Středa 7. října 1936

Předseda (zvoní): Prosím o klid.

Ministr dr Kalfus (pokračuje): Okolnost, že jsme se nemohli pro tyto obtíže účastniti pronikavějšího zlepšování hospodářských poměrů, které se dostavily mezitím zejména v zemích, jez opustily zlatý standard, a pomalé zmenšování počtu nezaměstnaných, jichž počet jest u nás relativně vysoký proti jiným zemím, daly podnět k hledání příčin této vleklé krise a ke snahám o jejich odstranění. Je přirozeno, že veřejné projednávání těchto otázek působilo neklid, který byl ještě zvyšován nejistotou o uspořádání měn zlatého bloku.

Vývoj hospodářský v r. 193 6 způsobil dále vyšší potřebu devis na opatření surovin pro účely obrany státu a také v důsledku oživení trhu vnitřního. V řadě ne poslední působilo na větší potřebu devis také, že suroviny koupené ze zemí volných nebo zlatých devis byly po nepatrném zušlechtění, na př. v textilu příze, vyváženy do zemí clearingových, vůči nimž zvyšovaly naše aktivní saldo. Tak se stalo, že koncem srpna 1936 museli jsme si konstatovati, že jsme ztratili příznivé devisové účinky dosažené soupisem a odvodem cizích pohledávek a hodnot, ale že jsme byli dokonce nuceni použíti i některých reserv devisových, abychom se nedotkli zlata tvořícího podklad našeho krytí bankovek. S hlediska krytí bankovek nebyla tato situace nijak hrozivá - naše dosavadní faktické krytí ve výši 42% jest nedotčeno a přesahuje značně povinné krytí bankovek v předepsané zákonné výši - přece však situace tím vytvořená ukázala na zásadní vady naší platební bilance, jimž bylo nutno včas čeliti. Tyto události zavdaly podnět k rozšíření seznamu předmětů, podléhajících devisovému řízení, což se stalo vyhláškou ze dne 1. září 1936, uveřejněnou v "Úředním listě" dne 2. září 1936. Vydávajíc toto nařízení byla si vláda vědoma, že nelze s těmito restrikčními opatřeními vystačiti, nýbrž že musí býti zasaženo aktivně ke zlepšení situace.

Jedním z těchto aktivních opatření směřujících ke zlepšení naší platební bilance měla býti podpora vývozu intensivnější refundací obchodových daní. Účelem tohoto opatření bylo pomoci především typickým průmyslům vývozním (porcelán, sklo, textil). Tím zároveň sledovala vláda zřetele státně-politické, poněvadž většina těchto průmyslů má své sídlo v krajích severních Čech, postižených nejvíce nezaměstnaností.

Zajímavé jsou výsledky šetření, jež k tomuto účelu bylo předsevzato a jemuž byla věnována zvláštní pozornost.

Četné vývozní firmy i průmysly různých oborů, byvše dotázány na překážky vývozu při tomto řešení, neoznačovaly nám za překážku vývozu otázky cenové, nýbrž spíše technické překážky rázu vnitřního i vnějšího, zejména kontingenty zemí zlatého bloku, v některých průmyslech pak nezdolatelnou soutěž Japonska a Německa. Proto řada průmyslových odvětví žádala spíše uvolnění celních a kontingentních přehrad a zjednodušení dnešního řízení povolovacího i devisového.

Z toho všeho mohla vláda čerpati právem přesvědčení, že není třeba žádného generálního opatření rázu měnového, proti němuž byl na druhé straně odpor vzhledem k obavám ze zvýšení cenové hladiny a ze všech důsledků z toho plynoucích.

Při tom ovšem jsme si byli vědomi, že bychom nemohli zavírati oči před novými událostmi vnějšími, které byly obecně předvídány v očekávaném rozpadnutí t. zv. zlatého bloku, t. j. zemí, které dosud měly zlatou měnu nejen právně, nýbrž i fakticky, t. j. s plnou směnitelností bankovek za zlato. Byli jsme si vědomi, že důsledky takových událostí na naše hospodářství musíme zvážiti a podle toho se zaříditi. (Hluk.)

Předseda (zvoní): Prosím o klid.

Ministr dr Kalfus (pokračuje): Rozpad zemí zlatého bloku nastal tím okamžikem, kdy země typicky zlatého standardu (jako Francie, Švýcary a Holandsko) provedly jednak devalvaci své měny, jednak opustily fakticky zlatý standard zrušivše současně směnitelnost bankovek za zlato.

Bylo jasno, že k těmto událostem, jež nás časově překvapily, musíme zaujmouti stanovisko, a to tím spíše, že se k dosavadním státům přidružilo dalšími devalvacemi Řecko, Lotyšsko, Turecko a nejnověji Italie, a že se očekává přidružení dalších zemí k tomuto kroku, který podle intencí Francie, Anglie a Spojených států má býti zároveň krokem k uvolnění mezinárodních hospodářských styků.

Náš vývoz do zemí devalvovavších, t. j. do Francie, Švýcar, Holandska, činí kolem 12 1/2% veškerého vývozu; k tomu přistupuje vývoz do Řecka, Lotyšska, Italie a států, jež budou snad ještě následovati. Provedenou devalvací těchto států mohli bychom býti poškozeni ve své soutěživosti jednak na vnitřním trhu toho kterého státu, jednak jinde, kde s námi státy devalvací provedší konkurují; při tom jsme si byli ovšem vědomi, že v této konkurenci budou postiženy stejně s námi i země jiné, jež současně nesnížily obsah své měny a jimž jsme se tu a tam již v soutěži vyrovnali a v některých případech chystali se vyrovnati zmíněnými refundacemi obchodových daní.

Události dostaly mimořádně rychlý spád. Nejistota vyvolaná zesílenými diskusemi o měnových zásazích těchto států a o jejich vztahu k nám vyvolala neklid v hospodářském životě. Neklid zachvátil i část výrobních vrstev, které žádaly místo refundací nyní řešení generální přizpůsobením měny novým poměrům.

Vláda uváživši důvody pro i proti, rozhodla se navrhnouti Národnímu shromáždění další snížení zlatého obsahu koruny z dnešních 37 15 mg na 33.21 mg až nejméně 31.21 mg. Toto snížení představuje v procentech snížení 10.6 až 15.98% dnešního zlatého obsahu, což činí celkově s devalvačním snížením z roku 1934 25.5% až necelých 30% původního zlatého obsahu koruny (t. j. ze 44.58 mg).

K míře naší devalvace chtěl bych konstatovati ještě tolik, že její stanovení vyplynulo především z měnových úprav ostatních států, jež nás svými opatřeními devalvačními předcházely. Při míře této úpravy musíme si býti dobře vědomi, že tu nemůžeme postupovati libovolně, bez zřetele k ostatním státům, a to zejména, chceme-li se včleniti do mezinárodního hospodářského společenství jako člen sice rovnoprávný, ale také solidární. Každá úprava, která by šla nad hranice slušné soutěživosti na mezinárodním trhu, vyvolala by nutně opatření proti nám.

S hlediska měnově-technického volí se při tom tentokráte stabilisace kursu v mezích určitého rozpětí, které by nám umožnilo vyzkoušeti vývoj poměrů a vhodným způsobem dosáhnouti pevného kursu naší měny.

Řekl jsem už, že navrhované měnové opatření chce svými důsledky dosáhnouti mezinárodního zlepšení naší hospodářské situace, tedy především lepšího včlenění našeho národního hospodářství do hospodářství světového, z čehož by měly prospěch především naše kruhy vývozní a zaměstnanci všeho podnikání pracujícího pro vývoz. Příznivý odraz této akce objevil by se především ve snížení naší nezaměstnanosti. Předpokladem plného úspěchu naší devalvační akce v naznačeném směru jest ovšem, že dojde k mezinárodní stabilitě měnové, která by byla současně provázena odstraněním všech dalších obchodně-politických překážek, kladených v cestu našemu vývozu, a to ať jde o vysoká cla, režim devisový, kontingentní, clearingový, kompensační atd. Jsme si vědomi, že i s naší strany musíme přispěti v tomto směru svým podílem k mezinárodnímu uvolňování překážek světového obchodu.

Proti devalvačním důsledkům vzhledem k hospodářství světovému stojí devalvační účinky na hospodářský život uvnitř státu, s výjimkou shora zmíněného podnikání pracujícího pro export. Zde stojíme před otázkou vlivu měnové devalvace na domácí hladinu cenovou. Zkušenosti z devalvací ostatních zemí opravňují nás ke konstatování, že vlivy ze sníženého kursu naší měny vůči cizině nemusí nezbytně vésti ke zvýšení vnitřní cenové hladiny.

Může proto náš hospodářský život počítati s dosavadní stabilitou hospodářských čísel, jíž dává výraz náš přítomný měnový zákon ustanovením, že koruna po devalvaci nahrazuje ve všech právních poměrech počítajících s Kč tutéž korunu z doby před devalvací. K tomuto právnímu výrazu zákona přistupuje i skutečnost, ze jsou dány předpoklady i pro udržení parity kupní síly peněžní jednotky. To opravňuje ke konstatování, že nejen po stránce právní, nýbrž i po stránce hospodářské koruna československá z doby před devalvací jest rovna československé koruně devalvované.

Jako ministr financí považuji za nutné zdůrazniti, že důležitým předpokladem zaručujícím zachování kupní síly Kč je šetření dosavadních zásad úspornosti a rovnováhy ve finančním hospodářství státu. Vláda slavnostně prohlašuje, že bude tyto zásady nadále přísně zachovávati.

Vláda jest si vědoma také své povinnosti postarati se všemi k disposici jí jsoucími právními prostředky, aby bylo čeleno všemu neodůvodněnému zdražování tak, aby všem vrstvám odkázaným na pevný důchod byl zajištěn nezkrácený reálný obsah jejich peněžních příjmů. (Potlesk.)

Předseda (zvoní): Pp. posl. Beran, dr Meissner, dr Patejdl, dr Mičura, Mlčoch, de Witte, dr Luschka a Zierhut podali návrh, aby o prohlášení pana ministra financí provedena byla rozprava a aby rozprava tato vykonala se společně s rozpravou o zprávě výborové k vládnímu návrhu zákona o nové úpravě československé měny (tisk 633).

Dám o tomto návrhu hlasovati.

Prosím paní a pány poslance, aby se posadili na svá místa. (Děje se.)

Kdo souhlasí s návrhem pp. posl. Berana, dr Meissnera, dr Patejdla, dr Mičury, Mlčocha, dr Witte, dr Luschky a Zierhuta, aby o prohlášení pana ministra financí provedena byla rozprava a aby rozprava tato vykonala se společně s rozpravou o zprávě výborové k vládnímu návrhu zákona o nové úpravě československé měny (tisk 633), nechť pozvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Návrh jest přijat.

Přerušuji jednání.

Sdělení předsednictva.

Dovolené.

K návrhu předsedovu udělila sněmovna hlasováním žádané dovolené: posl. dr Clementisovi do prosince t. r. na studijní cestu do ciziny, posl. Suroviakovi do 3. listopadu t. r. pro neodkladné zaměstnání a posl. dr Korláthovi do konce měsíce října t. r. z rodinných důvodů.

Předseda sdělil, že se předsednictvo usneslo, aby se příští schůze konala ve čtvrtek dne 8. října t. r. o 9. hod. dopol. s

pořadem:

1. Zpráva výboru rozpočtového o vládním návrhu (tisk 633) zákona o nové úpravě československé měny (podle §u 35 jedn. řádu) a rozprava o prohlášení ministra financí, učiněném v 60. schůzi sněmovny dne 7. října 1936.

2. Návrh, aby senátu prodlouženy byly lhůty stanovené §em 43 úst. listiny k projednání usnesení poslanecké sněmovny k vládním návrhům:

a) zákona o četnickém kázeňském a kárném právu, odnětí četnické hodnosti, přeložení do výslužby v řízení správním a o umisťování superarbitrovaných četnických gážistů mimo služební třídy (tisk 2189-II) a

b) zákona, kterým se doplňuje řád volení v obcích (tisk 474-IV).

3. a 4. Nevyřízené odst. 1 a 2 pořadu 60. schůze.

Schůze skončena ve 12 hod. v poledne.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP