Místopředseda Taub (zvoní): Slovo
má dále pan posl. dr Branžovský.
Posl. dr Branžovský: Slavná sněmovno!
Kol. Kut se zmínil o věcech velmi povážlivých,
a zajímavo, že tím anticipoval a předem
dokázal to, k čemu i já chci dojíti
později. Jako červená nit se táhne
debatami ve výborech i ve sněmovně otázka
rozvržení národního důchodu,
tu a tam si dokonce někdo vzpomene i na spravedlivé
rozvržení národních břemen, daní,
dávek a poplatků.
Tendence, kterou samozřejmě liberalistická
soustava musí svým daním vnutit, je stálé
"znepřimování" daní. Čím
dále tím větší tranche státní
náležitosti je kryta nepřímými
daněmi. Pro berní techniky je velmi pohodlná
cesta nejmenšího odporu, je to útok proti bezbranným,
a při tom újma, kterou oni trpí, není
rázová, nýbrž pozvolná. Oni necítí
dobře, že na každé té kostce cukru,
na každé té sklenici piva či později
na sodovce atd. platí daleko krvavější
tribut státu než lidé, kteří
platí přímé daně. Ovšem
dnes není jenom konsum postihován, dnes už
i na př. důchod stává se obětí
nepřímých daní. Proč? Protože
soustava neumí podchytit všechny důchody. Kapitálové
důchody unikají zdanění. Dvakrát
už v rozpočtových debatách jsem upozorňoval
na to, že je nezbytně nutno dosáhnouti podchycení
kapitálových důchodů unikajících
zdanění. Cifry - ty nemluví - ty řvou!
Takový rok 1930, který přece nebyl konjunkturním
rokem, vykazuje na vyměřovací základně
důchodové daně z domovního majetku
550 mil. Kč, jinaký movitý majetek vykazuje
2.600 mil. Kč, podnikatelský důchod 6 miliard
Kč, námezdný důchod 22 miliard Kč
a důchod z cenných papírů 1.117 mil.
Kč. Tedy už ta cifra sama je povážlivá.
Ale uvědomíme-li si, že za tentýž
rok 1930 státní dluh pohltil na svou service kolem
2 miliardy Kč, tedy již daleko více, než
bylo fatováno a usvědčeno na kapitálových
důchodech, že spořitelny, záložny,
Reifeisenky a Kampeličky a jak se to všechno jmenuje
na úrocích z vkladních knížek
prohonorovaly na 3 miliardy Kč - tedy už jsme na 5
miliardách Kč - a 1.117 mil. Kč bylo přiznáno,
usvědčeno a stalo se vyměřovací
základnou! Zde unikají peníze! Kam unikají,
to právě ukázal případ demonstrovaný
kolegou Kutem, do Berlína Siemensovi .... (Posl.
Kut: To pana ministra nezajímá!) Pan ministr
snad má něco jiného na práci, snad
otázka daňového systému není
momentálně tak důležitá. (Posl.
Kut: A bilance jsou pasivní!) To je správná
poznámka. Je to známý technický švindl,
který já jako advokát znám a kolegové
advokáti také, jak se okrádá stát
tím, že se propachtovávají patenty.
(Zpravodaj posl. Remeš: Uvnitř rodiny!) Ano,
uvnitř rodiny se dějí takové věci.
V takové rodinné akciovce se navzájem platí
ne na účet firmy, nýbrž ke škodě
státu. (Hlasy: Kdo jim to platí?) To nevím,
mně ještě žádný neplatil.
Tedy je nesporno, že státu unikají důchody
z cenných papírů a daňoví technikové
zase hledají cestu nejmenšího odporu: "Vypočteme
si, kolik vlastně potřebujeme v této kapitole,
dělíme cifry navzájem, a proto podlehnou
důchody přímo u pramene", jak se tomu
krásně říká, tak a tak vysokým
procentem zdanění. Lineární daň,
zvláště nepřímá, je zřejmě
nespravedlivá a hospodářsky škodlivá,
poněvadž malý subjekt, ten, kdo má malý
důchod, je předaněn. Člověk,
jemuž vkladní knížky, výtěžek
jeho úspor a práce celého života vynesou
5.000 Kč, nemá platiti žádnou důchodovku,
ale je mu strhována 3 % rentovka, je tedy několikráte
předaněn, ač neměl vlastně
platiti vůbec nic. Na druhé straně má-li
někdo vklady, které nesou 5 mil. Kč ročně,
měl by platiti 29 % daně, ale platí rovněž
jen 3% a zatají to. Proč by nezatajoval? Konec konců
tendence zákonité úpravy peněžnictví
a korporačních kapitálů byla původně
přilákat lidi, aby skládali své menší
kapitálky do těch velkých hromad, z nichž
by se financovalo vytváření těžkého
průmyslu. Bylo to správné a účelné,
ale účele bylo dosaženo, korporačních
kapitálů máme habaděj, takže
potřeba je kryta. Dnes bylo by třeba zabrzdit. Dnes
taková akciovka není podnik, který by byl
vznikl skutečně z úspor drobných lidí.
Chraň Bůh! Podívejte se na emise: banky,
banky, banky! Těm slouží výhoda celé
soustavy, a nanejvýš ještě rodinné
akciovce. Je-li výnos příliš vysoký,
co bychom platili tolik, hodí se nám to zakcionovat.
Zde unikají zdanění a jsou to desítky
miliard a důchodci jsou povzbuzováni k úniku
na škodu malého a ku protekci pro velkého.
Stejně tomu je na př. s pakety. Víme, že
se mnoho mluví o holdingu. Záleží na
tom, kdo holding dělá a nač. Taková
Union Européenne, takový Crenost, kterým
musíme garantovat dividendy a pod., to je pro nás
divné požehnání. Snad pro vznik určitých
průmyslů, které u nás nejsou, je potřebí
holdingu, proti tomu nelze nic namítati, ale nelze k vůli
několika podobným pokusům krýti a
pardonovat serie věcí, které unikají
a poškozují celek. Bylo by lépe aspoň
značnou část těchto paketových
a holdingových důchodů postihnouti řádnou
důchodovou daní, poněvadž drží-li
si továrna paket akcií jiné továrny,
pak to není provozovací kapitál, nýbrž
to je praobyčejný důchodový kapitál.
Ať tedy platí důchodovku, poněvadž
zdanění výdělkovou daní veřejně
účtujících společností
je příliš nízké. Vždyť
jsou to daleko vyšší cifry, které by předpokládaly
mnohem vyšší procentní sazbu, než
jaké podlehnou.
Podobnou kapitolou jsou družstva. Víme o jednom družstvu
zde v Praze. Jsou to 3 lidé, ostatní podílníky
vykoupili. (Zpravodaj posl. Remeš: Rodinné!) Ano,
taková nějaká rodinná akciovka, takové
"rodinné" družstvo, dobře pane kol.
Remeši. Ti páni mají reservního
fondu jen 5 mil. Kč! Pokud vás to zajímá,
jsou to uzenáři. Takové družstevnictví
je vlastně hříchem na úmyslu zákonodárce,
který měl, když budoval takové družstevní
zákonodárství. Tady se to všechno dohání
lineární nepřímou daní, ale
tam, kde by byla na místě lineární
daň, dělají se kouzelné sazby, které
poškozují stát. Silniční daň
je tak formulována, že nutí každého,
aby si koupil co nejmenší vůz, aby platil co
nejmenší silniční daň. Naše
bezpečnost pro případ mobilisace vypadá
podle toho. Naopak, zde bych nedělal žádné,
jak říkám, kouzelné sazby, nýbrž
prostě zjistím, že příští
roční potřeba na udržování
silnic činí tu a tu částku, a tuto
částku dělím počtem litrů,
které pravděpodobně na benzinu budou příští
rok zkonsumovány, a mám sazbu, kterou uvalím
přímo na benzin. (Posl. Kut: To by bylo jednoduché,
oni to dělají komplikovaně!) Warum so
einfach, wenns kompliziert geht. Stát dostane peníze
ihned od benzinářů, ušetří
se velká spousta úřednických sil,
které musí plýtvati energií běháním
po garážích, plombováním a odplombováním
vozů. Obrana státu, jak tvrdím, by tím
získala nesmírně mnoho. Zde by bylo na místě
do otázky říznout. Vždyť je to
i hospodářsky spravedlivé a hospodárné.
Kdo silnice víc opotřebuje? Kdo víc jezdí.
Kdo jezdí méně, ten je méně
opotřebuje. Maji-li dva lidé tentýž
vůz a jeden jezdí jen v neděli s rodinou
ven, druhý celý týden, oba platí stejně
vysokou daň. To je hospodářsky nespravedlivé,
to také zdražuje velký vůz, a proto
se každý bojí koupiti si silnější
vůz. Ale kdyby věc byla uvalena jen na benzin, na
pohonnou látku - otázka benzinu pro hospodářské
motory už by se vždycky dala vyřešiti -
tak skutečně lidé, kteří jezdí
málo a mají dost prostředků, si raději
koupí to, čemu se říká "bourák",
než aby jezdili, promiňte mi to slovo, s takovou kvíčalou,
které dnes naše automobilky vyrábějí.
Taková auta jsou jako hračky, nic nevydrží
a neutáhnou a v mobilisaci se nedají s takovými
kvíčalami voziti vojáci, jako tomu bylo v
Paříži r. 1914, kdy taxíky dopravovaly
vojáky na bojiště. U nás by to nešlo,
poněvadž by se vozíky rozsypaly.
Naše berní soustava trpí vzájemnou nedůvěrou
poplatníka a úřadu. Úřad je
pevně přesvědčen, že poplatník
malversuje, zatajuje, poplatník předem ví,
že bude předaněn. Tož kde zjednati nápravu?
Tvrdím, náprava je v důvěře
poplatníka vůči vyměřujícímu
úřadu. Bude-li poplatník věděti,
že pod stíháním pro zločin zneužití
moci úřední nesmí ho úředník
předaniti, nesmí mu vyměřiti více
než fatoval, pak bude fatovati poctivě. Ovšem
na druhé straně je nutna kompensace: důvěru
podepříti také kontrolou a zreformovati berní
správy v ten smysl, že - kdežto berní
úřady by vyměřovaly pouze automaticky
podle fase, referenti berních správ by musili býti
odborně instruováni na jednotlivá pole lidské
činnosti, jeden pro železo, druhý pro stavebnictví,
třetí pro živnosti; takový odborník
by ovládal obor, přesně by znal každého
z podnikatelů svého obvodu a viděl by jim
na prsty. Když by se podíval na jeho fasi při
kontrole, uvidí, je-li poctivý či ne. Po
kontrole, která by usvědčila malversanta,
musily by následovati tresty, pokuty, které by stály
na roveň konfiskaci majetku. To jest jedině možný
způsob. Dokud nevybudujete systém důvěry,
dokud nevezmete lidem chuť k zatajování, nepomůžete
si, pokud ponecháte možnost zatajování
důchodů z cenných papírů.
Jak jsem již řekl, recept na dosažení
toho, aby se nezatajovaly kapitálové důchody
před zraky vyměřujících berních
úřadů, je velmi jednoduchý. Stanovte,
že cenné papíry mají nárok na
honorování svých plodů jen tehdy,
když je k nim připojena juxta, na níž
berní úřad potvrdil, že byl cenný
papír pro běžný rok přiznán.
Neukládám tím poplatníkovi ani o písmenko
práce víc, poněvadž je-li poplatník
poctivý, má v přiznání list
E, kde má napsány cenné papíry. Tím
zabráníme zatajování, poněvadž
chytneme poplatníka za jeho sobeckost a on nebude dělati
to, co nestojí za risikovou premii. To si každý
rozmyslí. Dnes mu hrozí jedině nějaký
konfident, který by došel na ministerstvo nebo na
finanční ředitelství ho udat. Je smutné,
že stát, summa moralitatis, se má uchylovati
k tomu, jejž básník nazval "der größte
Lump im ganzen Land". K odměně za udání
se musí stát uchylovati, aby dosáhl alespoň
zlomku svého svatého práva. Takovýto
způsob je na škodu morálce, takovýto
způsob je na škodu celému státnímu
hospodářství, takovýto způsob,
který nutně potom přivádí nepřímé
zdanění, podlamuje kupní sílu širokých
vrstev, o níž všichni mluví! Je nutno
nejen zvýšiti mzdy, nejen spravedlivě důchody
rozvrhnouti, ale také spravedlivě, úměrně
hospodářské únosnosti jednotlivých
vrstev a jedinců rozvrhnouti národní břemeno
daní. A teprve tehdy snad budeme moci dojíti k tomu,
co tak krásně jakýsi dělník
v Rusku řekl panu Gideovi, že by si přál,
aby každý mohl pracovati podle svých sil a
jísti podle svého hladu.
Místopředseda Taub (zvoní): Dále
má slovo p. posl. Pelíšek.
Posl. Pelíšek: Slavná sněmovno!
Při projednávání státního
rozpočtu nutno míti na zřeteli poměry
politické, hospodářské a sociální,
za kterých byl rozpočet sestaven a projednáván.
A není o tom pochyby, že čím tyto poměry
jsou konsolidovanější, tím také
rozpočet státní je vyrovnanější
a stabilnější. Slavná sněmovno,
toto vědomí a toto poznání tvoří
pro nás určitou pracovní směrnici,
totiž že my v tomto parlamentě máme dělati
především dobrou hospodářskou
politiku, kterážto politika je bezpečným
a podle mého úsudku jediným základem
vyrovnaného státního rozpočtu a dobrého
finančního státního hospodaření.
Vláda i parlament mají tu veliké povinnosti
a přejímají před veřejností
velkou odpovědnost. Vím, že tito ústavní
činitelé nemohou vykonati všecko. Chápu,
že nemohou odvrátiti každou krisi. Je mi známo,
že život hospodářský se velmi zkomplikoval,
avšak přes ty komplikace dnešní doby,
přes ty konflikty hospodářské a sociální,
ve kterých tu stále ještě žijeme,
zůstává v platnosti ta stará pravda,
že totiž zemědělství, živnosti
a průmysl jsou pilíři našeho hospodářského
života a hlavními činiteli rovnováhy
státního hospodářství a státního
rozpočtu. A právě proto je povinností
vlády i parlamentu, aby existenci těchto výrobních
odvětví podporovaly účinnou péčí
o jejich rozvoj a o jejich plné uplatnění
v našem hospodářském životě
a v našem národním hospodářství.
Slavná sněmovno, musím ovšem dodati,
že vláda i parlament musí míti náležitý
zřetel k produktivitě a platební schopnosti
těchto výrobních oborů, poněvadž
kdyby tohoto zřetele dbáno nebylo, tyto pracovní
obory by se zadlužovaly, stát by utrpěl velikou
škodu, místo rozvoje hospodářského
života dostavil by se jeho úpadek a nadešla by
opět hospodářská krise se všemi
svými hospodářskými, sociálními
i mravními důsledky.
To je situace, slavná sněmovno, která tu
byla do nedávna. Měli jsme vyrovnané státní
rozpočty, ale tyto státní rozpočty
skončily vždycky schodkem, který se stal chronickým
zjevem našeho státního hospodaření.
Bylo by jistě chybou, kdybychom poukazovali, že toto
schodkové hospodářství není
zjevem speciálně naším, je pravda, že
schodkové hospodářství je bolestí
celého světa. Avšak právě proto,
že tu schodkové hospodářství
je, že se stalo obvyklým zjevem hospodaření
států, zemí, okresů a obcí,
že tento nedostatek se objevoval i ve státech, které
byly považovány za bohaté, je jistě
naší povinností, chceme-li míti rovnováhu
ve státním hospodářství, abychom
dávali dobrý příklad, aby se tato
hospodářská rovnováha rozšířila
také do hospodaření všech veřejných
svazků.
Slavná sněmovno! Vláda republiky za účinné
spolupráce parlamentní úsporné a kontrolní
komise nastoupila nyní novou cestu. Tato cesta není
pohodlná. Zavedení nových daní a dávek
není jistě úkolem snadným ani pro
vládu, která je ukládá, ani pro poplatnictvo,
které je musí platiti. Ale i přes to, že
známe nepříznivé důsledky,
které nové daně v hospodářském
životě vyvolají, musíme říci
s plným vědomím odpovědnosti ke státu:
Nebylo jiné cesty. Chceme-li vykonati veliké úkoly
v přítomnosti i budoucnosti, musíme zajistiti
rovnováhu státního hospodářství
a musíme budovati podle pevného programu obranu
svého státu. To jsou, slavná sněmovno,
úkoly, které vyžadují obětí
všech vrstev obyvatelstva, a proto my, zástupcové
republikánské strany, žádáme
se vším důrazem, aby tyto oběti byly
rozděleny úměrně a spravedlivě.
Je nutno, aby s těmito zvýšenými příjmy
bylo účelně a úsporně hospodařeno,
neboť si musíme uvědomiti, že jsou to
peníze, které byly vytvořeny těžkou
prací a velikými obětmi pracujících
vrstev obyvatelstva ve státě, a že vrstvy,
které zde zastupujeme, mají plné právo
žádati od nás, aby nové daně
splnily úkoly, ke kterým byly zavedeny. Tento názor
a toto stanovisko hájíme my, zástupcové
republikánské strany, jménem zemědělství.
Ano, my žádáme plnou daňovou spravedlnost
vůči zemědělství, poněvadž
jedině tato spravedlnost může odůvodniti
žádané oběti.
Přednášíme tu často stesky na
berní předpisy a berní praxi. Nechci zde
dnes tyto stížnosti rozváděti. Žádáme
však pana ministra financí, aby všude tam, kde
je toho třeba, byla zjednána náprava a aby
bylo odstraněno příkoří, kterým
se nikdy kýženého výsledku nedosáhne.
Slavná sněmovno, exekucemi nevytvořil žádný
stát rovnováhu svého rozpočtu, tím
méně exekucemi u drobných poplatníků,
kde právě prodejem majetku jsou tito lidé
ožebračeni a nemajíce hospodářské
opory přecházejí do veliké armády
nezaměstnaných. Jest mým názorem,
že daňový režim nemůže proto
jíti cestou nejmenšího odporu, nýbrž
musí býti spravedlivý a musí míti
plné pochopení pro hospodářské
a sociální postavení drobných a středních
poplatníků. To žádáme velmi důrazně
zvláště u slabých poplatníků
zemědělských a živnostenských.
Znám z vlastní zkušenosti, že černé
tabule okresních soudů jsou přeplněny
dražebními edikty. Venku se prodávají
zemědělské usedlosti a prodávají
se hluboko pod cenou, jak znám z poměrů na
Českomoravské vysočině. Není
zde kupce, není peněz, a kdo má peníze,
ten si jistě velmi dobře rozmyslí, aby je
vložil do podniku, který kromě těžké
práce nic jiného nevynáší. A
když potom přijde exekuce za těchto nepříznivých
okolností, ztrácí obyčejně
stát a ztrácejí věřitelé,
jak nás o tom denní praxe může přesvědčiti.
Slavná sněmovno, mluví se o úpravě
zemědělských dluhů. Pan ministr zemědělství
připravil předlohu o pomocném a kolonisačním
fondu. Nemohu pochopiti, proč se některé
politické strany chovají k tomuto našemu oprávněnému,
sociálně podloženému požadavku
zamítavě. Úpravu zemědělských
dluhů provedla většina států
v Evropě. Proč není dosud tato úprava
provedena v Československé republice? Honosíme
se, že máme velmi vyspělé sociální
zákonodárství, a jak je potom možné,
že chudí, ožebračení a prodlužení
zemědělci jsou vyjmuti z každé sociální
péče. Máme jistě plné pochopení
pro řešení nezaměstnanosti. Nezaměstnanost
stála nás těžké miliony a žádaný
peníz byl vždy k disposici. Nevyčítáme
to, zdůrazňujeme však, že chudý
zadlužený zemědělec má také
právo na život. Požadavek úpravy zemědělských
dluhů nesmí se odbývati frásemi a
poznámkami, které svědčí o
naprostém nepochopení pro těžké
a nesnesitelné postavení zadlužených
zemědělců. Mluvíme-li o tom, že
demokracie má se uplatnit v hospodářském
životě, že má býti spravedlivá,
že má chrániti slabého člověka
v hospodářském životě, tedy jistě
plným právem žádáme, aby tato
demokracie se uplatňovala i vůči zemědělcům,
kteří také potřebují pomoc,
aby se udrželi na svých usedlostech. Nesmíme
uplatňovati překonané učení
hospodářského liberalismu, který hlásal,
že silný zvítězí a slabý
musí padnout. Nikoliv, dnešní doba je velmi
citlivá po stránce sociální, a my
jistě máme právo žádati, aby
tato sociální spravedlnost byla i vůči
zadluženým zemědělcům dodržována.
(Výborně!)
Uzákonění pomocného a kolonisačního
fondu je povinností, kterou má stát splnit
vůči zemědělství, abychom si
uvolnili další cestu do budoucnosti. Musíme
konstatovat, že zemědělství plní
své povinosti ke státu a zasluhuje ochranu a podporu
svého podnikání. Mám však za
to, že tato snaha čsl. zemědělství
není uznávána a pochopena. Je tu určitý
nedostatek koaliční spolupráce, že požadavky
našeho zemědělství se přehlížejí
a zatlačují do pozadí. (Předsednictví
převzal místopředseda Langr.) Mluví
se stále o tom, že zemědělská
krise minula, že státu a parlamentu nastávají
jiné povinosti. To je veliký omyl, který
svědčí o úplném nepochopení
zemědělské práce a zemědělského
postavení. Zemědělství se nemůže
posuzovat od zeleného stolu, správný názor
na zemědělství lze získat jen venku
v nejužším kontaktu s těžkou zemědělskou
prací. Zemědělská práce vysiluje
dnes nejen fysicky, ale i duševně. Život na venkově
se velmi zkomplikoval, naproti tomu výsledky, jakých
dosahujeme, nejsou v žádném poměru k
vykonané práci a investovanému kapitálu.
Důsledek jest útěk z venkova a přeplňování
měst se všemi těžkými sociálními
a mravními důsledky. Mám za to, že nezaměstnanost
nebyla by tak tíživá a nebylo by potřebí
překonávati ji jedině veřejnými
investicemi a úvěrovými operacemi, kdyby
bylo zemědělství silné a mohlo lépe
plnit své sociální poslání.
Mluví se o tom, že zemědělci mají
svůj obilní monopol, který zaručuje
přiměřené ceny za obilí. Ano,
uznávám význam obilního monopolu,
ale tento význam není jen pro zemědělství,
význam obilního monopolu je všeobecný,
má význam také pro konsumenty a v neposlední
řadě pro stát a jeho zásobování.
My v souvislosti s obilním monopolem si musíme položit
otázku: Budeme mít vždy dosti chleba v kritických
případech pro vojsko a veškeré obyvatelstvo?
Na tuto otázku neodpoví ani diplomacie, ani zbrojní
průmysl, nýbrž na tuto otázku může
dát klidně odpověď jedině zemědělství,
a já zdůrazňuji, silné zemědělství,
které má svoji dobrou organisaci výroby,
odbytu a zpeněžení svých výrobků.
(Výborně!)
V souvislosti s obilním monopolem mluvíme také
o stabilisaci cen dobytka a masa. Organisace dobytčího
trhu je věcí národohospodářskou,
není to věc čistě stranické
politiky. Organisace dobytčího trhu má veliký
význam právě pro malého zemědělce,
který chová více dobytka, má význam
pro horské kraje zemědělské, kde není
dosti místa a kde není dobrá poloha pro pěstování
obilí. Mám za to, že určitá stabilisace
cen masa má svůj význam sociální,
má význam nejen pro zemědělce, ale
také pro konsumenta, který v dnešních
chaotických poměrech, které jsou ovládány
spekulací, trpí právě zrovna tak jako
zemědělec.
Několik slov o mlékařství, které
je smutnou kapitolou našeho zemědělství.
Znám velmi dobře poměry na Českomoravské
vysočině. Je to prostě neuvěřitelné
a je to provokace naší zemědělské
práce, když v oblasti Českomoravské
vysočiny, a také tomu lépe není na
př. na Valašsku a na Slovensku, zemědělec
zpeněží litr mléka na máslo za
50 až 60 hal. To říkám, slavná
sněmovno, proto, že náš požadavek
o úpravu cen za mléko je spravedlivý a dnešními
hospodářskými poměry plně odůvodněný.
(Potlesk.) Přes to že mlékařství
je v takové cenové propasti, dovážíme
do republiky ohromná kvanta surovin na umělé
tuky ze zemí, které od nás nikdy nic nekupovaly
a také nikdy nic kupovati nebudou. Dovezená suma
surovin na umělé tuky a olejů činí
ročně asi 270 mil. Kč. Tyto miliony, to je
nenahraditelná ztráta národohospodářská.
Vedle toho uvádím, že právě nadměrná
výroba umělých tuků oslabuje našeho
zemědělce v jeho zápase za slušnou existenci,
výsledek pak je takový, že u margarinářů
rostou zisky, a u zemědělců dluhy.