Předseda Malypetr.
Místopředsedové: dr Markovič,
Langr, Košek, Onderčo, Mlčoch,
Taub.
Zapisovatelé: Bergmann, Vičánek.
Členové vlády: ministři dr Dérer,
dr Kalfus.
Z kanceláře sněmovny: sněm. tajemník
dr Říha; jeho zástupci dr Mikyška,
dr Záděra.
Předseda Malypetr zahájil schůzi
ve 3 hod. 20 min. odpol. a konstatoval, že sněmovna
je způsobilá jednati.
podle § 2 odst. 4 jedn. řádu dal předseda
na dnešní den posl. dr. Hulovi, Vierecklovi,
na dnešní a zítřejší den
posl. Borkaňukovi, dr Dufkovi, Slívovi,
Polívkovi, Klimentovi, Holečkovi.
nemocí posl. Dölling a Ježek.
Lékařské vysvědčení
předložil posl. dr Neuwirth.
Do výboru branného vyslal klub poslanců
"Sudetendeutsche und Karpathendeutsche Partei" posl.
dr Köllnera a dr Peterse za posl. F. Nitsche
a Birke.
Do výboru ústavně právního
vyslal: klub poslanců komunistické strany Československa
posl. Synka za posl. Kopeckého; klub poslanců
národního sjednocení posl. dr. inž.
Touška za posl. dr Rašína.
Klub poslanců "Országos keresztény szocialista,
Magyar nemzeti párt és Zípser Deutsche Partei"
vyslal: do výboru imunitního posl. dr Holotu
za posl. Szentiványiho, do výboru rozpočtového
posl. dr Holotu za posl. A. Nitsche.
Předseda senátu NSRČ sdělil přípisy
ze dne 13. května 1936, že senát projednal
ve 32. a 33. schůzi dne 12. a 13. května 1936 a
přijal osnovy:
zákona, jímž se mění a doplňuje
zákon na ochranu republiky (tisk 188-IV sen. 1936),
zákona, kterým se mění § 23,
odst. 2 zákona o zastavování činnosti
a o rozpouštění politických stran (tisk
189-IV sen. 1936),
zákona o obraně státu (tisk 190-IV sen. 1936),
a to ve znění usneseném posl. sněmovnou.
Dotazy:
posl. Axmanna ministru soc. péče, jak se v ministerstvu
soc. péče vyřizují věci týkající
se pensijního pojištění (č. D
124-IV),
posl. dr Neumana předsedovi vlády ve věci
zrovnoprávnění t. zv. čtvrté
etapy pensistů (č. D 127-IV),
posl. Šamalíka, Bayera a Otáhala ministru školství
a nár. osvěty o snižování učení
katolické církve řídícím
učitelem Adolfem Jordánem v Jindřichově
u Hranic při školním vyučování
(č. D 128-IV),
posl. Uhlíře ministru soc. péče v
záležitosti finančního zabezpečení
domu Ch. Masarykové v Brňově na Valašsku
(č. D 129- IV),
posl. Hladkého ministru školství a nár.
osvěty ve věci přijímání
žáků na státním učitelském
ústavě v Žatci (č. D 130-IV),
posl. Jaksche ministru financí o osvobození od poplatků
podání ve věcech živelních pohrom
(č. D 125-IV).
Odpovědi:
mimin. financí na dotaz posl. Wagnera č. D 5 6 IV,
min. vnitra na dotaz posl. Jobsta č. D 87-IV.
Poštou dne 8. května 1936 rozeslána zpráva
tisk 438.
Počátkem schůze rozdány:
Interpelace tisk 430 (I až XIII).
Odpovědi tisk 425 (I až X).
Návrhy tisky 439 až 445 - přikázány
výboru iniciativnímu.
Zápis o 36. schůzi posl. sněmovny, proti
němuž nebylo námitek podle § 73 jedn.
řádu.
Těsnopisecká zpráva o 36. schůzi posl.
sněmovny.
přikázal předseda žádost kraj.
soudu v Olomouci ze dne 7. května 1936, Nt XI 27/36 za
souhlas s trest. stíháním posl. G. Böhma
pro přečin podle § 18, č. 2 a 3 zákona
na ochranu republiky (č. J 143-IV).
za souhlas s trest. stíháním posl. Szentiványiho
č. J 15-IV, pres. sdělení 8. schůze.
Předseda (zvoní): Přistoupíme
k projedná. vání pořadu.
Nebude-li námitek, budeme projednávat nejprve odst.
2 pořadu. (Námitek nebylo.)
Námitek není.
Přistoupíme tedy k projednávání
2. odstavce pořadu, jímž jest:
2. Zpráva výboru rozpočtového o
usnesení senátu (tisk 427) k vládnímu
návrhu zákona (tisky sen. 157 a 169), jímž
se mění §§ 1, 3 a 5 zákona ze dne
12. srpna 1921, č. 323 Sb. z. a n., ve znění
zákona ze dne 5. května 1933, č. 73 Sb. z.
a n., kterým se blíže upravuje dávka
z majetku a z přírůstku na majetku u majetku
zabraného (tisk 437).
Zpravodajem jest p. posl. Vičánek. Dávám
mu slovo.
Zpravodaj posl. Vičánek: Slavná sněmovno!
Předložené usnesení senátu nepřináší
vlastně nic nového. Je to třetí prodloužení
zákona ze dne 12. srpna 1921, č. 323 Sb. z. a n.,
kterým se upravuje dávka z majetku a z přírůstku
na majetku u majetku zabraného.
Podle ustanovení §u 1 tohoto zákona byla upravena
lhůta pro vybírání dávky z
majetku zabraného na dobu 10 let počínajíc
dnem 8. května 1920. Jde tu o tuto věc:
Podle záborového zákona č. 215 z r.
1919 octla se velká většina velkého
majetku pozemkového v záboru a předpokládalo
se, že v 10 letech bude celé přídělové
řízení skončeno. Podle zákona
o dávce z majetku byla tato dávka předepsána
původním majitelům velkého majetku
a měla býti také od nich vybrána.
Poněvadž však podle přídělového
zákona mnozí majitelé dřívějšího
velkého pozemkového majetku musili odstoupiti značné
části svého majetku drobným nebo větším
přídělcům, bylo nutno uprav ti otázku,
jakým způsobem se vybéře dávka
z majetku předepsaná podle platného zákona,
kterou ovšem tito majitelé nemohli platiti z celého
majetku, tedy ne z toho, který jim byl odňat. K
úpravě těchto poměrů byl právě
vydán zmíněný zákon ze dne
12. srpna 1921, který právě tyto okolnosti
upravoval. Zákon předpisoval, že dávku
z majetku ze zabraných pozemků bude vybírati
pozemkový úřad a odváděti ji
příslušnému účelu.
Jak jsem již řekl, předpokládalo se,
že pozemková reforma bude v 10 letech provedena a
že tudíž stačí úplně
10letá lhůta zákonem stanovená pro
vyřízení všech těchto záležitostí.
Časem se však ukázalo, že není
možno očekávati, aby pozemková reforma
byla provedena v stanovené lhůtě, neboť
do 10 let byla provedena pouze větší část
celého přídělového řízení.
Bylo proto nutno upraviti i otázku vybírání
dávky z majetku takhle zabraného a dosud nepřiděleného,
a to se stalo postupným prodlužováním
zákona z r. 1921. Tak byl prodloužen tento zákon
zase znovu na lhůtu 13 let a pak 5. května 1933
zákonem č. 73 byla prodloužena lhůta
na 16 let. Lhůta tato vypršela dnem 8. května
t. r. a nastával by přirozeně stav, že
by majitelé zabraného pozemku, ale dosud nepřiděleného,
musili platiti celou dávku z majetku, i z toho, který
v dalším řízení bude ještě
přidělen. To by ovšem byla vzhledem k dosavadním
16 letům určitá nespravedlnost.
Jde o to, proč nebyla dosud pozemková reforma plně
provedena a proč je potřeba zákon tento prodlužovati.
Je tu řada příčin, z nichž hlavní
jsou ovšem nevyjasněné majetkové poměry
na Slovensku, kde církevně-politické důvody,
doposud neprovedený modus vivendi a nejistota církevního
pozemkového majetku bránily pozemkové reformě.
Ale jsou tu určité smlouvy bývalého
pozemkového úřadu, dnes ministerstva zemědělství,
s určitými majiteli zabraných velkostatků
v tom smyslu uzavřené, že určité
části majetku teprve po uplynutí určité
lhůty jim budou odňaty, aby byly dány do
přídělu. Tato lhůta v mnohých
případech ještě plyne. Kdybychom dnes
nechali vypršeti platnost zákona o poměrných
odpisech dávky z majetku u velkého majetku doposud
nepřiděleného, dopouštěli bychom
se značné nespravedlnosti na dosavadních
držitelích velkého pozemkového majetku,
kteří by i z nepatrného zbytku svého
majetku musili zaplatiti celou předepsanou dávku.
Vzhledem k tomu navrhla vláda, aby zákon ze dne
12. srpna 1921, č. 323 Sb. z. a n., ve znění
zákona ze dne 5. května 1933, č. 73 Sb. z.
a n., vyl prodloužen o další 2 léta, a
to do dne 8. května 1938. Předpokládá
se - doufejme právem - že za tyto dvě léta
se přece jenom podaří úplně
zlikvidovati přídělovou agendu, že se
podaří úplně převésti
zabraný pozemkový majetek na nové nabyvatele
a tudíž i inkasovati příslušnou
dávku z majetku, připadající na takto
přidělený majetek, a odvésti ji svému
účelu.
Rozpočtový výbor projednal usnesení
senátu k tomuto vládnímu návrhu ve
schůzi dne 8. května t. r. a navrhuje slavné
sněmovně, aby usnesení senátu k vládnímu
návrhu, jímž se prodlužuje zákon
ze dne 12. srpna 1921, č. 323 Sb. z. a n., ve znění
zákona ze dne 5. května 1933, č. 73 Sb. z.
a n., o další dvě léta, bylo beze změny
schváleno. (Souhlas.)
Předseda (zvoní): K této věci
je přihlášen řečník, zahájím
proto rozpravu.
Podle usnesení předsednictva navrhuji lhůtu
řečnickou 20 minut. (Námitek nebylo.)
Námitek není. Navržená lhůta
jest schválena.
Přihlášen jest řečník
na straně "proti", p. posl. dr Neuwirth.
Dávám mu slovo.
Posl. dr Neuwirth (německy): Slavná
sněmovno!
Jsme v příjemném postavení, že
zase jednou můžeme zásadně souhlasiti
s nějakým vládním návrhem.
S tímto souhlasem spojuji ovšem zároveň
připomínku stran komise pro dávku z majetku,
jejíž častějších schůzí
bychom si přáli.
Musím přiznati, že tato osnova nebyla důvodem,
abych přerušil svou dovolenou a dostavil se sem, nýbrž
že to spíše byla tvrzení, která
pan sen. Wenderlich z komunistické strany přede
dvěma dny vyslovil v senátě. Považoval
za vhodné uvésti mne v souvislost s aférou
Fénixu. Musím k tomu poznamenati, že tajemného
ředitele Myšíka, jejž jmenoval, neznám,
ani že jsem s žádným činovníkem
Fénixu jakéhokoliv druhu, ani se společností
samou neudržoval žádných styků
ani týkajících se mého povolání,
ani společenských ani jiných. Wenderlichův
případ jest podle mého mínění
typický, typický pro komunistickou stranu Československa
a také pro náš parlamentarismus. Normální
občan se musí přísně vystříhati,
aby nepřekročil hranice, které mu ponechává
zákon o ochraně cti pro kritiku jeho bližních,
a po každé, jakmile překročí
vytyčené hranice, musí ihned snášeti
sankce tohoto zákona. Jen členům sněmoven
jest u nás vyhrazeno, aby podle své libosti poškozovali
pověst svých spoluobčanů. Chování
komunistického senátora Wenderlicha je vyložená
klukovina, proti níž zde, bohužel, nemám
zvláštní ochrany. Zmůže-li se sen.
Wenderlich na potřebnou civilní odvahu, bude,
jak doufám, tato tvrzení, která pronesl v
senátě, opakovati i jinde a tak mi poskytne příležitost,
abych ho pohnal před soud, aby dokázal pravdu svých
tvrzení. (Potlesk.)
Předseda (zvoní): Ke slovu není
již nikdo přihlášen, rozprava jest skončena.
Dávám slovo k doslovu zpravodaji p. posl. Vičánkovi.
Zpravodaj posl. Vičánek: Vzdávám
se slova.
Předseda (zvoní): Pan zpravodaj posl.
Vičánek se vzdal doslovu.
Přistoupíme tedy ke hlasování.
Sněmovna je způsobilá se usnášeti.
Osnova zákona má 3 paragrafy, nadpis a úvodní
formuli.
Poněvadž není pozměňovacích
návrhů, dám o celé osnově hlasovati
najednou podle zprávy výborové. (Námitky
nebyly.)
Námitek není.
Kdo tedy souhlasí s celou osnovou zákona, to jest
s jejími třemi paragrafy, nadpisem a úvodní
formulí podle zprávy výborové, ve
znění shodném s předchozím
usnesením senátu, nechť pozvedne ruku. (Děje
se.)
To je většina. Tím posl. sněmovna přijala
tuto osnovu zákona podle zprávy výborové
ve čtení prvém, a to ve znění
shodném s předchozím usnesením senátu.
Druhé čtení navrhnu na pořad některé
z příštích schůzí.
Tím vyřízen jest 2. odstavec pořadu.
Přistoupíme k projednávání
dalšího odstavce, jímž je:
3. Zpráva výboru imunitního o žádosti
okres. soudu v Mor. Ostravě v trest. věci posl.
Gajdy (tisk 359).
Zpravodajem výboru za nepřítomného
p. posl. dr Dufka je člen imunitního výboru
p. posl. Lichner. Dávám mu slovo.
Zpravodaj posl. Lichner: Slávna snemovňa!
Okresný súd v Mor. Ostrave žiada za súhlas
s trestným stíhaním posl. Gajdu pre
priestupok podľa §§ 1, 2 a §u 14, č.
5 zákona č. 108/1933 Sb. z. a n.
Imunitný výbor doporučuje posl. snemovni,
aby vyhovela žiadosti okres. súdu v Mor. Ostrave zo
dňa 6. decembra 1935, čís. Nt XI 84/35, za
súhlas s trest. stíhaním posl. Gajdu
pre priestupok podľa §§ 1, 2 a §u 14, č.
5 zákona č. 108/1933, lebo posl. Gajda na
verejnej schôdzi o posl. dr Marešovi použil
výroku, ktorý by ho mohol v očích
občianstva snížiť a poneváč
niet tu okolností, ktoré by odôvodňovaly
nevydanie.
Předseda (zvoní): K této věci
je přihlášen řečník, zahájíme
proto rozpravu.
Podle usnesení předsednictva navrhuji, aby lhůta
řečnická byla stanovena na 15 minut. (Námitky
nebyly.)
Námitek není. Navržená lhůta
řečnická je schválena.
Ke slovu přihlášen je na straně "proti"
p. posl. dr Branžovský. Dávám
mu slovo.
Posl. dr Branžovský: Slavná sněmovno!
Nechtěl jsem ventilovati otázku, která teď
je na tapetě. Bohužel však mechanika chodu parlamentu
i mechanika chodu výborů stává se
již tak zajímavou, že skutečně
je nutno věnovati jí pozornost.
Jsou zde různé precedenty. Stalo se - a já
právem mohu mluviti, poněvadž já jsem
se neschovával - že bylo žádáno
advokátní komorou moje vydání Řekl
jsem sám, chci býti vydán, poněvadž
věc považuji za samozřejmou, že musím
odpovídati na to, co dělám, poněvadž
jde o stavovskou věc. Bylo žádáno o
vydání p. kol. dr Mareše. Imunitní
výbor navrhl, aby nebyl vydán. A proč? Že
prý on "to" pouze formálně podepisoval.
Já znám jenom podepsati anebo nepodepsati, a to
znají snad i právníci z imunitního
výboru. Že prý to podepsal v bezvědomí,
a toto "v" tam scházelo (Posl. dr Mareš:
A co?), bez vědomí, že by se mohli advokáti
brněnské komory cítit dotčeni. Toto
zdůvodnění je juristicky i eticky velice
zajímavé. Porovnejme ty dvě imunitky - ale
to byla má vůle, abych byl vydán. Šlo
však o vydán různých jiných poslanců
pro urážku na cti nebo pro pomluvu. Vydáni
nebyli, výbor vydání nenavrhl.
Jde o imunitku našeho klubovního předsedy posl.
Gajdy a ejhle, imunitní výbor praví,
že prý není příčiny, proč
by neměl býti vydán. Jezdit na výlety
jen tak z Prahy do Ostravy a z Ostravy do Prahy je zajisté
méně pohodlné, než jezdit ze Znojma
do Brna, a vydání při technice sněmovny
lze očekávat.
Zde jde však o jinou věc, že totiž nutno
vzíti v úvahu také zájem sněmovny
samé. Ono také bude nutno ventilovat věci,
a patrně mne to bude čekat jako obhájce,
ovšem mně to nebude nemilé dělat nepříjemnosti
s důkazy pravdy, dobré víry, omluvitelného
omylu atd., ale jde o to, aby měl imunitní výbor
jedno měřítko pro všechny. Jestliže
podle ústavní listiny si máme býti
před zákonem všichni rovni, musíme si
býti také rovni před slavným imunitním
výborem. (Posl. dr Mareš: Stará prakse byla
jasná, vydávat pro soukromé urážky!)
Ale teď se nevydává. Mohl bych vám
posloužit řadou příkladů. Pro
právní nazírání pánů
v imunitním výboru je to příznačné.
Proto navrhuji, aby posl. Gajda vydán nebyl. (Potlesk
poslanců nár. obce fašistické.)