Je potřebí, aby soudce doplňoval svoje vzdělání.
To uvádím proto, abych zdůvodnil, proč
mám proti některým diskusím v tomto
směru vážné pochyby. Soudce musí
rozšiřovat svůj duševní obzor,
musí vnikat do nových komplikovaných hospodářských
poměrů, aby držel krok s vymoženostmi
po stránce technické a vědecké. Nemá
dosti času, aby všechno četl, a nemá
dosti peněz, aby si mohl koupiti to, co chce číst.
To není jen v zájmu stavu, nýbrž je
to také v zájmu státu, aby se tento stav
podstatně zlepšil. Mají-li býti soudcové
neodvislí, jak se v diskusi praví, musí býti
neodvislí ve skutečnosti, nejen podle formální
litery zákona, a jejich neodvislost i po stránce
hmotné musí býti prozíravými
státníky plně zabezpečena.
Dlužno přiznat, že se v tomto směru již
mnoho zlepšilo. Mnohé nemohlo býti zlepšeno
pro nedostatek finančních prostředků,
ale byla zlepšena systemisace u nejvyššího
soudu, systemisováno 12 míst presidentů senátu
a 56 míst radovských místo dřívějších
9 a 48. Dojde i k úpravě t. zv. srážek
- pokud jsem informován, cestou jisté bonifikace
srážek jmenovacích tax - o nichž nejvyšší
správní soud prohlásil, že právě
u soudcovského stavu byly provedeny cestou nezákonnou.
Není dobře myslitelné, aby to, co je nezákonné,
trvalo u stavu soudcovského, který je povolán
nezákonnosti odstraňovat. Je třeba použíti
všech prostředků ke zlepšení hmotné
existence soudců a tím k zabezpečení
jejich neodvislosti, i těch prostředků, které
doporučuje odborná kritika soudcovsko-literární,
ale při tom je třeba zjistiti, že žádná
ústava a sebe lepší hmotně zabezpečení
nezaopatří soudci neodvislost a nestrannost, nebude-li
tento pocit neodvislosti vložen do srdcí soudců,
není-li v soudci člověk bezvadného
formátu a ušlechtilého snažení.
Do řad soudcovského stavu nechť se hlásí
jen ti, kdož v něm vidí trochu více
než existenční zajištění,
lidé pevné páteře a ideálního
pojetí svého poslání.
Není tomu dávno, co ministr spravedlnosti odmítal
odpovědnost za dobrý chod našeho soudnictví.
Jak jsem již podotkl, bylo v tomto směru mnohé
napraveno, zejména když v posledních dnech
byly provedeným jmenováním citelné
mezery v našem soudnictví vyplněny.
Je nutno předložit si otázku, zda diskuse v
tomto směru vedená byla vždy účelná
a zda - vedena snahou o nápravu - volila vždy cesty,
které ke skutečné nápravě vedou.
Ministr spravedlnosti odpovídá v rozhlase, ale nepolemisuje
tam, kde je odpovědný, totiž v posl. sněmovně,
nepolemisuje s veřejným politickým tiskem,
nýbrž je nucen polemisovat tam a s těmi, u
nichž by mohl předpokládat především
plné pochopení věcného pozadí
těchto stížností a potíží,
které jsou s odstraněním a nápravou
spojeny, polemisuje s příslušníky stavu
soudcovského a s odbornou soudcovskou literaturou. Tato
diskuse soudcovsko-odborná navázala na jmenování
jednoho presidenta krajského soudu na Moravě a jmenování
jednoho okr. soudce v Čechách a poněkud nehospodárně
a lehkovážně operuje s ciframi. Tato soudcovská
kritika má za to, že president, který byl jmenován
na Moravě, přeskočil 150 radů, ale
při tom nezjistila fakt, že jenom 11 žadatelů
se ucházelo o toto místo, že tedy nemohl přeskočiti
150 radů, jako onen okr. soudce v Čechách
nemohl přeskočiti řadu jiných, když
v konkurenci o toto místo měl co činiti s
počtem jen nepatrným. Jsou případy,
že tato odborná kritika se dopouští omylů,
nešťastně operuje ciframi, a vůbec byla
v této diskusi nadhozena otázka, zda je u nás
zabezpečena soudcovská neodvislost, zda není
u nás justiční správa přepolitisována
a zda by nebylo třeba naši justiční
správu odpolitisovat. Ale čteme-li pak v úřední
statistice, že za posledních 2 1/2 roku - kromě
povýšení soudců II. skupiny na okresní
soudce bylo 394 soudcovských jmenování a
z toho až na 22 případů vesměs
podle návrhů personálních senátů
příslušných krajských, vrchních
a nejvyšších soudů, pak se věru
musíme pozastaviti nad poněkud hlučnou kritikou,
která se v tomto soudcovském tisku objevuje. Věru
nestálo za to toto jedno jmenovaní presidenta krajského
soudu a jmenování jednoho okresního soudce
v Čechách, poněvadž i tyto případy
jsou věcně odůvodněny, formálně
jsou bezvadné po stránce kvalifikační
i po stránce technické, aby v občanstvu,
které zná skvělou tradici našeho soudnictví,
které má také plnou důvěru
k našemu soudnictví, byla otřesena víra
v neodvislost a nestrannost našeho soudnictví a v
jeho zvláštní poslání. Páni
iniciátoři tohoto hluku si ani neuvědomili,
jakých škod se mohou dopustiti, a v jednom z posledních
čísel "Soudcovských listů"
sami musí přiznávati, že jejich odborné
kritiky bylo přímo záškodnicky - jak
se vyslovují v tomto tisku a farizejsky zneužito k
politickým a stranickým účelům.
Mohli pisatelé těchto kritik v soudcovské
literatuře očekávati za dnešních
poměrů politických něco jiného?
Bylo toho třeba v době, pokud se naší
zahraniční situace týká, tak choulostivé
a s hlediska vnitřního politického života
tak citlivé? Žijeme v době velmi neklidné,
v době bojů o občanskou nezávislost
a občanskou svobodu a útoků na demokratické
instituce, a tu je třeba vážiti každé
slovo a domyslit důsledky každé akce. Občanstvo
přímo instinktivně reaguje na každý
zjev v našem soudnictví. Bojí se o nestrannost
a neodvislost našich soudů. Existuje stát,
ve kterém by si ministr spravedlnosti dal způsobem,
jak jej navrhuje odborná literatura, okleštit svá
práva? A je-li dbáno návrhů senátů,
jak bylo zjištěno, a je-li jejich hlas respektován,
pak necítím potřebu, proč by tato
kritika musila míti příznaky tendenčnosti
a útočnosti. Stav soudcovský a jeho příslušníci
stojí na výspě ochrany občanských
práv a občanské svobody a jsou si tohoto
poslání jistě vědomi. To vyžaduje
vážné úvahy o způsobu, jak zlepšiti
poměry, a je třeba, aby i odpovědní
státníci o potřebách tohoto stavu
vážně přemýšleli. K cíli
nepovede ovšem cesta, se kterou se v odborných kruzích
operuje. Kam dospěla kritika, se kterou se vážně
operuje, čteme-li, že 3000 soudců v tomto státě
by se mělo vzdáti volebního práva?
Nehledě k ilusornosti tohoto opatření. mám
za to, že se občané nemohou zbaviti něčeho,
oč sváděli po celé generace tuhý
boj. Velmi správně je citován v posledním
čísle "Soudcovských listů"
výrok presidenta Osvoboditele, který nabádá
inteligenta a praví, že je jeho povinností,
aby byl informován o politickém dění
ve státě, aby na tomto dění spolupůsobil.
Jde - jak opět správně "Soudcovské
listy" poznamenávají o princip, zda má
příslušník soudcovského stavu
bojovat o svá práva v rámci dlouhým
bojem celého národa dosažených svobod
a zda se chce postaviti na basi demokratické spolupráce
všech, či zda má se stát pouze nástrojem
jiných, nástrojem sice přesným, ale
nemajícím vlivu na sílu, která jím
vládne.
Tu je nutno se ptáti, zdali by soudce nevypadal poněkud
absurdně před obžalovaným, kterého
pro krádež odsuzuje a kterému odnímá
právo volební jako trest, když tentýž
soudce by se zbavil tohoto práva, jehož ztrátu
u obžalovaného jako trest předpokládá.
Při této příležitosti bych se
několika slovy zmínil o nedosti správné
konstrukci návrhu kol. dr Rašína, který
se pozastavuje nad tím, že ani ústavně-právní
výbor a s ním také jeho literatura a noviny,
ani zpravodaj nechápal stanovisko soudců žádajících,
aby v onom počtu příslušníků
nejvyššího správního soudu bylo
pamatováno na soudce počtem aspoň tím,
který jim zaručoval dosavadní zákon.
Přiznávám, že řešení
dvou pětin není příliš ideální.
Mám za to, že celá diskuse by byla odpadla,
kdyby se bylo na tomto ustanovení neměnilo vůbec-nic.
Bývalo by se tím nehnulo a nevznikla by otázka,
na kterou zde pan zpravodaj tak skvěle odpověděl,
že nejde při celém problému o žádnou
otázku stavovskou. Vždyť otázkou stavovskou
to ani nemůže být, tam jde jen asi o 48 radovských
míst, z nichž dosud polovice byla reservována
soudcům. Jestliže se mluví o nějakých
hmotných otázkách celého soudcovského
stavu, tato číslice nemůže míti
stavovského významu. Ale diskuse, která je
doprovázena memorandem soudců a v různých
projevech vedena, způsobuje, že tu vzniká dojem,
jako by stavovský zájem převládal.
Byla vyslovena dokonce poněkud přehnaná obava,
že by nejvyšší tribunál správně
soudní mohl klesnouti na význam 4. právní
instance. Tak daleko přece nelze jíti, takový
význam tomu ustanovení o 2/5 nelze přiznávat.
Vždyť na jedné straně tyto dvě
pětiny byly do osnovy zákona dány proto,
aby do jakési míry element soudcovský doznal
svého uplatnění, aby ta zkušenost životní,
rutinovanost po stránce formálně procesuální
doznala jistého ocenění a byla jistým
korelativem. To však na druhé straně neznamená,
že jenom tyto 2/5 nebo tahle polovice byla vybavena onou
plnou mírou neodvislosti, nezávislosti a nestrannosti,
jak o ní mluví různá memoranda a jak
o ní mluvil také kol. dr Rašín.
Není přece možno domnívati se, že
by první president nejvyššího správního
soudu mohl jíti tak daleko, že by sestavoval senáty
podle přání jednotlivých ministerských
resortů. Pan zpravodaj správně zdůraznil,
že jde o dvě otázky: 1. aby byli v nejvyšším
správním soudě odborníci skvěle
kvalifikovaní právě v oněch oborech,
kterými se správní soud musí zabývat
a 2. aby ve sboru soudců nejvyššího správního
soudu byla také garantována účast
onoho neodvislého živlu, jehož podíl osnova
vyjadřuje oněmi 2/5. Jde o jakousi synthésu
těchto dvou pojmů a potřeb, která
tím způsobem vyřešena býti může,
a při tom jako základ musí sloužiti
vědomí, že nelze žádným
procentem vyjádřit korektnost soudcovskou, soudcovskou
neodvislost, svědomitost a pracovitost, poněvadž
soudcovská korektnost je vyjádřena charakterem
soudce, výběrem soudců po stránce
nejlepší a jeho vědomím, že slouží
celku a československému právu.
Příslušníci soudcovského stavu
mají zajisté pro sebe výhodu školených
a zkušených pracovníků, - přinesli
by zajisté tyto prvky do svého správního
soudnictví - ale to ještě neznamená,
že by soudce, který vychází ze správního
aparátu, i když sloužil desítky let svému
pánovi podle pokynů nadřízených
úřadů, v tom okamžiku, kdy se stává
členem nejvyššího správního
soudu, neuvědomil si plný význam své
přísahy, svého poslání a že
by nebyl tak neodvislý a nestranný jako soudce z
povolání. Důvěra našeho občanstva
v soudnictví rostla tou měrou, jakou klesala úroveň
naší administrativy. Podle toho rostla důvěra,
snaha a volání, aby soudnictví bylo uplatňováno
v různých úsecích, v rozhodčích
soudech, volebních soudech, státních soudech
atd.
Mluví-li osnova také o závaznosti, nebudu
tento problém rozebírati vzhledem k tomu, že
byl p. zpravodajem, řečníky, literaturou
a tiskem již rozebrán.
Byla zde vedena rozsáhlá diskuse a vysloveny obavy,
že by tím, když by výroky nejvyššího
správního soudu, vyjádřené
in concreto, mohly býti závaznými normami
pro administrativní řízení všeobecně,
mohla býti dotčena suverénní práva
parlamentu po stránce zákonodárné.
Myslím, že tato diskuse měla více obav,
než bylo třeba, vzhledem k tomu, že zákonodárci
je vždycky zůstaveno právo, aby v judikatuře
nejvyššího správního soudu, pokud
by se stala citelnou, pokud by zasahovala do jisté míry
příliš účinně a proti
tendenci zákonodárce dost neobjektivně do
práv jednotlivců, mohl provésti jistou korekturu.
To ovšem vyžaduje jistou sílu našeho parlamentarismu.
Připomínám, když pan zpravodaj zde pronášel
ony památné věty o tom, jakého vědomí
by náš parlament měl nabýti, jakou silou
by měl býti vnitřně ovládán,
že tu zavládlo ticho, trapné ticho jako výčitka
našeho špatného svědomí, které
si neuvědomuje, že nemůže býti
příčinou našeho dosti komplikovaného
parlamentárního života do jisté míry
okolnost, jak pan zpravodaj zde uváděl s nímž
v tomto směru nechci polemisovat, nýbrž jej
doplnit - že by poslanci byli příliš přetíženi
intervencemi. Bylo zbytečné opravovat prohlášení
pana zpravodaje o neústavnosti těchto intervencí
prohlášením "my intervenovat budeme",
poněvadž dnešní hospodářský
život, dnešní hospodářská
struktura a sociální nedostatky těchto intervencí
vyžadují. Pan zpravodaj byl jistě dalek toho,
aby nechápal a nevěděl, že dnes má
poslanec jistý úkol sociálního referenta
a že do jisté míry je tu poradcem a ochráncem
zájmů svých voličů a občanů;
ale panu zpravodaji tanula na mysli jediné úměrnost
této práce intervenční s tou, ke které
je podle ústavní listiny poslanec povinen. O nic
jiného v tomto směru nešlo. A není to
vždycky úředník, který je vinen
přetížením administrativy. Poslanec
má po stránce intervenční často
také vinu tím, pokud intervenuje ve věcech,
ve kterých jsou intervence beznadějné, ve
kterých zákon příliš jasně
mluví a ve kterých intervence by mohla mít
jen účel zkomolit zákon a znemožnit,
aby úředníkem bylo učiněno
opatření přesně podle zákona.
Jsou i jiné parlamenty, kde se intervenuje, i francouzský
parlament zná intervence svých poslanců.
To nemůže býti hlavní příčina.
Tak to také nebylo myšleno. Příčina
stagnace našeho parlamentárního života
tkví do jisté míry poněkud, podle
mého soukromého názoru, hlouběji.
Vyjádřil bych to doplňkem, že tkví
v podstatě v tom, že nemůžeme předložit
s hlediska státního všechny problémy
veřejného života před parlament, který
nemá vždy vládní většinu
a oposici proti vládě, nýbrž koaliční
většinu a ne vždy oposici, nýbrž
protistátně orientované protivníky.
Nemůžeme řešiti problémy plným
parlamentárním životem, poněvadž
je třeba někdy různé problémy,
zejména státně dalekého dosahu, řešit
interně, a pak připadá parlamentu zdánlivě
jenom úloha schvalovací, jakéhosi formálního
schválení, poněvadž tomu předcházela
interní rozprava těžkého koaličního
aparátu.
Pan zpravodaj poukázal na některé zjevy naší
administrativy, zejména na to, že - tuším,
že i kol. Klapka se o tom zmiňoval - není
dbáno naší administrativou různých
enunciátů vydávaných nejvyšším
správním soudem a to důsledně, jak
se ukázalo na př. ve známé věci
lékařů nemocenských pojišťoven,
ve věcech daňových a jinde. A tu byla nadhozena
otázka, jak se to mohlo stát, a byla nadhozena zejména
právě s míst, které jinak si velmi
pochvalují zásadu, že ministerstva mají
být ovládána správci odborníky.
Tato místa právě teď mohla pochopit,
že jsou to právě správcové odborníci,
kteří nemají té plné politické
odpovědnosti před parlamentem. Vždyť ministrem
financí v té době někdo byl a měl
býti činěn odpovědným po stránce
parlamentární kontroly. Dříve parlamenty
žárlivě střežily svá práva
ve věcech daňových a vojenských. Zdá
se, že teď těchto svých práv tak
příliš nedbají.
Byly-li podle původního vládního návrhu
vyloučeny věci bagatelní z osnovy a mělo-li
tím býti ulehčeno nejvyššímu
správnímu soudu a operovalo-li se se zněním
ústavní listiny, mám za to, že v této
době je možno se vyhnout jakékoliv diskusi
o tom, připouští-li ústavní listina
omezení kompetence nejvyššího správního
soudu čili nic, poněvadž těchto diskusí
se vede již tolik o omezení občanských
práv a občanské svobody vůbec. Nestojím
sice na stanovisku "fiat justicia, pereat mundus", ať
se děje cokoliv, právu se musí dát
průchod, ale mám za to, že v dané situaci
i odvolání se na vývoj práva po stránce
formální v Německu poněkud pokulhává,
poněvadž tam tehdy, když dělali výmarskou
ústavu, různé prvky dnešního
autoritativního nazírání v tehdejší
ústavě našly svého zastánce.
Bylo již dosti výjimek z kompetence nejvyššího
správního soudu, byla tu výjimka v §u
7 zákona č. 154 z r. 1923 o vojenském kázeňském
řádu, která byla vyloučena. Není
třeba výjimek dalších, a bylo velmi
správné, že ústavně-právní
výbor a s ním pan zpravodaj dospěli aspoň
ke kompromisnímu řešení, které
činí po této stránce tuto osnovu přijatelnou,
zejména když je časově omezena do r.
1942, když je tu přece tříčlenný
senát soudní, který bude o těchto
věcech rozhodovat.
Tak se to má také s věcmi volné úvahy,
o nichž jichž starý zákon měl mnohem
liberálnější ustanovení a kde
o vyloučení těchto ani instituce nejvyššího
správního soudu nežádala. Bylo by zajímavé
pátrati, kdo byl původcem a otcem tohoto ustanovení
v původní osnově a chtěl okleštiti
kompetenci nejvyššího správního
soudu.
Stejně je přijatelné řešení,
které ústavněprávní výbor
zachránil pro samosprávné korporace, že
tyto se mohou samy zastupovat. Je to příznačné,
že reforma veřejné správy tam, kde se
dotýká zájmů samosprávy, se
děje neustále ve směru zatížení
samosprávy po stránce finanční, ale
ne ve směru zlepšení a zesílení
práv samosprávy. V tomto směru ústavně-právní
výbor se postavil na stanovisko naprosto odmítavé
a tím do jisté míry poučil vyšší
byrokracii, že omezování samosprávy
má své meze.
Bylo nám slíbeno, že některé
pochybnosti a nedostatky budou odstraněny jednacím
řádem, o němž, doufám, že
bude vydán nebo zlepšen.
Důvodová zpráva slibuje, že dojde k
nápravě některých nedostatků
dosavadního provisorního stavu definitivní
úpravou osnovy zákona z r. 1876 vydáním
nového jednacího řádu. Doufejme, že
tento slib nezůstane slibem, je zejména třeba,
aby nějakým způsobem bylo precisováno,
co je to správní úřad vůbec.
Nechci se dotýkati detailů, které rozváděl
kol. Klapka, do jaké míry jest u nás
pojem správního úřadu zkomplikován.
Je tu řada úseků, kde existence jednotlivců
je do jisté míry tangována, a to velmi citelně,
ale kde se ochrany správního soudnictví občanu
postiženému nedostává.
Jsou různé instituce, ať obilní monopol,
různé jiné instituce hospodářské,
syndikáty atd., které do jisté míry
stále a stále nabývají a arogují
si práva oficielních korporací, do jichž
přítmí však zákon a ochrana poplatníka,
občana, nevniká. Toto přítmí
nazval kol. Klapka jakousi džunglí, ale chci
doufati, že v tomto směru na šikmé ploše,
na které jsme se ocitli, stane se pokus, aby tato zákoutí
hospodářských institucí, které
si arogují různá veřejná práva,
doznala zásah po stránce právně-soudní.
Mohu pro zajímavost poukázati na jednu zmínku
v dnešním tisku a sice o americkém národohospodáři,
který tu přednášel v Praze o onom světoznámém
konfliktu presidenta Roosevelta s nejvyšším soudním
tribunálem americkým. Onen učenec americký
dokazoval, že americká ústava nepřipouští,
aby se tento konflikt řešil formou výkladu
ústavního zákona, že ústava má
zde jisté mezery, a jaksi žertovně poznamenal,
že kdyby chtěl proti takové petrolejové
společnosti americké postupovat stát plnou
mocí, tu by k tomu měl plnou možnost jedině
potud, že by vstoupil sám do takové podobné
společnosti konkurenční a tam jako konkurent
se domáhal jistých zákroků a zásahů.
A přiznejme si, jestli to náš tisk uveřejnil
jako posměšnou poznámku, pak je to vlastně
ironie, která míří také do
našich řad, poněvadž i my máme
ve svém hospodářském životě
co činiti s útvary, kam státní moc
může zasáhnouti jen tím, že se
tam stane státní úředník funkcionářem,
nebo že si postižený vybuduje podnik konkurenční,
a pak snad z důvodů konkurenčních
nebo zákona o nekalé soutěži se může
domáhati svého práva. Tedy je to stav, který
je na vlas podobný onomu stavu v Americe, o kterém
s takovou ironií je mluveno v dnešním tisku.
Po stránce formální přispívá
zajisté k dalšímu pokroku to, že osnova
přináší plné znění
změněného zákona o nejvyšším
správním soudu, že tu přestává
ono laborování s labyrintem stále citovaných
paragrafů bez obsahu a že konečně dikce
zákona se stává jasnější,
po stránce jazykové čistější
a přesnější. To také bude směřovati
k lepšímu výkladu zákona, k lepšímu
studiu zákonů, to všechno dohromady dává
nám naději, že i novela instituce nejvyššího
správního soudu bude značným pokrokem
k vybudování našeho správního
soudnictví, k zlepšení naší administrativy
a tím také k posílení naší
demokracie. (Potlesk.)