Pondělí 13. prosince 1937

Předseda (zvoní): Ke slovu není již nikdo přihlášen, rozprava je skončena.

Přistoupíme k doslovu pánů zpravodajů, a to nejprve k odst. 1 pořadu, jehož zpravodaji jsou: za výbor soc.-politický p. posl. F. Langr a za výbor rozpočtový p. posl. Al. Langer.

Dávám slovo k doslovu prvnímu zpravodaji, za výbor soc.-politický, p. posl. F. Langrovi.

Zpravodaj posl. F. Langr: Slavná sněmovno!

S určitým zadostiučiněním přijímám prohlášení p. řečníka za stranu národního sjednocení, p. posl. Sedláčka, který ve své řeči zhodnotil kladná ustanovení zákona o stavebním ruchu a konečně prohlásil, že jeho klub bude pro tuto osnovu hlasovat.

P. kol. Sedláček pronesl pochybnosti o některých ustanoveních tohoto zákona. Předně považoval za chybu a nedostatek osnovy, že předloha neřeší bytovou otázku dlouhodobě a že zákon o stavebním ruchu prodlužuje o pouhé 2 roky. Je pravda, že dlouhodobým řešením bytové otázky bychom dosáhli potěšitelných výsledků, než kterých dosáhnout můžeme řešením krátkodobým. Nesmíme však při této naší úvaze zapomenouti na jednu důležitou okolnost, t. j. nedostatek státních prostředků pro dlouhodobé a široké řešení tohoto velikého sociálního a také národohospodářského úkolu. Když uvážíme, jakými úžasnými náklady byla státní pokladna zatížena už z provádění zákonů o stavebním ruchu z r. 1919, 1920, 1921, 1922 a dalších let, pak teprve pochopíme, proč se vláda nemohla odhodlati, aby předložila osnovu zákona, kterou bychom dávali tomuto zákonu širší podklad a na jehož základě by bylo možno řešiti bytovou otázku v celé její šíři.

Pokud se pak týče poznámky pana řečníka o neúspěchu, který jsem také já konstatoval, pokud jde o praktické provádění zákona, lépe řečeno jeho hlavy VI, o podpoře obcí na usidlování polozaměstnaných a nezaměstnaných dělníků, domnívám se, že se tato otázka stala skutečně velkým problémem, zejména problémem pro správy obcí, jelikož se zde musí řešiti dvě zásadní důležité otázky, a to předně potřebná finanční úhrada a za druhé potřebné pozemkové rozlohy, které by umožňovaly, aby obce s dostatečným úspěchem mohly osidlovací politiku prováděti. To jsou dva veliké problémy, které bohužel nemůže řešiti a neřeší předložená osnova, kterou právě projednáváme, ale problém tento by bylo nutno řešiti zvláštním zákonem, který by dával obcím také určitá práva, jak nabývati potřebné půdy pro tyto účely a potom jakým způsobem by mohly obce prakticky opatřovati potřebné finanční prostředky.

Zákon o stavebním ruchu - to nemůže nikdo popírat - vykonal do značné míry svoje poslání. Když uznáme a připamatujeme si, v jakých poměrech jsme byli bezprostředně po světové válce, zejména do jakých drahotních poměrů stavebních hmot jsme se dostali, musíme si uvědomiti, že bez velmi účinné státní podpory byli bychom po řadu let zůstali naprosto bez jakéhokoliv stavebního podnikání, poněvadž při úžasné výši stavebních nákladů bylo velkým risikem stavěti ať už činžovní anebo soukromé domy. Proto stát přišel se zákony o stavebním ruchu, kterými poskytoval podpory stavebníkům, ať už rodinných nebo činžovních domů, podporu, která byla stanovena přibližně v oné výši, kterou se odhadovaly t. zv. mrtvé stavební náklady, t. j. rozdíl mezi výší stavebních nákladů v den stavby a cenou stavby v okamžiku, kdy dospějeme k normálním poměrům. Tedy tato snaha naší vlády se potkala jistě s pronikavým úspěchem. Když dneska pročítáme statistické záznamy ministerstva soc. péče, oddělení stavebního ruchu, teprve teď můžeme uznati a také řádně oceniti tuto velikou zásluhu státní správy o naši bytovou kulturu.

Jak jsem již ve svém úvodu řekl, projednávaná předloha nemění nic na dosud platném zákonu o stavebním ruchu. Ze všech ustanovení tohoto zákona nejvíce si ceníme veliké podpory státu obcím ve prospěch staveb činžovních domů pro chudé. A znovu zde zdůrazňuji, že by si bylo přáti, aby obce řádně porozuměly pravé intenci tohoto zákona (Předsednictví převzal místopředseda Košek.) a snažily se, aby ve svém úsilí, opatřiti chudým, nemajetným zdravé a pěkné obydlí, byly vedeny úmyslem, aby se tak stalo nejenom po stránce hygienické, nýbrž také po stránce pro nás v této době neméně důležité, totiž dosáhnouti pokud možno nejlevnějšího nájemného.

Věříme, že hospodářské poměry u nás se lepší a že také můžeme očekávati, že zlepšování bude pokračovati i nadále. Přes to však jsme si vědomi, že ještě po dlouhá léta se budeme setkávati s určitým počtem lidí skutečně chudobných, o něž se budeme muset starati svým sociálním zákonodárstvím a o něž se také zejména obce budou muset starati i po stránce bytové péče. Proto také si dovoluji doporučiti slavné posl. sněmovně znovu, aby přijala osnovu zákona o stavebním ruchu tak, jak byla usnesena soc.-politickým výborem. (Souhlas.)

Místopředseda Košek (zvoní): Dávám slovo k doslovu druhému zpravodaji, za výbor rozpočtový, p. posl. A. Langerovi.

Zpravodaj posl. Al. Langer: Projevuji souhlas s doslovem p. kolegy referenta výboru soc.-politického a vzdávám se slova.

Místopředseda Košek (zvoní): Přistoupíme k doslovům pánů zpravodajů o druhém odstavci pořadu, jimiž jsou za výbor soc.-politický p. posl. Tymeš, za výbor rozpočtový p. posl. Hrubý.

Dávám slovo k doslovu prvému zpravodaji, za výbor soc.-politický, p. posl. Tymešovi.

Zpravodaj posl. Tymeš: Slavná sněmovno!

Proti návrhu zákona o opravě domů nebylo vážných, podstatných námitek. Pouze p. kol. J. Sedláček v plenu sněmovny stejně jako v soc.-politickém výboru doporučoval, aby zákon platil na dobu delší. V soc.-politickém výboru se domníval, že by to měla býti doba 2 roků. I když je velmi mnoho na tom, co zde říkal o zákonu o stavebním ruchu, domnívám se, že při této osnově doba 1 roku postačí, už proto, že se to týká obyčejně krátkodobé opravy domů. Domnívám se také, že lhůta jednoroční bude určitou pružinou a že bude působiti zejména tam, kde se opravy starých domů odkládají. Je potřebí, abychom si také přiznali, že řada majitelů domů v mnohých obcích o dobrodiních tohoto zákona nevěděla, a že teprve v poslední době, zejména v r. 1936 a 1937 byli na tento zákon upozorněni. Soudím, že osnova zákona tak, jak je navrhována, může značně prospěti jak městům, tak také majitelům domů a může značně prospěti také nezaměstnaným, kteří, jak jsem už řekl při odůvodnění osnovy zákona, stále ve značném počtu jsou bez zaměstnání. I v době letní měli jsme značný počet dělníků stavebních, kteří ještě i v tomto roce, kdy stavební ruch byl zvýšen, zaměstnání neměli.

Soudím, že osnova zákona byla dostatečně odůvodněna a prosím slavnou sněmovnu, aby osnovu přijala tak, jak ji doporučil soc. politický výbor sněmovny. (Souhlas.)

Místopředseda Košek (zvoní): Dávám slovo druhému zpravodaji, za výbor rozpočtový, p. posl. Hrubému.

Zpravodaj posl. Hrubý: Vzdávám se slova.

Místopředseda Košek (zvoní): Pan zpravodaj posl. Hrubý vzdává se slova.

Sněmovna je způsobilá se usnášeti.

Vykonáme nyní oddělené hlasování o každé ze společně projednávaných osnov.

Budeme hlasovati nejprve o odstavci 1 pořadu.

Ad 1. Hlasování o osnově zákona, kterým se prodlužuje a doplňuje zákon ze dne 26. března 1936, č. 65 Sb. z. a n., o stavebním ruchu (tisk 1167).

Zpravodaji jsou: za výbor soc.-politický p. posl. Fr. Langr, za výbor rozpočtový p. posl. Al. Langer.

Osnova zákona má pět článků, nadpis a úvodní formuli.

Poněvadž není pozměňovacích návrhů, dám o celé osnově hlasovati najednou podle zprávy výborové. (Námitky nebyly.)

Námitek není.

Kdo tedy souhlasí s celou osnovou zákona, to jest s jejími pěti články, nadpisem a úvodní formulí podle zprávy výborové, ve znění shodném s předchozím usnesením senátu, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Tím posl. sněmovna přijala tuto osnovu zákona podle zprávy výborové ve čtení prvém, ve znění shodném s předchozím usnesením senátu.

Předsednictvo se usneslo podle §u 54, odst. 1 jedn. řádu, aby o této osnově bylo čtení druhé provedeno v téže schůzi.

Vykonáme proto ihned druhé čtení.

Ad 1. Druhé čtení osnovy zákona, kterým se prodlužuje a doplňuje zákon ze dne 26. března 1936, č. 65 Sb. z. a n., o stavebním ruchu (tisk 1167).

Jsou nějaké návrhy oprav nebo změn textových?

Zpravodaj posl. F. Langr: Nejsou.

Zpravodaj posl. Al. Langer: Nemám žádných.

Místopředseda Košek (zvoní): Není jich.

Kdo ve druhém čtení souhlasí s osnovou zákona tak, jak ji posl. sněmovna přijala ve čtení prvém, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Tím posl. sněmovna přijala tuto osnovu zákona také ve čtení druhém, a to ve znění shodném s předchozím usnesením senátu.

Zbývá ještě hlasovati o resolucích. Jsou to jednak dvě resoluce otištěné ve zprávě výborové, jednak resoluční návrhy, které podal posl. Procházka.

Žádám o přečtení podaných návrhů.

Zástupce sněm. tajemníka dr Záděra (čte):

Resoluční návrhy posl. Procházky:

1. Vládě se ukládá, aby vydala nařízení o tom, že obce jsou oprávněny a povinny vybírati od bohatých spekulantů s pozemky dávku z nezastavěných pozemků a jejího výnosu použíti ke stavbě levných bytů pro nemajetné osoby.

2. Vládě se ukládá, aby neprodleně učinila rázná opatření proti zdražování stavebních hmot kartely a aby posl. sněmovně předložila návrh zákona, jímž by byly vydatně zdaněny zisky kartelových podniků.

Místopředseda Košek (zvoní): Žádám pány zpravodaje, aby se o těchto návrzích vyslovili.

Zpravodaj posl. F. Langr: Slavná sněmovno!

Jelikož p. kol. Procházka, který podává právě přečtené resoluční návrhy, nepodal je v soc.-politickém výboru, nemohl soc.-politický výbor o těchto návrzích pojednati. Nemohu tedy jako zpravodaj soc.-politického výboru tyto návrhy doporučiti ke schválení. Doporučuji však resoluční návrhy senátu, otištěné ve zprávě soc.-politického výboru, k přijetí. (Souhlas.)

Zpravodaj posl. Al. Langer: Za výbor rozpočtový doporučuji rovněž, aby resoluční návrhy, předložené ve zprávě, byly schváleny a aby návrhy p. posl. Procházky byly zamítnuty. (Souhlas.)

Místopředseda Košek (zvoní): Přistoupíme ke hlasování.

Kdo souhlasí s dvěma resolucemi otištěnými ve zprávě výborové, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Resoluce tyto jsou přijaty.

Kdo souhlasí s resolučními návrhy p. posl. Procházky, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je menšina. Návrhy jsou zamítnuty.

Tím vyřízen jest 1. odstavec pořadu.

Vykonáme nyní hlasování o odstavci 2 pořadu.

Ad 2. Hlasování o osnově zákona o daňových úlevách na opravy domů (tisk 1168).

Zpravodaji jsou: za výbor soc.-politický p. posl. Tymeš, za výbor rozpočtový p. posl. Hrubý.

Osnova zákona má 11 paragrafů, nadpis a úvodní formuli.

Poněvadž není pozměňovacích návrhů, dám o celé osnově hlasovati najednou podle zprávy výborově. (Námitky nebyly.)

Námitek není.

Kdo tedy souhlasí s celou osnovou zákona, to jest s jejími 11 paragrafy, nadpisem a úvodní formulí podle zprávy výborové, ve znění shodném s předchozím usnesením senátu, nechť pozvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Tím posl. sněmovna přijala tuto osnovu zákona podle zprávy výborové ve čtení prvém, a to ve znění shodném s předchozím usnesením senátu.

Předsednictvo se usneslo podle §u 54, odst. 1 jedn. řádu, aby o této osnově bylo čtení druhé provedeno v téže schůzi.

Vykonáme proto ihned druhé čtení.

Ad 2. Druhé čtení osnovy zákona o daňových úlevách na opravy domů (tisk 1168).

Jsou nějaké návrhy oprav nebo změn textových?

Zpravodaj posl. Tymeš: Nikoli.

Zpravodaj posl. Hrubý: Nejsou.

Místopředseda Košek (zvoní): Kdo ve druhém čtení souhlasí s osnovou zákona tak, jak ji posl. sněmovna přijala ve čtení prvém, nechť pozvedne ruku. (Děje se).

To je většina. Tím posl. sněmovna přijala tuto osnovu zákona také ve čtení druhém, a to ve znění shodném s předchozím usnesením senátu.

Zbývá ještě hlasovati o dvou resolucích otištěných ve zprávě výborové.

Kdo s těmito dvěma resolucemi souhlasí, nechť pozvedne ruku. (Děje se).

To je většina. Resoluce jsou přijaty.

Tím jest vyřízen 2. odstavec pořadu.

Přerušuji schůzi do 1/2 6 hod. večer.

(Schůze přerušena ve 4 hod. 36 min. odpol. opět zahájena v 5 hod. 50 min. odpol.).


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP