Místopředseda Mlčoch (zvoní):
Dávám slovo k doslovu zpravodaji výboru
soc.-politického, p. posl. Neumeisterovi.
Zpravodaj posl. Neumeister: Slavná sněmovno!
Projednávaná osnova zákona je proti dnešnímu
stavu pokrokem. Zákonem č. 142 z 20. února
1920 byla stanovena 10 letá lhůta k podání
žádosti o přezkoumání zdravotního
stavu, zhorší-li se zdravotní stav invalidy.
Poněvadž první prohlídky byly konány
v letech 1919 až 1923, lhůta uplynula. Dnešní
osnova zákona tudíž lhůtu prodlužuje,
otevírá a umožňuje invalidům
hlásiti se o prohlídku. V žádném
případě žádného invalidu
neomezuje (Výkřiky komunistických poslanců.),
každý uznaný válečný
invalida může podle této osnovy zákona
podati přihlášku o vyšší důchod
na základě zhoršení zdravotního
stavu. Zemský úřad pro péči
o válečné poškozence musí přihlášku
přijmouti, invalidu prohlédnouti, jeho zdravotní
stav prozkoumati a není-li invalida s výměrem,
který dostane, spokojen, má právo se odvolati
k zemské odvolací komisi. Omezuje se tu výhradně
možnost dosažení vyššího důchodu.
Vyšší důchod může dostati
ten, u něhož zhoršení dosáhne 50%
výdělečné neschopnosti. To je ono
určité omezení. (Výkřiky
komunistických poslanců.) Další
omezení je pouze v tom, že o tomto důchodu
- nikoli o přihlášce - rozhodne ministerstvo
soc. péče v dohodě s ministerstvem financí.
Věc je tedy jasná. Lhůta se prodlužuje
- nebylo tu správně tvrzeno, že se neprodlužuje
- ovšem s určitým omezením.
Konstatoval jsem již ve své původní
zprávě, že soc.-politický výbor
nebyl s touto osnovou spokojen. Konstatovali to bez rozdílu
zástupci všech stran, žádali bezpodmínečně
zlepšení. Původní osnova žádala,
aby důchod se zvyšoval až do 75% neschopnosti.
Dosáhlo se po delším jednání
zlepšení tím, že bylo stanoveno, aby již
od 50% výdělečné neschopnosti bylo
možno zvýšiti důchod. Další
okolnost, pokud se týká zlepšení po
této stránce, je ta, že původní
osnova žádala, aby bylo nesporně prokázáno,
že vada vznikla v důsledcích výkonu
vojenské služby. Zlepšení je v tom, že
má býti pouze prokázáno, že vada
vznikla výkonem vojenské služby.
Soc.-politický výbor - a to říkám
s naprostou otevřeností - nebyl však v tomto
směru spokojen a proto žádá ve svých
resolucích, aby ministerstvo soc. péče podalo
soc.-politickému výboru zprávu o stavu péče
o válečné poškozence v naší
republice. Za tím účelem má býti
zjištěno, kde je potřeba nejvíce pomoci,
a kde a za jakých předpokladů bude možno
pomoci pro válečné poškozence dosáhnouti.
Resoluce dále přímo ukládá,
aby posl. sněmovně a soc.-politickému výboru
byla podána zpráva po roční zkušenosti,
získané praktickým prováděním
tohoto zákona, aby se zjistilo, jaké jsou tu výsledky
z provádění tohoto zákona. Je tu snaha,
aby i dané omezení v zákoně bylo napraveno
a aby toto omezení bylo revokováno.
Soc.-politický výbor také ve své resoluci
jasně řekl, že se mu nelíbí ono
spolurozhodování ministerstva soc. péče
s ministerstvem financí a že je to zbytečné
zatěžování. Po tomto vysvětlení
je naprosto pochopitelným, že to není žádná
demagogie, jak řekl kol. Vodička, neboť
se tím nijakým způsobem nezakrývá
pravý stav. Ne, neměli jsme nejmenšího
úmyslu zakrývati pravý stav, řekli
jsme vše s naprostou otevřeností a upřímností.
Nemáme nejmenší příčiny
dělat nějaké licitace. V tomto případě
jde o nejchudší oběti světové
války a proto jsme s naprostou jasností ukázali
pravý stav.
Bylo tu dokazováno, že při zemských
odvolacích komisích je možno snížiti
procento výdělečné neschopnosti. Vyvracím
to, neodpovídá to pravdě. Zemská odvolací
komise nemůže snížiti procento výdělečné
neschopnosti proto, že má právo odvolací
jen invalida, a již tato skutečnost pochopitelně
vysvětluje, že zemská odvolací komise
nemůže snížiti procento, nýbrž
že může je jediné a výhradně
zvyšovati. Něco jiného je, provádí-li
se revisní prohlídka. Při revisní
prohlídce zkoumají se ovšem také vojenské
superarbitrační spisy a tu se lehce stane, že
ve vojenských superarbitračních spisech je
poznámka, že vada nevznikla výkonem vojenské
služby, nýbrž že se výkonem vojenské
služby pouze zhoršila, a v důsledku toho při
revisní prohlídce může dojíti
také ke snížení procenta výdělečné
neschopnosti.
O případu, o kterém tu mluvil kol. Vodička
v poslední schůzi, který se týká
Jana Havránka v Budovci-Suchdole, konstatuji, že jmenovaný
narukoval 16. srpna 1915 a byl z vojenské služby propuštěn
16. prosince 1915, tedy za 4 měsíce konání
vojenské služby, a že sám konstatoval,
že již pociťoval určitou chorobu, když
na vojnu nastupoval. Proto došlo, ale ne u zemské
odvolací komise, nýbrž u revisní prohlídky
ke snížení procenta výdělečné
neschopnosti.
Bylo tu také řečeno, že jedněm
vezmeme a druhým dáme. Bylo tu rovněž
mylně řečeno, že to není žádný
nový náklad. Bylo mi špatně rozuměno,
když jsem jasně vysvětloval, že ministerstvo
soc. péče uhradí náklad na tento zákon
z normálního úbytku důchodců.
Věc je přece jasná. Máme-li pro r.
1936 20.000 důchodců, příkladně
sirotků a během roku 5000 důchodců-sirotků
dovrší 18. roku svého věku, ztrácí
podle zákona nárok na důchod, tedy během
toho roku je důchodců o 5000 méně.
Jako příklad bychom mohli uváděti
i trafikanty. Na př. 200 až 300 trafikantů
během roku ztratí ve smyslu §u 4 důchod,
tedy také je zde úbytek až tohoto úbytku
důchodců uhradí se náklady této
osnovy. (Výkřiky.) Konstatuji, že se
nesnižuje nic. Toto odůvodnění jest
takto formulováno proto, že jinak by potřeboval
zákon podle §u 41 úst. listiny návrh
na novou úhradu, a proto je to formulováno tímto
směrem a také v tomto směru a v tomto rozsahu
bude náklad na tuto osnovu uhrazen.
Byly vysloveny dále obavy, že tato osnova zákona
je útokem na renty invalidů. To je omyl, poukázal
jsem již, že jde naopak o zlepšení. Loyálně
konstatuji, že tu byly snahy v letech 1932, 1933, 1934 snižovati
důchody invalidů, ba v r. 1934 se dalo do rozpočtu
o 25 mil. Kč méně, než bylo potřebí
na výplaty rent. Konstatuji však, že si váleční
poškozenci své renty udrželi. Budete se jistě
pamatovati, že bylo třeba povoliti nový dodatečný
úvěr na renty válečných poškozenců,
takže po této stránce neztratili naprosto nic.
Byly tu sice snahy, aby docházelo k odbourání,
ale dovedli jsme tyto snahy odraziti. Okolnost, že důchody
jsou nízké, svědčily právě
proto a touto okolností jsme odůvodňovali
a znemožnili jakékoliv odbourávání
rent vůbec. R. 1930 dne 17. září byl
přijat zákon, jímž se zvýšily
renty invalidů od 85% nahoru, a to ze 300 Kč měsíčně
na 600 Kč měsíčně, slepcům
ze 400 až 450 Kč měsíčně
na 750 Kč měsíčně, vdovám,
jež dovršily 55 let svého věku, ze 75
nebo 112 Kč na 142 Kč měsíčně.
Vyřešena byla také tímto zákonem
č. 133 z r. 1930 otázka přeplatková.
Více než 1500 sirotků, kteří
opožděně podali přihlášky,
dostalo tímto zákonem důchod, poněvadž
lhůta byla otevřena. Prohlásil jsem tehdy,
že považujeme tuto osnovu zákona za první
etapu, bohužel poměry hospodářské
a v důsledku toho i finanční poměry
od r. 1930 tak se zhoršily, že nedošlo k dalšímu
vylepšování.
Dále byl vyslovován podiv, že prý z
přihlášených 900.000 válečných
poškozenců jest nyní důchodců
pouze 246.000. Konstatuji, že přihlášeno
bylo 1,054.000 válečných poškozenců,
tedy daleko více, a vyslovuje-li se podiv nad tím,
že dnes jest 246.000 důchodců, pak je třeba
tuto otázku vysvětliti. V tomto počtu přihlášených
důchodců v letech 1919 a 1920 bylo především
také 350.000 sirotků. Dnes se vyplácí
sirotčí důchod pouze 18.000 až 20.000
sirotkům do 18 let, to znamená, že 340.000
sirotků odpadlo z toho velikého počtu. Byli
také vyloučeni, říkám to upřímně,
invalidé, kteří prokázali 20% výdělečné
neschopnosti, poněvadž nárok se zakládá
od 20% výdělečné neschopnosti. Řekli
jsme také jasně, že několik tisíc
invalidů a válečných poškozenců
bylo vyloučeno z nároků na důchod
proto, že jejich příjem překročil
hranici příjmovou vylučující
z nároku na důchod. Tato hranice příjmová
postihla nejtížeji trafikanty, poté lidi samostatně
výdělečně činné, malé
zemědělce, živnostníky a veřejné
zaměstnance. Hlavně u trafikantů není
ani zdaleka dosaženo existenčního minima tyto
okolnosti jsem uvedl již ve svém referátu s
naprostou upřímností.
K námitce, že náklady na péči
o válečné poškozence klesají,
že r. 1925 bylo vydáno na tuto péči
566 mil. Kč a že r. 1936 preliminuje se částka
306 mil. Kč, přiznávám, že je
pravdivá. Ale je to pochopitelné, neboť ubývá-li,
jak jsem naznačil, počet válečných
poškozenců, ubývá také pochopitelně
nákladu na péči o válečné
poškozence.
Plně se ztotožňuji s názorem, aby z
těchto úbytků, které tu jsou, byly
každoročně vylepšovány požitky
válečných poškozenců všech
kategorií.
Bylo voláno všeobecně po otevření
lhůty k přihláškám. Konstatuji
upřímně, že se toho jeví nezbytná
potřeba, připomínám však, že
v dobách popřevratových bylo vykonáno,
hlavně organisací, všechno, aby se váleční
poškozenci přihlásili. Byly konány schůze.
Byla stanovena tehdy lhůta téměř tříletá,
podmíněně zákonem č. 146 z
r. 1923 stanovena lhůta na další dvě
léta. Byla tedy lhůta 5 letá. Ovšem
byly případy, kdy invalidé nevěděli,
že se jim jejich invalidita do té míry projeví
jako dnes. Jsou případy, že z osobního
justamentu, a to hlavně na Slovensku, nebyli poučeni
notářskými úřady váleční
poškozenci, vdovy apod., že se mají přihlásiti.
Mám jeden případ, kdy nebyla vdova poučena
a nebyla podána přihláška proto, že
nepřinesla úplatek. Máme to zjištěno
úřady. Proto pro takové případy
a i jiné případy je nesporně potřebí,
aby lhůta k přihláškám byla otevřena.
Prozatím - a to je ona dobrá vůle, kterou
dlužno kvitovati - ministerstvo soc. péče se
snaží, aby těmto největším
chudákům pomáhalo v tom směru, že
z fondu, který byl zřízen r. 1931, vyplácejí
se ročně jednorázové podpory. Je potřebí,
abych také loyálně konstatoval tuto snahu.
Souhlasím s názorem, že se jeví potřeba,
aby lhůta k přihláškám byla nějakým
způsobem znovu otevřena.
Při poslední schůzi byla tu velmi ostře
kritisována všeobecně naše péče
o válečné poškozence. Já jsem
nepokrytě přiznal nedostatky. Musím však
připomenouti, že máme mnohé úseky
naší státní péče o válečné
poškozence, které jsou opravdu velmi dobré.
Máme naprosto dokonalé léčení
válečných invalidů. Máme také
v republice sanatoria, nejsou jenom jinde. Naši invalidé,
potřebující léčení své
invalidity, dostanou léčení pravidelně
v sanatoriích, v lázních, v nemocnicích,
podle toho, jak lékař stanoví a určuje.
Mohu říci, že naši invalidé dostávají
léčení, pokud ho potřebují,
také i ve speciálních ústavech, jako
je Jáchymov, Karlovy Vary. Zásadou při této
péči o válečné poškozence
tu bylo a jest, aby invalida byl řádně léčen
a aby byl také řádně vyléčen.
Naši tuberkulosní invalidé mají mimo
ústavní léčení ambulantní
léčení doma, které dostávají
bezplatně, dostávají podpory na zlepšení
výživy.
Naše péče o amputované invalidy, pokud
se týká protéz, je naprosto dokonalá,
po této stránce nemáme naprosto žádných
stesků. Že naše péče po této
stránce je dokonalá a že výrobky orthopedické
jsou na výši doby, svědčí fakt,
že když byla mezispojenecká výstava v
Belgii r. 1923, prokázali jsme, že máme nejdokonalejší
pomůcky orthopedické. Připomínám,
že tyto orthopedické pomůcky vyrábějí
sami invalidé opětně invalidům.
Řekl jsem tedy, že máme sanatoria a léčení
našich invalidů. Připomínám,
že máme také pro opuštěné
invalidy domovy válečných invalidů,
které jsou v Pohořelicích, Kovárcích,
v Bojkové a Kochanovcích. V této době
je tam 485 invalidů, kteří jsou bez zaopatření
a kteří nemají nikoho, kdo by se o ně
staral. V těchto domovech jest o ně náležitým
způsobem postaráno.
Máme také i sirotčinec pro naše děti,
pro válečné sirotky, v Načeradci.
Po této stránce mohl bych loyálně
konstatovat, že naše péče je dokonalá.
Přejeme si také, aby po stránce požitkové
byla dokonalejší. (Výkřiky komunistických
poslanců: Proto si invalidé tolik stěžují!)
Slavná sněmovno! Jsme generací, která
prožila hrůzy války světové,
prožívá válku hospodářskou
a trpíme všemi jejími důsledky. Nikdo
nechtěl věřit, zvláště
v dobách poválečných, že by mohlo
dojíti ještě k dalším válkám,
ale dnes vidíme, že Italie válčí
v Habeši a že Německo zneklidňuje stále
svět. Hrozí tu vážné nebezpečí
válečné. Proto my, váleční
poškozenci, kteří jsme mimo hranice Hitlerova
Německa, kde nesmí nikdo projeviti svůj názor,
upozorňujeme svět a lidstvo na nebezpečí
válečné, stavíme lidstvu oběti
války před oči, proto, aby zadrželo
a nedopustilo, aby znovu tekla krev na bojištích potoky
a aby lidstvo prožívalo opětně všechny
hrůzy války.
My českoslovenští váleční
poškozenci jsme toho názoru, že jedině
v demokracii můžeme dosíci splnění
všech oprávněných požadavků
a že jediné v demokracii můžeme zabrániti
válkám, a proto bez rozdílu usilujeme a snažíme
se, aby naše demokracie byla posílena, a jsme také
jejími propagátory.
V debatě bylo zdůrazněno, že je nám
třeba míru. Ano, my váleční
poškozenci celého světa stojíme tu lidstvu
před očima jako výstražné znamení,
žádáme, aby byl zachován mír.
My českoslovenští váleční
poškozenci po tomto míru toužíme, stojíme
neochvějně za naší zahraniční
politikou, která usiluje o zachování míru
a zabránění válce. Přitom však
naprosto upřímně mluvíme také
o obraně republiky a občanů této republiky.
Náš poměr k armádě je kladný,
chceme, aby byla vždy demokratickou, aby sloužila jen
zájmům republiky a obraně obyvatelstva. Víme,
co naše svoboda stála obětí; oběti
pro ni přinášeli také ti, o nichž
tu dnes jednáme. Chceme mír u nás, chceme
mír ve světě, ale prohlašujeme také,
byť i zmrzačeni, že budeme naši republiku
jak jsme to dokázali na Slovensku v r. 1919 - hájiti
proti všem nepřátelům a do všech
důsledků. Stojíme na půdě této
republiky, pro niž jsme přinášeli oběti.
Víme, že jsme na nebezpečném místě,
a právě proto upozorňujeme, že je třeba,
aby naše péče o válečné
poškozence byla vylepšena, poněvadž to je
nejlepší zárukou naší brannosti.
K projednávané osnově upozorňuji znovu,
že je to pokrok proti dnešnímu stavu, dále,
že slavná sněmovna bude míti možnost
posouditi za rok výsledky tohoto zákona, bude míti
možnost odstraniti omezení, které v dnešní
osnově zákona je dáváno, a to hranici
výdělečné neschopnosti i spolurozhodování
a zbytečné zatěžování
státní administrativy.
Navrhuji proto slavné sněmovně, aby osnova
zákona byla přijata podle zprávy výborové
tisk 357 se změnou navrženou pozměňovacími
návrhy posl. Bečko, Dubického, Stejskala,
Bezděka, Luky, Tauba a Kunze. (Souhlas.)
Místopředseda Mlčoch (zvoní):
Dávám slovo k doslovu zpravodaji výboru
rozpočtového, panu posl. Vičánkovi.
Zpravodaj posl. Vičánek: Slavná sněmovno!
V provedené rozpravě o předložené
osnově zákona, jímž se mění
nebo doplňují některá ustanovení
zákona o požitcích válečných
poškozenců, bylo se strany řečníků,
kteří se obírali věcně touto
osnovou, předneseno velmi mnoho stížností
na to, čeho předložená osnova neobsahuje.
Již ve své úvodní řeči
jsem prohlásil, že rozpočtový výbor,
jehož jménem kladu si za čest zde mluvit, uvážil
všechny tyto věci, které zde byly přednášeny,
a je si dobře vědom, že předložená
novela zákona neobsahuje všecko, co by znamenalo splnění
oprávněných přání a
požadavků válečných invalidů.
Zdůraznil jsem také, že se to stalo jenom proto,
že dnes není možno všechna oprávněná
přání splnit, a vyslovil jsem očekávání,
že po zkušenostech, které budou získány
prováděním tohoto zákona, bude předložen
nový zákon, kterým se všecky dosavadní
křivdy budou léčiti a odstraňovat.
Při tom musím prohlásiti, že rozhodně
odmítám tvrzení pánů komunistických
řečníků, jako by těmito opatřeními,
jimiž se zlepšuje péče o válečné
poškozence, měla se činiti nějaká
psychologická nebo mravní příprava
k nové válce. Takových prostředků
v našem státě, v demokratickém státě,
užívat nemusíme a nebudeme.
Rozhodně odmítám tvrzení, že
je to snaha přesvědčiti brance, že mají
svoje kosti klásti na oltář kapitalismu.
Takového oltáře v naší republice
nemáme. Je-li tu nějaký oltář,
pak je to jenom oltář vlasti (Potlesk) tak,
jak ho mají současně v Rusku, a nebudeme
diskutovat, zda a za jakou cenu ti, kterým leží
na srdci osud tohoto státu, položí své
životy a všecko, co mají, na tento oltář
vlasti. Jistě ne za cenu slibovaných invalidních
rent. Jsem pevně přesvědčen, že
obrovská většina obyvatelstva tohoto státu
lne ke svému státu, lne k demokratické formě
státní a že kdyby tato byla ohrožena,
bude ji brániti, bez slibování invalidních
rent. Odmítám proto takové tvrzení
co nejrozhodněji.
Jménem výboru rozpočtového doporučuji
znovu slavné sněmovně, aby předloženou
osnovu zákona přijala v tom znění,
jak jej přijaly výbory soc.-politický a rozpočtový,
se změnou navrženou pozměňovacími
návrhy posl. Bečko, Dubického, Stejskala,
Bezděka, Luky, Tauba a Kunze. (Souhlas.)