Středa 1. prosince 1937

Chybějí vlastně slova k tomu, aby byl označen tento způsob krutých vyšetřovacích metod. Ale můžeme na základě všech doposud učiněných zkušeností konstatovati, že nelze popříti jistou podobnost s metodami mučení, viz také případ Weiglův. Z toho vyplývá, že nejde o náhodná špatná zacházení, nýbrž o rozšířený systém, jak vynutiti výpovědi. Mocenské prostředky, mezi nimi hraje užití paragrafů o nespolehlivosti a ostatních ustanovení zákona na obranu státu velkou roli, které jsou dnes výkonné moci k disposici, mnohonásobně zastrašují obyvatelstvo tak dalece, že se lidé vždy řidčeji odvažují veřejně si stěžovati pro utrpěná příkoří. Víme, co dnes znamená býti zatčen pro podezření ze špionáže, jež není ničím odůvodněno; a propuštěný, s nímž bylo špatně jednáno a jemuž bylo při propuštěni pohroženo, že bude ihned opět zatčen, jakmile to nejmenší řekne, co se stalo anebo na co byl tázán, si jistě dobře rozmyslí, aby mluvil. Ubožák si ovšem řekne: Hlavní věc je, že jsem ještě na živu a opět na svobodě, a podrží pro sebe vše, co se stalo. Přesto však přijde dříve nebo později jedna nebo druhá zpráva na světlo, které pak sbírány a systematicky uspořádány dávají důkaz, že dnešní vyšetřovací metody nemají vůbec co dělati s demokracií ani s humanitou ani se smýšlením lidskosti 20. století.

Anebo pan ministr ještě nezvěděl, jak středověkými způsoby jsou v plzeňské policejní věznici vymačkávány z podezřelých osob přiznání a protokoly? Neslyšel jste nic o brutálním způsobu, jakým jsou kvitovány nevítané odpovědi uvězněných? Není vám dále známo, že se uvězněným znemožňuje, aby takto vynucené protokoly později opravili? Anebo je snad tajemstvím, že obžalovaní dostanou odvahu teprve po jednoroční nebo delší vyšetřovací vazbě, aby prohlásili, že přiznání a protokoly v Plzni jsou mučením vynuceny? Nedostaly se doposud žádné zprávy až k uším osob odpovědných státu o metodách mučení v policejních věznicích v Opavě a hlavně v Mor. Ostravě, které zastiňují ve své ukrutnosti daleko vše, co bylo doposud na tomto poli zjištěno?

Je to dále nesnesitelné a nemůže býti déle zatajováno, [ ] (Posl. Wollner [německy]: Zločinci na sudetských Němcích! - Hluk. - Různé výkřiky. - Posl. Kundt [německy]: Úspěch kulturní výměny s SSSR!)

Místopředseda Langr (zvoní): Prosím o klid.

Posl. dr Köllner (pokračuje): .... neboť dokonce hrdelní řád Marie Terezie žádá k užití mučení soudního zatímního usnesení podle rozhodných důkazů.

Na základě uvedených důkazů a našich znalostí stavu věcí klademe jménem spravedlnosti a lidskosti tyto požadavky:

1. Nechť vláda prohlásí neplatnými všechny policejní protokoly, které zde jsou o všech případech, jež jsou ve stadiu vyšetřovacím a které byly sepsány policejními stanicemi Praha, Plzeň, Opava a Mor. Ostrava a nechť nařídí jejich spravedlivé prozkoumání, neboť je naléhavé podezření, že výpovědi, jež vedly k těmto protokolům, byly učiněny pod nátlakem, a to tím spíše, že tyto protokoly hrají značnou úlohu v soudních sporech. Musíme si uvědomiti, že od 1. ledna do 1. prosince tohoto roku bylo vyneseno 161 rozsudků o špionáži, z nich 136 proti sudetským Němcům, kteří byli odsouzeni na 1117 let a 11 měsíců do vězení.

2. Nechť vláda podrobí ihned vyšetřovací metody ve jmenovaných stanicích zevrubné revisi prostřednictvím zástupců zákonodárných sborů, včetně oposice.

3. Nechť vláda ihned uvede v činnost námi 22. července 1937 navrhovaný vyšetřovací výbor ke zjištění přehmatů státní výkonné moci.

4. Nechť se vláda postará o to, aby byly všechny orgány výkonné moci, jimž bude prokázáno byť jenom nepatrné zneužití úřední moci vůči státním občanům, příkladně potrestány a kromě toho propuštěny ze služby.

Cítím, že jsem povinen uvésti zde tyto věci, neboť věřím, že je nejvyšší čas, aby užitím přiměřených příkladů byla znovu obnovena důvěra obyvatelstva v objektivitu a spravedlnost státní výkonné moci, která jest dnes nepochybně těžce otřesena.

Pan předseda vlády prohlásil ve svém exposé, že by se mohlo diskutovati o stížnostech, jež se vztahují na zákonitost nebo protizákonnost správy. Domnívám se, že v té kapitole, jež byla zde přednesena, musí býti požadován okamžitý čin místo diskuse. Dokud cítíme působení systému na vlastním těle, dotud můžeme všechny řeči o humanitě, humanitní demokracii, o programu spravedlnosti pro národnostní menšiny a podobných pociťovati jen jako sliby, za kterými buď nestojí moc anebo ani ne vůle, aby byly také změněny v skutek. (Potlesk poslanců sudetskoněmecké strany.)

Místopředseda Langr (zvoní): Dále je ke slovu přihlášen p. posl. Esterházy. Dávám mu slovo.

Posl. Esterházy (maďarsky): Vážená snemovňa!

Rozpočet nemôžeme prijať. Nemôžeme ho prijať preto, lebo chýba z neho všetko, čo by mohlo uspokojiť požiadavky sociálne, chýba z neho všetko, čo by sa len trochu podobalo demokracii, ba podobá sa to priamo diktatorickému duchu, na ktorý koaličné strany stále tak okázale nadávajú.

Nemôžeme odhlasovať rozpočet ani preto, lebo úprava menšinových otázok podľa sľubu istej koaličnej manželskej dvojice, ktorý sľub odznel z úst pána predsedu vlády dňa 18. februára, ešte ani do dnes nestala sa skutkom. Páni, vy viete veľmi dobre, že za 9 mesiacov narodí sa i dieťa, avšak z práv menšín nenarodilo sa nič. Menšinám v tejto republike nedostáva sa ani tých najjednoduchších práv ľudských proste preto, lebo ani pán predseda vlády Hodža, ani vláda nechcú, aby menšiny boly vo svoje práva uvedené. Nechcú menšiny uspokojiť, a iba tí, čo sa tak dobre cítia v stranách koaličných, obvykle tvrdia, že otec Hodža už niečo urobí. (Posl. Stunda [maďarsky]: A tiež urobí!) Nie, lebo nechce to urobiť.

Vytýkate nám, páni, že my a strana Henleinova doporúčame zahraničnú politiku osy Rím-Berlin. Nuž veď my nepojdeme za politikou krvavého spojenectva Moskva-Paríž, kde vraždili kňazov a vypaľovali kostoly. My sme katolíci a náš katolicizmus si ctíme tak, že neideme, ako strana Šrámkova, klásť vence na hrob Lenina.

Ale my sme ešte inačejší. My nepojdeme ani do kostola v Černovej, len preto, že je horko v stranách koaličných, pokľaknúť a pomodliť sa. Ani toto neurobíme, lebo my vytrváme na našej politike, politike maďarskej, ktorá musí prv či neskôr zvíťaziť.

V tomto štáte naprosto chýba demokracia, chýba sociálné cítenie, ale vládne tu ustrašenosť a úzkostlivosť, a preto utrácala všetky peniaze na Maginotové opevnenia, zatým čo v tomto štáte, dnuka týchto betonových múrov, hladujú tisíce a tisíce nášho národa.

Páni, nehovorte o demokracii, hovorte len kľudne o diktatúre, veď všetky počiny koalicie nasvedčujú tomu. Abych sa len krátko zabýval s otázkami kultúrnymi, chcem povedať len toľko, že vtedy, keď som v rozpočtovom výbore skutkami dokázal, že naše kultúrné krivdy jestvujú. bolo mi odpovedané, že kritizujem dnešné pomery podľa merítka starých rakúskych pomerov. Len niekoľko prípadmi chcem dokázať, do akej miery je naša kritika oprávnená. Je priamo kultúrny škandál, že benediktinskému gymnáziu bola odňatá štátna subvencia. (Předsednictví převzal místopředseda Mlčoch.) A či snáď nie je škandál, že maďarským učiteľom na učňovskej škole v írečitom maďarskom kraji lučeneckom bola daná výpoveď a ich miesta boly obsadené Čechoslovákmi? Maďarská katedra na univerzite ešte nie je obsadená, ale známe už úmysle koalície, že profesorkou maďarčiny má byť menovaná Alžbeta Gregorová. To už nie je tajomstvo. (Posl. Stunda [maďarsky]: Neráčte mluviť naivnosti!) To nie je naivnosť. (Posl. Stunda [maďarsky]: Nie je to vážné, pane!) Viem, že vy nie ste vážni.

V tomto štáte nemožno hovoriť o tom ... (Posl. Stunda [maďarsky]: Len vážne možno hovoriť!) Áno, len vážne možno hovoriť o tom, že menšiny tuná vôbec nie sú spokojné. V tomto štáte sú spokojné iba strany koaličné, ktoré sedia pri svojich rôznych Feierabendských a nemocensko-poistenských dojných kravách, a je tu spokojná i strana komunistická, ktorá sa cíti dobre, lebo vie, že osa Praha-Moskva je veľmi obľúbená. Poctivý občiansky živel na Slovensku ... (Posl. Stunda [maďarsky]: V Londýne dopadla vec ináč!) I tam ste dostali 5:4 - nemôže byť spokojný a nemôže mať dôveru k vláde, ktorá nerešpektuje práva menšinové, ale neplní voči ľudu ani ľudské povinnosti sociálné, plynúce z demokracie. (Posl. Rybárik: Ale za vašeho režimu boly lepšie pomery?) Ale za vašich sú ešte horšie, lebo tuto vy žijete tak dobre, ako Pán Boh za pecou, ale tam na slovenskom pohraničí je o veľa horšie.

Vaša krava dobre dojí a vy k tomu dobre asistujete. Ja môžem len povedať, že my k tejto vláde nikdy dôveru mať nebudeme, lebo táto vláda dokázala, že nevie a nechce plniť svoje sľuby. (Posl. Stunda [maďarsky]: Vláda, ku ktorej by ste Vy mali dôveru, bola by kompromitovaná!) Viem, že Vy podporujete každú vládu, lebo tam je teplo. (Veselost.) Páni, to nie je vtip, tu ide o život miliona Maďarov.

Táto vláda v našich očiach už dohrala a ja povedám, že jestliže máte odvahu, vypíšte obecné voľby a potom uvidíme, kto stojí za ktorou stranou. My s kľudom hľadíme tomuto boju v ústrety, a som presvedčený, že ho i vyhráme.

Požadujem práva pre jeden milion Maďarov vo smysle mierových smlúv a ústavného zákona a nechovám dôveru voči vláde preto, lebo dosiaľ nevidel som u nej ani náznaku, že by chcela rešpektovať práva Maďarov. (Potlesk poslaanců maďarských spojených stran.)

Místopředseda Mlčoch (zvoní): Listina řečníků k povšechné rozpravě jest vyčerpána, rozprava tato jest skončena.

Dávám slovo k doslovu panu zpravodaji posl. Remešovi.

Zpravodaj posl. Remeš: Slavná sněmovno!

Po skončení povšechné debaty měl bych nyní zhodnotiti její obsah, neučiním tak však, poněvadž čas spěchá. Budu míti příležitost vrátiti se k vývodům pánů řečníků ještě v závěrečném slovu po skončení debaty speciální. Vzdávám se proto slova a navrhuji, aby slavná sněmovna přešla z debaty generální do debaty speciální. (Souhlas.)

Místopředseda Mlčoch (zvoní): Podle § 53 jedn. řádu hlasuje se po skončené rozpravě, má-li osnova býti základem rozpravy podrobné.

Návrh na přechod k pořadu, o němž by se eventuálně napřed hlasovalo, podán nebyl.

Budeme tudíž hlasovati o návrhu pana zpravodaje, který učinil v doslovu, aby osnova státního rozpočtu a finančního zákona podle zprávy výborové byla základem pro rozpravu podrobnou.

Žádám o zaujetí míst.

Sněmovna jest způsobilá se usnášeti.

Kdo souhlasí s tím, aby osnova státního rozpočtu a finančního zákona na rok 1938 podle zprávy výborové byla základem rozpravy podrobné, nechť pozvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Tím posl. sněmovna se usnesla přejíti k rozpravě podrobné na podkladě osnovy doporučené výborovou zprávou.

Přistoupíme tedy k rozpravě podrobné, a to podle částí stanovených ve včerejší, 117. schůzi sněmovny.

Pan zpravodaj posl. Remeš vzdal se slova, které mu podle §u 43 jedn. řádu příslušelo v podrobné rozpravě.

Započneme tedy prvou část rozpravy podrobné, to jest část politickou, ke které náležejí: ze skupiny I řádného rozpočtu kap. 1. President republiky a kancelář presidenta republiky; kap. 2. Zákonodárné sbory a kanceláře sněmoven; kap. 3. Předsednictvo ministerské rady; kap. 4. Ministerstvo zahraničních věcí; kap. 5. Ministerstvo nár. obrany; kap. 6. Ministerstvo vnitra; kap. 7. Ministerstvo spravedlnosti s nejvyšším soudem; kap. 8. Ministerstvo pro sjednocení zákonův a organisace správy; kap. 9. Nejvyšší správní soud a volební soud a z mimořádného rozpočtu oddíl 2. Zvláštní potřeby obrany státu.

K této části rozpravy přihlášeni jsou řečníci na straně "pro" pp. posl. dr Mičura, Srba, Stunda a Pekárek; na straně "proti" pp. posl. Kopecký, dr Neuwirth, inž. Schwarz, dr Klíma, Vodička, Smetánka, Sidor, dr Wolf.

Dávám slovo prvnímu přihlášenému řečníkovi, panu posl. Srbovi.

Posl. Srba: Slavná sněmovno!

Doba vyměřená tentokrát k projednávání rozpočtu je příliš krátká, než aby bylo možno dotknouti se řady věcí, které by zasloužily, aby se o nich mluvilo. Musíme tedy vybrati z toho, co nám leží na srdci, to nejdůležitější, a v tomto případě je to otázka protiletecké obrany, která spadá do rozpočtu ministerstva vnitra, o němž má nyní býti mluveno. Chtěl bych říci, že si neuvědomujeme vůbec dostatečně, o jak důležitou věc zde jde, poněvadž jestliže na jedné straně připravujeme obranu státu s velikým nákladem a úsilím, zapomínáme, že věci vojenské obrany jsou spojeny v jeden řetěz a tento řetěz je pouze tak silný, jak silná je jeho nejslabší část. Jsem toho mínění a chci na to poukázati, že touto nejslabší částí, která obnažuje ve skutečnosti obranu republiky, této chvíle bohužel je obrana protiletecká.

My si neuvědomujeme stále ještě dostatečně, že budoucí možná válka, která může vzniknouti pouze se strany diktátorských států, bude namířena především proti civilnímu obyvatelstvu. Zničiti leteckými útoky hlavní střediska státní správy, důležité uzly dopravní, továrny nutné k obraně státu, ztížiti co nejvíce mobilisaci, to bude úkol bleskového přepadení, kterým by se válka počala. Komu se tento cíl povede, bude míti pro další válčení náskok, který se může státi rozhodujícím. Citoval jsem v té věci slova jistě povolaného odborníka, plukovníka gen. št. Moravce v článcích, které jsem uveřejnil v "Právu lidu". Ostatně myslím, že války ve Španělsku a v Číně to dokazují dostatečně. Dokonce vidíme, že jestliže z nějakého důvodu fronta ztuhne, pokračuje se ve válčení leteckém aspoň terorem a vyvražďováním civilního obyvatelstva. Jestliže my tedy stavíme pevnosti na hranicích, znamená to logicky zvýšení útoků leteckých, poněvadž nepřítel nebude si rozbíjeti dlouho a marně hlavu o pevnosti, zůstává-li otevřeno celé zázemí, celá země útokům leteckým. Proto tedy je civilní válečná fronta stejně důležitá jako bitevní čára a musí býti hájena stejným napětím sil i všech prostředků. Proto je protiletecká obrana. neoddělitelnou součástí obrany státu vůbec a musí býti podřízena spolu s ním jednotnému vedení a kontrole své připravenosti a působivosti. A to, prosím, existuje.

Nehledě k ryze vojenské stránce obrany protiletadlovými děly, kterým po zkušenostech ze Španělska připadá význam zcela mimořádný, může se nebojující obyvatelstvo chrániti proti leteckým útokům několika hlavními prostředky, a to především dočasným nebo trvalým vyklizením měst a míst, která budou pravděpodobně napadena, a rozptýlením do okolí, za druhé hromadnými kryty pro úřady, továrny a domovní skupiny obyvatelstva a za třetí ochranou osobní, tedy plynovými maskami. S tím souvisí i veledůležitá činnost hasičská a asanační, kontrola dopravy a zajištění zásobování vodou a potravinami.

Každý pochopí, že máme-li tyto věci zvládnouti, musí zde býti k disposici jak v úřadech, tak i mimo ně dost lidí a že musí také obdržeti dostatečné prostředky hmotné, poněvadž vésti válku stojí vždycky peníze. Domnívati se, že ušetříme něco tím, jestliže zanedbáme katastrofálně jednu z nejdůležitějších součástí obrany státu, to je, prosím, asi tak, jako kdyby někdo nastavěl pohraniční pevnosti a potom z důvodů úsporných je nevyzbrojil děly a kulomety. O hodnotě našich obranných příprav v tomto směru rozhoduje pouze to, co jsme skutečně udělali, a ne nějaké dobré úmysly, o nichž se nám referuje.

Konstatuji, že věci vypadají takto: Počátkem dubna r. 1935, tedy před 2 1/2 rokem, jsme udělali zákon o ochraně a obraně proti leteckým a jiným podobným útokům. Dnes se tedy táži naší veřejnosti v Praze i v jiných vojensky důležitých místech: Jak je u vás v Praze, Brně, Bratislavě, Užhorodě, Plzni a kdekoli postaráno o odsun a rozptyl obyvatelstva soustavným způsobem? Kde máte kryty pro ty, kteří nebudou moci býti odsunuti? Jak je postaráno o kryty pro dělníky ve vojensky důležitých továrnách? Co bude se zřízenci a úředníky, kteří budou muset v případě náletu, jako na poštách, na drahách a jinde, dále konati svou činnost? Konstatuji, že Německo, které není ohroženo, je připraveno, a Anglie, která by byla ohrožen až v poslední řadě, má dneska připraveno na 40 mil. masek a má sama 20.000 velkých asanačních obleků a kryty pro všechny. Německému obyvatelstvu se prodávají masky za poloviční cenu, každý tam má přidělen kryt a stát uchovává masky tak, že každý ví, kam si má pro ně sáhnouti.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP