Předseda (zvoní): Kdo s těmito
třemi resolučními návrhy souhlasí,
nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je menšina. Jsou zamítnuty.
Resoluční návrhy posl. inž. Karmasina
a druhů ke kap. 10. Žádám o přečtení.
Zástupce sněm. tajemníka dr. Záděra
(čte):
13 až 15. Resoluce posl. inž. Karmasina a druhů
ke kap. 10:
13. Vláda se vybízí, aby stejně jak
tomu jest v historických zemích, podřídila
veškeré německé školství
na Slovensku a Podkarpatské Rusi vlastnímu německému
školnímu dozoru, německým školním
inspektorům.
14. Vláda nechť vydá nařízení,
podle něhož okresní školní výbory
(na Slovensku a Podkarpatské Rusi školní inspektorové)
mají žádosti o zřízení
soukromých škol do šesti týdnů
předložiti zemské školní radě
(na Slovensku a Podkarpatské Rusi školnímu
referátu v Bratislavě a Užhorodě) a
že tyto úřady mají tyto žádosti
vyříditi v přesně stanovené
lhůtě. Než se žádosti vyřídí,
nebudiž soukromému vyučování
překáženo.
15. Podle prohlášení pana ministra školství
a nár. osvěty nelze z peněžních
důvodů zákonem upraviti mateřské
školství. Vláda se tedy vybízí,
aby vyšla vstříc naléhavému požadavku
kulturních a lidumilných organisací, obcí
a rodičů a nepřekážela zřizování
denních útulků.
Předseda (zvoní): Kdo souhlasí
s přečtenými třemi resolučními
návrhy, nechť zvedne ruku! (Děje se.)
To je menšina. Jsou zamítnuty.
Resoluční návrhy posl. inž. Künzla
a druhů ke kap. 11. Žádám o přečtení.
Zástupce sněm. tajemníka dr. Záděra
(čte):
16 a 17. Resoluce posl. inž. Künzla a druhů
ke kap. 11:
16. Poněvadž vysoké ceny krmiva, které
určila vláda, když zákonem upravila
hospodaření s obilím, ohrožují
domácí stav dobytka a horské hospodářství
odkázané na chov dobytka, nechť vláda
zahájí kroky ke snížení cen krmiva
a k úpravě obchodu s dobytkem.
17. Stálým omezováním ve státních
rozpočtech posledních let byl citelně zúžen
obor působnosti zemědělských rad,
a nebylo postaráno, aby příslušné
úkoly převzaly jiné organisace. Výnosem
ministerstva zemědělství byl dán podnět
k utvoření hospodářských poraden
a hospodářských poradních sborů,
jejichž financování je ponecháno výlučně
místním činitelům.
Při předběžných poradách
o rozpočtu na příští rok nechť
vláda poskytne přiměřené peníze,
aby umožnila nové vybudování odborného
podpůrnictví. Při tom dlužno zachovati
spolupráci s dobrovolnými zemědělskými
organisacemi a rozdělení na národní
odbory.
Předseda (zvoní): Kdo souhlasí
s přečtenými dvěma resolučními
návrhy, nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je menšina. Zamítnuty.
Resoluční návrhy posl. inž. Peschky
ke kap. 12. Žádám o přečtení.
Zástupce sněm. tajemníka dr. Záděra
(čte):
18 až 20. Resoluce posl. inž. Peschky a druhů
ke kap. 12:
18. Vláda nechť schválí zrušení
§u 4, odst. 1 vládního nařízení
ze dne 18. května 1935 a podle pravidel řádné
soutěže nechť provede spravedlivé zdanění
a spravedlivou úpravu sazeb.
19. Vláda nechť se usnese na zrušení zákona
o jednotkových obchodech a o nucené likvidaci jednotkových
obchodů.
20. Ministerstvo průmyslu, obchodu a živností
nechť zařídí, aby k němu byl
připojen úřad ministerstva financí
pro povolování devis a spojen s úřadem
pro povolování dovozu, při čemž
by zároveň byly uvolněny překážky
vývozu způsobené povolovacím řízením.
Předseda (zvoní): Kdo s těmito
třemi resolucemi souhlasí, nechť zvedne ruku.
(Děje se.)
To je menšina. Zamítnuty.
Resoluční návrh posl. Sandnera a druhů
ke kap. 13. Žádám o jeho přečtení.
Zástupce sněm. tajemníka dr. Záděra
(čte):
21. Resoluce posl. Sandnera a druhů ke kap. 13:
Vláda nechť pečuje, aby se při zadávání
státních dodávek a provádění
nouzových prací dodržovaly přísněji
než dosud směrnice vypracované příslušnými
ministerstvy. Zvláště dlužno přihlížeti
především k nouzovým oblastem a při
pracích v těchto oblastech zaměstnávati
jen místní firmy, živnostníky, řemeslníky,
dělníky a zaměstnance.
Předseda (zvoní): Kdo s tímto
resolučním návrhem souhlasí, nechť
zvedne ruku. (Děje se.).
To je menšina. Návrh je zamítnut.
Resoluce posl. inž. Peschky a druhů ke kap.
16. Žádám o její přečtení.
Zástupce sněm. tajemníka dr. Záděra
(čte):
22. Resoluce posl. inž. Peschky a druhů ke
kap. 16:
Vláda nechť se usnese, že zchudlí obchodníci
a živnostníci budou pojati do státní
vyživovací akce.
Předseda (zvoní): Kdo souhlasí
s přečtenou resolucí, nechť zvedne ruku.
(Děje se.)
To je menšina. Zamítnuta.
Resoluce posl. Sandnera a druhů ke kap. 16. Žádám
o její přečtení.
Zástupce sněm. tajemníka dr. Záděra
(čte):
23. Resoluce posl. Sandnera a druhů ke kap. 16.
Jelikož se volby do správních sborů
nemocenských pojišťoven nekonaly již 24
let, vybízí se vláda, aby připravila
vše k rozepsání řádných
tajných voleb do správních sborů jak
nemocenských pojišťoven, tak i jiných
sociálních ústavů pro dělníky
a zaměstnance.
Předseda (zvoní): Kdo s touto resolucí
souhlasí, nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je menšina. Je zamítnuta.
Resoluce posl. inž. Peschky a druhů ke kap.
19. Žádám o přečtení.
Zástupce sněm. tajemníka dr. Záděra
(čte):
24. Resoluce posl. inž. Peschky a druhů ke
kap. 19:
Ministerstvo financí nechť zruší ústřední
zdaňování odboček továren a
velkoobchodů a dovolí, aby je zdaňoval berní
úřad v sídle odbočky.
Předseda (zvoní): Kdo souhlasí
s touto resolucí, zvedni ruku! (Děje se.)
To je menšina. Zamítnuta.
Hlasování o resolučních návrzích
je skončeno.
Zbývá ještě hlasovati o prohlášení
pana ministra financí, které učinil ve 13.
schůzi sněmovny dne 14. listopadu 1935, předkládaje
státní rozpočet k sněmovnímu
projednání.
Návrh na odklad hlasování podán nebyl.
Dám tedy hlasovati podle §u 65 jedn. řádu.
Kdo souhlasí, aby prohlášení pana ministra
financí z 13. schůze sněmovny bylo schváleno,
nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je většina.
Poslanecká sněmovna schválila toto
prohlášení pana ministra financí.
Tím vyřízen je 1. odst. pořadu.
Přistoupíme k projednávání
dalšího odstavce, jímž je:
Senát usnesl se v 11. schůzi dne 27. listopadu 1935
požádati posl. sněmovnu za prodloužení
lhůty stanovené §em 43 úst. listiny
o další 4 měsíce.
Dám hlasovati o návrhu senátu podle §u
78 jedn. řádu sněmovny. (Hluk. - Předseda
zvoní.)
Kdo souhlasí, aby posl. sněmovna o další
4 měsíce prodloužila senátu lhůtu
k projednání jmenovaného usnesení
posl. sněmovny, nechť pozvedne ruku. (Děje
se.)
To je většina. Žádané prodloužení
lhůty je povoleno.
Tím vyřízen je 2. odst. pořadu.
Přistoupíme k projednávání
dalšího odstavce, jímž je:
Zpravodaji jsou: za výbor branný p. posl. Pik,
za výbor rozpočtový p. posl. dr. inž.
Brdlík.
Dávám slovo prvnímu zpravodaji - za výbor
branný - p. posl. Pikovi.
Zpravodaj posl. Pik: Slavná sněmovno! Branný
výbor posl. sněmovny projednal ve schůzi
dne 20. listopadu 1935 vládní návrh zákona
o civilních hlídačích vojenské
správy. Ve službách vojenské správy
jest toho času 163 civilních hlídačů,
pro něž a všechny budoucí upravuje se
formou zákona dosavadní faktický stav střežení
některých vojenských objektů. Jsou
to zejména proviantní sklady s velmi značným
a cenným vojenským materiálem a jiné
důležité vojenské objekty a ústavy,
jichž střežení nutno obstarávati
osobami stálými, dokonale obeznalými s místními
poměry, jakož i s technickým a provozním
zařízením střeženého objektu.
Denně se střídající vojenské
stráže různých útvarů
vojenských těmto podmínkám i při
sebevětší svědomitosti nemohou vyhovovati,
nehledě k tomu, že by trpěl výcvik mužstva.
Navrženou osnovou zákona má býti dosaženo
zvýšení zákonné trestní
ochrany civilních hlídačů vojenské
správy a upravení i jejich práva k použití
zbraně při výkonu služby. Jako přísežným
zaměstnancům propůjčuje se jim ve
výkonu služby charakter vrchnostenské osoby.
Hlídači tito budou postaveni co do trestní
ochrany na roveň veřejným bezpečnostním
orgánům, ale analogicky s předpisy pro četnictvo
a civilní stráž i zvýšené
trestní odpovědnosti. Zásady, platné
pro četnictvo, se navrženým zákonem
přejímají s příslušnými
modifikacemi a doplněními, nutnými z toho
důvodu, aby ochrana cenného majetku vojenské
správy byla i účinná. V zákoně
jest však (Předsednictví převzal
místopředseda Taub.) pamatováno na to,
aby pro majetek nepatrné hodnoty nebyl dáván
všanc lidský život, neboť jen při
nebezpečném útoku lze použíti
zbraně.
Podle této osnovy zákona civilní hlídači
vojenské správy jsou k této správě
ve smluvním poměru jako ostatní dělnictvo
vojenské správy. Ve výboru jsem vyslovil
názor, že při zvýšené trestní
a disciplinární odpovědnosti a při
charakteru přísežné vrchnostenské
osoby, postavené do vyšší třídy
nebezpečí, měli by býti
civilní hlídači vojenské správy
převedeni do státně zaměstnaneckého
poměru zřízeneckého podle platového
zákona č. 103/26. Branný výbor svým
resolučním usnesením připojil se k
témuž stanovisku a žádá vládu,
aby tuto otázku, jakož i otázku úpravy
právních a materiálních práv
a nároků všech civilních zaměstnanců
vyřešila v celku zvláštním opatřením.
Jde tu zejména o zabezpečení pevného
týdenního výdělku, o vyřešení
otázky dovolených, úrazového pojištění,
kvitančního poplatku, stabilisace pracovního
poměru a zaopatření přestárlých.
Navrhuji, aby posl. sněmovna schválila osnovu zákona
o civilních hlídačích vojenské
správy s naznačenými stylistickými
opravami a aby schválila i resoluci branného výboru.
S ohledem na jednomyslné schválení ke zprávě
přiložené resoluce apeluji na vojenskou správu,
aby co nejdříve bylo jednáno o spravedlivé
úpravě poměrů jak civilních
hlídačů, tak i všech ostatních
civilních zaměstnanců vojenské správy,
neboť jsou nezbytnou a velmi důležitou složkou
branné moci. (Souhlas.)
Místopředseda Taub (zvoní): Dávám
slovo druhému zpravodaji - za výbor rozpočtový
- panu posl. inž. dr. Brdlíkovi.
Zpravodaj posl. inž. dr. Brdlík: Vážená
sněmovno! Rozpočtový výbor přiklonil
se v zásadě ke stanovisku branného výboru,
pokud jde o organisaci této civilní služby
a řešil jen otázku finanční,
a sice jednak s toho hlediska, jaké nové náklady
vznikají, a za druhé, pokud toto opatření
je skutečně hospodárné, v jakém
poměru je náklad s docíleným efektem.
Pokud jde o úhrnný náklad bylo zjištěno,
že jde o služné 163 civilních zaměstnanců
nákladem 1,800.000 Kč. Protože vojenská
správa tuto službu vlastně již praktikuje
delší dobu, nevzniknou další výdaje
kromě těch, které ve státním
rozpočtu jsou zaneseny. Pokud jde o poměr mezi nákladem
a efektem, je třeba, abych připomenul, že r.
1926 odhlasován byl sněmovnou zvláštní
zákon, podle kterého mělo býti dáváno
do zvláštního fondu na výzbroj armády
ročně 316 milionů Kč po 10 let, čímž
se nashromáždil fond 3 miliardy Kč, ze kterého
vojenský materiál byl zakupován. Poněvadž
tento fond nestačil, byl r. 1934 zákon doplněn
v tom smyslu, že bylo prodlouženo o dalších
10 let právo, aby ministr financí mohl anticipando
vybírati tento fond za účelem výzbroje
armády, a tak již tři čtvrtiny této
částky byly spotřebovány.
Když tedy srovnáme hodnotu, kterou representuje tento
materiál, která činí okrouhle 6 miliard,
s nákladem 1,800.000 Kč, znamená to, že
ohlídání materiálu stojí, vyjádřeno
v hodnotě materiálu, 0.03%, čili že
ohlídání hodnoty materiálu v ceně
10.000 Kč stojí 3 Kč. Vzhledem k tomu, že
co do formální stránky náklad jest
kryt, a že osnova vyhovuje i po stránce hospodárnosti,
doporučuje rozpočtový výbor, aby slavná
sněmovna tuto osnovu zákona přijala. (Souhlas.)
Místopředseda Taub (zvoní): Ke
slovu není nikdo přihlášen, rozprava
odpadá a přistoupíme ke hlasování.
Osnova zákona má 6 paragrafů, nadpis a úvodní
formuli.
Poněvadž není pozměňovacích
návrhů, dám o celé osnově hlasovati
najednou podle zprávy výborové. (Námitek
nebylo.)
Námitek není.
Kdo tedy souhlasí s celou osnovou zákona, to jest
s jejími 6 paragrafy, nadpisem a úvodní formulí,
podle zprávy výborové, nechť pozvedne
ruku. (Děje se.)
To je většina. Tím posl. sněmovna přijala
tuto osnovu zákona podle zprávy výborové
ve čtení prvém.