Místopředseda Košek (zvoní):
Uděluji slovo dalšímu řečníku,
jímž je p. posl. Zischka.
Posl. Zischka (německy): Slavná sněmovno!
Až učiníme, po týdny trvajících
poradách ve vládě a ve výborech, v
koalici a konečně zde ve sněmovně,
daňové návrhy zákonem, bude se obyvatelstvo,
jakmile pocítí první účinky,
hlouběji než dosud zabývati naší
prací. Co jest tu přirozenější,
než abychom použili tribuny parlamentu k tomu, abychom
vyložili německému dělnictvu tohoto
státu ve zhuštěné formě krátké
řeči důvody, které nás určují,
abychom hlasovali pro návrhy v nynějším
konečném znění. Naše první
slovo platí samozřejmě příčinám
nového těžkého daňového
zatížení celého obyvatelstva státu.
Víme již, co to znamená, usnésti se
o nových daních ve výši skoro 100 Kč
na osobu a rok, a jest jasné, že můžeme
býti jen, oceňujíce mimořádně
vážnou situaci, ve které jest v současné
době Evropa, ochotni převzíti odpovědnost
za to, co se na sudetskoněmecké dělnictvo
uvalí. Jaká jest evropská situace? Celý
kontinent zbrojí. Anglie vydává fantastickou
částku 250 miliard Kč na to, aby se pokud
možno nejrychleji vyzbrojila, aby byla připravena
na všechny eventuality. Totéž platí o
Francii a Rusku. Při této situaci jest jasné,
že ostatní státy Evropy jsou v stejné
vnucené situaci. Čím lze vysvětliti
tuto výzbrojní horečku? Politikou, kterou
dělá nyní Italie a Německo, politikou
osy, která byla v posledních měsících
ještě rozšířena v trojúhelník
Řím-Berlín-Tokio. Mussolini ohlásil
nedávno ve velké řeči vystoupení
Italie ze Společnosti národů. Toto prohlášení
jest zcela falešné. Neboť tím jde jen
o formalitu. Italie vystoupila ze Společnosti národů
již dávno, a to ve chvíli, kdy první
italský voják vstoupil na habešskou půdu.
Tehdy se přetrhlo pouto, byla to chyba evropských
demokratických států, že připustily,
aby se dělala politika násilnými prostředky,
a že upustily od toho, užíti diplomatů
tam, kde mají býti vyrovnány protivy. Mussolini
prohlásil ve své řeči: "Nevěříme
již tomu, že by mohla býti politika posledních
20 let v Evropě plodná. Víme jen jedno, že
jsme mohli ve dvou vítězných válkách
vyzkoušeti své zbraně." Telegrafuje svým
generálům do Španělska a blahopřeje
jim k pochybným úspěchům. Zkrátka
a dobře, přisahá na sílu zbraní
a upouští od toho, používati metod, které
se nazývají metody ženevské. Děje-li
se to v Italii a vidíme-li zároveň, jak se
v Německu rozšiřuje heslo, že jsou děla
důležitější než máslo
a že děla mají promluviti rozhodující
politické slovo, jsou právě ostatní,
kteří by rádi chtěli používati
ve své politice jiných metod, v tísni, neboť
prostě nemohou čekati, až se jednoho dne obrátí
ústí těchto děl proti nim samým.
Konečně jest tragedie v Asii příkladem
pro to, co se může státi, když národ,
který má dosti vůle k odporu, nemá
zbraní, kterých potřebuje k odvrácení
loupežného vpádu do své země.
Tedy vpád do Habeše, dobrodružství ve
Španělsku a nyní válka na Dálném
východě, to vše nás přece nutí
k tomu, abychom z tohoto vývoje odvodili nutné důsledky.
Čemu nás učí tento vývoj? Především:
Proti fašismu není mírného prostředku,
není politické, a jak se nyní ukazuje, ani
mravní ochrany proti loupeživým přepadnutím.
Evropa bude snad - snad! - moci udržeti mír, avšak
jen tehdy, budou-li demokratické státy také
vojensky tak silné, aby mohly válku nejen vésti,
nýbrž také rozhodnouti. Na tom konečně
záleží. Tu musíme doporučiti
našemu lidu, aby se nedal klamati optickými a akustickými
prostředky moderní propagandy. Hlukem se nedělá
politika, nýbrž nejvýše parády.
Politika se dělá reálnými poměry,
které tu právě jsou. Pro Československo,
pro politiku, kterou zde děláme, se může
věru říci, že platí bez výjimky
to, že Československo začlo zbrojiti teprve
tehdy, až, abych tak řekl, nic jiného vůbec
nezbylo. Proto myslím, že musíme dojíti
k názoru, že se musí dělati politika,
která odpovídá daným poměrům.
Nechci probírati dějinnou rekriminaci o politice,
kterou dělalo Československo ještě před
desetiletím, spokojím se s konstatováním:
Měli jsme 14měsíční presenční
službu a byla naděje, že bude zavedena presenční
služba 12 měsíční. Měli
jsme velmi nízký kontingent branců, měli
jsme mnoho mladých lidí, kteří byli
tělesně schopni se státi vojáky, nevzali
jsme je však a zřekli jsme se jich, provedli jsme
výběr a spokojili se s tím, že jsme
drželi minimum lidí ve zbrani. Konečně
můžeme poukázati, že Československo
a obzvláště jeho zahraniční politika
podporovala každou mírovou politiku, kdekoliv se v
Evropě prováděla.
A nyní k tomu připojuji, co jsem řekl před
tím o událostech ve světě. Protože
nechceme, aby snad cizí vojska pustošila naši
vlast, protože nechceme, aby se nám vedlo tak jako
Habešanům, Španělům a Číňanům,
proto a jen proto musíme bohužel zbrojiti. Nikdo v
tomto státě, také to se může
klidně vysloviti a toho nikdo nikdy nepopíral, nikdo
v tomto státě nemyslí na to, vystoupiti jednou
jako útočník, avšak všichni chtějí
vyjádřiti, že jsou rozhodnuti se brániti,
kdyby jim byla jednou vnucena úloha napadených.
To, co jsem řekl, jest takřka politické odůvodnění
našeho chování.
Nyní několik poznámek k návrhům
samým. Návrhy mají kompromisní ráz,
jinak tomu ani nemůže býti, a němečtí
dělníci, kteří se budou nyní
s tímto daňovým dílem, které
zde má býti zítra uskutečněno,
kriticky zabývati, mohou, myslím, se tázati,
zda jsme my, něm. soc. dem. strana dělnická,
splnili svou povinnost, když šlo o to dáti těmto
návrhům onu formu a onen smysl, který nyní
mají. Návrhy jsou zrcadlový obraz složení
koalice. To vysvětluje také mnohost návrhů.
Vzpomínám si, že se jednou v Německu
zvedla mocná bouře, když se zavedla tak zv.
daň z hlavy. Kdyby se hledělo a jednalo aritmeticky,
nebylo by žádné umění sehnati
větší potřebu pro zbrojení, řekněme
asi 2 miliardy Kč také v té formě,
že by se řeklo: Za hlavu obyvatelstva jest zaplatiti
100 Kč. To by vydalo dokonce něco více. Můžeme
však zdaniti národ takovým způsobem?
Musela zde býti snaha provésti co nejširší
rozdělení. Museli jsme se pokusiti rozděliti
daně také tak v nepřímé a přímé
dávky, aby daňový tlak sám byl málo
pociťován. Úplně se tomu nelze vyhnouti.
Když jsem tedy uvedl, že návrhy mají a
musí míti kompromisní ráz, chtěl
bych se v době, kterou zde mám právě
k disposici, zabývati ještě krátce s
některými, nikoliv se všemi návrhy.
Máme nejprve příspěvek na obranu státu.
Nebudu se zabývati rozdělením a spokojím
se s tím, konstatovati, že touto daní má
býti získáno kolem 400 milionů Kč.
Placení dělníků, a chci mluviti jen
o tom, počíná při čistém
důchodu 193 Kč za týden. Tím tedy
začíná povinnost k přímému
placení daní.
Jak známo, jde při tomto návrhu o to, aby
tato dosavadní daň byla v určitém
poměru nově zatížena. To znamená
tedy, konkretně řečeno, že někdo,
kdo musel dosud počíti s placením daní
při důchodu 193 Kč, musí platiti k
tomuto dosud placenému obnosu ještě nově
obnos 60% dosavadního platu. To jest při 193 Kč
15 haléřů za týden čili 60
haléřů za měsíc. Nemůžeme
říci, že by byla tato přímá
daň nesnesitelná. Bude nepříjemnější
při vyšších důchodech, stoupá
totiž progresivně; platí-li někdo 10
Kč, bude příště platiti 16 Kč.
Avšak zásada, že při rozvrstvení
lidu mají platiti lépe situovaní, jest sociálně
spravedlivá a hledíme-li s našeho stanoviska,
musí býti vždy používána.
Nové daňové zatížení začíná
tedy teprve při důchodu 193 Kč za týden.
Přál bych si, aby všichni němečtí
dělníci, nebo vůbec všichni dělníci
tohoto státu byli s to platiti příspěvek
na obranu státu, neboť jest ještě statisíce
lidí, kteří vydělají bohužel
méně než 193 Kč za týden, a jsem
přesvědčen, že by rádi platili
daň, také příspěvek na obranu
státu, za předpokladu, že by vydělali
193 Kč za týden! Víme, jak to vypadá
u našich textilních dělníků a
u mnohých jiných dělnických kategorií.
Pan dr Peters, který zde včera zaujal stanovisko
k daňovým návrhům, zastupoval, podle
mého pojetí, důležité názory.
Řekl jednou: "Pánové, upozorňuji,
že tímto novým velkým daňovým
zatížením eskontujete další sociální
vývoj." Nevím, co tím mínil,
zda to má býti omluva nebo prohlášení
na adresu podnikatelů, avšak neváhám
prohlásiti, že současný všeobecný
politický vývoj nevytváří právě
příznivé předpoklady, že bychom
v soc.-politickém ohledu dosáhli v nejbližší
budoucnosti významných úspěchů.
Tomu my také rozumíme, ale když se již
mluví o eskontu, pravím: Jest mi milejší,
když zatížím svůj dům hypotékou,
mohu-li tím způsobiti, že budou za tuto částku
snad někde venku v pohraniční oblasti postavena
protiletadlová děla, která jsou s to znemožniti,
aby mi bomby rozbily dům nad hlavou, než abych se
vydal v nebezpečí nečinně přihlížeti
k budoucím věcem a oddal se hluboké resignaci.
Dále řekl pan dr Peters, že není
správné, že se předpisuje tak ohromná
celková částka 440 milionů ve formě
přímých daní. To docela nesouhlasí,
ale dejme tomu, že by tomu tak bylo a že by se vybrala
největší část ve formě
přímých daní. Naše stanovisko
jsem již konkretisoval tím, že jsem řekl,
že všechno má kompromisní ráz.
Velmi se však divím, že dělníci
a zástupci dělníků v sudetskoněmecké
straně k takovým pojetím mlčí.
Jsme jiného mínění a myslím,
že by se měl vůbec celý náš
daňový systém přestavěti s
větším pochopením pro platební
schopnost obyvatelstva. (Posl. Birke [německy]: Vy přece
sedíte ve vládě!) Kdybychom dělali
ve vládě to, co požaduje kol. Peters,
došlo by patrně k ještě většímu
zatížení pracujícího člověka.
Bojovali jsme ve vládě a především
v koalici, aby návrh dostal toto znění, a
zakládáme si na tom, neboť víme, že
jsme splnili svou povinnost. To není fráze. Příspěvek
na obranu státu jest nejtěžší zatížení
poplatníka. Těchto 440 milionů musí
býti sehnáno také od nejchudších,
abychom dali státu nutnou vojenskou pohotovost pro den,
kdy jí snad jednou bude třeba. (Posl. Birke [německy]:
O tom se nemluví, děláme to s sebou!) Beru
rád na vědomí, že dr Peters tak
umírněně kritisoval a že se především
vyjádřil, že jest nutné tuto vojenskou
pohotovost státu podporovati. V tomto směru není
tedy mezi námi a vámi absolutně žádného
rozporu.
Druhá daň, se kterou se musím vypořádati,
jest daň z umělých tuků. Tam protivy
v koalici, to není tajemství, nejen na sebe narazily,
nýbrž tam také latentně jsou. (Posl.
Birke [německy]: Ty jsou trvale v koalici latentní!)
To jest přece podstata koalice. Je to pro nás
těžko splnitelný požadavek, který
však musíme splniti, neboť jiných možností
není. To platí pro každou stranu. Jak jest
tomu při výrobě umělých jedlých
tuků? Chcete nám namluviti, že jsme tu měli
před sebou výsek výroby plánovitě
řízené. To souhlasí. Ale zde již
začíná velký protiklad. Rozumíme
pod řízeným hospodářstvím,
abychom to řekli stručně, plánovitou
úhradu spotřeby celého národa nebo
určitého území, obyčejně
tedy státu. Kdyby tento princip došel použití,
muselo by se předem říci, že umělého
tuku musí býti vyrobeno tolik, kolik ho obyvatelstvo
potřebuje. To se nyní neděje. Máme
za prvé omezení ve výrobě, za druhé
nepohodlné kontingentní hospodářství
a konečně velké jablko sváru povinného
mísení. Přisvědčili bychom
beze všeho k argumentaci zemědělské
strany, že se musí státi vše, aby se docílilo
vyšší spotřeby zvířecích
tuků, neboť jest vskutku pravda, že výživná
hodnota sádla a přírodního másla
jest daleko větší než náhražek.
Ale obyvatelstvo přechází k náhražkám
- nejen u sádla, také u kávy a jiných
výrobků - protože nemá peněz
ani na zaplacení lepších výrobků,
o přírodních produktech vůbec nemluvě.
(Obrácen k poslancům strany republikánské.)
Máme jiné pojetí než vy, víme
také, že naše názory lze velmi těžce
uvésti na společného jmenovatele. Povstaly
z toho těžkosti při projednávání
daně z umělých tuků, protože
jste nechtěli upustiti od povinného přiměšování.
Nové zdanění činí při
lepších druzích margarinu nejvyšší
sazbu 50 haléřů za kg. Při horších
druzích nesmí býti nižší
daňová sazba přesunuta na spotřebitele,
nesmí se tedy projeviti v ceně. To by bylo možné,
kdyby vláda mohla zasáhnouti, kdyby měla
tak zv. cenovou výsost. Bohužel tomu tak není,
ale musíme s těmito obtížemi prostě
počítati. Byla tedy u margarinu, který má
vynésti 66 milionů, zavedena ustanovení,
že levnější druhy nesmějí
býti zdraženy. To má pro německé
dělnictvo velký význam, neboť může
míti zájem beztoho jen o levnější
druhy.
Máme 2 návrhy daní nápojových.
Jeden o dani z limonád, sodových a minerálních
vod. Také tento elaborát má kompromisní
ráz. Pro dělnictvo jako spotřebitele by patrně
nemělo významu, zda se minerální voda
zdaní výše než dosud či nikoliv;
jak známo, dělníci minerální
vodu nepijí. Přiznávám, že producenti
minerálních vod a tím také část
dělnictva zaujímá k tomu jiné postavení,
avšak rozhodně jest důležitější
a tíživější, že má
býti zdaněna také sodová voda a limonády,
při čemž je pro nás útěchou,
že tato daň má vynésti poměrně
nepatrnou částku 15 milionů. Avšak neváháme
prohlásiti, že se touto daní usnáší
okamžitě viditelné zatížení
spotřeby. Ještě důležitější
to jest u piva. Víme, že se všude v republice
na to bude hubovati. Jsme však zde také trochu k tomu
účelu, abychom takovou záležitost věcně
hodnotili. Prostudoval jsem velmi důkladně daň
z piva a důvodovou zprávu, protože znám
účinky. Velmi mi záleželo na korektní
informaci a zjistil jsem toto: Nová daň má
vynésti 80 milionů. Dejme tomu, že jest to
jen z piva výčepního, na drahá piva
se při tom nebere zřetel. Tu přicházíme
k závěru, že se u nás vypije 800 milionů
hl piva ročně. V Praze se vypije 350 l na osobu,
v celostátním měřítku se vypije
50 l na osobu ročně. Jsou to neslýchaná
množství piva, která se tu konsumují
a která také přinesou státu hezké
peníze. Neboť i při těchto 5 haléřích
u jedné sklenice piva, a tu se budu sotva mýliti,
dává to celkovou částku 80 milionů
Kč. Doporučíme však těm, kteří
nechtějí na nových daních nalézti
ani chlupu dobrého, mají-li již potřebu
si odreagovati zlost z duše, aby hubovali aspoň na
ty, kteří jsou vlastně odpovědni za
to, že se musíme usnášeti o více
než jedné miliardě nových daní,
na ty, kteří nejprve mluvili o tom, že jsou
děla důležitější než
máslo. Vy jste návrhy v jednotlivostech nekritisovali
a předpovídám-li, co řekne kol. Kundt
na konec, mám za to, že pronese především
politickou řeč. Avšak mohli byste projeviti
svou nevůli o těchto věcech.
Nyní jsem projednal nejtíživější
spotřební daně. Všichni víte,
že pro daň kartelovou došlo k prudkým
půtkám. Daň kartelová má vynésti
60 milionů. (Výkřiky poslanců sudetskoněmecké
strany.) Vy však vyhazujete desetkrát tolik, rozhodující
je, že půjde-li to v tomto tempu dále, nebudete
ani desetkrát tak velcí. (Výkřiky
poslanců sudetskoněmecké strany.) My
jsme nikoho nevyhodili. Mluví-li se o dr Franzlovi, on
šel sám, takové věci se stávají
i u sudetskoněmecké strany. My však se tím
nedáme odvésti. Zaujal jsem stanovisko k dávkám
zatěžujícím spotřebu a chtěl
bych jen připojiti, že jsme se velmi energicky zasazovali
o to, aby přispěly také ty kruhy obyvatelstva,
které jsou lépe situovány než dělníci,
a také hospodářství. Daň kartelová
má vynésti 60 milionů Kč. Tu musí
býti úkolem vlády a příslušných
míst bdíti, aby příspěvky,
které průmysl slíbil platiti, nebyly oklikami
na konec přece v nějaké formě přesunuty
na spotřebitele. Průmysl rozhodně prohlásil,
že jest nejen ochoten přinésti tuto oběť,
nýbrž dokonce s to obětovati tento obnos 60
milionů na oltář státu. (Předsednictví
převzal místopředseda Taub.) Musí
býti pečováno, aby tento slib průmyslu
byl také dodržen.
Nyní mimořádné zisky. Nedivím
se, že se také něco říká
s německé strany, se strany oposiční,
jejímž úkolem by bylo, celou tuto kytici roztrhati
a hoditi nám květy pod nohy. Daň z mimořádných
zisků má vynésti 150 milionů Kč
a víte, že porady musely býti několikrát
přerušeny, poněvadž byla sporná
již výše částky, která má
význam pro mimořádné zdanění.
Velmi trpce se bojovalo o kartelovou daň také v
koalici a mezi vládními stranami.
K závěru bych chtěl říci k
těmto návrhům ještě toto: Máme
opět tucet nových daní a tu musí vyvstati
otázka, zda by nebylo účelné přistoupiti
vůbec k reformě našeho celého daňového
systému. Usnesli jsme se v zákonodárných
sborech v posledních letech na základních
změnách na poli řekněme justice a
správy, ale také obrany a organisace obrany a právem
se poukazuje, že můžeme býti hrdi na to,
že máme moderní justiční správu,
že jest naše zákonodárství na takovém
stupni, že tím v Evropě vynikáme. (Posl.
Birke [německy]: Že máme nejhorlivější
státní policisty!) Na tom jste vinni z největší
části vy sami; nic nepomáhá se zde
rozplývati v čistě negativní kritice.
Něco vám povím. Včera večer
mluvil váš kol. Eichholz o šikanách,
které se prý ještě dnes dějí
neustále proti bývalým nár. socialistům
a něm. nacionálům. Ani mi nenapadne popírati,
že jsou určité šikany, vzpomínám
si však také na to, že jsem se před 2
až 3 dny dověděl, že bývalý
nár. socialistický posl. Simm, který
má jistě takovou politickou minulost, že by
se z toho mohlo vyvozovati oprávnění postupovati
proti němu, byl jmenován ředitelem měšťanské
školy. To jest důkazem, že se vůbec nemůže
mluviti o systému. (Německé výkřiky
poslanců sudetskoněmecké strany: To jest
přece proti nám. - Posl. dr Eichholz [německy]:
Nyní jste vy obhájcem pana Simma. - Různé
výkřiky. - Místopředseda Taub
zvoní.) Nejsem obhájcem, nýbrž konstatuji
jen skutečnosti. (Posl. dr Peters [německy]:
Přečtěte si to a pak mluvte!) Přece
jsme to slyšeli, pane doktore. (Posl. dr Eichholz [německy]:
Simm vám nebude vděčný!) Bude-li
mi vděčný nebo ne, je mi, vulgárně
řečeno, jedno. Konstatoval jsem pouze skutečnost,
více jsem nechtěl. (Posl. dr Peters [německy]:
Ani Spina vám nebude vděčný!) K
tomu nemohu z důvodů kolegiality nic říci,
mluvil jsem však jen o skutečnosti.
Pravím-li, že jsme přes všechny nedostatky,
které jsou samozřejmě při našem
celém politickém a parlamentním systému,
vytvořili velké zákonné dílo
a několik se jich ještě připravuje,
mohu právem poukázati na to, aby se znovu počalo
také s dílem velké daňové reformy.
Vycházím z této úvahy. Bohužel
nebylo v r. 1927, kdy se dělala velká reforma, použito
zásady rozvržení v takové míře,
jak by toho bylo při takovém díle třeba,
a bohužel nemá ani daňová reforma z
roku 1927 kompromisního rázu v tom smyslu, že
by se myslelo také trochu více na dělníky.
Byla to tenkrát občanská koalice, která
se na této velké reformě usnesla. Od té
doby se poměry změnily. Již z toho vyvozuji
právo pečovati, aby se k těmto změněným
poměrům přihlíželo. (Německé
výkřiky: Včera se řeklo, že se
poměry nezměnily! - Různé výkřiky.
- Místopředseda Taub zvoní.) Vidíte,
slovy se dá lehce hádati. (Výkřiky.)
Teď jsem vám nerozuměl, nedám se
však svésti. Usnesla-li se tehdy o tomto daňovém
zákoně občanská koalice a změnily-li
se později hodně poměry politicky a materiálně,
můžeme také z toho odvozovati požadavek,
že i náš daňový systém musí
býti podroben důkladné reformě. To,
co se zde děje, jsou, o tom není pochyby, všechno
nouzová opatření, snad také v časové
nouzi; vyplývá to z národnostního
a sociálního složení této sněmovny,
avšak nezbavuje nás to povinnosti prohlásiti
zde, aby se přikročilo také k této
práci. Učinilo se sice později několik
doplňků a změn, avšak to vše nezpůsobilo,
abychom došli k tomu řešení, kterého
bychom potřebovali. Tím se dostávám
k tomu, abych řekl několik slov o personálních
úsporných opatřeních.
Také personální úsporná opatření
patří ke komplexu návrhů, o kterých
se musíme usnésti. Počneme-li jednou nejen
zde v parlamentě nýbrž i ve schůzi mluviti
o státních zaměstnancích, slyšíme
mručení. Máme však odvahu říci
dělníkům při každé příležitosti,
dělníkům, kteří činí
okresního hejtmana odpovědným za odnětí
lístku na potraviny - že celek státních
a samosprávných úředníků
se neskládá ze samých okresních hejtmanů
a presidentů krajského soudu. K tomu patří
špatně placení železničáři,
listonošové, pomocné síly v kancelářích
různých úřadů, velké
množství dělnic v tabákových
továrnách. Jsou to všechno lidé, kterých
se tato opatření týkají - v mnohých
případech i učitelé - tedy statisíce
opravdu proletářských elementů, které
máme mezi veřejnými zaměstnanci. Musíme
tedy mysleti na tyto věci, přistupujeme-li vůbec
k tomu dělati personální politiku a pokoušíme-li
se vytvořiti materiální předpoklady
této personální politiky. Zmírnění,
která jsou přece v návrhu, budou jistě
státní zaměstnanci s díky kvitovati.
(Výkřiky poslanců sudetskoněmecké
strany.) Budou stále lidé, které nelze
vůbec uspokojiti. Vím, že jest ještě
mnoho důvodů k nespokojenosti, myslím však,
že zmírnění srážek bude
uvítáno. Zaráží mne jen skutečnost,
že se při zacházení s aktivními
zaměstnanci používá jiného měřítka
než u pensistů. (Posl. dr Eichholz [německy]:
Velmi jemně řečeno!) Řekl jsem
podstatu, na tom záleží. (Místopředseda
Taub zvoní.) Jde tu opravdu o to, že se otřásá
zásadou, když se nejprve projednávají
srážky společně, ale pak se dělají
odstíny mezi aktivními úředníky
a pensisty. Tento dvojí loket rozhodně nesmí
být podle názoru mého a mých přátel
precedenčním případem. Opírám
se při tom o slib ministra financí, který
prohlásil, že přikročí pokud
možno nejdříve ke konečnému odstranění
srážek vůbec a že dá státním
zaměstnancům opět jejich dřívější
práva. Musíme však také říci
těmto lidem: My jsme tento vývoj nezavinili. Kolik
miliard se muselo obětovati během posledních
dvou let na obranu jen zde v našem státě! To
víme velmi dobře. A jaká sociální
dobrodiní by se byla mohla vykonati, kdybychom byli měli
tyto peníze k disposici pro jiné účely!
Avšak vývoj nejde, jak známo, podle přání,
a s touto skutečností se musíme spokojiti.
A nyní, k závěru, slovo k těmto dvěma
kapitolám. Jest nevyhladitelná skutečnost,
že jsme nevykonali jen věcnou práci ve výborech
a obzvláště v koalici, nýbrž že
jsme také opravdu bojovali, aby se přihlíželo
k oprávněným nárokům širokých
vrstev našeho národa. Bohužel jsme nemohli dosáhnouti,
aby náš lid byl úplně zbaven nutnosti
přinášeti také oběti. A toto
vědomí, že jsme splnili svůj úkol,
toto vědomí, myslím, nám dává
právo odpovídati za obsah předložených
osnov. A hlasujeme-li pro ně, nečiníme, myslím,
nic jiného, než že vyhovujeme vážnému
příkazu vážné hodiny. (Potlesk.)