Místopředseda Mlčoch (zvoní):
Přistoupíme ke hlasování.
Sněmovna je způsobilá se usnášeti.
Osnova zákona má 4 články, nadpis
a úvodní formuli.
Byly podány pozměňovací a doplňovací
návrhy.
O osnově míním dáti hlasovati takto:
Nejprve o čl. I v úpravě návrhu posl.
Vodičky a Schenka.
Nebude-li přijata, budeme hlasovati o témže
článku v úpravě návrhu posl.
Bečko, Dubického, Stejskala, Bezděka,
Luky, Tauba a Kunze.
Nebude-li ani ta přijata, hlasovali bychom o čl.
I podle zprávy výborové.
Pak budeme hlasovati o čl. II až IV osnovy, o nadpisu
a úvodní formuli zákona podle zprávy
výborové.
Nakonec odděleně o doplňovacích návrzích
posl. Vodičky a Schenka k čl. I a III.
Jsou proti tomuto pořadu hlasování námitky?
(Námitek nebylo.)
Není jich.
Přikročíme ke hlasování.
Kdo souhlasí s čl. I v úpravě návrhu
posl. Vodičky a Schenka, nechť zvedne ruku.
(Děje se.)
To je menšina. Zamítnuto.
Kdo souhlasí s čl. I v úpravě návrhu
posl. Bečko, Dubického, Stejskala, Bezděka,
Luky, Tauba a Kunze, jehož přijetí doporučují
pp. zpravodajové, nechť zvedne ruku. (Děje
se.)
To je většina. Čl. I přijat jest
v úpravě návrhu posl. Bečko, Dubického,
Stejskala, Bezděka, Luky, Tauba a Kunze.
Kdo souhlasí s čl. II až IV osnovy, s nadpisem
a úvodní formulí zákona podle zprávy
výborové, nechť zvedne ruku. (Děje
se.)
To je většina. Přijato.
Kdo souhlasí s doplňovacím návrhem
posl. Vodičky a Schenka k čl. I, nechť
zvedne ruku. (Děje se.)
To je menšina. Zamítnuto.
Kdo souhlasí s doplňovacím návrhem
posl. Vodičky a Schenka k čl. III, nechť
zvedne ruku. (Děje se.)
To je menšina. Zamítnuto.
Tím posl. sněmovna přijala tuto osnovu
zákona ve čtení prvém.
Zároveň vyřízen jest iniciativní
návrh tisk 146.
Předsednictvo se usneslo podle §u 54,odst. 1 jedn.
řádu, aby o této naléhavé osnově
bylo čtení druhé provedeno v téže
schůzi.
Přistoupíme proto ihned ke čtení druhému.
Ad 1. Druhé čtení osnovy zákona,
kterým se doplňují některá
ustanovení zákona ze dne 20. února 1920,
č. 142 Sb. z. a n., o požitcích válečných
poškozenců, ve znění zákona ze
dne 25. ledna 1922, č. 39 Sb. z. a n. (tisk 357).
Zpravodaji jsou: za výbor soc.-politický p. posl.
Neumeister, za výbor rozpočtový p.
posl. Vičánek.
Jsou nějaké návrhy oprav nebo změn
textových?
Zpravodaj posl. Neumeister: Nejsou.
Zpravodaj posl. Vičánek: Není jich.
Místopředseda Mlčoch (zvoní):
Návrhů není.
Kdo ve druhém čtení souhlasí s osnovou
zákona tak, jak ji posl. sněmovna přijala
ve čtení prvém, nechť pozvedne ruku.
(Děje se.)
To je většina. Tím posl. sněmovna přijala
tuto osnovu zákona také ve čtení
druhém.
Zbývá ještě hlasovati o resolucích,
a to jednak o třech resolucích výboru soc.-politického,
otištěných ve zprávě výborové,
jednak o resolučních návrzích podaných
posl. Vodičkou a Schenkem.
Žádám o přečtení podaných
resolučních návrhů.
Zástupce sněm. tajemníka dr Záděra
(čte): Resoluční návrhy
posl. Vodičky a Schenka:
1. Příjmová hranice válečných
poškozenců podle § 2 zák. o požitcích
válečných poškozenců budiž
u všech kategorií zvýšena na 14.000 Kč
ročně u živitelů rodin a na 12.000 Kč
ročně u osob nejsoucích živiteli rodin.
2. Vláda se vyzývá, aby v dohodě s
ústředními organisacemi válečných
poškozenců nejpozději do tří
měsíců předložila návrh
zákona, jímž by byly zvýšeny důchody
všech válečných poškozenců,
vykazujících ztrátu výdělečné
schopnosti do 85%.
Místopředseda Mlčoch (zvoní):
Žádám pp. zpravodaje, aby se o těchto
resolucích vyslovili.
Zpravodaj posl. Neumeister: Navrhuji zamítnutí.
Zpravodaj posl. Vičánek: Rovněž
navrhuji zamítnutí.
Místopředseda Mlčoch (zvoní):
Přistoupíme ke hlasování..
Kdo souhlasí se třemi resolucemi výboru soc-politického,
otištěnými ve zprávě výborové,
nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. Resoluce tyto jsou přijaty.
Kdo souhlasí s resolučním návrhem
posl. Vodičky a Schenka o příjmové
hranici válečných poškozenců,
nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je menšina. Zamítnuto.
Kdo souhlasí s resolučním návrhem
týchž poslanců o zvýšení
důchodů všech válečných
poškozenců, vykazujících ztrátu
výdělečné schopnosti do 85 procent,
nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je menšina. Zamítnuto.
Tím jest vyřízen 1. odstavec pořadu.
Nebude-li námitek, přistoupíme nyní
k projednávání odst. 3 pořadu. (Námitek
nebylo.)
Námitek není.
Budeme tedy projednávati 3. odstavec pořadu, jímž
jest:
3. Zpráva výborů soc.-politického
a rozpočtového o vládním návrhu
(tisk 329) zákona o stavebním ruchu (tisk 363) [podle
§u 35 jedn. řádu].
Podle usnesení předsednictva navrhuji, aby jednání
o této osnově sloučeno bylo s jednáním
o osnově, která jest na pořadu jako další
odstavec, to jest:
4. Zpráva výboru soc.-politického o vládním
návrhu (tisk 350) zákona, kterým se prodlužují
a doplňují zákony týkající
se bytové péče (tisk 364) [podle §u
35 jedn. řádu].
Sloučené projednávání navrhuji
proto, že jde o osnovy věcně spolu souvisící.
Jsou snad nějaké námitky proti návrhu
na sloučené projednávání těchto
dvou odstavců? (Námitek nebylo.)
Není jich.
Projednávání bude tedy podle návrhu
sloučeno.
Zpravodaji při odstavci 3 pořadu jsou: za výbor
soc.-politický p. posl. Frant. Langr, za výbor
rozpočtový p. posl. Křemen.
Dávám slovo prvému zpravodaji, za výbor
soc.-politický, p. posl. Fr. Langrovi.
Zpravodaj posl. Fr. Langr: Slavná sněmovno!
Veřejnost není jednotná v názoru o
prospěšnosti a účelnosti dalšího
podporování stavebního ruchu státem.
Jsou mnozí, kteří se domnívají,
že stát vykonal již dosti pro stavební
ruch a že by nyní otázka rozvoje měla
býti ponechána k řešení soukromému
podnikání. Tento názor odůvodňují
tím, že již vlastně není nedostatek
bytů, nýbrž naopak, že jsou prázdné
byty, které nemohou býti pronajaty.
Toto tvrzení odpovídá pravdě pouze
částečně. Je pravda, že jsou
již volné byty, které není možno
pronajati, není to však proto, že by bytů
byl nadbytek, nýbrž proto, že byty jsou příliš
drahé se zřetelem na dnešní těžké
hospodářské poměry. Bytů laciných
je dosud veliký nedostatek. Úmyslně neříkám
bytů malých, protože jsem toho mínění,
že by i největší chuďas měl
míti možnost bydleti tak, aby tím netrpělo
zdraví jeho rodiny a veřejná morálka.
Proto osnova zákona, kterou právě slavná
sněmovna má projednati, chce umožniti stavbu
domů s malými a tudíž lacinými
byty. V osnově jsou některá ustanovení,
podle kterých bude možno opravdu dosíci značných
stavebních výsledků.
Soc.-politický výbor projednal vládní
návrh velmi podrobně a usnesl se doporučiti
jej slavné sněmovně s některými
změnami, které znamenají podstatné
zlepšení.
Hlava I o opatření stavenišť, jakož
i hlava II o stavebních úlevách nedoznaly
proti dosavadnímu zákonu změn. Ustanovením
hlavy III o daňových úlevách mělo
býti zkráceno podle vládního návrhu
osvobození od domovní daně a přirážek
z 15 let na 12 let, jde-li o stavby uvedené v §u 134
zákona čís. 76 ze dne 15. června 1927,
a z 25 let na 24 léta, jde-li o stavbu domů s malými
byty a malými provozovnami podle §u 136 téhož
zákona. Výbor soc. politický usnesl se po
dohodě referenta s ministrem financí doporučiti
slavné sněmovně, aby setrvala na dosavadním
stavu 15 a 25 let.
Podle vládního návrhu neměly býti
již dále tyto stavby osvobozeny od dávky z
nájemného a z používaných místností.
Výbor soc. politický také v tomto případě
rozhodl po dohodě referenta s ministerstvem financí
a ministerstvem vnitra doporučiti slavné sněmovně,
aby stavebníci podle tohoto zákona osvobozeni byli
jako dosud na dobu desíti let, jde-li o stavby podle §u
134, a na dobu 20 let, jde-li o stavbu podle §u 136 zákona
čís. 76. Výbor soc. politický dospěl
ke svému rozhodnutí doporučiti tyto změny
po bedlivé úvaze z obavy, že by zkrácením
daňového osvobození a zrušením
osvobození od dávky z nájemného utrpělo
silně očekávané oživení
stavebního ruchu.
Podle hlavy IV o státní záruce bude stát
dále poskytovati pouze záruku do 40 resp. 50 procent
stavebních nákladů bez jakékoliv jiné
podpory.
Nejcennějším ustanovením jest v osnově
hlava V o bytové péči o chudé. Podle
ustanovení této hlavy V poskytuje stát stavebníku
velkou podporu, mnohem větší, než poskytoval
podle zákona z r. 1930. Předně tím,
že zaručená zápůjčka může
býti tak vysoká, aby s předcházejícími
zápůjčkami byl plně uhrazen stavební
náklad mimo stavební pozemek. To znamená,
že stavebník nemusí míti mimo pozemek
žádných vlastních prostředků.
Další velká podpora, kterou stát poskytuje,
spočívá v tom, že stát bude přispívati
na uplácení anuit částkou nepřevyšující
3% celého stavebního nákladu, a to po celou
dobu, pokud nebudou splaceny veškeré hypotekární
zápůjčky. Podle zákona budou také
obce zavázány přispívati ke zlevnění
nájemného jedním procentem. Důsledkem
této velké podpory státu a obcí bude,
že v domech podle těchto ustanovení postavených
bude vyměřena činže pouze ze 2% celého
stavebního nákladu, takže tím docílíme
skutečně levných bytů pro chudé.
Další nezbytnou podmínkou k získání
pokud možno nejlacinějších bytů
pro chudé jest, aby stavebník úzkostlivě
dbal, aby stavba provedena byla co nejúsporněji,
zejména, aby stavební pozemek nebyl přeplacen
a aby bylo postupováno co nejkorektněji při
zadávacím řízení.
Soc.-politický výbor škrtl ve vládním
návrhu ustanovení, že výjimečně
může býti státní příspěvek
na stavby podle této hlavy zákona udělen
obecně prospěšnému stavebnímu
spolku, a svěřil provádění
staveb pouze obcím. Vítáme s radostí
skutečnost, že podle této osnovy zákona
bude možno postaviti za značné podpory státu
domy s lacinými byty pro chudé. Nejsme však
nikterak nadšeni, že můžeme stavěti
pouze byty s nejmenší obytnou plochou, která
je stanovena 24 m2, po případě
rozšířenou o další místnost
o 10 m2. Víme, že tím nezvyšujeme
bytovou kulturu, což by muselo v dobách normálních
býti předním naším úkolem.
Uvážíme-li však, jak strašlivě
působila hospodářská krise právě
v tomto směru, musíme být pro tuto dobu spokojeni
alespoň s tím, co budeme moci podle zákona
udělati.
R. 1930 měli jsme ve 104 obcích, které mají
přes 10.000 obyvatel, pouze 2650 rodin s 9000 příslušníky,
které byly ubytovány nouzově. Podle výsledku
provedeného šetření máme dnes
v těchže městech již 19.915 rodin s 82.628
příslušníky, které bydlí
nouzově. Postarati se pomocí tohoto zákona
o tyto rodiny bude první povinností obcí.
Nesmíme si však zapírati, že tímto
zákonem uvalujeme na obce značné břemeno
a že bychom se tudíž měli snažiti,
kde je to jen možné, obcím pomáhati.
Lituji proto, že ve výboru soc.-politickém
nebylo možno přes veškeré naše úsilí
dosíci dohody, aby již v tomto zákonně
vyřešena byla otázka t. zv. stavební
uzávěry pro velká města jako je Praha,
Brno, Bratislava, Plzeň a Mor. Ostrava. Považuji tento
požadavek velkých měst za nejvýš
oprávněný. Není prostě udržitelné,
aby pro zájmy několika lidí, kteří
spekulují se stavebními pozemky, byly finančně
zatěžovány obce, jejichž finanční
poměry jsou velmi neutěšené a které
by mohly finančních prostředků, takto
zbytečně vynaložených, použíti
k užitečnějším a potřebnějším
účelům. Budeme naléhavě žádati,
aby tato důležitá otázka byla co nejrychleji
vyřešena zvláštním zákonem.
Také podle hlavy VI, jednající o podpoře
na usídlení nezaměstnaných, bude možno
poskytovati lidem potřebným velké výhody.
Stát zde poskytuje obcím příspěvek
na stavbu rodinných domků, s podlahovou plochou
o 40 m2 a s potřebným hospodářským
příslušenstvím, určených
pro nezaměstnané a polozaměstnané
a na opatření zemědělské půdy
k obdělávání ve výměře,
která by stačila alespoň k částečné
obživě rodiny. Stát zde poskytuje záruku
50% a s předcházejícími zápůjčkami
do 90% stavebního nákladu, bude však do toho
počítána také cena zemědělské
půdy. Mimo tuto záruku bude stát poskytovati
přímou roční podporu, nepřesahující
3% nákladu, jako na stavby podle hlavy V. Tato podpora
bude také poskytována na zemědělskou
půdu. Veškeré záruky státu podle
tohoto zákona nesmějí přesahovati
částku 300 mil. Kč.
Ustanovení hlavy VII o rozhodčích soudech
mzdových přejata jsou z dosavadního zákona.
Jak z uvedeného patrno, věnují stát
i obce na podporu stavebního ruchu značné
částky. Každý rozumný občan
musí tuto dobrou snahu státu plně oceniti.
Podporou stavebního ruchu pro chudé a nezaměstnané
řeší stát otázku bydlení
naší chudiny, zejména pro dobu, kdy likvidací
zákona o ochraně nájemníků
bude tato otázka nejpalčivější.
Podporou stavebního ruchu řeší se však
také alespoň částečně
otázka nezaměstnanosti, a to nejen dělnictva,
nýbrž také malých a středních
živností.
Když již mluvím o poskytnutí možnosti
práce, dovolte mně, slavná sněmovno,
abych upozornil ještě na jednu věc, kterou
považuji za nejdůležitější.
Je to obava, že podstatná část peněz,
které stát a obce budou věnovati k účelům
stavebním, poplyne do bezedných kapes spekulantů
se stavebními pozemky a kartelovaných výrobců
stavebních hmot. (Tak jest!) Zde hrozí veřejnému
zájmu velké nebezpečí. Je zajímavé,
že v poslední době stoupla cena téměř
všech stavebních hmot. Nejkřiklavější
je to ovšem u cementu, který je nejdůležitější
součástkou stavebních potřeb. Je přímo
neslýchanou provokací celé veřejnosti,
která tolik trpí těžkými hospodářskými
poměry, že si kartel výrobců cementu
dovoluje zvýšiti tak enormně ceny. Charakteristické
při tom jest, že pánům ani nenapadlo,
aby upravili bídné mzdy svých zaměstnanců,
dělníků i úředníků.