Tyto skutečnosti mluví. Za 2 1/2 roku se naše
administrativa nedostala ani k tomu, aby vytvořila hlavní
předpoklady letecké obrany, tím méně
obranu samu. Ve schůzi leteckého subkomitétu
branného výboru na jaře odpověděl
mi na výtku vedoucí činitel vojenský:
Udělali jsme všecko, na co nebylo potřebí
peněz. Tedy, prosím, armáda by dostala resoluce,
dostala by návody a poučky, ale nedostala by kanony
a kulomety. Musím však konstatovati, že není
uděláno ani všecko to, nač nebylo potřebí
peněz. Na př. obce, na které má býti
naložena největší část nákladů
a které nemohou bez finančních prostředků
nic dělati, nemají dosud projednánu osnovu
zákona o dávce k účelům ochrany
proti leteckým útokům, o které mluví
§ 5 zákona čís. 82 z r. 1935. Každá
obec není v takové situaci jako Praha, aby mohla
dát do přípravných prací ze
svých vlastních prostředků několik
milionů Kč. Sumy nezbytně potřebné
jdou u velkoměst do desítek milionů. Na př.
Brno počítá pro nejnutnější
protileteckou obranu 137 mil. Kč a s kryty až na 600
mil. Kč. Ale my zde máme obce zvláště
ohrožené a při tom docela chudé. Bez
nutných finančních prostředků
není možno cvičiti v dostatečném
počtu ani velitele, ani personál ke službě
pořádkové, samaritské, požární,
opatřiti nutný instrukční materiál
masky a kryty. Některé obce daly sice do rozpočtu
nutné položky, ale když není úhrady,
jsou rozpočty bezcenné.
Vezměme si evakuaci čili odsun obyvatelstva. Jak
to vypadá v Praze, hlavním městě státu,
o tom řekla kompetentní osobnost, náměstek
starosty kol. dr Štůla, který má
podřízenu protileteckou obranu, toto: Nejsou zařízeny
a připraveny ani výpadní silnice. Pokusili
jsme se v poslední zimě odsunouti 25.000 lyžařů
na pražských nádražích, a byla
z toho katastrofa. Jak chcete odsunouti 500.000 obyvatel? Nemáme
tedy ani výpadních silnic, není na nich přejezdů
a podjezdů nutně potřebných. Uspořádání
pražských nádraží se vleče
hlemýždím krokem. Je nezbytně nutno
rozšířiti elektrické rychlodráhy
dovnitř Prahy, aby lidé mohli nastupovat na ulicích,
a nečekat, že by to mohla zvládnout nádraží.
Ale o tom se prakticky ještě ani nemluví. Umístění
a stravování evakuovaných je sotva v úvahách.
Poslední cvičebně-letecký útok
na Prahu ukázal, jak málo jsou po stránce
protiletecké obrany připravena pražská
nádraží kde si opatřovali hadice proti
nepříteli v poslední chvíli - Hrad
a některé průmyslové podniky. To je
Praha, přímo pod očima ústředních
úřadů. O ostatních městech
cituji tuto zprávu znalce: "Jen málo měst
luští tuto otázku konkretně. Jinak nejsou
přípravy plánovitě sestaveny."
To stačí.
V otázce krytů v Praze nechť se každý
rozhlédne kolem sebe, kde jsou nějaké kryty,
kam by se mohl v případě útoku uchýliti.
Kromě několika případů, kde
mimochodem řečeno rozhodující páni
již přes rok zdržují dodělání
krytů tím, že se nemohou rozhodnout o způsobu
zásobování čistým vzduchem,
nemáme v Praze krytů a přece jejich existence
je základní složkou protiletecké ochrany
vůbec. Pánové, město Brno, praktické
a pracovité v tomto směru, použilo přítomnosti
jistého cizího generála, který byl
na léčení v Československé
republice, a požádalo ho o jakési dobrozdání,
jak se protiletecká obrana prakticky luští.
Toto dobrozdání jsem měl příležitost
vidět a tam mezi jiným stojí: "Hlavní
zřetel brán na budování krytů.
V ochraně proti tříštivým pumám
selhaly ve městech především zákopy
a provisorní sklepní úkryty. Naproti tomu
se osvědčily dobře budované nebo pro
tyto účely upravené štoly, silně
armovaným betonem zesílené sklepy, zvláště
ve školách" - poněvadž tam musí
býti během několika minut děti schovány.
"Výsledkem sledování této otázky
ve Španělsku je čilá stavba decentralisovaných
menších úkrytů, při čemž
není zanedbávána možnost použití
chemických bojových látek; proto jsou tyto
úkryty již nyní vybaveny větracím
a filtračním zařízením. Záchody
a voda jsou považovány za nezbytnou součást
úkrytů. Ke každému krytu je služba
sanitní a pořádková a mohou jich použít
jen obyvatelé z přidělených domů,
podle čísla úkrytů. Pořádková
služba může vůči neposlušný,
vykonat na místě trest smrti. Značné
potíže spojené s panikou se vyskytují
při nástupu do úkrytů, který
se může dít v několika minutách.
Úkryty nesmějí býti vzdáleny
od sídla obyvatelstva. Potíže činí
hlavně školní mládež, která
vykazuje vysoké ztráty na životech." Račte
si to uvážiti a podívejte se, jak jsou tyto
věci luštěny nebo neluštěny u nás.
Buď děláme obranu nebo neděláme.
Jestliže ji děláme, jsme odpovědni za
to, že takovýto stav naprosté bezbrannosti
v našem hlavním městě a v naší
republice trvá.
Co do masek protiplynových se dodnes, 2 1/2 roku po vydání
zákona, zúčastněná ministerstva
vnitra, obchodu, financí, nár. obrany a nevím
kdo ještě, ovšem dosud nedohodla ani o typu,
o tom, kdo je smí dělat. Vyrábí se
něco na podkladě starých koncesí,
ale dosud platí zákaz ministerstva vnitra, že
obce si nesmějí kupovat plynové masky, dokud
nebudou uděleny koncese určitým výrobcům.
A kolem těchto koncesí je takový tlak různých
zájemců, že tato věc se vymkla vůbec
rozhodování odpovědných úředníků
a je v rukou jiných. A tož tedy typ masky nebyl dosud
schválen, masky se nekupují, továrny propouštějí
dělnictvo, materiál na výrobu není
pohotově, není dost ani masek instrukčních.
Vojáky to naplňuje obavami. Počet plynových
masek, zakoupených pro účely civilní
ochrany, je směšně mizivý. Výrobu
plynových masek držela dosud vojenská správa,
avšak nyní, kdy vojenské objednávky
byly splněny, přestávají továrny
pracovati. Nenahraditelnou ztrátu činí právě
ztráta časová. Od vydání zákona
uplynulo více než 2 1/2 roku a tu je třeba
uvážit, že opatření surovin a znovuzahájení
výroby ve velkém měřítku bude
vyžadovat delší doby, jakož i úřední
přezkoumání vyrobeného zboží,
jeho distribuce a konečný výcvik s ním.
§ 13 zákona o protiletecké obraně dává
ministerstvu vnitra právo a nepřímo ukládá
i povinnost, aby zřídilo odborný poradní
sbor ze znalců. Dodnes zřízen není,
je teprve nyní panem ministrem vnitra slíben. Důsledek
je, že kromě továrních kruhů
ustává zájem o teoretickou práci v
protiletecké obraně také zde jako v celém
letectví jsou věci v neustálém vývinu.
Na vysokých školách pražských se
v tomto ohledu nepracuje téměř nic, na bratislavské
universitě také ne. Ve veřejnosti je také
pocit, že práce úřadů v CPO není
kontrolována a že se vlastně nic neděje.
Dobrý podnět min. vnitra na zřízení
škol CPO v Hradci Král. a v Trnavě žádá
ovšem nejdříve vyvlastnění škol
a vyhledání a výchovu pracovníků.
Poněvadž u nás jsme zvyklí vyřizovati
veledůležité části státních
úkolů pouze dobrovolnými sbírkami
- jako na př. byla sbírka na výcvik pilotů
- domníváme se také, že i protileteckou
obranu, a to i těžkou službu požární
a asanační, budeme vyřizovati nějakými
dobrovolnými invalidy nebo dětskými skauty
nebo maminkami, které zavoláme od dětí.
Anglie sice soudí správně, že hasiči
z povolání jsou s pomocí kolegů dobrovolníků
nutným základem protiletecké organisace,
a povoluje k jejich vybavení milion liber čili 142
mil. Kč. My však, zdá se, nejsme si dosud vůbec
vědomi, že útoky drobnými tříštícími
pumami a hlavně pumami zápalnými jsou hlavním
prostředkem ničení měst a že
tudíž služba požární, zatemňovací
a samaritská jsou základem této obrany, jež
musí býti organisována povinně a lidmi
tělesně zdatnými a k tomu stejně jako
vojáci vycvičenými.
Cituji kousek ze zmíněných již zkušeností
ve Španělsku: Letecké útoky jsou podnikány
letouny o rychlosti 420 km za hodinu s únosností
2000 kg. - Tedy ze sousedství zde může býti
za 1/4 hodiny. - Používá se pum tříštivých
a zápalných malé váhy, v poslední
době vedle těchto lehkých o váze 35,
100 a 200 kg i pum o váze 300 a někdy i 1000 kg.
Vyklizení ulic od chodců nesmí býti
delší než 2-3 minuty. Pořádek udržuje
policie zesílená vojskem, zatmění
musí být dokonalé, ani zapálená
cigareta, neposlušní mohou být na místě
zastřeleni. V době náletu přestává
všechna činnost i v průmyslových podnicích.
Cílem leteckých útoků jsou převážně
velká střediska, při čemž venkov
je leteckých útoků ušetřen. Požárů
je za takových útoků veliké množství.
Hasiči vyjíždějí do ulic již
při zahájení útoku. Před bombardováním
musí vyčkati venku. - Zkuste u nás organisovat
tuto službu nějakými dobrovolníky invalidy.
A to jest jen služba požární, nikoliv
zvláště nebezpečná chemicko-asanační.
Kdo měl příležitost viděti, co
dovede yperit, dovede si teprve tuto hrůzu ve skutečnosti
představit.
Do dnešní doby není také vyřešena
otázka úlev pro investice aktivní obran podniků
podle §u 14 zákona, ač o tom jednala již,
pokud víme, i nejvyšší rada obrany státu
a doporučila věc zúčastněným
ministerstvům. To bylo někdy v červenci,
a dnes, v prosinci to ještě není provedeno.
Stejně jako letecká jest u nás i protiletecká
agenda roztříštěna do několika
ministerstev, nedostatečně vybavena a administrativně
bezmocná. Když má ministerstvo vnitra pro účely
této obrany pro celou republiku 15 mil. Kč - loňského
roku mělo jen 3 v téže době, co Anglie
vydává k tomuto účelu 4 miliardy Kč
- dovedete si představit, jak je z toho možno vytvořiti
tak důležitou a nákladnou část
vojenské státní obrany? Pokud se týče
personálního vybavení, v ministerstvu vnitra
obstarává celou tuto agendu protiletecké
obrany v celé republice jeden vrchní odborový
rada v oddělení 14, který tam má vedle
toho věci zákona o obraně státu, stráž
obrany státu a brannou výchovu. Tedy čtvrtka
vedoucího úředníka a 2 síly
konceptní vyřizují vojenskou státní
obranu pro celou republiku! Na zemském úřadě
je, tuším, jeden pán. Takovýto stav
znamená pouze veřejnou vyhlášku o naší
bezbrannosti. Za takovýchto okolností neznamenají
nic nějaká usnesení nebo výtky sněmovního
výboru. Těchto jsme udělali dosti, a všichni
kolegové jednomyslně je schválili. Vyslechnou
se, dokonce se i uznají, a dále se nedělá
nic, protože není toho, kdo by to mohl dělat,
a není také toho, kdo by to kontroloval, aby to
bylo uděláno. Protiletecká obrana je neoddělitelnou
součástí obrany zbraněmi. Není-li
v pořádku, je to stejné zavinění
a celkové oslabení branné schopnosti státu,
jako kdybychom neměli na př. něčí
vinou nábojů do děl. Za dvě a půl
léta jsme nebyli schopni vytvořit alespoň
základy k této obraně. To je těžká
vina, která by se mohla stát i tragickou.
Letecký podvýbor branného výboru ve
schůzi dne 17. listopadu vyslechl zprávy zástupců
ministerstva vnitra a nár. obrany a pana zástupce
města Prahy o stavu protiletecké obrany a shledal
je tak neuspokojivými, že se usnesl všemi hlasy
požádat předsednictvo branného výboru,
aby na tento stav upozornilo osobně i pana předsedu
vlády. To jsme učinili včera. Věcem
leteckým i obraně protiletecké nutno dát
ve státní organisaci prostředky, aby svůj
úkol mohly splnit přesně, rychle a účelně.
To je naší povinností a naší odpovědností.
(Výborně! - Potlesk.)
Místopředseda Mlčoch (zvoní):
Dávám slovo dalšímu přihlášenému
řečníku, p. posl. dr Mičurovi.
Posl. dr Mičura: Slávna snemovňa!
Rad rokov, ktoré normálny vývin dobrého
spolunažívania národov rušia nielen poruchami
hospodárskeho organizmu svetového, ale i vážnymi
obavami o zachovanie mieru. bohužiaľ, sa nekončí.
Ba medzinárodná situácia nedáva mnoho
nádeie, že by sa nám podarilo túto tieseň
v dohľadnej dobe prekonať. Naopak! Časy sa stávajú
stále vážnejšími! Ak v minulých
rokoch svet prežíval úskostlivé chvíle,
v ktorých z úst povolaného štátnika
sme počuli poznámku, že "lokťom sme
sa dotýkali vojny", tak dnes nijako sa nemôžeme
oddávať pevnej viere, že by sme sa od nebezpečenstva
vojnových konfliktov boli nejak podstatne vzdialili Roky,
ktoré boly označované za veľmi kritické,
nepominuly, ba môžeme povedať, že kritické
napnutie sa iba stupňuje, a i pri najlepšej vôli
uchrániť svet od katastrôf nevieme a nemôžeme
s istotou povedať, čo nás čaká
zajtra.
V takejto vážnej, ba veľmi vážnej
medzinárodnej situácii vláda československej
republiky predkladá snemovni tohoročný rozpočet.
Preto viac než inokedy naplňuje nás etika zodpovednosti
a cítime plnú občiansku povinnosť, aby
sme zaujali k nemu kladné stanovisko a dali republike všetko,
čo potrebuje.
Dali predovšetkým všetko, čo potrebuje
na svoju obranu. Toto je prvý a základný
príkaz našej bezpečnosti. toto je naša
najväčšia úloha, vyvýšená
nad všetky iné, a v tomto znamení nesie sa
vedúca tendencia tohoročného rozpočtu.
Nie sme zbabelí, nechytá sa nás strach a
tým menej strácame rozvahu. Zdôrazňujeme
len, že treba všetky nebezpečenstvá, všetky
nástrahy a eventualitv dôkladne poznať, neľakať
sa ich a pripraviť sa na ne. Pripravený človek
zmenšuje možnosť prepadnutia už tým.
že je pripravený. To isté platí i o
štátoch, lebo kým slabý, nevyzbrojený
štát stupňuje útočné zámery
nepriateľa, zatiaľ silný a dokonale vyzbrojený
štát stáva sa mocnou vstrahou každému
zločinnému, útočnému zámeru
a je oporou pre zachovanie mieru. Sme v tom šťastnom
položení, že môžeme povedať,
že republika je už dnes dobre pripravená. Zavŕšiť
túto pripravenosť, zdokonaliť a dobudovať
obranu štátu tak. aby sme sa stali nezdolnými
- to je naša vôľa a naša povinnosť.
V tomto ohľade, slávna snemovňa. nemá
a ani nesmie tu byť medzi nami čo i najmenších
rozdielov!
Pre nás nejestvuje hamletovská otázka: Či
byť alebo nebyť. Pre nás jestvuje len jednomyseľná
vôľa byť a táto vôľa musí
dokázať všetko, aby sme si zachovali svoju slobodu
a svoju samostatnosť. Vieme že vláda, ktorá
usiluje o zaistenie víťazstva tejto vôle, a
to dokonalým vybudovaním obrany štátu.
vyžaduje od celého občianstva značné
obeti. No vieme, že k týmto obetiam nútia nás
medzinárodné pomery, núti nás veľmi
vážna svetová situácia, v ktorej nie
my ohrožujeme iných, ale ohrožujú nás,
a preto musíme byť pripravení, aby sme toto
ohroženie úspešne odvrátili. Na tento
veľký cieľ ochotne prinesieme každú
obeť, ktorá je v našich silách, lebo ide
o to, abv sme si ochránili to, čo je nám
najdrahšie: Slobodu a samostatnosť národa. Všetko.
čo dnes za víťaznú obranu štátu,
za bezpečnosť a na uhájenie republiky vykonáme
a obetujeme, nám a našim potomkom budúcnosť
bohato nahradí ovocím trvalej slobody vo víťazne
obránenej a nehatenej prosperujúcej Československeh
republike. Preto vykonať všetko, čo jej víťazná
obrana vyžaduje, je najväčšou povinnosťou
chvíle, je prvou povinnosťou všetkých
občanov bez rozdielu a prichodilo by len hlboko ľutovať
strany, ktoré by túto svoju povinnosť nepochopily
a nesplnily. Zabudly, že v tejto otázke prehrešily
by sa nielen proti vláde, ale proti záujmom štátu,
a vystavily by si veľmi smutné svedectvo o svojom
loyálnom pomere k nemu. Apelujem tuná i na sesterskú
stranu Hlinkovu, ktorá ako strana kresťanského
svetonázoru a slovenského nacianalizmu nesmie zabúdať,
čím je podlžná obrane vlastného
štátu, zabezpečeniu slovenskej slobody, posilneniu
mieru a tým i kresťanskej kultúre a civilizácii.
Slávna snemovňa! Pevnú vieru a dôveru,
ktorú prechovávame voči našej armáde
a voči budovaniu vojenskej obrany štátu, v
rovnakej miere prechovávame i voči vedeniu našej
zahraničnej politiky, ktorá za veľkým
cieľom diplomatickej obrany a dobrého medzinárodného
postavenia republiky pokračuje na osvedčených
cestách našej dosavádnej mierumilovnosti.
Výsledkom tej zahraničnej politiky, ktorej pevný
základ a správny smer v povojnových zmätkoch
svojím veľkorysým štátnickým
umom tvoril prezident republiky dr Beneš, vďačíme
dnes za naše pevné medzinárodné postavenie.
Sme v tom šťastnom položení, že patríme
ku bloku mierumilovných štátov, ktorých
mocenská prevaha v dnešnom rozvrstvení svetovej
situácie je nesporná. Zostávame dôsledným
spolučiniteľom v úsilí o nedeliteľný
mier. S tejto cesty nedáme sa strhnúť na nijakú
stranu ideologicckej agressivity a v spojení s najlepšími
snahami sveta budeme vytrvale usilovať o pokojné spolužitie
národov. Ako člen strany, ktorá sa hlási
ku kresťanským zásadám, zvlášť
vítam a oceňujem tradičný fakt. ktorým
naša zahraničná politika dôsledne slúži
ideálu svetového mieru a myšlienke medzinárodného
solidarizmu. Náš osvedčený spojenecký
pomer malodohodový, naše verné spojenectvo
s Franciou, smluva se Sovietskym sväzom, ako aj naše
priateľské vzťahy ku štátom všetkých
západných demokracií sú jasným
a v povojnovej Europe hodnotne a plodne osvedčeným
dôkazom našej dôslednej mierovej politiky. Túto
skutočnosť nemôže zastreť a nemôžu
podvrátiť nijaké malicherné intrigy,
ktoré - poukazujúc na naše smluvy s Ruskom
- chcely by nám pripísať nejaké rozvratné
bolševizujúce tendencie. Proti všetkým
podobným neodôvodneným a vo svojich zámeroch
až veľmi priezračným klebetám zostáva
čistou pravdou to, že i naše smluvy so sovietskym
Ruskom slúžia výhradne a len myšlienke
mieru a europskej spolupráce.
Slávna snemovňa! So zvláštnou radosťou
chcem pripomenúť a pochváliť šťastlivú
skutočnosť, že naša zahraničná
politika vo svojom sledovaní ideálov konštruktívnej
medzinárodnej tolerancie a súčinnosti nezabudla
vybudovať priateľský pomer republiky s najväčšou
mravnou mocnosťou sveta, so Svätou Stolicou. Práca,
úsilie, dobrá vôla, osvedčená
so strany predstaviteľov našej zahraničnej politiky
v záujme ujednania modu vivendi, úspešne korunovaného
nedávnou pápežskou bullou, zasluhuje si našej
plnej vďaky. (Výborně! - Potlesk.)
Najmä Slovensko je šťastné, že
jeho cirkevné hranice upravené boly shodne s hranicami
štátnymi a tým sa jeho oslobodeniu do stalo
mravného potvrdenia v smysle starého príslovia:
Roma locuta, causa finita! (Potlesk.) Toto znamená
pro našu republiku nielen veľký mravný
zisk na poli medzinárodnom, ale znamená i veľký
pokrok pre našu vnútornú konsolidáciu.
Je to veľkým výdatným posilnením
úsilia o mier tam, kde tkvejú jeho korene, je to
upevnenie pokoja v dušiach a v srdciach.
Po tomto dobrom, vytrvalom a neodvratnom napredovaní republiky
za ďalším budovaním priateľských
vzťahov s dobrou nádejou a len so súhlasom
musíme spomenúť snahy o sblíženie
podunajských štátov. Iniciatívu, ktorá
vyšla z našej strany, a prácu, ktorá usiluje
o realizovanie plodnej spolupráce v dunajskom priestore,
ako ju sleduje "Hodžov plán", vítame.
Želáme si s celou úprimnosťou tejto priateľskej
spolupráce s našimi podunajskými súsedmi,
s Rakúskom a s Maďarskom, lebo sme presvedčení,
že touto spoluprácou poslúžime otázke
mieru a že je to správna cesta nielen k tomu, aby
sme zaručili a dvíhali bezpečnosť, ale
je to ssprávna cesta pre životnú prosperitu
celého podunajského kraja. A v tejto našej
snahe nedáme sa sklátiť ani takými rečmi,
ako sme pred chvíľkou počuli od pána
kol. Esterházyho. (Potlesk.)
Slávna snemovňa! Dobre som si vedomý veľkej
vážnosti času a ťažkosti medzinárodnej
situácie, v akej sa nachádzame, a preto viem, že
budeme museť vyvinúť najväčšie
úsilie, aby sme šťastne prekonali všetky
tieto nesnádze a úlohy, ktoré nám
záujem republiky ukladá. A preto ja kladiem dôraz
nielen na vybudovanie obrany štátu, nielen na vybudovanie
výhodného medzinárodného postavenia
republiky, ale i na to, aby sme nezabudli na tretiu silu, ktorá
patrí medzi hlavné záruky naššej
istoty a pevnej budúcnosti. Je to vnútorná
mravná sila, ktorú tvorí svornosť a
ktorá spočíva na spokojnosti národa.
Viem, že túto všeobecnú spokojnosť
nemožno vyvolať stvorením nejakého takého
blahobytu, čo v dnešných ťažkých
časoch nie je v našich silách. Pri tom všetkom
som presvedčený, že túto všeobecnú
spokojnosť možno napomáhať predovšetkým
spravedlivou hospodárskou a sociálnou politikou,
ktorá rovnomerne dbá o životné záujmy
všetkých občanov.