Pánové, kam jste se svým hospodářstvím
dovedli republiku? Jak bylo možno tak velice zadlužiti
stát, a když jste jej již zadlužili, proč
se v dobách konjunktury dluhy neumořovaly? Vždyť
se člověk bojí i pomysliti, co jsme ještě
dlužni: Anglii za repatriaci československého
vojska 56,550.007 Kč, na investiční půjčce
281,132.625 Kč, 8% úroky z této půjčky
činí 22,490.611 Kč, její anuity 12,028.145
Kč, registrace této půjčky stojí
389.652 Kč, Anglii na druhé půjčce
185,321.895 Kč, na jejích úrocích
14,825.753 Kč, na anuitách 6,617.581 Kč,
za registraci půjčky 249.190 Kč, Americe
dluh za repatriaci sibiřských vojsk 3.298,750.000
Kč, to znamená 115 milionů dolarů,
Francii za legie 254,688.056 Kč, Italii za vydržování
československých legií 472,258.351 Kč,
příspěvek za osvobození 1.672,300.899
Kč, za předválečný dluh 1.336,899.584
Kč, za jeho úroky a amortisaci 56,875.218 Kč,
Francii z 5% půjčky 687,678.000 Kč, na úrocích
a amortisaci 35,110.946 Kč. Úhrnem má republika
zahraničních dluhů v částce
8.251,557.417 Kč, vnitřních 36.842,811.057
Kč, státovkových 2 miliardy Kč a všech
dluhů 47.094,468.874 Kč. Z těchto dluhů
připadá na jednu osobu 3129 Kč, na amortisaci
a úrokování těchto dluhů připadá
na jednu osobu ročně 123˙50 Kč. A zase
na jednu osobu připadalo z vojenských výdajů
v r. 1937 jen 90˙60 Kč, ale v r. 1938 bude připadati
297.20 Kč, na úrokování a amortisaci
dluhů a na výdaje na vojsko bude jedna osoba zatížena
v r. 1938 částkou 427˙70 Kč. Na jednu
rodinu (6 členů) na Podkarpatské Rusi z břemena
udržování vojska a placení úroků
z dluhů připadne 2524.20 Kč a z dluhů
republiky také na každou jednotlivou rodinu 18.834
Kč.
Předseda (zvoní): Pane řečníku,
upozorňuji vás, že jste překročil
již řečnickou lhůtu.
Posl. Bródy (pokračuje): Prosím,
nebudu pokračovati v těchto číslicích,
mám málo času, zmíním se jen
na konec o tom, že přijíždí k nám
deputace našich rodných bratří z Ameriky.
Já s tohoto místa s upřímným
srdcem je vítám. Dávno bylo by si přáti,
aby se očitě přesvědčili, jakou
"svobodu" získala jejich rodná Rus jejich
zásluhou. [ ].
Nelze pochybovati, že i sami členové vládních
stran, kteří za tuto etapu vzali na sebe odpovědnost,
dnes vidí, že v této etapě není
provedena autonomie, a jest to pouze nové experimentování
se hmotným a duševním majetkem karpatoruského
lidu.
Proti takovému experimentování já
s tohoto místa rozhodně protestuji a žádám,
aby podmínky st. germainské mírové
smlouvy byly přesně splněny.
Nutno určiti hranice autonomní země, vypsati
volby do sněmu a odevzdati veškerou moc na autonomním
území do rukou jeho obyvatelstva, aby sněm
vydával zákony v autonomních věcech,
abychom my sami vyměřoval a vybírali své
daně, abychom my vládli a hospodařili na
naší půdě tak, jak to jest obsaženo
v návrhu Centrální ruské národní
rady který si vláda již dávno prozkoumala
a na nějž ani dosud Centrální ruské
národní radě neodpověděla.
Rozpočtu přinášejícího
nové daně, nová břemena pro lid nepřijímám
a budu hlasovati proti němu. (Posl. Benda: Vidíš,
to jsi mohl říci hned!) Chtěl jsem ti
to právě říci teď.
Předseda (zvoní): Dalším
přihlášeným řečníkem
je p. posl. Ursíny. Dávám mu slovo.
Posl. Ursíny: Vážená snemovňa,
panie a páni!
Tohoročné sostavenie štátneho rozpočtu
bolo nadmieru ťažké. Prejavil sa však pri
ňom absolutný pocit zodpovednosti za vývoj
vecí, nie menej vážnych, ako je šťastná
existencia štátu. Minister financií a menovite
a hlavne parlamentný úsporný a kontrolný
výbor vykonali svoju povinnosť. (Hluk. - Výkřiky.)
Předseda (zvoní): Prosím o
klid.
Posl. Ursíny (pokračuje): Práve
parlamentným úsporným výborom sa dokázalo,
že parlament môže a vie dobre spolupôsobiť,
a dokázalo sa i to, že i demokracia vie byť hybnou,
vie byť pružnou a vie vziať na seba zodpovvednosť
vtedy, keď je to treba.
Na štát náš kladú sa stále
väčšie a ťažšie požiadavky.
Pokrok kultúrny, hospodársky kladie vždy väčšie
nároky na štátnu správu. Musíme
však byť opatrní, aby sme nedospeli tak ďaleko,
že by opatrenia sociálne stávaly sa protisociálnymi,
veď i takéto prípady sme už videli v našom
živote. Zrovna tak pri štátnom rozpočte
musí byť pamätané na to, aby štátna
správa naša do celého nášho verejného
života vnášala mravnosť, aby boly podporované
dobré tvorčie snahy a všetko to, čo
môže povzniesť náš národný
život k vyšším metám. Naproti tomu
musíme sa úzkostlive chrániť toho, aby
nenašla podpory zahálka, lieň a neochota k
dobrej tvorčej práci a povinnosti.
Jedna vážna otázka je tu tiež, a síce,
aby rozpočet náš tak po stránke výdajove,
ako aj príjmovej mal tendenciu sociálnu. Nesmierne
vážna je otázka v každom štáte,
ale tým vážnejšia je ona v demokracii,
lebo veď v čom vlastne má tkvieť demokracia,
ak nie v tom, že podporuje tých, ktorí tejto
podpory potrebujú a ktorí sú na ňu
odkázaní? Druhí ukazujú pevnú
a, lepšie rečeno, tvrdú ruku. Demokracia ma
mať láskavú ruku voči všetkým
potrebným a tvrdú iba tam, kde na láskavosť
odpovedá sa päsťou, alebo rozvratom. Tam mäkkosť
znamenala by zánik samotnej demokracie, a preto nesmie
a nemôže mať miesta.
Značné požiadavky na náš rozpočet
kladie obrana štátu a nám si treba celkom jasne
a otvorene povedať, že ak nechceme platiť daň
krve, tak musíme priniesť tie finančné
obeti, ktoré naša národná obrana potrebuje.
Je hlboká pravda v slovách, ktoré niekoľkokráť
povedal predseda vlády dr. Hodža, keď
hovoril, že slabý je pokušením pre silnejšieho.
Nuž my nesmieme dopustiť, aby sme sa stali pokušením
trebárs pre silnejšieho, aby každý si
bol vedomý, že štát náš je
po každej stránke absolútne pripravený
a že svoju existenciu bude chrániť všetkými
možnými prostriedkami.
Už som spomenul, že demokratické režimy
musia mať ten istý pocit zodpovednosti, ale i hybnosti
a pružnosti ako režimy iné. Lanského roku
upozorňoval som na to, že u nás v štátnom
hospodárení tejto pružnosti niet. Naše
štátne hospodarenie je príliš zbyrokratizované.
Žiadne rezortné ministerstvo nemôže totiž
voľne dišponovať so svojimi položkami ale
každý výdaj podlieha predbežnému
schváleniu ministerstva financií. Nepovažujem
tento spôsob za dôstojný, ale ani za šťastný.
Ministerstvo financií nemôže mať dostatočný
počet odborníkov pre každé hospodárske
odvetvie. A pretože univerzálnych ľudí
niet, rozhodujú často o tom, čo v rezortných
ministerstvách uznajú za dobré a správne
ministerskí radcovia, sekční šéfovia,
v ministerstvu financií komisári alebo hlavní
komisári. A títo často jediným škrtom
pera zvrtnú to, čo bolo po dobrých úvahách
rozhodnuté. Je konečne na čase, aby v rámci
rezortov pod osobnou zodpovednosťou hospodárili ministri
a zodpovední úradníci. Som presvedčený,
že to len prospeje nášmu hospodárskemu
životu, veď v medziach možnosti jemu isa má
prispôsobniť i naša štátna správa.
Tak ako štátny rozpočet má byť
do značnej miery vyrovnávateľom sociálnych
diferencií, má byť vyrovnávateľom
hospodárskych a kultúrnych potrieb jednotlivých
k ajov. Musí, a to bez akéhokoľvek vypočítavania
a vyčítania, prispievať viac tým krajom,
ktoré toho viac potrebujú. Každý kraj
nášho štátu je jednako cenný. Jednoliaty
štát musí sa zračiť i v jednakej
životnej úrovni, jednako dobre vybudovaných
školách, železniciach, cestách, mostoch,
reguláciách, melioráciách a vo všetkom,
čo znamená hospodársky, kultúrny a
sociálny pokrok. Tieto zásady boly uznané
nami jedine za správne a za ne sme všetci svorne pracovali,
kým značná čiasť zástupcov
Slovenska utápäla sa v neplodných štátoprávnych
a iných filozofiách. Áno, súhlasíme
so zásadou, že štát musí dbať
na dielčiu spravodlivosť.
Netreba debatovať ani o tom, že pre Československý
štát donirsol taký prínos národ
slovenský ako národ český. Ale práve
z toho stanoviska vychádzajúc - ako rovnocenní
neobrníme sa rámcom politickej autonomie a neobmedzíme
sa vo svojej kompetencii len na Slovensko, ale ostaneme rovnocennými
činiteľmi v celom štáte. (Potlesk.)
Odvozovať zo slovenskej historie nárok na voľný
a slobodný náš národný vývoj
je správne, avšak odvozovať z nej nejaký
nárok na politickú autonomiu je prinajmenej a mierne
rečeno pomýlené. Dodávam k tomu, že
na slovenskú historiu majú sa právo odvolávať
len tí, ktorí ju nikdy nezradili (Potlesk.) a
ktorí celým svojím životným dejstvovaním
v dobách najtvrdších národ neopustili.
(Tak je!) V týchto je jediná záruka,
že keby, nedajbože, zasa naň prišly doby
zlé, ostanú mu verní až po tie hrdlá
a statky. Treba opätovne rázne a kategoricky odmietnuť
stotožňovanie pojmu slovenský národ
s pojmom politickej autonomie Slovenska. Veľká časť
slovenského národa a veľká väčšina
predprevratových národných činiteľov
si nežiada politickej autonomie, lebo je z hĺbky duše
presvedčená, že politický autonomizmus
nepriniesol by národu ani štátu šťastnú
budúcnosť, naopak obmedzil by vývojové
možnosti slovenského národa. My pojem slovenského
národa od pojmu československý štát
neodlučujeme, no mohol by ho odlúčiť
politický autonomizmus. Budeme sa s najväčším
úsilím starať o to, aby Slovensko a slovenský
človek nikdy nemohli mať pocit, a to oprávnený
pocit, menejcennosti. (Hlasy: Máme ho!) To vy. V
tomto ohľade niet medzi dobrými českými
a slovenskými ľuďmi rozporov. A s tými,
ktorí by tieto zásady neuznávvali, som presvedčený,
si věci chlapsky vybavíme. Treba len odsúdiť,
že i v poslednej dobe vyskytly sa debaty, a to i z kruhov
univerzitných o rovnocennosti slovenskej reči. Máme
však len jednu obavu, že mnohým, ktorí
si postavili úkol dosiahnuť politickú autonomiu,
neide o šťastné vybavenie všetkých
otázok, ktoré tvoria t. zv. československý
problém, ale že im ide o zakalenie šťasného
a dobrého vývoja v československej veci a
československého súzvuku. (Potlesk.) Ja
pevne verím v dobrý a šťastný vývoj
slovenskej národnej veci a z nej vychádzajúc
v dobrý vývoj československý. Slovensko
dostáva sa do hospodárského rozvoja v takej
miere, v akej neodvážili sme sa to ani úfať.
I pričinením štátu a jeho zodpovedných
činiteľov vychádzajú na Slovensko nové
priemyselné podniky, poskytujúce nové možnosti
existenčné. Ťažký priemysel ťahá
za sebou vznik priemyslu ďalšieho, t. zv. pomocného.
Vznikajú konzumné strediská pre roľníka,
kde bude môcť primerane zpeňažiť i
to, pre čo dosiaľ nemal odbytu, a vývoj sám,
keď bude dobre usmerňovaný, bude najpádnejšou
odpoveďou tým, ktorí nechcú vidieť
Slovensko bez politického autonomismu šťastným.
(Předsednictví převzal místopředseda
Taub.)
Na koniec ešte niekoľko slov o účasti
Slovenska na štátnych výdajoch a príjmoch.
Ako som mal možnosť po čas debaty v rozpočtovom
výbore pozorovať, panuje ešte i dnes mylný
názor, že republika na Slovensko dopláca. Nuž,
keby to i pravda bola, tak by doplácala len na samu seba,
lebo bez Slovenska by nebolo republiky Československej.
(Souhlas.) Chladné číslice nie sú
však vždy celkom jasným obrazomskutočného
stavu. Slovensko ešte aj do dneška svoju nadprodukciu
zemedelskú odpredáva do konzumných stredísk
v Čechách a na Morave. Bohužiaľ bolo to
tak a je to tak, že kraje zemedelské doplácajú
na vyššiu životnú úroveň krajov
priemyselných, lebo práca roľníkova
dosiaľ nie je honorovaná primerane práci v
ostatných hospodárskych odvetviach. Daňová
výnosnosť Čiech a Moravy bola posilnená
i tým, že mnoho podnikov dostalo a dostáva
na Slovensku dodávky a práce, mnoho z nich nemajú
na Slovensku svoje filiálky a i u tých, ktoré
ich majú, vieme, že odčerpávajú
centrály zisky z filiálok a samozrejme v týchto
centrálach platia sa i dane. Dlhé roky doplácali
sme na Slovensku na neprepočítané tarify
na lokálkach a vicinálkach. Nemožno tedy považovať
za prínos slovenský do štátnej pokladnice
len to, čo sa efektívne na Slovensku ako priamé
inkaso do štátnej kasy zaplatí. (Výkřiky.)
My sme boli ďalekí - a sme ďalekí
aby sme toto vyčítali. Chceme len, aby na toto bolo
pamätané, vtedy, keď sa rozhoduje o deľbe
prostriedkov a keď treba dať Slovenskuu, čo ono
po každej stránke potrebuje. Dobrí Česi
a Slováci si po tejto stránke porozumejú
a nebudú kovať navzájom zbrane proti sebe.
Rozpočet samammozrejme prijímame. (Potlesk.)
Místopředseda Taub (zvoní): Dalším
řečníkem jen pan posl. B. Köhler.
Dávám mu slovo.
Posl. Bruno Köhler (německy): Slavná
sněmovno!
V souvislosti s jednáním o rozpočtu chci
se zabývati národnostní politikou Československé
republiky. Největší, nejpalčivější
národnostní otázka v republice, otázka
německého obyvatelstva, není ještě
upravena tak, jak by bylo přiměřeno potřebám
obyvatelů republiky. Uspokojivá úprava německých
otázek jest hlavním úkolem československé
demokracie. Musí býti nastoupena správná
cesta, aby otázka byla rozřešena tak, aby došlo
na základě rovnoprávnosti k pokojnému
spolužití Čechů a Němců
a aby oba národy ubránily spolu svoje bytí
proti fašismu, který je oba ohrožuje.
Se zřetelem na zlepšení národnostních
poměrů německých obyvatelů
v republice jest nejbezvýslednější politikou
bez pochyby čtyřletá politika sudetskoněmecké
strany. Jedním z hlavních hesel sudetskoněmecké
strany jest: Nechceme než své právo. Kde jde
však skutečně o to, aby německým
obyvatelům v tomto státě bylo právo
vybojováno, tu vedení sudetskoněmecké
strany při tom není. Sudetskoněmecká
strana nespolupůsobila při 18. únoru, sudetskoněmecká
strana neučinila nic, aby položila na váhu
velikou sílu své strany, aby vláda byla donucena
provésti skutečně také sliby, které
18. února byly dány. Zde ji měla položiti
na váhu, aby práva sudetskoněmeckých
obyvatelů byla skutečně uhájena. Sudetskoněmecká
strana tak neučinila, a posl. Sandner dnes znovu
prohlásil, že vůbec nepomýšlí
na to, aby bojovala za to, aby byla uskutečněna
práva, jež byla německým obyvatelům
vládou 18. února slíbena. Výsledky
čtyřleté politiky sudetskoněmecké
strany spočívají v tom, že máte
dnes na krku mnohem více státní policie,
než jsme kdy měli my. Výsledek čtyřleté
politiky sudetskoněmecké strany jest v tom, že
přes 1000 mladých lidí sedí v žaláři
nikoliv pro boj o naše právo, nýbrž prostě
pro špionáž pro Třetí říši.
Propast mezi českým a německým lidem
v republice jest dnes díky politice sudetskoněmecké
strany větší než kdysi. Sudetskoněmecký
lid byl během těchto let, kdy sudetskoněmecká
strana existuje jako veliký, mocný činitel,
poškozován v celém světě bez
přestání věčnými skandálními
aférami, jež z této strany vycházejí.
Myslím, že nikdy nebyli Němci v tomto státě
tak velice bez vlivu jako ony dvě třetiny, které
dnes zahrnuje lidové sjednocení Konráda Henleina.
Velká sudetskoněmecká strana nepřinesla
německému lidu v Československé republice
výhody, nýbrž způsobila pouze škody.
Nemůže tomu ani býti jinak. Jako fašisté
nevidí vůdcové sudetskoněmecké
strany své úspěchy ve zlepšení
existence a rozšíření národnostních
práv německých obyvatelů v republice,
nýbrž hledají je docela jinde. Včera
zde ve sněmovně posl. Rosche prohlásil:
Náš poměr ke státu se automaticky změní,
změní-li se poměr Československa k
Německu. Myslím, že již zřetelněji
nelze říci, že sudetskoněmecká
strana není ničím jiným než nástrojem
zahraniční politiky Třetí říše.
Na čem sudetskoněmecké straně záleží,
to není vybojování samosprávy ani
práv pro sudetské Němce, nýbrž
obráceně podle fašistického způsobu
urvání všech politických práv
sudetskoněmeckých obyvatelů. V návrzích
zákonů, jež zde ve sněmovně byly
předloženy pod názvem zákonů
na ochranu lidu, nejde o ochranu lidu, nýbrž o zbavení
lidu práv. Páni vůdcové sudetskoněmecké
strany chtějí určovati, zda je stávka
spravedlivá, páni vůdcové sudetskoněmecké
strany, jako Wollnera spol., chtějí určovati,
které pracovní organisace mají trvati a které
mají býti rozpuštěny. Tito vůdcové
sudetskoněmecké strany chtějí pracující
jen úplně oloupiti o jejich politická práva.
(Různé výkřiky.) Tito vůdcové
sudetskoněmecké strany chtějí určovati,
co má německý lid v republice mysliti, čísti
a psáti. To nemá co dělat s ochranou lidu,
nýbrž to je zbavování práv v
nejhorším smyslu, jak se to žádá
v návrzích zákonů sudetskoněmecké
strany. Cílem sudetskoněmecké strany se zřetelem
na německé obyvatelstvo v republice jest úplný
vývoj podle vzoru Třetí říše.
Chtěla by dosáhnouti toho, aby němečtí
obyvatelé v této zemi byli strčeni do velké
fašistické káznice, při čemž
by páni vůdcové sudetskoněmecké
strany byli strážci této káznice. (Výkřiky
posl. Wollnera.)
Druhým úkolem, o který sudetskoněmecká
strana usiluje, jest hráti neustále agenta provokatéra
Třetí říše. (Různé
výkřiky. Místopředseda Taub zvoní.)
Tento úkol spočívá v tom, aby
byly neustále osnovány konflikty s Československou
republikou. To jest cesta provokace, války. (Různé
výkřiky. - Místopředseda Taub
zvoní.) Politické zbavení práv
sudetských Němců, osnování
konfliktů, to není cesta, jež německý
lid v tomto státě vede vzhůru, nýbrž
cesta, jež německý lid v republice vede do
záhuby. (Různé výkřiky.
- Místopředseda Taub zvoní.) Varujeme
masy sudetskoněmeckého lidu před touto cestou,
neboť ony to jsou, kdož mají zaplatiti pohromu,
kterou sudetskoněmecká strana osnuje.
Jinou cestou v národnostní otázce jest ta,
kterou se dala koalice a s ní němečtí
aktivisté. Jest to cesta 18. února. Žádali
jsme, aby vláda provedla sliby z 18. února a rozšířila
je v demokratické, národnostní vyrovnání
mezi českým a německým obyvatelstvem
v republice. Cestu národnostního vyrovnání
jsme naznačili v memorandu předsedovi vlády
Hodžovi. Předseda vlády Hodža
naše návrhy v rozpočtovém výboru
kvitoval a slíbil, že budou předmětem
dalších jednání a porad. Pokojné
spolužití národností na základě
rovnoprávnosti jest možné jen námi navrženou
cestou národnostního vyrovnání a v
zájmu dosažení tohoto cíle bratrského
spolužití českého a německého
lidu v tomto státě jest nutno, aby zde byla provedena
kritika politiky koalice a aktivistů.