Předseda (zvoní): Dávám
slovo dalšímu přihlášenému
řečníkovi, p. posl. dr Hodinovi.
Posl. dr Hodina (německy): Slavná
sněmovno!
Předcházející řečník,
pan prof. Macek, mluvil o tom, jak jest nutno vybudovati
střední školství, aby byla dostatečně
kryta potřeba předběžně vzdělaných,
zejména v oboru technickém. My Němci jsme
od toho ještě daleko vzdáleni, dokonce v oboru
středního školství, abychom viděli
svá přání splněna. Jsme ještě
při tom níže organisovaném školství
stále a stále na témže stupni, na kterém
je nalézáme od let revolučních. Věta:
"Učme Němce ještě trochu hladověti
a pracujme na jejich ohlupování, tak se nejlépe
staneme pány nad nimi", dodnes ještě platí.
Naše německé školství se ještě
stále se všech stran utiskuje. Jediný obor,
na němž jest zaznamenati úspěch, jest
ten, že pokud se týče paralelisace a dělení
tříd konečně již se vyjasnilo
a že zde v tomto oboru školství nelze si stěžovati.
Snížení počtu žáků
na 45 ještě pomůže a umožní,
že nejintensivnější jednotná práce
učitele přinese úspěch v těchto
školách, jenž se objeví teprve v tom,
že by se učiteli přidělilo jen tolik
dětí, že může vyučování
zmoci. Ale ostatní obory našeho německého
školství, jako menšinové školství,
zkracování v oboru školství měšťanského
a středního, v nejnovější době
opět zase hrubé nedostatky vykazující
péče o studenty na středních a vysokých
školách a opět zase podnikané zásahy
na naše vysoké školy ukazují, v jakém
směru dlužno v naší práci pokračovati.
Hladovění našich absolvovaných středoškoláků
a vysokoškoláků po zaměstnání
a chlebu používá se jako nejradikálnějšího
prostředku pro státoobčanskou výchovu
jak v civilním, tak ve vojenském poměru proti
naší německé mládeži. Od
té doby však, co náš národ, veden
Konrádem Henleinem, opět nalezl sebe sama a své
síly, přišel k názoru, že toto
jsou ještě poslední období zkoušky,
poslední překonatelné překážky,
abychom dosáhli v tomto státě místa,
jež nám přísluší a jež
nám nikdo jiný, jak kdysi dr Švehla
svými slovy o rovných mezi rovnými ukázal,
nemůže vzíti.
Úkoly, jež jsme my Němci obdrželi v tomto
státě, staly se těžšími.
Máme převzíti kontrolu, máme uskutečniti
vedoucí a osudové heslo státu. "Pravda
vítězí" stojí v čele a
jest povinností každého poslance vésti
pravdu k vítězství. V poslední době
také ještě jeden druh práce na státě:
Výchovu českých šovinistů v tom
smyslu, aby se konečně chopili toho, co ve státě
jako nejdůležitější musí
býti utvořeno, když má zde dojíti
k přizpůsobení a k vyrovnání,
které ohlásil předseda vlády Hodža
dne 18. února. Český národ musí
dospěti k nejhlubšímu přesvědčení,
že jim musí z toho, čeho má v přemíře
a co Němcům až dosud zadržoval, něco
dáti. Teprve pak jest možné opravdové
vyrovnání. Vidíme při této
osnově, jak různě se pracuje v rozpočtovém
výboru a v kulturním výboru. V rozpočtovém
výboru samozřejmě byla osnova odhlasována
asi v 5 minutách. V kulturním výboru slyšeli
jsme od jednoho člena z vládních stran poznámku,
že jest již opět důvod k stížnostem,
že již zase sliby, které byly učiněny
při jednání o německém školství,
nebyly dodrženy. Říkalo se, že v Králové
to ještě stále není v pořádku,
že v Jaroníně nebylo ještě nic
vykonáno atd. Ano, mnoho takových slibů ještě
nebylo dodrženo přes přípovědi.
Mne samého se ve výboru dotazovali, proč
nebyla konečně vyřízena bolestná
kapitola školy v Trnávce. Ovšem, trnávská
škola ukazuje tak správně, oč Čechům
jde a čeho všeho používají, aby
dokázali, jak silni jsou oni a jak bezmocni jsou konečně
i ti, kteří sedí ve vládě,
že ani v rodném a domovském místě
jednoho ministra a jednoho bývalého poslance vládní
strany nemůže býti napravena velká chyba.
To není samo, jest více takových případů,
které vyžadují nápravy. Jsou případy
s 20, s 35 až 40 dětmi německé národnosti,
které nemají ještě svou příslušnou
školu, jsou však také malé menšiny
jako ku př. v Karlově u Chotěboře
se 7 německými dětmi. Nejbližší
německá škola jest vzdálena 40 km a
nemůže býti dosaženo, aby podle nařízení
zákona tato menšina konečně dostala
svou školu, která jí patří.
Stojíme před parlamentními prázdninami
a touto osnovou má býti skončena sněmovní
činnost. Ale prázdniny jsou opět pracovním
obdobím, ve kterém ministerstvo školství
a zemské školní rady připravují
vyřízení školních otázek,
aby při zahájení, dne 1. září
měly opět jasnou linii. Pročež buďtež
naše přání znovu přednesena a
znovu budiž zdůrazněno: V tomto bolestném
oboru nebo jak ministr dr Franke řekl, v tomto tak
citlivém oboru školství musí nastati
spravedlnost, on prý se bude říditi jen spravedlností.
Nepřejeme si nic jiného než úplnou spravedlnost
v tomto oboru. Pak se nesmí státi, jak jsem se prve
zmínil, že německé školní
případy jsou stále ještě nevyřízeny
a že se Čechům dnes ještě stále
zakládají školy, aniž mají odpovědný
žákovský podklad.
Švehla kdysi mluvil o všech těchto věcech
jako o samozřejmosti. Když oba tyto národy
mají spolu žíti a stát spolu udržeti,
pak se musí jisté věci sprovoditi se světa.
Jsou to jeho slova, pravím-li: K nápravě
těchto samozřejmých věcí nepotřebujeme
zákona, k tomu potřebujeme na obou stranách
jen dobré vůle. My Němci jsme po léta
a také znovu zase ji v největší míře
nabízeli. Ale na české straně nelze
najíti ještě nic, když se zneužívá
i statistických, tedy úředních dat,
že se mluví proto o poněmčování,
poněvadž podle udání jest 6.000 českých
dětí zapsáno v německých školách.
Když se to nazývá vědomým znásilňováním
českých dětí v německých
školách, jak to bylo lze čísti asi před
4 dny v "Národní Politice", když
se však při tom zapomene, že tatáž
statistika vykazuje 18.000 německých dětí
v českých školách, pak by musilo, má-li
v tomto oboru býti rovnoprávnost, ne 6.000 českých
dětí, nýbrž 54 tisíc českých
dětí býti v německých školách,
aby číslice 18.000 německých dětí
v českých školách se vyrovnala. Jak
se může mluviti o poněmčování,
o donucovacích prostředcích, když jak
u kulturního svazu, tak v soukromém školství,
i v našich veřejných školách s
povolením českých školních úřadů
české děti smějí býti
přijímány jen pod osobní odpovědností
onoho ředitele školy, jen když je povoleno přijímati
děti, aby se v německé škole naučily
němčině. Obráceně vidíme
však na české straně, že ještě
v r. 1937 v Kocléřově v okrese královodvorském
byla zřízena česká menšinová
škola s 29 dětmi, z nichž pouze jedno jest ze
smíšeného manželství, zatím
co všechny ostatní jsou německé národnosti.
Pak jest ovšem nemožné v našem národě
vypěstovati víru, že se to na české
straně míní vážně, aby
se také v tomto oboru usilovalo o mír. Chudí
a nejchudší lidé to jsou, kteří
donuceni bídou, lákáni sliby jsou tam získáváni
se svými dětmi a tak mají býti své
národnosti odňati. Jest neméně než
240 německých tříd, které nám
tímto způsobem ucházejí, jest to neméně
než 240 výdělkových míst a míst
k dosažení chleba pro německé lidi s
příslušným vzděláním,
kteří se věnovali učitelskému
povolání, která se nám ztrácejí,
a opět na české straně se tyto případy
znovu berou za podnět, aby se poukazovalo na to, že
se dává Němcům přednost, když
jest pro těchto 200 menšinových dětí
německá škola.
Odstraňte tyto bolestné body se světa a bude
to první stupeň k nápravě poměrů
obou národů. Na německé straně
máme školské poměry neuspořádané
v obcích, ze kterých děti 4, 5 nebo 6, ano
jako v případě lipnickém musí
vynaložiti k nejbližší škole 6 km pěšky
a 14 km jízdy drahou, aby mohly býti účastny
německého vyučování. A přece
pan president Masaryk sám řekl: V našem
státě se to nesmí státi, musí
býti dána příležitost, aby pro
každé dítě byla zajištěna
vyučovací možnost v jeho mateřském
jazyce. My máme však toho času bez německé
školy v Sudkově 25 dětí, v Jaroníně
35, v Karlové 7, v Králové 34, v Nové
Vsi 24, v Jablunkově 27 německých dětí.
Jest poznamenati, že v Jablunkově německá
menšina si sama za nekonečných obětí
postavila školní budovu. Školní budova
stojí prázdná, děti musí choditi
přes pole nebo do české školy. Bez německé
školy máme dále v Lipníku 24 německých
dětí, v Podmolí 15, v Milíčovicích
34, ve Lhotě 15 a v Košicích 65 dětí.
Jest nemožné, aby chtěl někdo míti
zato, že v tak velkém městě nejsou vůbec
žádní Němci, když samo sčítání
lidu vykázalo, že tam žije přes 4.000
Němců. Tu se musí přece míti
za to, že jest tam také odpovídající
dorost, a pro tuto skupinu se musí zříditi
možnost německého vyučování.
Bez německého vyučování jest
dále v Klášteře 53, v Lednickém
Rovném 14, ve Velkých Bokovech 17, v Puzňákovcích
34 německých dětí. To jsou zároveň
nejkřiklavější případy
pro nápravu a uspokojení v tomto oboru.
Vidíme na druhé straně, jak se zřizují
a vydržují menšinové školy. Z Mladějova,
v mém kraji byli před 4 roky přeloženi
železniční dělníci, poněvadž
mezitím jejich děti odrostly škole a není
dostatek dětí, aby mohla býti tamní
škola vydržována. Jsou tam dvě rodiny,
jedna se 7, druhá se 6 dětmi, které se vždy
přeloží, jen pro děti pro tuto školu,
do které Němci nechodí, aby se udržela.
Čeští předáci Národní
jednoty, ale také poslanci a mezi nimi také ženy
to byli, kteří na nás vždycky volali:
"S Němci to není ještě tak zařízeno,
jak my Češi toho potřebujeme." Známým
a vyhlášeným stal se výrok paní
Zeminové, který učinila zde s této
tribuny, když vybuchla její nenávist, neboť
řekla: "Vás Němce jsme hnali a my Vás
poženeme!"
To pravila poslankyně, která stojí v čele
velkého klubu, jenž stál nynějšímu
presidentu kdysi velmi blízko, poslankyně strany,
která vydržuje noviny jako "České
slovo", které také kdysi bylo státnímu
presidentu velmi blízké. Tato strana však podniká
vždycky nejzběsilejší útoky, jen
aby nedošlo mezi oběma národy k nějakému
uspokojení.
Kolega paní Zeminové, p. posl. Uhlíř
byl včera tak laskav a řekl: Češi a
Němci mají příležitost se vyžíti
v Matici školské a v německém kulturním
svazu. Také zde chybí rovnost. Kdyby německý
kulturní svaz, tak jako Matice školská uznaná
všemi státními orgány, mohl ve své
práci intensivně a rychle pokračovati, neměli
bychom nic proti tomu. Ale když překážky
se stávají tak nesmírnými, že
dnes ještě kulturní svaz pracuje na školských
případech, které od r. 1919 a 1920 stále
kolují mezi ministerstvem, zemskou školní radou
a okresním výborem, pak vidíme, že tu
nějaké vyžití ve školských
ochranných organisacích není možné.
Jest to na př. tato mírná subvence, kterou
německému kulturnímu svazu udílí
ministerstvo školství, která se však také
již prohlašuje za nejistou, poněvadž prý
se kulturní svaz politisuje. Co to znamená, že
se kulturní svaz politisuje? Když v kulturním
svazu 70 nebo 80 nebo dokonce 90% členů patří
k sudetoněmecké straně, není to žádné
politisování, nýbrž skutečnost.
Poukazujeme na to, že Matice školská kdysi v
Heřmanicích přes noc postavila školní
palác, který ministerstvo školství vzalo
do půl roku do svého rozpočtu. Přátelé!
Jenom v jednom jediném případě bylo
to na německé straně možné. Jest
to onen školní případ v Šimáčkově
ulici, kde byla německá škola převzata
ministerstvem školství. Žádáme
také v tomto oboru rovnoprávnost.
Když uvádím jen případ kocléřovský
s jeho 29 žáky, z toho 28 německých,
přesto, že tato menšinová škola byla
teprve v r. 1937 zřízena, dokazuje to, že jsme
ještě daleko vzdáleni toho, aby vláda
chtěla udělati pořádek. My máme
na př. ve Staré Huti školu, menšinovou
školu s 8 německými dětmi a českou
menšinovou školku se 6 německými dětmi,
zatím co české dítě tam vůbec
žádné není. V Eisendorfu jest česká
menšinová škola s 38 dětmi, z toho 34
německých. V Kvildě jest z 20 dětí
15 německých. A tak bych Vám mohl vyjmenovati
ještě nekonečnou řadu případů,
abych ukázal, jak jest to zařízeno a jaké
jsou zde menšiny, aby se mohly takovéto menšinové
školy stavěti. Jenom jeden případ chtěl
bych uvésti: V Českém Bohdíkově,
ryze českém místě, musila býti
zavřena tamní školní třída
s 5 dětmi, aby bylo 40 dětí komandováno
do německého Raškova, které měly
tam s 2 českými dětmi tvořiti českou
menšinovou školu. Pokud bude trvati takové šílenství,
nemůže se nikdo diviti, když té vůli
na české straně proti Němcům
nemůžeme věřiti a také nikoliv
skutečnému vyrovnání od národa
k národu. Vzpomeňme si přece na dřívější
poměry. Ministr dr Hodža jako ministr školství
nám kdysi slíbil školskou autonomii. Hodža
to byl, jenž kdysi jako ministr školství uzavřel
první menšinovou školu, když bylo zjištěno,
že byly padělány úřední
dokumenty, podle nichž svého času byla škola
povolena. Ministr Dérer objel jako ministr školství
řadu takových školních budov a když
se přesvědčil, že data, předložená
v ministerstvu neodpovídají plně pravdě,
krok za krokem je rušil, a byli jsme za něho tak daleko,
že jsme mohli skoro menšinové školství
odíti do paragrafů, podle nichž menšinové
školy přicházely v úvahu jenom pro děti
té či oné menšiny, děti druhé
národnosti však ve škole nemají co dělat,
že však především nemohou býti
podkladem pro založení menšinové školy.
Nejmenší počet byl ustanoven asi na 10 dětí.
Dětem v menším počtu byla pak dána
možnost, aby na státní útraty byly přiváženy
do nejbližší školy příslušné
národnosti, ale ne jak se děje, aby z ryze českého
kraje byly přiváděny tyto děti na
kilometrové vzdálenosti do menšinové
školy druhé národnosti v německém
jazykovém území. Bude potřebí,
aby o prázdninách byla přezkoušena v
ministerstvu školství data tam předložená.
Prostředek zavésti proti komukoliv. kdo podá
nesprávné údaje ministerstvu, disciplinární
vyšetřování, exemplárně
ho potrestati, konal by divy. Na základě spolehlivých
skutečností mohla by pak býti provedena úprava
celého školství. Ministr Franke slíbil
spravedlnost. Nežádáme nic než spravedlnost
a pravdu.
Také v tomto oboru vezmeme rádi na vědom,
když se zřetelem ke skutečnostem budou také
školy zřizovány. A když se dnes táži:
"Kde zůstává zřízení
německé školy menšinové v Králové
Hradci, Nymburce, Plzni a Náchodě?" nedostanu
odpověď. Bylo tolik Němců překládáno
sem tam, byli do těchto měst se svými dětmi
přeloženi, pod nekonečným morálním
a duševním přinucením tráví
tito němečtí lidé tam svůj
život, konají své povinnosti, nemají
příležitost vychovávati své děti
v jazyku mateřském přes slova pana presidenta
státu. Proto udělejte pořádek v tomto
oboru, poněvadž nemůžeme již těm
mnoha slibům věřiti. Také nynější
německé vládní strany vědí,
že od r. 1935 a i od 18. února t. r. poměry
v žádném směru se nezlepšily.
Ještě citelněji působí zkracování
Němců v oboru měšťanského
školství. Nejméně než 500 tříd
na měšťanských školách chybí
nám Němcům, abychom přišli na
procentuální úroveň, jak ji vykazuje
české měšťanské školství.
Jest známo, že dnes tvoří absolvování
občanské školy základ a podklad pro
přijetí do učení, že se bez měšťanské
školy již žádné dítě
nepřijme do učení. Proč se dělají
na německé straně výhrady, zatím
co na české straně se měšťanské
školství silně podporuje? Proto vás
vyzývám také v tomto oboru, abyste upustili
od plánu, podle kteréhož Němci mají
také v tomto oboru hladověti a vyhladověti,
poněvadž s nimi budete pak lehčeji hotovi.
My máme ku př. na velkém jazykovém
ostrově v Hřebečovsku 120.000 Němců,
ti tam s docela nepatrnou státní podporou vystavěli
12 veřejných měšťanských
škol a sami je vydržují. Připadá
tam na jednu měšťanskou školu 10.000 německých
obyvatelů. Na témže místě bydlí
20.000 Čechů a ti tam mají 14 veřejných
státních menšinových měšťanských
škol. Na 1.430 Čechů připadá
tam již jedna měšťanská škola.
Kde jest zde asi ono slovo: Rovný mezi rovnými?
Kde se myslí při tomto způsobu na to, aby
se provedlo vyrovnání poměrů mezi
oběma národy? My máme jednu malou obec Šumvald
asi se 470 obyvateli, z toho 450 Němců a asi 26
Čechů. Pro těchto 26 Čechů
se v Šumvaldě v tomto roce, tedy v roce uspokojení
Němců, zřizuje česká menšinová
škola měšťanská a z okolních
českých obcí mají tam býti
děti nakomandovány. Zástupci obce Cotkytle
mohli si nohy uběhati a prosili důrazně:
"Nenuťte přece naše české
děti, aby chodily tou dalekou, obtížnou lesní
cestou až do německé obce. Dejte školu
tam, kam patří, do ústředně
ležící české obce a ať chodí
ti dva čeští žáci z obce Šumvaldu
tam. Umožněte to!" Ne, děti musí
z ryze českého okrsku býti převedeny
do německé obce, do které tak těžko
lze se dostati. Poněvadž to prý bylo v plánu
Národní jednoty, musí býti zasazena
tato rána, musí se jedině takto Němci
vychovávati, aby byli státu nakloněni, poněvadž
se s nimi stále tak a ne jinak zachází.
Máme německé okresy, ve kterých jsou
sice české menšinové měšťanské
školy, ale ani jediná německá měšťanská
škola. To pak vede k tomuto výsledku: Na německé
straně nacházíme současně 19.4%
žáků v měšťanských
školách, na české straně 27%
českých žáků.
Předseda (zvoní): Upozorňuji
pana řečníka, že řečnická
lhůta uplynula.
Posl. dr Hodina (pokračuje): Hned budu hotov.
Na Slovensku máme školní podklady až pro
16 tříd. Ku př. v Horní Štubni.
Tam jest podklad pro měšťanskou školu, není
tam však možno dosíci novostavby ze státních
prostředků, a pro těchto 16 tříd,
které jsou přeplněny, jest jenom 8 školních
místností. Přesto vláda nezasáhne,
aby zde zjednala nápravu.
Pan předseda mne napomíná, abych skončil.
Dovolte mi tedy rychle skončiti. Všechna ta napomínání,
která velicí a Čechy tak velice uznávaní
čeští vědci a jiní vůdcové
uváděli, zdají se býti marná.
Dobrá vůle, která se tu a tam objeví,
jest potlačena několika lidmi, kteří
pracují jen bičem, bičem v novinách,
bičem v parlamentě. Tito lidé myslí,
že získají kvalifikaci jako nejlepší
Češi, když za každé okolnosti a za
neuvěřitelných pohnutek vedou boj proti Němcům.
Připomínám, že jeden z těchto
velkých byl také Neruda, a doporučoval bych
českým přehnaným národovcům
zejména studium díla Nerudova. Tam najdete velmi
velkou výstrahu pro podobnou zvůli, která
může vésti jen ke zkáze. My Němci
jsme vždycky konali svou povinnost, za to chceme také
a musíme konečně býti uznáni
jako plnocenní lidé v tomto státě.
Jen tím se poskytne s české strany nejlepší
výchova Němcům, aby se získali pro
stát, ale nikoli poměry, jak je stále a stále
nacházíme, nikoliv tím, že jen policejní
obušek má býti jediným výchovným
prostředkem pro Němce, kteří se tím
vybízejí, aby tento výchovný prostředek
uznávali jako státotvorný, stát podporující
a stát udržující.
Dovolte mi zakončiti: Chcete-li vyjíti vyrovnání
vstříc, má-li se konečně vyrovnání
s Němci uskutečniti, musíte nahlédnouti,
že musíte také sami přinésti
oběti, snad těžké oběti. Jest
to věcí českých zástupců,
těch, kteří pracují o díle
vyrovnání, aby to českému národu
řekli. Ale nechati jednotlivce na směrodatných
místech mluviti o vyrovnání, jinak však
všemi prostředky pracovati proti vyrovnání,
to nikdy neuskuteční heslo státu: "Pravda
vítězí." (Potlesk poslanců
sudetskoněmecké strany.)