útvary a ústavy,
byly v krátké době vypsány nové,
řádné volby.
Mluvil jsem o tom, jak škodlivý, nezdravý optimismus
nás poškodil ve vnitřní politice. A
tento optimismus upřílišněný,
nepočítající správně
s poměry, se také projevil v politice zahraniční.
Po převratě každý z nás se domníval,
že k novým válkám hned tak nedojde.
My jsme však velmi brzo byli přesvědčeni
o opaku. R. 1919 náš mladý stát, sotva
se zrodivší, byl napaden Maďary. Tato lekce mohla
každému pacifistovi být výstrahou do
budoucna. Čeho jsme však byli svědky? Místo
aby se byl náš národ vojensky připravil
na doby těžké a zlé, které jistě
přijdou, poněvadž je kolem nás spousta
nepřátel, kteří touží,
aby se ve vhodném okamžiku vrhli na náš
stát, kdy bylo třeba pamatovati na tyto doby v tom
smyslu, aby celý národ byl řádně
vojensky připraven jak materiálně, výcvikově,
organisačně, tak také po stránce ideové
a mravní, místo toho, bohužel, bylo u nás
příliš mnoho optimistů, kteří
spoléhali více na fiktivní Společnost
národů, než na vlastní brannou moc.
Výsledek toho byl, že jsme v těchto otázkách
brannosti velmi mnoho zanedbali. Vývoj události
dává nám za pravdu. Hájili jsme vždy
stanovisko, že je k zabezpečení našeho
státu potřebí řádné
vojenské přípravy a pohotovosti nejen těch,
kteří byli povoláni k branné povinnosti,
k aktivní službě, nýbrž také
veškerého obyvatelstva, poněvadž v případě
válečného konfliktu nebude rozhodovat jenom
armáda bojová, nýbrž také armáda
práce v zápolí. Aby nikdo neselhal v prvých
liniích, ani vzadu, je potřebí, aby všechny
složky národa byly spojeny jednotnou velkou ideou
brannosti. Této idei však bránila různá
hesla, zejména mezi naší mládeží
a dorostem hlásaná. Dospěli jsme tak daleko,
že jsme se za ostatními národy po stránce
branné pohotovosti ocitli velmi pozadu. Nyní chceme
tyto nedostatky dohánět. Mluví se v poslední
době o nutnosti zavedení předvojenské
výchovy. V branném výboru jsme měli
možnost a příležitost touto otázkou
podrobněji se zabývat. Přes to nebude ke
škodě, když v zásadách pouze zdůrazním,
že bylo nutností u nás zavésti brannou
předvýchovu hned po převratě, a to
proto, poněvadž náš osvobozený
národ žil v dobách poroby za docela jiných
poměrů než národové ostatní,
kteří se mohli opírat o armády slavné,
staleté tradice. My v dobách poroby a útisku
jsme byli vychováváni v nenávisti k armádě,
která nebyla naší. A právem po převratě,
když jsme svého státu dobyli, bylo naší
povinností působit k tomu, aby národ z antimilitarismu
přešel rychle ke kladnému, vřelému
poměru k naší vlastní armádě.
K tomu bylo ovšem potřebí řádné,
systematické výchovy už od mládí;
a proto, kdyby v žádném jiném národě
branná výchova se nebyla realisovala, my jsme této
výchovy měli nejvýše potřebí.
Již Tyrš razil heslo: "Co Čech - to Sokol,
co Sokol - to obránce vlasti!" Jest jisto, že
kdybychom se byli bývali řídili tímto
odkazem, byli bychom dnes po stránce ideové a mravní
na tom daleko lépe.