Toto ustanovení §u 141 o první pomoci lékařské
ve službách nemocenského pojištění
je velmi trapné, je nelidské, a já, maje
ještě k jiným paragrafům tohoto zákona
své připomínky, prohlašuji již
dnes, že v nejbližších dnech podám
iniciativní návrh zákona o úpravě
výkonu lékařské prakse v oboru povinné
léčby pojištěnecké. My, lékaři,
se musíme opříti o zákonnou úpravu
lékařské prakse, aby byla zamezena ponižující
libovůle, s jakou se dnes s lékařem zachází.
Ani nositelé nemocenského pojištění,
resp. jeho byrokracie, ani lékařské organisace
nesmí existenčně ovládnouti lékaře.
Zaměstnání lékaře je a musí
zůstati svobodným a naše vláda se musí
postarati o to, aby tento stav, v určitých částech
dosud svobodný, nebyl sražen na stanovisko poměru
námezdného, ba nevolnického. Proto navrhuje
zmíněný zákon, aby všichni lékaři,
v Československé republice pravoplatně lékařskou
praksi vykonávající, měli možnost
ucházeti se o léčení u nemocenských
pojišťoven, k němuž jsou dnes z existenčních
důvodů nuceni přes všecky obtíže
a ponížení způsobované nesnesitelným,
právně tíživým a nejistým
poměrem lékaře k zaměstnavateli, to
jest k nositelům nemocenského pojištění.
Proto v zákoně musí býti regulováno
veřejnoprávní stanovisko tohoto poměru
lékařského. Sjednávání
kolektivních smluv musí býti postaveno na
spravedlivou zákonnou basi a zejména pak určování
t. zv. revisních lékařů musí
podléhati také dozoru lékařské
komory. Rád bych mluvil také i o lékařských
komorách, ale bohužel pro krátkost řečnické
lhůty mi dovolené nelze se o této otázce
zde rozšiřovati. Lékařské komory
ztratily dávno kontakt s hospodářskými
zájmy lékařstva a je to zejména naše
pražská lékařská komora, na kterou
jsou neustále stesky z řad t. zv. oposičního
lékařstva, která nám představuje
již dnes v Československé republice více
než 50% a která má 30% svých zástupců
v lékařském zastupitelstvu komorním.
Jak se tam s nimi nakládá, jest zřejmo z
těch častých memorand a častých
stesků, které jsou písemně podávány
na místa k tomu odpovědná, na zemský
úřad, kteréžto stesky bohužel dlouho
a dlouho zůstávají nevyřízeny.
Měl bych ještě několik slov, když
už jsem začal o tom soc. pojištění,
k reformě našeho soc. pojištění,
které se nevyhneme, tak jako se jí nevyhnou v jiných
státech. Je zde tolik krásných námětů,
tolik krásných možností, jen se zamyslit
nad stavem, jaký se nám dnes presentuje v léčebném
pojištění, zamysliti se nad tím, jaký
zájem mohou míti lékaři, kteří
dnes v potu tváře shání místa
u léčebných fondů a sociálních
pojišťoven, zamysliti se nad tím, jak se zamyslil
kol. dr. Suk, který nedávno před vánoci
vydal krásnou knížku. Kdo by s chtěl
poučiti o těch krásných myšlenkách,
kdo by chtěl svoji činnost připjati na ty
krásné náměty, toho odkazuji na onu
knížku "Zkartelovaná medicina" aneb,
jak zní podtitul, "Budujme lepší sociální
pojištění". Tam jsou krásné
náměty, nad kterými se pozastavují
odborníci, kteří řídí
dnes sociální pojišťovny.
Musíme si uvědomiti, že dnes upadá léčebná
péče o pojištěnce v tomto státě.
U nás se plýtvá penězi, plýtvá
se papírem, plýtvá se energií. Vždyť
byste, slavná sněmovno, nevěřili,
že u 50 pacientů, které má lékař
od léčebného fondu ve své ordinaci,
se musí udělat 25.000 výkonů (Předsednictví
převzal místopředseda Vávra.), spočítáme-li
všecku práci se zapisováním do různých
protokolů, vystavováním receptů, opatřováním
kopií, nalepováním známek, sečítáním
známek atd. atd. od výtisku 1 poukázky k
lékaři. Tady se plýtvá penězi,
léky, ale také zdravím pacientů. Jelikož
ovšem není nemocenskými pojišťovnami
připuštěna žádná jiná
lékařská organisace k účasti
na kolektivních smlouvách s nositeli nemocenského
pojištění, je vyloučení z těchto
dvou organisací rovno vyloučení z komunistické
strany v Rusku, což znamená ztrátu práva
na existenci.
Nechtěje blíže pojednávati o ústavou
zaručené svobodě volby výdělečné
činnosti, k jejímuž porušování
nebo obcházení nemůže žádný
stipulační pasus zákonem připuštěné
hromadné smlouvy zavdávati možnost, považuji
za nutné upozorniti na tento spravedlnosti neodpovídající
stav. Žádám proto pány ministry vnitra,
spravedlnosti, sociální péče a zdravotnictví,
aby učinili nápravu a přispěli těm,
kteří hledají své právo. Je
to možné příkazem, aby různá
úřední jednání, jež jsou
v této věci v proudu - a poukazují tu zejména
na zvláštní memorandum, jež bylo předloženo
vládě v říjnu 1936 Spolkem pro hájení
práv a zájmů lékařů
- byla provedena. Je ovšem obava, aby tato memoranda nezapadla
někde v úředním propadlišti.
Když jsem již u ničení lékařských
existencí, uvádím zas několik cifer.
Slavná sněmovno, račte uvážiti,
že při posledním zápisu na pražskou
universitu se z 8.000 posluchačů přihlásilo
3.000 posluchačů na lékařskou fakultu.
My se nedovedeme odhodlati k zavedení numeru clausu, nedovedeme
se odhodlati, abychom zavřeli dokořán otevřené
dveře všelikým lékařům,
kteří v dobách své vlastní
tísně se hrnou ze zahraničí do naší
republiky. Musíme aspoň dbáti, aby lidé,
kteří u nás s tisícerými nadějemi
šli studovat medicinu, byli zabezpečeni aspoň
existenčně. Vždyť mnohý z těch
chlapců nebo děvčat vytáhne poslední
groš tátovi z kapsy, aby mohl studovati medicinu.
Tak nadšeně šel do té práce - a
najednou se dozví, že bude hrát "betla"
po vykonaných studiích.
Slavná sněmovno, otázky, které se
dnes kolem nás kupí a které nám doléhají
k sluchu, otázky pojištění osob samostatně
výdělečně činných, za
chvíli v Československé republice budou na
pořadu a dobře to řekl před lety pardubický
doktor Löw, který řekl: Přijdou doby,
kdy vezmete hrst hrachu ve velkém shromáždění
a vyhodíte ta zrna do výše, každé
z nich padne na hlavu sociálně pojištěného
člověka. Zde se musíme my lékaři
bránit, brání se už dnes také
lékárníci, brání se drogisté,
a i koncesovaní zubní technici. Volají, ba
křičejí po radikálních opatřeních,
která by zabránila shroucení existencí
těchto stavů, aby jako důležitá
poplatní složka mohli plniti povinnosti své
právě v době nynější,
kdy finanční podpora státu, nové a
nové oběti, kterých stát ke své
obraně i záchraně potřebuje, vyžadují
největšího vypětí sil každého
poplatníka. Reklamujeme však pro sebe nic více
a nic méně než trochu přízně,
která se věnuje jiným odvětvím
lidského počínání, těm
družstvům obchodním a hospodářským.
Reklamujeme pro sebe trochu spravedlnosti.
Slavná sněmovno, jak se u nás řeší
krátkozrace některé tyto věci, které
sahají na kořen existence tohoto státu! Dne
30. června 1937 skončila platnost zmocňovacího
zákona a tu se u nás velmi rychle pospíšilo,
aby se vydalo vládní nařízení
č. 163, kterým se dosavadní nemocenská
pokladna státních drah přeměňuje
na nemocenskou pojišťovnu. Tím se jí dává
možnost, aby podle §u 156 vydávala léky,
léčiva a obvazové látky, tedy prostředky
léčebné vůbec na vlastní útraty.
Jestli pak si pánové, kteří toto vládní
nařízení podepsali, vzpomněli, jak
asi bude vypadat obrana státu v takové Č.
Třebové, Chocni, kde jest železniční
uzel, kde se lid hrne do té které lékárny,
která ad hoc tam také byla povolena, a kde lékárník
doufal, že bude mít aspoň příjem
z těch železničářů; když
teď železničáři budou choditi do
svých skladů pro léčiva, pak ovšem
ty těžké statisíce, které lékárník
a lékař musili si opatřiti na vybudování
své existence, jsou ztraceny. Jestli pak si páni,
když to podpisovali, vzpomněli také na to,
jak to asi bude vypadat s distribucí zásob léčiv
pro případ velkých epidemií, pro případ
války? Když takové lékárny nemají
možnost existence, pak si lékárníci
dobře rozmyslí, aby investovali nové a nové
statisíce do zbytečného skladu, do lékárny.
I ministerstvo zdravotnictví uznalo, slavná sněmovno,
když už jsem u těch bolestí lékárnických,
naprostou nedostatečnost elaborační sazby.
Lékárníci žádali o změnu
této elaborační sazby. Ale dosud se nic nestalo,
a přeci od vyřešení této elaborační
sazby závisí existence mnoha kondicinujících
lékárníků, kteří ovšem,
když budou mít licenci, svoji novou elaborační
sazbu, se také existenčně uchytí.
Jestliže zákon č. 303 z r. 1920 dal možnost
do té doby do učení na zubní techniku
vstoupivším učňům získati
koncesi zubotechnickou, jestliže nespravedlnost zákona
č. 171 z r. 1934 dala dalším ročníkům
zubotechnických učňů možnost
se osamostatniti, pak slavná sněmovno, nechápu,
jak se může zakládáním nových
a nových zubních ambulatorií oklešťovati
již dnes tak mizerná existence zubních lékařů-odborníků
i starých zubních techniků. Tyto provozovny
stávají se těžko kontrolovatelným
a také nezdanitelným výdělečným
podnikem a tudíž existenci ohrožujícím
konkurentem řádně státu daně
odvádějících odborných zubních
lékařů a koncesovaných zubních
techniků. O fušerech technicích, kteří
už nemají práva podle zmíněných
zákonů dosáhnout v Československé
republice samostatné koncese zubotechnické, škoda
ztráceti mnoho slov. Vláda je zde bezmocná,
jsou bezmocné úřady a hotové grotesky
by mohli vyprávěti lékaři, kteří
se účastní vyhlazovací akce této
živnostenské epidemie. Takový "pan doktor"
- rozumí se samo sebou - přinese tašku někam
na venkov do hor nebo do Zlámané Lhoty, má
tam nějaké nástroje, nějakou primitivní
vrtačku, vyhledá pohostinnou domácnost, ve
které mají šicí stroj, sežene kluka
za 2 Kč, který mu šlape, namontuje to
a již se začne, z celé vesnice se lidé
sbíhají a ochotný pan starosta div přítomnost
"pana doktora" nevybubnuje. Tím se poškozuje
nejen stát, tím se poškozují také
ti, kdo vyhledávají lékařské
pomoci u těchto výtečníků a
kol. dr Rehák v senátě před
několika lety uvedl přímo strašlivé
případy poškozování zdraví
lidského právě těmito neodpovědnými
činiteli. Jestliže dnes politické úřady
prvé instance mají své referenty zdravotnické
a veterinářské, pak je nutno, aby při
těchto úřadech bylo ustaveno také
úřední oddělení pro potírání
fušerství každého druhu a hlavně
fušerství lékařského, v zájmu
státu a také v zájmu pacientů, a to
tak, aby byl trestán nejen fušér, nýbrž
také ten, kdo k jeho fušerství pomáhá
a jeho pomoci vyhledává. Stát ušetří
a vydělá na tom veliké peníze zprvu
ve velkých pokutách a potom při doznívání
této fušerské epidemie na správně
odváděných daních od lékařů
a zubních techniků.
Je nutno, slavná sněmovno, abych jen krátce
a přímo letmo se zmínil také o státní
uzávěrce a splnil tak nejdůležitější
úkol, který ukládá parlamentnímu
zástupci jeho kontrolní právo ba povinnost,
dostane-li do rukou takovou jakousi vládní zprávu,
ovšem generální a ovšem jednou za rok
v číslech, jakou skutečně státní
uzávěrka je. Je-li státní rozpočet
zrcadlem zamýšlené práce v mezích
zákona, jednotlivým resortům státním
správy ukládané, pak státní
závěrečný účet by měl
býti zkontrolovanou vládní zpovědí.
Měl by býti zrcadlem svědomí vlády.
Je-li státní poplatník myslící
znechucen, když pozoruje, jak se u nás sdělává
státní rozpočet a jak se praktikuje, je jistě
znechucen a přímo rozčarován, dostane-li
do rukou státní závěrečný
účet.
Bohužel i když zde nebudu poukazovat na stesky, které
dnes slyšíme zprava i zleva, že nemáme
přesně normovaných pravidel při sdělávání
státního rozpočtu, že každý
úsek státní práce si své rozpočty
sestavuje zcela libovolně, přece jenom jako myslící
poplatník musím vytknouti, že ani privátní
podnikatel, tím méně pak stát nesmí
přinášeti a nesmí si dělati takové
rozpočty, které by byly snůškou všelijakých
nápadů a libovolných cifer. Resorty nemají
přesného přehledu své práce.
Vždyť nejsou ani povinny podávati zevrubnou zprávu
o své činnosti parlamentu, nemají přesných
výpočtů, údaje jsou jenom nahodilé,
cifry přibližné a ciferná kalkulace
se neopírá o absolutní základnu konkretních
dat. (Zpravodaj posl. Remeš: Pane kolego, mají!
Mýlíte se!) Jak? Podávati písemnou
zprávu? Ano, to bylo za Hnídka, já
snad stejně k tomu přijdu, ale teď to není.
(Zpravodaj posl. Remeš: Mají! Rozpočet se
dělá na základě účinů
předcházejícího roku!) Ale nemusejí
podávat písemnou zprávu. (Zpravodaj posl.
Remeš: Podávají kontrolnímu úřadu!)
To je známé, to zavedl Hnídek
a vy jste od toho utekli. (Zpravodaj posl. Remeš: Od čeho
jsme utekli?) Od povinnosti, aby jednotliví resortní
ministři podávali každoročně
zpráv u o své činnosti, vztahující
se k rozpočtu. (Zpravodaj posl. Remeš: Žádný
ministr jak živ takovou zprávu nepodával!)
Vždyť to říkám, neříkám
nic jiného!
Rozdíl mezi řádnými a mimořádnými
výdaji není vyjasněn, resorty podle libovůle
určují částky mimořádných
potřeb, takže můžeme říci,
že naše státní rozpočty jsou krásně
zrýmovanou básní, ale nejsou pravdivou a
jasnou cifernou prosou. Všude tam, kde se chce hospodařit,
musí ten, kdo chce hospodařit, odsunout mimořádné
potřeby, zvláště když zde není
železných reserv, a jen tenkráte, když
je potřeba k mimořádnosti sáhnout,
musí ten, kdo zná sílu platebních
zdrojů, určiti, zda a v jaké míře
se dá ta mimořádnost uskutečniti.
A u nás kolik je resortů, tolik je také dirigentů
mimořádnosti, a bylo by jistě prvním
krokem k úspornosti, kdyby státní rozpočet
určil jakousi globální sumu s disposičním
právem vládě, z kteréžto sumy
by vláda čas od času určila potřebnému
resortu ministerskému, ovšem na řádně
zdůvodněnou žádost, potřebnou
částku, která by ovšem nesměla
býti překročena.
Druhým krokem k úspornosti by bylo, aby nastala
určitá reforma našeho finančního
zákona, zejména aby byly zamezeny veškeré
virementy. Jenom tak, vážené shromáždění,
může býti náš rozpočet obdán
železnou ohradou, za kterou nesestoupí ani libovůle,
ani často neschopnost a která bude chrániti
všecko ostatní, která bude chrániti
stát. A tvrdil-li by někdo, že za těchto
okolností, za těchto nutných opatření
by se nedalo z miliardového státního rozpočtu
ušetřiti takových 15 až 20 %, pak bych
mu musil otevřeně říci, že v
naší demokracii, která znamená poctivou
dobrou vůli, a také rozum, nechce najíti
demokratické cesty, aby si stát a národ hospodářsky
oddechl. Pak by nemusil ani p. ministr financí, ani p.
ministr nár. obrany, ba ani pan předseda vlády
věšeti hlavu, odkud vezmeme peníze potřebné
na obranu státu, které by se našly u nás
doma bez všelikého víření prachu,
jaké způsobilo hluboké zasáhnutí
do kapes našeho poplatnictva.
A při pokusném zhotovování našich
rozpočtů pořád říkáme,
že rozpočet byl promyšlen důkladně,
že se postupovalo velmi obezřetně, a neseme
tak dvojnásobnou odpovědnost vůči
našemu poplatnictvu. Nemohu a nechci zde vykládati
konkretní případy, rozpočet náš
musí být - a o to se musíme postarati my
poslanci - náležitě normován, t. j.
musí býti přesně stanoveny zásady,
za jakých se bude v jednotlivých dílech státní
správy utvářeti, také, to se samo
sebou rozumí, u ministerstva financí, a jenom tak
budeme potom moci říci, že zdroje státu
povolené pro ten který rok stačí anebo
nestačí.
Přicházíme-li přes hospodářské
svízele, ve kterých žijeme a kterým
tak rádi říkáme hospodářská
krise, přicházíme-li tedy přes krisi,
ať už počínající nebo pokračující
nebo skončenou, stále a stále s rozpočty
vyššími a vyššími a zasáhl-li
rozpočet letos až do druhé desítky miliard
Kč, pak, slavná sněmovno, musíme si
poctivě říci, že jsme daleko od rozumného
hospodářství. Celá odvětví
průmyslová, obchodní, živnostenská
a jiná živoří a my přicházíme
s novými a novými břemeny, která uvalujeme
na bedra poplatnictva, a zapomínáme, že tím
zatěžujeme i ty, kteří přijdou
po nás, příští generace.
Slavná sněmovno, hospodařit se musí
umět, jen ten, kdo umí hospodařit, umí
také udržeti moc, umí také udržet
stát. Tato zásada platí stejně tak
v autokracii jako v demokracii. I v demokracii musíme budovati
na pevných základech, od kterých se mnohdy
nesmíme uchýliti, i v demokracii musíme věděti,
že nutno zachovati určitý postup. Takovým
pevným základem je jistě také velmi
často přetřásaná otázka
platů státních zaměstnanců.
Je to důkazem špatného bilancování,
když jeden rok dáme státním zaměstnancům
takové a takové platy a za 5 let přijdeme
se srážkami a říkáme, že
je to nutné, opatrné hospodářské
opatření.
Dobrý hospodář, slavná sněmovno,
nesmí viděti z večera do rána, on
musí viděti mnohem dále, on musí býti
připraven na to, že po létech tučných
přijdou léta hubená, že po konjunktuře
přijde špatná doba. Avšak ještě
větším důkazem naší hospodářské
neprozíravosti jest, mluví-li se u nás o
problému platů, o problému pensí.
Ani platy, ani pense, ba ani úplata soukromých podnikatelů,
advokáta, lékaře, lékárníka
nesmí býti problémem, sice by problémem
byl podnik sám, byl by problémem stát sám.
Jen zdravý rozum, slavná sněmovno, tu může
pomoci. Ovšem nesmí se zase zastírati tyto
věci nějakými filosoficko-hospodářskými
úvahami nebo všelijakými politickými
machinacemi. Stát musí hospodařit tak jako
každý jednotlivec, který se ocitá v
hospodářské tísni, který ví,
že nezanechá své rodině pevnou, aspoň
tu minimálně pevnou existenční basi,
který se musí starati, aby toto hospodářství
nepodkopalo existenci jeho rodiny, neboť hospodářská
nesvoboda je horší nežli politická závislost.
A vezmeme-li nyní poslední uzávěrku
do ruky a díváme-li se do této jediné
zpovědi hospodářské státní
práce, nemůžeme se nepozastavovati. Je ovšem
těžko tou spoustou číslic prokousati
se parlamentnímu zástupci, který nemá
žádných vysokých obchodních škol,
ani žádného účetnického
kursu. Nejvyšší účetní kontrolní
úřad jistě zde velmi správně
podle zákona postupuje, schází mu ovšem
určitá hospodářská kompetence,
aby využil uzávěrkových zkušeností
k realisování a ekonomisaci vlastního státního
hospodářství. Jako rozpočty nemohou
dáti jasný názor o tom, co se v tom roce
stane, tak také státní závěrečný
účet nemůže nám dáti jasný
obrázek o tom, co se stalo. Vydalo se, to jest utratily
se peníze. Ale proč se stalo tak a ne jinak, to
se tedy ze státní uzávěrky nedočteme.
(Zpravodaj posl. Remeš: Všecko se tam dočtete,
pane kolego, jen si obraťte zadní stránku vysvětlivek
a tam máte všecko, i vysvětlení ke každé
položce!) Dobře, já jsem se, pane kolego,
zabýval jenom lékařskými věcmi
a já k nim přijdu a pak mně teprve odpovíte.
(Zpravodaj posl. Remeš: Také to tam najdete!) Vy
to ovšem máte sestudováno lépe, je to
přirozené, vy jste generální zpravodaj,
který na té věci dělal celý
rok. Jen mne račte nechat domluvit a odpovězte.
až přijdu k těm lékařským
věcem, to je můj lékařský zájem,
tím jsem se nejvíce obíral. Jisté
je to, co jsem zprvu říkal, že té nejasnosti
by bylo právě odpomoženo, kdyby jednotliví
správci resortů byli povinni podávati každoročně,
pane kolego, zprávu o činnosti svého úřadu
a kdyby při jednotlivých položkách přihlíželi
k odůvodněním, která při projednávání
rozpočtu uvedli. Museli by pak jednat zcela rozpočtově,
museli by šetřit, museli by kontrolovat sami sebe
a dávali by také možnost kontroly parlamentu.
Prosím, tak to dělal nebožtík Hnídek,
který si vyžadoval písemné zprávy,
z nichž potom udělal takovou kytičku jakési
generální zprávy, která byla podkladem
parlamentní debaty rozpočtové a při
uzávěrce byla jakýmsi vodítkem.
Náš pan zpravodaj nás také, když
už konečně o tom mluvím, chtěl
provésti tím labyrintem číslic jak
rozpočtových, tak uzávěrkových.
Vím, měl dobrou snahu při tom, snahu, kterou
jsme my všichni chválili a která byla komentována
u nás v tisku na venkově, jak pan zpravodaj si řízně
v této otázce počínal, ale myslím
si, že bez vytčené zákonné povinnosti,
aby resortní správci podávali každý
rok o své činnosti písemnou zprávu,
zůstaneme stále v bludišti, zůstaneme
stále v chaosu.
Můžeme býti na př., slavná sněmovno,
klidni, když čteme, že celkový hospodářský
výsledek za r. 1936 proti rozpočtu na r. 1936 je
nepříznivější o 2.316 mil. Kč?
I v r. 1936 byl v rovnováze náš rozpočet,
ba naopak on vykazoval ještě určitý
přebytek 1,335.100 Kč, a ejhle, preliminované
příjmy skončily schodkem bezmála 2
miliardy Kč. Jak asi skončí v r. 1937 a jak
v r. 1938? Když nemělo naše poplatnictvo možnost
unésti břemeno za r. 1936, neunese těžší
za r. 1937 a neunese ještě těžší
za rok 1938. Kéž bych byl špatným prorokem
. . . .