Podľa dôvodovej zprávy a podľa slov pána
ministra dr Dérera - dokonca na pripomienku najvyššieho
súdu - uvažuje sa tiež o tom, či tento
nový kodex občiansky má obsahovať právo
dedické. To teda znamená, že by boly z neho
vylúčené tie najvlastnejšie súkromné
práva, právo rodinné a dedické. Nuž,
nebolo by bývalo snáď účelnejšie,
keďže situácia je takáto, pristúpiť
skôr k budovaniu nie t. zv. jednotného kodexu občianskeho
súkromného práva, ale ku kodifikovaniu jednotlivých
právnych oblastí, ako je to na pr. praktikované
v Sovietskom sväze? Len príklad: Osnova občianskeho
zákona venuje tak nekonečne dôležitej
a složitej oblasti, akou je právo pracovné,
36 paragrafov, slovom: tricaťšesť paragrafov. Nebolo
by bývalo účelnejšie skodifikovať
celé pracovné právo tak, aby nezostaly mimo
kodifikáciu rôzne dielce oblasti práva pracovného,
aby takto nebola umožnená kolísavá súdna
prax a aby bola odstránená neistota, ktorá
v mnohom smere práve v oblasti práva pracovného
bola rôznou judikatúrou súdu vytvorená.
A tak by sme mohli hovoriť ešte o iných právnych
oblastiach, ktoré boly vo štádiu primitívnom,
vo štádiu nerozvinutom a jednoduchom v tej dobe, keď
bol tvorený t. zv. klasický systém súkromného
práva, ale ktoré dnes nie je možno napchať
do tohoto systému - hoci ako by sa snažili vynikajúci
právníci tak urobiť.
Pán minister dr Dérer rozvádzal teoriu
- tuším Savigniho - o zralosti doby ku kodifikácii.
Na to môžeme v duchu našich predošlých
vývodov odpovedať, že táto zralosť
je pojmom veľmi relatívnym k jednotlivým právnym
oblastiam. Môže byť určitá oblasť
zrelá a nemusí byť zrelá iná.
Dôkaz podal vo svojich vývodoch pán minister
dr Dérer, keď uvádzal dôvod, prečo
nie je do kodifikácie pojaté tiež právo
rodinné. Keby sa teda nebolo vychádzalo z tej zastaralej
fikcie občianskeho zákoníka, ktorý
upravuje oblasť práva súkromného, mohli
sme mať už kodexy jednotlivých právnych
oblastí, kodexy adekvátne hospodárskemu a
sociálnemu rozvoju zeme.
Ako ďalší klad predloženého právneho
diela vyzdvihuje sa tá okolnosť, že zavádza
právo písané, pozitívne aj v tej oblasti
na Slovensku a v Podkarpatskej Rusi, kde dosiaľ bolo len
právo obyčajové, respektive kolísavou
súdnou praxou ustálené právo nepísané.
My uznávame tento klad, poneváč sami veľmi
dobre vieme, že súdna prax môže často
úplne zvrátiť intencie zákona, vieme
na príklad, že súdna prax zo zákona
o Bhodinovej pracovnej dobe vytvorila jeho pravý opak,
že vlastne znemožnila uplatnenie nárokov robotníkov
a zamestnancov na podklade tohoto práva. Už táto
okolnosť je dostatočným poučením
pre to, aby sme uznávali kladnosť práva pozitívneho,
písaného a práva kontrolovaného zákonodarnými
sbory. Ale priali by sme si na druhej strane, aby vedľa tohoto
písaného práva bolo umožnené
niečo, čo nazývajú niektoré
zahraničné zákoníky právom
slušnosti a právom spravedlivosti.
Považovali sme za potrebné v tejto generálnej
rozprave aspoň v hrubých rysoch načrtnúť
naše kritické stanovisko k prejednávanej osnove.
Toto stanovisko nie je pre nás prekážkou spolupracovať
na zdokonalení tejto osnovy, ale práve naopak umožní
nám uznať to, čo je v nej kladné, a
snažiť sa o nápravu toho, čo podľa
nás mohlo by byť na ťarchu pracujúcich
más. Uvedomujeme si stále skutočnosť,
že právo je len výrazom spoločenských
a mocenských pomerov, a čím bude vláda
ľudovejšia, tým ľudovejší bude
tiež právny systém platný v tomto štáte.
(Potlesk komunistických poslanců.)
Předseda (zvoní): Dalším
přihlášeným řečníkem
je p. posl. Ostrý. Dávám mu slovo.
Posl. Ostrý: Slavná sněmovno!
Projednávajíc vládní návrh
zákona o občanském zákoníku
dává si Československá republika vlastní
civilní právo, i když za podklad jeho byl vzat
zákoník občanský rakouské říše.
Je nesporné, že občanský zákon
z r. 1811 je v celku veliké a důkladné dílo.
Je jasné a srozumitelné jeho paragrafy jsou krátké
a přehledné. Uvážíme-li, že
bylo děláno řadu desítek let před
125 lety, pak je můžeme jen kladně hodnotit
a chválit, zvláště uvážíme-li
dobu a politický směr, kdy se zákoník
dělal. A může-li demokratická republika
celou část ustanovení tohoto zákona
pojmouti do svého vlastního občanského
zákoníka, pak je jistě chvalitebné,
že v té době bylo tak důkladné
a velké dílo uděláno. Jeví-li
se potřeba toto velké dílo reformovat, pak
jsou pro to asi tři základní důvody.
Předně, aby odpovídalo dnešní
moderní době; za druhé, aby psané
občanské právo bylo i na území
bývalého Uherska, a za třetí, abychom
měli stejné občanské právo
na celém území Československé
republiky. Vítáme proto vládní návrh,
před kterým máme stejnou úctu, co
se týče velikosti a důkladnosti díla.
Dovedeme oceniti práci a námahu s tím spojenou.
Jsme si dobře vědomi potíží,
které bylo překonati, než bylo možno položiti
hotovou předlohu na stůl Národního
shromáždění k ústavnímu
projednávání. Proto se rádi jednání
o předloze zúčastníme u vědomí,
že jde o zákon, kterého se žádný
právní stát nemůže zříci
a bez něhož se nemůže obejíti.
I tam, kde občanské právo bylo postaveno
na zásadu zvykového práva, vypomáhaly
si soudy v choulostivých věcech psaným právem
jiného státu. Zvykové právo je pojato
i do občanského zákona, poněvadž
kdyby ho nebylo, tak před 100 a více lety nebyl
by mohl občanský zákon, jak je dnes psaný
a platný a z něhož přijímáme
velkou část do svého vlastního díla,
dopadnouti tak, jak ve skutečnosti dopadl. U nás
na př. na Slovensku je tomu tak v přítomné
době, poněvadž tam dosud platí zvykové
právo, ale soudy slovenské vypomáhaly si
v choulostivých věcech a otázkách
právem rakouského zákoníka, čili
zákoníka nyní platného v historických
zemích.
Neměli jsme ještě dosti času, abychom
přehlédli, přečtli a prostudovali
vládní návrh. Nejde jenom o obsáhlé
paragrafy, nýbrž také o nutný jejich
doprovod důvodovou zprávou. Že není
možno tak rychle věc obsáhnout, je samozřejmé.
Proto také nevyzněla s tohoto místa naprosto
žádná kritika merita předlohy nebo jednotlivých
paragrafů. Vyslovujeme naději, že občanský
zákoník - a až si jej dobře prostudujeme,
seznáme to - neutrpí újmy na jasnosti novelou
zákona, i když se dnešním moderním
právníkům zdá, že některá
ustanovení dosud platného občanského
zákoníka jsou zbytečná, podobajíce
se více, řekněme, komentáři
než normě zákona.
Zdůrazňuji-li, aby jasnost a přehlednost
zákoníka neutrpěla, mám pro to jisté
důvody. S tohoto místa byly totiž už nesčetněkrát
vysloveny stížnosti, že československé
zákony trpí nejasností, nepřehledností,
klausulemi, a pak z toho vyplývá, že v řadě
případů jsou v rozpacích i zkušení
a vysoce vzdělaní soudcové.
Aby to nevypadalo jako kritika bez opodstatnění,
uvedu příklad a myslím, že otázkou
tou se bude muset v nejbližší době zabývat
československý parlament. Je to zákon o nekalé
soutěži. Připustí-li naše zákonodárství
a znění zákona, aby mohlo dojíti k
takovému myšlenkovému chaosu při rozhodování
podle zákona o nekalé soutěži, jako
jsme toho svědky, pak je nám to výstrahou,
abychom byli při textaci zákonů velmi opatrní.
Co se stalo se zákonem o nekalé soutěži?
Jestliže veřejný činitel, poslanec,
senátor N. S. bude na veřejné schůzi
kritisovat výrobní nebo, řekněme,
i třídní poměry toho kterého
výrobního úseku, může býti
žalován a odsouzen pro nekalou soutěž,
ač je pro každého jasné, že nejde
o soutěžitele a proto také nejde o nekalou
soutěž. Jestliže poslanec, ať je jeho civilní
povolání jakékoliv, mluví o řízení
a poměrech obchodu jednotkových domů nebo
o výrobním procesu, na př. továrny
"Baťa", nemůže jíti o soutěž
a proto nemůže jíti také o nekalou soutěž,
poněvadž on soutěžitelem není.
Když jsme zákon dělali, neměli jsme
jistě na mysli, abychom takovéto věci zákonem
o nekalé soutěži postihovali. Má-li
jíti o nekalou soutěž mezi soutěžiteli
a je-li poslanec v povolání stolařem a kritisuje
výrobní poměry výrobce obuvi, nemůže
jíti o nekalou soutěž, poněvadž
nejde o soutěžitele. A přece máme již
dnes v Praze rozhodnutí, kde byl odsouzen podle zákona
o nekalé soutěži poslanec, který je
redaktorem a není tedy soutěžitelem. Takových
sporů máme již dnes více. To znamená,
že se nevyvarujeme toho, abychom v nejbližší
době s tohoto místa neprovedli novelisaci zákona
o nekalé soutěži, poněvadž jinak
každý veřejně činný člověk,
ať soutěžitel či nikoliv, mohl by býti
postižen zákonem o nekalé soutěži.
A co proces podle zákona o nekalé soutěži
znamená hospodářsky, může nejlépe
říci ten, kdo se tím v řadě
případů zabýval; tu nejde už
o pakately soudních útrat, tu jde o desítky
tisíců Kč soudních útrat, poněvadž
bývá žalována velká částka
a podle toho se čítá oboustranně palmáre.
Tedy člověk by mohl býti hospodářsky
úplně nešťastným, aniž by
při té příležitosti mohlo jíti
o nekalou soutěž nebo o soutěžitele.
Připomínám tuto věc proto, abych dokázal,
jak musí zákonodárce, který za zákon
nese konec konců odpovědnost, býti opatrný,
vyvarovat se klausulím a udělat zákon pokud
lze nejjasnější tak, jak tomu jest na př.
s naší ústavní listinou. Naše ústavní
listina je zákon, kde paragraf má dvě, tři
řádky, a také jenom jednu řádku,
ale vyslovuje se jasně. Občanský zákoník
dosud platný má paragraf o jedné nebo dvou
řádkách, a velmi zřídka vidíme,
že by měl občanský zákoník
paragrafy delší. Za to náš daňový
zákon má paragrafy dlouhé skoro přes
dvě až tři stránky, číslované
a literované. To nemůže býti spraveno
novelou, poněvadž by na tom musil parlament pracovat
několik let. Není zde přehledu a jasnosti,
poněvadž se zde příliš navazuje,
příliš mnoho se zde klausuluje. Tuto metodu
by v žádném případě nesnesl
občanský zákon, poněvadž občanský
zákon je zákonem nejen pro právníky,
nýbrž také pro všechno laické občanstvo
v Československé republice.
S tohoto místa bylo si již dosti stěžováno
na naše zákony, proto je nutno, abychom byli velmi
opatrní, až budeme občanský zákon
meritorně projednávat, abychom se vyvarovali chyb,
kterých bychom se mohli dopustiti. Národní
shromáždění bude musiti při ústavním
projednávání vládního návrhu
pečlivě zkoumat, co v návrhu jest, ale zároveň
bude musiti věnovati velikou pozornost tomu, co tam není.
Nejen to je důležité, co předloha obsahuje,
nýbrž mnohdy je mnohem důležitější,
co v předloze nebo v zákoně není.
Samozřejmě budeme musiti dávati pozor, zdali
přece jen v občanském zákoníku
něco neschází, a to nebude práce lehká,
zvláště když jsme si vědomi důkladnosti
ústavně-právního výboru. V
tomto případě budou jednat oba výbory,
výbor senátu a výbor poslanecké sněmovny,
společně.
Mám za to, že bude velmi záležeti na tom,
jaký bude technický postup práce ve výboru,
případně v podvýborech. To buď
může práci ztížiti, nebo ji usnadniti.
Jistě budeme míti všechny důvody k tomu,
abychom udělali vše, aby práce byla usnadněna.
Jde o dílo obsahující 1369 paragrafů,
které je rozděleno na tyto části:
uvozovací a prováděcí předpisy,
o zákonech a osobách, práva majetková,
práva věcná, právo dědické,
pohledávky a společná ustanovení.
Všechna tato ustanovení jsou pak rozdělena
podle své povahy do 47 hlav.
Právem bylo si zde již stěžováno,
že předloha neobsahuje právo manželské.
Omluva může býti v tom, že někdy
jsou poměry silnější, nežli je
dobrá vůle. A myslím, že zde nechybělo
na dobré vůli, ale že poměry byly silnější
nežli dobrá vůle. Nepodaří-li
se ústavně-právnímu výboru
složenému z obou sněmoven vyřešiti
i tento úsek občanského práva, pak,
bohužel, bude zde v zákoně díra a manželské
právo bude i nadále roztříštěno,
a to tak, že bude něco jiného platit na Slovensku,
něco jiného v historických zemích
a vedle toho zvláštní zákon o manželském
právu tuším z roku 1919. Tedy něco bude
platiti na Slovensku, něco v historických zemích
podle starého občanského zákoníka
a něco podle manželského práva popřevratového.
Nebojím se říci, i když jsem si vědom
potíží, že by stálo za to, pokusiti
se vyřešiti i tuto materii manželského
práva a pojmouti ji do zákona. Zdaří-li
se to, nikdo neví, ale myslím, že ústavně-právní
výbor je zde na to, aby se o to pokusil, poněvadž
hlavně manželské právo je základem
občanského práva vůbec. Není-li
vyřešeno manželské právo, není
vyřešena otázka občanského práva,
ježto základem složení lidské společnosti
a lidstva je manželství. Majetek, to je něco,
co může býti také vedle manželského
práva, ale manželství je, rodina je, ale nemusí
býti vlastnictví. Soukromého vlastnictví
nemusí jedinec míti, ale manželství
je zde. Proto je ku podivu, že když československé
zákonodárství v řadě let překonalo
jiné a jiné obtíže a potíže,
proč jsme se nepokusili, abychom překonali tuto
potíž a pojali manželské právo
do občanského zákoníka, abychom takto
zároveň sjednotili tento úsek občanského
práva.
Řekl-li jsem, že by stálo za pokus ústavněprávního
výboru zahájiti jednání o tomto úseku
práva občanského, pak se domnívám,
že kdyby se to vyřešilo, byla by jednak ona mezera,
která se v zákoně projevuje, odstraněna,
a co důležitého, měli bychom zákonodárství
sjednocené. Vždyť celé naše úsilí
musí směřovati k sjednocení zákonů,
vždyť není trvale možné, abychom
měli dvojí nebo několikeré právo.
Nechci ani zdržovati, ani v tomto okamžiku přicházeti
s konkretnějšími návrhy, snad by stačilo,
když si uvědomíme, že tato mezera v zákoně
je a že se chceme pokusiti, aby manželské právo
bylo pojato do občanského zákoníka.
Osnova řeší majetkové právo.
Přede mnou zde bylo o tom mluveno a včera se otázky
dotkl velmi pěkně a pěknou formou pan dr
Stránský. Soukromý majetek je základem
spořádanosti lidské společnosti vůbec.
Bez soukromého majetku nebylo by ani snažení,
a my vidíme, že celý svět a všechno
lidstvo je organisováno, organicky řízeno
principem soukromého vlastnictví. Jestliže
náš občanský zákoník tuto
partii práva občanského řeší,
pak je to jenom důkaz o spořádanosti našeho
státu a vyvracejí se ony pověsti o nás,
které dávají nepříliš
dobrý zvuk našemu státu. Jsme pro soukromé
vlastnictví, poněvadž ono je základem
života, hybnosti, podnikání člověka
a společnosti vůbec.
Souběžně se soukromým vlastnictvím
jde i soukromé podnikání. Soukromé
podnikání není už občanským
zákonem tak jasně vyjádřeno, jak se
vyjadřuje § 144 o soukromém vlastnictví.
§ 147 jenom zastřeně dává přednost
soukromému podnikání. Soukromé podnikání
je podmínka, bez které podle mého soudu není
vůbec možná spořádanost lidstva
a občanstva. Viděli jsme to, ty pokusy zde byly,
ale vždy a vždy se lidstvo opět vrací
k soukromému podnikání a k soukromému
vlastnictví. Je pravda, že v některých
případech nemůže stát - a zvlášť
demokratický stát - nechati otázku soukromého
podnikání nepovšimnutou tak, jak by se ono
rádo v dnešní době vyvíjelo.
Musejí se klást meze. Tím se neohrožuje
soukromé vlastnictví a soukromé podnikání.
Jestliže kladu meze rozpínavosti jednotlivce k ochraně
soukromého podnikání tisíců
a desetitisíců soukromých podnikatelů,
pak teprve správně řeším otázku
soukromého podnikání a jeho ochrany. Budeme
míti letos opět příležitost zabývati
se touto věcí. Nemůžeme před
ní zavírat oči, poněvadž musíme
domysliti, kam bychom v řadě případů
hospodářsky dospěli, kdyby zde nemohl býti
zásah, který by něco usměrňoval.
A řeknu to docela upřímně: To, co
se v poslední době děje, dává
nám tušiti, že budeme musit podniknout snad urputný
zápas o uchování soukromého podnikání.
Chtěl bych jenom říci všem těm,
kdož se domnívají, že se jim usměrněným
soukromým podnikáním křivdí,
že soukromé podnikání a soukromé
vlastnictví není myslitelné v tom případě,
kdyby si jednotlivec nebo nějaká společnost
kolem sebe všechno zproletarisovala. Pak to není práce
pro soukromé podnikání a soukromé
vlastnictví, pak je to práce pro rozvrat, kterému
bychom se potom těžko ubránili. Prosím,
kdyby nám vyvstal poměr, že bychom měli
na jedné straně ohromnou armádu zproletarisovaného
středního stavu s dnešním proletariátem
a na druhé straně několik málo hospodářsky
silných jedinců, kdo by za takové okolnosti
chtěl tvrdit, že udrží princip soukromého
vlastnictví a soukromého podnikání,
když by lidstvo - ne soukromé vlastnictví a
soukromé podnikání neomezenou chamtivostí
se snažilo všechno kolem sebe zproletarisovat. Mluvím
na adresu těch, kteří se domnívají,
že nechceme-li nechat růst jednotlivé podniky
do gigantických rozměrů, čímž
se ničí a bourají existence širokých
vrstev středního stavu, jim ubližujeme. Nikoliv,
je to opět děláno proto, aby bylo soukromé
vlastnictví a soukromé podnikání uhájeno.
(Potlesk.) Ti, kdož berou tuto ideu za svou, mají
nesporně povinnost jíti s námi a pomáhati
nám, poněvadž na existenci nikomu sahat nechceme,
ale chceme zajistit existence desetitisíců samostatně
výdělečně činných lidí.
(Výborně! - Potlesk.)
Projednávání vládního návrhu
bude vyžadovat vzájemné důvěry
a odhodlání dílo nejen začít,
nýbrž i dodělat. Dílo začít,
to není těžké, dodělat je, to
je mnohem těžší. Při té
příležitosti vzpomínám daňové
reformy. Kdyby nebylo bývalo při projednávání
daňové reformy minulého roku tak pevného
odhodlání dílo dodělat, nikdy se daňová
reforma nepodařila. Měli jsme rozpory a myslím,
že neprozradím nic, co by nemohl svět vědět,
když řeknu, že jsme měli rozpory takové,
že jsme jednou zůstali stát a nemohli jsme
s místa. Kdosi navrhl, abychom šli do druhé
místnosti, což jsme také učinili, a
tam jsme teprve dodělali to, s čím jsme dříve
nemohli hnout. Co to znamená? To znamená naprosté
vydráždění nervů. Byly zde tedy
zápasy, ale i při nich jsme byli pevně odhodláni
dílo dokončit a udělat dílo skutečně
dobré. V tom nebylo mezi námi rozdílů.
Kdyby tohoto odhodlání nebylo bývalo, nemohli
jsme daňovou reformu udělat.
Vzpomínám dále zákona o nejvyšším
správním soudě, právě projednaného
sněmovnou. I ten vládní návrh sahal
na práva, a to většinou na práva malých
a středních lidí tím, že měli
býti vyloučeni z možnosti dovolat se práva
před nejvyšším správním
soudem z důvodu t. zv. bagatelky, t. j. do 500 Kč.
Ústavněprávní výbor dobře
pochopil, že by to byla chyba a že v jednom případě
může sice jíti jen o 500 Kč, ale že
se v jiném může těchto 500 Kč
z téhož zisku a z téhož výdělku
několikrát ročně opakovat. Proto jsme
možnost stížnosti k nejvyššímu
správnímu soudu uchovali. Řešili jsme
ovšem otázku jiným způsobem, aby přece
jenom nastalo odbřemenění nejvyššího
správního soudu.
Jak u nejvyššího správního soudu,
tak při daňové reformě projevil se
vedle těchto materiálních zájmů
jednotlivých skupin v našem národě a
státě smysl pro pravdu, právo a spravedlnost
a věřím, že toto se uplatní i
při projednávání občanského
zákoníka a že snad se nám podaří
vyřešiti i ten úsek občanského
práva z iniciativy ústavně-právního
výboru, který nepojal do sebe vládní
návrh.
Řekl jsem, že je potřebí vzájemné
důvěry, a proto nebudiž mi zazlíváno,
dotknu-li se jedné věci. Především
otázku: snažíme se všichni vytvořiti
takové ovzduší u nás a mezi sebou, aby
byla vzájemná důvěra zejména
u koaličních stran jako předpoklad konání
a dodělání velkého díla? Což
denní život, který tak sledujeme, nám
nic nenaznačuje? Nevidí mnozí, kdož
tak rádi vyhledávají všechno to, co
nás rozdvojuje, a zamlčují všechno to,
co nás spojuje, že tím nekonají dobrou
službu - a řeknu to zde docela otevřeně
- vládě, našemu státu, koalici? Dovedu
pochopiti - já jsem to uměl s tohoto místa
- když oposice má vůči vládě
a vládní většině své oposiční
stanovisko a toto stanovisko vyjadřuje ať takovou
nebo onakou formou, jak to umí. Je to její právo.
Vždyť ona jednak nebere podílu na tom, co dělá
koalice, ale ona však také pak nemá důsledně
tu odpovědnost. Vždyť zde již se nesčetněkráte
mluvilo o heslu: oposiční chléb, trpký
chléb. To dovedu pochopiti, ale že by koaliční
strany měly vzájemně vyhledávati všechno,
co nás rozdvojuje, a zatemňovati a zastiňovati
všechno, co nás spojuje, co nám ukládá
reservu, abychom mohli dělati dobré věci,
dobré dílo, myslím, to že je povážlivý
zjev, nad kterým bychom se přece jenom měli
zamysliti. (Předsednictví převzal místopředseda
Langr.) Komu chceme nebo se snažíme připravovat
půdu? Což to škorpení, vzájemné
škádlení může vést k tomu,
čeho, jak jsem řekl, je potřebí, vzájemné
důvěry, aby mohlo být velké dílo
děláno a doděláno? A tohle již
pozorujeme řadu měsíců. Nechci tím
zdržovat, chtěl bych jen varovat a upozornit. Svět
je rozbouřen, snad je nervosní, a zabývá
se otázkou: Mír nebo válka? Máme všechny
důvody dělat všechno, aby byl mír, svatý
mír lidstvu zachován. V tom rozbouřeném
ovzduší přikročuje československá
vláda a vládní většina k projednávání
tak dalekosáhlého politického díla,
jako je občanský zákon. Mám za to,
že když svorností toto dílo uděláme,
získáme si vážnost a respekt u celého
civilisovaného světa, poněvadž si řekne:
Československá republika je demokratickým
státem, který se nedá ničím
vyrušovat, udržuje klid, rozvahu a buduje si systematicky
svůj stát. To nám může prospět,
to vzájemné škádlení však
nikoliv, ba naopak my tím můžeme dosáhnouti,
že se ve světě sami ostouzíme, vedle
toho, že nás ostouzejí již ti druzí.
Zda je toto účelem, o tom bych chtěl pochybovat.
Jestli má oposice kritické stanovisko, veřejnost
pochopí, že my je vzájemně můžeme
také mít. Já jsem to dokazoval při
daňové reformě, že se můžeme
srážet v zásadních otázkách,
v otázkách zájmů jednotlivých
složek občanstva a národa. Ale to, čeho
jsme v poslední době svědky, to nemá
s těmito zásadními rozpory naprosto co dělat.
Chtěl bych zakončiti tím, že vítáme
předlohu, uznáváme práci na ní
vykonanou, jsme za ni vděčni, sami se zúčastníme
projednávání této předlohy,
jsme si vědomi potíží a délky
času, jaké projednávání této
předlohy bude vyžadovat, ale opakuji, při dobré
vůli vzájemnou důvěrou dílo
uděláme a doděláme. (Potlesk.)