Z těchto zjevů vychází, že si
musíme učiniti pevný hospodářský
standard, totiž že stát musí své
úkoly chápat podle státní hospodářské
potence, podle síly svého poplatnictva, a to tím
spíše, když celý náš hospodářský
život, celý náš státní život,
celá naše státní soustava se opírá
o individualistický hospodářský řád.
Ať vezmete kteroukoliv kapitolu rozpočtu na r. 1936,
po většině tam praví uzávěrka,
že rozdíl mezi rozpočtem na rok 1936 a náležitostmi
je nepříznivý. Tak mluví nejenom tento
rozpočet, nýbrž všecky ostatní.
Prostě můžeme si to přeložiti do
češtiny, stát hospodaří od deseti
k pěti. Předstoupí-li někdo, kdo je
ústavně vázán, před parlament
nebo před jeho dílčí část,
před nějaký výbor, a řekne,
že úsek té části státní
správy, kterou on řídí, potřebuje
tolik a tolik milionů, je to, slavná sněmovno,
závazek, za který on ústavně odpovídá.
A já si nemohu odpustiti výtku, že by parlament
neměl s takovou lehkostí zapomínati na to,
co mu ten ústavní činitel slibuje.
Maně si vzpomínám, že téměř
každoročně bylo v rozpočtu uváděno,
že v oboru ústavní léčebné
péče potřebujeme vybudovati, řekněme
ve státních lázních, nemocnicích
a pod., to a to. Minul rok a nikdo se nad tím nepozastavoval,
když to opravdu vykonáno nebylo. Prosím, kolikrát
při rozpočtové debatě bylo zde hlásáno,
že naše státní nemocnice už se připravuje,
že se brzo začne se stavbou, a my teprve letos se
rozhodujeme a hádáme o to, kde ta nemocnice, tolikrát
sliby budovaná, bude stát a jak bude nakonec vypadat.
Kolikráte se říkalo u nás, že
se státní lázně budou budovat jen
podle potřeby, a také jen podle možnosti. Vím,
že v rozpočtech byly sumy na úpravu státních
lázní v Jáchymově. Prosím,
slavná sněmovno, tam se měly vybudovati lázně
ve velkém stylu, stará uranová továrna
se měla zbourat, mělo se postavit lázeňské
středisko, měl se postavit radiotherapeutický
ústav, už bylo také zakoupeno místo
- a dodnes leží to místo ladem, stará
továrna stojí a lázeňské středisko
vybudováno není. Ale peníze, jak uzávěrky
povídají, jsou pryč. Zde se musím,
vážená sněmovno, ptát, kde je
kontrolní právo parlamentu a kde je odpovědnost
správců resortů?
Vezmeme-li do rukou státní uzávěrku,
musíme ji ovšem ihned srovnávati s rozpočtem
na r. 1936, ale i s rozpočty jinými. Hned se nám
zde vybaví řeči, které byly k uzávěrce
proneseny v rozpočtovém výboru, řeči,
které byly proneseny v parlamentě, v senátě,
a vybaví se nám zde spousta plánů,
spousta slibů, jak s těmi těžkými
miliony bude naloženo. Uzávěrka jest vlastně
důkazem, do jaké míry byly tyto plány
a sliby splněny. Je přirozeno - a už jsem to
zde zdůraznil - že já jako lékař
se sháním po tom, jak zdravotní správa
tohoto státu vyplnila svůj úkol. A co nám
praví účetní uzávěrka?
U kap. 17, Ministerstvo zdravotnictví, je jako téměř
všude nepříznivý výsledek, a
hned 48 mil. Kč. Je to důkaz, že tu buďto
není dostatečný přehled, nebo že
se u nás se zdravotnictvím příliš
macešsky nakládá. Ale ať už je tomu
jakkoliv, mnoho z těch plánů a slibů
nebylo splněno. Musím tu vysloviti lítost
nad tím, že máme sice nejvyšší
zdravotnický úřad, ale hlavní činitel
lékař, je u nás kaceřován,
je opomíjen při budování tohoto státu.
Nevím, zda bych mohl jako lékař říci,
že vydaný peníz byl vždycky dobře
udán. Podívejte se na některá, jinak
ne dost jasná a velmi sporá vysvětlení
účetní závěrky. Byl bych moc
rád, kdybych se dověděl pravdu.
Tak na str. 486 pod čís. 491 při vysvětlení
schodku věcných výdajů státní
nemocnice v Mukačevě s filiálkou v Slatinských
Dolech vidíme částku 182.631 Kč. Mezi
důvody čteme na př.: Vzestup cen léků,
objednaných z ciziny. - To je, nač se chci zeptati:
Jak to přijde, proč se objednávají
léky z ciziny, a z které ciziny, když máme
u nás ohromně rozvětvený farmaceutický
průmysl, který je tak skvělý, že
si ho všímá i dálná cizina? Jak
by to vypadalo, slavná sněmovno, kdyby každá
naše nemocnice objednávala z ciziny a utratila tak
zbůhdarma statisícové částky?
Jak divně s touto věcí koresponduje v dalším
odstavci uzávěrky uvedený schodek, týkající
se nedobytného léčebného, schodek
ve výši 64 mil. Kč? Nebo velmi zarážející
je poznámka čís. 495, jednající
o nepreliminovaném nákladu na adaptační
práce ve státním zubolékařském
ústavu v Praze, kde je schodek 46.261 Kč. Sám
nejvyšší kontrolní úřad
praví, že ministerstvo veřejného zdravotnictví
zapomnělo vyžádati si souhlas k virementní
úhradě a že měl sám nejvyšší
kontrolní úřad k této věci
své hospodářské poznámky. Takové
věci jsou zajisté ve státním hospodářství
velice zarážlivě a měly by býti
dodatečně důkladně vyšetřeny.
Proč byla uzavírána smlouva, která
zavazovala k určitým nákladům do budoucna,
ačkoliv v téže době se už věcí
zabývala parlamentní úsporná komise,
a sám nejvyšší účetní
kontrolní úřad, jak správně
sám doznává, měl k této věci
své hospodářské poznámky? Ostatně
je všeobecně známo, jak se my lékaři
na státní zubolékařský ústav
díváme, a bylo by jednou velmi záhodno srovnati
hospodářství tohoto ústavu, jeho pracovní
efekty, s oněmi na našich zubních klinikách.
To jsou otázky, ke kterým se snad jednou v budoucnosti
vrátím.
Mohl bych, slavná sněmovno, uváděti
ještě řadu nejasností a pochybností,
avšak skončím. Dokud každého podzimu
v listopadu nebo prosinci se bude konati run na státní
pokladnu, aby preliminované výdajové částky
byly za každou cenu zlikvidovány bez ohledu na hospodářskou
situaci poplatnictva, bez ohledu na hospodářské
svízele státu, jakoby ty peníze v státních
tresorech skutečně byly, a nedbá se, že
těch peněz zde vůbec není, jak skutečně
uzávěrka praví, neboť schází
dokonce dvě miliardy, čili jinými slovy dokud
nebudou mít páni resortní ministři
odpovědnost za to, co rozpočtově slibují,
dokud nebudou chtít utratit jenom to, co skutečně
je ve státních pokladnách, a dokud půjdou
bez ohledu na politickou příslušnost, bez ohledu
na národnost, dokud si budou počínat jen
podle své libovůle, dotud, slavná sněmovno,
bude nejen náš státní rozpočet,
nýbrž také uzávěrka státního
rozpočtu krvavým vykřičníkem
špatného hospodářství, bude obžalobním
vykřičníkem, bude mementem pro nás
všecky, bude mementem pro celý národ, bude
mementem pro státní správu.
A protože nemůžeme za hospodářství
roku 1936 převzíti žádnou odpovědnost,
prohlašuji, že pro schválení uzávěrky
ruce nezvedneme. (Potlesk poslanců nár. sjednocení.)
Místopředseda Vávra (zvoní):
Dále je ke slovu přihlášen p. posl.
Křemen. Dávám mu slovo.
Posl. Křemen: Slavná sněmovno!
Při projednávání státního
závěrečného účtu za
r. 1936 měli bychom soustřediti všecku pozornost
k našemu vnitřnímu hospodářskému
životu.
Avšak více nás upoutávají otázky
politické, zejména události, které
se sběhly koncem minulého měsíce za
hranicemi. Mezinárodní poměry nabyly takové
vážnosti, že mezinárodní napětí
se dotýká existenčních a životních
zájmů všech evropských států
a na prvním místě existenčních
zájmů státu našeho. Nezastíráme
si obtížnost svého postavení a uvědomujeme
si, dnes více než kdy jindy za celých dvacet
let trvání republiky, že záleží
na naší pevné jednotě, prozíravosti
a rozhodnosti nezkalené žádnými postranními
zájmy, nýbrž vedené jen nejvyšším
zájmem našeho národa a republiky. Již
často nás v dějinách upozornily, poučily
a přesvědčily spíše věci
z vnějška a více události okolo nás
nežli události v naší vlastní domácnosti.
Často jsme si tak z mezinárodního života
uvědomili své chyby, své potíže,
avšak poznali jsme také svoji sílu, svoji národní
odolnost, cestu, kterou vyjdeme ze svých malicherných
svárů, aby tu stál zase zdravý a nevyhladitelný
národ československý. Tento tlak zvenku nám
prospívá i nyní, kdy znovu žijeme svým
plným státním životem, stejně
jako nás probouzel v dějinných letech světové
války, v r. 1866 a kdykoliv jindy. Hájíme
svoji samostatnost, ale chceme míti dobrý poměr
ke všem zahraničním sousedům. Nechceme
žádným rušivým tónem zasahovati
do vnitřních poměrů cizího
státu, tak jako si nepřejeme, aby kdo ze zahraničí
zasahoval podobným způsobem do vnitřních
poměrů našich.
Otázky menšinové nejsou u nás tak kritického
rázu, aby se při spravedlivém řešení
a s dobrou vůlí na obou stranách nedaly harmonicky
upravit v našem státním životě.
Již naše demokratická státní ústava
zaručuje klidný život našich národních
menšin, jimž jsme dali více, než se nám
dostávalo ve státě Rakouskouherském.
Naši občané jiné národnosti než
československé na území našeho
státu československého žijící
si mohou uvědomiti, že každé porušení
dobrého poměru mezi námi a sousedy by mělo
pro ně těžké důsledky a že
je potřebí hledati cesty, které by nás
spojovaly, a nikoli hledati příčiny, které
by nás i je vedly ke katastrofě.
Náš poměr a přátelství
ke státům Malé dohody i k Francii je stále
upřímný a dobrý. Přáli
bychom si, aby toto přátelství politické
nacházelo lepšího výrazu v hospodářském
a obchodním spojení a přispívalo tak
k nezávislosti a hospodářské samostatnosti
oboustranné.
Litujeme, že se dosud nenašla cesta k lepšímu
poměru se sousedním státem Polským.
Doufáme, že příčiny, které
stály v cestě, budou postupem času odstraněny
a že pronikne zdravá vůle národa našeho
i na straně druhé, aby k tomuto dobrému přátelskému
poměru mohlo jednou dojíti.
Ve vnitřní politice našeho státu vítáme
dobré snahy naší vlády a zvláště
pana předsedy vlády dr Hodži po soustředění
všech národních sil a rozšíření
naší vládní koalice. Mohu prohlásiti,
že naše republikánská strana, jak již
to často bylo prohlášeno naším
p. předsedou posl. Berane m, si přeje dohody
se všemi politickými stranami, které svým
státotvorným programem a svou prací chtějí
pracovati na zabezpečení tohoto státu a demokracie.
Jsme proti každé diktatuře, která by
neodpovídala duchu našeho národa a naší
ústavy.
Prohlašujeme, že s komunisty se dohodovat nebudeme.
(Posl. Slanský: S Henleinovci ano!) A jejich rozvratnou
činnost považujeme v našem státě
za škodlivou. Komunismus je s hlediska našeho zemědělského
lidu národu a státu nebezpečný a přímo
před ním varujeme.
Náš stát stal se cílem emigrantů
ze všech možných států kolem nás.
Je třeba zostřené pozornosti v těchto
řadách, neboť z nich vycházejí
rušivé projevy, které nám škodí
v zahraničí a snižují náš
stát v očích ciziny. Přijímání
sil z emigrantů je třeba zastaviti. Máme
dosti nezaměstnaných doma a naši příslušníci
z jiných států jsou vykazováni. Z
území naší republiky a zvláště
ze Slovenska mnoho našich pracujících lidí
odcházelo vždy na práci do zahraničí,
dnes již tomu tak není, není již tohoto
odlivu, a nám vzniká problém nezaměstnanosti.
Statistika našeho ministerstva soc. péče vykázala
koncem ledna 518.781 neumístěných uchazečů
o práci. V červenci minulého roku snížil
se již počet nezaměstnaných na 250.000.
To je důkaz, že nezaměstnané řady
dělníků rozmnožují dělníci
sezonní, kteří budou v zimní době
vždy bez práce a budou nám tak tvořiti
stálý kádr nezaměstnaných,
i třebas v té nejlepší konjunktuře.
Je potřebí řešiti tyto úkoly,
na které stát svými podporami nestačí.
Podle státního závěrečného
účtu na r. 1936 je vidno již oživení
hospodářského života z bilance našich
čsl. státních drah. Rozpočet ČSD
na r. 1936 předvídal schodek 696 mil. Kč
a výsledná, bilanční ztráta
činila pouze 401 mil. Kč, tedy méně
o 295 mil. Kč, t. j. o 43 % menší schodek nežli
schodek rozpočtem předvídaný. Zatím
co jsou železnice správným barometrem hospodářského
oživení v r. 1936, lze usuzovat na podkladě
podpor pro nezaměstnané na zhoršení
hospodářských poměrů, neboť
r. 1936 byl překročen rozpočet na podpory
nezaměstnaným o 138 mil. a vyplatilo se r. 1936
celkem 795 mil. V té době byla provedena devalvace
naší koruny, která neobyčejně
přispěla našemu průmyslu při
vývozu našich produktů do zahraničí.
Je samozřejmé, že stoupáním výroby,
oživením obchodu jak domácího, tak zahraničního,
oživením výměny zboží zmenšuje
se počet nezaměstnaných, jak ukazuje ostatně
statistika neumístěných uchazečů
v r. 1936 proti r. 1935. V důsledku toho by měl
klesat i náklad na nezaměstnané, a toho právě
není. U nás je ten kuriosní případ,
že se zlepšováním hospodářských
poměrů stouply podpory nezaměstnaných.
Jak vysvětliti tyto nesrovnalosti? Asi tím, že
všichni neumístění uchazeči o
práci nejsou podporováni státem jako nezaměstnaní,
že těchto privilegovaných nezaměstnaných
je jen část a že při roztáčení
kol našeho hospodářského života
vsunují se do výroby pouze ti nepodporovaní
nezaměstnaní, na které tlačí
více bída, kdežto podporovaní setrvačností
aneb i z jiných důvodů se spokojují
s podporou z veřejných prostředků
a práci nehledají. Může se tak stát,
že při plné zaměstnanosti průmyslu
a obchodu budeme stále stejně vydávat podpory
na nezaměstnané. Je zde třeba radikální
nápravy. Musí přestat tvoření
nového řemesla, řemesla z nezaměstnanosti.
Podpora v nezaměstnanosti nesmí od práce
odhánět, nýbrž musí ku práci
vést. Podpora v nezaměstnanosti má být
také všem stejná jako záchrana nutné
existence člověka bez práce.
V zemědělství je pravý opak, je nedostatek
a nouze o zemědělské dělníky,
schází zejména svobodná čeleď
a na větších statcích krmiči
dobytka. Z řad zemědělců se volá
již dnes po dělnících z jiných
států v době, kdy se zde hlásí
na 500.000 nezaměstnaných dělníků.
Zde není něco v pořádku a bude třeba
hledat cestu k nápravě. Jedině podpory ministerstva
sociální péče na produktivní
péči v nezaměstnanosti mají své
oprávnění a myslím, že by nám
stačily i do doby pozdější, dokud všichni
nezaměstnaní ještě nebudou mít
práci. K těmto podporám přispěla
velkým dílem naše samospráva a vykonalo
se mnoho dobrých děl, hodnot trvalých.
K oživení hospodářského života
je třeba jíti dvěma směry: vývozem
našich produktů do zahraničí a posílením
kupní síly domácího obyvatelstva.
Cesta k nízkým číslům naší
finanční politiky způsobila hodně
škody v hospodářském životě.
Ozdravění nastalo po devalvaci naší
koruny v průmyslu a je potřeba, aby stejný
krok se udržoval také v zemědělství,
abychom mohli lépe platit zemědělské
dělníky. Při stanovení cen za obilí,
t. j. za práci zemědělského lidu,
pracujícího na poli, byly vyřešeny tyto
otázky stabilisováním cen naším
řízeným hospodářstvím.
Tento způsob řízeného hospodářství
se osvědčil na trhu obilním, ale je nutno
ještě upraviti regulaci trhu a provésti tuto
úpravu v živočišné produkci. Nikdo
se nesmí domnívat, že úprava cen na
trhu obilním vyřešila již zemědělskou
krisi. Důležitějším oborem našeho
zemědělství je produkce živočišná
a v této produkci krise trvá a ještě
stále se přiostřuje. Ceny za dobytek, máslo,
mléko, vepře nehradí výrobní
náklady a zemědělce ochuzují. Nedostává
se prostředků do provozu, podniky se zadlužují
a tím trpí celé naše národní
hospodářství.
Je nutno posílit a chránit naše soukromé
podnikání. Musíme se přiznat, že
každé soukromé podnikání, zemědělské
i nezemědělské, se stalo takovým risikem,
kterému se nikdo nechce vydat na pospas. Proto ten velký
nával mladých pracovníků do státních
podniků, do úřadů atd., neboť
se každý mladý člověk obává
samostatně něco podnikat. To není zjev zdravý
a vedl by ke katastrofě. Musejí býti hledány
cesty k nápravě, aby soukromé podnikání
nabylo takového významu, jaký mu právem
patří, a ulehčilo tak v krisi mladé
generaci, která nemůže najíti zaměstnání.
Státní podniky, které nejsou rentabilní
a neplní jiných sociálních úkolů,
je nutno likvidovati, aby nezatěžovaly státní
účet. Již v rozpočtovém výboru
jsem ukázal na určité státní
tiskárny, které by se měly zrušit a
ve zbývajících státních tiskárnách
práci soustředit. Byla-li ministerstvem financí
r. 1936 poskytnuta bezúročná zápůjčka
téměř 12 mil. Kč zástavnímu
a půjčovnímu úřadu k úhradě
pensí a zaopatřovacích platů, právem
by se mohly ptát všechny jiné vrstvy, o které
na stáří není nijak postaráno,
proč se také jim nedostane takového dobrodiní.
Vzpomínám, s jakou bedlivostí a opatrností
se dělal rozpočet na r. 1938. Je příkazem
všem činitelům, odpovědným za
správný chod státního hospodářství,
aby veškeré úkoly veřejné správy
byly obstarávány účelně a úsporně,
aby se pohybovaly v rámci preliminovaných částek.
(Předsednictví převzal místopředseda
Sivák.)
Léta krise 1930 až 1936 končila schodky. Doufejme,
že účetní závěrka za r.
1937 bude už příznivější.
R. 1936 končil schodkem 1.200 mil. Kč. Příčinou
toho byly nepředvídané úkoly, které
státní pokladna musela plniti, kdy při tom
pokladní výnos státních daní
se snížil o plných 500 mil. Kč. Vezmeme-li
v úvahu, že si mimořádné potřeby
na národní obranu vyžádaly v letech
1935 až 1936 částky 2.710 mil. Kč a
r. 1937 2.811 mil. Kč, najdeme opodstatnění
pro vydání státu, které se z většího
dílu věnovalo na tyto účely, na naši
bezpečnost.
R. 1936 bylo nutno zdokonalovati technickou obranu státu
a opevniti některá území republiky,
což uznalo občanstvo samo, když téhož
roku vydalo k tomuto účelu potřebné
peníze úpisem půjčky na obranu státu,
která vynesla 3.520 mil. Kč.
Vítáme prohlášení pana ministra
financí, že vláda hodlá předložiti
Národnímu shromáždění
osnovu zákona o zřízení amortisační
pokladny, kterou má býti zajištěna služba
státního dluhu. Musíme se starati, aby státního
dluhu ubývalo, aby se nezatěžovaly generace
příští. Pan posl. dr Novák
si stěžoval, že se rozpočet překročuje
v rámci jednotlivých resortů. Vzpomínám,
že pan ministr financí už 9. listopadu 1937 při
úvodu do rozpočtové debaty prohlásil,
že vláda připravuje druhou osnovu zákona
rozpočtového řádu, kterou má
býti zabráněno výdajům mimo
rozpočet a zejména výdajům neuhrazeným
státními příjmy.
Vděčíme nejvyššímu účetnímu
kontrolnímu úřadu, že předložil
Národnímu shromáždění
státní závěrečný účet
za r. 1936 včas, ještě před státním
rozpočtem na r. 1938. Mnohých zkušeností
se dalo použíti a mnohé nápravy se také
staly. Veškerá vydání byla také
řádně odůvodněna, a nemáme
příčiny, proč bychom nehlasovali pro
schválení státního závěrečného
účtu za r. 1936, i překročení
rozpočtu. Jednotlivé položky byly řádně
odůvodněny i v závěrečném
státním účtu za r. 1936 a máme
k tomuto prohlášení důvěru.
Apelujeme na jednotu a svornost celého národa a
státu československého. Mezi námi
z Čech, Moravy a Slovenska není žádného
rozdílu, tvoříme jeden národ československý.
My, zemědělci, a naše republikánská
strana se stavíme do prvních řad k dohodě
a spolupráci s ostatními vrstvami občanskými
pro zabezpečení a obranu naší samostatnosti,
ale odsuzujeme tvoření koalice v koalici. Přehlížíme
chyby a žurnalistické přestřelky proti
nám v poslední době podniknuté, protože
jsme si vědomi, co znamená silné zemědělství
pro československý stát. (Výborně!)
Vážíme si své svobody a vzpomínáme,
že tomu bude letošního roku 90 let od z rušení
roboty a 20 let osvobození našeho národa. Nebylo
by svobody národa, kdyby nebylo předcházelo
osvobození zemědělského lidu. Jen
svobodný zemědělec na svobodné půdě
jako rovnocenný občan tohoto státu je zárukou
svobody národa i státu. Zemědělství,
to je srdce v těle národa československého.
Dokud ono pracuje, národ nezahyne.
Vzpomínám našeho nesmrtelného vůdce
Antonína Švehly, presidenta Osvoboditele Tomáše
Garrigua Masaryka, kteří dovedli sjednotiti
národ pro jeho osvobození a odstraniti malicherné
spory mezi bratry jednoho národa. Je na nás, abychom
ve vážné době, kdy je tolik mraků
na mezinárodním obzoru, se dovedli v duchu těchto
velikánů spojiti pro udržení své
svobody a zabezpečení státu československého.
(Potlesk.)