Čtvrtek 8. dubna 1937

Místopředseda Košek (zvoní): Dávám slovo dalšímu řečníku, jímž jest pan posl. dr Branžovský.

Posl. dr Branžovský: Slavná sněmovno!

O tom, proč třeba vítat nové zákonné opatření v administrativních věcech, bylo řečeno dost. Bylo naznačeno mnohými pány, proč vlastně nutno viděti tu jenom začátek, jenom prvý krok. Podškrtávám, že ke cti celé věci slouží, že nedošlo ke stanovení principu bagatelek, poněvadž tam by skutečně ústava byla bita. Každý občan musí míti právo dovolati se ochrany proti bezpráví, jež se mu děje se strany správního řádu, až k nejvyššímu správnímu soudu, i kdyby šlo jen o dvacetihaléř, ba i kdyby nešlo vůbec o žádnou materiální hodnotu. Díky Bohu, vadný princip byl pominut. Dnes se může každý svého práva dovolati.

Jde však o jinou otázku, že totiž tato osnova zákona sama není léčením nemoci. Je pouhou anesthetickou injekcí, pouhou injekcí proti bolesti, protože návrh zákona se zrodil jenom z jednoho hlavního motivu, totiž z přetížení nejvyššího správního soudu. Proto se došlo k tomu, že bude potřebí alespoň částečně zabrániti úřednické svévoli, kterou my, praktičtí právníci, dosti často vidíme a potkáváme.

Je však nutno najíti příčinu, proč vlastně je nejvyšší správní soud přetěžován: protože příliš veliké množství lidí se cítí postiženo rozhodnutím správních úřadů. Příliš mnoho lidí je toho názoru, že v jejich případě byl zákon porušen. A jestli co má ve státě platiti naprosto nekompromisně, je to princip absolutního zachovávání zákona. Proč tedy k porušování zákonů dochází? Příčin je několik já osobně vidím tři.

Předně je to příliš široká kompetenční sféra správních úřadů. Dnes takový úředník u okresního úřadu by teoreticky měl vlastně znáti všecky předpisy, od hostinské živnosti až po toulavé kočky. Je toho příliš mnoho. Úředník nemůže to zvládnouti. Bylo by potřebí specialisace. Ale k té za dnešního daného stavu věcí nelze přikročiti.

Stále se u nás s hlediska demokraticko-liberalistického kritisují cizí státy, že prý zavádějí státní totalitu, ať se to jmenuje Totalstaat nebo autorita. Prostě všichni, abych tak řekl, ohrnují nos nad tím a neuvědomují si, že my sice bez jakýchkoliv ústavních změn, ale via facti, cestou celé soustavy různých nařízení, vládních nařízení, prováděcích a jiných předpisů vlastně zavádíme totalitní systém státní, protože státní aparát a jeho zřízenci, úředníci státu mají čím dále tím více práva zasahovati do kdekteré sféry soukromého života, soukromého podnikání. Co je to jiného než totalitní systém státní? Tedy v tomto smyslu by naše soustava měla míti velmi špatné, ba zlé svědomí.

Ale není to jenom ta úžasná rozlehlost toho administrativního "corpus juris", která úředníkovi znemožňuje, aby stačil proniknouti, aby stačil zvládnouti celý ten úžasný instrument, ale i celá spousta vládních nařízení, zákonů, presidiálek, prováděcích nařízení, doplňků, vsuvek, vynechávek atd., jež byly vydány ve většině správních disciplin. Není to vlastně už ani "corpus juris", nýbrž jsou to nepřehledná "mebra disjecta". To je, abych tak řekl, rozsekaná stonožka, u níž nevíme, kam která z těch usekaných nožiček patří. Úředník sám nestačí dnes vůbec prohlásit: "Tuto věc jsem rozhodl tak, že nemůže býti změněna, poněvadž vzal jsem v úvahu všecky zákonné předpisy, které se toho týkají."

Konečně je zde třetí příčina celého zla, totiž velmi značné zpolitisování politické správy. Díky této praksi vlastně už ten přívlastek "politická" při slově "správa" dostává velmi podivný odeur, prapodivnou vůni. Vždyť sám ze své prakse znám takové případy, řekněme černé košile. Staly se předmětem zvláštního a dlouhého jednání v ústavně-právním výboru. Nakonec se musily tolerovati černé košile proto, poněvadž se musily také tolerovat košile fialové, zelené a všech druhých barev.

Bylo zde rozhodnutí nejvyššího správního soudu, který rozhodl, že košile není zakázaná uniforma, že může býti nošena, ale přes to takový okresní hejtman, na př. tuším v Novém Městě na Moravě, stále a stále pokutoval lidi, přes to, že mu desetkrát strčili pod nos rozhodnutí nejvyššího správního soudu, on docela - neváhám to charakterisovati slovy v plném vědomí své úřednické zvůle a vědomí hejtmanské všemohoucnosti rozhodl znovu: "Dávám ti pokutu," ačkoliv věděl, že u správního soudu stěžovatel vyhraje. A třeba si byl vědom, že chudákovi dělníkovi těmi 50 Kč, nebo nevím kolik mu té pokuty dal, ohrozí přímo existenci, bylo mu to lhostejné, on byl hejtmanem a, abych tak řekl, kopl to toho, kdo patřil k partaji, která náhodou není v milosti toho správního úředníka, pro kterého osoba nesmí platiti, nýbrž pro kterého smí býti rozhodujícím jenom zákon. Dokud máme soustavu politických stran a politických bloků parlamentních, je samozřejmé, že takovéhoto člověka nutně celý systém táhne do subjektivního, osobního, vnitřního mravního zbahnění. Dneska takového člověka možno vyléčiti jedině syndikátním ručením: "Jestliže jsi svévolně rozhodl, budeš platiti celé útraty." V tom případě mu rozhodně jeho osobní kapsa přece jen bude bližší než vlídný úsměv toho či onoho mocného tohoto světa. Jen syndikátní ručení to vyléčí. Ovšem znovu podškrtávám, že za dnešního stavu věcí nelze na syndikátní ručení myslit. Proč? Protože každý správní úředník je odmítne a řekne: "Mohu vzíti na sebe syndikátní odpovědnost jen tehdy, když vím, podle čeho mám rozhodovat, pakli vůbec vím, které předpisy platí." Nemíním jen to nejzoufalejší, na př. poplatkové právo, ale i v ostatní, speciálně okresní politické administrativě je stejná spousta rozmanitých předpisů, jak říkám membra disjecta, že se to ani jinak nedá nazvat. Rád bych věděl, jak má takový úředník rozhodovat nějakou věc, třeba živnostenskou. Než se dá do psaní konceptu, musí se zahrabat do laviny nepřehledných a spolu nesouvisících předpisů, musí studovat doplňky a vsuvky, musí se prohrabávat nepřehlednou džunglí, v níž se nikdo nevyzná. Chceme-li dojíti k syndikátnosti, musíme dát lidem do rukou jasnou kodifikaci. Byl to, tuším, kol. dr Dufek, který se tu zmínil o rekodifikaci. Tu nelze ušetřiti velmi tvrdé výtky ministerstvo unifikací, které za těch celých 18 let vykonalo žalostně málo práce. Kdyby se alespoň bývalo uchopilo iniciativy a řeklo: "Páni poplatkáři, sedněte si k práci, páni od tabákové režie, páni vodoprávníci nebo vy, kteří rozumíte stavebnímu právu, slepte si dohromady všechny ty předpisy, vyškrtněte vynechávky, vsuňte tam vsuvky, různá doplňovací nařízení a dejte to celé vytisknout!" Nebyla by zde pak haše, ale údy, z nichž by se dalo postupně zmontovat něco, na co marně čekáme, totiž skutečný corpus juris v administrativní sféře. Dnes to nemáme a za tohoto stavu věcí toho dosíci nemůžeme. Je nutno, aby se vláda dala do řešení této otázky; bude jednou odpovídati před dějinami za to, zda konečně nastoupí cestu nápravy. První krok byl, zaplať pán bůh, udělán právě zákonem o správním soudě.

Rekodifikace, to je nová, přehledná a srozumitelná textace v jedné knížce. To ovšem nestačí samo o sobě, a proto je nutno si uvědomiti další: i když provedeme rekodifikaci a dáme správním úředníkům do rukou jednotné knížky, bude přece jen těch knížek vzhledem ke spoustě různých funkcí administrativního aparátu tolik, že úředník opět nepostačí věc zvládnout. Potřebujeme tedy zmenšit množství sfér pracovních, studijních a rozhodovacích, připadajících na jednoho úředníka, aby věc stačil zvládnout. Jednou možností by bylo rozmnožit správní aparát státní, ale na to nestačí finance, to by byla finanční sebevražda. i sebevražda státu, poněvadž by se pokračovalo na naprosto nezdravé cestě liberalistické totality, která se pak projevuje v různých korporacích nevlastnických, kde pak málo úředním a často neúředním způsobem je zasahováno do práva jedinců, kde jsou obětovány a likvidovány bezohledně existence lidí. Nejde jen o mléko nebo obilí, nýbrž o spoustu různých druhů hospodářského podnikání. Je-li tedy tato cesta neschůdná, je nutno hledat druhou. Je nutno, aby celá spousta různých sfér byla shrnuta do rukou správních úřadů? Vždyť vidíme, že je to nezdravé. Není to nutné a cesta k nápravě by šla jediné přes restringování funkčních sfér správního aparátu. Což se - potřebují správní úřady zabývati vyloženě živnostenskými věcmi, které by bylo rozhodně správně přesunout do kompetenční autonomní sféry stavovské, do kompetenční sféry společenstevní, čímž by ubyla celá spousta věcí, které skutečně dnes správní úřady přetěžují? Odpadla by spousta rozhodnutí, která někdy přímo působí dojmem směšnosti, když je člověk čte. Proč? Poněvadž úředník - jsa zaměstnán nevím čím možným, nestačil již dostatečně si prostudovati a ovládnouti dotčenou kapitolu, disciplinu správního práva, správních předpisů a správní judikatury. "Vážný" je krásná edice, nevím však, kolik je praktických a správných právníků, kteří mohou říci: "Nevynechám jeden judikát, všechno si prostuduji a zařadím." Pak by si každý komisař-právník musil k tomu držet ještě sekretáře.

Praktické řešení přesunu do kompetenční sféry společenstevní, do kompetenční sféry stavovských společenstevních organisací by bylo řešitelné snadno. Bylo by prostě zříditi, když už chceme zřizovati státní obecní tajemníky, státní tajemníky korporační - stavovské. Tito by byli finančně udržováni zdroji, dodanými stavovským tělesem - vždyť jde tu o zájem toho celku, nikoliv o zájem celého státního celku - ale byli by úředníky stojícími na základně odpovědnosti státního úředníka par excellence. Pak by rozhodování bylo zlepšeno, pak by nedostávaly odvolací instance a také nejvyšší správní soud věci začasté tak monstrosní.

Znovu opakuji: Nutno vítati osnovu zákona o nejvyšším správním soudě, ale je nutno předpokládati, že se půjde dále, a to cestou syndikátního ručení, které předpokládá rekodifikaci, nové textování, zjednodušení dosavadních předpisů a resystemisaci administrativní sféry. (Potlesk poslanců nár. obce fašistické.)

Místopředseda Košek (zvoní): Dávám slovo dalšímu řečníku, jímž je p. posl. Kögler.

Posl. Kögler (německy): Slavná sněmovno!

Náš parlament se chystá projednáváním této osnovy zvýšiti právní ochranu osoby, tím dopomoci právu k platnosti, posíliti podklad právního státu, jímž zůstala Československá republika v těchto těžkých politických a hospodářských dobách, a znemožniti libovůli správních orgánů. Jsme svědky práce, jež vychází z jiných států, v nichž ideologie násilí změnily právo a násilím porušily právní základy. První president našeho nejvyššího správního soudu napsal ve slovním doprovodu k Rádlovu vydání zákona o správním soudu: "Bylo zásluhou a dokud se nepřežije myšlenka právního státu, bude pýchou liberálního režimu rakouských Němců, že se při plnění slibu prosincové ústavy postaral o zřízení nezávislého správního soudu s úkolem chrániti jednotlivého občana v jeho právech proti protizákonným činům správních úřadů."

Myšlenka právního státu rakouských Němců a pýcha liberálního režimu stala se cennou částí československé právní kultury, která jest i nadále pěstována. V širokých vrstvách Němců v Evropě stala se ovšem dík triumfu myšlenky mocenského státu otevřeného nebo zastřeného fašismu formou bez obsahu, byla odsouzena ke zdánlivému bytí, stala se legendou. Není naprosto pochyby, že československý správní soud splnil zachování starého právního a kulturního statku co nejsvědomitěji. Tuto skutečnost chceme zvláště zdůrazniti s hlediska národnostní menšiny a dělnické třídy, která má zájem na svých právech na svobodu. Poněvadž se snažíme o nejvyšší míru osobní občanské svobody pro dělníky, máme obzvláštní zájem na spořádaném, nezávadně fungujícím správním soudnictví. V politickém ohledu mezi německými obyvateli zachovává dobrou tradici liberální svobody právního státu jen německé sociálnědemokratické hnutí a vědomě a z přesvědčeni aktivističtí občané, tedy menšina. Ideologie vůdce vylučuje pojem právního státu; kde politické komando nahrazuje svobodu mínění a osobní přesvědčení, ztratila demokratická ideologie právo na domov. Tam panu je diktát, moc, libovůle. Je groteskní, že onen přechodný národnostní proud času, jenž vytýká sociální demokracii neúctu k individualitě jednotlivé osobnosti, kompensuje vybavení vůdcovy osobnosti diktátorskou plnou mocí zřeknutím se tisíců individuálního uplatnění. při čemž mohou podvůdci platiti jen potud jako individuality, jak je v starém Rakousku předvídal nejvýše cvičný řád.

Každý pokus o reformu správního soudu v demokratickém státě dotýká se jeho základních pilířů. Sdílíme mínění. jež vyslovil Masaryk: "V demokracii nejde již o panování, nýbrž o správu a samosprávu, o vzájemný soulad všech státotvorných sil ve státě." Má-li správa splniti tyto vysoké úkoly, musí býti podle Masaryka dán jiný předpoklad: "Úřadování se nesmí vléci, záležitosti a akta nesmějí býti vyřizovány pozdě, úředníci se nesmí báti odpovědnosti a rozhodování; nadbytečné psaní má přestati a má býti nahrazeno ústním vyřizováním."

Zde právě jako i při chybných rozhodnutích administrativních úřadů začíná problém správního soudu. Dělníci mají nesmírný zájem na zajištění a vytvoření správního soudnictví a na zachování své dosavadní vysoké úrovně nejen ze všeobecně občanských důvodů, nýbrž především pro své sociální a pracovně-právní instituce, většinou výtvory demokratické republiky z poválečné doby. Pomysleme jen na závodní výbory, na osmihodinový den, na sociálně-politické a pracovněprávní zákonodárství! Dělníci děkují za zachování svých sociálních a pokrokových směrů mnohonásobně judikátům nejvyššího správního soudu proti omezujícím rozhodnutím správních úřadů. Podle jiných slov Masarykových nemá býti politický smysl a smysl pro stát získán prováděním správy a školami. Akademicky vzdělaný a zdatný úředník kulhá velmi často, pokud jde o nezbytné znalosti lidí a praktické schopnosti, za zkušeným organisátorem. Na správu se proto nesmí hleděti ani jen se stanoviska úřadu ani jen se stanoviska strany. Praktická otázka zní, jak zajistiti v parlamentním systému vlády a správy potřebný počet vzdělaných odborníků. (Předsednictví převzal místopředseda Taub.)

Jsme toho mínění, že ustanovení pomocných referentů u nejvyššího správního soudu jest schopno splniti tento Masarykův poznatek. Bude vyžadovati nejopatrnějšího výběru, aby se tímto opatřením vyhovělo duchu zákonodárcovu a aby byl zajištěn nutný úspěch, tedy rychlejší vyřizování vedených sporných případů u nejvyššího správního soudu. Moderní stát demokracie přejímá stále větší hospodářské a sociální úkoly. Správa získává proto stále většího významu. Požadavky na správní úředníky se musí stále zvyšovati, ať na hospodářském nebo sociálním poli. Jest nám úplně jasné: Zákony mohou býti pojaty jen všeobecně, abstraktně a rámcovitě. Jejich předmětnost se musí získati praksí a zkušeností. Z toho vyplývá nejdůležitější úkol správy a soudů, prováděti konkretisování zákonů. Správa sama to učiniti nemůže, musí míti nad sebou soudní kontrolu, protože parlament není vůbec s to, aby tuto kontrolu vykonával. Tato kontrola musí býti v rukou neodvislých, odborně vzdělaných soudců, jejichž demokratická spolehlivost musí býti nepochybná, protože demokracie jest základem státu. Bohužel, v cizině jest jeden příklad - konstatování jest pro příslušníka německého národa bolestné - že zakolísala i demokratická spolehlivost vysokých soudců, o níž se demokratická republika domnívala, že jest jista.

Československá ústavní listina stanoví, že se má u správních úřadů učiniti opatření pro vydatnou ochranu práv a zájmů občanů. Předložená osnova chrání zachováváním volného uvážení a bagatelních věcí v rozhodovací činnosti nejvyššího správního soudu práva státních občanů proti správním úřadům.

Parlament však bude musiti obrátiti svoji pozornost kromě této osnovy zákona ke zvláštním soudům. U správních úřadů, jež mají rozhodovati během řízení o pojištění zaměstnanců a dělníků, leží množství nevyřízených, zahájených sporných případů. Jde většinou o práva chudých důchodců. Prvá rozhodnutí z roku 1935 byla nyní vydána, mnoho jiných teprve vyjde. Jsme přesvědčeni, že správní úřady potřebují právě zde nutně ustanovení odborných sil, aby mnohem starší osoby, činící si nárok, měly z vyřízení vůbec ještě prospěch. Rozhodčím soudům starobního a pensijního pojištění chybějí soudci. Bylo by také záhodno, aby parlament učinil legislativní opatření, aby urychlil chod řízení pomocnými referenty z odborných kruhů sociálního pojištění.

Umíme jako Němci a jako dělníci v Československé republice oceniti, jaký ohromný význam má skutečnost, že naše správní soudnictví nezávadně funguje. Na jihu Evropy panuje pod fašistickou ideologií moc bez práva, i v národnostních otázkách německé menšiny, a němečtí dělníci a sedláci jsou touto mocí bez práva rozdrobováni a utiskováni. Jejich kultura jest v nebezpečí, jejich vlastní život po hospodářské stránce ohrožen. Jak se odráží od tohoto smutného obrazu právní život ve správě u nás pro německé obyvatele, pro které začal úmluvami ze dne 18. února 1937 nový důležitý právně a státně-politický úsek evropského významu.

Posl. Peters ze sudetskoněmecké strany vystoupil proti tomu, aby národnostní problém nemohl býti nikdy řešen cestou rozdělení moci a práva. Zdá se, že nebyl zvláště dojat osudem německých bratrů na jihu, kteří jsou jen pod útiskem moci, bez práva. Poukaz kol. Peterse na úplnou vnitřní spojitost německé lidové skupiny je v Československu myslitelný jen na půdě poctivého, přesvědčeného, demokratického parlamentarismu, nikoliv však napodobením vůdcovské ideologie, jak ji zastává sudetskoněmecká strana. Toto mínění razí si ostatně cestu i v sudetskoněmecké straně, jejíž vlastní vnitřní spojitost jest předstíráním falešných skutečností, neboť dnes se ví, že v sudetskoněmecké straně jest nejméně 6 směrů: Směr Kasperův a Kreisslův, Henleinův, směr Sebekowského, potom dělnické křídlo Wollnerovo, křídlo podnikatelů sdružené okolo Peterse a křídlo vyloučeného Liebla a Smagona. Zvláštní je, že právě v této situaci mluví o vnitřní spojitosti sudetskoněmecké lidové skupiny přímo mluvčí sudetskoněmecké strany. (Výkřiky. - Místopředseda Taub zvoní.) Když se posl. Peters vyslovil, že předložená osnova zákona nesplnila četná přání sudetskoněmecké menšiny a vzbudil v ní podezření, byla by měla sudetskoněmecká strana hojně příležitosti, vyjádřiti tyto pochybnosti proti návrhu vhodnými doplňujícími návrhy v ústavně-právním výboru. Nečinila toho, ani se o to nepokusila, a důkazy pro nemorální poměr mezi koalicí a oposicí páni ze sudetskoněmecké strany též dosud nepředložili. Podám vám však důkaz o jistém nemorálním poměru sudetskoněmecké strany k jejímu velkému sousedu na severu. Dne 1. dubna se vrátil do Podmokel úředník stavebního družstva z Německa. Byl v Německu 13 měsíců a 14 dní zadržován, z toho 5 měsíců v policejní vazbě v Drážďanech. Bylo proti němu zavedeno trestní řízení pro domnělý úklad proti německému státu. Státní zástupce toto řízení v srpnu 1936 zastavil, zatýkací rozkaz byl zrušen, ale místo aby dostal svobodu, převzal ho úřad, proti němuž není v Německu ve správním řízení žádné právní cesty. totiž SA, dopravil ho do koncentračního tábora do Sachsenburgu a teprve po těžkých námahách československých zahraničních úřadů se podařilo vrátiti ho dne 1. dubna jeho ženě a dítěti. (Posl. dr Peters [německy]: Neposlouchal jste Jobsta! Ten vypravoval i případy zdejší!) Na tuto okolnost poukazuji jen proto, aby bylo jasně a jednoznačně vylíčeno, jak veliký jest rozdíl mezi právním státem československým, touto parlamentní demokracií, a bezprávnými státy fašismu a národního socialismu. (Různé výkřiky. - Místopředseda Taub zvoní.)

Předložená osnova zákona jest důkazem pro zásadu právnosti ve státě Československé republiky a dbaní těch právních a kulturních principů, jež ospravedlňují její místo na straně velkých západoevropských demokracií. (Potlesk.)

Místopředseda Taub (zvoní): Ke slovu není již nikdo přihlášen, rozprava jest skončena.

Žádám o přečtení podaných pozměňovacích návrhů.

Sněm. tajemník dr Říha (čte):

Pozměňovací návrh posl. dr Rašína ke čl. I:

1. K čís. 8:

V §u 10, odst. 2 nechť třetí věta zní:

"Aspoň polovina těchto členů musí míti způsobilost k úřadu soudcovskému."

2. K čís. 11:

V §u 13 budiž na konec odst. 10 připojena věta:

"Z radů přidělených do jednotlivých senátů musí aspoň polovina býti vzata z členů, kteří mají kvalifikaci pro úřad soudcovský."

Místopředseda Taub (zvoní): Přerušuji projednávání tohoto odstavce, jakož i pořadu této schůze.

Sdělení předsednictva.

Dovolené

podle §u 2, odst. 4 jedn. řádu obdrželi: na dnešní den posl. Ježek, Janalík, Holeček, dr Rašín, dr Dominik; na dnešní a zítřejší den posl. Axmann, dr Hodina, Kundt, Němec (SdP), J. Sedláček.

Omluvili se

nemocí posl. Wagner, inž. Richter, Knöchel, dr Jilly.

Lékařské vysvědčení předložil posl. Luka.

Místopředseda Taub sdělil, že se předsednictvo usneslo, aby se příští schůze konala v pátek dne 9. dubna 1937 o 1/2 11 hod. dopol. s

pořadem:

1 až 5. Nevyřízené odstavce pořadu 90. schůze.

6. Zpráva výboru imunitního o žádosti okr. soudu v Chomutově v trest. věci posl. E. Köhlera (tisk 813).

Schůze skončena v 5 hod. 35 min. odpol.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP