Rozpočtový výbor projednal vládní
návrh ve schůzi konané dne 10. prosince 1937
a navrhuje posl. sněmovně, aby schválila
tuto osnovu ve znění, jak se na něm usnesl
výbor rozpočtový i s připojenou resolucí.
Pokud se týče osnovy zákona o umělých
sladidlech, státní monopol umělých
sladidel nahrazuje dosud rozdílnou úpravu v zemích
českých, na Slovensku a Podk. Rusi a zároveň
valorisuje dosavadní licenční poplatek, který
v zemích českých byl 1 Kč a na Slovensku
a Podkarpatské Rusi 60 hal. za 1 kg umělého
sladidla a jednotku sladivosti.
Napříště bude u domácích
umělých sladidel obsažena tato dávka
v ceně, u dovážených bude činiti
6 Kč za 1 kg a jednotku sladivosti.
Umělá sladidla budou nyní zdaněna
o 165 až 260 % více než cukr. Monopol, jehož
správa bude svěřena min. financí,
bude míti k disposici i možnost trestati přestupky
pokutou až do 500.000 Kč.
Státní pokladně má vynésti
monopol příjem asi o 16 mil. Kč vyšší
než dosavadní, který byl v průměru
posledních tří let 3.2 mil. Kč.
Rozpočtový výbor projednal shora uvedenou
osnovu ve schůzi konané dne 10. prosince 1937 a
usnesl se doporučiti posl. sněmovně, aby
schválila osnovu v připojeném znění.
A konečně je mi podati zprávu výboru
rozpočtového o osnově zákona tisk
1172 o všeobecné dani nápojové. Všeobecná
daň nápojová byla upravena původně
zákonem č. 553 Sb. z. a n. z r. 1919 a dále
zákonem č. 677 z r. 1920. Tato daň nápojová
původně činila z 1 l 40 hal. v r. 1919 a
v r, 1920 80 hal. K této dani se připočítávala
přirozeně t. zv. daň obratová paušalovaná
a také 50 % přirážka k paušálu
vedle obecních dávek. V době, kdy byla tato
všeobecná daň nápojová uzákoněna,
činily ceny za víno u producenta 10 až 15 Kč
za 1 l, to znamenalo, že tehdejší zdanění
1 l vína z ceny činilo asi 9.3 %. Dnes je cena běžného
vína asi 1.50 až 4.50 Kč, u malých producentů
je tedy dnešní zdanění 1 l vína
56 % až 82 % z ceny vína. Cenové rozpětí
počínaje od výrobce a konče u producenta
je velmi nezdravé obchodu vínem a také produkci
vína, neboť toto rozpětí přesahuje
až 400 %. Naše vinařství je velmi důležitou
složkou našeho hospodářského života.
Jsme, myslím, šťastni, že máme u
nás kraje, kde půda a sluneční paprsky
dají nám možnost vyrobiti kvalitní výrobky,
které svou zdatností a zdatností našeho
producenta jsou schopny konkurovati s vínem jižních
provincií a krajů. Plocha, která je věnována
našemu vinařství, činí nyní
cca 23.626 ha. Konsum náš snese výrobu ještě
větší a je proto naší povinností,
abychom se všemožně starali o další
podporu našeho vinařství. Po stránce
daňové a dávkové musíme proto
velmi opatrně zkoumati nosnost tohoto našeho kvalitního
artiklu. Nový zákon, na který již řadu
let čekáme, aby vyřešil chaos v pěstování
a distribuci našeho vína a rovněž také
i chaos ve -zdaňování a dávkování,
je velmi nutný a přejeme si, aby byl co nejdříve
předložen. Je nutno, abychom tomuto našemu kvalitnímu
odvětví a celé výrobě dali
moderní a pružnou náplň formou zákonnou,
kterou dosud skutečně postrádáme.
Z tohoto důvodu také rozpočtový výbor
uznal tuto mezeru a přiklonil se proto k resoluci, kterou
se vládě ukládá, aby v nejbližší
době předložila parlamentu k projednání
moderní a pružný zákon spolu ovšem
také se zákonem o dani z nápojů. Je
proto nynější osnova, kterou parlamentu vláda
předkládá, pouze částečným
řešením v souboru osnov úhradových.
S potěšením kvituji, že již tato
osnova odstraňuje veliké křivdy a šikany,
které byly páchány na našem producentovi
vína a které způsobovaly velmi častou
zatrpklost našich producentů.
Dále s potěšením akcentuji, že
požadavek, aby malý producent vína měl
opravdu onu částku 200 l vína naprosto volnou
a nezdaněnou, se touto osnovou skutečně řeší.
V dřívějších zákonech
sice bylo ustanovení, že producent může
býti zproštěn od zdanění 200
l vína, ale pouze v tom případě, když
jeho celková produkce nepřevyšuje tuto výši
200 l. Jakmile překročil výrobu 200 l, měl
zdaněno všechno víno. Osnova tato nyní
zprošťuje těchto 200 litrů od daní
a dávek i v tom případě, když
producent vyrobí víc než 200 litrů vína.
Jako zpravodaj to velmi vřele vítám v zájmu
malých producentů, poněvadž z tohoto
titulu vznikaly velmi mnohé hořkosti a konečně
také nesprávnosti vůči těmto
producentům, protože museli toto víno, ne-li
více, podle zvyklosti prostě dát in natura
svému dělnictvu, zaměstnanému na vinicích.
Dále se touto osnovou řeší také
neblahý účinek dřívějších
zákonů, pokud se týče uskladnění
vína. I zde prýštilo z nejasnosti dřívějších
zákonů zbytečné šikanování,
když na př. starý výměnkář,
takto ještě majitel vinohradu, měl uloženu
tuto částku do 200 litrů vína společně
se svým synem jako nástupcem hospodářství.
Nynější osnova i toto řeší
a přivádí jasno, že je to možné,
aby se společně uskladňovalo a nebylo to
na újmu oné úlevy, nezdanitelnosti těch
200 litrů vína.
Je proto, slavná sněmovno, na těchto dvou
případech, které řeší
nynější osnova, jasně vidět,
že náš poplatník potřebuje jasné
stylisace zákonů, aby neměl napřed
naději, že mu kyne z určité zákonitosti
výhoda, ale později byl zklamán, když
z nejasnosti zákona byla by tato původní
výhoda anulována.
Z tohoto důvodu, slavná sněmovno, máme-li
projednati tuto osnovu v rámci úhradových
osnov všeobecných, doporučuji podle výsledku
hlasování rozpočtového výboru
ze dne 10. prosince t. r., aby i tato osnova o dani nápojové
byla předmětem jednání slavné
sněmovny a aby ji slavná sněmovna schválila.
(Souhlas.)
Místopředseda dr Markovič (zvoní):
Dávam slovo zpravodajcovi výboru rozpočtového,
p. posl. dr Novákovi k odst. 8 až 12 poriadku.
Zpravodaj posl. dr Novák: Slavná sněmovno!
Soubor úhradových osnov, které dneska projednáváme,
má přinésti státní pokladně
ohromnou částku 1.150 mil. Kč. Počítá
se s tímto výnosem daní a dávek, které
zavádíme, a má se jimi uhraditi manko již
schváleného rozpočtu, které vzniklo,
jak všeobecně známo proto, aby byly uhrazeny
zvýšené náklady spojené s obranou
státu. Cifra, která nám naznačuje
výnos oněch daní a dávek, je tak ohromná,
že skoro můžeme říci, že od
počátku republiky nikdy najednou - já alespoň
tak soudím - nebyly povoleny částky tak veliké,
a dokonce v celém souboru není to jenom jeden zákon
úhradový - tyto zákony převyšují
ve výtěžku jednu z nejvýnosnějších
daní, totiž daň z obratu, která, když
byla zaváděna, pokud se pamatuji, vynesla při
prvním usnášení pouze 600 mil. Kč.
Už tato cifra ukazuje, o jak důležité
úhradové osnovy jde.
Když srovnáme částky, které nově
povolujeme, s částkami, které se dostávají
v daních do státní pokladny, přicházíme
k faktu, že zvyšujeme příjem pro obor
státní pokladny o 17 %. Z celkových daní,
to je, když do toho započítáme i příděly,
které dostávají z daní samosprávné
svazky nebo různé fondy, zvyšujeme příjem
o 12 %, a když se podíváme, oč stoupnou
daně, které jsou ve spojení s některými
starými daněmi, přicházíme
k zvýšení dokonce o 24 %, jako je tomu u dvou
daní největších, totiž u příspěvku
na obranu státu a u mimořádné daně
ze zisků, které jsou vybudovány na dani důchodové
a na obou výnosových daních, totiž na
všeobecné a zvláštní dani výdělkové.
Už z toho je vidět, slavná sněmovno,
jak velké je odhodlání - nejen parlamentu,
nýbrž všech vrstev občanských v
našem státě - přinést oběti,
když jde o zabezpečení našeho státu.
Nejenom výnos sám o sobě, nýbrž
i způsob, jakým se tyto daně projednávaly
a projednávají, ukazuje, že se náš
stát může pochlubiti velikou stabilitou, když
nejen co do výše, nýbrž i co do způsobu
rychlého projednání a uzákonění
tak velikých úhradových osnov může
prokázat, že je si vědom vážnosti
doby a že je také ochoten přinést pro
účely státní oběti tak veliké.
Slavná sněmovno, bude mi snad dovoleno několik
poznámek rázu spíše politického.
V naší demokracii se uplatňují ve vedení
státu, zejména v zákonodárné
činnosti dva činitelé, to je vláda,
která je namnoze faktorem iniciativním - ne absolutně
- ona podává předlohy, a potom v obou svých
komorách Národní shromáždění,
které se o zákonech usnáší, může
také schvalovat iniciativní zákony, ovšem
se usnáší, po případě
pozměňuje návrhy, které předložila
vláda. Tito dva činitelé vystupují
při různých zákonech různou
intensitou: někdy stojí v popředí
jeden vláda, někdy se projeví více
vliv obou komor našeho Národního shromáždění.
Chci poukázati na dva případy. Loni byla
v parlamentě schválena daňová osnova,
byl to jeden z největších našich zákonů,
čís. 226, a při projednávání
tohoto zákona se převážnou měrou
uplatnila iniciativa a vůle zákonodárných
sborů. Dlouhé měsíce projednávaly
parlamentní výbory po příp. podvýbory
onu předlohu, bylo probráno několik set pozměňovacích
návrhů, zaujato k nim také stanovisko, a
výsledkem je zákon, u něhož si přejeme,
aby ve svých hlavních rysech vytrval hodně
dlouho. Nynější daňové předlohy
mají charakter jiný: zde se projevuje daleko více
preponderance vlády. Nejvyšší činitel,
který zde přichází v úvahu,
t. j. nejvyšší rada obrany státu, rozhodl
o způsobu a rozsahu prací a opatření,
kterými má býti zabezpečena celistvost
a nedotknutelnost našeho státu. Byla peněžně
určena částka, které je na to potřebí,
ministerstvo financí vypracovalo příslušné
úhradové předlohy, o kterých bylo
politické jednání a na kterých se
konečně usnesla vláda. Tyto předlohy
přišly nyní do projednávání
v posl. sněmovně a mají se státi zákonem.
Zde nebude míti a nemá posl. sněmovna téhož
úkolu, jako měla při projednávání
loňské novelisace zákona o přímých
daní, zde nezbývá, jak to vyžaduje potřeba
věci, než aby posl. sněmovna úhradové
zákony projednala rychle, pokud možno bez velkých
změn, a aby je schválila.
Zde nejde jenom o peníze, jenom o částky,
které jsou nutné pro vyrovnání státního
rozpočtu již schváleného, ale jde také
o důkaz pro cizinu, jak občanstvo státu má
neodvislost a nedotknutelnost tohoto státu rádo
a jak je odhodláno přinést pro tuto neodvislost
oběti. Jestliže rychle, jak se to konečně
i děje, důstojně projednáme ony velice
těžké úhradové osnovy, vykonáváme
pro svůj stát v cizině daleko lepší
propagandu než všechny propagační kanceláře,
které bychom k vůli tomu si mohli a měli
zřídit. (Předsednictví převzal
místopředseda Košek.)
Slavná sněmovno! Nejdůležitější
úkol byl zde svěřen rozpočtovému
výboru, a rozpočtový výbor tuto jemu
uloženou práci vykonal jak může se toho
dovolat před celým sborem - věrně,
poctivě a rychle. Vykonali jsme to bez hubačení,
jak je u nás často zvykem u předloh daleko
menšího významu, než jsou tyto předlohy.
A toto pěkné vysvědčení platí
nejenom snad koalici, nýbrž i oposici, která
se zúčastnila na té práci, a i když
musila bojovat často pro čest oposičního
praporu, přece jenom nevykonala nic, co by klidný
a rychlý vývoj rázem obstrukce nebo protahování
projednávání mohlo ztížiti. Zde,
slavná sněmovno, platí, co napsal Svatopluk
Čech, že jsme se sešli v těžké
chvíli - on to říká jinak - pod jedinou
korouhví, všichni, Čechové, Slováci,
Němci, Maďaři. Sešly se strany vládní
a oposiční a projevují ochotu pro bezpečnost
státu přinésti oběti tak veliké,
jak se to od nich žádá v těchto úhradových
předlohách. (Posl. inž. dr Toušek:
Jak to žádá dr Novák!) No, a když
pan kolega toto řekl, já přes to, že
mně byla vytýkána veliká tvrdost při
projednávání, snažil jsem se ve spolku
s ostatními tu službu vykonat dobře a rychle.
Dvakrát dává, kdo rychle dává.
(Posl. dr Peters: Hlavně, když to nic nestojí
dr Nováka!) I také.
Slavná sněmovno! Některé západní
demokracie zahynuly na zbabělost, že byly zbabělé
přinésti státu oběti, kterých
stát potřeboval. My, jak vidíme, máme
demokracii zabezpečenu, protože naše demokracie
je schopna tyto oběti také přinést.
Já jsem přesvědčen, že stejně
tak, jako tu službu vykonávají příslušné
zákonodárné sbory, že ji vykonají
i občané. Když naši občané
jsou naplňováni sebedůvěrou, když
vidí pochodující řady vojáků
a když pociťují, jak s nich padá tíseň,
když vidí dlouhé hlavně protiletadlových
děl, když slyší hřmění
motorů leteckých, pak jistě budou přinášeti
oběti, které se od nich žádají,
klidně, už proto, že budou vědět,
nač tyto oběti a částky, které
se od nich žádají, jsou určeny, a že
jejich oběti jsou hodny cíle, k jehož dosažení
jsou určeny.
Jestliže rozpočtový výbor vykonal tu
službu, ke které byl povolán, rychle, věrně
a dobře, pak si nikdo nesmí myslit, že rozpočtový
výbor odhlasovával ony daňové předlohy
slepě, že se nepřesvědčil o tom,
jaká břemena ukládá na veškeré
občanstvo, a že nevěděl, kdo a která
vrstva bude tou kterou daní a jak velice postižena.
Vláda ústy pana ministra financí vyjádřila
ideu těchto úhradových předloh ve
větě, že úhradové předlohy
nemají podlomit výrobu a nemají se dotknouti
životní úrovně obyvatelstva. I když
projevy ministra financí o neškodnosti daní
vždycky je nutno bráti ne "cum grano salis",
nýbrž "cum saxo salis", ne se špetkou
soli, nýbrž s celou bečkou soli, přes
to můžeme posoudit, jestli aspoň s určitým
vyrovnáním možno slova ministrova vzít
za podklad názorů a mínění,
že skutečně u těchto nových úhradových
předloh to takové bude, to jest, že nepodlomí
výrobu a že se nedotknou, citelným způsobem
aspoň, životní úrovně našeho
občanstva. Pan ministr financí ve svém exposé
zdůrazňoval, že spotřební daně
v tom souboru úhradových osnov vynesou asi jen 150
mil. až 200 mil. Kč, kdežto ostatní daně,
hlavně daně přímé, vynesou
částku mnohokráte vyšší.
Tedy kdybychom posuzovali tyto úhradové předlohy
podle běžné teorie daňové, mohli
bychom doopravdy soudit, že daně, jak budou zavedeny,
citelně nepodlomí ani výrobu a že hlavně
nesníží životní úroveň
našeho občanstva. My ovšem víme, že
se tyto teorie často ve skutečnosti neosvědčují.
Hlavně pak tehdy, když daňové zatížení
daněmi přímými je tak vysoké,
že, jak zkušenost ukazuje, nutně se musí
přenésti do cen výrobků a stává
se jistě, aspoň percentuálně, daní
konsumní, projevenou jiným způsobem ve zvýšených
cenách zboží a životních potřeb,
které občané kupují. Když je
daň přímá velmi vysoká, vždycky
se do cen přenáší.
Největší úhradová předloha,
která má vynésti 440 mil. Kč, je připiata
převážnou měrou k dani důchodové.
Tedy tato předloha o příspěvku na
obranu státu by se především neměla
přenésti do cen a měla by způsobiti
pouze to, že by občané, kteří
jsou poplatníky důchodové daně, platili
ji ze svého důchodu tím, že by se zřekli
určitých výhod materiálních,
určitých potřeb, které nazýváme
zbytnými; že by je však daně tyto nepostihly
tak hluboko, aby jim to sáhlo na nezbytné potřeby,
mezi jinými na výživu, obydlí a oděv.
(Předsednictví převzal místopředseda
Langr.)
Podíváme-li se na konstrukci zákona, kterým
se zavádí příspěvek na obranu
státu, vidíme, že u daně srážkové
je vyměřen částkou 60 %. Toto procento
by se mohlo zdáti relativně dosti vysoké.
Ale když uvážíme, že procento důchodové
daně při dani srážkové jest poměrně
značně nižší než procenta
důchodové daně, která nejsou vybírána
srážkou, pak cítíme, že toto zvýšení,
které je všeobecné, může býti
usneseno vrstvami, kterých se týká, tak že
citelným způsobem není ohrožena životní
úroveň - ovšem vždycky to znamená
snížení životní úrovně
- vrstev, které jsou jí postiženy. Nesrážkářům,
t. j. těm, kteří mají zaplatiti daň
přímo, zvyšuje se nově daň o
1 1/2%, ale nemá to přesahovati 60.000 Kč,
tedy asi tolik, kolik by dělalo 60 % zvýšení
důchodu a k tomu patřící přechodná
přirážka, která bude také zároveň
s předlohami úhradovými uzákoněna.
Pak nastává progrese, která stoupá
dokonce až do 5 %. Negážisté pak mají
platiti 4 %0 důchodové daně s příslušnou
přechodnou přirážkou, ale nemá
to činiti více než 80 % důchodové
daně s příslušnou přirážkou,
kterou až dosud platí.
Slavná sněmovno, znamená to zde tedy také
určitou prograsi. I příspěvek na obranu
státu je progresivní. Jenom že ona progrese
není prostupňována takovým způsobem,
jako je to u důchodové daně, nýbrž
se omezuje na určité veliké stupně
a zůstává u daně ze služebních
důchodů státi na 5%, u daní ostatních
na 4%. Když si však všimneme výše důchodové
daně, která je pro příjmy dosti značné,
vidíme, že celkové zatížení
daní důchodovou, přechodnou přirážkou
a nynějším nově zaváděným
příspěvkem na obranu státu dosahuje
při velkých příjmech částky
kolem 50%.
Byly sice podávány návrhy, že by se
mělo jíti také ještě výše,
ale víme, že i vysoké příjmy
mají určité svoje poslání v
národním hospodářství, a nejen
to, vysoké příjmy jsou podrobeny ještě
řadě daní a dávek ostatních,
takže našemu daňovému zákonodárství
nemůže býti odůvodněně
dána výtka, že chrání velké
a že příliš zatěžuje malé.
Kdyby se ještě postupovalo v progresi více,
pak by se jistě dostavil pravý opak ve výnosu,
jako se to dostavuje u každé daně, která
je předimensována, tím, že by pak utíkal
daňový základ ze zdanění všemi
možnými prostředky, které pro finanční
správu by byly těžce dosažitelné
a postižitelné.
Právě proto, že u nás důchodová
daň začíná v podstatě od důchodu
7000 Kč, je značný počet poplatníků
podléhajících této daň; je
to přes 2 mil. poplatníků s důchodem,
který r. 1933 byl stanoven v daňových výměrech
na 26 miliard Kč. Daň z toho předepsaná
činila něco málo přes 1 miliardu Kč.
Z toho připadá na srážkaře, na
daň vybíranou srážkami 94 mil. Kč,
a zbytek připadá na daň, která byla
vybírána z důchodů přímo.
Slavná sněmovno, daň důchodová
je často předmětem dosti značných
výtek, že nebyla správně vybudována,
že hlavní podstata její závisí
na důchodu služebním, který pro tuto
daň převažuje značně důchod,
který je povahy jiné. Proti 16 miliardám
Kč služebního základu k dani důchodové
stojí pouze 10 miliard, kterými jsou postiženy
důchody podrobené důchodové dani rázu
neslužebního. Aby se toto změnilo, bylo by
nutno přepracovati celý náš daňový
systém, což při této příležitosti,
kde nám jde o to, abychom rychle opatřili potřebné
částky do státní pokladny, není
možno a proto bylo nutno spokojiti se s úpravou, která
je předložena ve zmíněných dvou
daních přimknutých v podstatě k dani
důchodové. Příspěvek na obranu
státu je také vybírán na základě
zvláštní výdělkové daně
a má vynésti, jak se projektuje, 25 mil. Kč.
Slavná sněmovno, kdybychom se podívali na
základ zvláštní daně výdělkové
a na cifru, kterou má uvalovaný příspěvek
zde vynésti, mohlo by se zdáti, že příspěvek
na obranu státu je lehký. Jenomže zde nutno
spojovati příspěvek na obranu státu,
vybíraný na základě zvláštní
daně výdělkové, s druhou částí
zákona, to je s mimořádnou daní ze
zisků, poněvadž tam pro zvláštní
daň výdělkovou základ daně
- jde namnoze o společnosti akciové nebo s ručením
omezeným - je obyčejně vyšší
a sčítají se tady obě části,
tedy nejenom příspěvek na obranu státu,
nýbrž současně i mimořádná
daň ze zisků. Mimořádná daň
ze zisků má vynésti 150 mil. Kč. Slavná
sněmovno, přiznám se docela upřímně,
že vnitřně nejsem přesvědčen,
že obě tyto daně, mimořádná
daň ze zisků s doplňkem, pokud se týče
zvláštní daně výdělkové
- příspěvek na obranu státu - projdou
tak, že tíhu jejich vezmou na sebe poplatníci,
povinní touto daní, a že se zde nebude projevovati
zvýšenou měrou tendence přenésti
zatížení této daně do cen zboží,
což by jistě mělo za následek, že
by nestouply ceny o tuto částku, nýbrž
že by nastala všeobecná tendence zdražovací
s efektem mnohokrát přesahujícím částku,
kterou zde dostane stát.