Předseda Malypetr.
Místopředsedové: Košek, Langr,
Mlčoch, Taub.
Zapisovatelé: Vávra, de Witte.
210 poslanců podle presenční listiny.
Členové vlády: ministři dr Černý,
Zajiček.
Z kanceláře sněmovny: sněm. tajemník
dr Říha.
Předseda Malypetr zahájil schůzi v
11 hod. 25 min. dopol. a konstatoval, že sněmovna
je způsobilá jednati.
podle §u 2, odst. 4 jedn. řádu dal předseda:
na dnešní den posl. R. Böhmovi, Remešovi,
dr Kuglovi, R. Chalupovi; na dnešní
a zítřejší den posl. Kunzovi,
Fuščičovi a Schenkovi.
nemocí posl. Stašek.
Lékařské vysvědčení
předložil posl. Rechcígl.
Za platnou podle §u 2, odst. 4 jedn. řádu uznal
předseda dodatečnou omluvu posl. Berana na
dny 31. března a 1. dubna t. r.
Do výboru branného vyslal: klub poslanců
"Sudetendeutsche und Karpathendeutsche Partei" dne 2.
dubna 1937 posl. dr Jillyho za posl. dr Eichholze, dne
6. dubna 1937 posl. dr Eichholze za posl. dr Peterse; klub
poslanců čsl. strany nár. socialistické
posl. F. Richtra za posl. dr Patejdla.
Do výboru ústavně-právního
vyslal: klub poslanců "Sudetendeutsche und Karpathendeutsche
Partei" posl. dr Kellnera za posl. Kundta; klub poslanců
strany nár. socialistické posl. F. Richtra
za posl. dr Klapku.
Předseda vlády zaslal přípisem ze
dne 26. března 1937, č. j. 7916/1937 m. r., vládní
nařízení ze dne 19. března 1937, č.
42 Sb. z. a n., o přechodné úpravě
státního příplatku k podpoře
nezaměstnaných - přikázáno
výborům soc.-politickému a
rozpočtovému.
posl. dr Pružinského min. priemyslu, obchodu a živností
v záležitosti Jozefa Garžíka, mlynára
z Palúdzky, okr. Lipt. Sv. Mikuláš (č.
D 316-IV);
posl. dr Neumana:
min. soc. péče ve věci naléhavé
unifikace zákonů, provádějících
péči o mládež (č. D 317-IV),
min. veř. prací ve věci nutného vybudování
zděného mostu u Mýšence na státní
silnici Písek-Vodňany (č. D 319-IV);
posl. Polívku min. ver. prác a min. nár.
obrany vo veci štátnych letíšť na
Slovensku (č. D 318-IV).
počátkem schůze:
Návrhy tisky 854 až 856 - přikázány
výboru iniciativnímu.
Interpelace tisk 853 (I až XX).
Zápisy o 85. a 86. schůzi posl. sněmovny,
proti nimž nebylo námitek podle §u 73 jedn. řádu.
Těsnopisecké zprávy o 86. a 87. schůzi
posl. sněmovny.
přikázal předseda žádost kraj.
soudu trest. v Praze ze dne 31. března 1937, č.
Nt XIX 10/37, za souhlas s trest. stíháním
posl. Rodovského pro přečin podle
§§ 1 až 3 zákona č. 108/33 Sb. z.
a n. (č. J 228-IV).
Okr. soudu v Mar. Lázních přípisem
ze dne 2. dubna 1937, č. Nt 311/36, žádost
ze dne 25. listopadu 1936, č. Nt 311/36, za souhlas s trest.
stíháním posl. dr Köllnera pro
podezření účasti na zločinu
podle §u 78 tr. z. (č. J 197- IV, pres. sdělení
66. schůze).
Následkem amnestie presidenta republiky ze dne 6. března
1937 imunitní žádosti za souhlas s trest. stíháním:
posl. Wollnera č. J 221-IV, pres. sdělení
85. schůze,
posl. Knöchla č. J 209-IV, pres. sděl.
78. schůze.
Předseda (zvoní): Přistoupíme
k projednávání prvého odstavce pořadu,
jímž jest:
1. Zpráva výboru ústavně-právního
o vládním návrhu zákona (tisk 749)
o nejvyšším správním soudě
(tisk 837).
Zpravodajem jest p. posl. dr Meissner.
Budeme pokračovati v rozpravě, započaté
v 88. schůzi dne 31. března t. r.
Lhůta řečnická jest 60 minut.
Přihlášeni jsou ještě řečníci:
na straně "proti" p. posl. dr Holota;
na straně "pro" pp. posl. dr Mareš,
Líška, dr Peters, dr Dufek, dr
Luschka, dr Goldstein.
Dávám slovo p. posl. dr Marešovi.
Posl. dr Mareš: Slavná sněmovno!
Každý stát si činí nárok
na to, aby byl považován za stát s právním
charakterem, a proto si zřizuje řadu institucí,
které mají býti jakousi zárukou, že
správní úkony nebudou v kolisi se zněním
zákona. Je to jednak instituce, která činí
odpovědným ministra za výkon jeho služby,
je to odpovědnost po stránce účetní
a finanční, nejvyšší kontrolní
úřad, je to řada ustanovení ústavní
listiny a je to konec konců také osnova, která
je dnes na stole slavné sněmovny, jež novelisuje
ustanovení o nejvyšším správním
soudu.
Zdá se, že již patří jaksi ke slabinám
demokracie, že si uvědomuje význam těchto
ochranných opatření teprve tehdy, až
o ně přijde. Teprve pak pociťuje jejich nedostatek,
jako je to pociťováno dnes ve státech, kde.
jak zde bylo již řečeno. ochrana subjektivních
práv vzala za své, byla zničena, a není
této kontroly výkonu veřejné správy.
Proto vítáme tuto osnovu již jako příspěvek
k zesílení této ochrany. A nutno s povděkem
kvitovati vysokou úroveň debaty, která o
této osnově je zde ve slavné sněmovně
vedena; v debatě ukázaly všechny strany, že
mají kladný poměr k této konstruktivní
osnově, a zúčastnily se práce na tomto
díle, která je skvělým dílem
původních navrhovatelů osnovy, ústavně-právního
výboru a též zpravodajství našeho
zpravodaje dr Meissnera.
V debatě byly již předneseny různé
námitky proti jednotlivým ustanovením původní
osnovy a proto nemusím na tyto námitky reagovati
znovu, spokojuje se snad s jedinou námitkou, která
ovšem vyřešena býti nemohla, ačkoliv
většina ostatních námitek v ústavně-právním
výboru, resp. v jeho subkomitétu již doznaly
uznání a různé námitky byly
také uspokojivě vyřešeny.
Je to především námitka, že jde
opět o provisorium, že nejde o definitivní
úpravu a že budeme míti zas jednou co činiti
s novou novelisací, snad generální úpravou
celé této otázky. Toto bude třeba
už proto, že sám pan president dr. Hácha
přiznává v důvodové zprávě,
že § 88 úst. listiny umožňuje, aby
rozsah této instituce byl rozšířen,
aby tam byla dána ona náplň, kterou měl
zákonodárce na mysli, když původní
osnova v r. 1876 se stala skutkem.
Vítáme tuto osnovu - a to pravím už
předem a opakuji, co jsem už řekl v ústavně-právním
výboru - proto, že přichází ve
velmi vhodné době, v době, kdy ústy
p. předsedy vlády bylo proklamováno další
úsilí o zintensivnění vzájemného
poměru národností v tomto státě,
vítáme tuto osnovu jako příspěvek
k zesílení obrany menšinových práv
a tím také k zesílení administrativy
a vnitřní síly a konstrukce tohoto státu.
Je to kladný přínos, který má
svou velikou cenu v této době, kdy je tato zásada
proklamována s nejvyšších míst
i z úst správců různých resortů.
Se strany těch. jimž toto konstruktivní úsilí
vlády a správců různých ministerstev
není po chuti z důvodů jakési zahraniční
podjaté koncepce, byly velmi často vysloveny námitky,
že jakákoliv úprava poměru národností
v tomto státě, pokud není spojena se základní
změnou ústavní listiny, nepovede k cíli,
že cestou administrativy se tyto problémy řešiti
nedají. Proto bude třeba. aby především
ti, kdož tyto pochyby vyslovují, řekli, proč
tyto pochyby mají, ale bude také třeba, aby
ti, kdož toto úsilí sledují, ukázali,
že cestou administrativy lze mnoho v tomto směru zlepšiti
a napraviti.
Proto je nutno tuto osnovu uvítati jako kladný přínos
k dílu, které začalo již před
10 lety. Nejvyšší správní soud,
odtížen, bude-li mu ulehčeno v různých
směrech, bude se zajisté moci věnovati ještě
s větší svědomitostí všem
problémům a všem nedopatřením
administrativy tam, kde jsou dotčena práva ústavou
menšinám plně zaručená. Zejména
tam, kde z důvodů nepochopitelné krátkozrakosti,
ba neváhám říci z důvodů
jisté sabotáže, toto úsilí by
mohlo býti marné, z důvodů nějaké
líbivé agitace, z důvodů radosti,
že se dílo nedaří, všude tam právě
nejvyšší správní soud bude moci
zasáhnouti jako podpůrčí síla,
jako podpůrce celé vlády s předsedou
vlády v čele. Takové akty, o kterých
na příklad - je-li to pravda - píše
v posledních dnech časopis "Zeit", cituje
jméno a číslo strážníka,
který odpírá na Václavském
náměstí cizinci v německém
jazyku se tázajícímu odpověď
s poznámkou, že v Praze není třeba,
aby se někdo ptal německy - bych považoval
za sabotáž, je-li to pravda, a bylo by třeba,
aby číslo toho strážníka bylo
vyšetřeno a aby byl učiněn krok k nápravě,
poněvadž to by byl skutečně odstrašující
příklad. jak si administrativa počínati
nemá, stejně jako sabotuje toto úsilí
onen redaktor "Zeitu", který ve svém časopise
přináší zprávu, že od toho
neb onoho úřadu v Děčíně
byl odstraněn poslední německý úředník,
a v tiskové opravě pak musí přiznati,
že jich tam zbylo ještě 11, v tiskových
opravách pak musí tyto nepravdy napraviti. To je
příklad, jak se věci dělati nemají
a jak se dílo dorozumívací s tak vysokých
míst propagované těžko daří.
Musíme si uvědomiti, že v různých
těchto menšinových oblastech, že v celém
státě právě v těchto úsecích
je tolik chuti k práci, že je tam tolik činorodých
sil, pro které je třeba jenom najít formuli.
která by je doved a soustřediti ku společné
práci, a utvořiti onen nový typ jakési
československé mentality, která by teprve
dala německé národnosti v tomto státě
ono vědomí o zvláštním poslání
německého národa v tomto státě,
které už kdysi našlo ozvěnu v dřívějších
letech, dávno před sty a sty lety v historii tohoto
státu. Netřeba se obávati a promiňte,
jestliže s touto osnovou spojuji těch pár poznámek
z přesvědčení jdoucích. Je
třeba odvahy pokračovati v tomto díle. aby
se neminulo cíle. Nejde o dílo jedné generace,
jde o dílo. budované na věky. A zlepšením
hospodářských poměrů v tomto
státě i tyto cesty vzájemného dorozumění
budou pak snadnější a zejména různé
předválečné předsudky, různé
zbytky předválečné mentality zmizí.
S tím ovšem třeba zdůrazniti snahu.
o které mluvil zde pan posl. dr Klapka - a já
nechci v podrobnostech to opakovati - o zlepšení a
reformu veřejné správy. Je to zejména
v době, kdy administrativa stále více a více
úseků veřejného života vztahuje
na sebe, kdy stále účinněji a účinněji
zasahuje do různých oblastí, kdysi původní
administrativě naprosto cizích. Je to snaha, která
byla už přepracována v různých
anketách. Ale musíme si právem stěžovati
na tempo, se kterým se tato snaha o reformu provádí.
Osnova o reformě veřejné správy dosud
odpočívá na stolcích různých
referentů. Je třeba, aby v tomto směru bylo
zahájeno poněkud čilejší tempo.
Nemáme dosud provedenu řadu předpisů
zákona čís. 125 z r. 1927 o správním
soudnictví, o působnosti zemského a okresního
zastupitelstva ve věcech správních atd. Zlepšeme
veřejnou správu, zmodernisujme ji, dejme jí
trošku pružnější útvar a povzneseme
tím také hospodářský život
a odstraníme mnoho stížností, kterých
je dnes tak záškodnicky zneužíváno
třebas i na foru zahraničním. Tím
také nejvyššímu správnímu
soudu nejlépe odpomůžeme a odtížíme
jej.
To ovšem vyžaduje, aby bylo dbáno také
toho, co zde kdysi řekl pan předseda vlády
novinářům o mravní kvalifikaci úřednictva,
o jeho schopnosti po stránce nejenom vzdělanostní
a formální, po stránce právních
vědomostí, nýbrž také po stránce
pevné páteře, charakteru a vůbec po
stránce mravní. Na úřednících
nebude možno požadovati, jak opakuji, jenom vzdělanost
odbornou; bude třeba, aby doznali také jistého
postřehu v různých směrech našeho
hospodářského života, dnes tak nesmírně
komplikovaného. Kdyby si každý úředník
uvědomil, kolik života je obsaženo ve spise,
který leží na jeho stole, kolik stížností
a bolestí způsobuje jakýkoliv odklad, jakýkoli
průtah ve vyřizování spisu, kdyby
si uvědomil, kolik slz by mohlo rychlé vyřízení
setříti, pak by se do našeho administrativního
života dostal poněkud rychlejší oběh
krve, a život by byl v úřadech a mezi poplatnictvem
a občanstvem radostnější.
Pan kol. dr Klapka zde citoval § 5 jedn. řádu
pro okresní hejtmany, zemské presidenty atd. a vyzdvihoval
zejména ona krásná slova o pečlivé
přípravě úředních výkonů,
nestrannosti, taktním vystupováním úřednictva
ve věcech politických. Praví se tam, že
by bylo třeba vyvěsiti tyto zásady na stěnách
a zdech všech kanceláří úředních,
a snad možno dodati: i v kancelářích
všech politických stran a redakcích našeho
tisku, aby si všude uvědomili, co československý
stát od československého úředníka
požadovati může, ale také co podle zákona
a podle lidskosti požadovati smí.
Máme zde v tomto směru ještě řadu
nedostatků. Nemáme vyřešenu kompetenci
ministerstev a nemáme ustanovení, do které
doby vlastně nutno úřední spisy a
podání stran vyříditi. I pro administrativu
- a je zajímavo, že v jiných oborech jsme odvahu
k podobným institucím měli - by bylo třeba
zavésti jakési instituce administrativních
inspektorů, kteří by nedozírali na
nic jiného než na včasné a rychlé
vyřizování spisů.
Trpíme nadprodukcí formulářů
a foalismem v úřadech. Slyšíme-li, že
jenom finanční úřady mají 6.000
formulářů a že starosta sebemenší
obce je zavalen až tisícem formulářů
a jejich vyplňováním, slyšíme-li
o nesnázích, které mají úředníci
se statistikami, pak si musíme uvědomiti, jaké
nebezpečí v naší administrativě
je.
Je potřebí vážně uvažovati
o reformě těchto nedostatků a po případě
ještě vážněji než o instituci
obecních nebo vládních tajemníků,
kterých podle mého názoru již není
potřebí vzhledem k tomu, že vláda má
dnes již možnost přenesenou působnost
obce přenésti znovu na sebe a usměrniti podle
svých potřeb. Reformou administrativy by přestal
zápas o počet bodů, strach o přeložení
z Prahy na venkovská místa, strach z předčasného
pensionování, z restrikce personálu atd.
Ovšem dvě okolnosti by byly mnohem způsobilejší
odpomoci přetížení nejvyššího
správního soudu. Je to především
provedení zákona o župním správním
soudnictví z r. 1920, č. 158 Sb. z. a n., a zákona
upravujícího ručení státu za
škodu způsobenou nezákonným výkonem
veřejné moci. Je potřebí se tázati,
kde odpočívá a proč není odvahy
k vydání zákona, který by stát
činil odpovědným za všechny škody,
které jeho úředníci poplatníkům
způsobují?
Původní vládní návrh hledal
odpomoc tím, že jednak chtěl vyloučiti
t. zv. bagatelní věci, jednak zdražiti procesní
postup zvýšením kolků atd.
Vyskytl se také návrh, aby byl rozmnožen počet
soudců u nejvyššího správního
soudu. Proti tomu byly však vedle finančních
důvodů také námitky a obavy, že
by se tím ztížila jednotnost judikatury, že
by se komplikovala a přetížení soudců
by se neodpomohlo.
Mluvíme-li o nedostatku soudců a o krisi u nejvyššího
správního soudu, nebude od místa, jestliže
se zmíním několika slovy o problému,
který není jenom problémem nejvyššího
správního soudu, nýbrž který
je problémem soudnictví vůbec, nevyjímaje
nejvyšší soud v Brně. Že krise soudcovská
jest, o tom nemůže býti sporu, a tento fakt
byl přiznán také správcem ministerstva
spravedlnosti. Tento krisový stav v soudnictví vyvolal
diskusi vedenou různými směry. Dostala se
také na kolej otázka, zda je vůbec v našem
státě bezvadně zabezpečena neodvislost
soudců. Je příznačné, že
do této diskuse byl nucen zasáhnouti i správce
ministerstva spravedlnosti projevem v rozhlasu, aby orbi et urbi
proklamoval, že v československém státě
neodvislost soudcovská je praksí i ústavou
plně zabezpečena. Při tom je potřebí
položiti otázku, zdali byla opravdu někým
ohrožena, a jaké jsou doklady pro tuto ohroženost
našeho soudnictví? Pravil jsem, že soudcovská
krise tu je potud, že nebyla splněna řada příslibů
soudcům daných, na př. slib o vydání
soudcovské pragmatiky, ačkoli tato byla ústavní
listinou slíbena. Není pochyby, že dosud vydané
platové zákony s nivelisační snahou
soudcovskou práci nedoceňují. Je pravda,
že jsou soudci přetíženi a že nové
komplikované hospodářské poměry
jim ukládají nové a nové úkoly.
Nevyjde ze sněmovny zákon, ať je vydán
v kterémkoli směru, který by soudci neukládal
nových povinností a nových úkolů,
povinnosti vzrostly po stránce kvantitativní i kvalitativní
nejvyšší měrou. Agenda soudů proti
době předválečné nesmírně
stoupla. Není potřebí dokazovati to ciframi,
zbytečně bych slavnou sněmovnu statistikami
unavoval.