Úsporný výbor usiloval o vydání
zákona o kompetenci ministerstev. Jest to jedna z hlavních
překážek, proč určité
otázky nelze vyřešiti. Doufejme, že tato
věc bude v dohledné době novou vládou
vyřešena.
Z podnětu úsporného výboru bylo dosaženo
pokroku i v pracích unifikačních. Tak byly
předloženy velké osnovy občanského
zákoníka, civilního soudního řádu,
správního trestního práva a řízení,
novela zákona o nejvyšším správním
soudu a řada dalších důležitých
osnov.
Úsporný výbor však vyšetřoval
také četné stížnosti v oboru
daňovém, kdy buď se na něj obrátili
poplatníci nebo byl upozorněn jiným způsobem.
Sledoval poslední depurační akci daňovou
a podporoval rozmnožení finančního personálu,
neboť shledal, že všechny daňové
zákony nic nezmohou, jestliže daně nejsou vyměřeny
a vybrány včas, to je tehdy, kdy poplatník
má na ně peníze. Dále je také
nutno, aby se netvořily u berních správ nedodělky,
poněvadž samospráva nemůže rozpočet
řádně sestaviti a změní-li
se platební schopnost poplatníkova, uniknou daně
státu i obci.
Konkrétní případy přiměly
úsporný výbor, aby žádal o vydání
předpisů o státním hospodářství
po stránce finanční, to je, který
orgán a do jaké výše může
rozhodovati, dále předpisy o sestavování
rozpočtu, zkrátka, aby byl vydán finanční
řád, jehož vypracování a zavedení
oznámil již pan ministr financí ve svém
exposé.
Sem patří také zřízení
amortisační pokladny.
Úsporný výbor měl rovněž
příležitost zabývati se velmi často
státními železnicemi. Je to pochopitelné,
poněvadž hospodářská krise se
projevila především také v rozpočtu
státních drah. Proto výbor pečlivě
sledoval jejich snahy, jak omeziti schodek a přizpůsobiti
se potřebám doby. S potěšením
třeba dnes konstatovati, že kdyby byly nepřišly
katastrofy, které nás postihly, byly by si železnice
téměř již pomohly svou vnitřní
reorganisací a usilovným zlepšováním
na všech stranách.
Úsporný výbor se zabýval dodávkou
pražců, dodávkou uhlí pro státní
dráhy a sledoval obtíže, se kterými
tento podnik musil bojovati, neboť musil přihlížeti
v hospodářských otázkách také
k důvodům státně a sociálně
politickým. Dal podnět k přeměně
společnosti Čedok, k navázání
styků a zapojení na světové mezinárodní
cestovní kanceláře.
Tolik alespoň o dosavadní činnosti úsporného
výboru. Nezaujatý pozorovatel, slavná sněmovno,
musí uznat, že bylo zde iniciativou parlamentu vykonáno
dílo dobré, které zůstane trvalou
ozdobou těch, kteří na něm spolupůsobili.
Je příznačné pro dnešní
vládu, v jejímž čele stojí bývalý
předseda úsporného a kontrolního výboru,
že kontrola vlády vládní osnovou, kterou
projednáváme, se nezeslabuje, nýbrž
naopak zesiluje. Svědčí to o mimořádném
porozumění p. předsedy vlády pro náležité
uplatnění kontrolní činnosti parlamentu,
a dlužno mu za ně poděkovat a požádat
ho, aby na této linii neústupně setrval.
Členství v úsporném a kontrolním
výboru není funkcí representační,
nýbrž po výtce pracovní. Na 486 schůzí
bylo vykonáno za posledních 6 let úsporným
a kontrolním výborem. Domnívám se,
slavná sněmovno, že členství
v této instituci mělo by také velmi výchovný
význam. Vřele bych se přimlouval, aby při
novém konstituování výboru bylo dbáno,
aby k dosavadním zapracovaným členům
byli přibráni také mladší členové
parlamentu. Dostane se jim v této instituci dobré
školy zcela v duchu včerejšího projevu
p. posl. dr Černého, který výstižně
pravil: "Mladým patří spoluodpovědnost
a proto také účast na spolurozhodování."
Bylo by na místě uplatniti tuto zásadu i
při novém konstituování instituce,
která má tak významný a dalekosáhlý
úkol.
Pokud se týče vládního návrhu
zákona o zřízení parlamentního
úsporného a kontrolního výboru, jak
byl schválen senátem Národního shromáždění
republiky Česko-Slovenské, dovoluji si upozorniti,
že tato osnova schválená senátem rozšiřuje
kompetenci kontrolního a úsporného výboru
o kontrolu nositelů veřejného pojištění
a dále o kontrolu institucí se státní
kapitálovou účastí.
Pokud pak se týče počtu, dosavadní
24 členná úsporná a parlamentní
komise se zrušuje a dosavadní výbor, který
byl 5 členný, se rozšiřuje na 9 členů.
Poměr zastoupení senátu a posl. sněmovny
zůstává týž, 1: 2. Poměrná
volba do tohoto výboru se zrušuje a nahrazuje volbou
většinovou. Zavádí se nově zastoupení
Slovenska a Podkarpatské Rusi v tom směru, že
Slováci budou míti zastoupení jedním
členem z posl. sněmovny a jedním náhradníkem,
rovněž ze senátu jedním členem
a jedním náhradníkem, a Podkarpatská
Rus jedním členem a jedním náhradníkem.
Úsporný a kontrolní výbor zůstává
institucí celostátní, při čemž
ovšem členové ze Slovenska a Podkarpatské
Rusi budou při projednávání přibíráni
jenom tehdy, jestliže se bude jednat o otázky slovenské,
po příp. podkarpatoruské. Novinka je v tom,
že výbor se prohlašuje permanentním a
že se jeho členům zajišťuje imunitní
právo i v případě rozpuštění
sněmoven.
Rovněž důležité je ustanovení,
které upravuje poměr mezi výborem a vládou.
Výbor nemá být druhou vládou. Dosavadní
výbor toho plně dbal a je povinností nového
výboru, aby v této tradici setrval.
V řadách odborných byla vedena diskuse o
tom, zda kompetence nejvyššího účetního
kontrolního úřadu se nerozšiřuje
ustanovením § 5 projednávané osnovy.
Možno zde říci, že kompetence nejvyššího
účetního kontrolního úřadu
zůstává tatáž, jak ji vymezil
zákon č. 175/1919.
Pokud pak se týče funkce úsporného
výboru jako výboru vyšetřovacího,
zůstává jeho funkce nezměněna,
jako tomu bylo v zákoně z r. 1932.
V závěru své zprávy bych chtěl
s uznáním uvésti toto: V dosavadním
úsporném výboru se rozhodovalo, jak jsem
zjistil z elaborátu, s nímž jsem se zevrubně
seznámil, jen s hlediska státního, nikoliv
politického. Bylo by si přáti, aby tomu bylo
tak i napříště.
Za druhé: parlament, který povoluje rozpočet,
dostal se až ke zdrojům, z nichž je rozpočet
sestavován. Nedá se dnes parlamentu nic namluvit.
Mnozí pánové z rozpočtového
výboru si vzpomenou na groteskní situaci, když
byli vezeni podívat se na státní lihovar
do Uhříněvsi a teprve před Uhříněvsí
jim bylo státními orgány řečeno,
že tam žádný státní lihovar
není. Dnes je něco podobného absolutně
vyloučeno, a myslím, že je to jedno z dobrých
opatření úsporného a kontrolního
výboru.
Spisy kontrolovaných institucí lze prohlédnouti
dnes do detailu. Tato okolnost je dobrým preventivním
opatřením. Zabrání mnohým pokusům
o vyhnutí se parlamentní kontrole.
Z uvedeného vyplývá, že instituce parlamentního
úsporného a kontrolního výboru se
plně osvědčila, a její zdokonalení
projednávanou osnovou je dobrým činem, který
cílí k dalšímu prohloubení parlamentní
kontroly veřejného hospodaření.
Slavná sněmovno! Ústavně-právní
výbor projednal v dnešní schůzi usnesení
senátu k vládnímu návrhu zákona
o zřízení parlamentního úsporného
a kontrolního výboru a usnesl se jednomyslně
doporučiti slavné sněmovně, aby osnovu
zákona o zřízení parlamentního
úsporného a kontrolního výboru přijala
ve znění, jak se na něm usnesl senát
Národního shromáždění.
(Potlesk.)
Předseda (zvoní): Dávám
slovo druhému zpravodaji o odst. 1 pořadu, za výbor
rozpočtový, p. posl. Bergmannovi.
Zpravodaj posl. Bergmann: Slavná sněmovno!
Rozpočtový výbor při dnešním
projednávání usnesení senátu
o reorganisaci a rozšíření práv
a kompetence úsporného parlamentního kontrolního
výboru si uvědomil, že tvořit kontrolní
tradici ve státě demokratickém je úkol
velmi těžký. My sami, kteří delší
dobu jsme členy tohoto parlamentu, často jsme měli
pocit, že právo a úkol, který nám
ústava svěřila, nemůžeme prováděti
tak, jak bychom si to přáli a jak by bylo také
v zájmu nejen celého státu, nýbrž
i jeho občanstva. V počátečních
letech našeho samostatného života omezovala se
vlastně naše kontrola státního hospodářství
na debaty v příslušných výborech
nebo zde v plénu sněmovním, a zejména
při projednávání rozpočtu nebo
státního závěrečného
účtu v rozpočtovém výboru.
Tato kontrola ovšem nebyla dostatečná. Nebyla
dostatečná proto, že při tvoření
této tradice ti, kteří hospodaří
s penězi, jež parlament povoluje, mnohdy těžce
nesli naše kritiky, naše výtky, nesnažili
se, aby odstranili příčiny této kritiky,
a nesnažili se také, aby odstranili opodstatněné
výtky. Obyčejně se to uložilo jenom
ve stenografických protokolech a dál se nic nestalo.
Proto jsme jistě uvítali činnost úsporné
a parlamentní komise, která se snažila naším
jménem vniknouti do celého státního
hospodářství a prohloubiti tak nejen kontrolu,
nýbrž také možnost docílení
úspornosti celého našeho státního
a veřejného hospodářství.
Je pravda, že naše účetní kontrola
úřední má ještě určité
nedostatky. Nejvyšší účetní
kontrolní úřad nemá totiž práva
prováděti preventivní kontrolu, může
ji prováděti teprve dodatečně. A je
velmi těžko, když už se chyba stane, tuto
napravovat. To je vada v celém našem kontrolním
organismu. My jsme nepřevzali po převratu zákon
uherský, který se jinak postaral o účetní
kontrolu, tím, že účtárny mají
svěřenu tuto kontrolu preventivní a že
mohou pozastavit poukazy, které by nebyly kryty státním
rozpočtem nebo odporovaly tendenci úspornosti. V
našem zákoně může sice účtárna
vytknouti takový poukaz, ale jakmile odpovědný
referent po druhé tento poukaz nařídí,
účtárna nemůže už nic dělat,
musí tento poukaz vypraviti a také se tento poukaz
vyplatí, realisuje. To je určitý nedostatek,
který by měl v našem systému kontrolním
a účetním býti doplněn vhodným
ustanovením, aby se stejně tak, jako to jest v Maďarsku
a jako to také bylo již před převratem
v Maďarsku, včlenily účtárny
jako účetní kontrolní preventivní
orgány. Proto jsme uvítali zřízení
úsporného a kontrolního výboru, že
se vlastně včlenil do našeho kontrolního
systému jako preventivní kontrola.
Při projednávání této osnovy
v rozpočtovém výboru byly některými
členy projeveny obavy, že se snad míní
rozšířením působnosti parlamentního
úsporného a kontrolního výboru rozpočtový
výbor odstaviti do pozadí nebo zbaviti jeho dosavadních
práv, úkolů a povinností a nahraditi
jeho funkci tímto úzkým parlamentním
sborem. Domnívám se, že nebudu desavuován
ani vládou, že nebudu desavuován ani panem
předsedou vlády, jestliže prohlásím,
že jistě při podávání
této osnovy o rozšířené činnosti
a rozšířené kompetenci parlamentního
úsporného a kontrolního výboru nebylo
zamýšleno zkrátiti dosavadní práva,
povinnosti a postavení rozpočtového výboru.
Prohlašuji to jako referent proto, aby to bylo zaznamenáno
v těsnopiseckém zápisu, aby tak v budoucnosti
byla zde záruka, že se tak jistě nestane.
Rozpočtový výbor schválil osnovu ve
znění, jak ji schválil ústavně-právní
výbor, a jménem jeho doporučuji slavné
poslanecké sněmovně, aby dala tomuto usnesení
ústavní schválení. (Souhlas.)
Předseda (zvoní): Dávám
slovo zpravodaji k odst. 2 a 3 pořadu, za výbor
rozpočtový, p. posl. dr Novákovi.
Zpravodaj posl. dr Novák: Slavná sněmovno!
Dne 31. prosince končí platnost dvou zákonů,
na jejichž novém schválení závisí
značnou měrou finanční hospodářství
státu. Jest to zákon o dani z obratu a dani přepychové
a potom zákon o přirážkách k
těmto dvěma daním. Zákon o dani z
obratu má již svou dlouhou historii. Byl usnesen v
r. 1923 a pak pravidelně buď po dvou nebo po třech
letech znovu obnovován, až naposled 21. prosince 1935,
č. 265, a jeho platnost vyprší 31. prosince
roku letošního. Nepotřebuji zdůrazňovati,
že je státní nezbytností, aby oba tyto
zákony byly znovu prodlouženy, a to tak, jak to navrhuje
osnova zákona opět o 3 roky, do konce roku 1941.
Původní osnova, která byla předložena
parlamentu, zněla tak, že se platnost tohoto zákona
v nezměněném způsobu prodlužuje
dále o 3 léta, ale později ministerstvo financí
zahájilo jednání s ministerstvem průmyslu,
obchodu a živností, aby totiž zákon o
dani obratové byl upraven vzhledem k novým potřebám
státu, aby lépe vyhovoval nutnosti státu
fedrovati, podporovati pokud možno nejvíce vývoz
do ciziny, což nyní jest pro zmenšený
náš stát důležitosti ještě
větší, než bylo dříve.
Výsledkem tohoto jednání mezi ministerstvem
financí a ministerstvem průmyslu, obchodu a živností
byla řada pozměňovacích návrhů
buď rázu formálního nebo i věcného,
s kterými se musil referent rozpočtového
výboru pro krátkost doby smířiti a
upraviti podle toho také osnovu celého zákona.
Část změn má ráz formální.
Podle zkušeností anebo podle zjištěných
okolností se vymezují lépe slova, dávají
se termíny, které jsou přiléhavější,
aby nevznikly při výkladu zákona pochybnosti
a abychom se tak uchránili různých sporů,
které se potom přenášejí do celého
správního soudnictví. O tom nechci ve svém
referátně mluviti.
Důležitější jsou však změny
věcné, které způsobují, že
vlastně byla provedena novelisace obou zákonů,
a to ve velmi podstatné míře. Budu charakterisovati
tuto novelisaci, ony změny tím, že nemají
jednostranný ráz. Tato novelisace směřuje
jednak k tomu, aby se hlavně vývozu dostalo ulehčení
při postižení jeho daní obratovou. Je
přirozeno, že také finanční správa,
jak ostatně už z nynější doby je
očividné, se přičinila, aby novelisovaný
zákon nejenom přinesl tolik, kolik vyplývalo
ze zákona starého, nýbrž aby byl výnos
ještě o něco lepší.
Pokud se týká zlepšení zákona
ohledně vývozu, jest to důležité,
poněvadž musíme se snažiti dosíci
většího přílivu cizích
hodnot do našeho státu. Byla značně
změněna hospodářská struktura,
a proto také bude úplně jinak vypadati platební
bilance našeho státu. Kdežto dříve
naše obchodní bilance byla většinou aktivní,
nyní můžeme určitě čekati
- nelze to ovšem předpověděti, v jaké
míře - že v prvých dobách budeme
míti obchodní bilanci ztrátovou, že
rovněž i platební bilance bude ztrátová,
a proto bude nutno všemožně se starati, abychom
dosáhli v tomto směru zlepšení, tedy
abychom podporovali pokud možno nejvíce vývoz.
A tu myslím, že vyslovuji mínění
valné části tohoto domu, když vyslovím
názor, že naše hospodářství
státní a naše hospodářství
národní nesmí nakládati všechno
na jedinou loď a že se musíme snažiti, aby
náš vývoz, co jen budeme moci, byl rovnoměrně
rozdělen tak, abychom nebyli odvislí od přízně
nebo nepřízně anebo od různých
časových okolností, od jediného představitele,
od jediného státu, s nímž jsme v obchodním
spojení. Musíme si počínati tak, jako
si počíná rozumný obchodník,
když dováží vzácné zboží
z ciziny, že zmenšuje si risiko tím, ze tento
náklad rozdělí na různé lodi
a pošle také různými drahami.
Slavná sněmovno, zákon přináší
velkou řadu výhod. Zmíním se jen tak
o některých. Když někdo vyváží
do ciziny zboží, odpouští se mu resp.
vrací se mu daň obratová. Tato výhoda
se vtahuje nejenom na toho, kdo je výrobcem zboží,
nýbrž rozšiřuje se i na prodejní
kancelář, která bývá často
organisována jako společnost po případě
jako jiná hospodářská korporace, aby
nebyl porušen charakter určitého podniku. Tedy
na příklad huť neprovádí vývoz
sama, nýbrž má k tomu zřízenu
nějakou prodejní společnost, která
přebírá ocel a železo. A tu je potřebí,
aby nebyl převod od prvního k druhému postižen
obratovou daní. Zákon je tomuto snažení
práv a poskytuje tady vývozu výrobků
značnou výhodu.
Novelisace zákona musila ovšem také dbáti
některých věcí, kterých jsme
si musili všimnouti svého času, když se
projednávala předloha zákona o daních
přímých. Poněvadž je nebezpečí,
že kapitalistické aglomerace ukrývají
zisky a obraty tím, že převádějí
hodnoty na společnosti, jež jim vlastně patří
a že prodávají těmto společnostem
výrobky za cenu, která není obecná,
čímž také snižují základ
pro daně, připravila novela příslušné
zajištění v tom, že finanční
správa má možnost přezkoumávati
ony převody nejenom podle účetnických
dokladů, nýbrž také podle toho, zda
jsou oprávněny co do výše, zda nejsou
v nízkých cenách ukryty zisky, které
by tak unikaly zdanění.
Dále se, slavná sněmovno, provádí
praktická úprava v tom, že když odběratelem
buď zboží nebo práce, výkonu, je
stát a když stát je povinen platiti i daň
obratovou, pak novelisace v těch případech,
kde stát tuto obratovou daň platí - po případě
kde ji platí veřejné korporace, na něž
je to možno rozšířiti - nyní ustanovuje,
že stát si bude okamžitě obratovou daň.
kterou zaplatí, srážeti a bude ji zúčtovávati
tomu, kdo je povinen potom obratovou daň také odvésti.
Stávalo se totiž, že stát obratovou daň
zaplatil, ale příslušný příjemce
tohoto platu ji potom státu zpět nevydal. V nynější
upravené osnově zákona provádíme
novelisaci podle zákona o přímých
daních v tom, že odstraňujeme úroky
z prodlení a úplně obdobně jako v
zákonech o přímých daních zavádíme
srážky, po případě poplatky z
prodlení nebo dobropisy z prodlení k určitým
čtvrtletním termínům, které
se při přímých daních velmi
osvědčily a jsou prospěšné nejenom
státní finanční administrativě,
nýbrž i poplatníkům.
Dalším dobrým ustanovením zákona
jest, že poplatník obratové daně v těch
případech, kde mu má býti obratová
daň navrácena, má na vrácení
přímý právní nárok,
a není potřeba, aby se ucházel a informoval
u finanční správy, zda pro ten který
případ mu to povolí nebo nepovolí.