Předseda Malypetr.
Místopředsedové: Langr, dr Markovič,
Košek, Onderčo, Mlčoch,
Taub.
Zapisovatelé: Sivák, Vávra.
220 poslanců podle presenční listiny.
Členové vlády: ministři dr Dérer,
dr Kalfus.
Z kanceláře sněmovny: sněm. tajemník
dr Říha; jeho zástupce dr Mikyška.
Předseda Malypetr zahájil schůzi ve
4 hod. 10 min. odpol. a konstatoval, že sněmovna je
způsobilá jednati.
počátkem schůze: návrh tisk 448 přikázán
výboru iniciativnímu.
Předseda (zvoní): Přistoupíme
k projednávání prvého odstavce pořadu,
jímž jest:
1. Zpráva výboru rozpočtového o
usnesení senátu (tisk 433) k vládnímu
návrhu zákona (tisky senátu 171 a 182) o
výměně dluhopisů vnitřního
státního dluhu (tisk 438).
Zpravodajem jest p. posl. Martinásek. Dávám
mu slovo.
Zpravodaj posl. Martinásek: Slavná sněmovno!
Osnova zákona o výměně dluhopisů
vnitřního státního dluhu řeší
tři otázky vnitřního státního
dluhu, které dozrály k definitivní úpravě.
Předně je to formální stránka
problému úrokového. Materiálně
byl tento problém s konečnou platností rozřešen
již dříve. Jak známo, stalo se tak na
dvakrát v rámci všeobecné úpravy
úrokové míry, jejíž snižování
bylo cestou, kterou byla u nás řešena otázka
dluhů zhodnocených za hospodářské
krise. R. 1933 byla to daň kuponová, kterou byl
úrok ze státních dluhopisů snížen
o 1/6, koncem r. 1935 bylo to vládní nařízení
č. 239/ 1935 Sb. z. a n., kterým byl úrok
ze státních dluhopisů snížen
o dalších 10%, takže celkem snížení
činilo 25% a došlo se k 41/3% standardu státních
půjček. Obojí zmíněné
snížení mělo však za následek,
že se kupony nevyplácejí nyní částkami
na nich uvedenými, nýbrž se srážkami,
což ztěžuje manipulaci a způsobuje někdy
nedorozumění. Proto již v důvodové
zprávě k vládnímu nařízení
č. 239/1935 Sb. z. a n. prohlásila finanční
správa za svůj nejbližší úkol
výměnu dosavadních titrů za titry
nové, tak aby dosavadní ryzí úrok
byl zachován, aby však odpadly obtížné
srážky.
Druhou otázkou, kterou osnova řeší,
jest úprava umořování vnitřního
státního dluhu založeného. Jeho pravidelné
umořování bylo zastaveno zákonem o
půjčce práce do konce r. 1934, finančními
zákony na r. 1935 a 1936 až do konce roku 1936. Nahrazeno
bylo částečně provisoriem, totiž
přijímám státních půjček
na úhradu daňových nedoplatků podle
zákona o půjčce práce a nákupem
dluhopisů z trhu z paušální částky
k tomu určené v rozpočtech na r. 1935 a 1936.
Podle dosavadních umořovacích plánů
vyžadoval by úmor ročně asi 700 mil.
Kč, kteroužto částku v dohledné
době sotva bude lze k tomuto účelu zařaditi
do rozpočtu. Zdá se býti nezbytno, aby umořování
vnitřního státního dluhu bylo postaveno
na nový základ, t. j. rozvrženo na delší
dobu a stejnoměrněji než dosud. Již s
ohledem na přechodný dluh, značně
vzrostlý v posledních letech, jest třeba
konsolidovati vnitřní dluh založený,
jehož značná část pro svou blízkou
splatnost patřila by spíše mezi dluhy přechodné.
Konečně řeší osnova otázku
unifikace vnitřního státního dluhu
založeného. Dluh tento skládá se dnes
asi z 6 milionů kusů půjček, z toho
pod 500 Kč nominální hodnoty 1,440.000 kusů,
pod 1.000 Kč nominální hodnoty 1,900.000
kusů. Při tom se liší dobou oběhu,
způsobem umořování, úrokovou
mírou - je zde 11 stupnic od 2% do 6% - tak také
různou hodnotou - je 23 různých hodnot, od
37.50 Kč do 50.000 Kč - liší se také
výplatními termíny, zajištěním
a pod. Tyto různosti byly způsobeny neustálenými
poměry po převratu, ve kterých byly půjčky
vydávány a ve kterých bylo obtížno
vytvořiti tradici, z části také nutností
navazovati na půjčky předpřevratové
(na př. IV. státní půjčka,
vydaná k odškodnění majitelů
válečných půjček). Unifikací
zjednodušila by se a zlevnila služba státního
dluhu a získali by také majitelé.
Tento trojí úkol má býti splněn
výměnou dosavadních státních
půjček za unifikační půjčku,
která by byla vydána ve čtyřech různých
druzích, totiž jako 4 1/2%, 3 3/4%, 3% půjčka
umořitelná v 50 letech a jako 3% neumořitelná
renta. Zásadně mají býti dosavadní
půjčky vyměňovány za typ stejně
zúročitelný, hledíc k dosavadnímu
ryzímu úroku a beze všeho zkrácení
jmenovitého kapitálu. Úroky unifikační
půjčky nebudou podléhati žádným
srážkám. Výměna nevztahuje se
na půjčky, jichž dosavadní čisté
zúročení činí méně
než 3% (celkem 6 emisí, nehledíc ke stavebním
losům) a jejichž zahrnutí do unifikace pro
jejich přílišnou rozdílnost působilo
nepřekonatelné obtíže.
Pamatováno je však na mimořádnou a zcela
volnou výměnu těchto půjček
za unifikační půjčku některého
ze čtyř uvedených druhů. Výměna
má býti zásadně dobrovolná,
to je majitelé dosavadních půjček
mohou si je také ponechati.
Ač lze očekávati, že většina
rozhodne se pro výměnu již pro její
výhodnost (nová půjčka bude řádně
umořována, kdežto umořování
půjček nevyměněných zůstane
zatím otevřenou otázkou), přece účel
výměnou sledovaný, totiž unifikace a
zjednodušení státního dluhu vyžaduje,
aby výhodnost výměny, resp. nevýhodnost
podržení dosavadních půjček byla
zdůrazněna ještě některými
opatřeními zvláštními. Bude požadováno
- v souhlasu s praksí při konversích obvyklou
- aby se ve stanovené krátké lhůtě
přihlásili ti, kdož s výměnou
nesouhlasí. Přihlášku dlužno učiniti
předepsaným formálním způsobem
u Poštovní spořitelny, u které dlužno
také staré dluhopisy složiti do úschovy.
Dluhopisy tyto budou zbaveny sirotčí jistoty, nebudou
přijímány za kauce a nebudou obchodovatelny
na burse. Konečná úprava těchto dluhopisů
je vyhrazena pozdějšímu zákonu. O všech
dluhopisech, které ve stanovené lhůtě
nebudou u Poštovní spořitelny složeny,
bude se předpokládati, že s výměnou
souhlasí. Výměnu bude lze efektivně
provésti v propadné lhůtě 15 let.
Unifikační půjčka, vyjímajíc
typ rentový, bude umořitelná v 50 letech
podle soustavy annuitní, takže náklad na úmor
a úrok bude po celou dobu stejný. Za zvolnění
umořovacího tempa dostane se majitelům náhrady
zvýšeným výměnným kursem.
Umořování unifikační půjčky
má býti zahájeno nejpozději r. 1938.
Zároveň má býti obnoveno umořování
půjček do unifikace nepojatých, vyjímajíc
stavební losy, jichž umořovací tahy
budou ob noveny již 1. února 1937. Náklad na
úmor dluhů do unifikace nepojatých může
býti hrazen emisemi unifikační půjčky,
takže nepřímo i tyto dluhy byly by časem
do unifikace zahrnuty.
Co se týče finančního nákladu,
počítá důvodová zpráva,
že nová úprava přinese pokles nákladů
na vnitřní státní dluh založený
o přibližně 60 mil. Kč ročně,
v podstatě v důsledku volnějšího
úmoru. Protože však výdaje na státní
dluh nejsou hrazeny výhradně všeobecnou pokladní
správou, nýbrž také z příspěvků
státního fondu, státních podniků
a svazků územní samosprávy, kterým
snížení přijde částečně
k dobru, zvýší se příspěvek
vlastní státní správy na službu
státního dluhu asi o 85 mil. Kč, z čehož
však asi 40 mil. Kč doufá důvodová
zpráva vyrovnati zvýšeným saldem státních
podniků.
Rozpočtový výbor projednal ve schůzi
dne 8. května 1936 usnesení senátu k vládnímu
návrhu zákona o výměně dluhopisů
vnitřního státního dluhu, projevil
souhlas s tímto usnesením senátním
a doporučuje je ke schválení posl. sněmovně
beze změny. (Potlesk.)
Předseda (zvoní): K této věci
je přihlášen řečník. Zahájím
proto rozpravu.
Podle usnesení předsednictva navrhuji lhůtu
řečnickou 30 minut. (Námitky nebyly.)
Námitek není, navržená lhůta
je schválena.
Přihlášen je na straně "pro"
p. posl. Bergmann. Dávám mu slovo.
Posl. Bergmann: Slavná sněmovno!
Sněmovna projednává jeden z nejdůležitějších
hospodářsko-finančních zákonů,
který znamená dokončení konverse státního
dluhu po stránce formální. Jestliže
jsme měli dosud asi 47 typů různých
státních půjček, budeme mít
na příště podle osnovy zákona
jenom 4 typy, to je 4 1/2% půjčku, která
slučuje dosavadních 9 typů, 3 3/4 % půjčku,
která slučuje 8 typů, a 3% umořitelnou
půjčku, která slučuje 21 typ, a konečně
3% neumořitelnou rentu, která slučuje asi
9 typů našich půjček. Konverse týká
se asi 23.312 mil. Kč vnitřního dluhu založeného.
Náš nezaložený krátkodobý
dluh v pokladničních poukázkách činí
okrouhle 7.462 mil. Kč, zahraniční dluh okrouhle
8.160 mil. Kč a státovkový asi okrouhle 2.000
mil. Kč. To znamená, že máme státního
dluhu dohromady okrouhle 41 miliard Kč; od r. 1930 zaznamenáváme
vzrůst státního dluhu o 8 miliard Kč.
Výměnou krátkodobých pokladničních
poukázek dostaneme se jistě k přeměně
také tohoto krátkodobého dluhu na dluh dlouhodobý,
takže bychom tím skončili konsolidaci našeho
státního dluhu.
Pan ministr financí dr. Kalfus při projednávání
této osnovy v rozpočtovém výboru projevil
optimistický názor, že není potřebí
u nás míti příliš mnoho obav
ze skutečnosti, že po dobu krise zvýšil
se náš státní dluh o 8 miliard Kč,
poněvadž následkem snížení
úrokové míry zůstane služba úroková
vlastně na stejné výši jako nyní,
a uvedl také, že proti předválečné
relaci nemáme veliký státní dluh,
poněvadž bychom mohli míti vzhledem k předválečné
relaci dluh 49 miliard Kč.
Pan ministr financí se zároveň také
dotkl některých důležitých otázek,
souvisících s finanční rovnováhou
našeho státního hospodářství.
Uvedl zejména důležitou otázku nákladů
veřejné správy a tvrdil, že prý
tento náklad svou dnešní výší
překročuje již číslice z doby
předkrisové. Poněvadž již několikráte
bylo rozhodujícími činiteli státními
prohlášeno, že osud zaměstnanců
veřejných souvisí s otázkami rozpočtovými
a že také úzce souvisí s reformou státní
správy, považoval jsem za svou povinnost, abych právě
o tomto passu vývodů pana ministra dr Kalfuse
zde promluvil.
Jest viděti, že dostáváme se celou reformou
státní správy do začarovaného
kruhu. Nevím, neznaje číslic, o něž
se opírá pan ministr financí, jak by bylo
možné dnes tvrditi, že náklad na státní
správu vzrostl již natolik, že je vyšší,
než byl před dobou krisovou. Nedovedu dosti dobře
pochopiti toto tvrzení, když uvážím,
že máme v mnoha resortech státní správy
neobsazeno několik desítek tisíc volných
míst, docilujeme tedy značných úspor,
že máme také u snesením vlády
předepsaný 10 % interkalář, který
znamená při našem nákladu osobním
přibližně kolem 400 mil. Kč. Jestliže
se tedy snad přece jen zvýšil náklad
na státní administrativu, pak ne na vlastní
správu, nýbrž na bezpečnost tím,
že bylo přijato několik desítek tisíců
nových četníků, bezpečnostních
a finančních strážníků.
Budiž mi dovoleno, abych ukázal na několika
cifrách, zda je možno tvrditi, že by náklad
na státní administrativu byl tak vysoko stoupl,
že by převýšil již číslice
z doby předkrisové. Když jsme projednávali
r. 1926 zákon platový, bylo počítáno
v důvodové zprávě, že si tento
zákon vyžádá osobního nákladu
okrouhle 700 mil. Kč. Tehdy posl. sněmovna povolila
vládě úhradu tohoto zvýšeného
vydání v různých daních, zejména
ve zvýšení daně cukerní, lihové
atd., kteréžto zvýšení a zavedení
nových daní vyneslo státní pokladně
téměř 1.200 mil. Kč.
Podíváme-li se na účetní uzávěrku
z r. 1926, vidíme, že osobní náklad
klesl proti r. 1925, kdy ještě nebyl účinným
nový platový zákon, o 339,645.000 Kč.
Stejně r. 1927 se zase snížil tento osobní
náklad proti r. 1926 okrouhle o 80 mil. Kč, a r.
1930 osobní náklad podle účetní
uzávěrky činil proti r. 1925 o 472 mil. Kč
méně nežli v r. 1925, kdy ještě
zákon nebyl v účinnosti, přes to,
že se tehdy poskytl zaměstnancům vánoční
příspěvek a že se provedlo zrovnoprávnění
staropensistů.
Podíváme-li se do účetní uzávěrky
za rok 1931 vidíme, že bylo docíleno osobních
úspor okrouhle 348 mil. Kč, r. 1932 okrouhle 305
mil. Kč, r. 1933 pak okrouhle 315 mil. Kč; a vedle
toho r. 1933 přišly platové srážky,
které vynesly okrouhle 382 mil. Kč. R. 1934 bylo
docíleno podle účetní uzávěrky
úspor okrouhle 19 mil. Kč a srážky platové
vynášely 530 mil. Kč.
Podíváme-li se tedy na tyto číslice,
je pochopitelná pochybnost, že by mohl náklad
na státní administrativu nyní stoupnouti
na tolik, že by převyšoval náklad z doby
předkrisové. Prostě účetní
uzávěrky zde dokazují, že bylo ušetřeno
tolik set mil. Kč, že není možno, aby
dnes náklad na státní administrativu převyšoval
náklad z doby předkrisové. Ostatně
i sama účetní uzávěrka z r.
1930, to byl první rok krisový, nám říká,
že osobní vydání vlastní státní
správy činila 27.19 % celkových výdajů
a v r. 1934 30 99%. Ale musíme uvážiti, že
rozpočet klesl sám o 3 miliardy, takže je přirozeno,
že procento tohoto osobního nákladu se zvýšilo,
poněvadž bylo vypočítáno z menší
základny rozpočtové, která se snížila
o celou třetinu.
Stejný poměr byl také u státních
podniků, takže subsumujeme-li i státní
podniky- pod státní administrativu celkovou, není
možno věřiti, že by byl náklad
na státní administrativu nyní tak stoupl,
že by převyšoval číslice z r. 1929,
tedy z doby předkrisové.
Pan ministr financí dr Kalfus vážně
promluvil k naší veřejnosti, aby se konečně
provedla reforma státní správy. Jistě
že všichni občané a my s nimi velmi toužíme
po tom, abychom se dočkali nějaké reformy
státní správy. Volá se již od
r. 1919, od převratu, po reformě státní
správy, ale za celých těch 17 let jsme se
nedostali ani krok kupředu. Já sám zde ve
sněmovně již po 14 let upozorňuji na
vady státní administrativy, přednáším
také podněty, jak by se měla státní
administrativa reformovati, ale nedostali jsme se dále,
než že jsme se roku 1924 usnesli na zákonu, který
v prvé své části ukládá
nejen vládě, nýbrž také státní
administrativě, aby se vážně zabývala
reformou státní správy. Ale tato první
část zákona č. 286 zůstala
vlastně na papíře. Říká-li
tento zákon, "organisace veřejné správy
budiž zrevidována a vybudována ve všech
stupních a odvětvích s jednotného
hlediska a účelně", říká-li
dále, "budiž vyřešena otázka
příslušnosti jednotlivých ministerstev
a tato příslušnost budiž přesně
vymezena", ukládá-li dokonce vládě,
aby do 31. prosince 1925 předložila příslušné
zákonné osnovy, které by vyřešily
otázku příslušnosti ministerstev - a
vidíme-li, že se nic nestalo, nýbrž naopak,
že celá státní administrativa byla daleko
více komplikována nežli před tím,
že se jí také ukládají nové
a nové úkoly, tedy se mi zdá, že jsme
se dostali do začarovaného kruhu, ze kterého
neví nikdo žádného východiska.
Provedli jsme tuhou centralisaci, která znamená
značné zvolnění běhu státní
administrace a přirozeně také vzrůst
nákladů na tuto státní administraci.
Konečně říká zákon č.
286: "Správní úkoly vyšších
orgánů buďtež přeneseny na orgány
nižší". My však pozorujeme úplně
pravý opak. To, co dříve vyřizoval
okresní úřad, vyřizuje dnes zemský
úřad, to, co vyřizoval zemský úřad,
vyřizuje dnes ministerstvo vnitra, a to, co dříve
vyřizovalo ministerstvo vnitra, vyřizuje dnes celá
vláda. Tedy úplně opačnou cestou se
béřeme ve své životní praxi,
nežli jak předpisuje zákon čís.
286.
Konečně také ukládá tento zákon,
aby správní řízení bylo zjednodušeno
a jednotně upraveno. Dosud se o to nikdo nepokusil. Jenom
některé resorty se pokusily aspoň o sbírku
svých normativních předpisů, zákonů
a norem. Tak ministerstvo veř. prací vydalo sbírku
zákonů, nařízení a předpisů
pro státní službu stavební v Československé
republice. Je to velmi bohatá materie 7 svazků,
čítajících 7150 stran, ve kteréžto
knížce je uvedeno 1366 norem.
Konečně pánové Havelka a Placht se
pokusili ve školské správě o takovouto
sbírku zákonů a nařízení.
Tato příručka školské a osvětové
práce má 1930 stran. Uvažme, že jsou to
jen ze dvou úseků sebrané materie. Má-li
státní služba stavební v Československé
republice předpisů 7 svazků, čítajících
7150 stran, pak se nedivte, že se nemůžeme hnouti
s investicemi, že to musí jíti pomaloučku,
když je zde tolik předpisů vydáno a
je zde takový právní chaos.
Konečně zákon č. 286/1924 předepsal,
aby důležité správní předpisy,
jichž používání vzhledem k provedeným
podstatným změnám působí praktické
obtíže, byly sestaveny a cestou nařizovací
znovu vyhlášeny. Od té doby uplynulo 12 let,
a nestalo se zase nic. Plujeme v síti zmatků a spletí
norem, počínajíc dobou Marie Terezie až
na naše časy. Při spletitějších
otázkách musí se referenti prokousávati
touto spletí nařízení, 100 let starých
zákonů a výnosů, a pak se nedivte,
že státní administrativa u nás je čím
dál dražší. (Předsednictví
převzal místopředseda dr Markovič.)
Kdyby zde byly pomůcky, kde by byly sebrány
všecky předpisy, aby každý referent nemusil
rozložiti kolem sebe tolik zákoníků,
ať státních, zemských, nebo jiných
a prokousávati se těmito předpisy, nežli
rozhodne, kdyby zde měl sbírku, mohl by býti
hotov se složitým aktem za několik hodin, kdežto
takhle mu to trvá ne už několik dnů,
nýbrž několik týdnů, nežli
může rozhodnouti. Z toho vyplývá veliká
potřeba legislativního archivu, který by
měl za úkol: získati spolehlivou sbírku
všeobecných norem práva platného a recipovaného,
republikaci norem nečeskoslovenských a dále
zrevidovati vydané zákony, byly-li všechny
provedeny a zejména byla-li k nim vydána prováděcí
nařízení. Myslím, že by se to
vyplatilo, kdybychom začli aspoň s této stránky
prováděti reformu státní správy.
Kdyby si vláda vybrala několik schopných
a zkušených administrativních úředníků
a několik soudců a uložila jim, aby dali dohromady
legislativní archiv, a kdyby nelitovala na to prostředků,
ať to stojí několik milionů, myslím,
že by pak ušetřila stamiliony, kdyby zde byly
takové příručky, kterými by
se mohli říditi referenti při vyřizování
našich administrativních úkolů.
My jsme se pouze usnesli na komisi pro reformu státní
správy. Trvalo to 8 let, nežli byla ustavena. Nyní
její činnost trvá již jedno tříletí,
ale s reformou státní správy jsme se nedostali
ani krok kupředu. Pánové v této komisi
se zabývají normalisovaným papírem
a normalisovanými obálkami; to je sice hezká
věc, ale myslím, že k tomu nepotřebujeme
míti vědeckou komisi, to mohou vyříditi
kancelářští úředníci
mezi sebou, takové komise není zapotřebí
k tomu, aby se zabývala těmito věcmi, nýbrž
k tomu, aby se zabývala materií k zjednodušení
státní administrativy a zjednodušení
úřadování vyřešením
a rozšířením kompetence a rozšířením
odpovědnosti, aby naše správa byla hybná
a precisní.
Za to druhá část zákona č.
286/1924 byla provedena do všech důsledků prostě
proto, že se dotýkala osobních úspor
a zejména také právních poměrů
veřejného zaměstnanectva. Jestliže dnes
projednáváme osnovu zákona o konversi státního
dluhu, musíme přiznati, že byly to organisace
státně-zaměstnanecké, které
vládě doporučovaly její provedení
a doporučovaly také snížení úrokové
míry ve svém vlastním zájmu, doufajíce,
že, bude-li toto všecko provedeno, zlepší
se také jejich situace, že budou odvolány nebo
podstatně sníženy srážky; ale jak
situace ukazuje, zdá se, že není mnoho naděje,
že provedením těchto návrhů,
které navrhovaly organisace státně zaměstnanecké,
přijde jim také něco z toho k dobru.
Prosím, snížení úrokové
míry bylo jistě děláno za tím
účelem, aby bylo umožněno podnikání,
zejména podnikání soukromé zlevněním
režie a snížením této režie
o úrokovou službu, že také se mohlo, mělo
očekávati a očekávalo, že v důsledku
snížení úrokové míry sníží
se také ceny životních potřeb a sníží
se zejména také činže; ale prosím,
snížení úrokové míry bylo
provedeno, avšak indexy cenové se nehnuly, a jestliže
se hnuly, tedy nahoru. Nehnuly se také činže.
Platíme stejně vysoké činže a
nyní v bytech, které byly vyloučeny z ochrany
nájemníků, platí se ještě
větší činže; v důsledku
snížení úrokové míry pro
nájemníky nedosáhlo se žádné
úlevy.
Stejně je to také nyní s provedením
konverse státního dluhu, které jistě
přinese státní pokladně značné
ulehčení, ale naděje státních
zaměstnanců, že z toho budou něco míti,
jsou naprosto zklamány. Stejně také navrhovaly
organisace zaměstnanecké, aby byly zavedeny bonifikace
pro řádné poplatníky. Stejně
navrhovaly také likvidaci daňových nedoplatků;
a jestliže za první čtvrtletí tohoto
roku zaznamenáváme, že příjmy
daňové vzrostly o 420 mil. Kč, je to přirozený
důsledek těchto opatření. Ale zase
se nemohou státní a veřejní zaměstnanci
oddávati žádným nadějím,
že z toho, poněvadž byly realisovány jejich
návrhy, budou také něco míti.
Jestliže se situace hospodářská také
lepší, o čemž svědčí
zejména počet přistavených vagonů,
je jistě potřebí, aby pan ministr financí
zaujal přátelské stanovisko i k některým
ožehavým požadavkům a otázkám
státních zaměstnanců, aby se zejména
nevyskytovaly námitky, jako se to stalo při jednání
o provedení 4. etapy staropensistů; nejvyšší
kontrolní účetní úřad
přichází s námitkami, že pro
to není úhrady, ministerstvo vnitra přichází
s námitkami, že prý vláda není
zmocňovacím zákonem oprávněna
zvyšovati státní vydání. Na mne
to činí dojem, že proto se čin tyto
námitky, že z úpravy 4. etapy staropensistů
nebudou ti, kteří tyto námitky dávají
na papír, nic míti, poněvadž páni
měli vznésti námitky - jak nejvyšší
účetní kontrolní úřad,
tak také ministerstvo vnitra - loňského roku,
když vláda snižovala srážky pro státní
zaměstnance o 30 %. Na to také nebyla úhrada
a také tedy mohla býti pochybnost, zdali vláda
je zmocněna zvyšovati státní vydání
tím, že zmírní srážky platové.
Tenkráte páni neměli námitek. Nemohu
se ubrániti dojmu, že tenkrát nebylo námitek,
poněvadž jim to šlo do kapes, na IV. etapě
staropensistů nemají zájmu, proto jsou námitky.
Tyto námitky jsou naprosto nicotného rázu,
poněvadž nejen že je zde praejudic, ale zmocňovací
zákon říká také něco,
že vláda může činiti opatření,
která mohou zabrániti hospodářským
škodám a hospodářským poruchám.
Domnívám se, že přeložením
výplatního termínu na 10. bylo způsobeno
mnoho hospodářských poruch; vždyť
také obchodní a živnostenské komory
žádají, aby toto opatření bylo
zrušeno. Snížením kupní síly
350.000 zaměstnaneckých rodin byla způsobena
také hospodářská porucha a vláda
je podle zmocňovacího zákona zplnomocněna
o této věci rozhodnouti. A konečně
máme zde praejudic, že vláda povolila 14 mil.
Kč ze státní pokladny pro mlynáře
a odůvodňovala to tím, že je zplnomocněna
činiti opatření k odstranění
hospodářských poruch. Tedy byla-li zde obava
z hospodářské poruchy, že by se zabrzdila
cirkulace statků a že by nebylo možno dodržeti
maximální ceny moučných výrobků,
myslím, že tu také nastaly hospodářské
poruchy všemi opatřeními, která jsme
v posledních letech na státních zaměstnancích
provedli.
Konečně i národní hospodáři,
kteří se zúčastnili různých
anket, poukazují, že jednou cestou, jak bychom se
mohli dostati z krise, je zvýšení kupní
síly občanstva. Domnívám se, že
kdyby byly splněny zásadní požadavky
odborových organisací, zejména pracovního
souručenství státních zaměstnanců,
že by tím mohl také nastat obrat k lepšímu,
poněvadž zaměstnanci by to, co by získali,
nenosili do záložen, nýbrž do krámů,
živnostníkům a obchodníkům, přivodili
by větší cirkulaci statků a tím
zvýšení peněžního obratu
a zlepšení hospodářské situace.
Rozumové důvody tedy mluví pro to; a zvítězily-li
tyto rozumové důvody v Anglii, která odvolala
srážky, ve Švédsku, které nejenže
srážky odvolalo, nýbrž znovu upravilo
platy veř. zaměstnanců, zvítězily-li
ve Španělsku, kde byly také srážky
odvolány, v Belgii, v Norsku a v Americe, myslím,
že by konečně měly také zvítězit
u nás. Prohlašuji, že budeme pro osnovu zákona
o konversi státních papírů hlasovat.
(Potlesk.)