Slavná sněmovno! Chtěl bych se zde zmíniti
o některých věcech, které nejsou jistě
známé, protože tito pánové chovají
je ve svých nejtajnějších tresorech.
A mně se podařilo, protože je povinností
člověka, který něco tvrdí,
aby přinesl důkazy, zde přinésti několik
fotografických snímků dopisů, které
jsou vyměňovány mezi Vídní
a Prahou, pochopitelně všecko "vertraulich",
dvakrát podtrženo, a říkají nám
velmi zajímavé věci. Tak na př. se
najde Státní úřad statistický,
který chce věděti, jak vlastně vypadá
kapitálová účast tohoto Siemensova
koncernu v Československu. To neodpoví Elektrotechna,
neodpoví Československá silnoproudová
společnost, to přijde dopis z Vídně,
pochopitelně "vertraulich", adresovaný
sem do Prahy "betrifft Statistisches Staatsamt Prag"
a tam se těm pánům dává z Vídně
rozum, jakým způsobem mají odpověděti
pro účely vlády a ministra financí
na dotazník Státního úřadu
statistického. Stane se, když nějaký
náš úřad od těchto pánů
něco potřebuje, že se takový úředník
splete, zapomene se a sdělí: "Nemohu vám
dáti odpověď, musím se zeptati v Berlíně
a ve Vídni". - Pak přijde "vertraulich"
"Vorstand: Betrifft Selbständigkeit der ausländischen
Gesellschaften" zvláštní rada z Vídně,
která říká našim pánům,
že to nesmějí dělati, že si vždycky
musejí "unsere Entscheidungen einholen" z Vídně,
že se musejí našim úřadům
vymluvit, že materiál nemají po ruce, že
pan přednosta zde není, že se musejí
spojiti okamžitě s Vídní nebo Berlínem,
a pak že teprve dostanou informaci, kterou našim kruhům
mohou dáti.
Slavná sněmovno! Státní úřad
statistický se zeptal, komu vlastně patří
akciový kapitál tohoto koncernu v Československu.
Načež z Vídně jim poradili, aby napsali,
že "laut Protokoll zur Generalversammlung wurde der
folgende in ausländischen Händen befindliche Aktienbesitz
angemeldet", to jest nějakých 16.000 kousků,
a nakonec aby jim řekli "es ist daher nicht bekannt,
in welchen Händen sich dieselben am Stichtage befunden haben".
To není pravda, protože zde je z tresoru Siemensova
koncernu ofotografovaný seznam akcionářů
a z toho můžete zjistiti, že veškerý
tento akciový kapitál, až snad na nějakých
50 bezvýznamnějších "Pflichtaktien"
pana dr Wenzela Schustra je vesměs v rukou zahraničních,
a je v takových podivných rukou, jako na př.
pana Theodora Liebiga, který má 15.500 kusů,
ale on je nemá, poněvadž by musel býti
ve fasi, má je "in Vertretung der BUB". Vezměte
si bilanci Böhmische Unionbank, kde budete marně čísti,
kde mají nějakou kapitálovou účast,
snad BUB to neví, že pánové vykládají,
že mají "in Vertretung" nějaké
akcie pana direktora Viktora Ulbricha. To jsou všecko Strohmanni,
kteří drží berlínský a
vídeňský kapitál. Ale nejpodivnější
z těchto Strohmannů je vrchní hastroš,
který hraje velmi nedůstojnou roli. Je to pan dr
Václav Bouček, který se velmi zasloužil
o nostrifikaci velké řady cizáckých
průmyslových podniků v naší republice,
a tento pan dr Václav Bouček pro účely
vlády, pro účely Statistického úřadu
je tím pánem, který zde figuruje tím
způsobem, že drží 16.750 akcií
Siemensova koncernu. (Posl. dr Branžovský: Fatoval
je?) Zde je otázka, zdali je fatoval. On je nefatoval,
protože by byl blázen, když mu nepatří.
Zde je snímek dopisu (ukazuje.) kanceláře
dr Václava Boučka a dr Jaroslava Nebesáře,
kterým děkuje p. dr Václav Bouček
za "Legitimationskarte für die am 3. Mai in Müglitz
staattfindende Vollversammlung, an welcher ich persönlich
teilnehmen werde". Pan dr Václav Bouček dělá
tuto službu říšskoněmeckému
a vídeňskému koncernu za pouhých špinavých
6000 Kč, které jsou zde, prosím, zmíněny
v jednom důvěrném dopise vyměněném
mezi Vídní a Prahou, že tento palmární
účet je příliš veliký
a že se bude muset pro příště uvažovat
eventuálně o zastoupení jiném. Na
15 minut stal se český advokát a umravňovatel
našeho veřejného života Strohmannem, hastrošem
a figurálním čsl. akcionářem
podniku, který mu dal "jenom" 6000 Kč,
aby příští rok podobná komedie
se hrála, slavná sněmovno, znovu. (Předsednictví
převzal místopředseda Taub.)
Upozorňuji pana ministra financí, že tento
materiál byl z části, ne v originálech,
před časem v ministerstvu financí, že
ministerstvo financí pověřilo trestní
referát jedné berní správy o vyšetření
těchto věcí. Zůstalo to tam ležet,
nikdo si toho nevšiml a příslušný
referent, když ten člověk si pro to přišel
a zjistil, že to tam je tak netknuté, řekl:
"Odpusťte, my nemáme dost personálu, abychom
všechny tyto věci mohli vyšetřovat".
Já nejsem stoupencem žádného Tomáše
Bati, je-li, pane ministře, dost času a dost úředníků
na českého podnikatele a je-li možno mu tam
poslati 20 účetních revisorů, snad
by se také někdo mezi vašimi úředníky
našel, kdo by se mohl podívati na tyto rejdy Siemensova
koncernu.
Slavná sněmovno, myslím, že jsme v této
věci státem skutečně ojedinělým,
že jsme státem, který chodí po samých
základech své bezpečnosti. Já se obávám,
že po tomto mém projevu se nenajde v celém
ministerstvu financí nikdo, kdo by projevil zájem
o tento materiál a kdo by zakročil. Mně to,
slavná sněmovno, bude hluboce líto. Já
se jenom domnívám, že je ještě
čas i po té fiskální stránce,
pane ministře, a vy víte, že peníze
potřebujeme, i po té stránce branné,
abyste zakročil. Právo k tomu vám dávají
zákony republiky a povinnost k tomu vám dává
péče o její bezpečnost a ústava.
(Potlesk poslanců Národní ligy.)
Místopředseda Taub (zvoní): Dalším
řečníkem je p. posl. Ešner. Dávám
mu slovo.
Posl. Ešner: Slavná sněmovno!
Dějiny našeho národa, boj za svobodu, zeměpisná
poloha našeho státu a jeho politická důležitost
v Evropě, jakož i nynější mezinárodní
situace je nám všem příkazem, utvářeti
naše hospodářství tak. aby všechen
lid v republice bez rozdílu národnosti cítil
se býti spokojen a abychom se opravdu stali tak, jak zde
bylo dnes mnohokrát řečeno, vzorem míru,
klidu a pořádku, a to na všech úsecích
našeho státního života. Jsme si plně
vědomi, že úkol tento není lehký,
ale máme povinnost všechny překážky,
které se nám staví v cestu, překonávati
a odstraňovati všude tam, kde se pro jeví.
Stranickost a malé věci musí stranou tam,
kde jde o zájem celku.
A tu si položme otázku, zdali postupujeme tímto
způsobem. Buďme upřímní - jsme
všichni na jedné lodi - a řekněme si,
že v otázkách hospodářských
máme ještě velmi mnoho doháněti.
Bylo zde mluveno mnoho o úspornosti, ale jenom velmi málo
se řeklo, kde má úspornost začínati
a kde má končiti. Šetrnost je velmi krásná
vlastnost, zejména u toho, kdo je pověřen
úkolem říditi osudy národa a státu,
ale tato šetrnost se musí projevovati u všech
vrstev národa, má-li přinésti blaho
národu, lidu a celku. Nezapírejme si, že u
nás je nespravedlivě rozdělen důchod
z práce a že vedle toho zatím co i v době
hospodářské krise mnozí lidé
ukládali slušný kapitál, miliony lidí
v tomto státě trpěli nouzi a bídu.
Naše politická demokracie a hospodářské
rozvrstvení obyvatelstva našeho státu vyžaduje
kategoricky, aby byla plánovitě a soustavně
doplňována demokracií hospodářskou.
A tu když uvažujeme o věcech po této stránce,
řeknu, že se v naší zemědělské
politice projevuje velmi málo snah pro uskutečňování
hospodářské demokracie. Byla sice po státním
převratu provedena pozemková reforma, a nezapírejme
si, že to je dílo dobré. Ale od té doby,
t. j. plných 10 let, ustrnuli jsme v pravém slova
smyslu na šablonovité zemědělské
politice, stálém volání po autarkii
a zvýšení cen bez ohledu na to, zdali to prospívá
naší hospodářské struktuře
a konec konců i zemědělství v pravém
slova smyslu samému. Těm, kdož tuto politiku
propagují i nadále, je nutno říci
- a to řeknu nahlas - aby byli více upřímní,
pravdomluvní a stateční, aby byla již
jednou učiněna demarkační čára
mezi politikou velkostatkářskou a skutečnou
politikou, potřebnou v této době a nevyhnutelně
nutnou pro náš hospodářský život
a nejširší vrstvy zemědělského
lidu. Rozumná politika cenová - ano, s tou souhlasíme.
Ale musí býti dbáno především
hospodářských potřeb u zemědělců
sociálně a hospodářsky slabých,
podpořiti je v jejich podnikání a risiku
a chrániti je před chamtivostí silných
hospodářských jednotek. Je nutno dát
přednost v zemědělské politice zákonům,
umožňujícím nesoběstačné
nebo jen zdánlivě soběstačné
usedlosti zemědělské rozšiřovat,
a pak teprve starat se o výhodný odbyt případných
přebytků. U nás je tomu právě
naopak. Vzpomeňme jen vlád. nařízení
č. 219 z r. 1936. My jsme varovali před vysokým
rozpětím cen mezi žitem a pšenicí.
Naše varování bylo marné a v důsledku
toho za 2 roky byla rozšířena osevní
plocha pšenice o 200.000 ha půdy a jediný druh
obilí, kterého jsme dováželi průměrně
ročně 40.000 vagonů, což umožňovalo
nám kompensací zahraniční obchod,
vzrostl během dvou let na přebytky ve výši
70.000 vagonů. Zahraničnímu obchodu byly
způsobeny potíže a doma Obilní společnost
činila si starost, kam s přebytky. Mám za
to, že bylo samozřejmou povinností vlády,
ale také orgánů Obilní společnosti,
vypátrati vinníka těchto přebytků
a jej pro nedodržení osevních předpisů
stíhat. Pátrání takové nebylo
by bývalo těžké. Jistě nerozšířili
osevní plochu pšenice drobní zemědělci,
kteří pro nedostatek půdy pěstují
jen žito a oves, ani ti, kteří sice pšenici
pěstují, ale pro nedostatek půdy jen pro
spotřebu ve svých domácnostech, a konečně
ani sedláci v chudších krajích i s větší
výměrou půdy, neboť také zde
je pšenice pěstována jen pro vlastní
spotřebu. To všechno muselo býti zástupcům
zemědělské výroby v Obilní
společnosti i ve vládě dobře známo
a přece finanční náklad k úhradě
na odstranění přebytků pšeničních
uložen byl všem zemědělcům a na
všechny druhy obilí. Nebyl to náklad malý,
neboť srážka z vykoupených cen za 1 q
žita a 1 q ovsa 8 Kč způsobila, jak jsme také
viděli, že později se rázem cena těchto
produktů stala podvýrobní. A tu se táži,
je-li spravedlivé, demokratické, ale také
národohospodářské, aby vinou několika
tisíc chamtivců, kteří nebudou míti
nikdy dosti, byly takto zatěžovány statisíce
již tak dosti v bídě postavených rodin.
Je tohle nějaká morálka v demokracii, aby
domkář v chudém okresu plánickém,
sušickém, manětínském a jiných,
který odprodává pět nebo deset centů
ovsa, zaplatil 40 nebo 80 Kč na statkáře
a velkostatkáře v krajích úrodných,
kteří se rozšířením osevné
plochy pšenice v předešlém roce obohatili?
Je spravedlivé a demokratické, aby sedlák
v těchto chudých krajích, který jistě
nemá na růžích ustláno, musil
ze svého skrovného příjmu dopláceti
na statkáře a velkostatkáře do krajů
úrodných? To že je řízené
hospodářství k docílení většího
důchodu pro malorolnický stav? Tato situace je neudržitelná
a volá po nápravě, aby se již takovéto
případy neopakovaly, neboť citované
vládní nařízení dosud platí.
Je povinností vlády, aby se při nejbližší
příležitosti touto věcí zabývala.
Když jsem prohlížel letošního roku
škody způsobené krupobitím v Kašperských
horách, tázal jsem se jednoho rolníka hospodařícího
na statku o výměře 22 ha půdy, kolik
při normální úrodě prodá
pšenice. Odpověděl, že pšenici vůbec
neprodává a že je rád, když mu
jí naroste tolik, aby ji nemusil kupovati pro vlastní
spotřebu. Prodává prý jenom žito
a oves, ale i také malé množství, protože
krmivo je drahé a oves potřebuje na krmení.
Uvažme, daří-li se takto sedláku s výměrou
půdy 80 korců, oč hůře daří
se domkáři s výměrou půdy 10
korců. Podle statistiky zemědělského
ústavu účetnicko-spravovědného
Československé republiky o peněžních
příjmech z produkce obilní v korunách
na 1 ha zemědělské půdy vidíme,
že v zemi České u skupiny zemědělců
do výměry 2 ha činí výnos 1409
Kč, u skupiny od 2 do 5 ha 1912 Kč, u skupiny od
5 do 20 ha 2260 Kč, u skupiny od 20 do 100 ha 2802 Kč
a nad 100 ha 3055 Kč, a to v oblasti řepařské.
V oblasti obilnářské jeví se stav
tento: u skupiny zemědělců do výměry
2 ha 372 Kč, od 2 do 5 ha 670 Kč, od 5 do 20 ha
1033 Kč, u skupiny od 20 do 100 ha 1578 a nad 100 ha výměry
2053 Kč. Podobně je tomu podle této statistiky
i na Moravě, na Slovensku a Podkarpatské Rusi. Rozdíly
důchodové po 1 ha mohou býti odůvodněny
u velkostatků racionalisací práce se stroji
a úrodnější půdou. Z toho je
vidět, jakému účelu má sloužit
obilní monopol a jak spravedlivý a hospodářsky
odůvodněný je náš požadavek
po odstupňování výkupní ceny
obilí a odstranění vysokého rozpětí
mezi cenou žita a pšenice. Jsem velmi rád, že
je zde přítomen p. ministr zemědělství,
a znovu zdůrazňuji, že tento náš
požadavek je spravedlivý. Trváme na něm,
neboť jde o zvýšení důchodu a životní
úrovně domkářských a malých
selských rodin.
Obilní monopol zdražil také krmiva o 100% -
a bylo to zde již řečeno - a tím dostali
se do velmi kritické situace producenti mléka, kteří
se již delší dobu oprávněně
domáhají zvýšení cen. Jde tu
o množství malorolnických rodin zabývajících
se mléčnou produkcí v okolí velkých
měst; jejich hospodářství se stává
den ke dni kritičtějším. Sami uznávají,
že zvýšení cen nemůže nastat
na úkor hubených mezd dělnických.
Je třeba situaci producentů urychleně vyřešit
a jde tu o to, jakým způsobem. Jsme všichni
shodni v tom, že je nutno podrobit přísné
objektivní revisi, zda vysoké režijní
náklady od výroby k spotřebě, které
činí 80 až 100%, jsou odůvodněny,
a tu mám za to, že po této stránce nucená
pasteurisace, mléčný fond, porolničení
mlékáren neplní zcela dané jim poslání
a že by byli namnoze zemědělci velmi překvapeni
tím, co je příčinou ztrát a
nedostatků v mléčném hospodaření.
Podobná situace je v důsledku nepřístupných
cen krmiva občas i na trhu dobytčím, kde
ovšem je zdražovatelem režijních nákladů
také stát a samosprávné korporace.
Je dále dlužno poděkovat panu ministru zemědělství,
že se z jeho podnětu konala anketa v domě Zemědělské
osvěty, jejímž účelem bylo jednání,
jak zabránit vystěhovalectví z venkova do
měst a jak odstranit nedostatek pracovních sil.
A tu jsme zjistili, že naši zemědělští
zaměstnavatelé byli na této anketě
těžce obviněni nejen různými
řečníky, nýbrž i p. ministrem
zemědělství. Špatné bydlení,
nedostatečné mzdy, dlouhá pracovní
doba, nedostatečné pojištění
úrazové, kolektivní smlouvy, to jsou stručně
bolesti zemědělského a lesního dělnictva.
Ovšem vina se tu přičítá nerentabilitě
zemědělské výroby, což je nesprávné
nebo, řekl bych, ne zcela správné. Byla doba,
kdy, řekl bych, mělo zemědělství
skvělou konjunkturu a přece tyto poměry zaměstnanců
nebyly jiné anebo jistě ne o mnoho lepší,
nežli jsou dnes.
Slavná sněmovno, ne každému zaměstnavateli
daří se hospodářsky zle. Někteří
při hospodářské krisi upláceli
dluhy a přece si jejich zaměstnanci nijak zvlášť
nestěžovali. (Posl. Rechcígl: Kolik platí
vaše velkostatky dělníkům?) Ale
jsou také zaměstnavatelé kapitálově
silní, a přece dělnictvo žije tu v poměrech
neuvěřitelných a nesnesitelných. (Posl.
Rechcígl: Kolik platí váš velkostatek
dělníkům?) Jistě lépe než
chamtivci z agrární strany. (Posl. Rechcígl:
Já ho mám v okrese, vím, kolik platí.)
Znáte to velmi málo nebo to nechcete znát,
pane kolego. Může-li pachtýř zemědělského
dvora platiti 100.000 Kč pachtovného a nemá
nouzi o pracovní síly, není ta situace tak
zlá, jak se veřejnosti stále a stále
předkládá.
Vážení pánové, to je otázka
svědomí a touhy po zisku. A na nesvědomité
a ziskulačné zaměstnavatele musí býti
tvrdé zákonodárství o konání
jejich povinností vůči zaměstnancům,
kterého u nás, ne svojí vinou, postrádáme.
Řekl jsem v úvodu, že je kategorickým
příkazem vládních činitelů
jako v jiných resortech, tak také v politice zemědělské
uskutečňovati demokracii hospodářskou.
Přes půl milionu drobných pachtýřů
po celé desetiletí čeká toužebně
na zákon o ochraně drobných pachtýřů.
Vážení pánové, nejsou řídké
případy, kdy drobný pachtýř
musí z korce půdy platiti 600 až 800 Kč
pachtovného. A tu právě vytýkáme,
že všechny okolní státy, kde není
agrárních stran, mají poměr pachtýře
k vlastníku půdy upraven, jen u nás tomu
tak není a až dosud stále marné jest
naše volání.
Je dále třeba říci, že v našich
venkovských obcích je problém příorků,
z nichž vzniká množství sporů,
a půjde-li to takhle dále, budou obce naprosto ožebračeny
o svůj pozemkový majetek. Je nutno zachovati obcím
neztenčené jmění majetkové
prohlášením nezcizitelnosti tohoto majetku
dlouhodobým užíváním a obecní
pozemky přiorané nutno vrátiti do majetku
obcím. Je nutno prováděti další
pozemkovou reformu a doplniti tak nesoběstačné
usedlosti na soběstačné. Je nutno novelisovati
na venkově nešťastný zákon o plemenitbě
hospodářského zvířectva. Máme
podaný iniciativní návrh od r. 1935, který
leží někde v šuplíku ad acta. Stejně
leží odložen náš návrh na
novelu zákona o podporách při živelních
pohromách, aby podpory byly vypláceny těm,
kterým je zákon účelem. Je nutno zříditi
úvěrní ústav pro zemědělství,
z něhož by byl umožněn dlouhodobý,
snadno dosažitelný a levný úvěr.
Je nutno uskutečniti pojištění osob
samostatně hospodařících, které
mohlo býti aktivováno již 10 let - a není
zase naší vinou, že tomu tak není - a
proti kterému se zase už poslední dobou, kdy
se o něm jedná, dělá na venkově
propagace.
A nyní, vážení pánové,
ještě několik slov o hospodaření
chmelném. Podle zákona č. 89/1934 byla chmelná
plocha stabilisována na 11.000 ha. Přes to však
bylo připuštěno zakládání
nových chmelnic většími rolníky.
Nyní podle zpráv tisku má býti tato
plocha snížena o 3000 ha, což by znamenalo zrušení
plné čtvrtiny chmelnic. Nevěříme,
že k tomu dojde, ale kdyby přece jen byla plocha chmelnic
snižována, varujeme před snížením
u malých pěstitelů, kteří rozšíření
plochy chmelné nezavinili. To zavinili pěstitelé
velcí ještě před provedením zákazu
volného výsadu chmelnic. Rozhodně však
musí býti dbáno §u 18 zákona
č. 89, kde je výslovně uvedeno, že se
při úpravě chmelné plochy musí
brát náležitý zřetel na potřebnou
ochranu malých pěstitelů.
Zemědělské a lesní dělnictvo,
domkáři a malorolníci jsou svou početností
politicky a hospodářsky velmi důležitým
činitelem v našem státě a je proto nutno
věnovati jim také podle toho náležitou
pozornost. Bohužel zájmům a potřebám
těchto lidí věnuje se pozornost jenom venku
na schůzích slovy, kdežto zde, v tomto domě,
kde se slova mají měnit v činy, je tomu tak
velmi málo. Včera zdůraznil zde p. posl.
Dubický nutnost provésti volby do soc. pojišťovacích
ústavů. Pan poslanec dobře ví, že
soc. pojišťovací ústavy jsou demokratické
a že v jejich představenstvech mají zaměstnavatelé
třetinu zástupců, v dozorčích
komisích dokonce 2/3 většinu. Pan posl. Dubický
zná také velmi dobře upřímnou
snahu ministerstva soc. péče a důvody, proč
tento stav ve správě soc. pojišťovacích
ústavů trvá. Ale nejen p. posl. Dubický,
nýbrž celá strana agrární to
dobře ví, a přece činí stále
neprávem tuto výtku ministerstvu soc. péče.
Víme, proč se tak děje. Poměry v našem
zemědělství a v zemědělské
politice si stále víc a více vynucují
odstranění starého nedemokratického
režimu zemědělských rad, zbytku z doby
feudální šlechty, a nahrazení jeho novým
režimem demokratickým, zemědělskými
komorami. Jde tu prostě o změnu v zemědělské
politice dosavadní, v níž se má projevit
nový duch hospodářský i politický.
A to je příčinou stálých výtek
demokratickým soc. pojišťovacím ústavům
a ministerstvu soc. péče. Starý režim
zemědělských rad se chce udržet děj
se co děj, dokud to půjde. Aby bylo jasno, o nic
víc a o nic méně v tomto případě
nejde, a proto se stále činí výtky.
Drobní zemědělci a řekl bych celé
zemědělství a celý náš
hospodářský život potřebují
změny, aby mohly býti uplatněny jejich zájmy,
které jsou až dosud ve značné části
opomíjeny. Pan ministr zemědělství
a také vláda, bude-li takto postupovat, bude mít
v nás soc. demokratech věrné a upřímné
spolupracovníky. Nejen demokracie politická, nýbrž
také demokracie hospodářská je nejlepším
bezpečím míru a klidného vývoje
našeho státního života. (Potlesk.)