K tomu přišly ještě stabilisační
bilance, jejichž požehnání se konec konců
ukázalo i pro průmysl samotný v jejich nadhodnocení.
když se jednalo o první předloze daňové.
když se zjistilo, že stabilisační bilance
vytvořily u některých podniků tak
ohromnou základnu daňovou, t. zv. ukládací
kapitál, že pouhá 4% z tohoto ohromného
kapitálu dělají více, než kolik
dělá čistý výnos. Tedy to je
otázka té daňové reformy z r. 1927,
kde se říká, že jsme teoreticky šli
příliš daleko ve snaze po spravedlnosti. Řekl
bych, že teoreticky se snažil tenkráte dr Engliš
zachytiti každý výnos v jeho úplné
velikosti do poslední koruny, ale ovšem to se ještě
nepodařilo žádnému ministru financí.
Angličané, kteří jsou národ
chytrý a praktický, mají na př. svou
důchodovou daň vybudovánu na zcela jiném
systému než my. Angličané vycházejí
ze zásady, že nejlepší daň je ta,
která se chytne přímo u pramene, ta že
se nejlépe vybírá, když nepřechází
z jedněch rukou do druhých, a že nejlepší
je daň takovou vybrati, aniž jsme měli obtíže
ukládacího daňového řízení.
Tento princip je vybudován v anglické income tast;
znamená postihnouti pokud možno každý
příjem u pramene k radosti berní správy
a také poplatníka. Myslím, že po této
stránce naše finanční zákonodárství
musí napodobiti vzor anglický a že se musí
snažit, aby postihlo důchod pokud možno u pramene
a nikoliv na základě velmi obtížných
přiznání, při kterých vystupuje
statisíce poplatníků. Tedy po této
stránce bude potřebí určité
změny.
Mluví-li se však o spravedlnosti, řeknu zcela
otevřeně, že mají-li na př. naši
živnostníci námitky pokud jde o daň
výdělkovou, s nimi souhlasím a že princip
daně výdělkové, jak jsme ji zavedli
v r. 1927, je velmi tíživý poněvadž
tato daň se u živnostníka vyměřuje
téměř ze stejného základu jako
daň důchodová. Takový živnostník
dost dobře nerozeznává na jedné straně
daň důchodovou a na druhé straně daň
výdělkovou s přirážkami, a jako
jsme to konečně viděli při jednání
o daňových osnovách, živnostník
se dívá na konečný efekt, t. j. na
celkové zatížení daní důchodovou
a výdělkovou s přirážkami a potom
si říká: Jak k tomu přijdu, že
gážisté platí jen důchodovou
daň bez přirážek, zatím co já
platím všechny daně i s přirážkami?
Domnívám se, že systém, který
byl před válkou, když se daň výdělková
ukládala jako daň výnosová na základě
určitého objektivního znaku, byl spravedlivější,
a kdybychom se vrátili k určitému kontingentování
této daně a nechali živnostníky, aby
si ji do jisté míry autonomně rozvrhovali,
byla by to správnější cesta, než
ta, na které jsme. Konečně neváhám
říci, slavná sněmovno, že ani
pokud jde o úpravu daně pozemkové z r. 1927,
nebyla tato úprava správná z toho důvodu,
poněvadž je velmi těžko srovnávat
důchod malého chalupníka s důchodem
velkého statkáře, poněvadž u
malého chalupníka je to důchod skutečně
pracovní, kdežto zde už je to vlastně
důchod podnikatelský. Jestliže zdaňujeme
poměrně stejně malého chalupníka
jako velkého statkáře, myslím, že
to neodpovídá zásadám daňové
spravedlnosti.
Slavná sněmovno! Mluvím-li o všech těchto
daních a úpravách, které pokládáme
za nutné, prosím, abychom měli ne ustále
na zřeteli skutečnost, že tu činíme
řadu výdajů, ku kterým jsme byli donuceni
mezinárodními poměry, a že jsou to výdaje,
které mají ráz přechodný. Chtěl
bych ovšem říci, pokud jde o debatu v rozpočtovém
výboru a v této slavné sněmovně,
že někdy podléháme, řekl bych,
přímo psychologicky určitým heslům,
která se dědí s generace na generaci. Nesporné
je, že základem každého blahobytu zůstane
výroba a práce, a povinností státu,
povinností těžkou a nesnadnou je, aby se staral,
aby mohli lidé pracovat a aby se jim opatřil pracovní
důchod. Před 150 lety, tedy před dobou jistě
velmi dlouhou, napsal zakladatel liberalistické teorie
hospodářské Adam Smith větu, která
ve mně vzbudila jistou vzpomínku: " Výrobní
činnost národa může vzrůstat
pouze v poměru ke vzrůstu jeho kapitálu".
A já jsem si vzpomněl na tuto větu, když
jsem četl prohlášení guvernéra
Národní banky p. dr Engliše, které učinil
v t. zv. peněžní radě hospodářské,
kde prohlásil: "V nové tvorbě kapitálové
je rámec pro investiční potřebu".
Tedy co se ozvalo před 150 lety ve slavné knize
Adama Smitha o bohatství národů, ozvalo se
nyní z úst guvernéra Národní
banky československé na shromáždění
peněžních ústavů.
Tato slova mají jen relativní pravdu. Byl kdysi
starý spor o to, jak vznikl kapitál. V klasické
teorii hospodářské se uváděl
případ, jak ve vesnici sedí rybáři
a nejdříve chytají ryby prutem. Když
si dost nachytají, udělají si síť
a chytají sítí, čili musí si
nachytat nejdříve ryby, vytvořit kapitál,
aby mohli zase lovit dál. Ale v moderním životě
hospodářském tato věc tak není.
V moderním hospodářském životě
se tvoří kapitál současně s
prací. (Výborně! - Posl. Špaček:
A když není příležitost k práci?)
A právě, co říká p. kol.
Špaček, není-li příležitost
k práci a nedovede-li ji hospodářský
systém vytvořit, jsme zde my a musí zde být
stát, abychom dovedli lidem vytvořit příležitost
k práci. (Potlesk.) Tvrdí se právě
ve zprávě peněžní rady, že
prý v době, kdy se nepracovalo, kdy jsme byli v
krisi, nám ubylo 9 miliard z našich vkladů
a peněžního kapitálu. Kdybychom se postavili
na stanovisko, když je krise, když hospodářství
nejde, že máme složit ruce v klín a dívat
se, jak nám ubývá kapitál, jak se
nepracuje, pak bychom nebyli na svých místech, poněvadž
my jsme zde proto, abychom se na rozdíl od toho, co tvrdí
kapitál a peněžnictví - nedívali
na to, jak kapitál zahálí, nýbrž
abychom se snažili a starali, aby kapitál pracoval,
abychom tvořili práci a v důsledku toho také
kapitál. (Potlesk.)
Slavná sněmovno, vynikající přítel
našeho národa Steed končí svou knihu,
kterou jste snad četli, "Demokracie a diktatury",
výzvou demokraciím, která zní asi
takto (čte): "Demokracie se musí rozhodnout
včas nenechávat jiné na pochybnostech o své
ochotě a schopnosti vítězit utvořením
drtivé převahy vojenské, která bude
obranou zákona proti partizánům, která
bude obranou zákona, obranou těch, kteří
hájí řád, proti těm, kteří
chtějí násilí a kteří
řádu nedbají". Jsou to slova správná
a pravdivá, ale splnit tento požadavek velkého
přítele našeho národa a velkého
obhájce demokracie znamená v demokracii jedno: přinášet
oběti, jak jsem řekl na počátku své
řeči.
My jsme se rozhodli, že tyto oběti přineseme
a já mohu jistě říci za stranu, kterou
kladu si za čest zastupovat, že jsme nikdy neváhali
a nebudeme váhat přinést oběti, vyžaduje-li
toho zájem státu a národa. (Potlesk. -
Předsednictví převzal místopředseda
Košek. - Hlasy: Kdo to zaplatí?) K poznámce,
kdo to zaplatí, odpovídám, že to zaplatí
ti, kdo pracují: všichni budou platit, kdo pracují.
My jim chceme dát příležitost, aby mohli
pracovat, ale tu jim nedáme, budeme-li se držet staré
doktriny, která se nyní praktikuje. (Hlasy: Státní
podniky!) Pokud se týče státních
podniků, parlament je k tomů, aby je kontroloval,
a nepracují-li správně, aby udělal
potřebná opatření.
Slavná sněmovno, končím přáním,
aby oběti, které ukládáme, nebyly
uloženy nadarmo, nýbrž aby sloužily k tomu,
po čem všichni toužíme a co si všichni
přejeme: aby našemu národu, našemu lidu
byl zabezpečen mír a chléb. (Výborně!
- Potlesk.)
Místopředseda Košek (zvoní):
Dávám slovo dalšímu řečníku,
jímž je p. posl. dr inž. Toušek.
Posl. dr inž. Toušek: Slavná sněmovno!
Poslanecké sněmovně byl předložen
soubor daňových osnov, který nejen podle
mého názoru, nýbrž i názoru koaličních
účastníků dohod o těchto osnovách
- když je zestručním - je souborem, který
je spíše jakousi improvisací nežli něčím.
co by bylo opravdu plánovitě stmeleno, co by opravdu
plánovitě připravovalo v rámci velkého
hospodářského plánu to nejnutnější
a to, co je nezbytím, aby všechny tyto úhradové
osnovy mohly míti opravdu žádoucí výsledek,
to jest dosažení hospodářské
rovnováhy.
Slavná sněmovno, my jsme slyšeli v červenci
od tehdy dočasného správce ministerstva financí,
ministra dr Frankeho, že chce dosáhnouti reální
rozpočtové rovnováhy. Slyšeli jsme to
od července několikrát a stále se
vychází z toho předpokladu, že základem
pro nutnost a nezbytnost přijetí všech těchto
osnov je rozpočtová rovnováha a její
reálnost. Zdá se mi, že úkol, který
si vytkla koalice, úkol. který si tu vytýká
finanční správa, je příliš
úzký a příliš jednoduchý.
Říká se: Musíme reálně
vyrovnat rozpočet! My jsme pro to, ale nikde se nemluví
o tom, a do dnešního dne jsme z vládních
míst neslyšeli, jak bude zabezpečeno. aby hospodářství
a všichni ti, kteří nová břemena
budou musit nést a oběti přinášet,
je opravdu unést mohli. Ten problém je daleko širší,
daleko větší, než jenom otázka
rovnováhy řádného rozpočtu
pro r. 1938. Vždyť, kdyby byly chyběly dvě,
tři miliardy, mohlo by se přiměřeně
vyššími daněmi papírové
reální rovnováhy také dosáhnouti.
A tu je třeba říci docela otevřeně,
že je třeba jako primum opravdového, reálného
vyrovnání rozpočtu dosáhnouti, aby
hospodářství samo bylo v rovnováze,
aby totiž hospodářství mohlo všechny
lidi, které zaměstnává. dobře
a slušně uživit a aby ti, které dnes ještě
živí stát z podpor, mohli se uživit sami
a nebyli na podporu odkázáni. Je třeba dosáhnouti,
aby rentabilita v našem hospodářství
nebyla v řadě úseků umělá
a tím dočasná, nýbrž aby byla
harmonická a přirozená a vyplývala
ze vzájemného poměru hospodářství
a soutěží jednotlivých jeho oborů.
Je třeba těmito předpoklady dosáhnouti,
aby hospodářství mohlo potom břemena,
která jsou mu uložena, unésti. Vždyť
břemena, která se dnes nově ukládají
k dosažení rovnováhy ve vydání
státní administrativy, tedy v řádném
rozpočtu, nejsou všecko, těmi není celá
rovnováha veřejného hospodářství
dána. Vzpomeňte jen na problémy, které
nám vyvstávají a před kterými
jsme ve všech oborech sociálně-pojišťovacích,
kde jsme v důsledcích krise v situaci, kdy nedovede
nikdo říci, nebudou-li nová břemena
nutná a nebudou-li žádána. Do této
chvíle nevíme, jak se vyvine otázka úvěrů
na 3 1/2 miliardy Kč, které bude nutno opatřit
na úhradu mimořádného rozpočtu
a jak bude obstarána potom služba dluhová.
Slavná sněmovno, tyto předpoklady by bylo
třeba předem znát, tyto předpoklady
by vyžadovaly velkého hospodářského
plánu na rozdíl, předem říkám,
od plánovitého hospodářství
- k tomu se ještě dostanu - máme-li přistupovat
k tomu, abychom řekli: Ano, lze řešit otázku
rovnováhy a reálného vyrovnání
řádného rozpočtu isolovaně,
a nikoli v rámci všech problémů, které
se tu naskytují.
Měl jsem příležitost v rozpočtovém
výboru položit panu ministru financí několik
otázek. Jedna z nich, která vás všechny
bude zajímat a která zvláště
zajímá široké vrstvy obyvatelstva, je
ta: Co ještě budete r. 1938 na nových veřejných
břemenech, samosprávných, sociálních
a jiných, na nás chtít.? Co budete chtít
na úvěrech, jak jich dosáhnete? Tyto otázky
zůstávají nezodpověděny ve
chvíli, kdy sněmovna během 14 dnů
chce a má, jak už zde bylo p. referentem správně
řečeno. schválit i úhradu ve výši
nějakých 1100 mil. i více Kč. Nevíme,
slavná sněmovno, řešíce jenom
tento úsek finančního hospodářství
státního, do čeho jdeme ve všech těch
ostatních otázkách, neslyšeli jsme do
dnešního dne, ačkoli vidíme, že
je nepochybně uděláno všechno - a nevytýkáme
to - co bylo možno v dnešních poměrech
udělat pro kulturu, pro sociální péči
a obranu státu, nevíme co a jak se bude dělat
pro hospodářství, aby to všecko uneslo.
Slavná sněmovno, a v tom je, myslím, i základní
nedostatek, který vedl k tomu, že osnovy, jak nám
jsou předkládány, již při své
motivaci narazily na některá nedorozumění
a při svém dnešním výsledném
znění jsou osnovami, o nichž před několika
dny i koaliční řečník v rozpočtovém
výboru řekl jasně, že jsou bez idee
a bez plánu.
Slavná sněmovno, pan dr Klapka tu říkal,
že se vyvinovalo jednání o osnovách,
resp. o těchto úhradách po prázdninách
až do dnešní doby v rámci atmosféry,
která byla vyvolávána nějakými
pověstmi o dávce z majetku a pod. Vzpomeňte
si, jak v září, když chtěl kdokoli
o těchto věcech psát, byl v nebezpečí
konfiskací, kdy se nesmělo o úhradě
psát, kdy v říjnu, kdy už se věci
pomalu začaly formovat, bylo i prohlášení
pana ministra financí ještě velmi nejasné;
a v této atmosféře se najednou z dávky
z majetku a z toho, že se od ní uteklo k jakémusi
systému zatížení výnosů,
najednou došlo až k tomu, že se dnes nedělá
nic jiného - a řekněme si to docela otevřeně
- než nová přirážka k dani důchodové
a že se na druhé straně dělají
přirážky k daním výdělkovým.
Název, který původně zněl "dávka
z majetku" anebo, který původně zněl
"zdanění zbrojních zisků",
vzpomeňte na tu agitaci, která se s celou tou věcí
dělala to všechno se nezbytně muselo seschnout
až na velmi stručné označení
"příspěvek na obranu státu"
a na velmi stručné označení "mimořádná
daň ze zisků". To slovo "zisk" je
ústupek optice a stačilo by, kdyby tam stálo
"mimořádná daň z výdělku".
Slavná sněmovno, dělaly se ještě
jiné optické věci při tom, snad se
ještě k několika dostanu, zbude-li mně
dosti času, ale hlavní je to, že motivy, s
nimiž se přichází a s nimiž celá
veřejnost je, řekl bych, laděna pro absolutní
souhlas se vším, co se přinese, nejsou úplně
opodstatněné. Já mám velmi snadnou
situaci tentokrát, protože skoro na každou z
námitek, které přináším
a přednáším, mohu uvésti a připojiti
stejnou, po případě ostřejší
námitku některého příslušníka
koalice, pronesenou při té nebo oné příležitosti.
Nepotřebuji dnes mluvit, že nejenom jsme všichni
pro obranu státu a chceme jí dát všechno,
ale že jeden koaliční politik v rozpočtovém
výboru podrobně vyložil, že nelze zvýšenými
výdaji na obranu státu zdůvodniti toto nové
zatížení, se kterým se přichází.
Ne já oposičník, on koaličník
to musil učiniti.
Když se podíváte, že se tady udělala
kytice nových úhrad, kytice, která je přímo
v jednotlivých svých ustanoveních - (Posl.
Špaček: Ne kytici, koště!) Kol. Špaček
říká, že koště - a tendencích
v přímém rozporu s tím, co jsem říkal
před chvílí, že nutno dáti hospodářství
předpoklady pro to, aby mohlo všechny lidi zaměstnati,
aby se podnikatelský duch znovu rozvinul a dala volná
dráha podnikání, aby hospodářství
opravdu břemena uneslo, aby mohlo nastati tvoření
kapitálu, opravdu vidíte, že to nebylo zasunuto
do velkého plánu, který by šel dále
než na r. 1938 vždyť budeme r. 1939 před
stejným problémem a možná že koncem
r. 1939 budeme zde státi před tím, že
ani výnosů normálních - bez tohoto
daňového zvýšení - které
jsme předpokládali, nebude dosaženo, že
budeme zde státi před tím, že 3 1/2
miliardy státního rozpočtu mimořádného,
který hradíme úvěrem, budeme musiti
sháněti úvěrem i na r. 1939 a 1940.
Slyšeli jsme tu dr Klapku, který mluvil o 9
miliardách úsporných vkladů, o které
jsme šli během krise zpět, a to se při
tom ještě počítá, že byla
menší úroková míra, takže
nerostly kapitály, jak by byly rostly v normální
době. Račte také uvážiti, že
těžko budeme moci produkovati v našem hospodářství
tolik úspor a tolik kapitálu, aby bylo možno
především intensivně a podle potřeby
zásobiti tímto kapitálem hospodářství
všeho druhu pro výrobu a vedle toho ještě
dáti 3 1/2 miliardy na mimořádná vydání
a nad to eventuálně krýti ještě
deficity, které mohou vzniknouti.
Tyto problémy jsou příliš veliké
a navzájem tak souvisí, že není dosti
dobře možno isolovaně řešiti otázku
rovnováhy řádného rozpočtu.
Nemohu, slavná sněmovno, než při této
příležitosti vytknouti, že celá
kytice daňová, kytice úhradových osnov
se řídí, skoro bych řekl, zásadou,
proč se to má dělat jednoduše, když
to jde také komplikovaně. Všichni tady od let
bojujeme za reformu správy, všichni tady od let trváme
na reformě finanční správy, na reformě
správy vůbec, s úzkostí slyšíme,
že už několik let pracuje komise pro reformu
veř. správy, která pomaloučku pracuje
do ztracena, poněvadž její výsledky
nejsou dostatečně ve veřejné správě
uplatněny. Slyšeli jsme předsedu největší
koaliční strany nedávno při rozpočtové
debatě vykládati, jak veřejná správa
vypadá, přinášíme však zase
nové složitosti. Mám tu ambici, slavná
sněmovno, abych svoji řeč, vaši paměť
a stejně sněmovní protokol nezatěžoval
číslicemi. Jde to snad i bez číslic,
ačkoliv v takovýchto případech se
obyčejně číslicemi hýří.
Jednu číslici mi však dovolte, a tu si můžete
zapamatovati. Tak jak je příspěvek pro obranu
státu konstruován, může v limitním
případě znamenati až 8 různých
pochodů početních při výpočtu
daně. Vypočítala to Pražská obchodní
a živnostenská komora, ten materiál je řadě
pánů znám. Tvrdil jsem v rozpočtovém
výboru a tvrdíme všichni, že bylo možno
tu věc upraviti tříparagrafovým zákonem.
Místo toho máme tu zákon, který jde
na tvoření nejrůznějších
základů daňových, na odpočitatelnost,
neodpočitatelnost, připočitatelnost (Posl.
Špaček: Nadpočitatelnost!), nadpočitatelnost,
jak říká kol. Špaček,
atd.; to jsou věci, které veřejná
správa a speciálně finanční
správa ve svých důsledcích těžce
ponese. Slyšeli jsme anebo aspoň četli, co
p. ministr financí říkal v rozpočtovém
výboru a dneska p. dr Klapka částečně
opakoval, že finanční správě
navalujete nová neúnosná administrativní
břemena.
Slavná sněmovno! To je tak po stránce spíše
formální. Po stránce věcné
máme dneska jako úhradové osnovy v jednom
programu všechno, i s prodlužováním daně
z obratu, i se srážkami s platu presidenta republiky,
členů Národního shromáždění
atd. i s veřejnozaměstnaneckými srážkami.
K těm věcem, které přinášíte
jenom jako prodloužení dosavadního stavu, řeknu
stručně, že nemůžeme a nebudeme
souhlasiti po několikaletém trvání
slibů, které se dávaly veřejným
zaměstnancům, že se neodbourají srážky.
K zlevnění cen nedošlo, a přestože
k tomu nedošlo, se dneska nepřichází
s takovou platovou úpravou, aby byly platy vráceny
tam, kde byly, naopak se jde ještě dále, a
vytváří se něco, co je velmi nebezpečné,
vytváří se tu prejudic v rozlišování
veřejných zaměstnanců a pensistů.
Takhle byste to prodlužovati neměli, zvláště
když jste viděli, že veřejní zaměstnanci
se mezi sebou a s pensisty dohodli, že k vůli rovnoprávnosti,
když stát nemůže jíti dále
a vyhověti jim, budou žádati řešení
rovnoprávné. Měli jste na to jíti
a neměli jste se pokoušeti o rozlišování
mezi zaměstnancem aktivním a pensistou. Tento nevděk
zaměstnavatele k těm, kteří už
mu sloužiti nemohou, ač mu poctivě sloužili,
může míti v budoucnosti velmi nepříjemné
důsledky. (Posl. Špaček: Je to zcela jednoduché!
Aktivní chodí k volbám, staří
už k nim nechodí!) Chodí k volbám,
ale není zde odvaha. Nechtěl jsem o tom mluviti,
není odvaha řešiti otázku pensistů
od základu, udělati tlustou čáru a
říci: nabytá práva jsou nabytými
právy a od kteréhosi dne zřídíme
pensijní fond takovým způsobem, aby ti, kteří
v budoucnosti přijdou do veřejných služeb,
byli dobře zabezpečeni. Slavná sněmovno,
to jde. Kdyby se to udělalo, tak bychom to ohromné
břemeno pensistů, které nezavinili oni, nýbrž
systém, jak se provádí pensionování
- o tom se tu také mluvilo, nechci to opakovati - během
20 až 25 let postupně odbourávali. (Výkřiky
posl. Špačka.) Nevím, věc by se
musila propočítat tak, aby opravdu byli v tomto
ohledu zabezpečeni, jak odpovídá jejich potřebám.
Slavná sněmovno! Ani v jiných otázkách
když jsem se již toho dotkl - veřejné
správy se týkajících, nemáme
jasno. Jak se budou dále vyvíjeti státní
vydání? Nevíme, budou-li míti vzestupnou
nebo sestupnou tendenci, i rozpočet státní,
slyšeli jsme o úsporách a zároveň
od předsedy největší koaliční
strany jsme slyšeli, že se bude pokračovati v
úsporách, dokonce nějaké náznaky
o zbavení se podniků nerentabilních. A nyní
máme odhlasovati 1 1/4 miliardy nových daní,
a o těchto věcech kromě obecných náznaků
se nedovídáme nic.
Slavná sněmovno! K osnovám, které
jsou předmětem dnešního jednání,
měli jsme řadu připomínek, a to připomínek
velmi zásadních. Nepůjdu do podrobností,
ale v jednom přece jenom budu muset napínati vaši
trpělivost, to jest, že aspoň ty zásadní
věci vyzvednu.