Čtvrtek 15. prosince 1938

To by byly tak asi hlavní změny, které se navrhují, s výjimkou jedné, kterou jsem si nechal k závěru svého referátu. Největší změnou v obou zákonech je nová prakse při předpisování daně obratové a potom příslušné přirážky k dani obratové, pokud se týká družstev. Slavná sněmovno, veřejností byl už delší dobu vykonáván nátlak s heslem, že družstva mají býti zbavena daňových výhod, kterých požívají, a že mají býti ve zdanění postavena na roveň soukromým podnikatelům. V předložené novelisaci zákona o dani z obratu se to projevuje na př. v tom, že napříště se bude platiti daň z převodů, které se dějí mezi svazy a jejich přičleněnými družstvy, a pak zase při převodech z družstev na přičleněné svazy. V osnově o přirážkách se pak stanoví, že družstva jsou zbavena výhod, které měla podle zákona o filiálkách, a že stejně jako podnik organisovaný na základě velkého kapitálu i družstvo, jestliže jeho obrat přesahuje 500.000 Kč a počet filiálek tři, bude podléhati zvláštní stoprocentní přirážce jako ony velké podniky podle t. zv. zákona filiálkového.

Slavná sněmovno! Mohlo by se říci, že nyní je zavedeno spravedlivé vyrovnání mezi družstvy a soukromými podnikateli. Dovolte mi však, poněvadž mám v družstevnictví určitou funkci, abych vyslovil jistou obavu, aby toto t. zv. vyrovnání nebylo vlastně poškozením celé družstevní práce a družstevního podnikání. Bylo by potřebí propracovati dále tuto osnovu zákona, k čemuž však nebyla bohužel popřána dostatečná lhůta. V některých směrech nepřinese nová úprava tak těžké poškození, poněvadž valná část převodů byla postižena obratovou daní, která se platila paušálem, kde paušál byl placen mezi svazy a družstvy. O to by tedy nešlo. Ale domnívám se, že velikým poškozením a zatížením bude zákon t. zv. filiálkový, kde na př. mlékárny družstevní postihne těžkou měrou a kde bude do jisté míry k družstvům nespravedlivý.

Slavná sněmovno! Měli bychom uvážiti při této otázce některé speciální věci. V zákoně filiálkovém se mluví o spotřebitelích a dává se výhoda těm, kteří kupují z prodejen, nebo kde prodejny zásobují živnostníky, kde se kupují předměty, aby byly dále pracovány. Slavná sněmovno, domnívám se, že bude třeba naléhati na finanční správu, aby příslušným výkladem zákona se stanovila, že zemědělec, který kupuje na př. umělá hnojiva nebo jiné potřeby, kterých používá pro své hospodářství, tedy kde je nepotřebuje pro svou osobu, je postaven na roveň živnostníku, který tuto daň neplatí. Doufám, že finanční správa se podle tohoto také zařídí, poněvadž by to byla nespravedlnost.

A bylo by také potřeba, aby se uvažovalo ještě o jiné nespravedlnosti, která tu je. Od daně obratové není osvobozen zemědělec, který prodává do družstva a musí na základě paušálu, jak to máme, tuto daň platit. Velevážení, družstvo bude dále platit další obratovou daň z převodu na příslušný prodejní svaz. Slavná sněmovno, zde je diskriminace. Bohatý zemědělec, velkostatkář, který prodává obilí nebo jiné výrobky na vagony přímo na burse, bude při tomto převodu postižen pouze jednou obratovou daní, kdežto malý zemědělec, který musí prodávat přes příslušné družstvo, bude zatížen dvakrát. O jedno zatížení tu bude více. I toho by si měla finanční správa všimnout a vhodným rozšířením úlev nebo úpravou tuto nespravedlnost vyrovnat.

Slavná sněmovno! Musíme býti spravedliví, když se zvedne v určitém směru kritika proti jednomu nebo druhému směru podnikání. Nyní se veřejné mínění postavilo proti družstevnímu podnikání, a jak tomu byl dán výraz v těchto dvou zákonech, vypadalo by to pomalu tak, jako by aglomerace kapitálová měla míti větší výhodu než asociace lidí. To je věc, kterou bychom měli probírat, uvážit, poněvadž spravedlivá není. Družstva nemají a neměla by vůbec míti za účel hromaditi kapitál nebo zisky. Družstevnictví má vésti toho drobného, ať je to zemědělec, ať je to spotřebitel, výš, a družstevnictví to většinou dělalo. Družstevnictví není pouze obchod a nebylo by správné, kdyby se zvrhlo na pouhý obchod. Družstevnictví mělo užívat výsledků hospodářských k tomu, aby provádělo kursy, zlepšovalo osiva, zavádělo lepší osiva, vedlo zemědělce a obdobně spotřební družstevnictví toho konsumenta výš! Slavná sněmovno, tuto okolnost bychom měli uvážit a neměli bychom tu družstevní velikou organisaci, která vykonala veliké dílo v tomto uvědomění, srovnávat s pouhou aglomerací kapitálovou, jejímž účelem je čisté hromadění hospodářských výsledků.

Slavná sněmovno! Vím, že tyto dva zákony byly novelisovány z nutné potřeby doby, že by bylo nutno je obnovit, i kdyby těžké doby nenastaly, že byly ztíženy pod tímto všeobecným nátlakem, a proto mi nezbývá nic jiného, než abych doporučil slavné sněmovně, aby obe tyto osnovy, jak jsou předloženy v tiscích 1443 a 1444, v úpravě, jakou provedl rozpočtový výbor, nezměněně schválila. (Souhlas.)

Předseda (zvoní): Ke slovu není nikdo přihlášen. Rozprava odpadá.

Přistoupíme k oddělenému hlasování o každé ze společně projednávaných osnov.

Sněmovna je způsobilá se usnášeti.

Nejprve budeme hlasovati o odst. 1. pořadu.

Ad 1. Hlasování o osnově zákona o zřízení parlamentního úsporného a kontrolního výboru (tisk 1442).

Zpravodaji jsou: za výbor ústavně-právní p. posl. dr Neuman, za výbor rozpočtový p. posl. Bergmann.

Osnova zákona má 10 paragrafů, nadpis a úvodní formuli.

Poněvadž není pozměňovacích návrhů, dám o celé osnově hlasovati najednou podle zprávy výborové. (Námitky nebyly.)

Námitek není.

Kdo tedy souhlasí s celou osnovou zákona, to jest s jejími 10 paragrafy, nadpisem a úvodní formulí podle zprávy výborové, ve znění shodném s předchozím usnesením senátu, nechť pozvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Tím posl. sněmovna přijala tuto osnovu zákona podle zprávy výborové ve čtení prvém, a to ve znění shodném s předchozím usnesením senátu, při čemž konstatuji, že při hlasování bylo vyhověno též předpisu odst. 3 §u 5 ústavního zákona o autonomii Slovenskej krajiny.

Podle usnesení předsednictva vykonáme ihned druhé čtení.

Ad 1. Druhé čtení osnovy zákona o zřízení parlamentního úsporného a kontrolního výboru (tisk 1442).

Jsou nějaké návrhy oprav nebo změn textových?

Zpravodaj posl. dr Neuman: Nejsou.

Zpravodaj posl. Bergmann: Nemám oprav.

Předseda (zvoní): Není změn.

Kdo tedy ve druhém čtení souhlasí s osnovou zákona tak, jak ji poslanecká sněmovna přijala ve čtení prvém, nechť pozvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Tím posl. sněmovna přijala tuto osnovu zákona také ve čtení druhém, a to ve znění shodném s předchozím usnesením senátu, při čemž opět konstatuji, že při hlasováni bylo vyhověno též předpisu odst. 3 §u 5 ústavního zákona o autonomii Slovenskej krajiny.

Tím jest vyřízen 1. odstavec pořadu.

Nyní přistoupíme k hlasování o odst. 2 pořadu.

Ad 2. Hlasování o osnově zákona, kterým se prodlužuje účinnost zákona o dani z obratu a dani přepychové (tisk 1443).

Zpravodajem jest p. posl. dr Novák.

Osnova zákona má čtyři články, nadpis a úvodní formuli.

Poněvadž není pozměňovacích návrhů, dám o celé osnově hlasovati najednou podle zprávy výborové. (Námitky nebyly.)

Námitek není.

Kdo tedy souhlasí s celou osnovou zákona, to jest s jejími čtyřmi články, nadpisem a úvodní formulí ve znění zprávy výborové, nechť pozvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Tím posl. sněmovna přijala tuto osnovu zákona podle zprávy výborové ve čtení prvém.

Podle usnesení předsednictva vykonáme ihned čtení druhé.

Ad 2. Druhé čtení osnovy zákona, kterým se pozměňuje zákon o dani z obratu a dani přepychové a prodlužuje jeho účinnost (tisk 1443).

Jsou nějaké návrhy oprav nebo změn textových?

Zpravodaj posl. dr Novák: Nejsou.

Předseda (zvoní): Není změn.

Kdo ve druhém čtení souhlasí s osnovou zákona tak, jak ji posl. sněmovna přijala ve čtení prvém, nechť pozvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Tím posl. sněmovna přijala tuto osnovu zákona také ve čtení druhém.

Tím vyřízen jest 2. odstavec pořadu.

Vykonáme nyní hlasování o 3. odstavci pořadu.

Ad 3. Hlasování o osnově zákona, kterým se s některými změnami prodlužuje účinnost zákona o přirážkách k dani z obratu a dani přepychové (tisk 1444).

Zpravodajem je p. posl. dr Novák.

Osnova zákona má dva články, nadpis a úvodní formuli.

Poněvadž není pozměňovacích návrhů, dám o celé osnově hlasovati najednou podle zprávy výborové. (Námitky nebyly.)

Námitek není.

Kdo tedy souhlasí s celou osnovou zákona, to jest s jejími dvěma články, nadpisem a úvodní formulí podle zprávy výborové, nechť pozvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Tím posl. sněmovna přijala tuto osnovu zákona podle zprávy výborové ve čtení prvém.

Podle usnesení předsednictva vykonáme ihned čtení druhé.

Ad 3. Druhé čtení osnovy zákona, kterým se s některými změnami prodlužuje účinnost zákona o přirážkách k dani z obratu a dani přepychové (tisk 1444).

Jsou nějaké návrhy oprav nebo změn textových?

Zpravodaj posl. dr Novák: Navrhuji tyto změny:

Ve čl. I budiž číslo 2 přečíslováno na č. 3 a číslo 3 na č. 2 a v nově označeném čísle 2 stůjž na začátku citace: "V § 1, odst. 2 a v § 3 nahrazuje se" atd.

Předseda (zvoní): Kdo ve druhém čtení souhlasí s osnovou zákona tak, jak ji posl. sněmovna přijala ve čtení prvém, s opravami právě uvedenými, nechť pozvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Tím posl. sněmovna přijala tuto osnovu zákona také ve čtení druhém.

Tím vyřízen jest 3. odstavec pořadu.

Přerušuji další projednávání pořadu této schůze.

Výboru rozpočtovému přikazuji rozdaný vládní návrh zákona o zatímním vedení státního hospodářství Česko-Slovenské republiky (tisk 1448) a navrhuji, aby byla jmenovanému výboru k podání zprávy o tomto návrhu uložena lhůta do pátku 16. prosince 1938 do 12. hod. polední.

Kdo s navrženou lhůtou souhlasí, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Tím navržená lhůta je přijata.

Sdělení předsednictva.

Dovolené

podle §u 2, odst. 4 jedn. řádu dal předseda do konce tohoto týdne posl. inž. Karmasinovi, inž. Králíčkovi, Kundtovi, dr inž. Lokschovi a dr Novotnému.

Omluvy.

Za platné podle §u 2, odst. 4 jedn. řádu uznal předseda dodatečné omluvy posl. dr Novotného na den 14. t. m., posl. inž. Dostálka na dny 15. a 16. t. m. a posl. dr Hodži na tento týden.

Změny v klubech.

Posl. dr Franke, místopředseda klubu poslanců národní jednoty, oznámil, že kluby poslanců: republik. strany zeměděl. a malorol. lidu, čsl. strany nár.-socialistické, čsl. strany lidové, živn.-obchodnické strany středostavovské, národního sjednocení a národní obce fašistické přestaly existovati a že následující členové přihlášení svého času do těchto poslaneckých klubů utvořili klub poslanců národní jednoty a stali se jeho členy:

Z býv. klubu poslanců republ. strany zeměděl. a malorol. lidu:

Beran, Bistřický, dr inž. Brdlík, Coufal, dr Černý, Čuřík, Dubický, dr Dufek, Dvořák, dr inž. Fulík, Haupt, Hrubý, Chloupek, Kočandrle, dr Kossey, Křemen, Machník, Malypetr, Martinásek, Mašata, Mrskošová, Musil, Pelíšek, Pozdílek, Rechcígl, Slíva, dr Suchý, dr inž. Tumlířová, Vencl, dr Zadina, Zajíc, Zářecký, Židovský, inž. Žilka;

z býv. klubu poslanců čsl. strany nár. socialistické:

Bábek, Bátková-Žáčková, Bergmann, David, Fiala, dr Franke, Hatina, Jenšovský, dr Klapka, Lanc, Langr, Mikuláš, dr Neuman, Netolický, Stejskal, Šmejcová, Tichý, Tučný, Tykal, Uhlíř, Zeminová;

z býv. klubu poslanců čsl. strany lidové:

Bayer, Bezděk, Brukner, dr Dolanský, inž. Dostálek, Hintermüller, dr Hula, Janalík, Knotek, Košek, dr Novák, Otáhal, Petr, Řičář, V. Sedláček, Stanislav, Stašek, Světlík, Šamalík, dr Šrámek, Vičánek;

z býv. klubu poslanců živn.-obchodnické strany středostavovské:

Beneš, Habarta, Haninger, K. Chalupa, Jiráček, Kejmar, Luka, Michálek, Mlčoch, Oliva, Ostrý, Pekárek, Rodovský, Slavíček, Šedý, Vávra;

z býv. klubu poslanců národního sjednocení:

dr Domin, Holeček, Chmelík, Ježek, dr Klíma, Knebort, dr Novotný, J. Sedláček, Špaček, dr Štůla, dr inž. Toušek;

z býv. klubu národní obce fašistické:

dr Branžovský, Gajda, Zvoníček;

z poslanců mimo kluby:

Kut, Smetánka.

Předsednictvo klubu poslanců národní jednoty ustavilo se takto:

Předseda: Beran, předseda vlády.

Místopředsedové: dr Franke, dr Šrámek, Pekárek, Ježek, Gajda.

Členové předsednictva klubu: dr Černý, Mašata, Haupt, Dubický, dr Suchý, Fiala, Stejskal, Zeminová, dr Klapka, Šamalík, Stašek, Vičánek, Beneš, K. Chalupa, dr Domin, dr inž. Toušek, Holeček, Zvoníček, Trnka, Kut.

Předseda sdělil, že se předsednictvo usneslo, aby se příští schůze konala v pátek dne 16. prosince 1938 o 15. hod. s

pořadem:

1. Zpráva výboru rozpočtového - podle § 35 jedn. řádu - o vládním návrhu zákona o zatímním vedení státního hospodářství Česko-Slovenské republiky.

2. Zpráva výboru technicko-dopravního o usnesení senátu (tisk 1349) k vládnímu návrhu zákona (tisky sen. 565 a 686) o civilních inženýrech (tisk 1362).

3. Volba do parlamentního úsporného a kontrolního výboru.

4. Volba do Stálého výboru podle §u 54 úst. listiny.

Schůze byla skončena v 17 hod.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP