Proto se rozhodl rozpočtový výbor provésti
hlavní reformu, t. j. změnu berního roku.
Stručně vyjádřena, zní takto:
Na běžný rok předepisují se daně
podle hospodářského výsledku roku
předešlého. Když bude platební
rozkaz vydán během běžného roku,
budou se nanejvýše platiti dvě splátky
á conto, pak dostane poplatník daňový
předpis, platební rozkaz, bude mít v živé
paměti - a také dostane potvrzení - kolik
splátek a v jaké výši zaplatil, a zbytek
na ten rok doplatí buď najednou nebo v zákonných
splátkách, a bude daňově s finanční
správou vyřízen.
Podíváme-li se na to docela primitivně a
prakticky, znamená to, že škrtáme jeden
rok, a to r. 1936, jenže vtip úpravy je v tom, že
daň neškrtáme nyní, nýbrž
až při zániku daňové povinnosti,
a právě tato formulace nám umožnila
dostati se přes problém, který na začátku
hodně strašil a který se zdál býti
nepřekonatelný nejen pro finanční
oběti, nýbrž hlavně pro velice obtížnou
administrativu, která by se byla musila obírat mnoha
a mnoha miliony evidenčních kont, a to ne jeden
rok nebo 10 let, nýbrž řekněme nějakých
50 až 80 let a někdy vlastně do nekonečna.
Tímto způsobem doufáme, že zjednáme
jasno mezi poplatníkem a finanční správou.
Úmyslně užívám této dikce,
že to není jen berní správa, nýbrž
i berní úřady, tedy oboje dohromady, poněvěvadž
stížnosti na jeden úřad přenášejí
se i na druhý a vice versa.
Očekáváme, že to způsobí
velké ulehčení především
berním úřadům, že bude zjednáno
jasno u poplatníků a že ušetříme
mnoho na zálohovém účtování,
jak se muselo prováděti za nynějšího
daňového systému.
A nyní k tomu, jak jsme se snažili zlepšit postavení
poplatníkovo. Není možno uvádět
zde všecky články a paragrafy, ale sami to
poznáte v celém daňovém zákoně,
po případě v důvodové zprávě,
kde je poukázáno na nejdůležitější
zlepšení.
O něco jsme zmírnili trestní sankce. Provedli
jsme přesnější rozlišení
mezi poplatníkem, který úmyslně zkracuje
daňovou základnu, tedy mezi daňovým
defraudantem, a tím, kdo se dopustí chyby jen z
hrubé nedbalosti. Rozlišili jsme to v trestech a také
ještě jinak, procesuelně v určitém
směru, ale snížili jsme v obou případech
trestní sazby, poněvadž sazbu desateronásobek
nebo dvacateronásobek pokládali jsme za tak drakonickou,
že znamenala ve většině případů
katastrofu dotčeného poplatníka. I když
bylo jeho provinění veliké, zničiti
ho úplně na majetku a na existenci, se nám
přece jen zdálo neúměrným trestem
proti jeho proviněním.
Dále ještě taky k tomu připomínám,
že dokonce - a to je jistě novinka uplatněná
v zákonodárství dosud ponejprv - když
někdo byl v trestním řízení
a byl osvobozen a ukázalo se, že byl stíhán
na základě nějakého omylu, o němž
se konstantně vyjádřil už nejvyšší
správní soud ve svém plenárním
rozhodnutí, že takový nevinně stíhaný
v daňových věcech má jistě
právo na náhradu škody, kterou měl s
obhajobou.
Velevážení, když to zde zdůrazňuji,
znamená to, ne že bych čekal od toho nějaké
velké výsledky, pochybuji, že nějaký
takový proces bude proveden, ale že je to tady upozornění,
že poplatník proti finanční správě,
trestním referentům, není jenom takovým
bezmocným tvorem bez práva, nýbrž že
jako občan má právo také na nějakou
náhradu, zadostiučinění, když
se prokáže, že byl nesprávně trestně
obviňován a stíhán.
Ve vyměřovacím řízení
jsme provedli řadu změn. Prodloužili jsme lhůty.
Prodloužili jsme je proto, aby poplatník tak snadno
nepřišel do kontumace se všemi škodami,
které pro něj kontumace znamená. My jsme
dokonce stanovili praeklusivní lhůtu pro finanční
správu se sankcemi, jestliže včas, do jednoho
roku, po případě do dvou let, nevydá
platební rozkaz, po případě nevyřídí
odvolání.
I tady poukazuji, velevážení, že je to
upozornění více rázu teoretického
než praktického, poněvadž finanční
správa tam, kde by byly předepsány daně
podle přiznání poplatníkova nízké,
má vždycky právo ještě dodatečným
předpisem tuto škodu si nahraditi.
Rozšířili jsme práva obhajoby, upravili
jsme velkou otázku úroků z prodlení,
kterou jsme nahradili institucí dobropisů nebo přeplatků
nebo nedoplatků čtvrtletně účtovaných.
Znamená to pro berní úřady veliké
zjednodušení a pro poplatníka také lepší
evidenci, než byla dosud při počítání
úroků a ostatních zlepšeních,
jak poznáte při pročítání
zákona.
Slavná sněmovno, na dobrém díle v
otázce daňové musí vedle dobrého
zákona též spolupracovati moment lidský.
Musí býti obnovena důvěra mezi poplatníkem
a úřadem finančním, mezi berní
správou, berním úřadem a poplatníkem.
Bez obnovení této důvěry nepomůže
nám ani toto zlepšení, které jsme v
zákoně provedli. Tady bude tedy nutno vznésti
několik apelů na úředníky finanční
správy. Daně neplatí nikdo rád, daně
jsou namířeny proti sobeckosti, sebelásce
lidské a budou vždycky tížiti a vždycky
budou nepříjemné. A tak je potřebí
vznésti apel na úředníky finanční
správy, aby postupovali podle hesla "suaviter in modo,
fortiter in re" - mírně, loyálně
ve formě, pevně v samé věci.
Musím jako referent vznésti prosbu, aby rozlišovali
mezi defraudantem daňovým, který chce úmyslně
zkrátiti a zkracuje daňovou základnu, a těmi,
kdož nemají toho primerního úmyslu,
dopustí se buď z hrubé nedbalosti nebo něco
opominuli, byť úmysl poškoditi finanční
správu neměli. Tedy v tom smyslu bych vznesl apel,
aby nestavěli se na stanovisko vůči normálnímu
poplatníkovi, kterého nelze pokládati za
defraudanta, do postoje: Já jsem úřad sám!
- jak je to tuším v opeře "Jakobínu",
nikoli ze své moci, když dostanou titul kontumační,
nýbrž aby i přes tyto formální
zbraně, které v rukou mají, počínali
si s poplatníkem slušně a spravedlivě.
Já vím, že k tomu je potřebí
velké mravní síly. Když některý
úředník na berní správě
nebo na úřad ech jiných, kde se o to jedná,
vidí před sebou někoho, o němž
je přesvědčen, že je to těžký
daňový defraudant, že neplatí a nechce
platiti daně, ke kterým je povinen, že využívá
všech možností zákona, využívá
advokátů, aby se ze své povinnosti vůči
státu vysmekl, že peněz, které patří
státu, užívá rozmařile, vyhazuje
je, takže ten úředník, který
si spočte a uvědomí své příjmy
proti důchodům toho druhého, je často
iritován v zatvrzování se proti poplatníkovi.
Je zde tedy potřebí velké mravní síly,
aby nepřestupoval určité meze proti poplatníkům,
kteří nemají úmyslu zkrátiti
státní pokladnu. Tady do rukou úředníků
jsou svěřeny nejen peníze státu, nýbrž
je do nich také vložena důvěra poplatníkova
ke státu. Je to tedy vážný úkol
a nebylo by správné, kdyby zde ten úkol,
ta důvěra nebyla plně zachována nějakým
zaviněním. Ovšem na poplatníky je potřebí
také vznésti apel, obzvláště
když tady to nabývá rázu personálního,
když tvrdost zákona samého poplatníci
promítají na úředníka. Tedy
je potřebí, aby si uvědomili, že úředník
musí konati povinnost, že je k tomu povinen a že
podle staré regule posel nemá býti "hindrován",
nemá býti obviňován nebo život
mu ztrpčován proto, že koná svou povinnost
jako dobrý úředník svého státu.
Na konci svého referátu mám za povinnost,
abych se zmínil o spolupráci daňové
sedmy, rozpočtového výboru a legislativních
úředníků ministerstva financí.
Zápasili tvrdě a houževnatě o každý
paragraf a o každé ustanovení. Slouží
jim to ke cti, že hájili to, k čemu jsou povoláni,
aby hájili. Někdy i my jsme měli za to, že
to nebylo ani taktické setrvávati na tak vysoké
houževnatosti. Ale za jedno jim musím vzdáti
uznání: Kdykoliv byla přijata myšlenka,
aby byla vtělena do zákona, pak prokázali
legislativní úředníci ministerstva
financí pohotovost obdivuhodnou, nejenom vzhledem ke znalosti
zákonů a možnosti vyjádřiti myšlenku
formou zákona, nýbrž také udělati
to v době myslitelně nejkratší. Byly
na ně vloženy někdy velice těžké
úkoly, a těm dostáli velmi dobře.
Musím jako referent rozpočtového výboru
vysloviti jim za to plné uznání.
Slavná sněmovno, i když máme vědomí,
že dílo naše, které máte na stolcích,
není dokonalé, troufám si říci,
že jsme v něm provedli mnohá zlepšení.
Očekáváme od těchto zlepšení
lepší výnos do státní pokladny,
hlavně od těch poplatníků, kteří
ještě platiti mohou, poněvadž na to mají.
Očekáváme dále, že zákon
hodně vyjasní nedorozumění mezi poplatníkem
a finanční správou a že bude požehnáním
pro další zdárný vývoj naší
republiky Československé. (Potlesk.)
Předseda (zvoní): K této věci
jsou přihlášeni řečníci,
zahájím proto rozpravu.
Podle usnesení předsednictva navrhuji lhůtu
řečnickou 60 minut. (Námitek nebylo.)
Námitek není. Navržená lhůta
jest schválena.
Přihlášeni jsou řečníci:
na straně "proti" pp. posl. A. Nitsch,
dr inž. Toušek; na straně "pro"
pp. posl. Teplanský a dr Klapka.
Dávám slovo k prohlášení p. posl.
Teplanskému.
Posl. Teplanský: Slávna snemovňa!
V mene koalovaných strán rozpočtového
výboru prehlašujem stanovisko rozpočtovej sedmy
koalovaných strán k prejednávanej novele
o priamych daniach, vládny návrh tisk 266.
Rozpočtová sedma koalovaných strán
veľmi pilne a svedomite v nespočetných schôdzach
pracovala na tejto novele plné 4 mesiace. Hneď na
počiatku nášho jednania sme shľadali,
že bude treba osnovu upraviť v jednotlivých paragrafoch
tak, aby sme sjednali lepší pomer medzi poplatníkmi
a finančnou správou, aký je teraz. Ale i
sebalepší zákon pri zlej praxi by mohol ohrožovať
dôveru poplatníka. Preto dôrazne upozorňujem
naše úrady a celú verejnosť na závažnosť
praktického prevádzania tohoto zákona, lebo
len tak docielime to, po čom parlament volá. Sme
toho presvedčenia, že finančná správa
nesmie brať poplatníkom vieru v právny stav.
Žijeme v dobe, kde sa na našu štátnu pokladňu
kladú zvýšené úkoly. Preto rozpočtová
sedma si bola vedomá toho, že po stránke materiálnej
bohužiaľ ani pri tej najlepšej vôli a snahe
nemôže priniesť nášmu poplatníctvu
značného uľahcenia. Ale všetcia sme boli
svorní a jednotn v názore, že musíme
poskytnúť v zákone väčšej
právnej istoty nášmu poplatníctvu a
zjednodušiť bernú prax, aby pomer poplatníka
k finančnej správe bol priaznivejší,
ako dosiaľ. Máme výsostný záujem
štátno-politický, aby medzi poplatníkom
a štátnou finančnou správou nastal kľud,
právna istota a poriadok.
Slyšali sme tu v parlamente nespočetnekráť
odôvodnené stesky a vieme sami z praxe, zo života,
že daňový útisk v niektorých
prípa doch išiel tak ďaleko, že ohrožoval
kľudný pomer občana ku štátu. Bola
viackráť velmi ostre v parlamente vytýkaná
složitosť, nejasnosť a komplikovanosť berného
účetníctva a systému, ba bolo priamo
živelne žiadané, máme-li dospeť ku
sporiadanému stavu, aby sme sa vrátili k vymeriavaniu
priamych daní za bežný rok. (Předsednictví
převzal místopředseda dr Markovič.)
Musíme mať stále na zreteli, že zákony
a ich prevádzanie musí sa diať pod zorným
úhlom potrieb a psychologie širokých vrstiev
nášho poplatníctva. Musí prestať
v daňovej praxi finančnej správy smutný
zjav, že v niektorých prípadoch naše úrady
sa neriadily zásadne ustálenou judikatúrou
najvyššieho správneho súdu. Najvyššiu
autoritu ohľadne obrany nášho práva, najvyšší
správny súd, nemáme pre luxus, ale preto,
aby právna istota bola po každej stránke zabezpečená.
A koalované strany sú toho pevného presvedčenia,
že k tejto právnej istote dospejeme len v tom prípade,
keď najvyššie úrady štátnej
správy sa podrobia týmto právnym normám.
Uplatňuje-li naša finančná správa
rôzne rozhodnutia najvyššieho správneho
súdu vo finančnej praxi voči občanom,
musí si byť vedomá, že zákony platia
i pre ňu, a musí sa nimi riadiť i v tom prípade,
keď rozhodnutie hovorí proti nej.
Aby sme sa vrátili k sporiadanému stavu pri vymeriavaní
priamych daní, rozpočtová sedma po dlhých
úvahách a poradách s poprednými odborníkmi
finančnej a daňovej vedy sa rozhodla pri tejto novele
uzákoniť zmenu berného roku. My vieme, že
pri prechodu tejto novej sústavy budeme mať určité
ťažkosti, ale tieto ťažkosti sme v zákonnom
ustanovení hľadeli prekonať, a bude úkolom
praxe našich finančných úradov, aby
tento prechod k novému poriadku boľ prevedený
na tej zásade, ktorú rozpočtová sedma
zdôraznila a ktorú finančná správa
prijala, že v prechodných ustanoveniach nesmie byť
na tom horšie ako dosiaľ ani štát, ani poplatníctvo
po stránke materiálnej. Máme za to, že
predpisovanie daní za bežný rok je prvou podmienkou
k dosiahnutiu poriadku v daňových záležitostiach,
ba čo viac, toto ustanovenie v nemalej miere prispeje k
úspešnej likvidácii daňových
nedoplatkov. Ako Slovák, ktorý podrobne zná
pomery našej daňovej praxe na Slovensku, neviem dosť
zdôrazniť v záujme štátno-politickom,
aby naše berné správy pri vymeriavaní
daní sa riadily čím jednoduchšími
a prostými, poplatníkom ľahko srozumiteľnými,
jednoduchými predpisy a praxou, lebo bývalé
uhorské zákony túto jednoduchosť maly
na zreteli, na ňu si slovenský a podkarpatoruský
ľud zvykol a odtiaľ vyplýva nespokojnosť,
ktorá sa prejavuje volaním po autonomii; toto volanie
na 50 % zapríčiňuje komplikovanosť daňového
systému, ktorý prostý, jednoduchý
ľud nevie chápať. Preto musí naša
finančná správa vykonať všetko,
aby tieto smutné zjavy boly už raz odstránené.
Preto rozpočtová sedma doporučuje u drobného
poplatníctva uplatňovať jednoduchý paušál
u všetkých priamych daní, a stačí
tieto paušály ustáliť každé
tri roky pribraním praktických ľudí,
ktorí pomery znajú. Nech sú tieto paušále
u drobných živnostníkov a zemedelcov predpisované
v rámci pohyblivej prirážky priamo k dani pozemkovej
na základe katastrálneho výnosu bez každého
priznávania a papierovej práce. V trestných
opatreniach ohľadom ochrany nášho poplatníctva
rozpočtová sedma koalovaných strán
učinila na základe praktických znalostí
tiež vhodné zmeny preto, aby bol zjednaný súlad
medzi poplatníctvom a finančnou správou.
Otázka daňová a celá naša daňová
prax nie je len otázkou ministerstva financií a
našich administratívnych úradov, lebo za všetky
vady, ktoré vyplývajú z tohoto stavu, neseme
zodpovedlivosť my. Občianstvo má záujem
na tom, aby včas a presne vedelo, čo má plniť
voči štátu a voči samospráve.
Je žiaducné, aby sa voči občianstvu
vždy a všade postupovalo tak, aby to nebudilo nesúlad
a aby každé jednanie odpovedalo platným zákonom.
Myslím, že obdobný záujem má
tiez aj finančná správa. Neideme chrániť
daňových defraudantov, ba čo viac, chceme,
aby sa proti týmto postupovalo čo najprísnejšie.
Musíme sa však pričiniť spoločne,
aby daňová morálka bola zlepšená.
Očakávame, že finančná správa
a jej administratívne úrady pri prevádzaní
tohoto zákona vykonajú všetko, aby utvrdily
a zvýšily úctu a dôveru občianstva
k právnemu poriadku.
Chceme dobrú bernú prax, jednoduchosť, jasnosť,
bezpečnosť a nadovšetko právnu istotu.
Občan nesmie videť v našej finančnej a
bernej správe svojho najväčšieho nepriateľa.
O to sa musíme pričiniť všetci, lebo to
záujem štátu a národa vyžaduje.
Dnešná vážna doba nám priamo velí,
aby nepriaznivý stav, ktorý bol vyvolaný
medzi finančnou správou a poplatníctvom,
bol konečne likvidovaný. Po čas koaličného
jednania sa viackráť vyskytly zprávy v dennej
tlači, ktoré zkreslene naznačovaly, ako by
tuná bol nejaký spor medzi koalovanými stranami
a ministrom financií. Prehlašujem, niet žiadneho
sporu, je tuná len túžba celého parlamentu,
aby v našej finančnej správe nám nevyrástla
v našom štáte složka, ktorá by bez
ohľadu na záujem parlamentu alebo snáď
nad parlamentom samým chcela ľubovoľne postupovať
a pokračovať. Sme si všetci vedomí významu
nášho parlamentu a preto podobné zjavy, ktoré
by ohrožovaly výsostné právo parlamentu,
budeme v budúcnosti v záujme štátno-politickom
s najväčšou rozhodnosťou potierať.
Vyhoveli sme aj prianiu našej samosprávy a dávame
možnosť naším zemským zastupiteľstvám
a výborom, aby povoľovaly vybieranie obecných
prirážok všade tam, kde je dostatočnej
záruky, že tento úkol bude riadne splnený.
Pripomínam, že rozpočtová sedma koalovaných
strán je toho presvedčenia, že bude treba v
záujme ozdravenia našej samosprávy sa postarať
o úplne nový finančný zákon
pre našu samosprávu, aby samospráva mohla bezvadne
plniť všetky úkoly, ktoré od nej očakávame.
Rozpočtový výbor bude ďalej svojou iniciatívou
prispievať k ukľudneniu našich vnútropolitických
pomerov.
Dnešný stav finančného zákonodarstva
je veľmi neuspokojivý. Po všeobecnej stránke
je nerepublikánsky, vrchnostenský duch, ktorý
dnešné předpisy ovláda - a nevhodný,
dôveru vo spravedlivosť štátu nie vždy
povzbudzujúci spôsob, ktorým sú tieto
predpisy aplikované.
Po technickej stránke legislatívnej trpí
naše finančne-právne zákonodarstvo mnohosťou
a rôznorodosťou noriem. Počet noriem finančných
je neznámy, nenie o nich žiadna evidencia, vznikly
v dobách a pomeroch najrôznejších, od
dôb tereziánského absolutizmu až po dnešnú
dobu. Dôsledkom toho je ich neprehľadnosť, komplikovanosť
a neurčitosť, čoho ďalším
dôsledkom je nedostatok právnej istoty.
Po stránke obsahovej materiálné právo
finančné pochádza z dávnych dôb,
ktoré sa svojou hospodárskou štruktúrou
naprosto lišily od dob dnešných. Nevyhovuje preto
dnešným pomerom hospodárskym a politickým.
Tým viacej je to patrné na práve formálnom,
ktoré nesené je duchom dôb dávnych,
ktoré na jednej strane videly vrchnosť, na druhej
poddaného, a nezodpovedá dnešným pomerom
republikánskym a demokratickým.
Podvýbor rozpočtovej sedmy uváživši
vyššie uvedené skutočnosti, je toho názoru,
že musí sa nezbytne prikročiť k radikálnej
zmene tohto neuspokojivého stavu. Túto zmenu vidí
v postupnom, avšak urychlenom nahradení dnešného
systému berného systémom novým, ktorý
zásadne by zlepšil a prispôsobil celú
prax daňovú dnešným hospodárskym
a politickým pomerom. Celé berné zákonodarstvo
musí byť predovšetkým predchnuté
novým, moderným republikánskym a demokratickým
duchom, a ten istý duch musí ovládnuť
tiež nase úrady, keď zákon prevádzajú.
Po technickej stránke legislatívnej musíme
shrnúť všetky normy dnes platné do niekoľko
málo jednotných, určitých, jasných
a pokiaľ to ide, každému srozumiteľne štylizovaných
zákonných celkov.
Po materiálnej stránke právnej musíme
uvažovať o možnosti slúčiť niektoré
dane, ktoré sú vybierané podľa približne
stejného základu, v jeden celok. Tieto nové
dane budú upravené, pokiaľ možno, tak,
aby príležitosť k defraudáciám
a nedoplatkom bola už a priori vopred čo najviac obmedzená.
Po formálnej stránke právnej musia byť
všetky predpisy o riadení slúčené
v jednotný berný riad, taktiež všetky
predpisy o trest nom riadení budú museť byť
pre celú republiku shrnuté a všetky dane sjednotené.
Pri tom musí byť plnou mierou vzatý zreteľ
na právnu ochranu poplatníka a obmedzené
musia byť také oprávnenia finančnej
správy, ktoré zasahujú príliš
hlboko do hospodárskeho života, ako domové
prehliadky, väzba atď.
Tým vším budú získané
nutné predpoklady pre reformu celej bernej administratívy,
a to nielen po stránke jej zjednodušenia a shospodárnenia,
ale najviac po stránke jej ducha a jej pomeru k poplatníctvu.
Cieľom postupného prevádzania tejto prestavby
nášho berného zákonodarstva rozpočtový
výbor sa chopil iniciatívy a preto doporučuje
vláde, aby celý komplex bol rozčlenený
na niekoľko málo veľkých zákonodarnych
celkov, ktoré by boly uskutočnené postupne
v tom poradí, ako to pomery vyžadujú.
V prvom rade doporučuje rozpočtová sedma
bezodkladné zahájenie prác na zavedenie obecného
riadu berného, v ktorom by boly zhrnuté predpisy
pre všetky berne. V druhom rade doporučuje vypracovanie
jednotného trestného riadu berného a jednotného
trestného zákona berného. V treťom rade
doporučuje vypracovanie nového poplatkového
zákona, obsahujúceho všetky materielne-právne
predpisy poplatkové. Vo štvrtom rade doporučuje
shrnutie všetkých daní nepriamych v jednotne
konšťruovaný, do určitej miery rámcový
zákon, podobne ako je tomu pri daniach priamych. Ku koncu
doporučuje, aby sa po týchto veciach prikročilo
k celkovej reforme priamych daní atď.
S vďakou musím kvitovať menom koalovaných
strán, že vláda a pán predseda vlády
mali vrelé pochopenie pre úzku spoluprácu
s parlamentom po čas zjednania tohto zákona. Isť
v ústrety každému zdravému námetu,
ktorý prináša parlament, znamená posilu
našej demokracie. Na tejto ceste musíme za každých
okolností sotrvať. Demokracia je nemysliteľná
bez kontroly. Zdravá demokracia sa prejavuje v sile parlamentu.
Jestli pokladáme za dôležité cestou parlamentu
kontrolovať štátne príjmy a výdavky
a skúmame ich účelnosť a primeranosť,
je povinnosťou nás všetkých úzkostlive
kontrolovať, ako naša štátna administratíva
vykonáva výklad zákonitých ustanovení
parlamentom prijatých a ako ich prevádza v praktickom
živote.
Márna by bola kritika bez odstraňovania shľadaných
chýb, tento zjav by len znevážzňoval
význam parlamentu a mohlo by to viesť ku neblahým,
smutným zjavom, ktoré by musely ohroziť našu
demokraciu! Myslím, že nastúpená cesta
je zdravá a vedie k zvýšeniu dôvery k
parlamentnej demokracii, a jedine dôvera je najvýdatnejšou
oporou nás všetkých, ktorí sme za vývoj
pomerov v našom štáte po každej stránke
zodpovední. Iste hovorím v mene vás všetkých,
keď vyslovujem uprimné prianie, aby táto novela,
ktorá bola uskutočnená za tým účelom,
aby bola zjednaná náprava všade, kde to záujem
štátu a poplatníctva vyžaduje, bola aj
našimi administratívnymi úradmi a celou našou
verejnosťou v tomto duchu prijatá a v praktickom živote
prevádzaná. Všetko to, co podrýva právnu
istotu a poriadok, musí byť odstránené,
musíme byť naplnení duchom dobrej vôle
a vzájomne sa starať o to, aby právny riad
v našom štáte tak úrady, ako občianstvo
bezpodmienečne rešpektovaly, lebo v tom bude. najväčšia
posila parlamentarizmu a demokracie. (Potlesk.)