Věcné rozčlenění rozpočtu
dokazuje, že přes všechny sliby se sudetskoněmeckému
území ukřivdilo již při regionálním
rozdělení investic. Investice směřují
zcela jasně do vnitra země. Tato skutečnost
se nemůže zeslabiti ani tím, připočítáme-li,
jak to učinil pan předseda vlády, k sudetskoněmeckému
území i okresy, které mají jen 20%
německého obyvatelstva. Bohužel opomenul pan
předseda vlády uvésti regionální
rozdělení investic na příklad na poli
vodohospodářském. Jinak by byl musil zjistiti,
že z 41˙3 milionů Kč, které až
dosud vydal státní vodohospodářský
fond v r. 1937, se ani jedna koruna nedostala na jedinou velikou
stavbu v sudetskoněmeckém území. (Německé
výkřiky: Slyšte! Slyšte!)
Toto zjištění je tím významnější,
že i tam se přehlížela a přehlíží
německá přání, kde by jejich
splnění bylo na prospěch celostátního
hospodářství. Rozčleníme-li
zahraniční obchod, shledáme, že skoro
10% celého zahraničního dopravního
ruchu se děje po Labi, a dále po Vltavě.
Proti důležitosti řek Labe a Vltavy pro zahraniční
obchod ustupuje důležitost těchto toků
pro vnitřní dopravu lodní a vnitřní
obchod úplně. Nemůžeme proto pochopiti,
že se po léta buduje střední Labe od
Mělníka až k Pardubicím a Vltava od
jejího ústí až do Budějovic s
miliardovým nákladem, aniž se přikročilo
k regulaci dolního toku Labe od Střekova až
ke státním hranicím, kterážto
regulace je důležitá pro celé hospodářství.
Miliardové částky byly vydány na regulaci
středního Labe a Vltavy, aniž byl zaručen
nutný předpoklad této vodní dopravy,
totiž splavnění dolního Labe. I když
se snad poukáže, že vybudování
toku Labe a Vltavy se stane vzhledem na projektovaný průplav
Labe-Odra-Dunaj, nemůžeme to schvalovati. Nepopíráme
za žádných okolností význam tohoto
starého rakouského projektu. Víme zcela přesně,
jaký význam to bude míti pro jihovýchodní
evropské hospodářství a pro Československo,
které utužuje své vztahy politické i
hospodářské k jihovýchodním
evropským zemím, bude-li cesta lodí ze Severního
do Černého moře zkrácena o 6000 km.
Dosažení tohoto cíle bude ovšem možné,
jak projekt udává, teprve za 40 let, a vy přece
musíte připustiti, že se až od té
doby nemůže čekati s nezbytně nutnou
regulací poslední části labského
toku.
Již pro zaopatření práce spojené
s regulací byla by regulace dolního labského
toku v sudetskoněmeckém území nutnou.
Přes celkový hospodářský význam
těchto prací musíme konstatovat, že
ani v příštím programu vodních
staveb až do roku 1942 není na to pamatováno
ani korunou. Při tom je naprostým zneuznáním
hospodářského významu Labe pro zahraniční
obchod, degraduje-li se na čistě vnitřní
řeku.
V souhlase se zanedbáváním části
labského toku ležící v německém
území je zanedbávání severočeských
labských překladišť v Lovosicích,
Ústí n. L., Krásném Březně,
Rozbělesích, Děčíně
a Loubí. Přistupujete k tomu, abyste do určité
míry jako konkurenci vybudovali milionovými náklady
mělnický přístav. Až dosud jste
investovali do něho 24 milionů a uvolnili jste dalších
11 milionů na vybudování mělnického
přístavu. Nečiníte úmyslně
rozdílu mezi příčinou a následkem,
odůvodňujete-li tyto investice na mělnický
přístav tím, že prý severočeská
překladiště nemohou pojmouti veliké
množství zboží. Ačkoliv je toto
tvrzení věcně nesprávné, je
přece jen správné, že se v severočeských
překladištích musí užívati
naprosto zastaralých překládacích
zařízení. Tato překládací
zařízení jsou většinou 50letá.
Tak je na př. největší a nejmodernější
jeřáb ústeckého přístavu
z r. 1908. Má fantastickou únosnost 4000 kg a ohromnou
rozlohu 9 m. Ostatní zastaralé parní jeřáby
jsou až z r. 1885 a jsou ještě dnes v provozu.
Při tom si musíte vzpomenouti, že těsně
po převratě se zde v Praze na pravém břehu
Vltavy postavila řada moderních elektrických
jeřábů, kterých však nemohlo
býti použito a které se musily zase odmontovati.
Zřejmě se hodily peníze do vody. Pro modernisaci
severočeských labských překladišť
však není peněz. Těm, kterým
snad není známo, kdo nese odpovědnost za
toto zanedbání, chtěl bych říci,
že tato překladiště jsou spravována
československými státními drahami.
Pro krátkost doby mohu naznačiti jen toto, pokud
se to týká směru státních investicí.
V provádění investicí je tak zřejmá
křivda, že její následky nezjistil nikdo
jiný než sám pan president státu. Všechny
pokusy dokázati opak ztroskotaly na prokazatelných
skutečnostech. Předložil jsem již dříve
v rozpočtovém výboru přehled o zadávání
veřejných dodávek a prací v německém
území za léta 1933 až 1936. Tehdy tento
přehled končil výsledkem, že v území
s více než 50 německého obyvatelstva
z 539 zadaných prací bylo 441 čili 82% zadáno
českým uchazečům, zatím co
usedlí Němci dostali jen 18 % dodávek. Ačkoliv
byl tento přehled předložen plenu, zabývaly
se jím jen oficiosní "Pražské noviny",
ovšem svým způsobem. Snadno jsem mohl vyvrátiti
neseriosní tvrzení tohoto listu a výtka zatvrzené
prolhanosti, kterou mi učinily, padla na ty, kteří
přes nesporné skutečnosti chtějí
vzbuditi zdání, jakoby na poli zadávání
bylo vše v nejlepším pořádku.
Sledoval jsem dále zadávání veřejných
prací a dodávek v sudetskoněmeckém
území a zkoumal jsem především
účinek 18. února v tomto úseku státního
hospodářství. Za tím účelem
rozdělil jsem svůj přehled na dvě
časově rozdílné epochy. V první
epoše od 1. října 1936 až do 28. února
1937 bylo v sudetskoněmeckém území
zadáno podle údajů úředního
listu "Zprávy veřejné služby technické"
65 prací, z nichž bylo 67˙7 % zadáno českým
uchazečům a německým jen 24.6 % čili
16 prací. Smíšení uchazeči dostali
7˙7 %. Ale v době - to je pro vás, pane kolego
Schützi, zvláště zajímavé
- od 1. března do 1. října t. r. bylo v sudetskoněmeckém
uzemí zadáno 154 prací takto: čeští
uchazeči dostali 105 prací čili 68˙1%,
smíšení uchazeči 17 prací čili
11˙1 % a němečtí uchazeči dostali
jen 32 prací neboli 20.8 %, tedy o 3.8 % méně
než před 18. únorem tohoto roku.
Tento přehled není pro nás cárem papíru,
nýbrž dokumentárním dokladem systematického
omezování základů našeho života.
Je však také dokladem oprávněnosti našeho
boje za rovné právo a spravedlnost. Chcete-li pak
tvrditi, že zadávací prakse je naším
koníčkem, jak se mi to třikráte vytklo,
musím prohlásiti, že na tomto koníčku
musíme jezditi tak dlouho, až se vzdáte bezpráví,
které zde pášete. Pokud se však bude páchati
na sudetskoněmeckém území, považujeme
za svou povinnost veřejně označiti bezpráví
jako bezpráví. Jen tehdy, dostanou-li se uvolněné
státní prostředky domorodým uchazečům,
budeme moci mluviti o státní pomoci našemu
sudetskoněmeckému území.
V souvislosti s tím musíme také odporovati
panu ministrovi financí, tvrdí-li, že otázka
Ústřední banky německých spořitelen,
Zemské banky a Lidové banky byla s úspěchem,
jak pravil, vyřízena. Již kamarád posl.
dr Rosche poukázal v rozpočtovém výboru
na to, že v tomto způsobu vyřízení
nespatřujeme nic jiného, než že se sudetskoněmeckému
peněžnictví pořádně pustilo
žilou. Připočítáme-li k těmto
ztrátám ještě ztráty, které
utrpěli sudetští Němci při zhroucení
Fénixu, musili sudetští Němci shora
uvedené "úspěchy" zaplatiti skoro
polovinou miliardy.
Ne nezajímavé je při tom tvrzení,
že jste vkladatelům do Lidové a Zemské
banky slíbili, že se bude co nejvíce dbáti
jejich přání, ovšem pod podmínkou,
že vkladatelé nesmí obrátiti na parlamentní
zástupce sudetskoněmecké strany. Provedená
úprava, tohoto slova by se mělo vlastně užívati
v uvozovkách, vzala německým vládním
stranám a zvláště Svazu zemědělců
zbytek úcty, kterou ještě požívali
v našem území. Zatím co české
peněžnictví bylo sanováno miliardami,
vzbuzuje to u sudetských Němců poznatek,
který dr Rosche formuloval slovy: U Čechů
se sanuje, u nás se však již dlouho a krutě
likviduje.
Je-li rozpočet výrazem toho, co vláda zamýšlí
učiniti v r. 1938 na poli hospodářském
a politickém, musíme my sudetští Němci
prohlásiti, že neshledáváme, že
by se v rozpočtu na rok 1938 dbalo našich oprávněných
zájmů anebo že by tam byly zaručeny.
Tímto naším názorem nemůže
otřásti ani resoluční návrh
vládních stran, neboť víme, jak malou
praktickou cenu mají resoluční návrhy.
Připomínáme jen resoluční návrh
z května roku 1936, který nás tehdy přiměl
k tomu, abychom souhlasem s půjčkou na obranu státu
dali vládě dlouhodobou nevyplněnou směnku.
Provedení investic na zbrojení v sudetskoněmeckém
území však jasně dokázalo, že
vláda až dosud tuto směnku nevyplatila.
Jsme přesvědčeni, že nezávaznými
ujednáními a slibnými resolucemi nedospějeme
k míru mezi národy. Ukázali jsme vládě
a českému národu svými osnovami zákonů
na ochranu národností jedinou možnou cestu
k trvalému vnitřnímu i vnějšímu
uklidnění. To však je také jedinou možností
pro státní hospodářství, totiž
aby opustila ve prospěch všech národností
tohoto státu cestu, kterou jste se dali a která
musí vésti ke zchudnutí. (Potlesk poslanců
sudetskoněmecké strany.)
Místopředseda Košek (zvoní):
Dávám slovo dalšímu řečníku,
jímž je pan posl. Stanislav.
Posl. Stanislav: Slavná sněmovno!
Projednáváme státní rozpočet
na jubilejní rok 1938. Po dvacáté předkládá
naše Československá vláda posl. sněmovně
rozpočet k projednávání. Při
této příležitosti jako člen strany,
která uznává potřeby tohoto státu
již od jeho vzniku (Hluk.).
Místopředseda Košek (zvoní):
Prosím o klid.
Posl. Stanislav (pokračuje) ... ale také
žádá určitá práva pro
své občanstvo a poplatnictvo, dovoluji si přednésti
slavné posl. sněmovně několik připomínek
k hospodářské kapitole projednávaného
rozpočtu.
Činím tak jménem našich zemědělců,
organisovaných v čsl. straně lidové.
My zemědělci uznáváme nutnost zvýšení
našeho státního rozpočtu v jeho jednotlivých
položkách, hlavně pokud se týká
ochrany a obrany státu, ale žádáme o
spravedlivé rozdělení těchto připravovaných
zvýšených daňových břemen
mezi všechny stavy a vrstvy našeho národa. Dnes
při vstupu do 20letého výročí
státní samostatnosti přestává
býti náš zemědělec svéprávným,
svobodným, samostatným vlastníkem na své
půdě, přestává býti
vlastníkem své práce, svého podnikání
a rozhodování na svém vlastním majetku.
Pomocí řízeného hospodářství
stává se úplným nevolníkem,
zaměstnancem syndikalismu a velkokapitálu, tvořivšího
se ve všech odvětvích zemědělské
výroby a zemědělského podnikání.
Jako v té naší národní písni
oplakává jinoch neb dívka svoji ztracenou
svobodu: "Ještě se ten kámen ve vodě
obrátí, svoboděnka moje víc se nenavrátí",
tak i my čsl. zemědělci musíme žalovati
s tohoto místa, že oplakáváme již
dnes, na prahu 20letého výročí naší
státní samostatnosti, svoji již z velké
části ztracenou a ztrácející
se zemědělskou, selskou svobodu, která byla
pýchou a naplňovala hrdostí srdce každého
československého zemědělce, ochotného
přinášeti práci, oběti a odříkání
pro svůj zemědělský stav, vlast a
národ.
Uznáváme, že v důsledku světové
hospodářské krise byl náš stát
nucen učiniti opatření, aby naše hospodářské
podnikání bylo řízeno. V zásadě
jsme pro hospodářství řízené,
ale jen pro dobu přechodnou a po dobu nouze. Stavíme
a vyslovujeme se však proti způsobu, proti systému,
jakým se toto řízené hospodářství
u nás v Československu provádí. Dnes
Obilní společnost a jí příbuzné
opatření syndikátní brání
zemědělcově podnikavosti a nařizuje:
to smíš a musíš, jiné zase nesmíš
a neuposlechneš-li, následuje přísná
vysoká pokuta resp. trest vězení. Ani bolševismus,
ani fašismus neohrožuje tak náš hospodářský
a politický život v našem československém
státě jako nezdravý systém opatření
řízeného hospodářství,
zaváděný z větší části
ministerstvem zemědělství, resp. stranou,
která resort ten již od převratu spravuje.
Potvrzujeme, že určitá opatření
v zájmu zemědělství bylo nutno učiniti,
nemůžeme však připustiti, aby těchto
opatření bylo využíváno a zneužíváno
k upevnění posic a rozšíření
politické moci jedné koaliční strany
v neprospěch zemědělců, těch,
pro které byla učiněna.
Zemědělskou politiku musíme dělati
ve prospěch zemědělců, těmto
musí sloužiti řízené hospodářství,
a nikoliv pro zisk a prospěch malé mizivé
skupiny lidí, kteří toto řízené
hospodářství vedou a spravují. (Výborně!
- Předsednictví se ujal předseda Malypetr.)
Zemědělec náš přemýšlí
a uvažuje, jak to přijde, proč nemůže
dostat od Obilní společnosti ze svého obilí
levné otruby, kukuřici a veškerá krmiva.
Víme že rozsáhlý aparát Obilní
společnosti má velkou režii, ale tak veliké
rozpětí podle naší kalkulace by zde
býti nemusilo a krmiva mohla by se prodávati levněji.
Plná dvě léta bojovalo naše lidové
družstevnictví o zastoupení v předsednictvu
Obilní společnosti, abychom uplatnili své
návrhy a náměty, které v obilním
řízeném hospodářství
by prospěly zemědělcům. Nebyli jsme
však k této práci pro odpor nejsilnější
politické strany připuštěni, a nyní,
když jsme si přístup k této práci
vybojovali, sbor lidí spravující Obilní
společnost, předsednictvo, se tak často k
projednávání věcí neschází
jako dříve, když tam náš zástupce
nebyl; máme proto dojem, že se tak děje úmyslně,
abychom na tomto řízeném hospodářství
měli účast co nejmenší. Když
jako výkonní zemědělci na půdě
pracujeme, máme právo bráti na tomto řízení
plnou účast ve všech odvětvích
zemědělského řízeného
podnikání, jaká nám právem
patří a náleží, a o tuto účast
nedáme se nikdy a nikým zkracovati. (Výborně!
- Potlesk.) Žijeme v osvobozeném demokratickém
státě, jsme jeho oddanými a věrnými
občany a toto právo spoluúčasti a
rozhodování si vzíti nedáme.
A nyní se dotknu ještě dalších
tíživých zemědělských
otázek: je to otázka produkce živočišné,
mléka, masa a jejich cen. Řízeným
opatřením zařídili jsme ve velkých
městech jen odbyt mléka pasteurisovaného,
a při projednávání této otázky
zemědělským výborem bylo nám
panem ministrem zemědělství dr Zadinou
slibováno, že při zřízení
pasteurisace dostanou naši zemědělci rentabilní
ceny za mléko, aniž by cena mléka pro konsumenty
stoupla. Výsledek však je ten, že pasteurisací
se cena mléka u zemědělců snížila,
takže je ztrátová, konsument platí mléko
dráže, a k tomu všemu podle posudků lékařů
u nemocných pasteurisované mléko pro nemocné
je nezdravé. Myslím, že není daleka
doba, kdy se vrátíme opět k mléku
nepasteurisovanému.
Ztrátovou položku mlékařících
zemědělců zaviňuje nejen pasteurisace,
nýbrž i drahá krmiva od Obilní společnosti.
Zde musí býti především hledána
náprava, jak zabezpečit rentabilní cenu mléka,
které se domáháme, a domáhati budeme.
Ne jinak je tomu při odbytu a cenách dobytka, masa
a tuku, kde vysoké ceny krmiv zaviňují ztráty
u zemědělce vedle nadprodukce, kde je málo
postaráno u nás o vývoz hlavně dobytka
mladého, chovného, do jiných států.
Pokud se týká vysokých cen masa pro konsum,
nezaviňuje je zemědělec, nýbrž
meziobchod.
Ve věci umělých tuků jsou přednášeny
stálé stížnosti, že náš
malý a drobný zemědělec máslo
prodává a umělé tuky kupuje. Když
to dělá, činí tak jen z nouze a nutnosti,
aby vyzískal potřebný obnos na zaplacení
daní, pachtů, úroků z dluhů,
v poslední pak řadě na ošacení
sebe a své rodiny.
Pan ministr zemědělství ve svém exposé
v zemědělském a v rozpočtovém
výboru oznámil, co všechno jeho resort připravuje
k dalšímu opatření řízeného
hospodářství. K tomu si dovolím podotknouti,
že všechna tato opatření nemohou otázku
rentabilnosti zemědělského podnikání
řádně a do důsledků provésti
a zemědělce uspokojiti, pokud naše nynější
zemědělské rady nebudou přeorganisovány
na zemědělské komory resp. společenstva,
na kterých by museli bráti spravedlivou účast
všichni zemědělci na půdě hospodařící.
Již dvacátý rok domáhá se náš
Svaz lidových zemědělců s naším
předsedou p. posl. Šamalíkem této
reorganisace a mám za to, bude-li otázka tato pod
patronancí ministerstva zemědělství
tak rychlým krokem postupovat jako dosud, že děti
našich dětí se této reorganisace nedočkají.
Po uskutečnění této reorganisace dají
se pak a daly by se těžké hospodářské
poměry zemědělské, jako je usměrňování
osevu ploch obilí, řepy, brambor, chmele, lnu, vína,
ovoce, tabáku, papriky i všeho odvětví
průmyslového, který na plodiny tyto jako
surovinu je odkázán, snadněji a spravedlivěji
rozřešiti. S těmito surovinami souvisí
zase otázka cukru, lihu, škrobu, piva, slivovice a
vína. Všechny tyto těžké hospodářské
problémy daly by se zemědělskými komorami
rychleji a snadněji vyřešiti. Jedna z nejožehavějších
otázek, t. j. otázka pomoci zadluženým
a otázka pojištění pro samostatně
hospodařící by šla rychleji kupředu.
Při ministerské radě zřízen
byl národohospodářský odbor, nedostalo
se nám však dosud zpráv, co odbor tento podnikl
nebo hodlá podniknouti na řešení těchto
těžkých hospodářských
otázek zemědělských. U otázky
nadprodukce a rentability mléka dalo by se pomoci zpracováním
mléka na různé chemické výrobky,
které dovážíme z ciziny a které
bychom mohli samy vyráběti. Úpravou osevu
ploch nařizují se nám k setí náhradní
plodiny olejnaté jako soja, boby a kukuřice, a když
jsme osev soji na jižní Moravě zavedli, nemůžeme
ji odbýti, neboť olejů z této plodiny
získaných se používá do umělých
tuků a firmy vyrábějící umělé
tuky u nás v Československu raději oleje
tyto nakupují kdekoli v cizině, a oleje naše
z našich surovin, i když jsou stejné kvality
nebo i kvalitnější, odmítají
kupovat. Je žádoucno, aby při udělování
kontingentu byl firmám uložen povinný odběr
těchto olejů vypěstovaných u nás
z našich náhradních plodin. Rozšířením
osevu náhradních plodin rozřešila by
se z velké části otázka osevu pšenice
a řepy.
Při osevu řepném musím poukázat
s tohoto místa na otázku řepných kontingentů
u malých a středních zemědělců.
U nás zavedená kontingentace řepného
osevu je závislá pouze na libovůli cukrovarů,
kterýžto stav je nadále neudržitelný,
neboť v některých cukrovarech nepohodlným,
případně jinak politicky organisovaným
řepařům, než je správa cukrovaru,
se kontingenty řepy neoprávněně odepírají
nebo snižují a řepaři tito jsou tak
vystaveni různým šikanám se strany cukrovarů.
Postup a jednání toto nepřispívá
k uklidnění poměrů mezi zemědělci.
(Posl. Slíva: To není pravda!) Mladým
hospodářům nový kontingent, pane kolego,
když dostanou majetek, není přiznáván,
resp. když někdo z majitelů akcií zemře,
akcie se mu uzná, ale kontigent se mu neuzná, čili
z akcie řepařské stává se akcie
kapitálová a s kontingentem se pak volně
disponuje. (Posl. Slíva: Důkazy!) Důkazy:
Hlohovec u nás na Břeclavsku, kde odňato
bylo 9 vagonů kontingentu našim řepařům.
Nový řepný kontingent vůbec není
přidělován cukrovary mladým hospodářům,
což způsobuje roztrpčení a nespokojenost
mezi mladými hospodařícími zemědělci.
Tato nespravedlnost musí býti odstraněna
a veškerá kontingentace a její rozvržení,
když již řízené hospodářství
máme, musí býti postaveno na zákonitý
podklad, aby náš malý a střední
zemědělec pod ochranou zákona uhájil
svoji existenci.
Nejinak tomu je v otázce bramborářské
a s tím souvisící otázce lihové
a škrobové. Jen určitá část
zemědělců bramborářů
požívá výhod plynoucích z lihového
zákona a z lihového hospodářství
a brání se z těchto výhod i sebemenší
částku popustiti i pro jiné zemědělce
bramboráře v jiných krajích. Používám
proto s tohoto místa příležitosti a
žádám naši československou vládu,
aby při jednání o hospodářství
lihovém a povolování zvýšení
kontingentu lihového dala souhlas ke zřizování
nových zemědělských družstevních
lihovarů. Jako důvod k tomu uvádím,
že dnešní staré lihovary zdráhají
se přijímati zemědělce bramboráře
a znemožňují to tím, že na 500
Kč podíl žádají 3.000 až
10.000 Kč zápisného. Z těchto uvedených
důvodů dožadujeme se souhlasu vlády
o povolení zřizování nových
lihovarů.