Předseda Malypetr.
Místopředsedové: Košek, dr. Markovič,
Langr, Onderčo, Mlčoch, Taub
Zapisovatelé: B. Böhm, de Witte.
235 poslanců podle presenční listiny.
Členové vlády: předseda vlády
dr. Hodža; ministři Bechyně,
dr. Czech, dr. Černý, dr. Dérer,
inž. Dostálek, dr. Franke, dr. Krčmář,
Machník, Najman, inž. Nečas, dr.
Spina, dr. Šrámek, dr. Trapl,
dr. Zadina.
Z kanceláře sněmovny: sněm. tajemník
dr. Říha; jeho zástupci Nebuška,
dr. Záděra.
Místopředseda dr. Markovič zahájil
schůzi v 9 hod. 43 min. dopol. a konstatoval, že sněmovna
je způsobilá jednati.
Do výboru rozpočtového vyslal klub
poslanců komunistické strany Československa
posl. Beuera za posl. Dvořáka.
posl. Koška ministru financí o postupu berní
správy vůči faráři Václavu
Slavíkovi v Klapém (č. D 53-IV).
ve schůzi, konané dne 12. prosince 1935, přikázány
k řádnému projednání návrhy:
Výborům soc. politickému a rozpočtovému
tisk 209.
Výborům soc. politickému a
živn.-obchodnímu tisk 230.
Výborům ústavně právnímu
a rozpočtovému tisk 225.
Výborům zemědělskému
a rozpočtovému tisk 231.
Výborům zemědělskému
a živn.-obchodnímu tisk 232.
přikázána žádost okr. soudu v
Mor. Ostravě ze dne 6. prosince 1935, č. Nt XI 84/1935,
za souhlas s trest. stíháním posl. Gajdy
pro přestupek podle §§ 1, 2. a §u 14, č.
5 zákona č. 108/1933 Sb. z. a n. (č. J 103-IV).
Místopředseda dr. Markovič (zvoní):
Pristúpime k prejednávaniu prvého odstavca
poriadku, ktorým je:
Zpravodajcom je p. posl. Remeš.
Budeme pokračovať v podrobnej rozprave o štátnom
rozpočte na rok 1936, a to o tretej časti,
t. j. o časti hospodárskej, dopravnej a finančnej,
započatej v 20. schôdzi snemovne dňa 10. decembra
t. r.
Prihlásení sú ešte rečníci:
na strane "proti" pp. posl. dr. Branžovský,
E. Köhler, Zápotocký; na strane "pre"
pp. posl. Dlouhý, Benda, Csomor, Němec, Révay.
Udeľujem slovo prvému rečníkovi, zapísanému
na strane "proti", pánu posl. dr. Branžovskému.
Posl. dr. Branžovský: Slavná sněmovno!
Prvé, nač bych chtěl poukázati, je
to, co dnes všem leží na. srdci a co mne, jako
záložního důstojníka, musí
tím více zajímat. Je to rozpočet ministerstva
nár. obrany, a to po stránce věcné
i personální. Chystá se zřizování
armádních sborů, a to předpokládá
jistě značně zvýšené personální
vydání. A v tomto směru jsem nemohl nalézti
v rozpočtu položku, která by tyto úmysly,
to, co je vlastně již faktem, vyjadřovala.
Cifry nejsou úměrně zvýšené
a jsem přesvědčen, že, nedostane-li
se armádě v tomto směru, což jejího
jest, bude tím trpět bezpečnost celého
státu. Špatně oblečený, polohladový
voják, který neví, kudy by vylezl z dluhů,
není rozhodně plnohodnotným bojovníkem.
Na tolik bych chtěl upozorniti. Bylo by snad vůbec
vhodné provésti ve spojitosti s těmito armádními
reformami resystemisaci, ona by byla snad na místě
i jinde, ale v armádě je tato otázka zvlášť
palčivou a naléhavou.
Co se týče věcných položek rozpočtu
ministerstva nár. obrany, stačí podle mého
mínění na normální život
armády, mírový život, na prosté
udržování rot a pluků, bez všeho
dalšího doplňování výzbroje
a výstroje. Bylo ovšem pamatováno loni zákonem
č. 127 na fond pro věcné potřeby ministerstva
nár. obrany, ale ta dotace, tuším 315 mil.
Kč ročně, stačí snad na udržování
parku aeroplánů, aut, dané výzbroje,
ale z čeho má býti na př. provedena
změna toho jediného praporu obranné vozby
na celé pluky, to je mně nejasné při
těch 300 milionech a při délce našich
hranic, při spoustě fortifikačních
prací; nevím, jak se to dá všechno provésti
za pouhých 315 mil. Kč. Tolik k národní
obraně.
Nyní bych se chtěl zmíniti o jedné
věci, která se netýče tohoto rozpočtu,
nýbrž vůbec celé státní
finanční soustavy. Jsou to kapitoly státních
příjmů, daně. Musíme si předem
uvědomiti, že daň je nutná, že
zlem není, ale zlem se může státi, není-li
postavena na zdravý základ. Ale u nás bohužel
vidíme příliš mnoho případů
předaňování. Vždyť i sám
pan premier vlastně, když poukazoval na určité
závady správní, mínil tím zajisté
i tyto finanční případy. Proč
zde nastává předaňování?
Inu, poněvadž úředníci musejí
tolik a tolik pro státní pokladnu z poplatníků
vymačkat. Člověk s pevným platem nemůže
utéci, sedlákovi se to změří
na čtver. metr a obchodník při dnešní
kontrole také neunikne. A kdo uniká, je ten, kdo
má doma schovánu vkladní knížku,
kdo má akcie, kdo má státní dluhopisy,
zástavní listy a pod. Ten si dojde s knížkou
do záložny, dá si připsat úrok
a je kryt bankovním tajemstvím. Kdo má akcie,
ustříhá kupony, vymění za peníze
a opět o tom nikdo neví.
Tyto položky unikají důchodovému zdanění.
O jak velké sumy jde, o tom, myslím, málokdo
si dovede učiniti obraz. Je ovšem těžko
dostati se k přesným cifrám, ale za rok 1930
jsou ve Státním statistickém úřadě
uzavřeny, a tu vidíme pozoruhodný fakt, že
vyměřovací základna, to jest ty sumy,
které byly přiznány a usvědčeny
jako příjem poplatníků na celém
státním území u všeho občanstva,
utváří se takto: Vyměřovací
základna pro domovní důchody 550 mil. Kč.
Nyní nastává vzestup. Jinaký nemovitý
majetek 2600 mil. Kč, samostatné podnikání
6 miliard, námezdné důchody 22 miliard.
A nyní, vážení, nikdo by neuhádl,
kolik činila vyměřovací základna
z kapitálového důchodu, to jest z vkladních
knížek, akcií a podobně. 1117 mil. Kč.
Kolik tady musí býti zatajeno! Chtěl jsem
si to zjistiti, ale zde bohužel Státní statistický
úřad není s to poskytnouti cifry. Jenom po
kouskách jsem si jich několik vytáhl. Je
to na příklad úrokový servis státního
dluhu, který činil za r. 1930 2 miliardy
Kč. Banky, záložny, spořitelny, raiffeisenky,
kampeličky, zkrátka všechny ty peněžní
ústavy na úrocích z vkladních knížek
prohonorovaly za r. 1930 přes 3 miliardy Kč. Tedy
už máme přes 5 miliard, skoro 6 miliard zjištěno.
Prosím, vyměřovací základna
činila 1117 mil. Kč. Kde však potom jsou akcie
bank, jakož i dividendy, superdividendy, tantiemy, ředitelské
odměny atd.? Kde jsou průmyslové akcie s
těmi náležitostmi, kde jsou zástavní
listy zemských a hypotečních bank atd.? To
vše uniká zdanění.
Pochopitelně je to obohacení silnější
vrstvy na účet slabší, ovšem na
účet, který je velmi těžce placen.
Vezmete-li dělníkovi, vezmete-li drobnému
důchodci korunu, on ten úbytek skutečně
cítí a cítí to i obrat. Děti
dostanou o 5 housek méně, krejčí,
obuvník dostane o tu korunu na tržbě méně,
čili oběh je také omezen. Vezmete-li silnému
jedinci korunu, daleko mu ještě zbude nad existenční
potřeby. Proto je zde nutno to zlepšiti.
Finanční správa je si toho také vědoma,
a proto vidíme v posledních letech, abych tak řekl,
rozšiřování techniky důchodové
daně. Když na to totiž nemohu důchodovou
daní, půjdu na to rentovou daní, půjdu
na to kuponovou daní. Tyto daně však v té
formě, jak jsou dělány, musí býti
nesprávné a škodlivé. Proč? Poněvadž
nejsou progresivní, nýbrž lineární.
Stejnou sazbou je stižen maličký důchodce
jako milionář. To je naprosto nesprávné,
mravně nespravedlivé a hospodářsky
škodlivé.
Je nutno nalézti nějaký způsob. Ovšem,
daňoví technikové se opírají
o to, že prý by bylo nutno narušovati bankovní
tajemství. To není pravda. Bankovní tajemství
je nesporně velmi důležitou složkou hospodářského
života a jeho zrušení by znamenalo skutečně
vzrušující otřes. Podle mého
mínění bylo by jinak na tu věc jíti,
totiž jakousi generální prevencí. Ne
nutiti poplatníka, aby to přiznal. Vidíme,
že donucovací prostředky jsou velmi problematické,
že jsou přímo na újmu morální
prestiže státu a finanční správa,
ministerstvo financí ve svém 3 odboru uchyluje se
k denunciantskému systému, k odměnám
denunciantovi, což je něco, co stát by nesměl
a neměl dělati. Oni to však musí dělati,
poněvadž nemohli nalézti jinou cestu, jak by
se ke kapse zatajujícího poplatníka dostali.
Dá se to však udělati nepřímým
donucením, upraviti to tak, aby jakékoliv zatajování
jednoduše bylo znemožněno. A proto jsem přesvědčen,
že jediným léčením této
veliké závady bylo by doplnění jak
daňových, tak i jiných finančních
předpisů v tom smyslu, že cenný papír
má nárok na výplatu svých plodů
jenom tehdy, je-li doložen potvrzením berního
úřadu, že byl na běžný rok
přiznán.
Naskytla by se námitka: vy immobilisujete akcie a cenné
papíry, bursa vám umře. To není pravda.
Vždyť, když poplatník musí býti
povinen sepsati fassi, pak musí býti s to ji vypsati,
a když berní úředník bude viděti,
že je to berní fasse, ve které je vypsáno
vše, připojí na každý balík,
resp. na každý paket akcií dvoudílnou
juxtu, dvojdílný lísteček: Berní
úřad tam a tam potvrzuje, že byl přiznán
balíček Škodovek, serie ta a ta, číslo
to a to. A ten pán, když bude chtíti prodati
akcie s kupony, vezme akcie a přišpendlí na
ně juxtu, odevzdá bance a když bude chtíti
prodati kupony, odstřihne juxtu a kupon předloží.
Prosím, přiznáš, dostaneš to. Nepřiznáš,
já tě nenutím, ale nedostaneš úroky.
Toto opatření by dále podle mého přesvědčení
přivodilo ještě jednu důležitou
změnu. (Posl. Bezděk: To by si nikdo žádný
papír nekoupil!) Snad by to ani nebylo ke škodě
státu, ať si kupuje státní papír.
Dnes už, bohužel, korporační kapitál
přestal býti kapitálem spoluvlastnickým,
stal se kapitálem nevlastnickým, hospodaří
tam kozlové, kteří se stali zahradníky,
chcete-li to věděti.
Další výhodou, kterou by tato úprava
přinesla, je, že bychom zlepšili obraz výdělkové
daně. Je to známý fakt a možná,
že koho pálí, ten hasí. Jsou podnikatelé,
kteří svůj podnik mají ve své
nemovitosti, ve svém domě. A co udělá
takový podnikatel? Velmi starý a známý
vtip. Dojde si ke známému řediteli záložny
nebo spořitelny, vezme si formálně 100.000
Kč, 200.000 Kč úvěru, ale hned tomu
úvěru dá protiváhu ve vkladní
knížce. Je to mezi nimi smluveno a za nějakou
minimální úrokovou diferenci mu peněžní
ústav pomáhá k tomu, aby si opatřil
srážkové položky do fasse pro výdělkovou
daň. Tady je stát spoluprací takového
nepoctivého daňového subjektu a peněžníka
okrádán. Pánové, jsem přesvědčen,
že jsou to stamiliony, o které je stát, promiňte
mi to slovo, okrádán. Jakmile by si však tito
podvodníci uvědomili, že budou sice museti
platiti ty debetní úroky peněžnímu
ústavu, že však záložna nebo banka
jim nebude směti připsati ty kreditní úroky,
rozmyslí si to, ten podvod stornují, zruší,
a budou přiznávati řádně a
také budou řádně zdaněni. Je
to nesmírně důležité, poněvadž
každá koruna, kterou stát na víc dostane
z lidí, kteří platiti mohou, desateronásobně
a stonásobně nadlehčuje malému subjektu,
a dnes při poklesu příjmovém je kardinální
otázkou pro nás, aby se obrat zvýšil,
abychom nebrali těm drobným, nýbrž abychom
skutečně zatížili ty, kdož to mohou
a mají unésti.
Setrváme-li dále na tom směru, který
dosud držíme, pánové, domnívám
se, že skutečně pravdou budou slova jednoho
z řečníků, který řekl,
že obchodník, který jde rok od roku z deficitu
do deficitu, musí končiti v konkursu. Pánové,
všichni o věci přemýšlejte. Ministerstvo
financí má zajisté dosti odborníků
a má k ruce i statistický materiál, kde se
naleznou doklady pro má tvrzení. Dokud neozdravíte
základnu státních příjmů,
nemůžeme dostati hospodářství
do pořádku. (Potlesk fašistických
poslanců.)
Místopředseda dr. Markovič (zvoní):
Ďalším rečníkom je pán
posl. Dlouhý. (Hlasy: Není přítomen!)
Neni prítomný, stráca slovo.
Ďalším rečníkom je pán posl.
E. Köhler. (Hlasy: Není přítomen!)
Neni prítomný, stráca slovo.
Ďalším prihláseným rečníkom
je pán posl. Csomor. (Hlasy: Není přítomen!)
Neni prítomný, stráca slovo.
Ďalším rečníkom je pán posl.
Zápotocký. (Hlasy: Není přítomen!)
Pán posl. Zápotocký neni prítomný,
stráca slovo.
Ďalším rečníkom je pán posl.
Benda. (Hlasy: Není přítomen!)
Neni prítomný, stráca slovo.
Znova sa ku slovu prihlásil pán posl. Dlouhý.
Udeľujem mu slovo.
Posl. Dlouhý: Slavná sněmovno! Třebaže
víme, že letošní rozpočet byl sděláván
za dosti značných obtíží, přece
jenom musím na tomto místě projeviti určité
obavy a starosti, že kraj, který ne po desítky
let, nýbrž po celá staletí byl záměrně
a úmyslně opomíjen, kde byla bída
záměrně a úmyslně šířena,
kde zapustila hluboko své kořeny, opět vyjde
z letošního rozpočtu s tak hubenými
zisky jako v letech minulých. Je to kraj jihočeský,
kraj jižních Čech.
Víme, že pod celkovými tíživými
poměry je nedostatek všude, ale víme také,
že je nutno pomáhati, kde se dá. Přece
však při tom musíme činiti určité
rozdíly. Jsou kraje, které v době průmyslové
prosperity a hospodářské konjunktury vůbec
přece jen poznaly lepší časy a mohly
v těchto dobách aspoň vykonati to nejnutnější
pro svůj lid a pro potřeby svého kraje. Těch
časů však nikdy nezažil náš
jihočeský kraj. Jihočeský člověk
z velké části nemohl se nikdy spoléhati,
že jeho rodný kraj dá mu aspoň tolik
chleba, kolik by ho potřeboval. Chudé jižní
Čechy nikdy nepatřily úplně tomu lidu,
který se v nich zrodil a který chtěl svou
prací nalézti tam své obživy. Pro člověka
z jižních Čech z větší
části byl všude svět, jenom ne doma.
Tisíce světáků z Podlesí, ať
z Vimperska, Prachaticka, Volyňska, Kaplicka, Trhovo-Svineska
a Krumlovska muselo každým rokem, již dávno
před válkou, odcházeti do světa, aby
našli chléb pro svoje rodiny a pro sebe. Byli to dělníci,
zedníci, kameníci, hudebníci a cirkusáci,
kteří po jaru rozlétali se do všech
končin světa evropského i zámořského.
A proto není divu, že tyto hospodářské
tíživé poměry měly ohromný
vliv na vylidnění jihočeského kraje.
Srovnáme-li sčítání lidu r.
1880 a z r. 1930, tedy za 50 let, slyšíme veliké
výkřiky hospodářské bídy
v jižních Čechách. Ztratil-li soudní
okres prachatický za 5 let 2.979 lidí, soudní
okres netolický 2.984, kaplický 2.671, novohradský
3.600, bystřický 4.470, jindřichohradecký
3.338 lidí, nemůže nás nijak uspokojiti
i vzrůst na okrese českobudějovickém,
kam přibylo téměř 26.000 lidí,
protože v tomto kraji budoval se první jihočeský
průmysl a uchylovali se tam četní a četní
lidé, aby našli práci.
Pozemkovou reformou v době popřevratové bylo
pomoženo jen částečně. Část
světáků sice našla obživu na půdě,
ale v míře naprosto nedostatečné,
a tak i dnes velká část pracujícího
lidu jihočeského je odkázána na práci
jinde. Ale nedostatek práce a nízké mzdy
zvyšují bídu a také nespokojenost jinak
příslovečně trpělivého
jihočeského člověka. R. 1932 bylo
registrováno na jihočeské župě
16.000 nezaměstnaných, ale v září
r. 1935 již daleko přes 20.000. Počet tento
však neodpovídá skutečnosti, poněvadž
není započítáno značné
množství dělníků lesních,
kteří sníženou konjunkturou dřevních
podniků nenacházejí práci, nebo mají
práci jen v míře velmi nedostatečné,
ani značná část dělníků
zemědělských, kteří se rovněž
nacházejí v téže posici, jako dělnictvo
lesní.
Přes to, že řada nezaměstnaných
na našich okresích je dosti značná,
nedostává se jihočeskému kraji pro
jeho nezaměstnané se strany státu takové
podpory, jaké by zasluhoval. Je nutno, aby podpory byly
zvýšeny a aby se jich dostalo všem, kdož
jich potřebují. Na jihočeské župě
není zvláštností denní mzda 5
až 6 Kč. I na pracích okresních, státem
podporovaných, platí se 1.50 Kč za hodinu.
A proto je nejvýše třeba, aby okresní
výbory při zadávání staveb
státem subvencovaných učinily krajové
kolektivní smlouvy součástí zadávacích
podmínek.
Mladý a slabý průmysl jihočeské
župy je dnes téměř v troskách.
Stojí továrny v Čes. Budějovicích,
stojí starší továrny v Chlumu a Suchdolu
a stojí nebo omezují svou výrobu větší
továrny v Hluboké nad Vltavou, Písku, Vimperku
a jinde. O menších podnicích se ani nezmiňuji.
Je pravda, neprosperují-li podniky, které mají
potřebné suroviny v místě, nemohou
čekati na prosperitu ani podniky, které musejí
suroviny dovážet zdaleka, a proto je nejvýše
třeba, aby se jihočeskému podnikání
pomohlo alespoň tím, že by byly sníženy
dopravní poplatky za suroviny k výrobě potřebné,
zejména dopravní poplatky za uhlí.
Již dávno před válkou hovořilo
se o jihočeské otázce. Nebyl to jen zájem
hospodářský a sociální, byl
tu vždy i význam národnostní. Ale před
válkou nebylo zájmu, aby se řešily hospodářské
otázky, protože závislost zejména českého
živlu na pánech půdy, většinou
Němcích, a na podpoře úřadů
byla dobrou půdou a podmínkou prací germanisačních.
Převratem státním se sice zastavil postup
vyumělkovaného němectví do vnitřních
Čech, ale hospodářské povznesení
českého člověka v jižních
Čechách se nezlepšilo. A kolik práce
volá v jižních Čechách po uskutečnění!
Jak dlouhou dobu byly jižní Čechy opomíjeny!
Stačí se projet po silnicích, které
nemají význam jenom místní dopravy,
ale které mají také velký význam
při obraně státu a při povznesení
turistického ruchu. Ale musíme dnes přiznat,
že není horších silnic jako na jihočeské
župě. Důležitá spojka hranic se
zázemím Vodňany-Prachatice-Volary je na svém
úseku Prachatice-Vodňany v takovém stavu,
že se jí veškerá doprava vyhýbá.
Rovněž dálková spoj Tábor-Týn-Netolice-Chvalšiny
je v podobném stavu. Totéž bych mohl říci
o spojce z Kaplice na hranice a o spojce Třeboň-Nové
Hrady a o řadě spojů velmi nutných.