Čtvrtek 16. prosince 1937

Přímo kritická situace byla vyvolána stanovením kontingentů umělých tuků a stálými požadavky agrární strany, aby kontingent byl snížen. Nedostatek umělých tuků, který se od r. 1934 projevuje každoročně v podzimních měsících, je zvláště vážně pociťován letošního roku. Je zejména nedostatek levných a středních druhů margarinu, který pro vrstvy drobného lidu znamená nesmírně mnoho. Konsum másla je možno zvýšiti nikoliv potlačením výroby a spotřeby umělých tuků, nýbrž jedině zvýšením celkové spotřeby tuků, t. j. takovou soustavnou hospodářskou politikou, která by dopomáhala ke zvýšení blahobytu a životní úrovně pracujících vrstev, tedy politikou vyšší zaměstnanosti, vyšších mezd a nižších cen životních potřeb. Neboť bylo to právě snížení dělnických mezd a zaměstnaneckých platů, které mělo za následek, že margarin se stal máslem chudých. A jsou kraje, kde životní úroveň pomáhají stlačovat přímo státní orgány. V celé oblasti jižních Čech jsou mzdy tak nízké také proto, že ani státní správa na státních pozemních pracích nedodržuje všemi odborovými organisacemi uzavřenou kolektivní smlouvu na r. 1937. Tato kolektivní smlouva, uzavřená dne 25. února, stanovila pro pomocného dělníka mzdu 2.70 Kč na hodinu. Na státních pozemních pracích vyplácelo se však pouze 2.30 Kč na hodinu. Na intervenci, provedenou poslanci našeho klubu a zástupci odborových organisací, bylo nám řečeno panem radou Petráčkem, že on tuto smlouvu, odborovými organisacemi uzavřenou, neuznává, pro něho prý platí t. zv. smlouva zelená, uzavřená agrární odborovou jednotou v r. 1934, se kterou prý také souhlasí p. ministr vnitra. Nedivme se potom, že také soukromí podnikatelé odmítají dodržovati platná zákonná a smluvní ustanovení.

Typickým dokladem toho jsou poměry, ve kterých žijí obchodní zaměstnanci. Ti budou poškozeni zvýšením daně důchodové, která se jim strhuje s platu a bude letos vyšší o 60%, při čemž zaměstnavatelé odmítají nejenom upraviti platy tak, aby odpovídaly stále stoupající drahotě cen životních potřeb, ale dokonce odmítají dáti, co jim podle kolektivní smlouvy patří. Federace soukromých zaměstnanců se obrátila na spotřebitelskou veřejnost a žádala ji, aby se při vánočních nákupech ptala zaměstnavatelů, zdali vyplatili svým zaměstnancům remuneraci podle kolektivní smlouvy, zda jim byla vyplacena drahotní výpomoc ve výši platu a aspoň 10% drahotní přídavek. Učinila tak letákem, což se setkalo s velikým úspěchem. V úterý odpoledne byly již pražské obchody svědkem, jak se konsumenti dožadovali odpovědi na tyto otázky od zaměstnavatelů.

Předseda (zvoní): Upozorňuji Vás, že jste už vyčerpala řečnickou lhůtu.

Posl. Machačová-Dostálová (pokračuje): Já už končím. Od pražské velkoobchodní firmy Wolf a Schleim odešlo demonstrativně několik desítek zákazníků, když se před tím marně ptali pana šéfa, jakou dal personálu drahotní výpomoc.

Když agrární strana prosazovala tuto novou daň z umělých jedlých tuků, velmi mnoho se mluvilo o nutnosti pomoci malým zemědělcům. My zde tvrdíme, a skutečnost to potvrzuje, že opak je pravdou. Tato opatření neprospívají nijak malým zemědělcům, naopak, malí zemědělci na ně doplácejí. Dokonce velmi značná část zemědělců uhražuje část své spotřeby tuků omastky umělými. Nejsou to jen muži a ženy pracující v zemědělství za mzdu nebo za deputát, nýbrž přímo zemědělské rodiny samy, které konsumují umělé jedlé tuky. Rozpětí mezi cenou másla a umělých tuků je ještě dnes tak značné, že není divu, když malorolníci dražší máslo prodávají a levnější margarin kupují.

Má-li se pomoci malým zemědělcům, musí býti především zvýšeny příjmy zemědělských vrstev. Podali jsme také již řadu uskutečnitelných návrhů, jak je možno malozemědělcům pomoci. Žádáme, aby byl povolen volný dovoz nepasteurisovaného mléka do Prahy tak, jak to žádají i pražské nemocnice. Tím se zvýší příjmy malých zemědělců za mléko až o 60 h za 1 l. Rolnické ženy, které musí dobytek opatrovat, krmit, dojit a čistit, dostávají za celou tu práci 80 hal. za 1 l mléka. Mlékařský kartel, aniž hnul prstem, dostává také tolik. Dále žádáme zlevnění ceny krmiv. Před pasteurisací stál 1 q otrub 65 Kč a za mléko dostávali zemědělci 1.20 až 1.40 Kč za litr. Po zavedení obilního monopolu byly zvýšeny nejen ceny obilí, nýbrž také zároveň ceny krmiv, vyráběných z obilnin i krmiv jiných, zejména melasy, sušených řízků a pokrutin. Obilní společnost sama prodává kukuřici malozemědělcům až o 100 % dráže, než jak ji sama kupuje. A konečně malozemědělcům by velmi pomohlo snížení daní a skutečné oddlužení všech nejpotřebnějších.

Paní kol. Zeminová zde mluvila pro pokračování v parcelaci půdy. Ano, my se za to také stavíme a myslím, že jistě není maličkostí, žádá-li parcelaci půdy více než 1/2 milionu drobných zemědělců na venkově. Strana pí. kol. Zeminové organisovala dokonce velkorysou podpisovou kampaň za parcelaci půdy a my dnes zdůrazňujeme, že jest již nejvyšší čas, aby se přešlo od propagace k činům. Tvrdí-li agrárníci, že je nezbytností zvýšiti konsum másla a sádla, pak by ovšem musili sami revidovat svou dosavadní nepřátelskou politiku vůči dělnickým mzdám, musili by přestat organisovat stávkokazectví v těch městech, kde dělníci bojují za zvýšení mzdy, a nesměli by vyčítat každý haléř podpory nezaměstnanym dělníkům a ovšem nebrat sami ze státní pokladny stamilionové subvence, kterých bylo možno použíti ve prospěch a ke zlepšení poměrů malých a drobných zemědělců. Prostě možností, jak zachrániti malého zemědělce na venkově, je tedy více než dosti, je potřebí ovšem chtíti. Agrární strana však zachraňuje především svoje kapsy a kapsy boháčů, osud drobného chudého lidu na venkově a ve městech je jí lhostejný. O tom svědčí i celá vývozní politika do Třetí říše. Za 1 rok bylo do Německa vyvezeno 100 vagonů másla, více než 20.000 vagonů žita a pšenice, desetitisíce vagonů cukru za 80 hal. 1 kg a nyní se ve mlýnech po celém Československu mele mouka na vánočky pro Třetí říši. To jsou strašlivé dokumenty, kam vede celá politika velkostatkářské agrární strany. Přesně před rokem napsal agrární "Venkov" článek, kde pod titulkem "Obilí důležitější než zbraně" se píše

(čte): "Výrobu zbraní lze stupňovati ještě stonásobně, ale zbraně bez chleba neznamenají nic. Jakmile začaly ve světové válce fronty na chleba ve městech, otřásaly se fronty na bojištích. A tak bude i příště. Všechny státy budou vyzbrojeny "po uši", ale svět nebude míti žádných zásob chleba. Nejen světová válka, ale i válka ve Španělsku poučily každého, že dnešní války jsou dlouhé a že chléb je důležitější než zbraně, počet a síla vojska."

Tento článek "Venkova" je velikou sebeobžalobou agrární pravice. Hromadným vývozem obilí, másla, cukru a brambor do Italie a Německa pomáhají fašistickým mocnostem, o jejichž poměru k Československu je dnes již jasno každému, kdo to s obranou republiky myslí opravdu poctivě. A ke všemu se na tuto velkolepou vývozní politiku doplácí těžkými miliony. Německo proti nám organisuje neslýchané štvanice s odůvodněním, že u nás hladovějí sudetští Němci. Nebylo by daleko moudřejší dáti toto obilí, které se do Německa vyváží na dluh, hladovějícímu německému lidu na severu Čech? (Potlesk komunistických poslanců.) Tím by se učinila rázem přítrž všem štvanicím vládců Třetí říše a také těm, kteří v Československu dělají agenty Hitlerovi.

Říkáte, že děláte rozpočet na r. 1938 s hlediska obrany země, ale nechcete nic věděti o tom, že obranu země není možno odděliti od zabezpečení všech potřeb lidu, který bude povolán, aby republiku bránil. A právě proto, že celá tato osnova je naplněna protilidovým duchem, který ovládá také celý státní rozpočet na r. 1938, protože je v rozporu se zájmy drobného lidu, se zájmy malých zemědělců a protože je i v rozporu s otázkou obrany země, budeme hlasovati proti této osnově. (Potlesk komunistických poslanců.)

Předseda (zvoní): Ke slovu není již nikdo přihlášen, rozprava je skončena.

Žádám o přečtení podaných návrhů.

Zástupce sněm. tajemníka dr Záděra (čte):

1. Návrh posl. Kopřivy, Borkaňuka, Vallo a Machačové podle §u 48 jed - řádu k osnově tisk 1158:

Navrhujeme, aby posl. sněmovna přešla k pořadu přes zprávu výboru rozpočtového o vládním návrhu zákona (tisk 1145), kterým se prodlužuje účinnost zákona ze dne 21. prosince 1935, č. 267 Sb. z. a n., o přirážkách k dani z obratu a dani přepychové (tisk 1158).

2. Návrh posl. Synka, Döllinga, Schmidke, Śliwky a Kosika podle §u 48 jedn. řádu k osnově tisk 1169:

Navrhujeme, aby posl. sněmovna přešla k pořadu přes zprávu výborů soc. politického, ústavně právního a rozpočtového o vládním návrhu zákona (tisk 1123) o úsporných opatřeních personálních (tisk 1169).

3. Návrh posl. Kopřivy, Borkaňuka, Vallo a Machačové podle §u 48 jedn. řádu k osnově tisk 1170:

Navrhujeme, aby posl. sněmovna přešla k pořadu přes zprávu výboru rozpočtového o vládním návrhu zákona (tisk 1106), kterým se mění a doplňuje zákon ze dne 23. června 1936, č. 180 Sb. z. a n., o dani z umělých jedlých tuků a vládní nařízení ze dne 12. března 1934, č. 51 Sb. z. a n., o některých opatřeních týkajících se výroby a prodeje umělých tuků jedlých (tisk 1170).

4. Pozměňovací návrh posl. Teplanského, Remeše, Bergmanna, Ostrého, dr Nováka, Zischky, Viereckla a dr Mayr-Hartinga k osnově tisk 1170:

V čl. V, za datem dnem 1. ledna 1938 vkládá se "a končí dnem 31. prosince 1940".

5. Návrh posl. Kopřivy, Borkaňuka, Vallo a Machačové podle §u 48 jedn. řádu k osnově tisk 1171:

Navrhujeme, aby posl. sněmovna přešla k pořadu přes zprávu výboru rozpočtového o vládním návrhu zákona (tisk 1107), jímž se upravuje státní monopol umělých sladidel (tisk 1171).

6. Pozměňovací návrh posl. Teplanského, Remeše, Bergmanna, Ostrého, dr Nováka, Zischky, Viereckla a dr Mayr-Hartinga k osnově tisk 1171:

V §u 10 bude za letopočtem 1. ledna 1938 vložka "končí dnem 31. prosince 1940". Ostatní beze změny.

7. Návrh posl. Kopřivy, Borkaňuka, Vallo a Machačové podle §u 48 jedn. řádu k osnově tisk 1172:

Navrhujeme, aby posl. sněmovna přešla k pořadu přes zprávu rozpočtového výboru o vládním návrhu zákona (tisk 1117), kterým se mění zákon ze dne 25. září 1919, č. 533 Sb. z. a n., jímž se zavádí všeobecná daň nápojová ve znění článku II zákona ze dne 22. prosince 1920, č. 677 Sb. z. a n. (tisk 1172).

8. Pozměňovací návrh posl. Teplanského, Remeše, Bergmanna, dr Nováka, Ostrého, Zischky, Viereckla a dr Mayr-Hartinga k osnově tisk 1172:

Podepsaní navrhují, aby znění čl. III bylo upraveno takto:

"Čl. III.

(1) Výroba vína a moštu (z hroznů a z jiného ovoce) a šťáv z hroznů pro spotřebu vlastní domácnosti výrobcovy jest osvobozena od daně do úhrnného množství 200 litrů za každý rok, pochází-li ovoce, z něhož nápoje ty byly vyrobeny, z vlastní sklizně výrobcovy.

(2) Do úhrnného množství 50 litrů za každý rok jest osvobozena od daně pro spotřebu ve vlastní domácnosti výrobcově výroba šťav z jiného ovoce než z hroznů, jakož i výroba vína a moštu z jiného ovoce než z hroznů, nepochází-li ovoce, z něhož toto víno nebo mošt byly vyrobeny, z vlastní sklizně výrobcovy.

(3) Výrobce vína a moštu, jehož výroba jest podle odstavce 1 od daně osvobozena, nemá však nároku na osvobození od daně podle odstavce 2 pro výrobu vína a moštu z jiného ovoce než z hroznů.

(4) Osvobození od daně není na závadu společné uložení těchto nápojů v jedné místnosti, kde se nápoje ukládají.

(5) Podrobnosti stanoví vládní nařízení."

9. Pozměňovací návrh posl. Teplanského, Remeše, Bergmanna, dr Nováka, Ostrého, Zischky, Viereckla a dr Mayr-Hartinga k osnově tisk 1172:

V čl. VI bude tento dodatek: "Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. ledna 1938 a končí dnem 31. prosince 1940". Ostatní beze změny.

10. Pozměňovací návrh posl. Kopřivy, Borkaňuka, Vallo a Machačové k osnově tisk 1173:

V §u 1 budiž odst. 1 nahrazen zněním:

" (1) Kartelové úmluvy podle zákona ze dne 12. července 1933, č. 141 Sb. z. a n., o kartelech a soukromých monopolech (kartelového zákona), jimiž se smluvní strany zavazují omeziti nebo vyloučiti mezi sebou volnost soutěže úpravou výroby, odbytu, obchodních podmínek, cen, nebo pokud jde o podniky dopravní, úvěrní nebo pojišťovací též sazeb, je-li účelem úmluv ovládnouti co možná nejúčinněji trh, jsou podle dalších ustanovení podrobeny kartelovému poplatku ve výši od 1/2% až do 4% podle rozsahu obratu a podnikatelského výnosu plynoucího z kartelové smlouvy.

(2) Poplatku je podrobeno též jednání, kterým se podnikatel zavazuje za úplatu něco dovoliti nebo trpěti, něco nekonati nebo něčeho se zříci."

11. Eventuální pozměňovací návrh posl. Kopřivy, Borkaňuka, Vallo a Machačové k osnově tisk 1173:

Bude-li náš návrh na změnu §u 1, odst. 1 zamítnut, navrhujeme znění §u 1, odst. 1 takto:

"(1) Kartelové úmluvy podle zákona ze dne 12. července 1933, č. 141 Sb. z. a n., o kartelech a soukromých monopolech (kartelového zákona), jimiž se smluvní strany zavazují omeziti nebo vyloučiti mezi sebou volnost soutěže úpravou výroby, odbytu, obchodních podmínek, cen, nebo pokud jde o podniky dopravní, úvěrní nebo pojišťovací též sazeb, je-li účelem smluv ovládnouti co možná nejúčinněji trh, jsou podle dalších ustanovení podrobeny kartelovému poplatku ve výši 0.5 % ze souhrnu platů za tuzemské dodávky a výkony, jež jsou předmětem úmluvy a jež byly provedeny v době její účinnosti. Poplatku je podrobeno též jednání, kterým se podnikatel zavazuje za úplatu něco dovoliti nebo trpěti, něco nekonati nebo něčeho se zříci."

12. Doplňovací návrh posl. Kopřivy, Borkaňuka, Vallo a Machačové k osnově tisk 1173:

V §u 1 budiž odst. 1 doplněn ustanovením:

"Poplatku jsou podrobeny i ony kartelové úmluvy, které nejsou zapsány do kartelového rejstříku (§ 3, č. 141/33 Sb. z. a n.), které ale jsou úmluvami podle §u 1, zákona č. 141/ 33 Sb. z. a n."

13. Pozměňovací návrh posl. Teplanského, Remeše, Bergmanna, dr Nováka, Ostrého, Zischky, Viereckla a dr Mayr-Hartinga k osnově tisk 1173:

V §u 1, odst. 1 buďtež vypuštěna slova: "jimiž smluvní strany učinily ujednání ohledně podílu jednotlivých smluvních stran na celkovém obratu kartelovaného zboží (výkonů) nebo se podrobily cenovým odpočtům nebo odpočtům co do množství", následkem čehož odpadá poslední věta odstavce 1, takže odst. 1 §u 1 bude zníti:

"(1) Kartelové úmluvy podle §u 1 zákona ze dne 12. července 1933, č. 141 Sb. z. a n., o kartelech a soukromých monopolech (kartelového zákona) jsou podle dalších ustanovení podrobeny kartelovému poplatku (dále poplatek) ve výši 0.5 % ze souhrnů platů za tuzemské dodávky a výkony, jejichž obratu se úmluva týká a jež byly provedeny v době její účinnosti."

14. Pozměňovací návrh posl. Kopřivy, Borkaňuka, Vallo a Machačové k osnově tisk 1173:

§ 2 budiž nahrazen zněním:

"Od kartelového poplatku jsou osvobozeny podniky, jichž se kartelová úmluva týká a které nezaměstnávají více než 50 zaměstnanců."

V §u 3, lit. b), v řádce 6 budiž škrtnuto slovo "podstatný".

V §u 4, odst. 4 budiž škrtnuto ustanovení pod lit. b).

15. Doplňovací návrh posl. Kopřivy, Borkaňuka, Vallo a Machačové k osnově tisk 1173:

§ 6, odst. 4 budiž doplněn takto:

"Kartelový poplatek nesmí se stát kalkulační součástkou prodejní ceny kartelového zboží (výkonů)."

16. Pozměňovací návrh posl. Teplanského, Remeše, Bergmanna, dr Nováka,

Ostrého, Zischky, Viereckla a dr Mayr-Hartinga k osnově tisk 1173:

V §u 11, v druhé větě buďtež vynechána slova "ministrem financí v dohodě s ministry vnitra, sociální péče, obchodu, průmyslu a živností a zemědělství", takže § 11 bude zníti:

"Finanční správa je oprávněna sjednati s poplatníky dohodu o poplatném základu, o rozvrhu poplatku a způsobu jeho vybírání. V tomto případě může býti též poplatek nahrazen úpravou paušálu daně z obratu."

17. Pozměňovací návrh posl. Kopřivy, Borkaňuka, Vallo a Machačové k osnově tisk 1173:

§§ 11 a 15 buďtež škrtnuty.

18. Pozměňovací návrh posl. Teplanského, Remeše, Bergmanna, Ostrého, dr Nováka, Zischky, Viereckla a dr Mayr-Hartinga k osnově tisk 1173:

V §u 17 za datem "dnem 1. ledna 1938" vkládá se "a končí dnem 31. prosince 1940".

19. Pozmeňovací návrh posl. dr Holotu k osnově tisk 1174:


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP