Ku konci bych se chtěl zmíniti ještě
o otázkách živnostenských, zejména
o významu odboru obuvnického, krejčovského
a jiných. Naši obuvníci si stěžují,
že státní správa jim znemožňuje
vycházeti po dobrém s vojenskými úřady.
Všimněme si, jaké byly dříve
ceny, jaké jsou dnes a jaké jsou příčiny
případných stížností.
Za vojenské vysoké boty s podšívkou
se r. 1930 platilo obuvníkům 236 Kč, r. 1936
pouze 126 Kč. Za vysoké boty bez podšívky
se platilo r. 1930 217.60 Kč, r. 1936 pouze 115 Kč.
Při tom r. 1930 stála stopa jádrové
kraviny 11 až 13 Kč, kdežto dnes stojí
9 až 11 Kč. Podešev tříslový
stál r. 1930 asi 40 Kč 1 kg, dnes 38 Kč.
Ceny surovin byly tedy sníženy poměrně
málo, naproti tomu však vojenská správa
velmi podstatně snížila výplatu našim
obuvníkům, a nebýti nepatrného příplatku,
který dostávají tito drobní živnostníci
od ministerstva obchodu, nemohli by naši obuvníci
vůbec vojenskou obuv dodávat.
Zajímavé je, že - ministerstvo nár.
obrany lpí na tom, aby vojenská obuv byla vyráběna
výhradně z kůže dobré, vyráběné
tříslem. Bohužel moderní racionalisační
výroba, která převládá v Československé
republice, zatlačila tříslovou výrobu
a dnes máme u nás jen 5 továren, které
se touto výrobou zabývají. Ale horší
důsledek má pro nás okolnost, že vyvážíme
naši dobrou surovinu, naše surové kůže
za hranice a že z ciziny kupujeme kůže spatné,
ze kterých se pak má vyrábět obuv
pro naše vojáky. A nejsmutnější
je, že tyto dobré kůže vyvážíme
do Německa, že vyvážíme je k vyzbrojení
německé armády, která ohrožuje
naši Československou republiku. V tom je nutno také,
aby se stala určitá náprava, je nutno, aby
po této stránce věnovala se této otázce
větší pozornost.
Vedle našich obuvníků jsou to krejčí,
kováři a sedláři. I po této
stránce musíme věnovati pro budoucnost živnostenskému
dorostu větší pochopení. Není
možno, aby armáda zde jedenkráte stála
a neměla tak zv. profesionistů, aby armáda
neměla dobrých krejčí, obuvníků,
sedlářů a jiných profesionistů,
na které v době války je nutno počítati
a bez kterých armáda se nemůže obejíti.
Probereme-li tyto jednotlivé věci, dospějeme
k tomuto závěru: je nutno, aby po uzákonění
osnovy zákona o obraně státu naše vláda
zabývala se dalšími problémy. Musí
se zabývati novelisací automobilového zákona,
musí býti provedena úprava silniční
a musí býti věnována péče
letecké službě, musí býti řešena
otázka elektrisace československého venkova,
musí býti vyřešen zákon nemocniční,
musí býti proveden zákon o výrobě
radioaparátů, musí dojíti k uzákonění
návrhu zákona o elektrotechnické živnosti,
je nutno řešiti otázku podpory našeho
hasičstva a sborů samaritánských,
ale je také nutno, aby řešena byla otázka
dodávkového řádu, aby tento vyhovoval
potřebám drobného a středního
živnostnictva.
Ke konci chtěl bych ještě se zmíniti
o otázkách daňových, o kterých
se mluví v §u 115 osnovy. Je pravda, že ústavně-právní
výbor bude ještě pilovati na předložené
osnově, že ještě dojde v těchto
hodinách ke změně některých
paragrafů, a je nutno vysloviti obavu, kam by to vedlo,
kdyby byla dána úplná vůle naší
byrokracii, kdyby nebylo možno určitými zásahy
se strany sborů zákonodárných dojíti
k regulaci otázek daňových.
Mám před sebou dva případy, které
charakterisují, jakým způsobem se provádí
v našem státě berní prakse. Berní
správa v Praze II sděluje obchodníku zbožím
textilním a pleteným, že zaplatil sice částku
na dani obratové ve výši 9.337 Kč, ale
poněvadž měla býti zaplacena tato splátka
11. srpna, byla však zaplacena 12. srpna, předepisuje
mu 5 %ní zvýšení daně, které
činí 466.85 Kč. Tedy za to, že obchodník
neměl 11. srpna peníze v pokladně a odevzdal
je 12. srpna, páni byrokraté na berní správě
v Praze II předepíší mu pokutu ve výši
500 Kč. Ale zajímavé je ještě
to, že tento obchodník měl přeplacenou
daň na jiném kontě na dani přímé
ve výši skoro 9.000 Kč. Tedy nemohla berní
správa, resp. berní úřad s tohoto
konta převésti položku na zaplacení
daně z obratu? To neudělal, ale tomu obchodníkovi
za to, že o den později vyřídil platbu,
dal 500 Kč pokuty.
Mám zde však jiný případ a řekl
bych případ ještě drastičtější,
z malého městečka v Podbrdí, z Rožmitálu.
Je tam zámečník, který dluhoval určité
daňové nedoplatky. Berní úřad
v Březnici mu vyhrožoval, že mu dá do
prodeje jeho majetek. Poplatník odešel do záložny
a sjednal tam, aby za daňové nedoplatky do vyřízení
odvolání záložna ručila. Záložna
mu vydala potvrzení, poplatník toto potvrzení
odevzdal v dobré vůli bernímu úřadu
v Březnici a berní úřad nařídil,
aby záruční list byl proplacen. Pro toho
malého živnostníka znamenalo to proplacení
20.000 Kč na daních. A když částka
byla proplacena, napsala berní správa poplatníkovi,
že jeho žádost o vyřízení
rekursu a odvolání se zamítá, a zamítá
se také žádost o odpis daně, poněvadž
daňové nedoplatky jsou již zaplaceny. A dnes,
vážení, tento muž, kterému je 77
roků, poplatník, který stojí přímo
nad hrobem, dožaduje se, aby zde bylo uznáno právo
a aby nebyl vyhnán ze svého domečku, poněvadž
již nemůže ve své živnosti jako strojní
zámečník pracovat. Proč uvádím
tyto dva případy? Mohl bych jich uvésti více.
Uvádím je proto, abych zde dokumentoval, jak nešťastně
naše byrokracie zasahuje a jak nešťastně
mezi občanstvem šíří nespokojenost.
Jestliže máme dojíti k brannosti národa,
jestliže máme národ vychovat pro to, aby se
v dohledné době postavil na obranu státu,
můžeme to udělati jenom tenkráte, jestliže
se tento národ bude ve svém státě
cítiti také jako doma. Spokojenost občanstva
zabezpečuje jeho brannost. Co je nám platno, jestliže
chodíme mezi lid, jestliže na táborech lidu
vyzýváme národ k brannosti, voláme
jej k povinnosti ve prospěch státu, jeho suverenity,
když na druhé straně nešťastnými
zákroky naší finanční byrokracie
tato brannost národa je podlamována? (Potlesk.)
V tomto směru je nutná náprava. V tomto
směru je nutno, aby naše republikánské
úřady se umoudřily a aby zjednaly právo
všude, aby dovedly chápat člověka, aby
dovedly vycítit, kdy je nutno zasáhnout, ale aby
dovedly také vycítit, kdy je nutno, jak se říká,
uvolnit. Jsouce si vědomi všech okolností,
za kterých nám byla předložena osnova
zákona na ochranu státu, jsouce si vědomi,
že postupujeme vládě a orgánům
jí určeným kus své vlastní
pravomoci, děláme to jenom proto, že víme,
že zákona bude upotřebeno tehdy, kdy toho bude
nejnutněji zapotřebí. Rádi se vzdáme
dočasně svých práv, abychom zachovali
práva a svobodu našemu národu pro budoucnost.
Jménem živnostensko-obchodnického stavu, jménem
strany živnostenské, která mnoho si má
stěžovati do nynějšího režimu,
prohlašuji, že i za cenu těchto obětí
budeme pro osnovu hlasovati. (Potlesk.)
Místopředseda Mlčoch (zvoní):
Uděluji slovo dalšímu přihlášenému
řečníku, jímž je p. posl. Sandner.
Posl. Sandner (německy): Slavná sněmovno!
Osnova zákona o obraně státu, jež nám
byla předložena k rozpravě, jest jednou z nejpronikavějších
osnov, které byly od chvíle, kdy byla usnesena ústava
státu, předloženy zákonodárným
sborům. My ze sudetskoněmecké strany uznávajíce
to zkoumali jsme předloženou osnovu se vší
svědomitostí, střízlivě a věcně
a při tomto zkoumání jsme zvláště
přihlíželi jak k situaci zahraničně
politické, tak i vnitropolitické, ve které
náš stát jest.
Chci napřed připomenouti a zmíniti se, že
by sudetskoněmecká strana byla bývala ráda
ochotna uděliti svůj souhlas k osnově zákona
o obraně státu, poněvadž se zásadně
kladně stavíme k právu každého
státu, aby se všemi prostředky, které
má po ruce, bránil tam, kde se cítí
ohroženým. Vycházejíce z této
situace, jak se jeví v zahraniční a vnitřní
politice, nemohli bychom zásadně naprosto nic namítati
proti osnově zákona o obraně státu.
Jen se domníváme, že takový zákon
musí býti vždy v souladu s danými politickými
předpoklady, s nimiž musíme počítati.
Uznáváme veskrze nejistou zahraničně-politickou
situaci, jaká jest dnes v Evropě, která jest
na přelomu. Souhlasíme veskrze s vývody soc.
demokratického řečníka, když
prohlašuje, že Společnost národů
selhala, že kolektivní bezpečnostní
smlouvy nedovedou dnes poskytnouti jednotlivým státům
tu míru bezpečenství, na kterou se pomýšlí.
Vycházeje z tohoto poznání měl by
každý stát pečovati o svou bezpečnost.
Tyto myšlenky nejsou pro nás ostatně nové
a domnívám se, že jsme je již vyslovili,
že jsme již dříve na ně ukázali,
když německá soc. demokracie je dnes konečně
také jednou vzala na vědomí. (Potlesk
poslanců sudetskoněmecké strany.) Ale
i z důvodů vnitropolitických prohlásili
jsme zásadně již ve výborech, že
bychom neodepřeli svého souhlasu myšlence na
obranu státu, kdyby odpovídala daným politickým
okolnostem. Neboť víme velmi dobře, že
právě se zřetelem k vnitropolitické
situaci by bylo politicky velmi cennou událostí,
kdyby byl býval předložen zákon o obraně
státu, který by byl mohl býti přijat
všemi stranami tohoto státu. K tomu by ovšem
bylo bývalo potřebí, aby oposice byla přibrána
k poradám a projednávání návrhu
zákona tak, aby měla skutečně dojem,
že má spolu s jinými při těchto
tak důležitých rozhodnutích rozhodné
slovo. Jsouce si vědomi své situace a poměrů
mezi sudetskými Němci byli bychom rádi k
tomu přispěli, abychom prohlásili a připojili
ony podstatné a rozhodné části, které
zákonu chybí, a byli bychom jej rádi učinili
cennějším, pokud se týče jeho
jistoty a použitelnosti. Ale jak již řečeno,
nestalo se to, neboť ačkoliv se na různých
stranách tvrdilo, že zákon o národní
obraně je skutečně věcí, která
přesahuje rámec koaliční vlády,
a ačkoliv sám pan předseda vlády dr
Hodža mluvil o demarkační čáře,
na níž chtěl pro souhlas se zákonem
soustřediti všechny státotvorné strany,
musíme přece konstatovati, že i tento důležitý
a rozhodný návrh zákona byl vypracován
a projednán podle obvyklých koaličních
metod, na které jsme si v této sněmovně
již skoro zvykli. (Potlesk.)
Prohlásili nám sice, že prý tento návrh
zákona byl připraven sedmiletou prací ve
vládě, prohlásili nám sice, že
látka k němu byla ve 140 schůzích
se všech hledisek probrána. Zákonodárný
sbor měl sotva 4 neděle času, aby se zabýval
tímto návrhem zákona, byl promrskán
ve výborech a je právě promrskáván
v plenu a oposice, to si musí ujasniti, má při
těchto metodách jistotu, že má při
této osnově zákona právě tak
málo co mluviti, jako při ostatních osnovách
zákonů, které byly až dosud přijaty.
Mluvilo se zde ovšem o tom, že my, oposiční
sudetskoněmecká strana, nemáme takového
vlivu jako zástupci německé soc. demokracie.
(Slyšte! Slyšte!) Je-li soc. demokracie tak hrda
na to, že má jako vládní strana vliv
na zákon tak důležitý, vliv, který
je odpírán straně, za kterou stojí
70% Němců, je to podle mého dojmu symptom
o průběhu a vývoji hospodářství
v tomto státě. (Potlesk.) Konstatuji, že
tato osnova zákona bude pravděpodobně přijata
jako všechny dosud předložené zákony
a výsledek nebude ničím jiným než
diktátem koaliční většiny, do
nějž oposice nemá nic, ale zhola nic co mluviti,
nemluvě ani o přispění. Ministr nár.
obrany Machník prohlásil, že v politicky
nebezpečných dobách musí všechny
rozdíly mezi stranami zmizeti a smí býti
jen jedna strana: národ odhodlaný k obraně
státu. Pánové, to jsou velmi krásná
slova. Domnívám se, že neshody mezi stranami,
které mají zmizeti v případě
války, měly již zmizeti při přípravách
návrhu tohoto zákona. (Potlesk.) Konstatuji
však: činili jste již při přípravných
pracích pro tento zákon rozdíl mezi koalicí
a oposicí a tím i mezi zástupci lidu, kterým
jste přiznali právo na odpovědnou spolupráci,
a těmi, kterým jste ani neposkytli právo
zaujmouti k věcem věcné a plodné stanovisko.
Domnívám se, že snad kdysi přijde doba,
až nebude vše v pořádku a až se ukáže,
jaké slabiny má tato osnova, že se bude právem
dnešní koalici vy týkati: "Proč
jste nás nevyslechli, proč jste nevzali na vědomí
naše vážné pochybnosti, proč jste
nás vyloučili ze spolupráce na tak důležité
a rozhodující osnově?" Potom ponesou
odpovědnost ti, kteří se dnes domnívají,
že se mohou obejíti také bez oposice.
Přesto bychom byli pro osnovu zákona hlasovali,
neboť tyto věci nejsou pro nás novinkou, kdyby
- proč by to nebylo možné koalice při
přípravných pracích a projednávání
osnovy zákona věnovala svědomitému
zkoumání poměrů v tomto státě
tu náležitou péči, která by byla
mohla naplniti osnovu zákona duchem, který by byl
schopen uklidniti i obavy národnostních menšin,
obavy oposice. Kdyby duch osnovy zákona, jeho ustanovení
byla odpovídala zásadám spravedlnosti a rovnosti,
byli bychom i za těchto okolností, ač byla
oposice vyřazena, pro osnovu zákona hlasovali. Ale
tak jsme museli osnovu zkoumati především se
stanoviska sudetských Němců.
Neboť my již musíme míti na zřeteli
zájmy těchto 31/2 milionu lidí, které
jste v memorandu III prohlásili za nepostradatelnou integrující
součást tohoto státu. (Potlesk.) Naší
povinností bylo zkoumati osnovu zákonů především
s hlediska národnostní otázky, a žádný
z vás nemůže popříti, ze národnostní
otázka existuje, že je evidentní a že
je dnes ve stadiu, v jakém snad po celých 16 let
před námi nebyla. Bylo nám příkazem
povinnosti a odpovědnosti, kterou neseme, zkoumati osnovu
z těchto perspektiv. Jak se při tom věci
mají? Nemusím se odvolávati na řeči,
které jsme přednesli, nemusím se odvolávati
na to, jak jsme vám vylíčili situaci mezi
sudetskými Němci. Stačí, poukáži-li,
jaké řeči v neděli přednesli
zástupci nově konstituované mladé
aktivistické fronty. Stačí poukázati
na řeč pan a Jaksche v Podmoklech, která
není ničím jiným než slabým
odleskem řečí, které zde přednášíme
již celý rok. (Potlesk.)
Musili jsme osnovu tohoto zákona zkoumati a musili jsme
se tázati, neoživl-li také v tomto zákoně
neblahý duch národnostního záští
a nevyřešené národnostní otázky,
nelze-li také v tomto zákone zase nalézti
ono rozdělení občanů na státní
občany první a druhé třídy,
museli jsme zkoumati, zda v tomto zákoně neožil
zase duch neznalosti národnostní otázky,
a musili jsme se tak tázati nejen s ohledem na odpovědnost,
kterou máme ke svým vlastním voličům,
k sudetským Němcům, musili jsme se takto
tázati také jako volení zástupci tohoto
státu, a je dosti absurdním, že jsme si my
z oposice položili rozhodující otázky
odpovědnějším způsobem než
zástupci koalice. Domníváme se, že zákon
takového významu jako osnova zákona o obraně
státu by měl býti nejlepším zákonem,
jaký může býti vytvořen, že
by osnova zákona o obraně státu musila zkoumati
všechny předpoklady, které jsou politicky dány,
že by byla musila vzíti v úvahu všechny
politické činitele a okolnosti, které nepopiratelně
existují, že by však nemohla býti tak
upravena, jak se to stalo. Řekl bych: v zákulisí
koaliční vlády, která zvláště
v národnostních otázkách zvykla až
příliš přímo na pštrosí
politiku, strkati hlavu do písku a nebrati na vědomí
věci, které jsou nepříjemné.
Zkoumali jsme dlouho a důkladně, byli jsme si zcela
vědomi významu rozhodnutí, které jsme
měli učiniti. Byli jsme si vědomi tím
spíše váhy svého rozhodnutí,
ježto jak prohlášení pana předsedy
vlády dr Hodži, tak i různé hlasy
českého tisku nás naprosto nenechávají
v nejistotě o tom, jaká váha se bude rozhodnutí
naší strany v této otázce přikládati.
Často padlo slovo, že buď " ano" nebo
"ne" rozhoduje o loyalitě nebo illoyalitě
určité strany. Nedopustili jsme, aby tyto věci
měly na nás nějaký vliv. Zkoumali
jsme věci, jak jsme nejlépe mohli, a dospěli
jsme k závěru, že osnova, o níž
debatujeme, neodpovídá dvěma politickým
předpokladům, které jsou již jednou
v tomto státě dány, protože prostě
pomíjí, jak jsem se již zmínil, politické
události a protože byl vytvořen zákon,
který sice na jedné straně buduje tím,
že mobilisuje byrokracii, na druhé straně však
zároveň boří, protože velkou
část občanstva přivádí
do nálady, která není zrovna vhodná
pro pozdvižení brannosti, branné pohotovosti
tak, jak si ji všichni přejeme.
Především to byly důvody našeho
národnostně politického hlediska, které
nás přivedly k tomuto poznatku. Předložená
nám osnova zákona je plna možných a
podmíněných ustanovení. Chybí
však všechna jasná ustanovení, kde a kdy
jest jednotlivých zákonných ustanovení
užíti. Ačkoliv jsou v osnově obsaženy
nejtěžší zásahy do soukromého
života jednotlivcova, ačkoliv obdařuje byrokracii
a řadu činitelů skoro neuvěřitelnou
mocí, chybí v osnově především
nedvojsmyslná a jasná ustanovení, která
jsou zárukou, že se zákona nebude národnostně-politicky
zneužívati. Ve státě, v němž
jsou vnitřní poměry tak utvářeny,
že se neuznává národnostní otázka,
byly by ty věci snad méně povážlivé
a byli bychom méně nedůvěřiví.
Ale ve státě, kde jsou poměry utvářeny
tak jako u nás, kde existuje tak dalekosáhlý
národnostní problém jako u nás, takový
stát nemůže tvořiti zákony, které
mají eventuální a podmíněná
ustanovení a které skýtají možnost
pro odnárodňování a národnostní
křivdy. Tím nemá býti řečeno,
že zákonodárci sami mají tyto špatné
a zlé úmysly. Ale kdo z vás bude moci zabrániti,
aby podřízené orgány, aby venku páni
okresní hejtmani a komisaři nezneužívali
zákona, který skutečně může
sloužiti k ještě většímu prohloubení
propasti mezi národy, než tomu již je, a může
vytvořiti poměry, které nejen dají
vzniknouti psychose, ale které i mohou z této psychosy
vyvoditi důsledky. Nezabývali jsme se přece
těmi věcmi teprve od včerejška. Máme
přece své zkušenosti. Věci se mají
přece tak, že v těch 16 letech, která
jsou za námi, a zvláště pak v poslední
době je řada příkladů pro to,
jak může býti zákonných ustanovení,
nařízení a výnosů s národnostního
hlediska zneužíváno. Domníváme
se, že zákon bude pro určité lidi, kteří
venku pracují, neustálým pokušením,
aby ustanovení jeho paragrafů národnostně-politicky
zneužívali.
Zákon bude, a v případě války
tomu nebudete moci zabrániti, jednoho dne dole v malém
měřítku zneužit jako nástroj
odnárodňování. Myslím zde jen
na § 19, na definici státní nespolehlivosti,
myslím na všechny části zákona,
které jsou způsobilé vyvolati závěry,
podle kterých nejen desetitisíce, nýbrž
statisíce pracujících ztratí zaměstnání,
myslím na př. na to, že se právě
německá soc. demokracie před hodinou na to
odvolávala, že se podařilo vlivu vládních
stran dosáhnouti, že byla z §u 19 vypuštěna
definice, která se vztahuje na členy rozpuštěných
stran se zpětnou platností. Krásný
úspěch! Toto ustanovení bylo sice z textu
§u 19 vypuštěno, bylo však za to pojato
do důvodové zprávy a skýtá
tak podřízeným orgánům možnost,
aby si přesto počínali tak, jak to bylo původně
zamýšleno. (Potlesk.) Nevím, je-li vám
jasno, co to znamená. Domnívám se, že
každému rozumnému člověku je
jasno, že nelze každého jednotlivého člena
kdysi rozpuštěných stran považovati za
nepřítele státu, každý rozumný
člověk bude věděti, že je šílenstvím
označiti předem těchto 150.000 až 200.000
lidí s jejich členy rodiny za nepřátele
státu. Prohlašuji: Není-li zde nepřátel
státu, získáte si je takovými ustanoveními.
(Potlesk.) 150.000 lidí označujete předem
jako nespolehlivé, jako nepřátele státu,
proti kterým nutno použíti tohoto zákona.
Pánové, táži se vás: Co se má
státi s hlavami těchto 150.000 lidí v této
době krise a všeobecné hospodářské
nouze? To nazýváte zákonem o obraně
státu! K tomu ještě, pánové,
přistupují ustanovení především
VI. hlavy: vytvoření pohraničního
pásma, což neznamená nic jiného než
vytvoření dvojího území s dvojím
právem; vlastního území s plným
právem a pohraničního území
s menšími právy. K tomu přistupují
všechna ustanovení, ke kterým jsme již
ve výborech zaujali stanovisko a která nejsou schopna
splniti a dosáhnouti toho, co se touto osnovou zákona
zamýšlelo.
Řekl jsem již, že netvrdíme, že tu
jsou konkretní úmysly, aby zákon byl národnostně
politicky zneužit. Ale víme právě tak
dobře, že žádný z vás, který
nás ujišťuje svými dobrými úmysly,
nemůže převzíti záruku, že
se zákona nebude zneužívati. Zkušenosti,
které jsme získali, mluví za celé
svazky. Máme již po léta zákon na ochranu
republiky. Co se stalo z tohoto zákona a z jeho použití?
Kryje se to s úmyslem zákonodárcovým,
používá-li se zákona na ochranu republiky
na př., nosí-li mladíci bílé
punčochy, nebo když někdo na Šumavě
nosí hubertusový plášť, jehož
kožené knoflíky mají řemínky
náhodou spleteny v podobě skobového kříže?
Každý Čech, který nosí hubertus,
má tytéž knoflíky. Anebo odpovídá
to zákonu na ochranu republiky, byly-li v Krnově
konány domovní prohlídky, protože několik
mladých lidí zpívalo na návsi písničku.
jejíž konečný verš zněl:
Zicke, zacke, zicke, zacke, hei, hei, hei! Nestydíte se
tvrditi, že toto volání je skryté provolávání
zdaru skobovému kříži. Pánové!
Jako se zde ujalo neuvěřitelné zneužívání
zákonných ustanovení, takže dnes každý
četnický strážmistr venku dělá
ochranu státu svým způsobem, právě
tak se může státi s ustanoveními tohoto
zákona, která snad byla vypracována a projednána
s nejlepší vůlí. která však
se mohou venku zítra nebo pozítří
státi nástrojem národnostně politického
zneužívání.
Domníváme se, že menšina, v jejímž
srdci stále ještě žijí trpké
zkušenosti. které jsme musili učiniti. se nemůže
spokojiti s ujišťováním a sliby, připouštím,
odpovědně myslících lidí. že
taková menšina s takovými zkušenostmi
a s takovou minulostí musí žádati záruky,
žádá-li se na ní, aby dala svůj
souhlas k takovýmto ustanovením.
Skutečnost, že na osnově není nikterak.
ale vůbec nikterak viděti. že jste odhodláni
jednati s ohledem na národnostní otázku s
otevřenýma očima, se nám zdá
býti především důležitou
a podstatnou. Osnova není nesena vůlí k rozřešení
národnostní otázky, ale staví zase
národnostní menšinu před hotové
skutečnosti, aniž jí byla poskytnuta možnost
zaujmouti rozhodné stanovisko. Bylo by bývalo záhodno
zkoumati, dříve než byl návrh zákona
předložen zákonodárným sborům.
poměry ve státě, zkoumati především
předpoklady nejen na německé, nýbrž
i na české straně. pokusiti se návrh
zákona sepsati tak, aby odpovídal těmto existujícím
psychologickým předpokladům jak u menšinového,
tak i u většinového národa. To se nestalo.
Domníváme se, že při takovém
zákoně musilo jíti o to, mobilisovati nejen
paragrafy. nejen byrokracii, nýbrž, a to především,
mělo jíti o mobilisaci lidí a lidských
srdcí. V této osnově jste však mobilisovali
jen paragrafy, jen byrokracii a veřejnou moc, zapomněli
jste vsak, že kriterium brannosti státu spočívá
na radostném a upřímném souhlasu obyvatelstva.