Úterý 15. června 1937

Ano, pánové, což pak nevíte, že je to nemožné? Což pak nevíte, že muž, který se kdysi snad s vašeho hlediska zasloužil o stát, rozbil jednou ranou vše, co se lidé snažili vybudovati, aby vůbec nalezli vzájemný poměr? Při tom je nestydatým výsměchem, odpírá-li se vydati pasy lidem, kteří se nedopustili žádného politického trestného činu, chtějí-li navštíviti své příbuzné nebo hledati práci. Je to výsměch. Uvažte jen: právě ta strana, kterou tento muž zastupuje - ministr Tučný ostatně pronesl podobnou řeč - právě tato politická strana se v politickém boji tolik honosí tím, že jen ona hájí nejlépe v českém národě zájmy státu, a její politikové přicházejí do německého území a pronášejí takové řeči, které musí rozbíti jakoukoliv možnost výstavby a jakékoliv klidné soužití národností. (Potlesk poslanců sudetskoněmecké strany.)

Právě tato strana, která o sobě tvrdí, že je nejlepším ochráncem zákonů, nechává ve svém listě, v "Českém Slově" psáti výslovně věci, které jsou zřejmým porušením zákona a které přímo vybízejí obyvatelstvo kraje duchcovsko-mosteckého k teroru. Mohu vám to přečísti česky, chcete-li. Vyšlo to v onom listě dne 10. června současně se zákazem policie, kde jeden policejní orgán prohlásil: Přečtěte si "České Slovo", musíme to zakázati." Tak vypadá svoboda projevu smýšlení, jak ji chce míti "České slovo". V těchto řádcích vybízí "České slovo" přímo k teroru. V listě stojí (čte): Byl chystán demonstrační projev proti Henleinovi a pro silný demokratický stát československý, který dává každému, co mu patří, ať je kterékoliv národnosti. Úřady u vědomí mohutného odporu bezpochyby veřejný projev Henleinův v Mostě zakáží. Ovšem v případě, že by byl veřejný projev povolen, český lid z celého Mostecka se v sobotu sejde v Mostě, aby důrazně připomněl, že jest syt hnědých provokací a protistátního štvaní. Podobně se chystají uvítat Henleina i v jiných severočeských městech. Záleží jenom na rozhodujících úřadech, povolí-li Henleinovi jeho tažení, které všichni demokratičtí občané považují za provokaci, již si líbit nedají."

Pánové, to je otevřená výzva k teroru, aby české obyvatelstvo z Mostu, Duchcova a okolí šlo na ulici; neboť prohlásí-li politické úřady, a to jsou místa, která ve státě rozhodují, prohlásí-li, že je schůze dovolena, pak to také musíte vzíti na vědomí. Tvrdíte přece o sobě, že jste nejlepšími ochránci státu. Táži se také pana ministra spravedlnosti, zda je ochoten zavésti proti censorovi státního zastupitelství v Praze disciplinární řízení, že dopustil, aby uveřejněním tohoto článku "Večerního Českého slova" byl porušen zákon. Podívejme se na věc jednou z psychologického hlediska. Můžete psáti v "Českém slově", co chcete, a můžete dávati podnět, aby byly zakázány projevy, chcete-li, srdečně vám za to děkujeme, neboť vaše činnost má ten následek, že získáváme denně nové členy. Také pan ministr Spina může poděkovati ministrovi vnitra a četnictvu, které bylo v Bílině tak moudré, že zahánělo ženy ze Svazu zemědělců, které seděly na lavicích před svými domy, do jejich domů a poroučelo jim zavříti okna. Nemohli jste nám prokázati touto štvanicí větší ochoty a všechna tato opatření jen potvrzují vědomí obyvatelstva, že dohoda ze dne 18. února je pouhou propagační záležitostí, a vědomí sudetskoněmeckého obyvatelstva se jen utvrzuje v přesvědčení, že německé obyvatelstvo nepožívá oné rovnoprávnosti. Neboť pořádají-li Češi v německém území každou neděli průvody a zborovské oslavy, nenapadne žádného Němce, aby proti tomu něco namítal. Má tudíž i německé obyvatelstvo právo, aby ve své vlasti pořádalo své projevy. Pochoduje-li v Krumlově české obyvatelstvo v uniformách, vysokých botách a krojích městem, neproneslo německé obyvatelstvo proti tomu ani slova. Jestliže však téhož dne známý policejní úředník dr Frühwirt spatřuje svůj úkol v tom, že dá zjistiti jediného účastníka mé schůze, který přišel ve vysokých botách, a zaměstná-li touto věcí hned tajného policistu, pak obyvatelstvo vaší demokracii nechápe, pak může pan president republiky jeti do Krumlova ještě dvakráte. Štvou-li ještě potom orgány jako "České slovo" své čtenáře proti nám, pak jste vy a nikoliv my zdiskreditovali pana presidenta republiky před německým obyvatelstvem.

Pravil jsem, že je nám třeba pořádku ve státě; je nám třeba pořádku, který má budovati ovšem na těch živlech, které jsou přirozenými součástmi státu. Neboť vždy staví dobrý stavitel na silách přírodou daných a nikdy na nějakých teoretických konstrukcích. A těmito přirozenými silami ve státě jsou národy ve státě. A tyto přirozené síly ve státě jsou různorodé. Jejich duševní a kulturní vývoj je různý, každý národ mezi národnostmi je součástí s různým svérázem a s různými schopnostmi. Ježto konečně chceme míti ve státě provedenu zásadu pořádku, ježto potřebujeme životní zásadu tohoto státu, pohlížíme na národy a národnostní skupiny jako na životní základ státu. Lidé tvoří stát a ten potřebuje lidi, neboť jinak se zhroutí. Proto jsme si dovolili podati místo nekonstruktivních nebo příliš konstruktivních návrhů o národnostní otázce naše návrhy zákonů. Řekli jste nám: "Nemáte program, řekněte, čeho si vlastně přejete." Svými návrhy jsme nyní ukázali, jak si představujeme řešení národnostní otázky na přirozených podkladech státního občanství, t. j. národů ve státě, a neprovedli jsme ten nesmysl a nepohybovali jsme se někde v nadoblačných výšinách, nýbrž vypracovali jsme tyto návrhy uznávajíce zplna dané věcné politické poměry, právní stav a proveditelnost návrhů. Čteme-li, že jeden list píše, že tyto návrhy jsou neústavní, musíme konstatovati, že to buď napsal nějaký pisálek, i když patří sebe vážnějšímu listu, který ústavu nestudoval - pak je podle mého názoru špatným státním občanem - nebo nestudoval ony zákony nebo má odvahu lháti do světa. Největší část našich návrhů se odvolává na paragrafy ústavní listiny, ba dokonce v některém směru navrhují přímo provedení paragrafů ústavní listiny, jež bylo ústavní listinou slíbeno, ale nebylo provedeno. Poukazuji zde na tak zvaný zákon o ochraně národností, který seskupuje každý národ a každou národnostní skupinu v národnostní svaz s určitou ochrannou pravomocí, který tento svaz vybavuje možností přenesené působnosti, což se veskrze opírá o ústavní listinu, která pojednává o autonomních svazech a na jejímž podkladě byly již jiné autonomní svazy zřízeny. Všechny tyto návrhy neporušují vůbec strukturu státu a jeho přirozenou soustavu a naprosto neodporují zásadám ústavní listiny. Ale zrovna tak, jako ústavní listina poskytla možnost, aby dala českému národu nad rovnoprávnost výhodné postavení, musí tato ústavní listina také poskytnouti rovnoprávnost a právní postavení ostatním národům.

Ale že stále mluvíte o neústavnosti: Od roku 1933 jste přijímali přímo na běžícím pásu zákony, jež jsou se státovědeckého stanoviska všechny neústavní. Šli jste tak daleko, že jste se jako parlament zbavili svéprávnosti a že jste v určitém směru poskytli možnost, že zde bude panovati diktatura, budou-li si toho zítra určití činitelé přáti, i když bude sněmovna formálně dále existovati. Charakteristickým znakem demokracie nemusí býti vždy jen parlament. I diktatura si může dovoliti ten luxus a svolati parlament, nedělá-li tento parlament nic jiného, než že je poslušen toho, co diktatura nařizuje. Zda to potom je jeden člověk nebo koaliční vláda, je lhostejné. Máme již zde právní stav, že se posl. sněmovna neodvažuje něco jiného dělati, i když jde o písmeno zákona, než co vláda předpisuje. Zakoušíme to v tak zv. ústavně-právním výboru, je-li učiněn malý návrh na změnu písmenka, že se řekne, že to není možné, že to nejde, musíme se nejprve zeptati resortního ministra a resortní ministr potom prohlásí, musím se zeptati předsedy vlády. Po právu ústavně-právního výboru zpracovati zákonné osnovy je veta. Musí vám býti jasno, co chcete; mějte, prosím, odvahu a prohlašte, chceme zavésti autoritativní režim, řekněme z důvodů bezpečnosti státu, jak se to vždy odůvodňuje. Mějte odvahu a zaveďte důsledný autoritativní režim. Nebudete moci, protože ve státě, který se skládá z tak různých živlů, jako jsou národnosti, trvale diktaturu neudržíte. Ale provádíte prakticky autoritativní režim a voláte při tom do světa: Jsme demokratický stát, nechceme se zařaditi do ideologické fronty mezi autoritativní a ostatní státy. Nikdo vám stejně již ani doma ani v cizině nevěří. Stojíte dnes - máte ještě možnost před obratem. To platí o každé otázce, ať je to otázka karpatoruská, německá, maďarská, polská, národní židovská a do určité míry, nechci se do toho vměšovati, i otázka slovenská. Vidíte, že tu máte veliký počet otázek jako žádný jiný stát. Tu stojíte před rozhodnutím, bud zříditi otevřenou diktaturu jedné národnosti nad ostatními, t. j. diktaturu 51% všech státních občanů nad 49% ostatních státních občanů nebo postaviti konečně stát na životní a základní živly státu, t. j. na jeho obyvatelstvo různých národností. Budujete stát od roku 1918. Výsledkem toho je však veliká starost o existenci tohoto státu. Nemáte nic jiného na práci. než že obětujete skrovné finanční prostředky na účely obrany státu, na stále nové a nové bezpečnostní orgány státu. Radím vám jednu věc: Budujte bezpečnost státu na spokojenosti všech státních občanů. Pak bude moci si ušetřiti děla. Pravím vám, že v dějinách obstál vždy ten stát, který nebyl tak zcela vybudován na bezpečnostních opatřeních, která jsou sama o sobě nutná. nýbrž na spokojenosti svého obyvatelstva. (Různé výkřiky.) Vím, že s většinou pánů v těchto lavicích nelze rozumně mluviti, protože čtou jen "České slovo" a v nejlepším případě "Lidové noviny". Ale poohlédnete-li se po světě a posoudíte, kam směřuje celý evropský vývoj, musíte přijíti na to, že ještě stále s sebou vlečete mentalitu z roku 1918, místo abyste ji odhodili. Musíte dělati ve státě politiku, která je v zájmu všech částí obyvatelstva. Pokud se domníváte, že můžete ještě stále zesilovati své stranické posice - a strana je pro vás výše než stát - nebo vtlačujete-li stále nové státní zaměstnance do německého území, kteří stojí stát stále více peněz, nebo pobíhají-li tam státní policisté, kteří nevědí, co by dělali, a mají dlouhou chvíli a nepřicházejí při tom na chytré nápady, zaopatřujete-li takto svým straníkům místa a vyčerpáváte-li takto stát finančně, zničíte stát finančně politicky, hospodářsky i sociálně politicky. Domníváte-li se, že nás sudetské Němce tímto způsobem přimějete konečně k tomu, abychom uznali zásadu národního státu, mýlíte se. Vydrželi jsme v dějinách jiné doby, vydržíme i tento čas. Domníváte-li se, že tím, že sudetským Němcům nabídnete malý kousek, je přimějete, aby převzali vaše názory o národním státě, můžete snad toho dosáhnouti u několika členů Svazu zemědělců a německých soc. demokratů, u sudetských Němců s tím štěstí nikde míti nebudete. Jsme takovými, jakými vy chcete býti, národem s národní povahou. Domníváte-li se, že se z nás stanou povahoví slaboši jen proto, protože tu a tam dostaneme Czechův lístek a musíme-li potom mluviti, co jste mluvili vy, co mluvili jiní politikové, mýlíte se. Chcete-li míti ve státě charakterní občany, radím vám, abyste přemýšleli, jaké stanovisko byste jako charakterní Čechové zaujali, kdyby se s vámi dělo, co nás dennodenně potkává. Prakticky je tomu tak, že se dnes označuje vše jako protiústavní a státu nepřátelské, nikoliv co je proti státu a ústavě, nýbrž co je proti vašim mocenským zájmům. Zaměňujete stát a ústavní listinu se svou mocí, s onou mocí, o níž se domníváte, že - neustále to slyšíme od některých ukvapených řečníků - jí zcela vyplníte státní území, které vzniklo jako příliš velké pro rozsah českého národa a že tím skutečně uděláte ze státu stát národní. Ale i zde se zmýlíte, neboť buď budete musiti přejíti k moskevskému režimu, jenž hubí všechny státní občany, kteří právě nesdílejí smýšlení pana Stalina (Různé výkřiky komunistických poslanců.) - jen se nesmějte, cožpak víte, zda vás za 14 dnů taktéž nepověsí - anebo se budete musiti konečně přece s námi dorozuměti. Jako loyalitu nebo legalitu neoznačujete zachovávání zákonů, neboť toto slovo pochází z francouzského, vlastně latinského slova "legalis", ale označujete jako legalitu okolnost, že lidé ve státě musí opakovati to, co jim předříkáváte, i když je to řeč, která znamená jejich smrt. V tom smyslu, abychom opakovali, co nám předříkáváte, že jsme státem národním, a abychom to po celém světě s vámi propagovali, v tom smyslu z nás nebudou loyální občané. Chceme býti legální a budeme jimi. Chceme míti, čím stát přirozeně jest, totiž vládní soustavu, která opírajíc se o národnosti, umožňuje každému národu vývoj jeho vlastních kulturních, duševních, hospodářských a sociálních sil, která nestaví státní občany bez rozdílu národnosti pod kuratelu, nýbrž která s nimi zachází jako s lidmi politicky svéprávnými, kteří, mají-li takovou hodnotu, že jim lze ve válce dáti do ruky pušku, musí v míru míti takovou cenu, že mohou vésti péro státního úředníka. To je náš myšlenkový pochod a na tom nic nezmění boj určitých lidí, kteří již nyní, jak tomu rozumím, zahajují v řečích pánů Tučného a Klofáče propagandu pro obecní volby mezi hraničáři a kteří se domnívají, že tímto způsobem ostatním demokratickým stranám něco vezmou. Taková mentalita bude škoditi jen vám, nám nikoliv. A to škodí doma, protože tím jen nepokoj zostřujete, a v cizině, protože samozřejmě žádný rozumný státní politik nepochopí, že se nepohlíží na povinnost udělati ve své státě trvalý pořádek jako na nejvyšší poslání státníkovo. Přejete-li si, chcete-li si poctivě udělati takový pořádek, pak máte možnost podle našich zásad, které přísně béřou zřetel na ústavnost a skutečné poměry, o našich návrzích alespoň diskutovati a ukázati, že máte ještě jiné argumenty, než ony zcela bezduché argumenty o nepřátelství ke státu, iredentě, neústavnosti a konečně k tomu přijde ještě někde Adolf Hitler jako argument. Až dodnes jste nenalezli nových argumentů a uvidíme a shledáme, když zde již nepanuje svévole, nýbrž vláda a jiní činitelé, podle toho, zda se alespoň postaráte o to, aby se nepracovalo s tak bezduchými frázemi, které čteme denně v "Českém slově", "Lidových listech" a jinde, aby se alespoň zde ve sněmovně rozumně debatovalo. Všeobecně nelze zde žádného ducha pozorovati. V jádře vede diskusi o této osnově jen oposice. Koaliční strany mlčí a nemají, co by kladného řekly. Neuznáváte za vhodné, abyste tuto osnovu hájili aspoň svými vlastními právními zásadami. Jistě jsou v této sněmovně někteří, kteří nebudou touto kritikou dotčeni. Ale v jádře není dnes parlament ničím jiným než fasádou pro diktaturu prováděnou s druhé strany a mohu vám na základě zákonodárství prokázati, že jsme dospěli k autoritativní vládní soustavě. I tato osnova, která mi poskytla příležitost, abych připomněl zcela všeobecně národnostní otázku, je vzorným příkladem zakryté a maskované autority. Chcete-li však míti demokracii, pak dejte zvoliti alespoň guberniální radu, nedosazujte státního úředníka jako kurátora nad guvernérem, nýbrž podle ducha ústavně-právního výboru někdejšího zákonodárného Národního shromáždění svěřte guvernérovi i vedení politické správy.

Místopředseda Taub (zvoní): Upozorňuji pana řečníka, že jeho řečnická lhůta uplynula.

Posl. Kundt (pokračuje): Ostatně budeme míti příležitost, abychom neustále poukazovali na národnostní otázku. Snad bude přece jen možné sejíti se na rozumném základě. Rozhodnutí je na vás a vy (obrácen k poslanci Beuerovi a ke komunistickým poslancům) budete beztak odsunuti stranou, za to vám ručíme. (Potlesk poslanců sudetskoněmecké strany.)

Místopředseda Taub (zvoní): Dalším řečníkem je pan posl. dr Kugel. Dávám mu slovo.

Posl. dr Kugel (rusky): Slavná sněmovno!

Ještě v prosinci minulého roku ..... (Výkřiky.).

Místopředseda Taub (zvoní): Prosím o klid.

Posl. dr Kugel (pokračuje): .... jsem se s tohoto místa zmínil o otázce autonomie Podkarpatské Rusi a řekl jsem mezi jiným: nyní přichází na řadu provedení základních zákonů ústavních. Můj poměr k této otázce je kladný, neboť jsme povinni dbáti přání slovanské většiny obyvatelstva. (Výkřiky. - Hluk.)

Místopředseda Taub (zvoní): Prosím o klid.

Posl. dr Kugel (pokračuje): Podkarpatská Rus musí ještě po mnohé stránce doháněti, ona má své osobité zvláštnosti a otázky, které vyžadují pozorného poměru a řešení v mezích ústavní jednotnosti republiky. Jednou z těchto otázek jest situace židovské menšiny, která činí přes 14 % všeho obyvatelstva Podkarpatské Rusi.

My jako nositelé idee židovského národního osvobození dovedeme ctíti svobodu jiných národů. Na své vlastní kůži jsme pocítili břímě nenávisti a ponížení jako plod nedorozumění a zneužití práva silnějšího. Proto jsme se vždy chovali se skutečnou sympatií ke všem národům, které si chtěly dobýti svého sebeurčení.

S radostí konstatuji, že jsme již daleko pokročili kupředu na cestě ku provedení autonomie. Bylo mnoho rozprav a konferencí; důležité otázky byly předmětem všestranného projednávání mezi vládou a koaličními stranami Podkarpatské Rusi. Porady konstruktivních sil Podkarpatské Rusi a jejich zákonitých zástupců se konaly v Užhorodě a potom v Praze, než došlo k rozhodnutí o formě a obsahu ústavy.

Chci s uspokojením konstatovati, že já jako zástupce židovské menšiny jsem se účastnil všech těchto rozprav a zvláště jsem vypracoval návrh zákona, který se právě projednává. Nyní není již nesouhlasu, pokud jde o předložený návrh zákona; souhlasí s ním ty části podkarpatoruského obyvatelstva, které upřímně pracují k upevnění republiky a k rozvoji Podkarpatské Rusi v mezích Československé republiky, obyvatelstva oduševněného ideou jednolitosti a síly našeho demokratického státu.

Nyní budeme svědky první etapy provedení autonomie, po které přijde druhý krok, který se projeví zřízením sněmu na Podkarpatské Rusi. (Posl. dr Fencik [rusky]: Máte záruku?) Zárukou jest pro nás tento první krok, jejž učinila vláda, a vláda, která kráčí cestou uskutečnění těchto otázek, a také demokratický režim Československé republiky jest pro nás zárukou, že bude proveden i druhý krok k autonomii.

První etapa upravuje otázku pravomoci guvernéra Podkarpatské Rusi a jeho příslušnosti. Kromě otázek čistě administrativního rázu budou v jeho správě školy a osvětová zařízení na Podkarpatské Rusi, na čemž mají zvláštní zájem obyvatelé země.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP