Psychologickým předpokladem úspěchu
v celé veřejnosti, možno-li vůbec o
úspěchu mluviti a nedopadne-li to tak, jak to p.
kol. dr Novák líčil s tou husou, kterou
ovšem na konec zařízli, psychologickým
předpokladem by byla nezbytnost, aby byla daňová
rovnoprávnost. P. kol. dr Klapka na to trochu narazil.
Já vám řeknu jen toto: Slyšíme-li,
že původní návrh ministra financí,
který žádal, aby daňové úlevy
u družstev při dani obratové ve výši
22 mil. Kč byly škrtnuty a tím přibylo
státní pokladně 22 mil. Kč, byl restringován
na 11 mil. Kč, a slyšeli jsme v rozpočtovém
výboru, že už jsme pouze na 7 mil., tedy takovéto
věci nemohou působiti ve veřejnosti dobře.
Nezapomeňte, že gros všech těch nákladů
a břemen ponesou lidé, kteří budou
srovnávati, zda ti druzí, s nimiž soutěží
podnikatelsky a podobně, jsou zatěžováni
stejně. Totéž platí při dani
z mimořádných zisků, totéž
platí při příspěvku na obranu
státu, kde jsem se marně snažil prokazovati,
dokazovati a navrhovati, aby družstva všeho druhu byla
zrovnoprávněna.
Dál o družstvech nebudu hovořiti, poněvadž
p. dr Klapka to řekl za mne, a ukázal, že
družstva už jsou dnes něčím, alespoň
při určité hranici, co naprosto nezaslouží
a neunese také na trvalo nějakého daňového
ulevení. Slavná sněmovno, my se toho dočkáme,
že bude-li chtíti ministr financí mít
úspěch ve výdělkových daních,
bude muset na družstva dolehnout stejnou silou. (Posl.
Špaček: Jako to udělala socialistická
vláda ve Švédsku!), jak to nesou ostatní
podnikatelské vrstvy a jak to také udělala
socialistická vláda ve Švédsku, jak
naznačuje kol. Špaček.
Ale my tam máme kromě psychologicky nezbytné
rovnoprávnosti jednu velmi důležitou věc,
to jest to, že se mně zdá, že těm,
kteří propočítávali nová
daně a sazby, nebylo dost jasno, zda se to bude moci unésti.
P. dr Novák před chvílí říkal,
že je nebezpečí, že se to neunese, ale
že doufá, že přes toto nebezpečí
atd. ... Řeknu vám docela otevřeně:
Hlavně u drobného a středního živnostnictva
uvidíte, jak těžko se budou nová daňová
břemena vytahovat z jejich provozů, jak těžko
bude dosáhnouti u nich, co u zaměstnanců
lze dosáhnouti prostě srážkami a dalším
zatížením a snížením životní
úrovně, poněvadž u těchto lidí
kus výtěžku hraje roli při dalším
podnikání a nelze jen tak bez obtíží
vytáhnouti cokoliv.
Slavná sněmovno, v této věci budeme
za rok, za 2 léta mluviti o tom, že jsme předanili,
budeme mluviti o tom, že k 5 daňovým amnestiím,
které jsme v nejrůznějších formách
už zde měli, nebudeme moci připojovat šestou,
poněvadž bychom zničili morálku daňovou,
ale že se budou hledati cesty depurace a podobně.
Je to chyba, stejně jako je chyba, že se nedovedla
koalice povznésti na stanovisko, aby občanstvu mohla
říci, že stanovila maximum daňového
zatížení, limit daňový, ten Rašínův
limit, kterým kdysi zachraňoval hospodářství
v době, kdy se budoval stát a základy hospodářství,
kterým zachraňoval hospodářství
proti přílišným výdajům
a vysokým přirážkám samosprávným.
Tento limit by byl dnes na místě, aby zachraňoval
proti předanění i po případě
na prospěch státu.
Slavná sněmovno, není to správné,
co řekl p. dr Klapka v této věci,
že by bylo nutno řešiti celou otázku samosprávných
financí. V této souvislosti budeme státi
před tím, že ne do Prahy jenom, nýbrž
za nižšími přirážkami obecními
půjdou podniky, po případě do sousední
obce z většího města. Podniky se budou
stěhovati jen proto, poněvadž zde nebylo odvahy,
postaviti se na stanovisko jistě velice rozumné
a logické, aby se omezilo zdanění určitou
kvotou z výtěžku. Slavná sněmovno,
naopak se tady ve sněmovně bude odhlasovávati
něco úplně opačného, vy budete
odhlasovávati to, že i ti, kdo mají ztráty
a kteří mají dosud jedno promile minimálku,
budou napříště míti další
promile minimálky. (Posl. Špaček: Čili
kde není, tam československý erár
bere!) Ano, to je také zdanění, které
není možno nazvati plánovitým, a o němž
není možno mluviti, že je naplněno opravdu
nějakou myšlenkou a něčím, co
by se dalo včleniti do hospodářského
plánu. Vždyť vy jdete také tak daleko,
že nové podniky a výroby budete zbavovati dosavadních
výhod, resp. výhody, které mají přiznány,
při příspěvku na obranu státu
a při dani z mimořádných zisků,
jim nepovolíte. Půjdete tak daleko, že ani
ty podniky, které přímo pro veřejnou
správu a pro obranu státu byly zřizovány,
neosvobodíte. Vy půjdete tak daleko, že dnes,
kdy stoupá počet nezaměstnaných o
další statisíce, si pro příští
rok zabrzdíte stavební ruch prostě tím,
že rušíte daňové úlevy těm
lidem, kteří kdysi stavěli v dobré
víře, že daňové úlevy
jim budou zachovány. Vy nechcete ani domy pro zaměstnance
a zřízence a pozemky, které u podniků
větších hrají velmi značnou roli,
ani nechcete v jejich výnosu osvoboditi, resp. odčítati
od základu pro příspěvek na obranu
státu. Kdo má v dobré víře,
že to, co se mu jednou povolí, nebude v jiné
formě nebo jiným zdaněním zase vzato,
podnikati, a jak má podnikati?
Obnovte právní jistotu, obnovte víru, že
v podnikání jednou nabyté výhody a
práva budou moci býti také zachována,
zmenšete risiko, s kterým podnikatel dnes musí
pracovat, risiko po stránce hospodářské
a měnové stability, a zmenšete je také
po stránce právní a daňové
jistoty.
To máte stejně tak, v otázce kartelní
dávky jsme marně navrhovali - já se ještě
k tomu dostanu - aby byly zavedeny moderní předpisy
trestní podle přímých daní.
Zůstane se při starých předpisech
o obratové dani a podobně, ačkoliv loni velikým
úsilím byly v této sněmovně
předpisy ty zmodernisovány.
Slavná sněmovno, i další věci
z těch osnov, speciálně pokud se týče
přímých daní, by se daly vytknouti,
a to nejdůležitější podle mého
názoru je to, že se počítá ve
skutečnosti s výnosem daleko menším,
nežli jak budou vypadati výsledky teoretické,
ovšem když by byly montovány anebo počítány
na dnešní daňové základně.
Pan dr Klapka už mluvil o 700 milionech, ministerstvo
financí mluvilo o 600 milionech, mluvívalo se také
o 650 milionech. Vím jenom jedno a páni mně
to nebudou míti za zlé, ať referenti, ať
z ministerstva financí, nedověděl jsem se
v rozpočtovém výboru ani v subkomitétu,
kolik by jednotlivé výhody, které jsem žádal
pro hospodářství všeho druhu, měly
opravdu vynésti, resp. co by zde obětovalo ministerstvo
financí. Ty věci nejsou propočítány,
a zdá se mi, že jsou tam reservy větší
nežli se dnes domníváme. A ještě
přišla k tomu jedna reserva. To byl kartelový
poplatek, s nímž se původně nepočítalo,
který byl přijat především -
tady si to můžeme říci na vyvážení
zájmové, ale který přes svou konstrukci,
přinášenou do výboru, najednou měl
býti podroben řadě změn přesto,
že ministerstvo financí těch 60 mil., které
má vytěžiti z tohoto poplatku, má opravdu
zabezpečeno. Upozorňuji na nutnost, abyste nepřímý
vývoz zbavili těchto poplatků, poněvadž
tím vyrovnáte značnou nespravedlnost. A upozorňuji
na to, že zase si tady chystá finanční
správa jednu nesmírnou obtíž. Místo
aby se zůstalo při původní textaci,
podle níž bylo docela jasně vymezeno, které
kartely podléhají této dávce a které
ne, půjde se na to obráceně. Vezmou se všechny
kartely, ať jsou i úvěrové, kondiční
nebo jakékoliv jiné, z nichž 3/4 anebo 4/5
jasně nepodléhají dávce, ale přesto
se budou probírati a zkoumati všechny kartely, zapsané
v rejstříku. Je to skoro jako při minerálních
vodách a sodovkách, kde by každý výrobce
minerální vody musel žádat k finančnímu
úřadu o osvobození od daně v případě,
že ji podává v otevřených nádobách.
Místo toho, aby na 200 lázní žádalo
o takové osvobození, přistoupilo se na konec
na to, že se to udělá obráceně,
že to bude předem osvobozeno na základě
předpisů, které se vydají vládním
nařízením. Teprve dodatečně
se bude trestati zneužití. Také u kartelů
to neděláme jednoduše, když to jde komplikovaně.
Vy si tu komplikovanost vynutíte, a státní
správa bude muset rozšířit svůj
aparát o řadu lidí, kteří se
budou muset zapracovávat do materie, když jim dáte
práce čtyřikrát nebo pětkrát
tolik, než je nutno, aby ministr financí dostal svých
60 mil. Kč.
Slavná sněmovno! Byla ještě řada
momentů - a často možno říci
humorných - při projednávání
a přípravě úhradových osnov.
Jenom jedno bych řekl, že celý ten systém
spotřebních dávek, který zavádíte,
připomíná tak trochu staré české
krále a stavy české, kteří
vždycky dbali na to, aby z piva pšeničného,
ječného, pět bílých grošů
z vědra bylo odvedeno (Hlasy: Podsudné!),
- ano, a navzájem to přesunovali mezi obcemi a při
zástavách atd. Vidíme z toho prostě,
že se vybralo všecko, co se pije, a že se nato
udělal daňový systém, který
- možno říci - na konec musí zaplatiti
konsumenti, poněvadž výroba to neunese. Musím
vzpomenouti na to, že jsme museli na př. u minerálek
a sodových vod vynutiti paušalování.
Nemohu než upozorniti na to, že toto paušalování
u sodových vod bude moci býti provedeno velmi jednoduše
a velmi dobře, ale že se z toho také může
zase státi takový případ, že
to bude potřebovati stostránkový komentář.
Slavná sněmovno! O kartách a jejich zatížení
není třeba mluviti déle, to je snad jen k
vůli rovnoprávnosti u těch, kteří
navštěvují hostince.
K monopolu sladidel bych chtěl říci, že
se mně zdá, že se zde přehnalo. Z tohoto
oboru se má dostati 16 mil. Kč, to znamená,
že jste zatížili velmi velkými částkami
finanční stráž, finanční
správu, která se bude muset nyní s dvojnásobnou
nebo trojnásobnou pečlivostí brániti
pašování přes hranice. Výnos,
který zde bude na jedné straně, bude na druhé
straně při pašování velmi podstatně
zmenšen.
I v ostatních věcech bylo by možno podrobněji
kritisovati a uváděti nedostatky. U jedné
věci to ještě učiním. Je to otázka
umělých tuků. Slavná sněmovno,
viděli jsme u umělých tuků, jak se
tato věc stala přes svoji poměrnou jednoduchost
najednou ohromným problémem. Viděli jsme
na jedné straně obchodně politický
zájem na dovozu 300 vagonů sádla, na druhé
straně jsme viděli zájem na zabránění
zdražení, na třetí straně vidíme
- o tom jste velmi málo slyšeli, a já to při
této příležitosti řeknu - že
do konsumu jsou tyto tuky rozdělovány velmi nespravedlivě.
Jsou obchodníci a drobní lidé, kteří
chtějíce dostati umělé tuky pro svoje
konsumenty, musí je jít nakupovat k družstvu.
Tyto věci o poměry nejsou možné. Tím
méně je možné, aby se z toho stal zápas
dvou největších politických stran a
aby bylo hledáno řešení mocenské.
Vidíte. kam v tomto případě vede vázané
hospodářství, a vidíte, slavná
sněmovno, kam by vedlo vázané hospodářství
dále, kdybychom šli cestou - pan dr Klapka
promine - kterou naznačil pan dr Klapka. On zde
ve svém projevu mluvil také většinou
"proti", i když nakonec stál na stanovisku,
že osnovy jsou nezbytností a že bude pro ně
hlasovati on i jeho strana. Ale pan dr Klapka nám
tady zkritisoval kartely všeho druhu. Vyslovil se pro syndikáty.
(Výkřiky posl. dr Klapky.) Slavná
sněmovno, syndikáty jsou totiž - řeknu
to docela otevřeně - horším vydáním,
poněvadž jsou nepružné, pane dr Klapko
(Výkřiky.). Uvedu vám příklad.
Vezměme si syndikát dřevařský
a nemluvme o té věci politicky, nýbrž
úplně hospodářsky. (Hlasy: A co
textil?) Hned k tomu přijdu. (Posl. dr Klapka: Nešlo
o syndikát dřevařský!) Nevím,
jaké syndikáty jste myslel, jaké si představujete,
že by se měly teprve vytvořiti. Ale syndikát
dřevařský je typickým případem
syndikátu nepružného (Posl. Špaček:
Dřevní houba!) a chtěl bych konstatovati,
že zatím co máme syndikát dřevařský,
v němž může vláda nejrůznějším
způsobem vykonávat vliv na stanovení cen,
máme také při zemském úřadě
cenovou komisi pro stanovení cen dříví,
kde vláda má oklikou opačnou tendenci, tedy
zase ceny stlačovati. Tak to vypadá, pane dr Klapko,
se syndikáty. A nemáte-li na mysli takové
syndikáty, uvedu syndikát bramborového škrobu.
(Výkřiky.) Tento syndikát byl kartelem
a jednoho dne se prostě změnil v syndikát.
Jestli jsem vám dobře rozuměl, měla
by kartelní dávka ten účel, aby kartely,
tak jak dnes jsou, se měnily v syndikáty, čili
aby se dnešní kartelní hospodářství,
proti němuž možno míti lecjaké
námitky, ale které je konec konců přece
jen pružné a musí se přizpůsobovati
hospodářskému i mezinárodnímu
tlaku, stalo nepružným. (Posl. dr Klapka: Co ten
textil, ten syndikát se neosvědčil?) Řekl
jsem, že zde nebudu uvádět čísla,
ale musím udělat výjimku. 2.340 pletáren
nedá dohromady syndikát, ujišťuji vás.
A textilní syndikát, který máte dnes,
to je vlastně obnova bývalého kartelu. (Hlasy:
Ale pardon, to je velký rozdíl v konstrukci!) V
konstrukci je rozdíl, ale fakticky je to totéž.
Pane doktore, já už jsem o tom vykládal v rozpočtovém
výboru. (Posl. Mikuláš: To se týká
také syndikátu pracovního, to se týká
také kolektivních smluv a ochrany práce.
Kde pak máte něco podobného?) Prosím,
já přestanu polemisovat, poněvadž bych
byl odveden od svého vlastního tematu. Jen konstatuji,
že jíti proti kartelům ve jménu syndikátů
je úplně hospodářsky nesprávné
a že je nutno si uvědomiti, že zatím co
kartely i při svých nedostatcích mohou býti
pružné, syndikáty se stávají
nepružné, poněvadž jsou tím vládou
řízeným hospodářstvím.
Slavná sněmovno, řízeným hospodářstvím
nepochybně se snažíme udržeti pomocí
takovýchto opatření umělou rentabilitu
na některých úsecích hospodářských.
Já jsem o umělé rentabilitě mluvil,
že není trvale udržitelná. Rentabilita
je udržitelná jen tehdy, když bude celé
hospodářství opravdu v rovnováze.
A tu musím říci, že je velmi jednoduché
postaviti ty věci tak - a to byl původně
úmysl - jíti proti kartelům. Prosím
my se všichni shodneme v tom, co je možné udělati
v těchto věcech. Ale, slavná sněmovno,
nezapomeňte na jednu věc, že velmi často
ti různí malí a drobní museli se utíkati
k soutěžním dohodám, aby se udrželi,
a na těch nám musí stejně záležeti.
(Posl. Mikuláš: Vy jste pro liberalismus. -
Posl. Špaček: V podstatě ano!) Kolego
Mikuláši, já vám konstatuji,
že hned na začátku své řeči
jsem mluvil pro něco, co kdybyste byl poslouchal, musel
byste říci, že opravdu mi záleží
nejen na tom, aby lidé byli zaměstnáni, nýbrž
aby byli také slušně a dobře placeni
a aby jejich sociální zařízení
byla zabezpečena, a já jsem se ptal, co ještě
ta sociální zařízení budou
potřebovati, aby byla zabezpečena. Nemyslete si,
že to je veliká přednost v Československu,
když někdo podniká, když někdo
myslí, organisuje práci, organisuje vývoz
a pracuje trochu více po příp. než ti
druzí, pro něž tu práci organisuje,
že tento člověk je pokládán za
vykořisťovatele .... (Výkřiky.)
Místopředseda Košek (zvoní):
Prosím o klid.
Posl. dr inž. Toušek (pokračuje): .......
a nebude lépe, pokud i v této sněmovně
se neuzná, že i podnikatel od nejmenšího
do největšího, od malého živnostníka
přes toho malého obchodníka, zemědělce
až k největšímu podniku má zde
své oprávnění a má sociální
význam a sociální poslání.
Musí se proto jeho podnikatelská chuť a snaha
podchytiti a tvorba podepříti. Lze mu sáhnouti
na výtěžek a přiměřeně
ho zdaniti, jeho zdanění je nutné, ale nelze
mu brániti v tom, aby vůbec mohl toto podnikání
organisovati, vésti a něco vytěžiti
už v zájmu dělnictva, jeho zaměstnání
a životní úrovně. Zde máme v
Československu prapodivný režim v tomto směru,
že má-li někdo odvahu říci 2
až 3 slova na obranu výroby, hospodářství
a průmyslu, že na něho poukazují jako
na kapitalistu. Slavná sněmovno, slyšeli jsme
v rozpočtovém výboru kol. Brdlíka
.... (Posl. Čuřík: Tak to není.
- Výkřiky.) Nepolemisujte se mnou, já
to nedělám, když jste z vás někdo
na tribuně, nepokřikuji na vás. Nechte mne
tedy domluviti.
Pořád se snažíte mně řečnickou
lhůtu vyčerpávati takovýmito polemikami
s vámi. Máte delší řečnickou
lhůtu než já, řekněte to pak,
až půjdete vy na řečnickou tribunu.
(Posl. Špaček: Sněmovna je debata.) Je
něco platná debata? Slavná sněmovno,
celá věc, celý systém úhrad,
jak jej máme připravený, nepamatuje na to,
zda bude možno udržeti poplatnější
hospodářství, zda bude opravdu ta břemena
z hospodářství dávati možno jenom
tehdy, budou-li hospodářství dány
předpoklady, aby břemena uneslo. To je to základní.
My říkáme, že jsme ochotni spolupracovati,
aby se hospodářství daly tyto předpoklady,
aby se udělal velký hospodářský
plán a aby se podle něho pracovalo, aby se podle
něho však zařídil také stát
a aby se podle něho zařídil stát ve
svých vydáních. Nemůžeme dáti
souhlasu k tomuto isolovanému řešení,
nemůžeme dáti souhlasu, abychom zde schválili
jen úhradové osnovy, které přinášejí
1 1/4 miliardy nových příjmů a které
nechávají všechny ostatní problémy
neřešeny. Proto naše strana bude hlasovati proti
všem těmto osnovám. Naše strana, jak říkám,
chce pracovati na vytvoření základny pro
opravdovou rovnováhu hospodářství
a pro likvidaci hospodářské krise resp. jejích
zbytků, chce spolupracovati loyálně se všemi
stranami, ale co se zde přináší a co
je předkládáno sněmovně, pokládá
za torso, pokládá za něco, co není
vklíněno do velkého plánu a dokonce
bude konečné výsledky ohrožovati, a
proto budeme hlasovati proti. (Potlesk poslanců nár.
sjednocení.)