Předseda Malypetr.
Místopředsedové: Onderčo, dr.
Markovič, Langr, Košek, Mlčoch, Taub.
Zapisovatelé: Dubický, dr. inž. Fulík.
234 poslanců podle presenční listiny.
Člen vlády ministr dr. Dérer.
Z kanceláře sněmovny: sněm. tajemník
dr. Říha; jeho zástupce Nebuška.
Místopředseda Langr zahájil schůzi
v 9 hod. 57 min. dopol. a konstatoval, že sněmovna
je způsobilá jednati.
podle §u 2, odst. 2 jedn. řádu udělil
předseda na tento týden posl. dr. Jos. Dolanskému.
Předseda vlády sdělil přípisem
ze dne 18. prosince 1935, č. j. 9328/909/35/S m. r., že
pan president republiky přijal demisi vlády, dnes
mu podanou a jmenoval rozhodnutím ze dne 18. prosince 1935
dr. Hodžu předsedou vlády, pověřiv
jej zároveň řízením ministerstva
zahraničních věcí. Dále jmenoval
pan president posl. dr. Černého ministrem
vnitra, guvernéra poštovní spořitelny
dr. Trapla ministrem financí, univ. profesora dr.
Krčmáře ministrem školství
a nár. osvěty, posl. dr. Dérera ministrem
spravedlnosti, posl. Najmana ministrem průmyslu,
obchodu a živností, posl. Bechyně ministrem
železnic, posl. inž. Dostálka ministrem
veř. prací, posl. dr. Zadinu ministrem zemědělství,
posl. Machníka ministrem nár. obrany, posl.
inž. Nečase ministrem soc. péče,
posl. dr. Czecha ministrem veř. zdravotnictví
a tělesné výchovy, posl. dr. Frankeho
ministrem pošt a telegrafů, posl. dr. Šrámka
ministrem pro sjednocení zákonů a organisace
správy a posl. dr. Spinu ministrem.
Ústavně-právní výbor
zvolil ve schůzi dne 13. prosince 1935 zapisovateli posl.
dr. Hulu a Köglera.
Do výboru iniciativního vyslal klub poslanců
čsl. strany nár.-socialistické dne 18. prosince
1935 posl. Jenšovského za posl. dr. Neumana.
Do výboru rozpočtového vyslal klub
poslanců "Sudetendeutsche und Karpathendeutsche Partei"
dne 13. prosince 1935 posl. dr. Rosche, inž. Karmasina,
Budiga za posl. dr. Eichholze, dr. Hodinu a inž. Peschku,
dne 16. prosince 1935 posl. inž. Peschku za posl.
inž. Karmasina; klub poslanců komunistické
strany Československa dne 17. prosince 1935 posl. Schenka
za posl. Beuera; klub poslanců čsl. živnostensko-obchodnické
strany středostavovské dne 17. prosince 1935 posl.
Ostrého za posl. Slavíčka.
Do výboru ústavně-právního
vyslal klub poslanců "Sudetendeutsche und Karpathendeutsche
Partei" dne 13. prosince 1935 posl. Illinga za posl.
dr. Zippeliuse; klub poslanců čsl. strany lidové
dne 12. prosince 1935 posl. dr. Hulu za posl. dr. Mičuru;
klub poslanců čsl. strany nár.-socialistické
dne 18. prosince 1935 posl. F. Richtra za posl.
dr. Kozáka.
Do výboru soc.-politického vyslal klub poslanců
čsl. strany nár.-socialistické dne 18. prosince
1935 posl. Fr. Langra za posl. Lance.
posl. Bezděka ministru školství a nár.
osvěty o přeměně státní
reálky v Jevíčku na reálné
gymnasium (č. D 54-IV).
počátkem schůze: zprávy tisky 236,
237, 239, 241 až 244.
Předsednictvo usneslo se podle §u 9, odst. 1, lit.
m) jedn. řádu vyloučiti z těsnopisecké
zprávy o 22. schůzi sněmovny dne 12. prosince
1935 projev ohrožující bezpečnost státu
z řeči posl. Zápotockého.
Místopředseda Langr (zvoní): Přistoupíme
k projednávání prvého odstavce pořadu,
jímž jest:
Podle usnesení předsednictva navrhuji, aby jednání
o této osnově sloučeno bylo s jednáním
o osnovách, které jsou na pořadu pod těmito
čísly odstavců:
Jako důvod pro sloučení uvádím,
že jde vesměs o osnovy úhradové.
Jsou snad nějaké námitky proti návrhu
na sloučené projednávání těchto
6 odstavců? (Námitek nebylo.)
Není jich.
Projednávání bude tedy sloučeno.
Zpravodajem k 1. odstavci pořadu za výbor rozpočtový
je p. posl. dr. Novák. Dávám mu slovo.
Zpravodaj posl. dr. Novák: Slavná sněmovno!
Námi schválený rozpočet na r. 1936
mezi jiným také předpokládá
zavedení nové daně z kyseliny octové,
která do pokladny státní má přinésti
zisk nebo přínos celkem 8 mil. Kč. Jak hned
již z titulu je patrno, jde tu o novou daň spotřební,
a proto je třeba si jasně uvědomiti, zda
tato nově zaváděná spotřební
daň nevnáší do hospodářského
života nějakou poruchu, jak by bylo nasnadě
za nynější tísnivé hospodářské
situace v našem státě.
Proberme si nejprve obsah této daně. Daň
se týká kyseliny octové, vyráběné
ze dřeva suchou destilací. Mimo některé
nepatrné speciální octy vyrábí
se převážná část octa
dvojím způsobem, a to jednak okysličováním
lihu, při čemž státní lihová
společnost uvolňuje octárnám za pevně
stanovenou cenu příslušné kvóty
lihu. To je ocet kvalitnější. Druhý
druh octa se vyrábí přímo z kyseliny
octové, získávané při suché
destilaci dříví. Tato výroba má
svůj značný význam ve východních
krajinách našeho státu, kde jsou nevyužitá
veliká kvanta dříví, pro něž
není za nynější doby dostatečného
racionálního odbytu. Poněvadž to dalo
počet, byly zbudovány suché destilace dříví,
které vyrábějí jednak t. zv. dřevěné
uhlí, jednak líh methylnatý - to je ten jedovatý
líh, o němž bylo nedávno psáno
v souvislosti s otravami na několika místech - dále
různé acetony a v míře ne poslední
kyselinu octovou, která se váže vápnem
na octan vápenatý a opět získává
zpět slučováním s ostřejší
kyselinou sírovou. Tato kyselina octová, řekl
bych - není to ovšem správný výraz
rázu technicko-chemického - je k výrobě
octa konsumního užívána asi v jedné
třetině výroby. Je to ocet trochu lacinější.
Náklad, který vzniká při výrobě
těch jednotlivých zplodin při destilaci dříví
jest přepočítáno na kyselinu octovou
- tak nízký, že přinášel
neúměrné zisky několika málo
výrobnám. Je to v celku v republice 5 továren
na suchou destilaci dříví k výrobě
kyseliny octové. Proto finanční správa
již dobrovolnou úmluvou v minulých letech dosáhla,
že tyto výrobny kyseliny octové z destilace
dříví platily smluvní poplatek ve
výši 3 Kč při jednom kilogramu bezvodé
kyseliny octové. Nyní, když si státní
správa potřebuje opatřiti další
prostředky, podrobila znovu přezkoumání
výrobní kalkulaci a zjistila, že zde je možno
získati pro státní pokladnu v celku 4 miliony
Kč z výroby kyseliny octové ze dříví,
a to tak, že tím nebude způsobeno zdražení
octa v drobném konsumu. Ukázalo se totiž, že
výrobní cena 100% kyseliny octové, ovšem
na místě, když nepočítáme
obal, dopravu a pod., je 5 až 6 Kč, kdežto prodejní
cena je 23.40 Kč, čili je tu pro výrobny
veliký zisk, nehledě ani k ziskům z výroby
ostatní, řekl bych odpadové, výroby
dřevěného uhlí a dále ostatních
octanů. Proto provedla finanční správa
novou kalkulaci a přichází s kodifikací
této zatím dobrovolné dávky a s vtělením
jí do zákona sazbou 6 Kč, tedy částkou
dvojnásobnou. Zároveň s tím se upravují
ceny lihu užívaného pro výrobu octa,
a to z dosavadních 1.000 Kč při jednom
hektolitru na 1.200 Kč, tedy se zvyšují o 200
Kč při jednom hektolitru.
Slavná sněmovno! Finanční správa
soudí - a také to tak projednala s příslušnými
výrobnami octa - že zbude ještě dostatečné
rozpětí mezi cenami výrobními a odbytovými,
aby ocet v drobném nemusil býti zdražován.
Finanční správa podává ve své
důvodové zprávě kalkulaci, kde uvádí,
že se prodává jeden kilogram 100% kyseliny
octové za 23 až 24 Kč, ale v drobném
že je kyselina octová zpeněžena na 56
až 59 Kč. Proto finanční správa
postihuje toto rozpětí onou částkou
6 Kč a je pevně přesvědčena,
že nedojde ke zdražení. Má ostatně
v osnově zákona, která je předložena
a kterou schválil rozpočtový výbor,
doplňující zmocnění, že
má právo, kdyby se projevily tendence zdražiti
ocet v drobném, stanoviti ceny octa cestou nařizovací.
To jest první ráz této předlohy.
Druhý ráz předlohy má smysl organisační.
Je třeba při výrobě octa úměrně
stanoviti podíl na líh octový, na ocet z
lihu vyráběný a na ocet vyráběný
ze suché destilace dřevní. Tato otázka
byla řešena už před tím dobrovolnou
dohodou obou výrobních skupin, a to tak, že
v celku je kryto 69.5 % výrobou octa z nezdaněného
lihu a 30.5 % výrobou octa z chemické kyseliny octové.
Tato dobrovolná dohoda mezi oběma odvětvími
se nyní fixuje cestou zákonnou, a to dohodou obou
skupin a ke spokojenosti obou skupin. Výrobci octa, kyseliny
octové ze dřeva přišli se žádostí,
aby bylo v zákoně o spotřební dani
z kyseliny octové stanoveno, že nemá býti
počet výroben, kterých je nyní 5,
zvyšován, aby tato výroba mohla býti
rentabilní. Rozpočtový výbor vzal
v úvahu tuto žádost, ale vyslovil mínění,
třebaže se vyslovuje sympaticky k myšlence regulace
zde v tomto odvětví výroby, že není
dobře možno stanoviti numerus clausus v zákoně,
který stanoví daň z kyseliny octové,
a že tuto otázku je možno řešiti
zvláštním nařízením, jehož
iniciativa připadá ministerstvu pro obchod, průmysl
a živnosti.
V důvodové zprávě rozpočtového
výboru jest o této okolnosti učiněna
zmínka. Poněvadž rozpočtový výbor
nabyl přesvědčení, že zavedením
této daně budou pouze zachyceny neúměrné
zisky výrobců a že to nepřinese zdražení
octa v drobném, schválil osnovu zákona a
doporučuje ji poslanecké sněmovně
ke schválení. (Souhlas.)
Místopředseda Langr (zvoní): Zpravodajem
k druhému odstavci pořadu, za výbor rozpočtový,
je p. posl. dr. inž. Brdlík. Dávám
mu slovo.
Zpravodaj posl. inž. dr. Brdlík: Vážená
sněmovno!
Poslanecká sněmovna usnesla se r. 1932 na osnově
zákona čís. 123/32, podle kterého
byla stanovena spotřební dávka na droždí
ve výši 5 Kč na jeden kg. V tehdejším
zákoně zmocnila také posl. sněmovna
vládu, aby obdobnou daň zavedla také na náhražky.
Ve smyslu tohoto zákona bylo by však možno použíti
daně jenom ve výši 5 Kč. Těchto
5 Kč na jeden kg náhražek by však znamenalo
zatížení jen ve výši 20 % z jejich
ceny. Tím by ovšem vznikla nerovnoměrnost mezi
zatížením droždí a zatížením
těchto náhražek. To bylo by nepřijatelné
s hlediska konsumentského a také z toho důvodu,
poněvadž droždí je vlastně prostředkem
lidovým, kdežto náhražky jsou používány
jen ke zvláštnímu zušlechtění
těsta. Z toho důvodu vláda nemohla dobře
užíti tohoto tehdejšího zmocnění,
aby zařídila věc vládním nařízením,
nýbrž předkládá nový návrh
zákona, při kterém dobře uvážila
jednak všechny důsledky na spotřebitelské
vrstvy, za druhé výnos s hlediska fiskálního
a konečně únosnost příslušné
výroby a založila tuto daň, o které
budu mluviti, na této kalkulační základně:
Prodejní cena balíčku náhražky
známé pod jménem "prášky
do pečiva" ve velkém činí asi
45 haléřů, v drobném dosahuje pak
obvykle výše 60 až 70 hal. Osnova navrhuje spotřební
daň z normálních 15 g balíčku
tohoto přípravku 30 hal., což činí
pouze 66 % ceny ve velkém, ač droždí,
jak již výše bylo zdůrazněno, jest
zdaněno plnými 100 % ceny ve velkém. Výdělek
výrobců pohybuje se v takové výši,
že budou moci nésti část této
daně ze svého, takže v důsledku zavedení
této daně nebude třeba zvýšiti
cenu balíčku prášku do pečiva
o plnou daň.
Pro kyselý uhličitan amonný - to je druhá
skupina náhražek - předkládá
vláda tuto kalkulaci: Osnova navrhuje daňovou sazbu
20 Kč za jeden kg. Únosnost tato je patrna z kalkulace,
že se zvýší cena 1 q perníku sotva
o 1 % ceny ve velkém. Ještě únosnější
je navrhovaná daňová sazba u sušenek;
u těch se cena zvýší o pouhé
0.53 %, tedy okrouhle o 1/2 %.
Vzhledem k tomu, že tato daň je kalkulována
ve státním rozpočtu, a to tak, že vynese
u prve skupiny těchto prášků 7 mil.
Kč, u skupiny druhé, uhličitanu amonného,
1 mil. Kč, dohromady tedy 8 mil Kč. a že rovnováha
státního rozpočtu nemůže postrádati
těchto položek, usnesl se rozpočtový
výbor navrhnouti vážené sněmovně,
aby tuto osnovu zákona přijala beze změny.
(Souhlas.)
Místopředseda Langr (zvoní): Zpravodajem
o odst. 3 pořadu je za výbor rozpočtový
p. posl. R. Chalupa. Dávám mu slovo.
Zpravodaj posl. R. Chalupa: Slavná sněmovno!
Předloha o přechodné přirážce
k dani důchodové a k dani z tantiem ocitá
se na stolech sněmovny po čtvrté. Bylo to
r. 1931, kdy zákonem č. 177 byla zavedena po prvé.
Ovšem tato přirážka byla nedostatečná
a musela býti r. 1932 zvýšena zákonem
č. 120. Posledně byly tyto přirážky
k dani důchodové a k dani z tantiem prodlouženy
r. 1933 do konce r. 1935 a nyní stojíme před
otázkou, má-li se tato přirážka
k dani důchodové a k dani z tantiem prodloužiti
dále.
Můžeme konstatovati, že zákon o přechodné
přirážce k dani důchodové a k
dani z tantiem je věrným průvodcem hospodářské
krise a jistě také z toho vzešlé krise
státních financí. Finanční
správa nemůže se vzdáti této
přechodné přirážky, která
se odhaduje výnosem 300 mil. Kč, ani nyní,
ač jsme si velmi dobře vědomi, že pokračující
krise neustále snižuje základ pro vyměření
daně důchodové.
Stát v této věci šel sám "šlechetným"
příkladem napřed, když snížil
platy státním zaměstnancům, a toto
snížení platů státních
zaměstnanců projevilo se r. 1933 úbytkem
na dani důchodové v částce 50.9 mil.
Kč.
Nezdá se nám tedy účelným,
že se toto prodloužení děje pouze na rok,
poněvadž jsme si velmi dobře vědomi,
že se za rok poměry nikterak k lepšímu
nezmění. Výnos daně příjmové
podle uzávěrky státních účtů
neustále klesá. R. 1926 se starou přirážkou
k dani důchodové činil 1.644,400.000 Kč,
r. 1934 podle uzávěrky státních účtů
činil již jen 1.109.4 mil. Kč, ač jsme
si vědomi, že zde nejsou příděly,
které jsou ve zvláštním oddílu
III. Pokles výnosu o více než 500 mil. Kč,
a to již při zvýšené přirážce
r. 1934 proti r. 1926, je také dalším a velmi
naléhavým důvodem pro další vybírání
přirážky, a to tím spíše,
že z výnosu této přirážky
k dani důchodové a k dani z tantiem jsou určeny
jisté příděly na podporu nezaměstnaných
a košicko-bohumínské dráze.
Jsme si ovšem vědomi, že předloha má
určité stíny, na které bylo již
r. 1932 poukazováno. Tím, že tato přirážka
ustrnula při důchodu 500.000 Kč na 100 %,
jsou do značné míry chráněny
důchody vyšší, ovšem nesmíme
si zastírati, že progrese, kterou se měří
daň důchodová, do značné míry
v tomto směru odpomáhá. Při 500.000
Kč je postižen důchod 36 %, ale důchod
desateronásobný, tedy 5 mil. Kč, je postižen
již 46.36 %. Daň důchodová při
500.000 Kč je postižena částkou 132.000
Kč, při 5 mil. Kč částkou 2,318.000
Kč, to znamená, že to není desetkrát,
nýbrž více než 17.6krát.
Z uvedených důvodů dovoluje si rozpočtový
výbor doporučovati posl. sněmovně
prodloužení přechodné přirážky
k dani důchodové a k dani z tantiem k ústavnímu
schválení. (Souhlas.)