Musíme hleděti, abychom výchovou svého
občanstva tento smysl pro spravedlnost převedli
také do denního života, a v tomto směru
musejí členové zákonodárného
sboru býti zářivým příkladem.
Jsem toho názoru, že poslední řeč
pana posl. Sidora ve výboru zahraničním
těmto zásadám neodpovídala, ba naopak,
že antisemitská tendence, která se v ní
projevila, mnohem spíše vyplynula z ducha, kterým
jest ovládána sousední Třetí
říše, nežli svobodomyslností u
nás panující. Velice se divím, že
pan posl. Sidor sahá k těmto pramenům
a že je rozšiřuje, poněvadž pan posl.
Sidor jest poslancem strany, která bojuje pro zásady
katolicismu a slovenskosti. Antisemitismus šířený
ze Třetí říše a duch norimberských
zákonů nemůže však zůstati
pouze při své rasové nenávisti, nýbrž
tato nenávist se musí také prakticky projeviti
proti všemu tomu, co má svůj původ v
židovství a židovském národě,
a proto zavrhují ve Třetí říši
starý testament a šíříce novopohanství
stavějí se nutně proti misijní myšlence
křesťanství. Ze všech těchto důvodů
není jenom židovství předmětem
jejich nenávisti, nýbrž také křesťanství
a katolicismus sám. Se stupňovaným pronásledováním
Židů se stupňuje také nenávist
proti církvi katolické a poslední encyklika
papežova jest toho zřejmým osvědčením.
Myslím, že víra a láska k vlastnímu
náboženskému přesvědčení
by mě!a býti něčím silnějším
nežli zloba proti společnosti židovské.
Pan posl. Sidor nejenom že posílal naše
židovské spoluobčany, po dlouhá staletí
na Slovensku usazené, do Birobidžanu, nýbrž
k motivaci svého názoru ještě používal
onoho nařknutí z bolševismu, které také
na sjezdu norimberském okázale bylo proklamováno
a učiněno předmětem veliké
světové agitace. Ať se nikdo neklame, že
snad vedoucím osobám v Třetí říši
jde o praktické potírání komunismu!
Jsem toho názoru, že celé tažení
proti komunismu je pouze záminkou, aby se poukazovalo na
všecky skupiny a státy, které jejich plánům
stojí v cestě, a naše republika právě
teď prožila kampaň, kdy takováto nařknutí
o plánech bolševických a o rudých letištích
v celém světě byla šířena
nikoli snad za tím účelem, aby bylo čeleno
nějakému nebezpečí, nýbrž
aby tímto nařknutím celá republika
upadla v podezření a aby byly poškozeny zájmy
tohoto státu a také zájmy státního
národa Čechů a Slováků, tedy
zájmy těch Slováků. které pan
posl. Sidor v tomto sboru má hájiti.
Již jednou jsem měl příležitost
s tohoto místa odmítnouti paušální
podezření proti celé národnostní
skupině židovské vznesené a činím
tak s důrazem opět a bráním se proti
generalisování jednotlivých případů
a podezřívání celku. Ostatně
dovoluji si poukázati na to, že předseda strany
ľudové pan posl. Hlinka v srpnu 1936 poskytl
rozhovor panu dr Matěji Weinerovi, místopředsedovi
strany židovské, ve kterém zdůraznil,
že ani on sám, ani jeho strana není protižidovsky
orientována, že antisemitismus nepatří
do jejího programu, že jest si vědom velikého
mravního, náboženského a dějinného
významu židovství pro celé kulturní
lidstvo a zvláště pro křesťanství.
Pan posl. Hlinka poukázav na to, že část
mládeže koketuje s extrémními radikálními
stranami, nikterak negeneralisoval, nýbrž v tomto
smyslu uvedl doslovně (čte): "Vítám
velmi srdečně. že se Židé na Slovensku
a v republice organisují ve vlastní židovské
straně a nechtějí nadále býti
nádeníky jiných stran. Je to jediná
záruka zdárného soužití s námi
a můžete ujistiti svou stranu, že v tomto svém
úsilí může vždy počítati
s mou upřímnou pomocí".
Ani naše snahy se nikterak neliší od tohoto etického
postoje, který takto byl projeven, a ujišťuji
pana posl. Sidora, jakož i celou československou
veřejnost, že naše mládež je stejně
předmětem naší výchovné
péče, jako všichni v této republice
hledají cestu k uskutečnění politického,
kulturního a hospodářského smírného
soužití skupin a národností zde sídlících.
Poněvadž právní jistota jest jedním
z nejdůležitějších předpokladů
pro takovýto pokojný vývoj, vítám
osnovu zákona o nejvyšším správním
soudu a doufám, že bude přispívati k
dosažení tohoto vznešeného cíle.
(Potlesk.)
Místopředseda Taub (zvoní): Dále
má slovo p. posl. Jobst.
Posl. Jobst (německy): Slavná sněmovno!
Dovolte mi, abych řekl několik slov k osnově
zákona o nejvyšším správním
soudu navazuje na slova svého kamaráda dr Peterse.
Hlasujeme-li pro tuto osnovu zákona, činíme
tak v naději, že se tím začíná
prováděti zásada právnosti ve státě.
Mluvím-li již o správě a nejvyšším
správním soudu, který je s ní co nejúžeji
spojen, chtěl bych zde uvésti několik příkladů,
jak se dnes správa v různých správních
odvětvích vykonává a jak by se vykonávati
neměla. Bylo nám před nedávnem vytčeno,
že se s naší strany tvrdilo,
že vedle vlastní vlády jest vláda vedlejší,
jež jest vlastně rozhodující při
rozhodnutích správních orgánů.
Pánové, jest přece samozřejmé,
že venku mezi lidem taková mínění
musí vzniknouti při velkém počtu přehmatů.
které si dovolují jednotlivé správní
orgány v nejrůznějších odvětvích
správy. Mezi lidem venku je dnes mínění,
že tu již není správa pro státního
občana, nýbrž naopak lid pro správu.
Pojmy se zvolna obrátily, takže to nelze malému
občanu prostě zazlívati; dnes tomu jest přece
tak, že si každý malý úředník
venku upravuje nařízení a zákony podle
svých vlastních schopností.
Chci vám pro to uvésti několik příkladů,
že tomu jest skutečně tak - jsou to příklady,
jež znám ze své vlastní zkušenosti.
Uvažte na př., jak při obecních volbách
v Prachaticích ztratilo tisíce státních
občanů důvěru ve správu státu,
prostě proto, že se při této volbě
prováděly s vědomím prachatického
okres. úřadu manipulace, jež jsme udali a při
nichž nám dal volební soud za pravdu. Tak jsem
musil na př. já sám konstatovati, že
se do politických voleb obce Prachatic činně
pletl s vědomím okresního úřadu
v Prachaticích spolek jako "Pošumavská
jednota". Učinil jsem na spolek oznámení,
až dosud se však nic nestalo. Pánové,
co by se stalo Svazu Němců, kdyby se pletl do politických
voleb?
Tu máte dále příklad se školou
v Jaroníně, který se týká ministerstva
školství a nár. osvěty. Tento jaronínský
akt se stane pomalu světoznámým. Konstatuji,
že tento akt slav l minulého roku své desetileté
jubileum v tomto státě. Mimo to konstatuji, že
všechny německé strany v této věci
od roku 1926 intervenovaly a akt zpracovaly a že přes
to školy, ani expositury v Jaroníně nelze dosíci.
A chci nyní říci důvod: 39 dětí,
které tam dnes jsou vyučovány soukromě
- soukromé vyučování může
býti podle zákona Uhlířova
zastaveno každý den - chodilo dříve
do školy v Brlohu. A jen zcela malá skupina lidí
v obci Brlohu se zajímá o to, aby děti chodily
do školy zase do Brlohu nebo aby tato školní
třída trvala dále, protože tyto děti
snad za rok v Brlohu nakoupí za několik korun. A
tu se ukazuje, že ministerstvo školství a nár.
osvěty před touto zájmovou skupinou až
dodnes kapitulovalo.
Podobné případy máte s přeškolením
obcí Oseka a Sedlic z Věžovaté Pláně
do Přídolí. Musil jsem v této věci
několikrát intervenovati. Měli byste se jednou
podívati na stav cest na Šumavě a pak byste
snad jednali jinak, kdybyste viděli, jak 6leté děti
mají choditi 6 km daleko do školy sněhem vysokým
1.40 až 1.60 metru, kdežto jinak by to měly 10
až 20 minut. Přes opakované zakročení
nestalo se v této věci po celou zimu nic, ačkoliv
bylo slíbeno příznivé vyřízení.
Podle našeho mínění představuje
velmi velikou nehoráznost případ okresního
úřadu v Kaplicích, kde těmto chudým
šumavským obcím okresní úřad
přikázal, aby zařadily do rozpočtu
20.000 až 90.000 Kč pod touto podmínkou: Pan
okr. hejtman si obeslal obecní představené
- z části jednotlivě - a přikázal
jim, aby tuto částku do obecního rozpočtu
zařadili a pohrozil jim, že zmíní-li
se byť i jen slovem o tomto nařízení,
mohou očekávati nejpřísnější
tresty. To jest přece nezákonnost nemající
sobě rovné. Představte si tyto chudé
obecní představené, kteří jsou
svým voličům odpovědni za hospodářství
v obci a kteří k tomu nesmějí říci
ani slova. To jsou přece nepřístojnosti.
Nebo jestliže se na př. při žádostech
za hostinskou koncesi, jak se to u nás stalo ve čtyřech
případech, koncese nebo pronájem koncese
prostě odepře z důvodů, při
nichž se musíme chytiti za hlavu, jak jsou přitaženy
za vlasy. Jednomu hostinskému byla odepřena koncese,
protože, jak to jest v rozhodnutí, se v jeho hostinci
konaly schůze sudetskoněmecké strany. To
jest případ Gängrův v Malšíně.
Jiný hostinský dostal koncesi jen s omezením,
že se v jeho hostinci nebudou konati schůze sudetskoněmecké
strany. Druhý případ jest případ
Katzlův v Českém Krumlově. Ten jest
hostinským od svého mládí, přestěhoval
se do Čes. Krumlova z Rožmberku nad Vltavou, koupil
si dům, má dvě děti a jest pravidelným
poplatníkem. Tomu byl nájem koncese odepřen
pro jeho cesty do ciziny a pro jeho vychvalování
tamějších poměrů. To by se musil
podle našeho mínění pokárati
i pan dr Preiss. (Předsednictví převzal
místopředseda Košek.)
Třetí případ jest Wesselakův,
také v Čes. Krumlově, jemuž nebyl povolen
nájem koncese, protože se stýkal se státně
nespolehlivými lidmi. Korunou politických přehmatů
jest však případ, jenž se udál
nedávno v Kaplicích, kde k okresní zprostředkovatelně
práce šli nezaměstnaní, kteří
byli tak chudí, že správkyně toho okresního
úřadu jim sama řekla: "Zapíši
vás, vím, že jste potřební."
A když ti lidé přišli po druhé
a když jim chtěli dáti poukázku, musila
ředitelka tohoto úřadu těmto nezaměstnaným
chudákům říci: "Nemohu vám
vydati žádné poukázky, musím
nejdříve vzíti lidi, které mi přikázal
poštmistr Žabka, český soc. demokrat,
a tajemník odborové organisace Lepší."
Protokol jest podepsán i ředitelkou tohoto úřadu.
Zde jest jasný případ, že se do politické
agendy vlády vměšuje dokonce poštovní
úřad.
Co se týče berní správy, vlastně
správních orgánů berních, chci
poznamenati tyto případy: Byl jsem volán
v prosinci minulého roku k daňové exekuci,
jež byla provedena u chudé ženy v Čes.
Krumlově, obchodnice máslem, jejíž celý
provozní kapitál činí snad 450 Kč,
a musil jsem se vlastníma očima dívati, jak
pan exekutor Zeman se s touto paní a jejími dětmi
doslova rval; to jest podle našeho mínění
absolutně pod důstojnost státního
úředníka. Na druhé straně poukazuji
zase na případ, kde minulý týden byla
v dražbě prodána v Křemži u Čes.
Krumlova pila, při čemž vyšlo na jevo,
že tento podnik jest bernímu úřadu dlužen
700.000 Kč. Pohledávka berního úřadu
jest sice zapsána do knih, ale na 13. a 14. místě,
tedy nedobytná. Podle našeho mínění
bylo by bývalo povinností berního úřadu
dohlížeti tam, kde jest stát poškozován
o statisíce. U berního úřadu se nesmí
přihoditi, aby daňový dluh objektu v ceně
snad 200.000 Kč vzrostl na 700.000 Kč.
Další případ se týká ministerstva
zemědělství. Podal jsem před několika
měsíci panu ministrovi zemědělství
interpelaci, týkající se případu
v Bedřichově. Tam pozemek trochu větší
než 10 ha až dosud najímali chudí lidé
vlastník kníže Schwarzenberg - protože
to bylo pro tyto chudé lidi základem jejich možnosti
výživy, prostě proto, že tito lidé
mají dvě kozy nebo krávu, a tak získali
svou pastvinu. Nyní byl tento pozemek přidělen
nezletilé dceři advokáta Fuchse v Čes.
Krumlově. Ale korunou odpovědi na interpelaci jest
věta, když pan ministr zemědělství
tvrdí, že tato dcera tam zřídí
vzorný statek, neboť jest k tomu předpoklad,
protože chodila do kuchařské školy. Mimochodem
podotčeno, to celé jest domněle spekulačním
objektem židovského advokáta dr Fuchse, protože
ví, že na tomto pozemku jest rašelina v ceně
400.000 až 500.000 Kč.
Podobný případ máme zase v Čes.
Krumlově. Městská obec Český
Krumlov ucházela se u pozemkového úřadu
o příděl parcely Jungferngarten, protože
stavební místa jsou v samém vnitru města
a obec jest stále více nucena postaviti novou budovu
pro okresní úřad. Ačkoliv jest v přídělovém
zákoně řečeno, že nejdřív
má býti vzat ohled na městskou obec, byl
tento pozemek přidělen nedávno zbytkovému
statkáři Tvrstovi v Čes. Krumlově,
který sám před dvěma roky protokolárně
prohlásil, že se tohoto pozemku zříká.
Stát potřebuje sice novou budovu pro úřad,
ale - a to je mínění obyvatelů venku
- státu nejde o vlastní zájmy, nýbrž
zde se zájmy počešťování
stavějí před zájmy státu.
O přehmatech státní policie by se dala napsati
jistě celá kniha. Chci zde vyjmouti jen několik
případů, které znám z vlastní
prakse. Jestliže mě na př. na schůzi
v Sněžné varoval policejní komisař
z Volar, protože jsem uváděl slova pana presidenta,
jichž užil v Liberci, pak to jest, pánové,
překročení slušných mezí,
že takový malý státní úředník
venku může prostě nedbati prvního muže
republiky. To je nepřístojnost. Nebo když státní
policie vydá v Teplicích rozkaz, že se všichni
obyvatelé mají dostaviti osobně na státní
policejní úřad za účelem přihlášení
a registrace a že mají udati celé své
nacionale a národnost, pak to nemá s hlášením
nic společného, neboť hlásiti se u státní
policie mají jen cizinci a nikoliv místní
osoby. Co provádí státní policie v
Teplicích, není podle našeho mínění
nic jiného než sčítání
lidu na vlastní vrub, a k tomu nemá žádného
práva.
Nebo vydá-li na př. pan policejní rada Vyskočil
v Prachaticích našim funkcionářům
prostě rozkaz, že mají svou schůzi podle
§u 2 hlásiti napřed, pak to jest nepřístojnost
a přehmat podřízených orgánů.
V žádném zákoně není,
že schůze podle §u 2 mají býti
hlášeny předem, neboť smysl těchto
schůzi podle §u 2 přece jest, že totiž
nemusí býti hlášeny napřed. Před
14 dny byla úředníky téhož policejního
rady Vyskočila ve Zbytinách rozpuštěna
schůze podle §u 2 za těchto okolností:
Schůze ještě vůbec nezačala,
když se tam objevili tři pánové v občanském
oděvu a prostě jako malí Napoleonové
nařizovali: "Zde jest schůze. Kdo jest předsedou
atd.?" Teprve na mou otázku, kdo jsou pánové,
byli nuceni se legitimovati. Když jsem jim vytkl, že
schůze ještě vůbec nezačala a
že proto nemají právo kontroly, řekli
mi do očí: "Do toho nám vůbec
nic není, to nevadí." Pak dali tito policejní
úředníci rozkaz k zahájení
schůze podle §u 2. To je prostě neslýchaný
nezákonný stav. Když jeden úředník
učinil zkoušku namátkou a nemohl nic namítati,
začal zjišťovati, kdy byla podepsána listina
přítomných. Jest samozřejmé,
že listina přítomných se podepisuje
v místnosti samé, proto se jmenuje také listina
přítomných. To byl však pro něho
zákonitý důvod, že schůze je
nezákonná, listina přítomných
byla zabavena, což jest také nezákonné,
a schůzi rozpustil.
Nebo jestliže na př. byl našemu členu,
který chtěl jeti do Německa na návštěvu,
odebrán ve Volarech cestovní pas, průkaz
a odznak strany, při čemž odznak není
státním dokumentem, nýbrž soukromým
vlastnictvím. Řeklo se, že nechce jeti na návštěvu,
nýbrž že jest podezřelý, že
prý tam má pro sudetskoněmeckou stranu něco
vyříditi. To bylo neudržitelné jako
v tisíci jiných případech. Tento muž
musil býti propuštěn, ale průkaz a odznak
mu byly dlouho zadržovány.
Jak se kamarád Peters zcela správně
zmínil, užili jsme důkladně práva
podávati interpelace. Ale kamarád Peters
má zcela pravdu, označuje-li část
odpovědí na tyto interpelace jako výsměšky.
Co si však má pomysliti veřejnost, snižují-li
se odpovědi ministrů na grotesky. Chci vám
zde říci příklad. Podal jsem loni
panu ministrovi vnitra interpelaci s obsahem, že četník
strhl v naší krajině našemu členu
odznak strany s kabátu a zase mu jej připevnil s
podotknutím: Dokud se mnou mluvíte, nesmíte
tento odznak nositi. Co myslíte, že na to pan ministr
odpověděl? Napsal doslovně v odpovědi:
Přiznal skutkovou podstatu, četník však
nemohl v panujícím přítmí pozorovati,
je-li odznak dovolený nebo zakázaný. Jsme
toho mínění, že se taková odpověď
hodí snad do redakce politických humoristických
listů, ale ohrazujeme se proti tomu, aby takové
odpovědi byly vydávány v plenu Národního
shromáždění tohoto státu.
Z těchto málo příkladů, jež
postihují jen malý úsek státu, totiž
budějovický volební kraj, jest patrno, jak
státní občané stále více
musí ztráceti důvěru ve vedení
a správu státu. Jest jistě zcela správný
názor, že se tím korumpuje i nejlepší
úředník a že se přímo
svádí, aby jednal podle vlastní libovůle,
když se vylíčené přehmaty interpelují
a na to se v té věci prostě nic nestane.
Ztrácí se tím právě důvěra
v samou vládu. Vidíme to také, přijdeme-li
při mnoha intervencích, které musíme
konati, k hodnému staršímu úředníku,
že tam klape státní správa bezvadně.
Vidíme však také tolik případů,
kde se úředníci řídí
politickými motivy a nikoli věrností ke státu.
Kdyby se snad mělo věřiti, že se tím
nyní dosáhne zlepšení, že německé
vládní strany dostanou nyní občas
kousek cukroví a že se tím dosáhne důvěry
ve správu nebo že by jí bylo možno dosáhnouti,
pak je to velký omyl. Neboť nezapomínejme na
jedno, co bych chtěl pánům z německých
vládních stran říci: Budete míti
v koalici tak dlouho co mluviti, dokud tu bude sudetskoněmecká
strana. Neboť dříve jste také neměli
o čem mluviti. (Posl. dr Mareš: Už jste byli
v r. 1927 tady?) Ano, já tu byl. Jest zbytečno
prohlašovati s tohoto místa všem těmto
vlastencům, od Kramáře přes
Spinu až k Zajičkovi, že naše
mínění vychází z absolutního
státně-občanského citu. Neboť
na příkladech, jež jsem uvedl, je viděti,
že úředníci venku při rozhodování
se řídí hlavně směrnicí,
je-li člověk nepřítelem nebo přítelem
státu. Chceme to jednou říci otevřeně.
V našem státě jest tomu asi tak, že každý
státní občan, který schvaluje a podporuje
vládní a koaliční strany a jejich
systém, se považuje za přítele státu,
každý, kdo jest proti tomu. jest označen za
nepřítele státu. Nezapomínejme však
na morální stránku, že většina
státních občanů vidí ve všech
těchto přehmatech zkrácení svých
ústavou zaručených práv a že
se na tyto lidi, kteří přikládají
svou ruku k těmto zkrácením, nemůžeme
nikdy dívati jako na podpory státu, jako na přátele
státu. Nezapomínejte, když se také někdy
při takové odpovědi na interpelaci usmíváte,
když schvalujete tyto různé politické
metody, jež se ve správě rozšířily,
jež působí proti nám, Němcům,
že tím házíte bumerangem, který
na konec dopadne na vaši vlastní hlavu, protože
právě politické strany nejsou věčným
výtvorem. Mohlo by se velmi lehko státi, že
zítra bude část českého lidu
vtlačena druhou částí do oposice a
že se proti této části bude užívati
přesně týchž zchytralostí, jaké
jsou dnes proti nám běžné. To, co my
zde bičujeme, nazýváte demokracií.
Mluvíte mnoho o zvláštní demokracii
v tomto státě. Ano, zdůrazňuji to,
je to zvláštní demokracie, jež hledá
snad v celé Evropě sobě rovné. (Posl.
dr Mareš: Nepřehánějte, pane kolego!)
Vším tímto pronásledováním,
vším tímto utlačováním
a persekucemi, jimž jsme vystaveni, míníte
lidové sjednocení rozbíti. Neoddávejte
se tomuto pocitu! Lidové sjednocení jest pevnější,
než si myslíte. Na české straně
se snad počítalo s jistou, chceme říci,
nemorálností sudetských Němců,
když se začalo jednati o vyrovnání s
aktivistickými stranami, že nyní přece
od lidového sjednocení odstoupí tolik a tolik
sudetských Němců ze samolibých a zištných
důvodů. Tvrdím, že německé
vládní strany tu jsou jen k tomu a že vyrovnání
bylo sjednáno proto, aby byl rozbit uzavřený
blok sudetskoněmecké strany. Avšak my neztratíme
nervy, půjdeme dále, až k cíli, který
jest v tom, že nám bude dáno naše právo,
naše ústavně zaručené právo,
za něž bojujeme, a nemáme strach, neboť
vy sami máte zde zavěšeno heslo, jež zde
jest před vámi jako mene tekel, a věříme,
že pravda zvítězí! (Potlesk poslanců
strany sudetskoněmecké.)