Nyní se nám řekne: Nuže, vy stavíte
požadavky, neříkáte však, kde máme
vzíti peníze. Mám zde výňatky
z vládního tisku. Není to komunistický
tisk a béřu tedy pány na této straně
(ukazuje na lavice koaličních stran) za jejich
vlastní slova. Konstatujeme, že kapitalisté,
akcionáři mohou v našem státě
vydělati z bídy lidu dosti milionů a miliard.
A mimo to: nejsou zde ještě titíž váleční
zbohatlíci, kteří již za Rakouska zastrčili
své miliony, zatím co venku leželi obránci
vlasti ve své krvi? Tomu zbrojařští
magnáti Škoda a brněnská Zbrojovka rozuměli
velmi dobře, přeměniti krev a kosti těchto
nešťastných lidí ve svůj zisk.
Zde je napsáno (čte): V roce 1934 bylo zapsáno
na pražské burse 91 akc. společností,
v roce 1935 94. Akciový kapitál činil r.
1934 3716 milionů a r. 1935 3856 milionů; mohl se
tedy zvýšiti o 140 milionů. Následuje
ještě malé pojednání o takových
získávajících kapitalistech. Chci
citovati jen konečnou sumu. V roce 1934 vydělali
tito pánové 117,4 milionů, v r. 1935 166
milionů. Víte-li nyní, kde miliony jsou,
kdo ty miliony béře, proč si netroufáte
pustiti i těmto pánům trochu žilou?
Každý týden konstatujeme, že se venku
přiházejí reakční útoky
na pracující lid, že se navenek posílají
četníci, kteří nezaměstnané
kontrolují a zkoumají, zda nedostávají
desetikorunový lístek neprávem. Proto říkáme
na adresu těch pánů, kteří
lid vykořisťují a olupují, kteří
z bídy lidu mají ještě zisky, že
také lid skončí jednou tuto vykořisťovatelskou
politiku. Všechno dosáhne svých hranic. Nechť
se dnes ještě mnozí pánové smějí
slabosti dělnické třídy, protože
se kapitalistům ještě daří propouštěti
revoluční dělníky, zakazovati jejich
projevy, censurovati jejich noviny a loupiti chudému lidu
práva, však přijde jednou také jiná
doba, v níž lid bude žádati, aby se ho
dbalo. Těchto věcí nedosáhneme koaliční
jednotou, nýbrž bude to otázkou nesmiřitelného
třídního boje. Ke konci sděluji vám
ohromnou sumu, kterou zbrojařští magnáti
v Československé republice smějí zastrčiti.
Činí asi 500 milionů za rok, půl miliardy.
Kolik bídy by mohlo býti zmírněno,
kolik obětí poslední světové
války bychom mohli podporovati. A mají též
dobří vlastenci záruku, že děla,
strojní pušky a jedovaté plyny nebudou dodávány
do ciziny? Nemáme z prakse v minulosti dosti příkladů,
kdy dovedli tito ultravlastenci dodávati dokonce nepřátelům
zbraně, kterými byl potom vlastní lid zabíjen?
Žádáme vyvlastnění těchto
zbrojařských podniků, žádáme
zabavení toho akciového kapitálu, jenž
má býti vynaložen na chudý, bídu
trpící lid. Mluvíte o brannosti. Pro nás
platí otázka: Pro koho ta brannost a proti komu?
Budeme věděti proti komu a za co povedeme dělníky
do boje. Budeme též přichystáni, jak
říká Lenin, odejmouti buržoasii poslední
boty a šaty, obléknouti ji v cáry, abychom
to dali lidu, jenž se brání proti krvavému
otroctví ostatních, proti panství těchto
vykořisťovatelů.
Předseda (zvoní): Upozorňuji
pana řečníka, že již překročil
řečnickou lhůtu.
Posl. Schenk (pokračuje): Proto říkám:
Pracující lid v Československu bude musiti
nastoupiti tutéž cestu, chce-li se dostati ke své
svobodě a k svému právu, kterou se dali dělníci
v Sovětském svazu, ve Francii a ve Španělsku.
(Potlesk komunistických poslanců.)
Předseda (zvoní): Dalším
přihlášeným řečníkem
je p. posl. Zischka. Dávám mu slovo.
Posl. Zischka (německy): Dámy a pánové!
Kdyby byly námitky podané z oposiční
strany proti návrhům o válečných
poškozencích správné, neznamenala by
tato osnova zákona žádné zlepšení
pro válečné poškozence. Tak tomu ovšem
není. Tato osnova zákona napraví mnohou škodu,
dá mnohému ve válce zraněnému,
kterému nebylo možno zažádati o zvýšení
svého důchodu, možnost tak učiniti.
Bude dobře, bude-li zde zjištěno, že ministerstvo
soc. péče jde dále cestou započatou
r. 1930. Bude dobře poukázati, že se celé
naše zákonodárství o válečných
poškozencích provedlo ve dvou etapách. První
etapa byla ovšem v době přímo po válce;
tehdy musely býti zákony do jisté míry
vyzkoušeny na jakost a dostavil se nutně klid. Později
muselo se viděti, že zde jsou nedostatky, a bylo by
bývalo nutno tyto nedostatky napraviti. Bylo by to bývalo
možné v značně příznivější
době, než jest dnes. Nechám k vám jednou
promluviti odborníka a ukáži vám, jak
sami váleční poškozenci soudí
o té době, v které se pro ně vůbec
nic neudělalo, o době od roku 1922 do roku 1929.
"Der Kriegsverletzte", oficiální orgán
spolku "Bund der deutschen Kriegsverletzten", psal v
čísle z 10. listopadu 1930 (čte): "Opět
jsme poukazovali na to, co dřívější
vláda zmeškala pro nás sociálně
slabé vůbec vykonati. Vina ta jest tím těžší,
když se uváží, že právě
tehdy byla doba pro sociálně-politická opatření
krajně příznivá, což se dnes
pod těžkým tlakem hospodářské
krise věru nedá tvrditi. Tím větší
byla však zásluha, která náleží
ministru dr Czechovi, že jedním z jeho prvních
činů bylo částečné novelování
zákonného zaopatření válečných
poškozenců. I když druhá novela řeší
problém jen částečně, nesmí
býti přehlédnuto, že se dostalo aspoň
těm nejtíže poškozeným pomoci hodné
zřetele."
Nepravím to, abych se pouštěl do bezúčelných
kombinací, nýbrž jen abych zjistil, co jest.
Uvedl jsem před tím, že ministerstvo soc. péče
se r. 1930 začalo opět věnovati péči
o válečné poškozence. Chci se také
zde omeziti na to, dáti slovo odborníkovi o práci,
která byla tenkráte vykonána. Nemluvím
vůbec o tom, že ministerstvo soc. péče
za dr Czecha učinilo opatření, která
by se byla měla dávno provésti, a že
se stalo vše, co jest vhodné k tomu, aby se pomohlo
válečným poškozencům. Orgán
spolku "Bund der Kriegsverletzten"psal dne 10. dubna
1931 o těchto metodách toto (čte): "Děláme
po prvé bilanci o činnosti německého
ministra a děláme tuto bilanci pod tlakem nelidské
hospodářské nouze. Jako dosud nikdy tíží
na tomto státě a především na
německé průmyslové oblasti hospodářská
krise, jejíž důsledky přece všichni
sami prožíváme. A výsledek? Přes
všechno se dostalo těžkým invalidům
100% zlepšení jejich situace. Snížení
důchodů nebo odnětí důchodů
lehkým invalidům, již dávno zamýšlený
útok několika, obětím války
obzvlášť nakloněných politických
stran, bylo zmařeno. Nový sociální
duch počíná vstupovati do ministerstva soc.
péče. Organisaci se podařilo dosíci
administrativní cestou ulehčení. A srovnáváme-li
tento výsledek s uplynulým rokem, kdy byla jen snaha
snížiti soc. péči o válečné
poškozence, kdy se s organisacemi válečných
poškozenců vůbec ani nejednalo, pak máme
ovšem veškerý důvod zjistiti, že
jsme učinili několik kroků vpřed."
Béřeme do jisté míry uznání,
které vzdal orgán válečných
poškozenců činnosti ministerstva soc. péče,
také ještě dodatečněna vědomí.
Počala tedy tato druhá etapa péče
o válečné poškozence v roce 1930 a nyní
osnova zákona před námi ležící
v této práci jen pokračuje. Chtěl
bych říci jen několik slov k osnově
samé. Nejprve musí býti zjištěno,
že se úplně zásadně projeví
právo válečného poškozence dáti
se znovu prohlédnouti a dáti si důchod nově
vyměřiti. Byla zde nepochybně mezera a bylo
by lépe přizpůsobiti zákon myšlence,
která je zakotvena v úrazovém pojištění.
To se nestalo. Proto má býti tato mezera vyplněna.
Procento výdělečné neschopnosti, které
má býti podmínkou pro nové vyměření,
bylo sníženo ze 75%, jak bylo původně
v návrhu, na 50%. Námitce, která nebyla učiněna
jen z oposiční strany, nýbrž také
z jiných skupin, bylo vyhověno a osnova zákona,
která leží před námi, stanoví
procento výdělečné neschopnosti jen
na 50%.
V této souvislosti bych chtěl poprositi ministerstvo
sociální péče, aby učinilo
opatření, aby příště bylo
při projednávání úrazů
aktivních vojáků nasazeno urychlené
tempo při vyřizování případů,
neboť mohl jsem pozorovati, že se v posledních
letech dálo vyřizování takovýchto
žádostí vojáků, kteří
sloužili činně a byli ve službě
zraněni, velmi zdlouhavě, a mimo to jest prakse,
kterou si patřičné vojenské a také
ostatní úřady upravily, ne právě
taková,že by se mohlo říci, že
se především tyto případy staví
do popředí. Proto budiž tato žádost,
se kterou bych se chtěl obrátiti na ministerstvo
soc. péče, obzvláště zdůrazněna.
Tážeme-li se dnes, jak to vyhlíží
u válečných poškozenců, zda se
stav v posledních letech ještě zhoršil
nebo zda jest zaznamenati vývoj opačný, shledáme,
přistoupíme-li k této otázce blíže,
skoro hrozné poměry. Mám zde před
sebou fotografii, kterou jsem před několika dny
dostal od jednoho válečného poškozence,
jehož ruce a nohy jsou dnes, mohlo by se říci,
ve stavu hniloby. Tyto údy za války zmrzly, po válce
se však nemohlo zjistiti vůbec žádné
poškození, nyní 18 let po skončení
války se však objevily tyto strašlivé
následky zmrznutí za války. Není možno
pohlédnouti na tyto obrazy bez nejhlubšího
pohnutí a bylo by mravní povinností lidstva
pečovati o to, aby se takové věci příště
nestaly. Ještě jsou nesčetní váleční
poškozenci v nouzi a bídě a již se stahují
nové bouřkové mraky a zítra snad může
býti Evropa opět vtažena do nových velkých
válečných zápletek. Nemám ostatně
důvodu nejmenovat i zde jméno muže, o kterém
jsem mluvil. Jde o válečného poškozence
Heřmana Schmidta z Předlic u Ústí
n. L.
Chtěl bych se nyní obrátiti několika
slovy k oposici. Zajímavé byly vývody zástupce
sudetskoněmecké strany, který poukázal,
že němečtí podnikatelé zaměstnávají
válečné poškozence neradi nebo vůbec
nikoliv. Sudetskoněmecká strana měla by zde
příležitost vykonati velkou výchovnou
práci, kdyby mohla pohnouti německé podnikatele,
aby dali při zaměstnávání přednost
válečným poškozencům. Sudetskoněmecká
strana by si tím získala velkou zásluhu a
dala by pojmu "národní společenství"
opravdový obsah. Oposice zaujímá zhusta stanovisko
proti ustanovení "může". Poukazuji
na to, že při poradě v soc.-politickém
výboru jsme také my podali návrh, aby se
upustilo od tohoto ustanovení "může",
a byl také podán příslušný
návrh. Také nám by bylo ovšem milejší,
kdyby bylo slovíčko "může"
padlo a bylo již předem stanoveno právo pro
válečné raněné, jde-li o to,
aby mohli činiti nové požadavky, ale se vší
zřetelností musí býti řečeno,
že má-li sociálně-politický zákon
kompromisní charakter, neleží to v nějakém
nedostatku porozumění s naší strany,
nýbrž právě v mocenských poměrech.
Váleční poškozenci, kteří
volili vloni dne 19. května sudetskoněmeckou stranu,
nechť se táží, zda to bylo dobré,
odevzdati tolik prázdných hlasovacích lístků,
a nechť hledají pramen chyby nikoliv u nás,
nýbrž u sebe.
Mohu proto jen říci: Bojovali jsme o obsah této
osnovy zákona, vítáme, že ji ministerstvo
soc. péče vůbec předložilo. Jest
zásluhou tohoto ministerstva, že nečekalo s
předložení tohoto zákona, až přijdou
jiné strany, nýbrž že z vlastní
iniciativy pokračovalo ve své činnosti také
na poli péče o válečné poškozence.
Stojíme za osnovou zákona přes leckteré
chyby, které má, protože podle našeho
mínění zmírní leckterou nouzi
a odstraní leckteré bezpráví a proto
jest činem pro válečné poškozence.
(Potlesk.)
Předseda (zvoní): Dalším
přihlášeným řečníkem
je pí posl. Šmejcová. Dávám jí
slovo.
Posl. Šmejcová: Slavná sněmovno!
Velmi často bylo mluveno s těchto míst o
těžkém osudu válečných
invalidů, vdov a sirotků. Bylo poukazováno
na značné mezery poválečných
zákonů, kterými byly řešeny poměry
válečných poškozenců. Jestliže
jsme si tento problém válečných poškozenců
stavěli před oči v dobách klidného
vývoje svého státu, tak tím spíše
je nutno, abychom se jím zabývali dnes, kdy Evropa
je zmítána novým neklidem a novou možností
válečného nebezpečí. Považujeme-li
za svoji národní a státní povinnost
budovati spolehlivou a řádnou československou
armádu, je stejně tak potřebí, abychom
považovali za svoji národní, státní
a lidskou povinnost postarati se o ty, kteří nám
r. 1914 až 1918 vybojovali svobodu tohoto státu, kterou
chceme chrániti nejen slovy, nýbrž i činem,
a bude-li potřebí, i svým životem.
Velmi dlouho, po řadu posledních let domáhali
jsme se především v zájmu válečných
poškozenců novelisace §u 29 zákona č.
142 z r. 1920. Ukazovali jsme na řadě dokladů,
že desetiletá doba po uznání nároku
na důchod válečných poškozenců
nestačí, aby choroba byla zlepšena nebo stabilisována.
Řada dokladů mluvila o opaku a jsme rádi,
že dnes obě lékařské fakulty
se do krajnosti postavily za to, co jsme my už po řadu
posledních let dokazovali. Máme případy,
že u válečných poškozenců
uznaných 10 až 20 procentně invalidními
proběhla invalidita tak, že do 10 let nebylo potřebí
žádati o zvýšení důchodu,
a teprve po deseti letech provalila se válečná
chorob anebo následky úrazu do té míry,
že z válečného poškozence desetiprocentního
stal se stoprocentní, práce naprosto neschopný
invalida.
Máme 10 až 20 procentní invalidy, kteří
mají amputované ruce a nohy, máme 10 až
20 procentní invalidy s těžkými poruchami
duševními a nervovými, prokázaně
válečnými.
Proto s povděkem kvitujeme předložení
vládního návrhu, kterým se aspoň
částečně napravuje křivda a
plní se, co je základním požadavkem
válečných poškozenců.
Netajíme se tím, že bychom byli raději
viděli, kdyby kompetence ke zvyšování
válečné invalidity byly ponechány
výhradně úřadům, které
provádějí lékařské prohlídky
invalidů. Bohužel, nestalo se tak, ale my předpokládáme,
že po době jednoho roku podaří se uskutečniti
resoluci, která byla předložena a schválena
soc.-politickým výborem.
Litujeme také, že s touto osnovou nemůžeme
zároveň projednávati také druhý
základní požadavek válečných
poškozenců, a to prodloužení lhůty
k podávání přihlášek těch,
kteří se bez jakýchkoliv vážných
důvodů nemohli přihlásiti do r. 1923.
Jsou mezi nimi invalidé, kteří se nehlásili
o důchod proto, že nechtěli zatěžovat
stát, pro který bojovali. Jsou mezi nimi váleční
poškozenci, kteří se nehlásili z důvodů,
že předpokládali zlepšení svého
zdravotního stavu. A znáte všichni případy,
kdy nemocný člověk, jehož celé
okolí je přesvědčeno, že je blízek
smrti, věří ve svůj života ve
svou budoucnost, a proto se nedivme, že i mezi invalidy bylo
mnoho těch, kteří věřili v
návrat svého značně ohroženého
zdraví.
Uplynula lhůta r. 1923 a s ní také byla uzavřena
možnost nových lékařských přehlídek
a také uskutečnění uznáním
za válečné poškozence.
Rovněž tak zdůrazňuji, že mezi
těmito postiženými je mnoho legionářů-invalidů,
kteří měli přihláškovou
lhůtu do r.1925, ale kteří se rovněž
nehlásili, především z národního
nadšení, aby nezatěžovali stát,
pro který obětovali své zdraví. Dnes
tito legionáři-invalidé nemají ani
přednostního práva na trafiky, protože,
ačkoliv jsou prokázanými invalidy a tuto
invaliditu mohou zjevně ukázat, nemají invalidního
důchodu a nemohou tedy míti také přednostního
práva tam, kde mohou dostati trafiku pouze prokázaní
váleční poškozenci. Na Slovensku je
těchto lidí, kteří nepobírají
důchodu, velmi mnoho proto, poněvadž tam váleční
poškozenci svěřovali svoje žádosti
o důchod notářům, a někteří
notáři nechali tyto věci ležeti, nepředkládali
je, takže dnes v četných případech
bychom mohli dát doklady, že nepřihlášení
se válečných poškozenců nebylo
jejich vinou, nýbrž nesvědomitých slovenských
notářů.
Proto by bylo třeba, aby především byly
řešeny tyto věci u těžkých
válečných poškozenců. Nežádáme
řešení šmahem, poněvadž víme,
že by to do velké míry zatížilo
státní finance, ale upozorňujeme, že
nám čas pomáhá tím, že
rok od roku nám klesá počet válečných
poškozenců, poběratelů důchodu,
ubývá jak důchodců přímých,
invalidů, tak také vdov, sirotků a pozůstalých.
Proto žádáme, aby těchto úspor
bylo použito k prohloubení a zlepšení
péče tam, kde se dosud jeví veliké
a citelné mezery v zákonech řešících
problémy válečných poškozenců.
Při této příležitosti také
poukazuji na řadu válečných poškozenců,
mohu jmenovat konkretní případy, kteří
živoří, mají invaliditu získanou
ve válce a v poválečné době,
ale nemohou v žádném případě
dosíci řádného důchodu. Mám
na mysli případ válečného invalidy
z kolínského okresu. Byl léčen na
těžkou chorobu nohy po úraze, choroba se nevyhojila
tak, aby do r. 1923 mohl žádat o důchod. Teprve
r. 1934 po utrpěném menším úrazu
v továrně vypukla choroba kostí plnou měrou,
takže má amputovánu pravou nohu a lékaři
se snaží zachrániti alespoň druhou nohu,
která je též chorobou postižena. Tento
invalida žádal o přiznání úrazového
důchodu u úrazové pojišťovny dělnické.
Byl odmítnut. Rovněž tak byl odmítnut
u pojišťovacího soudu a v zamítacím
dekretu bylo uvedeno doslovně (čte): Nemůže
se vám přiznati důchod z titulu úrazového
pojištění, poněvadž vaše choroba
a vzniklá amputace nohy je chorobou válečného
data a nikoliv chorobou poválečnou. (Slyšte!)
Tedy tento invalida to má fakticky prokázané,
ale nemá nároku na důchod ani z této
doby, ani z doby válečné.
Mám na mysli druhý případ, válečného
slepce z Prahy VIII. Byl léčen ve válečném
lazaretu na chorobu oční, která vznikla po
výbuchu v poli. Byl propuštěn, chorobu léčil
a věřil, že nebude míti následků.
Do r. 1923 byl dvakrát v lékařském
nemocničním ošetřování.
Ale mohl pracovati a měl víru, že bude míti
přece jenom zdravý zrak, možnost práce
a lidskou existenci. Teprve r.1926 se choroba zhoršila do
té míry, že je dneska úplným
válečným slepcem, odkázaným
na pomoc své ženy, která živí jeho
i jeho 5 dětí.