Místopředseda Košek (zvoní):
Dávám slovo dalšímu řečníku,
jímž je p. posl. Sogl.
Posl. Sogl (německy): Slavná sněmovno!
Věta "základem svobodného státu
je svobodná obec" obsahuje základní
pravdu. Stoupající význam peněžního
hospodářství státu a ostatních
právních svazů nutí každého
hospodáře a hospodářského politika,
aby se obeznámil se zásadami, s výstavbou
a rozčleněním peněžního
hospodářství. Také problémy
obecního peněžního hospodářství
spočívají vedle všeobecných státních
peněžně-hospodářských
a finančně-právních otázek
na otázkách státního a správního
práva, na otázkách národního
hospodářství a sociální politiky.
Náležejí k nejdůležitějším
hnacím silám všeobecné politiky.
Souvislosti zdravého finančního hospodářství
obcí a všeobecné hospodářské
politiky jsou nepopiratelné. V jaké míře
vyhovuje státní závěrečný
účet za 1936 těmto požadavkům,
objasňuje se ze skutečnosti, že reforma autonomních
financí se nezdá býti uzavřenou, nýbrž
přímo vykazuje, ze potřebám samosprávných
svazků stát ještě nevěnuje nutnou
pozornost. V žádném případě
však nebude vyhnutí a stát se bude musit přece
postarati, aby byly obcím dány k disposici potřebné
prostředky ke splnění jejich veřejných
úkolů, ale nikoliv v podobě, jejímž
následkem by bylo další všeobecné
zatížení, nýbrž prostředky
musí býti opatřeny účelnou
státní finanční politikou. Již
samé ztráty státních podniků,
schodky z hospodářství na státních
statcích atd. by stačily, aby bylo účinněji
uspořádáno financování obcí.
Po léta rostoucí pasivní nedoplatky v obcích
nelze odvoditi jedině z extensivního hospodaření,
nýbrž také z toho, že z běžné
parlamentární zákonodárné činnosti
a z vládních nařízení přirůstají
obcím v důsledku jim uloženého spolupůsobení
vždy nové výdaje, o jejichž úhradu
není nikdy postaráno v příslušném
zákoně, jež mohou býti vykonávány
proto u obcí jenom zanedbáváním jiných,
často stejně důležitých úkolů.
Není proto divu, vykazují-li obecní rozpočty
stále větší nekryté schodky a
nestačí-li ani vybírání nejvyšších
sazeb všech daní a poplatků, aby byly tyto
schodky uhrazeny. Důsledky toho projevují se v obcích
nejčastěji v obecních komunikacích,
budovách atd. k jejichž udržování
a zřizování není žádných
prostředků.
Úprava dluhů podle zákona č. 69/1935
Sb. z. a n. nemohla zde způsobiti žádnou změnu,
protože se zasáhlo skutečně jen v nejtíživějších
případech. I když představuje držebnost
15.727 obcí v Československu na jmění
celkovou hodnotu 14.257 milionů, musíme si přece
zároveň uvědomiti, že proti tomuto jmění
obcí stojí dlužný obnos skoro 10 miliard,
při čemž musí býti pouze zdůrazněno,
že. toto jmění nevykazuje nikterak rovnoměrného
rozdělení. Jsou případy - vyskytl
se mi takový před měsícem - že
obec vykazuje daňovou základnu slovem i písmem
1.400 Kč, nemá žádného jmění
ať jakéhokoli druhu, ale dluhů má přes
200.000 Kč a přece nebyla pojata do úpravy
dluhů. Že je zde nemožné splnění
závazku platiti úroky a amortisaci, musí
každému myslícímu člověku
býti jasné, protože již zúročení
a amortisace samy vyžadují kolem 15.000 Kč
ročně, zatím co nejvyšší
příjmy z obecních přirážek
činí 5.500 Kč, při čemž
je v těchto 5.500 Kč započten výnos
poplatků a dávek. Nedovedu si představiti,
jakými předpoklady se dal vésti dozorčí
úřad při přijetí těchto
půjček, když si musel již tehdy uvědomiti,
že obec byla nucena vybírati přirážky
ve výši přes 2000%, aby mohla hraditi běžné
výdaje, takže každý živnostník
a obchodník musel z této obce utéci, protože
mu nebylo možné vydělati si prostředky,
jež mu byly uloženy daněmi a s nimi souvisícími
dávkami a přirážkami.
Zamýšlené zvýšení poplatkového
ekvivalentu u obcí sice nyní nenastane. Ale musíme
se i proti tomu co nejostřeji ohraditi, aby nebyly jako
posledně při novém odhadu hodnoty oceněny
státními finančními úřady
podle libovůle. Že se tato praxe provádí
v tom smyslu, dokazuje to, že při posledním
novém zhodnocení byly v mé vlastní
obci vzaty za základ vyšší hodnoty v tom
rozsahu, že se zvyšuje poplatkový ekvivalent
z 2.600 Kč na 5.300 Kč za rok a nevíme, zda
nyní finanční úřad neobohatí
opět při nových zhodnoceních obce
více, než ve skutečnosti jsou, t. j. nezhodnotí-li
výše hodnotu jejich pozemků a domů,
aby tím dostal možnost předepsati na poplatkových
ekvivalentech větší částky.
Nesrozumitelným zatížením obcí
jest zřizování isolovaných místností
při infekčních nemocech a pak v důsledku
toho zřízení nouzových nemocnic. Nemohu
naprosto pochopiti, že se do dnešního dne nenaučily
kruhy odpovědných lidí a zvláště
ministerstva veřejného zdravotnictví, že
účinné zdolání infekčních
nemocí, zvláště spály, je možné
jenom tím, uhradí-li stát při umístění
ve veřejných nemocnicích úplně
vzniklé náklady. Odůvodňuji toto stanovisko
takto: K potlačení epidemií je zvláště
důležitá isolace nemocných. Nejspolehlivěji
může býti tato isolace provedena v domě
zvláště k tomu určeném, v infekčním
oddělení nemocnic. U většiny nakažlivých
nemocí nedělá isolace nemocných žádné
těžkosti. Zcela jinak je tomu při spále.
U této nejvyšší mírou nakažlivé
a široce rozšířené nemoci trvá
totiž způsobilost nákazy nejméně
6 neděl. Je tedy bez dalšího jasné,
že je pro největší část
toho obyvatelstva, které nepatří k žádné
nemocenské pokladně, k žádnému
pojištění a jímž jsou chalupníci,
řemeslníci, prostě nemožné zaplatiti
nemocniční náklady po dobu 6 neděl.
Následek toho je, že se tato nemoc zatajuje. Tím
trpí škodu ve velké části případů
sami nemocní na svém zdraví a mimoto se samozřejmě
nemoc stále dále přenáší,
takže také epidemie spály trvá skutečně
s proměnlivou silou celý rok přes největší
úsilí zdravotních orgánů.
Důkazem toho je, jak dosvědčuje novinářská
zpráva, že ministerstvo nár. obrany sděluje,
že u železničního pluku vypukla tak silná
epidemie spály, že nástup záložníků,
kteří měli 4. března nastoupiti cvičení
ve zbrani, musel býti odsunut na pozdější
dobu. Dovědí-li se zdravotní orgánové
o takových zatajených případech, odporují
rodiče houževnatě s ohledem na mimořádně
vysoké nemocniční výdaje odevzdati
nemocného do nemocnice a důsledek toho je opět
nejvýše nedostatečná isolace a tím
další rozšíření nemoci.
Všechny tyto nepříjemné stavy by byly
nejspíše odstraněny se světa tím,
kdyby se náklady isolace platily z veřejných
prostředků. Onemocnění by se ihned
hlásilo. Tím by bylo umožněno zabrániti
dalšímu rozšíření okamžitě
v zárodku. Odpor rodičů proti isolaci v nemocnici
by úplně odpadl. Tím by byl odstraněn
hlavní pramen dalšího rozšíření,
nedostatečná isolace v soukromém domě,
a zabráněno dalším nákazám.
Že pro tyto věci nejsou peníze k disposici
anebo že se prostředky při nejmenším
omezují, ukazuje, že se ani položka na zdolání
infekčních nemocí v rádném
rozpočtu nezvyšuje, nýbrž ještě
snižuje. Stává se skoro samozřejmostí,
že se toto onemocnění v mnohých případech
zamlčuje, uvážíme-li, že výdaje
za ošetřování činí, jak
o jsem již podotkl, v jednotlivém případě
kolem 800 Kč; kterému chalupníkovi, domkáři
a malořemeslníkovi není úzko před
takovým vydáním? Při tom vymáhají
přece zemské úřady, jak známo,
podle všech pravidel umění tyto částky
přes nebezpečí, že se tím ohrozí
existence poplatníkova.
Tímto zanedbáváním státní
péče vznikají obcím již převozem
infekčně nemocných obrovská vydání.
Chce-li nyní některá obec své příslušníky
chrániti před těmito vysokými výdaji
na nemocniční vydání sociálním
způsobem, je nucena zaříditi vlastní
isolační místnost. Míním, že
by opatřeními, jež jsem označil, mohly
býti obce nejen úplně ušetřeny
takových vydání, nýbrž bylo by
to zároveň také způsobilým
prostředkem k tomu, aby byla na minimum ohrazena spála,
jež jest ve svých následcích velice
nebezpečnou nemocí.
Je také nesrozumitelné, proč je ještě
část obcí a právě nejchudších
odsouzena, aby žila v noci ve tmě, protože stát
nepovažuje za nutné umožniti elektrisaci subvencemi,
jež by měly býti povoleny. Naproti tomu se
ukládají obcím zestátněním
policejních úřadů, nařízením
zřizovati kasárny, břemena, aniž se
někdo táže, odkud obce tyto obnosy mají
vzíti. Zemskému úřadu a také
ministerstvu vnitra byla podána již spousta odvolání
proti nařízením politických úřadů,
že budovy a předměty zařízení
mají býti opatřeny vlastním nákladem.
Z velké části čekají ještě
na vyřízení. Ano, pokusy osvoboditi obce
od nákladů na zřízení policejních
úřadů, které dosáhly již
potřeby více než 5 milionů Kč,
ztroskotaly. Ministerstvo financí souhlasilo sice se zařaděním
položky do státního rozpočtu, ale parlamentní
úsporná a kontrolní komise prý zase
tuto položku škrtla. Musí však býti
se vším důrazem žádáno,
aby obcím, jež byly neprávem a v důsledku
nesprávného výkladu § 18, odst. 2 vládního
nařízení č. 51/1936 Sb. z. a n. zatíženy
náklady na zřízení policejních
úřadů, byly tyto náklady nahrazeny
ze státních prostředků.
Stejně je tomu se zapravením útrat na opatření
k ochraně proti plynovým útokům a
s tím souvisícími požadavky.
Letošního roku byly obce, zvláště
německé, zatíženy znovu novým
břemenem, a to tím, že byli prostě škrtnuti
všichni ti, kdož měli v minulých letech
nárok na Czechův stravovací lístek,
a že jest ponecháno obcím, jak se chtějí
protlouci s těmito lidmi, kteří patří
nyní k tak zv. místním chudým, t.
j. jak chtějí tyto lidi udržeti nad vodou,
aby nebyli vydáni na pospas hladu a zbídačení.
Ačkoliv zákon č. 233/1935 Sb. z. a n. působí
již od 1. ledna 1936, neučinily školní
úřady doposud ve smyslu §u 22 tohoto zákona
žádných opatření, aby zajistily
bezvadnou přeměnu měšťanských
škol v újezdní školy a nezkrácený
stav těchto škol v běžném roce.
Zde se stále vymlouvají na nedostatek prostředků,
zatím co na jiné straně, jde-li o to získati
německé děti do českých škol,
nelitují žádných vydání,
ba tak dalece jdou vstříc, že odnímají
i bohatým obcím všechny školní
náklady.
Je jistě zajímavou věcí, jak se lidé
snaží zničiti německé obecní
samosprávy nebo je sprovoditi se světa. To ukazuje
případ německé obce Kostelce v jihlavském
jazykovém ostrově. České obecní
zastupitelstvo ve Spělově se usneslo v roce 1935
z národnostních důvodů - opakuji z
národnostních důvodů odloučiti
obec Nový Svět od obce Spělov a včleniti
do německé politické obce Kostelce bez ohledu
na to, že obyvatelé Nového Světa měli
do svého dosavadního sídla okresního
soudu Třešť 6 km, zatím co museli uraziti
do sídla okresního soudu Jihlava, nyní příslušného,
13 km cesty. (Posl. Birke [německy]: Tak se dělá
smíšené území!) Řízení
pro tuto změnu včlenění obce se právě
koná u příslušných instancí.
Ve spise, jenž se vztahuje na změnu včlenění
obce, nachází se nesprávný náčrtek,
připojený obcí Spělov, nesprávný
v tom smyslu, že se v tomto náčrtku zdá
býti uvedeno, že vzdálenost od Nového
Světa do Kostelce je prý stejná jako z Nového
Světa do Spělova. Ve skutečnosti jest však
z Nového Světa do Spělova o 300 m blíže.
Obec Kostelec ohradila se proti této změně
včlenění obce a poukázala při
tom zvláště na nespolehlivost odůvodnění,
že se to má státi z národnostních
důvodů, t. j. že včleněním
Nového Světa do Kostelce má býti utvořena
česká většina. Přesto vyslovil
zemský úřad v prosinci 1937 přičlenění.
Tento případ jasně ukazuje, že snahy
po počešťování běží
přes 18. únor dále a že užíváte
všech prostředků, kde se vám nabídne
příležitost, abyste zničili německou
obecní autonomii. Při tom je starosta z Kostelce
příslušníkem Svazu zemědělců
a obecní zastupitelstvo se skládá ze samých
členů aktivistických stran! (Posl. Birke
[německy]: Proto je tomu přece tak!) Ano! Tento
způsob jednání jasně ukazuje, že
Čechové učinili prázdné rčení
ze slibu, který dali německým aktivistům
a jímž hledí cizinu propagačně
ovlivniti.
Ještě jeden zajímavý případ
se odehrál v obci Kučerově ve vyškovském
jazykovém ostrově. V této německé
obci jazykového ostrova v Kučerově u Vyškova
na Moravě byl při provádění
tak zv. malého přídělového
řízení přidělen politické
obci Bohdalice pozemek, který leží těsně
na hranici proti obci Manerovu. Obec Bohdalice prodala jí
přidělený pozemek obyvatelům obce
Manerova, která k ní náleží jako
staveniště s podmínkou, že pozemek bude
za dvě léta zastaven. Obec Kučerov odepřela
s ohledem na vzdálenost pozemků - ležely tři
čtvrti hodiny od Kučerova a jsou s touto obcí
spojeny pouze polní cestou - dáti stavební
povolení. Proti tomuto rozhodnutí obecního
zastupitelstva jako stavebního úřadu první
stolice podali stavebníci odvolání na okresní
úřad ve Vyškově, jenž vyhověl
odvolání obce a zrušil stavební zákaz.
Proti tomuto rozhodnutí okresního úřadu,
jež vyhovělo odvolání stavebníků
a zrušilo rozhodnutí obce, podala obec Kučerov
rekurs k zemskému úřadu v Brně, který
rekursu nevyhověl. Proti tomuto rozhodnutí zemského
úřadu podala obec Kučerov stížnost
k nejvyššímu správnímu soudu, jenž
nálezem ze dne 20. září 1933, č.
741/32 zrušil rozhodnutí zemského úřadu
a uznal za pravoplatné rozhodnutí obecního
zastupitelstva. Protože však stavebníci již
postavili na jmenovaném pozemku stavby, vydala obec po
předchozím komisionelním řízení
provedeném podle moravského stavebního řádu
demolační nařízení vzhledem
k těmto objektům. Proti tomuto demolačnímu
nařízení bylo znovu provedeno instanční
řízení, jež skončilo tím,
že nejvyšší správní soud zrušil
nálezem ze dne 25. září 1933, č.
7735/33 jako nezákonné rozhodnutí zemského
úřadu, jímž bylo stornováno demolační
nařízení a stranám uděleno
dodatečně stavební povolení. Všechny
stavební objekty byly vybudovány bez zákonem
předepsaného stavebního povolení a
jsou obývány, ačkoliv nebylo uděleno
ani stavební užívací povolení
ve formě zákonem předepsané. Během
provádění nařídil starosta
obce Kučerova jako stavební úřad první
stolice stranám, aby zastavily stavební práce,
a proto okresní organisace Národní jednoty
vyzvala dopisem ze dne 26. října 1928 starostu z
Kučerova pod pohrůžkou žaloby, aby odvolal
své nařízení. Obecní zastupitelstvo
se proto obrátilo na politický úřad
se žádostí, aby podle §u 136 C moravského
stavebního řádu zakročil a zapověděl
pokračování ve stavbě. Tato žádost
však vůbec nebyla vyřízena. Aby se vzhledem
k těmto poměrům obnovil stav zákonu
odpovídající, požádala obec Kučerov,
aby příslušné pozemky byly vyloučeny
z katastru a přiděleny politické obci Bohdalice.
Tato žádost jest od r. 1927 dodnes ještě
nevyřízena, neboť prý česká
obec nedává svého souhlasu. Aby tomu byla
nasazena koruna a aby tomuto zcela nezákonnému postupu
byla jaksi udělena úřední sankce,
byla v jednom domě, postaveném bez stavebního
povolení, umístěna česká mateřská
školka a expositura české obecné školy
bohdalické. Vzniká již ten stav, že Kučerov
má vedle své české menši nové
měšťanské školy a české
menšinové obecné školy také ještě
exposituru české obecné školy v Bohdalicích.
Sluší poznamenati, že při všech komisích,
jež byly v samé stavební záležitosti
provedeny, byli přítomni zástupcové
Národní jednoty ve Vyškově a že
zastupovali strany. Případ je již odbyt, ale
přece se dále parceluje a staví přes
všechen odpor obce. Také z toho případu
plyne jasně, že ani sami činitelé Národní
jednoty nechtějí uznati rozhodnutí svých
nejvyšších státních soudů,
nemluvě o respektování samosprávy,
kde jde o Němce. Při tom chci ještě
poznamenati, že také starosta obce Kučerova
je příslušníkem Svazu zemědělců
a že tím může býti oceněn
další příspěvek k 18. únoru.
Do jakých nepříjemných situací
jsou přiváděny německé obecní
správy, to jasně a zřetelně ukázal
28. říjen minulého roku. Zatím co
okresní úřad vydal obcím výnos,
v němž jsou upozorněni majitelé domů
jejich obcí, aby si opatřili státní
vlajky, oznamuje výnos státní policie, že
každý vlastník domu je povinen ozdobiti svůj
dům dne 28. října státní vlajkou.
V některých obcích zdůraznilo četnictvo
tento rozkaz ještě více tím, že
prohlásilo, nebudou-li dodržena nařízení
státní policie, že ti, kdož jednají
proti tomu, mohou býti po případě
potrestáni až do 5000 Kč. Nyní se stalo
toto: Zatím co v Praze nebyly 28. října vlajkami
ozdobeny řady ulic, zatím co byly v jedné
chorvatsko-české obci v okrese mikulovském
ozdobeny vlajkami pouze veřejné budovy, byl v sousední
německé obci Novosedlech na nátlak četnického
úřadu ozdoben vlajkou každý dům,
t. j. byl také nejchudším vlastníkům
domů rozkazem četníků vnucen náklad
vlajkové výzdoby. Můžete si představiti,
do jakého postavení se dostane příslušný
starosta, když se na něj obrátí obyvatelé
s otázkou, zda jsou povinni vyvěsiti vlajky či
nikoliv. Můžete si dále představiti,
jakou úctu budou míti místní obyvatelé
před těmito úřady, činí-li
jeden úřad opatření v tom smyslu a
jiný úřad v jiném smyslu a když
se vůbec jeví neohraničeným obor příslušnosti
státní policie a okresního úřadu.
Co si státní policie z těchto věcí
vybere, na to poukazuje zase případ, jenž se
stal v jedné jihomoravské obci. Protože bylo
lze pro přílišné sucho v této
obci očekávati špatné žně,
cítili se starosta a obecní zastupitelstvo povoláni
zakázati, aby se konalo posvícení. Několik
hochů, kteří to nechtěli vzíti
na vědomí, obrátilo se na státní
policii v Mikulově a úředník státní
policie povolil hochům slaviti posvícení
přes námitky starosty, že smějí
slaviti posvícení příslušnou
neděli. Tohoto dne konal se také závod na
Masarykově okruhu, jehož se zúčastnil
také tento policejní úředník.
Na zpáteční cestě se zastavil v oné
obci a tančil a pil, při čemž se hoši
obrátili na něho, aby jim povolil posvícení
také pro příští neděli
a také to tento muž od policie slíbil. Když
si starosta, jenž jediný byl příslušný
povoliti nebo zamítnouti, stěžoval v této
věci u státní policie, tak dlouho mu domlouvali,
až se prostě zřekl dalšího projednávání
tohoto případu. Plyne z toho však, co si lidé
troufají a jak málo si chtějí anebo
jako vůbec si nechtějí vážiti
starosty jako hlavy obce, takže si hrají na pány;
kteří pomíjejí všechna zákonná
ustanovení a mohou dělati, co se jim líbí.
Zajímavou věcí je také omezení
honů v pohraniční oblasti, čímž
samozřejmě utrpí obce nepřímo
škodu tím, že jim budou zcela prostě zákazem
výkonu honebního práva značně
sníženy částky, které by jinak
mohly přijmouti z vlastního pozemkového vlastnictví
při propachtování honiteb. Tak existuje nařízení
státní policie, jež odporuje nařízení,
které bylo vydáno okresním úřadem.
Nařízení, jež vydala státní
policie, nařizuje, že se vůbec nesmí
honiti v okruhu 250 m kolem opevňovacích staveb.
Působí směšně, připomene-li
se při tom, že tyto opevňovací stavby
nejsou od sebe vzdáleny ani na 500 m, takže je vůbec
znemožněno honiti. Nelze přece uvěřiti,
že by mohlo býti brokovnicí nějaké
opevňovací dílo tou měrou poškozeno
nebo znetvořeno, aby z toho mohlo tomuto předmětu
hroziti nějaké nebezpečí. Vidíme
z toho však zase jasně a zřetelně, že
se nezarazí ani před těmito věcmi,
že se věci přivedou v hraničních
oblastech tak daleko, že bude lze užíti slova
ze Schillerových Loupežníků, že
se musíme kradmo scházeti za noci a mlhy a lupu
a vraždy na vlastní půdě. Jakých
výdajů vyžadují jen legitimace, jak
je každý vlastník pole a každý
nádeník přinucen míti vlastní
legitimaci a jak se četníci v těch to věcech
chovají, že ten, jenž žádá
o legitimaci, musí často přijíti dvakrát
až třikrát, aby dostal legitimaci - také
vám by se zdálo nepříjemným,
kdybyste museli denně spolu prožívati tyto
šikány.
V souhrnu je třeba zjistiti, že nastane a může
nastati pouze tehdy zlepšení autonomních samospráv,
bude-li opět z rušen státní centralismus,
který se zde rozmohl, a bude-li zase samosprávám
úplně zaručena finanční svrchovanost.
(Potlesk poslanců sudetskoněmecké strany.)