V r. 1928 až 1929 činil počet nezaměstnaných
v září kolem 31 až 34.000 osob, kdežto
v září 1933 stoupl na 622.600 osob; týž
počet v září r. 1937 činí
dosud 230.722 osob. Proti číslicím ze září
1933 klesl tedy tento počet asi o 63%.
Máme-li ještě stále tak značný
počet nezaměstnaných, lze to přičítati
na jedné straně tomu, že během krise
(1930 až 1936) zařadili jsme do práce nových
250.000 osob a že nám schází odliv vystěhovalecký,
částečně pak postupující
racionalisace znamená značně menší
potřebu zaměstnaných; mimo to řada
vývozních odvětví, jak je patrno z
dat zahraničního obchodu, nedosáhla ještě
úrovně zaměstnanosti let předkrisových.
Konečně pak i srovnání statistiky
nezaměstnaných z doby dnešní s dobou
před krisí není dobře možné,
poněvadž nebyli před krisí zachyceni
saisonní dělníci jako nezaměstnaní.
Proti minulému roku zvýšil se počet
přistavených vagonů v prvních 8 měsících
1937 cca o 20 %. Také celková váha dopraveného
zboží stoupla v prvních 6 měsících
roku 1937 cca o 25 %. Proti roku 1928 resp. 1929 přiblížili
jsme se v roce 1937 číslici přistavených
vagonů, naproti tomu ve váze dopraveného
zboží zůstáváme o 25 % proti
úrovni r. 1929 a za indexními číslicemi
výroby, což se zdá nasvědčovati
tomu, že nám v souvislosti se snížením
zahraničního obchodu ubylo dopravy s tím
spojené a dopravy transitní. (Hluk.)
Předseda (zvoní): Prosím o
klid.
Min. dr Kalfus (pokračuje): Zlepšila
se naproti tomu doprava po vodě (Labe, Vltava, Dunaj),
jež však s celkového hlediska znamená
jen asi 8% celkové dopravy.
Srovnáváme-li data za prvních 9 měsíců
r. 1937 u zahraničního obchodu s týmiž
daty r. 1929, vidíme, že co do hodnoty jsme u. dovozu
o 46% níže, u vývozu cca o 40% níže,
tedy na úrovni asi 60% proti r. 1929; poněvadž
však ceny proti r. 1929 podle různých kombinací
dat našeho velkoobchodního indexu v hrubém
průměru mohou býti o 1/4 až 1/3 nižší,
mohli bychom říci, že jsme relativně
asi na výši 75% úrovně z r. 1929. Uvážíme-li,
že náš vývoz klesl podle hodnoty nejvíce
v r. 1933, kdy celkový jeho obrat klesl na 11.686 mil.
proti 40.459 mil. v r. 1929, jest dnešní zlepšení
zahraničního obchodu na cca 22.000 mil. obratu podstatné
a lze je z velké míry vedle úpravy otázek
měnových přičísti záměrné
činnosti vlády. Jest známo, že vláda
v této příčině pečovala
účinně o podstatné snížení
úrokové míry, usnadnění výrobních,
exportních a obchodních úvěrů
a o povznesení exportu vůbec. Příčiny
toho, že nemůžeme dosáhnouti úrovně
z r. 1929, leží mimo nás. Jsou to hlavně
u produktů průmyslových obtíže
transferové, autarkní snahy vyjádřené
kontingenty a jiným podobným způsobem. U
zemědělských produktů je to pak úbytek
vývozu našeho cukru, který způsobil
přesun zemědělské výroby naší
do obilovin, v nichž jsme dosáhli soběstačnosti,
ba i přebytků, a proto nejen nedovážíme,
jako tomu bylo dříve, ale dokonce jsme vyvezli v
r. 1937 kol 22.000 vagonů pšenice.
Máme-li obecně vyjádřiti číslice
spotřeby, můžeme, v celku pozorováno,
i z číslic statistických i z číslic
spotřebních daní říci, že
spotřeba předmětů nezbytně
nutných v letech krise o něco poklesla; tento pokles
není však podstatný a znamená z části
nové přeorientování spotřeby.
Tento zjev je potvrzen i daty nejnovějšími....
(Hluk.)
Předseda (zvoní): Prosím o
klid.
Min. dr Kalfus (pokračuje): ... kdy by se
byl dal očekávati při zvýšení
národního důchodu i vzrůst spotřeby
předmětů nezbytně potřebných.
Tento vzestup však nenastal. Vidíme naopak, že
se vzrůstem důchodů stoupá spotřeba
předmětů zbytných. Tak na př.
konsum cukru se v krisi celkem nezměnil a je letos na stejné
úrovni jako r. 1929. Naproti tomu konsum piva, který
od r. 1929 do r. 1936 klesl z 11 mil. na 7 1/2 mil. hl,
v poslední době stoupl na 8 mil. hl. ročně.
Rovněž stoupla v r. 1937 proti r. 1936 spotřeba
lihu, tabáku, benzinu, rozhlasových lamp, odbyt
automobilů, dovoz kvalitních výrobků
cizozemských atd.
Na peněžním trhu byli jsme v r. 1936 a 1937
pod vlivem úpravy úrokových sazeb, která
se v celku vžila a působila příznivě
na situaci výroby i na stavební ruch. V poslední
době jsou to zejména značné nároky
státu na úvěr pro potřeby obrany státu
a zvýšená zaměstnanost výroby,
které způsobily na podzim r. 1937 jisté zúžení
pohotových prostředků. Dobře působí
instituce reeskontního a lombardního ústavu,
a to jak na mobilitu peněžnictví, která
je nyní bezvadná, tak pokud jde o trh státních
papírů, jejichž mobilita i stálý
kurs je ode dvou let plně zabezpečen. Rovněž
znamená pro finanční správu velmi
mnoho úzká spolupráce s poštovní
spořitelnou jako centrem státního pokladního
hospodářství.
Z nových opatření, jimiž byly dořešeny
některé problémy německého
peněžnictví, byla zejména vyřešena
úspěšně otázka vkladů
Centralbanky německých spořitelen, dále
Landbanky a Volksbanky.
Ke zlikvidnění trhu přispěla také
instituce dodavatelských poukázek, jež se vžily
velmi dobře a jsou cenným instrumentem levného
úvěru.
Po úspěchu půjčky obrany státu
byl ponechán úvěrový trh přes
značné peněžní potřeby
vyvolané obranou státu po celý rok 1937 v
klidu. (Hluk.)
Předseda (zvoní): Prosím o
klid.
Min. dr Kalfus (pokračuje): Také v
r. 1938 nemá finanční správa v úmyslu
přistoupiti na domácím trhu k dlouholeté
půjčce. Psychologie peněžního
trhu byla v r. 1937 trochu zneklidněna mezinárodně-politickým
vývojem a přepjatými zprávami o potřebách
státního hospodářství a nových
daní. Přes všechny tyto přechodné
obtíže je náš peněžní
trh nad očekávání odolný, uvážíme-li,
že všechny tyto velké potřeby státu
zdolal, aniž při tom zvýšená potřeba
soukromého hospodářství utrpěla.
Není pochyby, že rovnovážný rozpočet
a pevné odhodlání vlády k pořádku
ve státních financích bude na trh působiti
příznivě.
Srovnáváme-li tento celkem příznivý
vývoj národního hospodářství,
mohli bychom se právem domnívati, že také
stav státních financí se úměrně
rovněž zlepšil. Tomuto mínění,
které v části veřejnosti vzbudilo
přepjaté optimistické naděje, nasvědčovaly
i zprávy o vzrůstu daňových státních
příjmů, jež za prvních 9 měsíců
r. 1937 stouply více než o 840 mil. Kč. Třeba
však uvážiti, že značná část
těchto zvýšených příjmů
náleží samosprávným svazkům
a silničnímu fondu (příděly,
domovní daň a daň z minerálních
olejů). Přichází tudíž
k dobru státní pokladny zvýšený
příjem okrouhle toliko 620 mil. Kč.
Na druhé straně oproti tomuto příznivému
mínění kolovaly ve veřejnosti v souvislosti
s uveřejněním státního závěrečného
účtu za rok 1936 zprávy značně
pesimistické, z nichž se vyvozovalo, že
rozpočty jsou rovnovážné jen na papíře,
kdežto skutečné finanční hospodářství
vykazuje miliardové schodky.
Obě tato nekritická mínění
je třeba přivésti na pravou míru.
Je pravda, že léta krise (1930 až 1936) končila
schodky, ale bylo to přirozené, když zejména
v prvých letech nebylo lze tušiti, do jaké
míry se krise bude prohlubovati. Při tom se proti
očekávání příjmy stále
propadaly, ale vydání, zejména v důsledku
nezaměstnanosti, rostla.
Také v r. 1936 doznívá ještě
krise, což se projevuje nižším pokladním
výnosem státních příjmů
o cca 500 mil. Kč. Ale vykazuje-li státní
závěrečný účet za r.
1936 vyšší vydání proti rozpočtu
o více než 1.200 mil. Kč, jest třeba
uvážiti, že některá vydání
z předešlých let bylo možno definitivně
vyúčtovati teprve v r. 1936, takže skutečné
vyšší vydání za r. 1936 proti rozpočtu
činilo pouze kolem 800 mil. Kč.
Pro rok 1937 předložen byl řádný
rozpočet vyrovnaný a nemám pochybnosti, že
i skutečné hospodářství tohoto
řádného rozpočtu bude vyrovnáno,
poněvadž příjmy tohoto roku budou, soudě
podle dosavadních výsledků, vyrovnávati
i některá vydání učiněná
v r. 1937 nad rozpočet.
O reelnosti rozpočtu na r. 1938 promluvím dále.
(Hluk.)
Předseda (zvoní): Prosím o
klid.
Min. dr Kalfus (pokračuje): Proti těmto
příznivým výhledům stojí
však nezbytná stále rostoucí mimořádná
vydání na obranu státu, na něž
jen v r. 1937 do konce října bylo státní
po kladnou vydáno mimo řádný rozpočet
2.811 mil. Kč. O těchto vydáních promluvím
rovněž zvláště v oddíle
o rozpočtu na rok 1938.
V celku můžeme tedy o státním finančním
hospodářství říci, že
je v řádném rozpočtu konsolidováno,
a nebýti mimořádných potřeb
vojenské správy, bylo by asi obdobně příznivé,
jako je vývoj hospodářství soukromého.
A nyní ke státnímu rozpočtu na r.
1938.
Zmínil jsem se již napřed o tom, co dává
tomuto rozpočtu svůj ráz. Je to obrana státu,
která má na jedné straně zabezpečiti
existenci státu, občanstvu pak vedle toho po stránce
hospodářské zajistiti, co svou prací
nastřádalo. Obrana vyžaduje obětí
a proto pokládám za svou povinnost, abych v rámci
své resortní odpovědnosti aspoň v
hlavních rysech a číslicích řekl,
co po stránce finanční bylo učiněno
pro obranu státu, jak bylo použito peněz opatřených
úvěrem pro tyto účely a jaká
opatření se pro zajištění obrany
státu obmýšlejí předkládaným
rozpočtem.
Z mimořádných zákonných opatření,
jež byla pro finanční zabezpečení
obrany státu učiněna v posledních
letech, chtěl bych se zmíniti vedle potřeb,
zajištěných finančními zákony,
hlavně o dvou opatřeních.
V r. 1934 objevila se potřeba zabezpečiti výzbroj
a výstroj armády, o kterou pečoval dosud
t. zv. fond pro věcné potřeby národní
obrany, zřízený zákonem č.
240/1926. Tento fond ročních 315 mil. Kč
byl zákonem č. 127/ 34 prodloužen na dalších
10 let, ale zároveň byl ministr financí zmocněn,
aby potřebu na těchto 10 let opatřil předem
úvěrem. Tím bylo armádě umožněno
doplniti výzbroj a výstroj na potřebnou míru.
V r. 1936 ukázalo se dále nutným zdokonaliti
technickou obranu a opevniti některá území
republiky. Občanstvo dalo k tomu účelu ochotně
k disposici potřebné peníze úpisem
půjčky obrany státu, jejíž peněžní
výnos činil 3.520 mil. Kč.
Podle státních závěrečných
účtů vydali jsme na tyto mimořádné
potřeby národní obrany v letech 1935 a 1936
částku 2.710 mil. Kč vedle další
částky upotřebené z výnosu
půjčky práce per 309 mil. Kč. V r.
1937 jsme vydali podle dosavadních pokladních výkazů
2.811 mil. Kč. Vydala tudíž státní
poklad a do dnešního dne na mimořádnou
výzbroj a výstroj a technické vybavení
armády, jakož i na opevnění hranic částku
5.830 mil. Kč, a to mimo číslice řádného
rozpočtu vojenského, který dosud činil
1.360 mil. Kč ročně.
Právě předkládaným rozpočtem
požaduje se pro účely obrany státu v
řádném rozpočtu, krytém řádnými
příjmy, zvýšená částka
2.098 mil. Kč, v rozpočtu mimořádném
částka 2.360 mil. Kč. Vláda učinila
prozatím v rámci své pravomoci všechna
opatření, aby prostředků pro tyto
účely povolených bylo používáno
účelně a hospodárně, zajistila
ministerstvu financí jejich účinnou rozpočtovou
kontrolu, jejíž ústavní podklad se nově
zabezpečuje čl. XXIX finančního zákona.
V ministerstvu nár. obrany zřízeny komise
cenové, jež mají bdíti nad přiměřeností
cen u vojenských dodávek. Jako cenný úspěch
preventivní péče o ceny lze uvésti,
že pro vojenské dodávky byly zabezpečeny
ceny cementu a železa z r. 1936, které do konce r.
1938 nemohou býti zvýšeny. Tak bude možno
obranná opatření poříditi kvalitativně
dobrá za ceny poměrně nízké.
Kontrolu dodatečnou provádí nejvyšší
účetní kontrolní úřad
a v poslední době velmi účinně
i parlamentní úsporná a kontrolní
komise.
Tato charakteristika obrany státu projevuje se v rozpočtu
nejen u ministerstva nár. obrany, nýbrž i
u ministerstva vnitra, jehož rozpočet vykazuje
vzestup o 163 mil. Kč hlavně vyšší
potřebou na četnictvo a policii, v rozpočtu
ministerstva financí (vzestup o 50 mil. Kč) vyšším
nákladem na finanční stráž a
v řadě neposlední vzrůstem rozpočtu
státního dluhu.
Musil jsem říci těchto několik dat,
abychom mohli ubezpečiti občanstvo, že vyžaduje-li
tento rozpočet jeho obětí, přináší
je především, ne-li výhradně
pro obranu státu.
Po stránce formální dělíme
rozpočet na rozdíl od předešlých
let na dvě části, a to:
a) Na rozpočet řádný, do něhož
jsou zařazena všechna opakující se vydání
státní. Rozpočet ten je vyrovnán.
Bylo to možno ovšem jenom pomocí nových
úhrad daňových v částce kol
1150 mil. Kč.
b) Rozpočet mimořádný, který
obsahuje mimořádné jednorázové
výdaje k zabezpečení technické obrany
státu a opevnění hranic a dále mimořádná
investiční vydání některých
státních podniků, kterými se zvyšuje
majetková podstata těchto podniků. Tento
rozpočet není možno hraditi v rámci
běžného státního hospodaření
a bude proveden z prostředků opatřených
úvěrem.
Další novotou je, že rozpočet t. zv. všeobecné
pokladniční správy, který byl dosud
součástí rozpočtu ministerstva financí,
se zařazuje na r. 1938 jako samostatná kapitola,
poněvadž příjmy i výdaje v něm
zařazené nejsou v příčinné
souvislosti s rozpočtem správy finanční,
nýbrž týkají se i jiných resortů
aneb mají povahu všeobecnou, celostátní.
Formální novotou je také, že ve skupině
samosprávných financí jsou nově podrobně
uvedeny v dílčím sešitu veškeré
potřeby i úhrady na školství národní.
Ve státním rozpočtu na r. 1938 stanoví
se veškeré výdaje řádného
rozpočtu státní správy částkou
10.117,423.500 Kč a řádné příjmy
částkou 10.120,233.070 Kč, takže přebytek
má činiti 2,809.570 Kč.
Proti státnímu rozpočtu na r. 1937 jest rozsah
výdajů vyšší o 1.663,680.540 Kč,
rozsah příjmů vyšší o 1.663,763.990
Kč.
Ačkoli při sestavování státního
rozpočtu věnováno bylo veškeré
úsilí tomu, aby státní výdaje
obmezeny byly na míru nejnutnější, přece
nebylo možno je za dané situace udržeti na výši
rozpočtu na r. 1937. Jednak některé výdaje
automaticky rostou ... (Hluk.)
Předseda (zvoní): Prosím o
klid.
Min. dr Kalfus (pokračuje): ... jednak bylo
v jednotlivých kapitolách nutno přihlížeti
k novým a zvětšeným úkolům,
z nichž největší část vyplývá
z nutných zařízení na obranu státu.
Rovněž nelze přehlédnouti, že část
výdajů, která byla v r. 1937 kryta úvěrem,
resp. z výnosu půjčky obrany státu,
stala se v důsledku změněného programu
obrany státu výdajem řádným
a zařazena v r. 1938 v řádném rozpočtu.
Také stoupla značnější měrou
vydání na službu státního dluhu.
O podrobném rozboru zvýšených vydání
zmíním se ještě samostatně.
Pokud jde o státní příjmy, nutno uvésti,
že především jest počítáno
s dosažením příjmů, které
jsou dány platným systémem státních
příjmů soukromo- i veřejnoprávních.
Zvýšení příjmů novými
opatřeními muselo býti nastoupeno teprve,
když po úsilném jednání vlády
byly výdaje pevně fixovány a ukázalo
se, že na jejich úhradu příjmy z dosavadních
zdrojů nestačí.
Jak jsem již uvedl, jsou státní příjmy
preliminovány proti r. 1937 výše o 1 miliardu
663,763.990 Kč.
Z toho připadá: a) na resortní příjmy
(kromě kapitoly 19 a 20) 68,600.000 Kč, b) na větší
výnos veřejných dávek (kapitola 19)
1.368,400.000 Kč a c) na příjmy všeobecné
pokladní správy (kapitola 20) 226 milionů
700.000 Kč.
Ad a) Z resortních příjmů vykazuje
význačnější zvýšení
ministerstvo obchodu o 16 mil. Kč (dovozní listy
a vývozní povolení), ministerstvo veřejných
prací o 8 mil. 500.000 Kč (příspěvky
na stavby silnic a mostů), ministerstvo sociální
péče o 21 mil. 700.000 Kč (stavební
regres), odpočivné a zaopatřovací
platy o 17,000.000 Kč (vyšší příjem
na pensijních příspěvcích,
vzrůst zaměstnanců).
Ad b) Z preliminovaného vyššího výnosu
daní, dávek a poplatků o 1.368,400.000 Kč
připadá: 1. na nově zařaděné
daně přímé 590,000.000 Kč (příspěvek
na obranu státu a daň z mimořádných
zisků), 2. na vyšší výnos daně
z obratu a daně přepychové 382,000.000 Kč,
3. na vyšší výnos cel 30,500.000 Kč,
4. na vyšší výnos spotřebních
daní 206,000.000 Kč, 5. na zvýšený
výnos poplatků 109,200.000 Kč, 6. na výnos
z monopolů 8,700.000 Kč.
Naproti tomu byl výnos daně důchodové
proti r. 1937 snížen o 74,000.000 Kč a úroky
z prodlení o 37,000.000 Kč se zřetelem na
výsledky státního závěrečného
účtu za r. 1936 a docházejících
plateb.
Pokud jde o zvýšení sazeb některých
daní a dávek nebo nově zaváděné
daně a dávky, jsou příslušné
úhradové osnovy, representující částku
1.155 mil. Kč, předkládány současně
Národnímu shromáždění,
pokud se tak musí státi zákonem. Tyto úhrady
tvoří podstatnou součást příjmové
stránky rozpočtu. Podrobněji zmíním
se o nich při projednávání příslušných
osnov.
Ad c) Z vyššího výnosu kap. 20 "Všeobecná
pokladní správa" o 226,700.000 Kč připadá
celé saldo na zvýšení odvodů
státních podniků.
Z výpočtu nových a zvýšených
daní a dávek vidíte, že bylo těžkým
úkolem vlády sjednati kompromis o tom, jak mají
býti rozložena nová břemena. Hlediska,
jimiž se tu vláda od počátku řídila,
byla: nedotknouti se obecně a citelně cenové
úrovně a nepodlomiti výrobu a její
soutěživost.