Ve veřejnosti podkarpatoruské jsou ovšem proti
tomuto zamýšlenému opatření různé
námitky. Na př. poukazuje se na to, že guvernér
nemá rozhodčího slova, že nemá
možnosti samostatně rozhodovat, že administrativní
správa, tedy zemský úřad se všemi
podřízenými úřady nebude podléhati
bezprostředně guvernérovi, že ke všem
opatřením musí guvernér míti
návrh zemského úřadu nebo jiných
úřadů. Dále se poukazuje, že
osnova tohoto zákona je nevhodná v tom směru,
že ve sporných otázkách, tedy v případě,
kdyby se guvernér nemohl dohodnouti s příslušnými
činiteli na Podkarpatské Rusi, rozhodovati bude
příslušný resortní ministr a
že kompetence zemského presidenta nebyla v celé
své rozsáhlosti přenesena na guvernéra
Podkarpatské Rusi.
Všechny tyto námitky lze shrnouti v to, že se
vesměs namítá, že poměr guvernéra
a viceguvernéra nebude upraven docela pevně, že
může docházeti k různým třenicím.
K tomu bych chtěl poukázati na tendenci navrhovatelů,
jíž bylo zrovna to, aby mezi těmito činiteli
docházelo k nejtěsnější spolupráci
a k nejtěsnějšímu dohodování.
Jakmile oba tito odpovědní činitelé,
guvernér a viceguvernér, budou takto chápati
své poslání, pak se nemusíme báti,
že bude docházeti k třenicím, nežádoucím
se státního hlediska.
Ustanovení §u 8 a ustanovení, že guvernérovi
podávají návrhy různé úřady,
buď zemský úřad nebo školský
referát, nelze v žádném případě
považovati za nějakou kuratelu, protože již
ve vládním nařízení z r. 1920
stálo, že guvernér provádí jmenování,
ovšem na návrh příslušného
referenta, podepsaný též viceguvernérem,
který byl zároveň přednostou civilní
správy. A mám za to, že vládní
návrh zákona dává široké
možnosti, aby guvernér uplatnil své stanovisko
- když je oprávněné a když se opírá
o pravoplatné zákony a když je demokratické
- nejen na Podkarpatské Rusi, nýbrž také
v ústředních úřadech, tedy
u jednotlivých ministrů. Nemohu za žádných
okolností předpokládati, že by ústřední
úřady, ústřední ministerstva,
resp. ministři nebo vláda nevzali v úvahu
oprávněné námitky guvernéra
a ve sporných otázkách nerozhodli tak, jak
podle našich zákonů rozhodovati mají.
Máme za to, že všechny tyto námitky a
zejména námitka, že postavení guvernéra
tímto zákonem bude degradováno, nejsou opodstatněné,
že při všech těchto výtkách
se vychází z nesprávné podstaty a
nebere se v ohled dnešní stav. Podle dosavadního
stavu guvernér skutečně neměl skoro
žádné pravomoci, která by se opírala
o zákon. Navrhovaným zákonem se mu dostává
široké pravomoci, a jak jsem se zmínil, bude
záležeti na jeho schopnostech, aby jí využil
a zjednal si takové postavení na Podkarpatské
Rusi a vůbec v Československé republice,
jaké guvernérovi podle ústavy patří.
Uvedl jsem zde námitky a výtky proti pravomoci guvernéra.
Musím však poukázati, že i se stran koaličních
bylo naopak poukazováno, že guvernérovi se
dostává příliš široké
pravomoci, která může dokonce poškoditi
domácí lid. Byly vzneseny námitky, že
není dostatek záruky proti tomu, aby guvernér
nerozhodoval jednostranně. A byly vzneseny též
námitky, že pravomoc guvernéra vlastně
nepatří guvernéru, nýbrž sněmu
Podkarpatské Rusi, protože tento sněm bude
zástupcem lidu. I tyto námitky "Karpatského
slova" nemají podstaty. Je bez pochybnosti, že
guvernér Podkarpatské Rusi je ústavním
činitelem. Je též bez pochybnosti, že
jakmile v ústavě stojí, že guvernér
je v čele Podkarpatské Rusi, nelze, aby tento úřad
guvernéra zůstal bez řádné
pravomoci. Až do předložení tohoto vládního
návrhu nebylo možno sjednotiti se v názorech
o postavení guvernéra Podkarpatské Rusi.
Někteří činitelé poukazují
na to, že guvernérovi ve veřejné správě
Podkarpatské Rusi přísluší pravomoc
pouze v oborech autonomních, které jsou vytčeny
pro zákonodárnou působnost sněmu podkarpatoruského,
jiní zase tvrdí, že guvernérovi přísluší
pravomoc ve veřejné správě na Podkarpatské
Rusi vůbec, protože je vlastně exponentem vládní
moci, representantem vlády na Podkarpatské Rusi.
Právní postavení guvernérovo nebylo
tedy dosud upraveno. Ústava naší republiky
též neupravuje podrobně jeho právní
postavení, kromě té jedné věty,
že stojí v čele Podkarpatské Rusi, a
tato stylisace, tato definice byla převzata vlastně
ze smlouvy saint-germainské. Jsou vznášeny
námitky proti tomuto návrhu v tom směru,
že se rozšířila odpovědnost guvernéra,
že bude odpověden také vládě
Československé republiky. Tato námitka se
opírá o okolnost, že ve smlouvě saint-germainské
není uvedeno, že je odpověden i vládě,
a že se tam uvádí, že guvernér
je pouze odpověden sněmu podkarpatoruskému.
Ovšem mám za to, že rozšíření
odpovědnosti guvernéra i vládě Československé
republiky je docela správné, protože jinak
by nemělo ani smyslu, aby Podkarpatská Rus byla
zastoupena v Národním shromáždění
Československé republiky, kdyby zástupci
Podkarpatské Rusi v tomto shromáždění
nemohli volati guvernéra k odpovědnosti skrz vládu
Československé republiky. Zástupci Podkarpatské
Rusi v Národním shromáždění,
kdyby tato odpovědnost nebyla rozšířena,
byli by v tom ohledu zkráceni. Proto námitky v tom
směru nejsou opodstatněny. Odpovědnost guvernéra
i vládě není degradací guvernéra,
ale spíše je samozřejmostí, že
v případě, když vláda předkládá
návrh na jmenování guvernéra presidentu
republiky, aby také mohla tohoto guvernéra volati
k odpovědnosti.
Poukazuje se na okolnost, že postavení guvernéra
v důsledku ustanovení §u 1, že president
republiky může guvernéra k návrhu vlády
odvolati, se stává též nejisté.
Ovšem k tomu nutno poznamenati, že si nemůžeme
v žádném případě představiti,
aby vláda Československé republiky mohla
kdykoliv a vůbec někdy navrhnouti presidentu republiky,
aby guvernér Podkarpatské Rusi byl bez jakýchkoliv
důvodů odvolán se svého místa.
Zajisté, že zákonodárce v tomto případě
nemá na mysli, že by zde šlo o nějaké
libovolné odvolávání guvernéra.
Mám za to, že nikdy k tomuto zákroku v našem
státě nedojde, protože se domnívám,
že guvernér Podkarpatské Rusi bude svůj
úkol chápati tak, jak to diktuje naše ústava
a naše zákony.
Poukazuje se taktéž na to, že není přesně
vymezeno, kdo může býti jmenován guvernérem.
Mám však za to, že jde v tomto případě
o samozřejmost, kterou není třeba nikterak
podrobně vyličovati, a mám za to, že
vláda našeho státu vždy bude navrhovati
presidentu republiky za guvernéra Podkarpatské Rusi
jednak příslušníka většiny
obyvatelstva této země, jednak nejschopnější
osobu, která bude skýtati plnou záruku, že
se přičiní o konsolidaci země a že
bude ve společném úsilí se všemi
zástupci pracovati na povznesení této země.
Ovšem docela jiné bude postavení guvernéra,
jakmile bude zřízen podkarpatský sněm.
Jakmile bude tento sněm zřízen, zajisté
že odpovědnost guvernéra sněmu nebude
nikterak zkrácena jeho odpovědností vládě
a že sněm bude moci, kdykoliv k tomu bude míti
důvody, guvernérovi Podkarpatské Rusi v budoucnosti
vysloviti nedůvěru, s kterýmžto postupem
budou zajisté počítati i vlády naší
republiky.
Bylo namítáno, že v §u 3 bylo by účelnější,
aby plat guvernéra nebyl stanoven číslicí,
nýbrž aby byl stanoven analogicky, že mu přísluší
plat jako členu vlády. Od této dikce bylo
však upuštěno poukazem na § 4, že rovnoprávnost
guvernéra s členem vlády vyvěrá
z §u 4, resp. že ji lze z něho vyvoditi, a to
v důsledku toho, že se tam dává možnost,
aby guvernér byl, kdykoliv toho vláda uzná
potřebu, pozván na schůze vlády.
V §u 5 bych chtěl uvésti na okolnost, že
se zase na druhé straně poukazuje na to, že
guvernér bude předsedati v zemském zastupitelstvu
a v zemském výboru i tehdy, když se bude jednati
o věcech, které tímto zákonem nejsou
přímo dány do pravomoci guvernéra.
Ústavně-právnímu výboru byl
podán návrh, aby tato dikce byla doplněna
tak, že guvernér odevzdá řízení
schůze zemského zastupitelstva a zemského
výboru ve věcech, které nespadají
do jeho kompetence, viceguvernérovi, do jehož kompetence
patří. Ústavně-právní
výbor však neprojednával tento návrh,
protože by byl omezením pravomoci guvernéra,
a já sám jsem přesvědčen, že
guvernér - a to mám z jeho vlastního prohlášení
- kdykoli se bude jednat o věci, které nespadají
do jeho kompetence, odevzdá řízení
schůze viceguvernérovi, který je beztak podle
§u 9 zástupcem guvernérovým.
Poukazuje se dále, že guvernér nemá
vlastní samostatné kompetence, protože všechny
návrhy mu podávají podřízené
úřady. K tomu musím podotknouti, že
jiné úpravy za dnešního stavu nebylo
možno dosáhnouti proto, poněvadž guvernér
nemá žádného zapracovaného orgánu,
který by mohl plně zvládnouti celý
aparát, který by byl potřebný k tomu,
aby guvernér všechny tyto věci prováděl
ve vlastní kompetenci, resp. ve vlastní kanceláři.
Vždyť kancelář pro guvernéra se
zřizuje tímto zákonem. Za dnešního
stavu má guvernér pouze svého tajemníka
a stenotypistku, kteří zajisté by nebyli
s to, aby mohli prováděti všechno to, co se
guvernérovi v tomto zákoně ukládá.
Poukazovalo se, že guvernér ve všech případech,
když se bude jednat o návrhy školského
referátu nebo zemského úřadu, je vázán
návrhy těchto úřadů. To by
však byl omyl. Vždyť podle dosavadní prakse,
všeobecně přijaté, zejména se
to týká návrhů personálních,
všechny takové návrhy se předkládají
podle kompetenční tabulky v ternu, a z tohoto terna
guvernér bude moci voliti osobu, kterou bude pokládati
za nejschopnější. Ovšem, kdyby někdo
myslil, že bychom chtěli přistoupiti na to,
aby guvernér měl v tomto ohledu neomezenou pravomoc,
sami bychom byli proti tomu, poněvadž by bylo nespravedlivé,
aby v tomto úřadě zavládl protekční
systém, aby guvernér v některých případech
mohl jmenovati služebně nejmladšího nebo
kvalifikačně horšího žadatele.
Úřady, které budou činiti tyto návrhy,
budou vázány v plné míře dosavadními
platnými předpisy a guvernér bude mít
možnost, aby z předloženého terna provedl
příslušné jmenování. Domněnka,
že podřízené úřady budou
moci prováděti proti vůli guvernérově
svá opatření, je neoprávněná,
protože v případech sporných, kdyby
se přednosta příslušného úřadu
nemohl dohodnout s guvernérem, má rozhodovat ústřední
úřad, před kterým jak přednosta
příslušného úřadu, tak
i guvernér bude moci uplatniti své stanovisko a
předložiti veškeré své důvody
a argumenty, aby toto stanovisko bylo vzato v úvahu. V
jednání s vládními činiteli
bylo zdůrazněno i to, kdyby guvernér považoval
rozhodnutí ministrovo za takové, kterým by
se křivdilo Podkarpatské Rusi, že i v těchto
případech mu bude dána možnost podati
své námitky resp. stížnost vládě,
která rozhodne s konečnou platnosti, tedy definitivně.
(Posl. Bródy: Bude to těžké, pane
kolego!) Nebude to těžké, protože
máme plnou důvěru ve vládu, že
nehodlá učiniti nic na úkor Podkarpatské
Rusi, že má vůči ní nejlepší
úmysly a že je bude uskutečňovati, zejména
v budoucnosti, když je tu dán k tomu základ.
Poukazuje se na to, že poměr guvernéra k viceguvernérovi
není jasný, že viceguvernér, který
bude i zástupcem guvernérovým, bude míti
mnohem více práv než sám guvernér.
Musím na to podotknout, že viceguvernér bude
zastupovat guvernéra pouze v těch případech,
kdy jej guvernér podle znění zákona
pověří zastupováním. Nelze
tedy s všeobecného hlediska říci, že
viceguvernér bude míti více práv než
guvernér, vždyť zastupování viceguvernérovo
bude vázáno na souhlas, resp. pověření
guvernérem. Ovšem jiná věc je to v případě,
když se místo guvernéra Podkarpatské
Rusi uprázdní. Tu by pak skutečně
mohla nastat okolnost, že by v osobě viceguvernérově
byla soustředěna práva guvernérova
i viceguvernérova a že by měl viceguvernér
více práv, než mu vyplývá ze
zákona. Mám však za to - a ve zvláštní
resoluci se ještě zdůrazňuje v tomto
smyslu apel na vládu - že vláda nikdy nedopustí,
aby místo guvernérovo zůstalo delší
dobu neobsazeno. Jakmile zde bude záruka, že jeho
místo bude v nejkratší době obsazeno,
potom odpadnou i tyto pochybnosti jako neopodstatněné.
Požadavky personální, které kladla naše
veřejnost, aby veškeré personální
věci, zejména tedy jmenování, povyšování
a překládání, prováděl
guvernér, nebylo možno dát do zákona
z toho důvodu, že v našem státě
je kompetence ministerstev jejich integrální součástí
a bylo by těžko v těchto věcech činiti
jakékoli změny. Ovšem musím zdůrazniti
s tohoto místa, že tyto požadavky se za dnešního
stavu kladou zejména proto, že většina
vedoucích míst a všechna přednostenská
místa v úřadech na Podkarpatské Rusi
jsou obsazena českými úředníky.
Jsem však přesvědčen, že jakmile
budou místa vedoucích činitelů a úředníků
těchto úřadů, zemského úřadu
i ostatních, na Podkarpatské Rusi obsazena domácími
úředníky, stane se tento požadavek zcela
zbytečným a že potom ani naše veřejnost
nebude volat po tom, aby guvernérovi příslušela
veškerá personální práva, resp.
personální kompetence ve všech oborech státní
správy.
Jsou tedy námitky, které jsem tu uvedl, jen částečně
oprávněny. A uvážíme-li, že
tento zákon je pouze prozatímní, přechodné
provisorium, které chce zabezpečiti guvernérovi
jako representantu domácího lidu určitá
práva, a vzhledem k tomu, že podle prohlášení
pana předsedy vlády toto provisorium nemá
trvati dlouho, nemají zástupci podkarpatského
lidu čeho se obávati. Při definitivní
úpravě, která bude spojena se zřízením
sněmu, budou se moci všecky tyto námitky zajisté
uplatniti.
Chtěl bych zejména poukázati na okolnost,
že i při této prozatímní úpravě
byl sledován cíl, aby všechny výhrady,
proti nimž je nejvíce námitek, byly soustředěny
do jednoho paragrafu, t. j. do §u 8, aby takto vláda,
kdykoliv uzná za potřebné a vhodné,
okamžitě mohla navrhnout, aby tyto výhrady,
které se zdají býti degradací guvernéra
a které jako by vázaly guvernérovu pravomoc
na ústřední úřady, byly zrušeny,
resp. upraveny nově vládním nařízením.
Jen bych si ovšem přál, aby co nejdříve
bylo přikročeno k definitivní úpravě,
aby snad ani nebylo potřebí novelisovati tento zákon
dříve, než se k definitivní úpravě
dostaneme.
Námitky, jako by vládní nařízení
z r. 1920 obsahovalo pro guvernéra větší
pravomoc, větší kompetenci a lepší
právní postavení ve veřejné
správě na Podkarpatské Rusi, jsou mylné,
protože na př. v tomto vládním nařízení
guvernér neměl práva jmenovati zaměstnance
v oboru státní správy školské,
a jinak mohl jmenovati taktéž pouze osoby, které
mu byly navrženy příslušným referentem
a byl-li návrh podepsán též vicepresidentem.
Prakse ukázala, že provádění
tohoto vládního nařízení vůbec
selhalo, nebo se provádělo tak, že guvernér
neměl žádného vlivu na veřejnou
správu v zemi Podkarpatoruské.
Většina námitek, které jsou veřejností
vzneseny, není plně opodstatněna, jak jsem
již poznamenal, zejména proto, že jde o úpravu
prozatímní a že dobrá vůle vlády
je zřejmá zejména z ustanovení §u
5, odst. 2, jež zvláště zdůrazňuje,
že guvernérovi náleží ve veřejné
správě Podkarpatské Rusi tato působnost
pouze zatímně, čímž se již
předpokládá možnost v budoucnosti pravomoc
rozšířiti. Z další věty,
kde se mluví o tom, že vládním nařízením
lze působnost guvernérovu v těchto věcech
rozšířiti, a když se zdůrazňuje,
že v jiných věcech náleží
guvernérovi působnost, která na něho
bude přenesena zákonem, vyplývá pak
plná záruka toho, že pravomoc guvernérova
v budoucnosti nemůže se zužovat, nýbrž
že se může pouze rozšiřovati a že
jeho právní postavení může se
tím pouze zlepšovati.
Námitky, které směřují k tomu,
jakoby vláda chtěla odkládati zřízení
sněmu podkarpatoruského do nekonečna, nejsou
také odůvodněny, a bude záležeti
na zástupcích podkarpatoruského lidu, na
guvernérovi a guverniální radě, aby
v nejkratší době i o této věci
se dohodli a předložili vládě příslušný
návrh, na němž se dohodnou.
Po schválení této osnovy zákona zajisté
nikdo nebude moci tvrditi, že Národní shromáždění
republiky Československé odpírá Podkarpatské
Rusi práva, která jsou obsažena v ústavní
listině. Kdo by chtěl z toho vyvozovati, že
se tím odpírají práva, činil
by velmi zle a vinil by velmi nespravedlivě. A zase nelze
vytýkati ani zástupcům Podkarpatské
Rusi, že přijetím a schválením
této osnovy zákona se zříkají
svých práv. Schválením této
osnovy a jejím přijetím učiní
se první a velmi důležitý krok k vybudování
autonomního úřadu, lépe řečeno
úřadu pro autonomní Podkarpatskou Rus, kterýžto
úřad bude povolán k tomu, aby připravil
všechny návrhy a opatření k další
úpravě. Touto osnovou zákona se neprejudikuje
ani úprava hranic, na kterou tak často a důrazně
poukazuje naše oposice. I tato věc bude záležeti
na dohodě. Čím dříve se dosáhne
dohody, tím dříve může vláda
podati příslušné návrhy Národnímu
shromáždění k projednání.
S tohoto místa bych chtěl pak ještě
poukázati na okolnost, že zejména v poslední
době se mezi americkými Rusíny rozsévá
neklid, jakoby Československá republika nechtěla
a odpírala splniti to, k čemu ji zavazuje jednak
smlouva saint-germainská, jednak ústava naší
republiky. Tyto informace v Americe nejsou správné.
My podkarpatští Rusíni obou směrů,
ukrajinského i ruského, jsme zajisté nesmírně
vděčni našim americkým bratrům
za jejich pomoc k tomu, že se Podkarpatská Rus mohla
připojiti k Československé republice. Co
bychom však dnes nejvíc od nich potřebovali,
je hospodářská pomoc, která by mohla
přispěti k sociálnímu a hospodářskému
povznesení naší země. Politicky si podkarpatoruský
lid pomůže. Demokratická ústava a široká
demokratická práva naší republiky umožňují
v plné míře, aby lid Podkarpatské
Rusi ve všech směrech se v našem státě
plně uplatňoval. My můžeme jenom prositi
americké Rusíny, aby nenaslouchali zlým našeptavačům
a aby se přesvědčili na místě
samém o tom velikém pokroku, jakého země
naše za minulých 18 let v republice Československé
dosáhla. Bylo by velikým hříchem obviňovati,
že se na Podkarpatské Rusi nic neudělalo. Udělalo
se hodně, možná víc, než by někdo
z amerických bratrů Rusínů myslel.
Nechci tím říci, že vedle positivních
věcí, vedle positivních výsledků
nejsou i negativní stránky. Ovšem zástupci
Podkarpatské Rusi jsou povoláni k tomu, aby se snažili
tyto negativní stránky a chyby odstraniti a napraviti
ve spolupráci s českými lidmi,
kteří přišli k nám s dobrou vůlí
a se snahou pracovati a věnovati veškeré své
síly lepšímu povznesení Podkarpatské
Rusi. Pochybuji, že by se tyto chyby daly napravovati z Ameriky,
a bylo by chybou, kdyby američtí bratři mysleli,
že by svým politickým zásahem v nějakém
směru mohli přispěti a pomoci Podkarpatské
Rusi. Jsem přesvědčen, že se i vůči
Podkarpatské Rusi splní prohlášení
presidenta Osvoboditele Masaryka, který řekl,
že státy se udržují těmi ideami,
z nichž vznikly, a to platí plně i o Podkarpatské
Rusi, takže američtí Rusíni nemají
ani v nejmenší míře důvodu, aby
pochybovali o dobré vůli vlády Československé
republiky.
Lid Podkarpatské Rusi ve své většině
bez ohledu na to, že se různé živly snaží
využiti jeho neinformovanosti, aby v něm vzbuzovaly
nedůvěru ke státu, chová důvěru
k Československé republice, důvěřuje
jí již proto, poněvadž demokratická
zřízení našeho státu jsou plnou
zárukou, že se našemu lidu na Podkarpatské
Rusi dostane všeho toho, co mu podle ústavy patří.
A zajisté nejsou bezvýznamná slova pana předsedy
vlády dr Hodži, který veřejně
prohlásil, že Podkarpatské Rusi se dostane
ještě víc než toho, co jí ústava
naší republiky zaručuje.
Slavná sněmovno! Zpravodaj ústavněprávního
výboru dr Bouček prohlásil dne 27.
února 1920, když se projednávala ústava
naší republiky, že organisace Podkarpatské
Rusi je právem a zároveň i povinností
Národního shromáždění.
Národní shromáždění plní
proto tuto svou povinnost zajisté velmi rádo, protože
lze tento krok považovati za významný skutek
a protože tento zákon bude v životě Podkarpatské
Rusi proti dosavadnímu stavu rozhodně velikým
pokrokem. V době, kdy všude kolem nás, kolem
našeho státu v diktátorských režimech
je plná snaha veškeru státní moc zcentralisovati,
je tento krok Národního shromáždění,
když chválí tuto - do určité
míry - decentralisaci, tím významnější,
protože svědčí nejenom o tom, že
se provádí naše ústava, nýbrž
svědčí také o vnitřní
síle našeho státu.