Místopředseda Langr (zvoní): Dále
je ke slovu přihlášen p. posl. dr Suchý.
Dávám mu slovo.
Posl. dr Suchý: Slavná sněmovno!
Slyšeli jsme zde včera výklad pana ministra
spravedlnosti, jak vznikal, čím je a co znamená
občanský zákoník československý.
Bylo zde právem řečeno, že občanský
zákoník bude říditi osudy lidí
od narození až do smrti, že je to největší
zákonodárné dílo československé.
V dějinách našeho právního vývoje,
ale také v dějinách našeho kulturního
a státně-politického vývoje to bude
zdaleka viditelný mezník, a příští
generace se budou vděčně vracet k těm,
kteří připravili toto dílo, stejně
tak, jako se už my dnes vděčně vracíme
k těm, kteří stáli u kolébky
ústavy a svou prací přispěli k tomu,
abychom byli včleněni v právní společenství
státu, jako se vděčně vracíme
k těm, kteří stáli u kolébky
zákonů o sociálním pojištění
a svou prací přispěli k tomu, že miliony
československých lidí jsou připoutány
na území československé, stejně
tak, jako se vděčně vracíme k těm,
kteří přispěli k tomu, aby se staly
skutkem zákony o pozemkové reformě a my tak
pomocí jich mohli překonat nejobtížnější
sociální období svého dosavadního
popřevratového vývoje. Zůstane po
mém soudu trvalou zásluhou Hodžovy vlády,
že připravila toto unifikační a kodifikační
dílo nesmírných politických a hospodářských
důsledků.
Vládní návrh občanského zákona
je nám především výrazem našeho
demokratického cítění a myšlení.
Víme přece, jak vyrůstala práce na
tomto návrhu. Víme, že to byl úzký
sbor učitelů soukromého práva a praktiků
tohoto práva, kteří tvořili základy
a připravovali toto dílo. Ale víme také,
že jejich práce byla předložena celé
československé veřejnosti, že jednotlivé
skupiny i jednotlivci, že československý lid
ve svém celku měl možnost vyjádřiti
se k této práci, a tak předložený
vládní návrh jako žádný
dosud není jenom výrazem vůle vlády,
nýbrž je výrazem vůle převážné
většiny československých lidí,
a až bude zapsán jako zákon do Sbírky
zákonů a nařízení, tedy to
nebude jen kodex soukromého práva československého,
nýbrž také kodex československé
demokracie. (Výborně!)
Vládní návrh je nám dále právním
vyúčtováním s monarchií. Víme,
že v převážné většině
svých ustanovení spočívá na
starém rakouském občanském zákoníku
z r. 1811, tedy na zákoníku, který byl právně
úplně sevřen s monarchickým zřízením.
Československým občanským zákoníkem
po právu definitivně zpřetrháváme
tyto svazky a tvoříme tak nejpevnější
základy pro československou jednotu. A v tomto směru,
myslím, bude také občanský zákoník
československý nejlepší zbraní
proti iredentě, která se velmi často odvolává
na to, že stát, který řídí
osudy svých občanů pomocí práva
rakouského a maďarského, nemá oprávnění.
Myslím, že vládním návrhem občanského
zákona splácíme také dluh generaci,
která připravovala samostatnost a svobodu, že
tím splácíme také dluh svému
národnímu duchu a svému jazyku, protože
připravujeme kodifikaci ve svém vlastním
československém jazyku, tedy v jazyku, který
nám právě dosud v autentickém znění
chyběl. Domnívám se, že vládní
návrh je také nejlepším prostředkem
proti tomu stále ještě proudícímu
toku pomluv, že Československá republika je
státem bolševickým nebo zbolševisovaným.
§ 109 úst. listiny nám říká,
že soukromé vlastnictví lze omeziti jen zákonem;
soukromé vlastnictví ve vládním návrhu
nalézá plného respektu, soukromé vlastnictví
jest návrhem občanského zákoníku
uznáváno a jest také chráněno,
stejně jako je chráněna lidská práce.
A tak občanský zákoník, který
uznává v největším rozsahu soukromé
vlastnictví, i když chceme, aby soukromé vlastnictví
nebylo tyranem, nýbrž aby bylo službou, je, myslím,
tím nejlepším dokladem, že nežijeme
ve státě rozháraném a zbolševisovaném,
nýbrž že žijeme ve státě právním
a skonsolidovaném. (Potlesk.) Stát, který
si dává občanský zákoník,
který jej buduje evolučně, který navazuje
při tom na staletý vývoj v přesvědčení,
že nelze rušiti to, co vyrůstalo i z českých
pramenů, co odpovídá duchu milionů
československých lidí, stát, který
v největším oboru právním zachovává
kontinuitu, nemůže býti a není zbolševizovaný
a také není žádnou náhodou osudu.
V tom je velká zásluha současné vlády
republiky Československé. Když ji zdůrazňuji,
nechci zapomínati zásluh těch známých
a neznámých jednotlivců, kteří
podstatně přispěli k tomu, že vládní
návrh mohl býti předložen, kteří
svojí prací se přičinili o to, aby
vyrůstal na osvědčených, desítky
let překonávajících základech
občanského zákona z r. 1811 a kteří
mají největší zásluhu o to, že
vyniká velkou jasností a stručností
svých ustanovení. K přednostem občanského
zákona nepatřila totiž jen jasnost jednotlivých
ustanovení, ale k přednostem občanského
zákona z r. 1811 patřilo také to, že
co odstavec, to paragraf, jasnost a stručnost ustanovení.
A to všechno máme zachováno až na nepatrné
výjimky v našem občanském zákoníku
československém. Těm známým
a neznámým pracovníkům na vládním
návrhu patří také zásluha o
to, že nejširší kruhy našeho občanstva
měly příležitost, aby k němu
včas mohli zaujmouti stanovisko. Jim také patří
zásluha o to, že občanský zákon
je doprovázen důvodovou zprávou, která
poskytuje dokonalý přehled o jeho ustanoveních.
Jestliže tímto způsobem zdůrazňuji
klad předloženého vládního návrhu
jako poslanec a, chcete-li, jako československý
občan, pak mi budiž dovoleno, abych jej zvláště
podškrtl jako příslušník zemědělského
stavu a jako poslanec strany, která se domnívá,
že právem mluví za zemědělství
československé. Život národa neprobíhá
jen touto síní - tou nejméně - život
národa se také neodehrává jenom na
ulicích velkých měst a velkoměst,
nýbrž život národa proudí po obcích
a osadách Československé republiky. Myslím,
že nenadsazuji, když řeknu, že drobné
starosti a bolesti, že drobný život pracujících
zemědělských lidí venku ve vsích
nejčastěji přichází do styku
právě s předpisy občanského
zákona. Víme přece, kdo to je, to zemědělské
společenství. Známe ty tisíce a statisíce
venkovských lidí, lpících na zemi,
lpících na svém, jako nikdo jiný,
a víme také, že jakýkoliv obor občanského
zákoníka především na ně
nejvíce doléhá. Víme, co pro tyto
vrstvy znamená na př. manželství, jak
se dotýká jejich majetku, víme, co pro ně
znamená vydržení práva, co pro ně
znamená služebnost, hypotéka. Známe
až skoro nápadnou úctu u těchto lidí
před posledním pořízením. Jsme
si vědomi stále ještě zvláštních
poměrů mezi zaměstnavateli a zaměstnanci.
Víme, co pro zemědělský svět
znamená pacht, výměnek. Proto myslím,
že právem mohu říci, že jestli
kdo, tak československé zemědělství
a čsl. zemědělci především
vítají tuto předlohu v přesvědčení,
že bude poskytovati tu nejbezpečnější
jistotu a záruku pro další rozvoj vesnického
života.
Jestliže ukazuji klad vládního návrhu,
jestliže zdůrazňuji světla osnovy, nezapomínám
ovšem také na její stíny a i těch
se chci dotknouti. Za největší stín
této osnovy pokládám ovšem skutečnost,
že není úplnou unifikací a kodifikací
soukromého práva. Soudím, že i kdyby
v ní byla obsažena hlava o právu rodinném,
že ani tehdy by nebyla úplnou unifikací a kodifikací,
protože máme sta a, myslím, tisíce ustanovení
soukromo-právních, obsažených v jiných
zákonech, na př. v právu knihovním,
vodním, ale která nikdy nebyla a sotva kdy budou
zahrnuta v kodifikační dílo nějakého
občanského zákoníka. Pro právní
život ve státě to ovšem nic neznamená.
Ale jestliže občanský zákoník
je předkládán bez rodinného práva,
tak myslím, že to znamená velmi mnoho, i když,
jak zde již bylo několikrát zdůrazněno,
nevzniká žádné vacuum iuris. Nezapomínejme,
že § 126 úst. listiny nám říká,
že manželství, rodina a mateřství
stojí pod zvláštní ochranou zákona.
Pravda, nemusí to býti právě zákon
občanský, který se dotýká těchto
významných pojmů, ale když to není
zákon občanský, tedy přece jenom soudím,
a bylo to zde již několikráte zdůrazněno,
že přece jenom pociťujeme to jako velkou mezeru
a že možno mluviti o občanském zákoníku
skutečně jako o trupu bez hlavy, a já myslím
dokonce jako o trupu bez srdce, protože by i ten občanský
zákoník jinak vypadal, kdyby nebylo rodiny. (Výborně!)
A není-li rodinné právo v občanském
zákoníku, tak to ovšem znamená, že
ona unifikační mezera bude velmi značná,
zejména uvážíme-li, že mají
zůstati nedotčeny předpisy o větevním
dědění a také o spolunabytém
jmění na Slovensku, jak to čl. V uvozovacích
předpisů předpokládá. Tím
nám ovšem vzniká v občanském
zákoníku velká unifikační a
kodifikační mezera.
Řada řečníků vyslovila při
této příležitosti přání
a horoucí tužbu, abychom se pokusili tento nedostatek
odstraniti. Avšak měl jsem při všech vývodech
dojem, že nikdo neřekl s otevřeností,
se kterou je nutno na tento nedostatek se dívat, proč
tato ustanovení se nedostala do občanského
zákoníka resp. do vládního návrhu.
Důvodová zpráva o tom mluví velmi
nejasně. A jednotliví páni řečníci,
kteří vyslovovali své názory osobní
i názory svých stran - zdálo se mi aspoň
- zůstávali zde ve svých vývodech
mnoho dlužni.
Chci se pokusit mluviti o této věci naprosto srozumitelně
a otevřeně na všechny strany. Domnívám
se, že překážka, proč vládní
návrh občanského zákoníka nemá
převážnou část ustanovení
týkajících se rodinného práva,
spočívá v obligatorním civilním
sňatku a v rozluce manželské.
Chceme-li dobře rozumět věci, musíme
se dívati nejenom na vládní návrh,
nýbrž musíme si prohlédnouti i původní
osnovu superrevisní komise. Víme, že tato původní
osnova měla ve svém § 41 ustanovení,
podle kterého se zavádí v Československé
republice obligatorní civilní sňatek.
A také víme, že tato osnova přejímala
ustanovení zákona č. 320/19 o obřadnostech
při smlouvě manželské resp. ustanovení
týkající se rozluky manželské.
Víme, že ustanovení o obligatorním civilním
sňatku je logickým závěrem logického
právního myšlení. Soudím však,
že takové ustanovení muselo již od samého
počátku vzbuditi určitou nedůvěru,
a také soudím, že toto ustanovení neodpovídá
dosti dobře poměrům, které jsme za
několik roků prožili, a zejména ne tomu
stavu, ve kterém nyní žijeme.
Víme přece velmi dobře, že obligatorní
sňatek civilní měla zavésti už
ona osnova, o které bylo mluveno v r. 1918, která
je zajímavá nejenom tím, že přinesla
rozluku, ale která je také zajímavá
i tím, že je to vůbec první tisk našeho
Národního shromáždění.
A tehdy právní výbor revolučního
Národního shromáždění,
pojednávaje o rozluce manželské a také
o obřadnostech sňatku, se usnesl na obligatorním
civilním sňatku dovodiv, že to vyhovuje světské
povaze republiky a činí se tím značný
krok dopředu na cestě vedoucí k rozluce státu
od církve, která je programem stran pokrokových.
Víme, že toto usnesení právního
výboru bylo předloženo vládě
a že vláda vyslovila přání, aby
toto usnesení bylo pozměněno, aby zůstalo
při fakultativnosti, a my víme, že také
tato fakultativnost se stala skutkem v zákoně č.
320 z května 1919.
Soudím, že už tato skutečnost měla
býti náležitě zvážena, a
také soudím, že mělo býti velmi
dobře a promyšleně zváženo všecko
to, co se stalo od r. 1919, co se stalo v politice vnitřní,
zahraniční, co se stalo na poli našeho kulturního
života a v životě naší národní
společnosti. A myslím, že promyšlený
úsudek o tomto vývoji nás vede k tomu, že
se stalo velmi mnoho. V politice vnitřní ti nejpokrokovější
- a prosím, aby mně bylo rozuměno - přišli
k poznání, že se s programem rozluky oproti
těm t. zv. konservativním nevystačí,
a od programu politické rozluky se přistupovalo
čím dále tím více k politické
spolupráci, která dnes přece znamená
tu nejužší spolupráci. To je fakt, kterého
bychom si měli vážiti a s kterým bychom
měli býti spokojeni. V politice zahraniční
jsme už dávno opustili cestu rozluky, dávno
ono heslo "pryč od Říma", v politice
zahraniční se stejně tak, jako v politice
vnitřní, dostáváme od rozluky ke spolupráci,
k modu vivendi. A myslím zase, že i tento fakt má
býti hodnocen, že může býti příznivě
hodnocen a že na konec práce, která způsobila
tento vývoj v poměru republiky Československé
k Vatikánu, bude jednou při hodnocení naší
zahraniční politiky vyzdvihována velmi vysoko.
V kulturním životě jsme opustili ostré
formy kulturního boje, takže se nám velmi často
zdá, že kulturní boj byl úplně
zkonejšen; i když to není pravda, i když
v lidské společnosti kulturní boj nemůže
býti zkonejšen, musí existovati a bude existovati,
třeba latentně, přece jenom ostré
formy boje byly opuštěny. Také zde jsme se
dali na správnou cestu demokratického postupu.
A v životě národní společnosti
jsme odešli a odcházíme čím dále
tím více od propagandy vystupování
z církve a vracíme se k respektu k náboženství
a k návratu do církve. To není žádná
karikatura skutečnosti, to je skutečnost sama. A
my také nejsme tímto vývojem překvapeni.
My, kteří jsme vyrůstali v tom klidném
konservativním selském prostředí,
kteří jsme přejímali od svých
otců a matek víru a zůstali jsme jí
věrni, my, kteří jsme v politice hájili
stanovisko, že náboženství nemá
býti předmětem politických útoků,
ale že nemá býti také pomocníkem
a prostředkem k politické agitaci, my, kteří
známe onu velkou hodnotu náboženství,
která přináší lidem klid v chaosu,
my, kteří víme zejména, co znamená
náboženství pro široké vrstvy zemědělského
lidu, my, kteří rozumíme velmi dobře
tomu každonedělnímu chození velkých
vesnických zástupů do kostela, nejsme tímto
vývojem překvapeni, my jej vítáme
a velmi dobře rozumíme příkladům
velkých mrtvých a rozumíme také mluvě
velkých osobností československého
kulturního života z poslední doby. (Potlesk.)
Lid prodělal prostě své často
nedomyšlené bloudění a vrací
se zpět, vrací se zas do toho svého československého
domova, vrací se ke své víře, k víře
svých předků. A je to tak po mém soudě
dobře, zejména když to znamená spolupráci
a uklidnění politických i hospodářských
poměrů v republice.
Proto jsem mluvil o tom, že obligatorní civilní
sňatek musí býti velmi bedlivě uvážen
a zvážen právě se zřetelem na
tento vývoj. A jestliže jsem mluvil otevřeně
o obligatorním civilním sňatku - a tato úvaha
nemůže končiti ničím jiným,
než tím, že i do budoucnosti, aspoň do
té dohledné, vystačíme ve svém
právu i ve svém životě s fakultativností
civilních obřadů manželských
- pak chci také docela otevřeně promluviti
i o tom druhém důvodu, ve kterém vidím
příčinu, proč kapitola o rodinném
právu do občanského zákoníka
nepřišla: o rozluce manželské. Zas se
chci vrátiti k důvodové zprávě
právního výboru z let 1918 a 1919. Důvodová
zpráva k rozlukovému zákonu říká:
"Naším přesvědčením
je, že rozlučitelnost upevní základy
manželství po stránce mravní."
A dále se praví: "Počet rozluk daleko
zůstane, až přijdou poměry, vychované
novým právem, za počtem rozvodů."
Nechci zkoumati, zdali se mravní hodnota manželství
zlepšila rozlučitelností manželského
svazku, to chci ponechati úvaze každého jednotlivce.
Dodávám jenom, že mám o tom velmi vážné
pochybnosti. Chci si bedlivěji a podrobněji všimnouti
té druhé věty, počtu rozluk a rozvodů,
toho, o čem důvodová zpráva mluvila
tak, že počet rozluk zůstane - až budou
poměry upraveny zákonem o rozlučitelnosti
manželského svazku - daleko za počtem rozvodů.
V tom směru máme, myslím, podrobnou statistiku,
která nám říká toto:
R. 1920 jsme měli na území republiky 5623
rozvodů, 4055 rozluk a při tom uzavřených
manželství 178.707. (Výkřiky posl.
Špačka.) R. 1930 bylo 5312 rozvodů, 5697
rozluk a uzavřeno bylo 136.987 manželství.
R. 1935 bylo 5297 rozvodů, 7322 rozluk a uzavřených
manželství 115.634.
Myslím, že není třeba k tomu dodávat
zvláštní komentář. Tyto cifry
mluví řečí naprosto jasnou a srozumitelnou.
V nich leží celý populační problém
Československé republiky, celá ta hrůza
před tím, jaká budoucnost se nám otevírá.
Myslím, že se musíme nad těmito ciframi
velmi vážně zamyslit.
Při manželských rozlukách si můžeme
také proti sobě postaviti důvody, proč
k rozlukám dochází. Chci se dotknouti aspoň
dvou důvodů, které, myslím, právě
při posudku občanského zákoníka
jsou nejdůležitější. Je to důvod
hlubokého manželského rozvratu a důvod
nepřekonatelného odporu. Jak to bylo?
Roku 1920 bylo manželství, rozloučených
pro nepřekonatelný odpor 2741, pro hluboký
manželský rozvrat 156. Roku 1930 pro nepřekonatelný
odpor 2119, pro manželský rozvrat 967. Roku 1935 pro
nepřekonatelný odpor 2909, pro manželský
rozvrat 1542. Myslím, že dobře rozumíme
této statistice a že dobře víme, co
pro ni znamená neurovnanost hospodářských
poměrů a hospodářský chaos,
který se nakonec vybíjí také v rodinném
rozvratu, ale přes to myslím, že bychom těžko
hledali nějaké logické důvody pro
nepřekonatelný odpor, které by byly všem
přijatelné a srozumitelné
a které by byly zejména srozumitelné širokým
vrstvám lidovým, když víme, jak všelijak
se zejména v poslední době manželství
rozlučují a jak se to konec konců dá
dobře skrýt pod nepřekonatelný odpor.
Co to znamená, když zde mluvím v souvislosti
s občanským zákoníkem o obligatorním
civilním sňatku a manželské rozluce?
To znamená učiniti si z toho politický závěr
a nebát se jej říci, znamená to, že
je zbytečné mluvit k politické pravici této
sněmovny. Myslím, že mohu mluvit také
za nás, za ty, kteří zde mluvívají
jménem československých zemědělců,
a že mohu říci, že by i pro nás
bylo těžké v tomto rozsahu pro všechna
tato ustanovení hlasovat. Je těžko mluvit k
této konservativní pravici a říkat
jí: "My bychom chtěli, aby kapitola o rodinném
právu byla v obč. zákoníku zachována",
když si přece musíme býti vědomi,
že tato konservativní pravice politická nemůže
pro tato ustanovení hlasovat a že nemůžeme
její kooperaci vyvolati, když budeme chtíti
petrifikovati daný stav, nýbrž že můžeme
její kooperaci vyvolat jen tehdy, když to bude kooperace
ad melius, nikoli ad malum, nebo dokonce snad ad peius. A myslím,
když takto o věci budeme jednati, když budeme
míti dosti rozhodnosti a otevřenosti dívati
se poměrům tváří v tvář,
jak jsou, že může býti vybudována
spolupráce a že z té spolupráce, zejména
prováděné ve společném výboru
obou sněmoven, může pak vyjíti dílo
úplné, nebo aspoň úplnější,
můžeme se dočkati i toho, že kapitola
o rodinném právu bude zařazena do občanského
zákoníka.
Tolik jsem chtěl říci o tom, co považuji
za nejdůležitější. Jestliže
jsem se díval na občanský zákoník
také s hlediska zemědělského, pak
mně budiž při té všeobecné
charakteristice dovoleno, abych s tohoto hlediska se dotknul ještě
dvou souborů ustanovení předlohy. Toho souboru,
který se týká pachtu, a souboru, který
se týká výměnku. Nejenom proto, že
to jsou soubory, které tak hluboce se dotýkají
našeho zemědělského života, nýbrž
také proto, že jsou v úzké souvislosti
s tím vším, co právě nyní
prožíváme a pod čím právě
v poslední době žijeme. Vládní
návrh občanského zákoníku přináší
v pachtech novinku formální i věcnou. Formální
spočívá v tom, že provádí
jasnější čáru mezi smlouvou nájemní
a pachtovní, že nyní je pachtovní smlouva
jinak, srozumitelněji a jasněji, stylisována,
a věcnou v tom směru, že přihlíží
k daným poměrům, k hospodářským
poměrům vlastníka i majitele a snaží
se provésti kompromis mezi těmito velmi často
protichůdnými zájmy. Vlastníkovi dává
tu přednost, že má právo na placení
nájemného předem, a pachtýři
dává to právo, aby se domáhal slevy
pachtovného nejenom tehdy, jak to bylo dosud v §u
1105 občan. zákoníka, když pachtovní
smlouva byla uzavřena na jeden rok a užitky užívaného
statku klesly pod polovinu průměrného výnosu,
nýbrž také tehdy, když smlouva byla uzavřena
aspoň na 6 let nebo do 6 let a když užitky takto
pachtovaného statku klesly pod polovinu průměrného
výnosu. To je nepochybně výhoda, výhoda
na jedné straně pro vlastníka, na druhé
straně, jak jsem řekl, pro pachtýře.